Når flater kvaliteten på CD spillere og kilder ut?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    HCS skrev:
    val skrev:
    HCS skrev:
    Snickers-is skrev:
    HCS skrev:
    Snickers-is skrev:
    samlanes skrev:
    Har lest utallige tester på cd/dac,det er aldri tema at dac til 20k,er blandt det beste som finnes.
    Om så er tilfelle,kunne eg gjerne likt å lese test der det står,så kanskje eg kunne kjøpt ein slik:)
    Hva har tester med saken å gjøre?
    Hvis en snur litt på argumentasjonen, er målestokken for en god dac noe som kan måles i mengden omsatt av denne dacen ? Eller kan en si at kjøpergruppen dessverre kan for lite eller i værste fall er ignorante ?
    Det er vel ikke verre enn å si at de som forsøker å gjøre faglig vurdering av utstyr oppnår vesentlig større presisjon enn de som bare "lytter og mener". Det er svært sjelden man ser forsøk på å gjøre faglig holdbare reviews, og bruker man mengden reviews som argument kan det like gjerne være snakk om en hype som faktisk kvalitet. Sammenhengen pris og prestisje vil spille vesentlig inn når man skal gjøre slike subjektive vurderinger.

    Du skal sikkert be om en utgreiing av hva som er "faglig holdbart", så da tar jeg det med det samme: Når man slenger ut en påstand skal man ha gjort noe for å kontrollere at påstanden har en universell sannhetsverdi, og man bør fortelle hva man har gjort. Om man i tillegg klarer å påpeke de potensielle svakhetene ved måten man har gjennomført testen begynner verdien av testen for leserne å bli reell. Dessverre ser man alt for lite av dette i praksis. Dermed blir det å henvise til et antall tester i uspesifiserte blader/nettsteder verdiløst.

    Så hva er da "rett" fremgangsmåte for å kjøpe en god lydkilde ? Siden tester er verdiløse eller overhypa ? Hvilke aktører skal en forholde seg til ? Hvis en ikke har teknisk innsikt til å lese whitepaper, hva gjør en da ?
    Da tar du med deg produktet hjem og lytter selv. Syntes du det låter bedre så kjøper du, hvis ikke lar du være. Enklere blir det ikke. ;)

    Nå er det vel noen som må lese seg til om det låter bedre eller ei, men da er det vel uansett ingen hensikt å kjøpe det ettersom man skal bruke ørene til å lytte på musikken i ettertid og ikke se på musikken med øya.

    Hehehe, ser tanken din...Og den er ikke fremmed...Bare stusser over enkelte her inne som ikke kunne tenke seg å høre en høytaler fordi det ikke måler slik den skal i et gitt rom.. Blir litt for rart...Beste måten å finne utav om en komponent passer i det rommet en skal brukes til og til resten av anlegget er vel å prøve den hjemme.. Ellers gjør en vel noen feilkjøp slik jeg har gjort opp gjennom tiden...Prøve og feile.. :-[ ;D

    Er vel å lytte, prøve nytt utstyr, bytte utstyr, lytte hos andre med gode oppsett og få nye praktiske erfaringer som jeg syntes er spennende, forruten å bare nyte musikk og gi f..... i hele byttesirkuset i peioder...... har ikke rørt en komponent på over ett år nå, må være personlig rekord ;D

    merker suget etter en liten oppgradering, men ettersom jeg ikke har de beste høyttalere eller subber som eksisterer, så er ikke akkurat DAC noe jeg kommer til å røre........ men uansett artig å lese om dette i denne tråden
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    HCS skrev:
    Snickers-is skrev:
    HCS skrev:
    Snickers-is skrev:
    samlanes skrev:
    Har lest utallige tester på cd/dac,det er aldri tema at dac til 20k,er blandt det beste som finnes.
    Om så er tilfelle,kunne eg gjerne likt å lese test der det står,så kanskje eg kunne kjøpt ein slik:)
    Hva har tester med saken å gjøre?
    Hvis en snur litt på argumentasjonen, er målestokken for en god dac noe som kan måles i mengden omsatt av denne dacen ? Eller kan en si at kjøpergruppen dessverre kan for lite eller i værste fall er ignorante ?
    Det er vel ikke verre enn å si at de som forsøker å gjøre faglig vurdering av utstyr oppnår vesentlig større presisjon enn de som bare "lytter og mener". Det er svært sjelden man ser forsøk på å gjøre faglig holdbare reviews, og bruker man mengden reviews som argument kan det like gjerne være snakk om en hype som faktisk kvalitet. Sammenhengen pris og prestisje vil spille vesentlig inn når man skal gjøre slike subjektive vurderinger.

    Du skal sikkert be om en utgreiing av hva som er "faglig holdbart", så da tar jeg det med det samme: Når man slenger ut en påstand skal man ha gjort noe for å kontrollere at påstanden har en universell sannhetsverdi, og man bør fortelle hva man har gjort. Om man i tillegg klarer å påpeke de potensielle svakhetene ved måten man har gjennomført testen begynner verdien av testen for leserne å bli reell. Dessverre ser man alt for lite av dette i praksis. Dermed blir det å henvise til et antall tester i uspesifiserte blader/nettsteder verdiløst.

    Så hva er da "rett" fremgangsmåte for å kjøpe en god lydkilde ? Siden tester er verdiløse eller overhypa ? Hvilke aktører skal en forholde seg til ? Hvis en ikke har teknisk innsikt til å lese whitepaper, hva gjør en da ?
    Det kommer an på hva man ønsker. Om man ønsker et produkt som scorer bra i tester så er det tester som gjelder. Ønsker man et produkt som måler bra må man lete etter uavhengige målinger. Leter man etter et produkt som matcher ens eget oppsett må man snakke med noen som kjenner det utstyret man har og som kan kjenne til alternative DAC-er som passer inn. Skal man ha den beste DAC-en rent isolert sett bør man vite veldig mye om hva man holder på med.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Snickers-is skrev:
    HCS skrev:
    Snickers-is skrev:
    HCS skrev:
    Snickers-is skrev:
    samlanes skrev:
    Har lest utallige tester på cd/dac,det er aldri tema at dac til 20k,er blandt det beste som finnes.
    Om så er tilfelle,kunne eg gjerne likt å lese test der det står,så kanskje eg kunne kjøpt ein slik:)
    Hva har tester med saken å gjøre?
    Hvis en snur litt på argumentasjonen, er målestokken for en god dac noe som kan måles i mengden omsatt av denne dacen ? Eller kan en si at kjøpergruppen dessverre kan for lite eller i værste fall er ignorante ?
    Det er vel ikke verre enn å si at de som forsøker å gjøre faglig vurdering av utstyr oppnår vesentlig større presisjon enn de som bare "lytter og mener". Det er svært sjelden man ser forsøk på å gjøre faglig holdbare reviews, og bruker man mengden reviews som argument kan det like gjerne være snakk om en hype som faktisk kvalitet. Sammenhengen pris og prestisje vil spille vesentlig inn når man skal gjøre slike subjektive vurderinger.

    Du skal sikkert be om en utgreiing av hva som er "faglig holdbart", så da tar jeg det med det samme: Når man slenger ut en påstand skal man ha gjort noe for å kontrollere at påstanden har en universell sannhetsverdi, og man bør fortelle hva man har gjort. Om man i tillegg klarer å påpeke de potensielle svakhetene ved måten man har gjennomført testen begynner verdien av testen for leserne å bli reell. Dessverre ser man alt for lite av dette i praksis. Dermed blir det å henvise til et antall tester i uspesifiserte blader/nettsteder verdiløst.

    Så hva er da "rett" fremgangsmåte for å kjøpe en god lydkilde ? Siden tester er verdiløse eller overhypa ? Hvilke aktører skal en forholde seg til ? Hvis en ikke har teknisk innsikt til å lese whitepaper, hva gjør en da ?
    Det kommer an på hva man ønsker. Om man ønsker et produkt som scorer bra i tester så er det tester som gjelder. Ønsker man et produkt som måler bra må man lete etter uavhengige målinger. Leter man etter et produkt som matcher ens eget oppsett må man snakke med noen som kjenner det utstyret man har og som kan kjenne til alternative DAC-er som passer inn. Skal man ha den beste DAC-en rent isolert sett bør man vite veldig mye om hva man holder på med.
    Helt enig snickers..Det er ikke lett idet hele tatt. Utfordrende ja, frustrende og til tider direkte håpløst...Men en lærer vel så lenge en lever.. :)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Man skrev:
    Det er jo ikke så kontroversielt akkurat.
    Hvorfor tror du ASRC er så populært å bruke i DAC'er?
    Fordi dette er den letteste og billigste filteret/metoden å hanskes noenlunde med jitter, men her kommer andre problemer inn i bildet. Imidlertid vil man kunne få OK jittertall "på papiret" og kalle det for et fint navn i reklamebladet.
    Det beste er å sørge for å minimere jitter fra starten av. Da slipper man å bruke penger på å filtrere det vekk senere.
    Hansen vet hva han snakker om, og har både kunnskap og erfaring å snakke av. Det er ikke tilfeldig at akkurat hans multispiller har de beste jittertallene i bransjen.
    Det må være hørbar jitter som er relevant å snakke om. Og det er svært billig å lage produkter med jitter under det hørbare området. Derfor er uttalelsen hans om at ytelsen blir bedre jo mer penger du hiver på det meget kontroversiell. Airport Express kan vel ikke kalles dyr, og den har jitter godt under det hørbare området på digital utgangen (258ps).
    Ayre sin USB DAC mener jeg har en målt jitterverdi på 160ps. Meget imponerende tall, men det blir jo ikke bedre lyd av den grunn.

    For meg med min begrensede tekniske kunnskap virker det ut som om C. Hansen uttaler seg på tvers av vitenskap og forskning på veldig mange områder.
    Hørbar jitter som *du* definerer det er en helt annen sak, og den definisjonen betyr jo at alle produkter på markedet er like gode m.h.t til jitter. Hadde dette vært tilfelle så hadde jeg vært enig med deg.

    Det er ingen som har målt Ayre USB-Dac til 160ps.

    Dette er målingen fra Stereophile:



    Dette er fra DCS Scarlatti-settet med VRDS-transport (målingen er litt bedre med DSD-upsampling, men blir ikke apples to apples IMHO)



    Dette er fra Ayre C-5xe (Pioneer DVD-drivverk)



    DCS-settet bruker S/Pdif (med litt hjelp av wordclock og ymse). DCS koster en halv million, man må gå utifra at det er gjort alt for minimere jitter. Men måler fortsatt dårligere endel enn en C-5xe hvor alt er gjort for å minimere jitter fra grunnen av, og ikke trenger å forholde seg til S/Pdif.
    Kan du fortelle meg hvor "C. Hansen uttaler seg på tvers av vitenskap og forskning på veldig mange områder" ?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke sett noen tester som forteller at hørbar random jitter forekommer med de tallene vi snakker om. Når det gjelder sinusoidal jitter, så spriker testene mer. Noen konkluderer med at hørbar sinusoidal jitter kan ligge lavere enn 180ps, mens andre mener det ligger vesentlig høyere. Jeg usikker på hvor mye dette er forsket på. Det er ressurskrevende å gjennomføre hørbare tester i forhold til jitter. Men jeg skulle likt og se hvilke forskning Ayre og andre produsentene bruker når de snakker om jitter som er negativt for lydkvaliteten. Kan det hende de først og fremst spiller på usikkerhets momentet framfor solide undersøkelser?

    Ser ikke noe grunn til å gjøre dette til en debatt om Charles Hansen, men det er bare og ta en titt på hva han f.eks sier om kabler.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Først og fremst så er jitter en problemstilling ikke bare for Ayre, men en samlet Hifi og Studiobransje, med Weiss, Lavry og flere i spissen.
    At du har egenhendig kommet til din konklusjon er helt greit, men du *må* ikke vinkle enhver diskusjon inn på ditt eget sidespor.

    Kjernen i de siste innleggene mine/våre har vært sitatet til Hansen m.h.t S/Pdif: "Basically, the more money you throw at it, the better the performance can get". Det mener jeg nå er hevet over enhver tvil stemmer godt.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Hadde det vært slik at Orso hadde kommet frem til dette egenhendig hadde jeg vært helt enig med deg Man.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Det gjelder vel alt vi diskuterer her.

    Jeg sitter med inntrykket av at de fleste som snakker om jitter ikke egentlig vet hva de snakker om. Hvordan det oppstår, hvordan det fjernes/reduseres, hvilke former som finnes, hvor hørbare de er, hvordan de ulike jitterformene kan behandles osv.

    Mens de som virkelig vet hva de snakker om later til å ikke bry seg særlig mye om emnet.

    Hva kan det komme av?
     
    N

    nb

    Gjest
    Man skrev:
    Først og fremst så er jitter en problemstilling ikke bare for Ayre, men en samlet Hifi og Studiobransje, med Weiss, Lavry og flere i spissen.
    At du har egenhendig kommet til din konklusjon er helt greit, men du *må* ikke vinkle enhver diskusjon inn på ditt eget sidespor.
    Jeg har ikke sett særlig som tyder på at jitter er et stort problem som fordrer dyre løsninger, men ganske mange eksempler på det motsatte.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Man skrev:
    At du har egenhendig kommet til din konklusjon er helt greit, men du *må* ikke vinkle enhver diskusjon inn på ditt eget sidespor.
    Egenhendig konklusjon? Har du noe dokumentasjon på noe annet enn hva jeg skriver, så får du legge det frem.

    Forøvrig er det interessant å legge merke til at audiofile aldri trekker frem jitter problematikken med vinyl. Men med CD og DAC så er "digitalis" og jitter hovedårsaken til all mulig degradering.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    Man trenger ikke benytte "spøkelsesfenomener" som jitter for å beskrive svakhetene ved vinyl. Det er bare å sette seg ned å ta en lytt.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    For de som er interessert i å lese litt om jitter og tester som er utført:
    http://www.jstage.jst.go.jp/article/ast/26/1/50/_pdf
    http://www.nanophon.com/audio/jitter92.pdf
    http://www.scalatech.co.uk/papers/aes93.pdf
    http://www.tnt-audio.com/clinica/jitter2_e.html
    http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=6111

    Det er verdt å merke seg at i den første linken, så kom det frem i testen at evnen til å høre jitter var ulik i gruppen. Det er litt interessant og det innebærer vel strengt tatt at verdien for hørbar jitter kan variere noe fra person til person. Uansett, virker det for meg at jitter problematikken er veldig overdrevet og at det er langt viktigere med det som jeg har mast om mye før.

    As you can find in the paper, some listeners could distinguish the sounds
    when time jitter was 500 ns. It could not be detected, however, when the
    jitter was as small as 250 ns.

    In both experiments, there was considerable difference in listeners'
    performance. I don't know, however, if it was because of their audio
    experience. We had expected much better performance in the second experiment
    because the listeners were professionals and they could use their favorite
    environments and materials.

    Our conclusion up to now is that the normal hearing listeners' detection
    threshold for time jitter in program materials is several hundred ns.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Er det verdt å minne om at cd-spillere nå måles i pico-sekunder, ikke nano- -- og at pico er en faktor mindre tidsenhet?

    Eller er det uten betydning?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.362
    Antall liker
    37.188
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kommer helt an på DAC'en. Jitter kan skape uharmonisk analog forvrengning med nivåer som kan være hørbare der øret er mest følsomt, øvre mellomtone/diskant. Kan vel beskrives som "hardhet", "teknisk bilyd", eller noe sånt. Hvilke nivåer som skal til for å være hørbare - vel, det er en annen skål.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Er det verdt å minne om at cd-spillere nå måles i pico-sekunder, ikke nano- -- og at pico er en faktor mindre tidsenhet?

    Eller er det uten betydning?
    Det er bare å gange nanosekunder med 1000 for å finne ut picosekunder. Eller man kan bruke en kalkulator: http://www.unitconversion.org/time/nanoseconds-to-picoseconds-conversion.html
    Virker som om man bruker nanosekunder når verdiene er høye. Bedre å skrive 200ns enn 200000ps.

    larkus skrev:
    Og hvordan høres denne forferdelige jitteren ut i praksis?
    I testene kalles det som regel distortion, altså forvrengning.

    Fant denne et sted når jitterverdiene er lave:
    improved ease of listening
    increased clarity
    improved high frequency response
    better instrument separation
    more information
    better timing
    better soundstage
    improved overall audio performance

    Det kan med andre ord være alt mulig. ;D

    Hørbar jitter varierer ved frekvensene. Den er høyere ved de høyeste frekvensene.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    orso skrev:
    Det er verdt å merke seg at i den første linken, så kom det frem i testen at evnen til å høre jitter var ulik i gruppen. Det er litt interessant og det innebærer vel strengt tatt at verdien for hørbar jitter kan variere noe fra person til person. Uansett, virker det for meg at jitter problematikken er veldig overdrevet og at det er langt viktigere med det som jeg har mast om mye før.
    At evnen til å høre ting varier fra person til person, gjelder nok ikke bare jitter.. ;)
    Dette også selv om testdeltagerne har like god hørsel. Det gjelder nemlig også å ha de rette evner til å skille ut enkeltfaktorer fra det man hører.
    Har uansett en sterk følelse av at jitternivåer fungerer godt som salgsargument overfor de som vil "sikre" seg det best mulige resultat.

    En annen sak, er den energien vi legger i diskusjoner rundt emner som omhandler det mikroskopiske. De aller fleste av oss har jo fortsatt langt mer å hente innen makro-områdene av våre lydproblemer.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Karma skrev:
    orso skrev:
    Det er verdt å merke seg at i den første linken, så kom det frem i testen at evnen til å høre jitter var ulik i gruppen. Det er litt interessant og det innebærer vel strengt tatt at verdien for hørbar jitter kan variere noe fra person til person. Uansett, virker det for meg at jitter problematikken er veldig overdrevet og at det er langt viktigere med det som jeg har mast om mye før.
    At evnen til å høre ting varier fra person til person, gjelder nok ikke bare jitter.. ;)
    Dette også selv om testdeltagerne har like god hørsel. Det gjelder nemlig også å ha de rette evner til å skille ut enkeltfaktorer fra det man hører.
    Har uansett en sterk følelse av at jitternivåer fungerer godt som salgsargument overfor de som vil "sikre" seg det best mulige resultat.

    En annen sak, er den energien vi legger i diskusjoner rundt emner som omhandler det mikroskopiske. De aller fleste av oss har jo fortsatt langt mer å hente innen makro-områdene av våre lydproblemer.
    Takk Karma! Spikeren på hue og dagens innlegg uten tvil :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Måtte flire litt da jeg så denne uttalelsen, men det er nok mye i det.

    Jitter is a complete non-issue. It's an excuse for high end stereo salesmen to point at confusing charts and numbers to try to get you to buy expensive equipment. Jitter is a hoodoo.
    Helt enig Karma. Og man skulle tro det var når makro-områdene var på plass, det først var interessant å prøve å forbedre det mikroskopiske. Men hifi folket begynner stort sett i andre enden.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Da kan man jo utvide trådens utgangspunkt til å være:
    Når er den hørbare kvaliteten fra digitale signalkilder så høy at dens feil i praksis overgås fullstendig av andre feil som folk har i systemene sine?
     
    N

    nb

    Gjest
    Snickers-is skrev:
    Da kan man jo utvide trådens utgangspunkt til å være:
    Når er den hørbare kvaliteten fra digitale signalkilder så høy at dens feil i praksis overgås fullstendig av andre feil som folk har i systemene sine?
    Alltid.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Hmm, har ennå Duelunds 399dkr DVD-spiller friskt i minnet (selvsagt med plastikfjernelse og innsmurt i bengalsk klatretorsksæd), den skulle visstnok yte særdeles bra.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    nb skrev:
    Snickers-is skrev:
    Da kan man jo utvide trådens utgangspunkt til å være:
    Når er den hørbare kvaliteten fra digitale signalkilder så høy at dens feil i praksis overgås fullstendig av andre feil som folk har i systemene sine?
    Alltid.
    Så og si alltid.
     
    L

    larkus

    Gjest
    orso skrev:
    nb skrev:
    Snickers-is skrev:
    Da kan man jo utvide trådens utgangspunkt til å være:
    Når er den hørbare kvaliteten fra digitale signalkilder så høy at dens feil i praksis overgås fullstendig av andre feil som folk har i systemene sine?
    Alltid.
    Så og si alltid.
    nb skrev:
    Snickers-is skrev:
    Da kan man jo utvide trådens utgangspunkt til å være:
    Når er den hørbare kvaliteten fra digitale signalkilder så høy at dens feil i praksis overgås fullstendig av andre feil som folk har i systemene sine?
    Alltid.
    Så det er stort sett bare tullprat når enkelte hevder å høre forskjell på f.eks. CD-spillere?
     
    N

    nb

    Gjest
    larkus skrev:
    Så det er stort sett bare tullprat når enkelte hevder å høre forskjell på CD-spillere?
    Ikke nødvendigvis, men "feilene" vil uansett være (mye) større andre steder i kjeden. Og om målet er å komme nærmest mulig det som ligger på platen eller noe i den retning, så vil det sannsynligvis alltid være andre steder det er mer å hente, det var egentlig hele poenget mitt.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Man skrev:
    At du har egenhendig kommet til din konklusjon er helt greit, men du *må* ikke vinkle enhver diskusjon inn på ditt eget sidespor.
    Egenhendig konklusjon? Har du noe dokumentasjon på noe annet enn hva jeg skriver, så får du legge det frem.

    Forøvrig er det interessant å legge merke til at audiofile aldri trekker frem jitter problematikken med vinyl. Men med CD og DAC så er "digitalis" og jitter hovedårsaken til all mulig degradering.
    Med egenhendig konklusjon mente jeg kun det. At du har kommet til *din* egen konklusjon basert på hva du legger vekt i. Jeg burde kanskje formulert det annerledes da jeg forstår det kan misforstås.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.846
    Antall liker
    1.428
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Så...konklusjonen er at det perfekte kompromiss mellom pris og ytelse ligger ganske så nøyaktig på kroner?

    Spennende og lang tråd dette, men kan ikke si at jeg blir mye klokere.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    For de som er interessert i å lese litt om jitter og tester som er utført:
    http://www.jstage.jst.go.jp/article/ast/26/1/50/_pdf
    http://www.nanophon.com/audio/jitter92.pdf
    http://www.scalatech.co.uk/papers/aes93.pdf
    http://www.tnt-audio.com/clinica/jitter2_e.html
    http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=6111

    Det er verdt å merke seg at i den første linken, så kom det frem i testen at evnen til å høre jitter var ulik i gruppen. Det er litt interessant og det innebærer vel strengt tatt at verdien for hørbar jitter kan variere noe fra person til person. Uansett, virker det for meg at jitter problematikken er veldig overdrevet og at det er langt viktigere med det som jeg har mast om mye før.

    As you can find in the paper, some listeners could distinguish the sounds
    when time jitter was 500 ns. It could not be detected, however, when the
    jitter was as small as 250 ns.

    In both experiments, there was considerable difference in listeners'
    performance. I don't know, however, if it was because of their audio
    experience. We had expected much better performance in the second experiment
    because the listeners were professionals and they could use their favorite
    environments and materials.

    Our conclusion up to now is that the normal hearing listeners' detection
    threshold for time jitter in program materials is several hundred ns.
    Helt sikkert. Men jeg er temmelig sikker på at samme konklusjon vil være tilfelle ved 8-10bits lyd vs 24bits lyd.
    Uten å trekke direkte paralleller så kan det nevnes MS750 mediaserveren til Mcintosh har rundt 14ns jitter og har en effektiv oppløsning på rundt 14 bit. 250-500ns tilsvarer vel da en oppløsning på på under 12bit.
     

    Nordenstam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2010
    Innlegg
    196
    Antall liker
    3
    orso skrev:
    Nordenstam skrev:
    160 pikosekunder på 10 kHz:
    20*(log((160*(10^-12))*(2*pi*10000))/4))= -112dB.


    Til sammenligning, 10 pikosekunder jitter på 20Khz:
    20*(log((10*(10^-12))*(2*pi*20000))/4))= -130dB.


    http://www.lavryengineering.com/white_papers/jitter.pdf
    http://www.nanophon.com/audio/
    Jeg må se litt nærmere på det du nevner senere Nordenstam, men de undesøkelsene jeg har sett eller sett referater fra så må jitterverdiene være over 10 ganger så høy som Apple Airport Express før det er hørbart. Har du derimot noe dokumentajon på noe annet, så lytter jeg. ;)
    Testen du viser til senere går på tilfeldige jitter variasjoner, støy. Det er 1 aspekt av saken. Rene toner påvirker på et annet vis. Hvordan det henger sammen med hørselen er et godt spørsmål! Et spørsmål som burde vært bedre utforsket, men som uansett ikke kan få et absolutt svar. Svaret vil bli en gråsone. Eneste måten å være sikker på at artifakter ikke havner i gråsonen er å holde de godt under etthvert nivå hvor det er overhodet er fysisk mulig å snappe opp.

    Fra side seks i http://www.lavryengineering.com/white_papers/jitter.pdf:
    "How much jitter is acceptable? All the plots so far were based on infinite word
    length. Jitter side lobes are more noticeable with more bits. The plots below show
    the impact of same jitter on a 16 bit system. The sidebands with 100pS jitter (left
    plot) are above the noise floor.
    The right plot (10pS) shows that 16 bit truncation dominates the noise floor."

    Det var for 10kHz tone med sinusjitter. Mer enn 16 bit er mulig i dag, så tallene blir deretter.

    Se også figur 9 i denne: http://www.nanophon.com/audio/jitter92.pdf


    Mattestykket for dB nivåene i sidebåndene til jitter er ikke SÅ vanskelig å bruke. I praksis blir det: pikosekunders jitter ganget med pi ganget med to ganget med frekvens, delt på fire, trykk på log knappen og gang med tjue. Tar langt mindre tid enn det høres ut som! Gir også bonuspoeng i nerdekarmaen.

    Ti ganger dårligere enn airport express gir følgende nivåer på jitter sidebåndene avhengig av frekvens:
    10Hz: 20log((0,000000002580*6,2831853*10)/4)=-141dB
    100Hz: 20log((0,000000002580*6,2831853*100)/4)=-121dB
    1000Hz: 20log((0,000000002580*6,2831853*1000)/4)=-101dB
    10000Hz: 20log((0,000000002580*6,2831853*10000)/4)=-81dB
    100000Hz: 20log((0,000000002580*6,2831853*100000)/4)=-61dB

    Frekvensene til sidebådendene vil være signalfrekvens (som brukt i mattestykkene over) pluss minus jitterfrekvens. 17kHz jitter på 20kHz signal vil gi sidebånd på 37kHz og 3kHz. Midt i det mest sensitive hørselsområdet! Er derfor mer ved dette enn å se på bare signalfrekvens i seg selv, jitterfrekvensen må også taes med i bildet.

    Systemet er tydelig: 20dB mer vreng per økning i "dekade" (eller hva det nå heter med tidobbling på norsk?) frekvens. Dobling av jittertid i sekund vil gi samme 20dB økning som tidobling av frekvens. Om man tar utgangspunkt i et mål for støygulv på -118dB snittverdi vil det si at de enkelte vrengkomponenter må være betydelig mindre enn som så for å ligge under hørbart støygulv. Jitter kan antagelig være høyere enn worst-case scenarionene som skissert ovenfor. Eller kanskje ikke. Problemet med å si noe sånt er at involverer å leke dommer over hva folk hører eller ei. Fungerer til en viss grad. Enklest er det når artifakter havner under fysisk høreterskel, som i eksemplene over. Når det havner i potensielt hørbart territorium er det en skummel vei å gå med store fallhøyder.


    HCS skrev:
    Så hva er da "rett" fremgangsmåte for å kjøpe en god lydkilde ? Siden tester er verdiløse eller overhypa ? Hvilke aktører skal en forholde seg til ?
    Gode spørsmål! Tester er ikke verdiløse, men de må bare tolkes for hva de er.

    Som nevnt, både tekniske tester og hørselsopplevelser er målinger. Begge deler beskrives fysiske omstendigheter med klare begrensninger og feilmarginer i beskrivelsene. I tilfellet ørene er det forvirrende nok både større dekningsområde enn teknisk lytteutstyr og enormt mye større feilmarginer! Teknikken har fordelen med langt mindre feilmarginer, til gjengjeld er det mer begrenset informasjon å hente.

    HCS skrev:
    Hvis en ikke har teknisk innsikt til å lese whitepaper, hva gjør en da ?
    Enda bedre spørsmål.

    Lite gjennomtenkt og kjapt svar: Setter sin lit til de som kan? Klar over at det høres litt tafatt ut og det er klart en mer fristende idé å prøve seg gjennom alle boksene på markedet for å se hva som faller best i smak. Problemet er at med langtidstester vil det medføre en halv livstid bare for å komme seg gjennom dette ene valget. Det blir uansett valg mellom ulike relativt store kompromisser.


    Mvh.

    Andreas Nordenstam

    Edit PS: mye bra lesestoff om målinger her: http://ap.com/download/whitepapers - krever registrering men det er liten pris for å så mye info.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, ad protester mot Nordenstams utregninger; det finnes 10 typer mennesker, de som forstår det binære tallsystemet og de som ikke forstår det.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    5.640
    Nordenstam skrev:
    I_L skrev:
    Søk i denne tråden, er en Stereophile-test med målinger.
    Søk på "stereophile" og "logitech" på forumet generelt gav ikke svar.
    My bad, det er Slim Devices. http://www.stereophile.com/computeraudio/207slim/index4.html

    I_L skrev:
    Nordenstam skrev:
    Steg opp fra benchmark finnes f.eks. i toppmodellene til Pacific Microsonic, Weiss, Lavry og DAD. Tenker da på objektivt målbar prestanda. Ikke på hva enkeltpersoner mener er relevant for lytteren eller ei.
    Det er en påstand som fordrer dokumentasjon, dvs. med linker til måledata på aktuelle produkter som viser at de er vesentlig bedre enn feks. Benchmarken.
    Problemet er at slike målinger ikke sier all verdens om hva som skjer i virkeligheten når folk hører på boksene.
    Du skrev "objektiv målbar prestanda", jeg forespurte dokumentasjon på påstanden, ikke psykoakustiske avlegninger. Intersample peaks er heller ikke det jeg spurte om, det er en annen problemstilling man kan diskutere separat, men som i hvertfall ikke har noe med pris på utstyret å gjøre. Når du ramser opp SFDR begynner det å nærme seg. Lavryen ser grei ut den, ikke helt sikker på hva de mener med "peak spurious response", men peak harmonic amplitude er .0009% FS som tilsvarer litt under -100dBFS. Men samme det, jeg kunne helst tenkt med å se komparative tall, dvs THD+N eller SNDR, gjerne i en sammenligningsmåling.

    Produsentene av evaluerings modulene er ofte store fabrikker med relativt billig produksjon.
    EVMene produseres i relativt små serier, men uansett er jo dette med effektive produksjonsrutinger viktig og nettopp også et av mine poenger. Man får ikke best objektiv ytelse fra garasjeprodusenter i nisjemarkedet for "high-end haifai", men fra seriøse, større, mer industrielle produsenter med høy teknisk know-how.

    Med det i tankene, hvor mye tror du det koster å få like bra prestanda som EVM'ene i en konsumerboks i butikken?
    Fem tusen er et tall jeg allerede har nevnt.

    Om du klarer å få dette ned i latterlig billig pris kroner 5000 i butikk (ink moms) burde du begynne produksjon i dag. Du har stor sjanse for å ta markedet med storm!
    Jeg designer chiper, ikke bokser.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Har du lykkes i jobben din I_L?
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    5.640
    orso skrev:
    I_L:
    Noen formening om hvor den hørbare terskelen er for ulike typer jitter?
    Egentlig ikke noe veldig konkret. Random jitter reduserer SNR og må derfor ses i sammenheng med reduksjon av SNR og hvilken SNR man anser nødvendig for at en komponent er transparent. Hvor mange pikosekunder en gitt SNR-reduksjon tilsvarer vil avhenge av om DACen er 1-bit eller multi-bit, støyformingsfunksjonen, om den bruker switchcap-filtrering osv.

    For en 1-bit DAC uten noen diskrét filtrering (sånne som DSD-fansen av og til reklamerer for; kjør den støyformede bitstrømmen gjennom en DLL og rett i et kontinuerlig-tid lavpassfilter, og la dette være hele DACen), så vil 110dB+ SNR kreve random jitter lavere enn et pikosekund, men med en mer typisk (moderne) 5-bit switchcap-DAC snakker vi om kanskje hundretalls pikosekunder. Hvis man skal få høy reell oppløsning fra DSD må man derfor konvertere dataene til noe mye mer LPCM-aktig i det digitale domenet først, men det er en annen sak.

    Hva angår sinusoid jitter er beregning av sidebåndsamplituden allerede vist i et tidligere innlegg av Nordenstram, hvilken amplitude som er påkrevd vil være svært avhengig av avstanden mellom sidebånd og maskør. Rapporterte tall i forskningen varierer fra hundretalls nanosekunder til hundretalls pikosekunder, men det vil avhenge svært mye av programmaterialet og jitterets spektrum. Men i de fleste gode og solid konstruerte DAC-bokser som feks Benchmarken, så vil jeg betrakte jitter som i praksis et ikke-problem.

    Man skrev:
    Har du lykkes i jobben din I_L?
    Skjønner ikke spørsmålet. Jeg har et fast levebrød (100% stilling) hvis det er hva du mener, og så vidt jeg vet er ikke jobben min i fare. Så svaret er vel ja...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I_L skrev:
    Hva angår sinusoid jitter er beregning av sidebåndsamplituden allerede vist i et tidligere innlegg av Nordenstram, hvilken amplitude som er påkrevd vil være svært avhengig av avstanden mellom sidebånd og maskør. Rapporterte tall i forskningen varierer fra hundretalls nanosekunder til hundretalls pikosekunder, men det vil avhenge svært mye av programmaterialet og jitterets spektrum. Men i de fleste gode og solid konstruerte DAC-bokser som feks Benchmarken, så vil jeg betrakte jitter som i praksis et ikke-problem.
    I forhold til knekkpunktet for kilder, så har jo dette en betydning. Mulig det kan være vanskelig å finne DACer til under 5k med jitter tall under det hørbare og da skjer heller ikke utflatingen der.

    Jeg leser det samme som du sier angående sinusoidal jitter. At tallene varierer. Her er noen "konklusjoner" fra tester:

    Julian Dunns utregninger.
    http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.63.7090&rep=rep1&type=pdf
    AES skriv: http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=6111

    1us at jitter frequencies below 200 Hz should be inaudible
    1ns at a jitter-frequency of 600 Hz should be inaudible
    100 ps at a jitter-frequency of about 3 kHz should be inaudible
    20 ps a jitter-frequency of 20 kHz should be inaudible

    Så fra en powerpoint presentasjon fra 2004.

    http://redirectingat.com/?id=475X76...gital-cable-make-a-difference/30#post_6664151

     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    5.640
    ^ Mange henviser til Dunn sine utlegninger som er godt kjent fordi han er én av få som eksplisitt studerte sammenhengen mellom interface, jitter og DAC-ytelse i et psykoakustisk perspektiv, eller om du vil audioperspektiv. Jo høyere frekvens sinusoid jitter har, jo lengre unna grunntonen kommer modulasjonsproduktet, så at kurven har en lavpassfasong er et naturlig produkt av maskering. Tallene i seg selv er imidlertid ikke alt for godt understøttet da Dunn såvidt meg bekjent aldri gjorde noen større lytteeksperimenter, men beregnet de fra kjente betraktninger om hva som "burde være hørbart". Og igjen er dette tall for rene sinuser, med et mer komplekst spektrum er nok maskeringen sterkere enn hva tilfellet er for testtoner (også vist i tallrike undersøkelser; lyttere detekterer mye lettere veldig små / subtile forskjeller med testtoner enn reell musikk).
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.241
    Antall liker
    885
    Torget vurderinger
    1
    Beklager men sitter paa Kroatisk tastatur, men hvis man oensker hoere paa jitter og hvilken effekt det har saa kan man laste ned
    http://www.audioxpress.com/magsdirx/ax/addenda/index.htm
    Audio tracks from the article The Essex Echo: Audio According to Hawksford, Pt. 1

    M. Hawsford on the sound of jitter

    There is a lot of talk about the effect of jitter on reproduced music. To help people to get a feel for it, I prepared some test files with well/defined amounts of jitter.

    Track 0, is the orignial music and the following tracks are the resulting amplitudenormalized distortion or error signals resulting from the types of jitter as listed

    track 1 TPDF noise band jitter
    track 2 equal amplitude sinewaves based jitter
    track 3 3 sinewaves 50, 100 og 150hz amplitude ratio
    track 4 sinewave 0,2Hz based jitter
    track 5 sinewave 10Hz based jitter
    track 6 3 equal amplitude sinewaves 1Hz,50Hz and 44100/4Hz based jitter
    track 7 all of the above 6 jitter sources combined
     

    Nordenstam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2010
    Innlegg
    196
    Antall liker
    3
    I_L skrev:
    Nordenstam skrev:
    Problemet er at slike målinger ikke sier all verdens om hva som skjer i virkeligheten når folk hører på boksene.
    Du skrev "objektiv målbar prestanda", jeg forespurte dokumentasjon på påstanden, ikke psykoakustiske avlegninger. Intersample peaks er heller ikke det jeg spurte om, det er en annen problemstilling man kan diskutere separat, men som i hvertfall ikke har noe med pris på utstyret å gjøre.
    Nevnte kun rent tekniske fenomener som strømforsyning, jitter og headroom, ikke psykoakustikk. IS peaks er aktuelt da det stiller krav til utstyret som ikke blir oppnådd uten videre. Worst case med 6dB overshot vil si en dobling av spenningsnivået over 0dBFS. Selvfølgelig et lite aktuelt signal i praksis, maks nivå som vil bli opplevd på IS peaks er et sted under der. Hva det blir til i praksis kan ikke vi vite på forhånd. Er uansett vanskelig å få ut større signaler enn strømforsyningen gir selv om det bare er noen dB. Mange kretser legger 0dBFS opp mot fysisk maksnivå i strømforsyningen. Å ha headroom over 0dBFS vil si enda mer dynamikk i kretsen, som igjen vil si vanskeligere krets å få til i praksis. Som igjen er en faktor som pleier å korrelatere med pris.


    I_L skrev:
    Men samme det, jeg kunne helst tenkt med å se komparative tall, dvs THD+N eller SNDR, gjerne i en sammenligningsmåling.
    Har stablet opp en sammenligning nedenfor.

    I_L skrev:
    EVMene produseres i relativt små serier, men uansett er jo dette med effektive produksjonsrutinger viktig og nettopp også et av mine poenger. Man får ikke best objektiv ytelse fra garasjeprodusenter i nisjemarkedet for "high-end haifai", men fra seriøse, større, mer industrielle produsenter med høy teknisk know-how.
    Enig!

    I_L skrev:
    Nordenstam skrev:
    Med det i tankene, hvor mye tror du det koster å få like bra prestanda som EVM'ene i en konsumerboks i butikken?
    Fem tusen er et tall jeg allerede har nevnt.
    Ikke for å være alt for obsternasig. Føler det er noe som ikke stemmer helt der. La meg prøve en gang til, nå i revers. 5000 i butikk gir 4000 minus moms. 10 prosent avanse i butikk 3600 kroner. Minus frakt til butikk og enda en veldig liten avanse hos importør - 3200. Frakt til norge med tollbehandling og potensiell avanse til mellomledd 400. Da gjenstår det 2800 kroner til fabrikken med veldig optimistisk anslag. Har ikke peil på hva normal inndrivelse er i hifi, i andre bransjer er det i alle fall ofte mindre enn halvparten av konsumpris. Har vansker å se for meg mer. Med $400 EVM kort er det da 200 kroner igjen til alt annet. Glemmesak. Om hovedkortet med deler i seg selv koster 200 dollar er det med dagens kurs i følge google 1300 kroner for kortet. 1500 kroner igjen til strømforsyning, grensesnitt, kasse og evnt ekstra snacks som nivåkontroll. Så skal dingsen settes sammen til en brukbar produkt, markedsføres, pakkes og sendes ut. Hvor mye av de 1500 kronene som gjennstår til produsenten blir et veldig godt spørsmål. Om det overhodet gjennstår noe som helst, som er min teori. Da skal det som evnt kanskje er igjen være nok til å bruke et år eller noe på R&D og drive fortløpende heltidsbusinnes med support og eventuelt lønn til ansatte. Hvordan det regnestykket skal gå opp med 5000 kroner i butikk forstår jeg ikke. Opplys meg gjerne om det er noe vesentlig jeg har gått glipp av!

    ---

    Slimdevices transporter måler bra, men ikke banebrytende bra. Fant tester på Weiss Medea DAC og Lavry DA2002 i stereophile som gir sammenligningsgrunnlag da testutstyret og måleforholde er presumptivt noenlunde likt. I andre tester i Stereophile, f.eks. Benchmark DAC1, fant jeg Audio Precision grafer på alle målingene. Går ikke å sammenligne direkte med disse testene som bruker både AP og Miller tester. Slimdevices grafene her, Weiss Medea grafer her og Lavry DA2002 grafer her.


    Støygulv Slimdevices:

    Støygulv Weiss(observer annen skala enn de andre):

    Støygulv Lavry:



    Linearitet Slimdevices:

    Linearitet Weiss:

    Linearitet Lavry:



    Intermodulasjon Slimdevices:

    Intermodulasjon Weiss:

    Intermodulasjon Lavry:



    Jittergraf Slimdevices:

    Jittegraf Weiss:

    Jittergraf Lavry:


    Er mye spesifikt for disse grafene som står forklart i testene som lenket over. F.eks. er de to store stolpene til høyre for midten i Lavry jitter grafen produkter av testutsyret, ikke DAC'en i seg selv. Lavry'ens høyeste jitterkomponenter er avmerket i den røde sirkelen.

    Weiss og Lavry måler åpenbart bedre enn slimdevices. Hva som er best av Weissen og Lavryen varierer etter hvilken måling som legges mest vekt på. Som kan sees har Lavry mer normal (harmonisk) vreng enn Weiss'en, men desto mindre jitterprodukter. En mulig forklaring på hvorfor folk subjektivt elsker lyden av Lavryen til tross for noe høy harmonisk vreng. Weissen er fra 2003 og kostet da 10000 dollar, Lavryen er omtrent like gammel (testet i 2004) og kostet 7000 dollar.

    Jitter grafen til slimdevices er verdt å nevne med tanke på tidligere momenter i denne diskusjonen. Høyeste artifaktene ligger rundt -110dB. Ikke all verdens, men heller ikke verdens reneste med tanke på at det ikke er harmonisk vreng. Litt høyere enn de før nevnte grafene på side seks i denne: http://www.lavryengineering.com/white_papers/jitter.pdf I den grafen er det tydelig at artifaktene vil ligge godt over støygulv i 16 bit lyd. Det bør også være tydelig at herr Dan Lavry, som er verdens største guru på nettopp jitter i konvertering, har vesentlig bedre prestanda på dette feltet enn de andre. Neppe tilfeldig.


    Til prisen var det uansett kjempebra målinger på Slimdevices enheten! For fem tusen kroner i norsk butikk var det så bra at det var vanskelig å tro. Da hadde den vært klar kandidat for de som ikke vil bruke all verdens men likevel ha klar lyd. Den forundrede følelsen av å ha misoppfattet noe vesentlig forsvant fortere enn dugg i solen da jeg satte inn "slimdevices transporter" i søkefeltet i google og fikk $2000 opp på skjermen. Med dagens kronekurs og 25% moms blir det 15410 kroner, pluss frakt og importkostnader. I butikk i norge blir det mer. Er et langt stup fra et slikt prisnivå og ned til 5000 kroner i norsk butikk. Skuffet! For $2000 tror jeg det skal være mulig å finne bedre alternativ på DAC fronte.

    Så da lurer jeg igjen på hvilket 5000 kroners utstyr som liksom gir prestanda i nærheten av state of the art? Har ikke sett noe så langt og er som du merker svært skeptisk til at det er mulig, men er alltids åpen for det. Hadde vært gunstig på alle tenkelige vis.




    Når det gjelder hørbarhet av artifakter er det et minefelt. En pragmatisk måte å behandle saken er å la vær å leke gud over hva andre hører og enkelt og greit streve for å dempe alt av uønskede elementer så langt det lar seg gjøre.

    Bildet under viser diverse kurver for øvre og nedre høreterskel. Tok meg den friheten å tegne inn et par linjer.


    (fra http://www.sfu.ca/sonic-studio/handbook/Threshold_of_Hearing.html)

    Turkis er toppnivå(det som trengs av headroom), grønn er snittnivå (ca opplevd lydtrykk). Dette nivået med slik dynamikk er typisk for et fullt orkester i et FFF parti. Lavere enn rockenivå på PA anlegg. Samme utgangspunktet som Dunn brukte for beregningene sine. 112dB under toppen er en rød strek for å vise nivået til artifaktene i slimdevices jitter grafene. Er et stykke ned til bunn fra den streken! Lilla strek er -130dBFS, som går så vidt klar av de nedre høreterskelkurvene. Slike høreterkselkurver viser snittet i testene, de tar ikke med ekstremtilfellene. I bildet er nederste kurvene på litt over -10dB SPL. Har sett det nevnt at noen lyttere dytter dette ned i området rundt -15dB SPL. Finner desverre ikke denne referansen i farten. Spiller liten rolle, det er uansett latterlig lite. Et slikt lavt støygulv kan fåes med støydempende ørepropper i et stille rom. Med høytalere i det samme stille rommet med grunnstøy rundt 20dB SPL a vektet ligger høreterskelen ca 10dB høyere. Husk at støygulv som målt i dBa viser totalenergien i hele registeret, det korrelaterer ikke direkte til nivået i det mest sensitive området rundt 3kHz. 20dBa gir noe sånt som 0 til 5 dB SPL i det mest sensitive frekvensområdet. Legg på enda 10dB igjen for en ikke så veldig stille, men heller ikke direkte bråkete, stue. Da er det "bare" 110 dB område igjen. Fortsatt nok til at det meste av billigere utstyr feiler i de fleste rom! High end fra 110dB opp mot 120dB reelt dynamisk område kan bli transparent i en del oppsett, med 120dB pluss begynner det å bli mulig å anta transparens i alle situasjoner.

    Vær obs på at det er vesentlig forskjell på et begrep som "120dB dynamisk område" og energien som vist i frekvensresponsgrafene. Et enkelt dB tall som "120dB" sier noe om totalenergien i signalet, frekvensgrafene viser energinivåene spredd utover hele spekteret. Det er følgelig en god del optimisme bygget inn i frekvensresponsgrafene når et støygulv observeres. Enkelttoner, artifakter, har et mer 1:1 forhold mellom hørbarhet og nivå i frekvensgrafene.


    Her er en nøtt å knekke for de som tror de har gyldne ører: http://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/358301-24-vs-16-bit-not-audible.html (med mitt testresultat som utvetydig: http://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/358301-24-vs-16-bit-not-audible-3.html#74 ) - flatt 16 bit støy var mulig å høre i dette høye stykket med musikk, bedre dithering var ikke mulig å blindteste. Flatt 16 bit støygulv ligger på ca -130dB i frekvensresponsgrafene. Som gir en indikasjon om at alt av artifakter som stikker opp over -130dB i slike grafer er potensielt hørbart. Stemmer godt overens med høreterskelkurvene som vist til over. Har til gode å se noen DAC som ikke har noen form for artifakter over -130dB.


    Generelt sett er høreterskel for ulike fysiske fenomener vanskelig å bli klok på. Skjer mye maskering, men det er også mange lyder i verden som er svært avslørende for ulike fenomener. Mye er opp til lytteren. Noensinne vært ute for et sted som først virker stille, så går det en liten stund og så hører man en liten men irriterende lyd som knitring fra dimmer, switchmode strømforsyninger og lignende? Skal ikke mye nivå til på tingen før det blir hørbart. Det tar gjerne litt tid å oppdage støyen, men når den først er sluppet gjennom filtrene til bevisstheten er det også vanskelig å glemme at den er der.

    Tok f.eks. en god stund å oppdage at LCD skjermer piper når de dimmer. I alle fall de jeg har prøvd! Det merkes ikke når skjermen står på maks lyshet, så det ble ikke noe problem før jeg en dag kjøpte ny veldig lys flytekrystallskjerm. Tuklet med innstillingene og glodde glad og fornøyd på det behagelige men fortsatt skarpe lyset. Tok en stund å høre at skjermen pep. Vet ikke om det var timer eller dager men det var ikke akkurat noe pent det som strømmet ut av munnen min da jeg forsto hvor den katodestrålerør TV aktige pipingen kom fra. Å klage i butikken hjalp lite. Den nye skjermen ble en dyr støvfanger. Tok en liten evighet til før jeg en dag skrudde ned lysheten på den gamle skjermen, fikk samme problemet og forsto sammenhengen. Nå er det sånn at jeg blir fristet å stikke en mic inn i alt av utstyr, blåse opp støygulvet tusen ganger og høre hvordan det egentlig låter fysisk i rommet. I tilfelle det skulle vise seg å være en ubehagelig overraskelse på lur! Som dukker opp en eller annen gang når hørselen bestemmer seg for å slippe gjennom informasjonen til bevisstheten. Det er en grunn til å skrive dette i denne tråden. Det virker nøyaktig på samme viset med alt annet utstyr! Om det er fysisk mulig å høre noe grums i bunn vil det slippe gjennom til bevisstheten på et eller annet punkt. Denne prosessen kan kuttes ned til nulltid ved å bruke målinger.

    Mulig jeg fremstår som fiksert på å finne feil. Årsaken er enkel - definisjonen av riktig er for meg fravær av feil. Det riktige er der i utgangspunktet, spørsmålet er hvor mye feil som kommer inn og tukler med bildet av det riktige. Ergo - jakten på feil er jakten på det riktige.


    Til slutt et retorisk spørsmål: hva tror dere skjer med summen av feil om det er flere bokser på rad, hver med artifaktene helt på grensen til hørbart nivå?


    Mvh.

    Andreas Nordenstam
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn