Her, som alle andre steder, må man forstå hva det egentlig dreide seg om. Gud hadde gitt Abraham den sønnen han hadde lovt (som i seg selv var et under) og hadde ingen ønsker om å drepe Isak. Men Gud ville se om Abraham fortsatt ville være tro, også når det stod om livet. Og Abraham trodde, og Isak ble spart.
Var det bare spill for galleriet mener du??
Ellers noen spørsmål, fritt fram for alle å svare.
- Hadde Noah ett par av ALLE verdens dyr i arken? Fra alle verdens hjørner? Hvis ja, hvordan gikk det til i praksis?
- Skapte Gud Jorden på seks dager? Her trenger dere ikke forklare i praksis : )
- Er Jorden ca 6000 år?
Forskere sier vel 4,5 MILLIARDER år. Kanskje tar de feil, det er jo mulig at det er bare 3,5 eller kanskje 5,5. Men derfra er det langt til noen få TUSEN år. Hvordan henger det sammen?
- Vil alle som ikke tror på Gud, pines i all evighet i Helvete?
Ved evt ja, hvilke trosretninger (her kan vi vel velge mellom noen tusen retninger/sekter) innen kristendommen må man tilhøre for å slippe dette?
- Ingen metaforer er noensinne brukt i Bibelen? Alle ting vi omgir oss med i dag er beskrevet i B i klartekst? Ingen trenger å tolke noe som helst? Hvis ja, hvorfor er det så mange retninger innen kristendommen? (ikke religioner, men retninger/sekter innenfor den kristne tro?)
Hvis svaret er NEI på ett eller flere av disse spørsmålene, er ikke det det samme som å TOLKE Bibelen, som dere beskylder enkelte prester og biskoper å gjøre. (er ikke det forresten en av prestenes oppgave?)
Er det eneste gang Vår Herre har talt til mennesket? Altså for ca 2000 år siden ga han oss B og siden har han ikke tenkt/orket å snakke med oss? Han tenker at: ok, forstår dere ikke, så kan dere bare ha det så godt, jeg gidder ihvertfall ikke mer? Selv om det betyr at de fleste av menneskene som har levd skal pines i all evighet? Og siden han er Gud, så ser han vel hvilket kaos han har skapt, eller?
Hvem valgte ut hvilke evangelier og skrifter som fikk være med i den store kloke boken? Det er i dag kjent at det er mange skrifter som er utelukket fra B. Stikkord: Hvem hadde makta og hvem hadde interesse av å kue/skremme folket.
Bibelen er vel og revidert flere ganger. Når ble den korrekt? Var det på kirkemøtet i Nikea i år 325, kirkemøtet i Konstantinopel i år 500, eller i litt forskjellige oversettelser av munker opp igjennom tidene?
Tror dere at en Gud (en «mann» som har alt, kan alt, trenger ingenting, ja egentlig ikke har noen behov, ihvertfall ikke fra noe så smått i deres øyne som mennesket) har behov for tilbedelse, underdanighet, makt, posisjon etc etc? Det ligner i mine øyne mer på mennesket, og da er han vel strengt tatt en avgud, eller?
Og hvorfor tror dere at han hadde behov for blod, å pine og drepe noen, for å hevne/bøte for våre gjerninger? ( det holder ikke å svare:
for våre synder) Han kom på en lur ide: jo, jeg føder en sønn slik at jeg kan pine og drepe han, dette finner jeg velbehag i, og da gir jeg de pokkers menneskene litt slakk.
Hvis vi tenker etter (reflekterer, som noen sa tidligere i tråden), så er jo dette barbarisk, ja noe som knapt IS kunne finne på f.eks. Han har til og med forbannet oss til evig tid. Alle barn som fødes, er født i synd. Hvis ikke barnet når å døpes før det dør, havner dette barnet i Helvete til evig pine.
For meg høres dette mer ut som noe den andre karen driver med. Og hvis det igjen er sant, er de som tror på dette da egentlig satanister? I det minste bør det vel kvalifisere til gudsbespottelse å tillegge han slike meninger/gjerninger, eller?
Det ser ut som dere tror det er en kamp mellom kristendommen og islam om hvem som har «rett». Det ble sagt tidligere i tråden at det er viktigere ting i livet enn hifi/rør/digital osv, men at det trengtes refleksjon. Har dere
reflektert over at kanskje ingen av de to er «rett», at det finnes andre «sannheter»?
Men dere har sikkert rett i at katastrofen er like rundt hjørnet (og det verste er at dere arbeider for denne selvoppfyllende profetien). Hvis ikke mennesket snart forstår at de er «Gud», vil de utslette hverandre. Og kristendommen med sine brødre og fettere, jødedommen og islam, går i spissen for dette.
Ellers enig med de som mener denne tråden bør flyttes til Off Topic. Men kudos til Rognlien som har holdt seg til On Topic : )