marsboer skrev:
En vanlig analog kontroll vil også dempe eventuell støy plukket opp tidligere i kjeden. Med andre ord forblir SNR fast. En digital kontroll i selve kilden (f.eks Transporter) demper kun musikksignalet. SNR vil med andre ord da synke (dvs bli dårligere) i forhold til om man har en analog volumkontroll i etterkant.
En digital volumkontroll vil redusere nivået til all informasjon den mates med. Dette inkluderer også støy fra DAC-er og evt DSP om dette skulle forekomme. Den klarer ikke skille mellom støy og signal. Om den hadde klart det ville det innebære at den også klarte å vite eksakt hva som var støy og hva som var musikksignal. I en slik situasjon ville det være såre enkelt å plukke bort støyen og bli stående igjen med musikksignalet.
Den eneste forskjellen når man benytter seg av analog volumkontroll er at man kan inkludere støyen i DAC-en før dempeleddet. Om man har høyere SNR i DAC-en enn i kretsene etter derimot betyr det nada. Volumkontrollen har også en SNR som man må ta hensyn til. I tillegg har den sitt forvrengningsmønster som legger seg oppå summen av det hele.
Den eneste umiddelbare fordelen med analog volumkontroll er at man kan tilpasse systemet slik at man har tilnærmet full oppløsning ved max volum i oppsettet. Imidlertid kan man fint gjøre dette også ved å lage et par valgbare gain-nivåer ut av DAC-en slik at man sørger for å ligge over -12dB på volumkontrollen ved max volume.
Dersom man matcher oppsettet virkelig godt kan man fint ende opp med ikke hørbar SNR i signalveien. Gjør man det er den delen av regnestykket et fullstendig ikketema.