Men.. her var det jo tidvis dårlig strøm som var problemet.. det var du som mente jeg burde kaste alt på brukten og få meg noe annet. Da spør jeg om råd og hjelp slik at du kan rettlede meg.
Bytter ut komponentene mine jeg om det finnes komponenter som løser problemene mine. Forstår ikke hva "hifi nerdene" gjør annet en å strebe etter best mulig lyd 24/7, er det noe galt idet Jan Helge? Tror ikke det er noen forskjell på deg og meg, vi er lagd av det samme og trenger ikke sette hverandre i bås. Enig?
Klart vi alle etterstreber god/best mulig lyd, men hva som er det er jo ganske individuelt, der kan ingen fortelle deg hva du bør gå for da det er du som skal like lyden av ditt anlegg og derfor er den som må stå for valget.
Hva enn du velger så må du nødvendigvis komme til å måtte leve med kompromisser, det handler mest av alt om å minimere effekten av disse kompromissene (altså finne det beste allround alternativet). Ikke alt du liker å lytte til vil låte like bra, noe av det ville hørtes bedre ut dersom man hadde tatt andre valg enn man har gjort, annet kan låte himmelsk...
Men dette må man nødvendigvis leve med og forholde seg til, og det bør ikke hindre enn i å spille den musikken man best liker. Det blir dødfødt å sette sammen et anlegg basert på hvordan det låter med et par demo-plater (gjerne med gjennomført lydkvalitet), jeg vet om flere som har lyttet seg frem til sine valg slik (og klart lyden kan være superb når man får demonstrert produkter slik)... Men så har de glemt at favoritt-musikken deres er innspillinger alt annet enn hva man finner på disse audiofilt korrekte kildene, noen blir negativt overrasket når de så kommer hjem og skal spille plater med sine favoritt-artister, de opplever at de ikke låter like bra.
Det sier seg selv at da har de definitivt valgt feil produkt, og det er jo med høyttalerne de har det blir mest naturlig å tenke at feilen ligger, høyttalervalget mer enn noe annet preger resultatet. Sier ikke at ikke andre komponenter påvirker resultatet, men på langt nær like mye som høyttalerne.
Uansett hvor riktig du har valgt, ikke alt vil låte like bra, og ofte er det den varierende kvaliteten på kilder som da skaper forskjellene. Men igjen, man må forholde seg til og leve med det.
Velger du derimot riktige produkter, så skal du ikke måtte trenge å ha stort fokus på detaljer som tar bort musikk-gleden heller enn å bidra til musikalsk trivsel. Optimalt så skal man kunne overse fokus på uvesentligheter og være tilfreds med resultatet man har (selv det anlegget ikke presterer like bra), å evne å slå seg til ro med og slappe av med det man har (altså tilfredshet) er vesentlig for å skulle nyte musikk.
Det er tross alt musikken vi skal trives med, ikke lyden i seg selv. Med sterk misnøye er man jo langt fra det, så jeg unner deg jo absolutt ikke en slik negativ følelse som du har i og med at du ytrer din misnøye med strømmen hos seg. At det skal plage deg i den grad det gjør, jeg har vondt av deg for det altså og ja jeg mener bestemt at da er du på helt ville veier og det står jeg ved.
Så dette kan jeg si, at du har neppe riktige høyttalere, både for rommet de står i og trolig heller ikke for dine ører og din musikksmak. Hadde du hatt det, så betviler jeg at du hadde hatt slik fokus på strømmen i eget hus og hvordan den påvirker lyden... Finn deg da heller noen du synes at låter bra i de fleste situasjoner, så du kan slå deg litt til ro og bare nyte...
Der er du ikke nå... Så gjøre deg den tjeneste det er å selge til noe det sikkert faller bedre i smak hos, og finn deg andre som spiller som du ønsker med den musikken du liker best... Så kan du legge fra deg hele den problemstillingen du står i.