Nad kontra Denon

Puffen

Medlem
Ble medlem
26.12.2006
Innlegg
47
Antall liker
0
CD, DVD og forsterker/recivere. 2 kanals.

Hva kan dere opplyste si om Nad i forhold til Denon?
 

plast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2006
Innlegg
55
Antall liker
2
Hvilke høyttalere har du eventuelt tenkt å koble komponentene opp mot? Budsjett?

mvh
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.984
Antall liker
1.057
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Det dyrere Denon-utstyret har mer potensiale...

Arne K
 

Puffen

Medlem
Ble medlem
26.12.2006
Innlegg
47
Antall liker
0
Høytalere blir Dali Mentor eller B&W CM7.
Vurderer budsjettet slik at jeg har igjen ca. 15 - 18K å bruke på elektronikken.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.427
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Høytalere blir Dali Mentor eller B&W CM7.
Vurderer budsjettet slik at jeg har igjen ca. 15 - 18K å bruke på elektronikken.

Hva med en Thule IA100 og tilhørende CD/DVD spiller?
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
944
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Har den radio?  Hva er benevnelsen på tilhørende CD/DVD spiller?
Det er jo bare å gå på Hifi Klubbens hjemmesider og sjekke.. Det går jo fortere enn å vente på at noen skal gjøre det for deg.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.427
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
O

omholt

Gjest
Hva med en Thule IA100 og tilhørende CD/DVD spiller?
Det tror jeg er et godt tips, forutsatt at du liker den varme lydsignaturen til Thule. Da slipper du også separat CD/DVD løsning som du har vært inne på. Thule sine multispillere har rykte på seg for å være veldig gode CD spillere. Spesielt tror jeg Thule vil passe bra til Dali Mentor som med sin båndiskant kan bli for lyse med feil elektronikk. Snakker vi om Mentor 2 eller Mentor 6?
Bedre å kjøpe en separat radio løsning, fremfor en stereoreceiver. Den Argon radioen er sikkert mye for pengene.

P.S. Har du parabol kan du få radio fra dekoderen.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
En del Denon på en del Dali og B&W låter hissig og umusikalsk.!

Thule er generelt ingen dårlig match til Dali og B&W, men uansett så bør du først få høyttalerene hjem og teste om de passer ditt lytterom, så kan du starte søket etter spiller og forsterker, så kabler som matcher til slutt..

Å kjøpe høyttalere uten å høre om de er en bra match til ditt eget lytterom, er som å la en blind mann låne bilen din.!
Det er kanskje 10% av alle høyttalere i verden som spiller optimalt i ditt lytterom..
Samspillet mellom høyttalere og rom er sterkt undervurdert og mange går på en smell eller fler pga gode tester som de har lest :p
 

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Innlegg
188
Antall liker
1
Hei
Har thule og denon
thule låter bra men er nok ikke forsterker for de som skal spille høyt da er nok nad bedre men det er på bekostning av lyden (låter hardere ikke så oppløst). bruker denon til surround og som forforsterker til thule. Denon låter nok også mer oppløst enn nad.
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
hørt rykter om at de nye NAD recivere låter langt bedre enn forrige modell. Men har ikke lytta selv. Denon er uansett bankers på lydkvalitet i de fleste situasjoner, men sliter litt med "muskler".
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Hei
Har thule og denon
thule låter bra men er nok ikke forsterker for de som skal spille høyt da er nok nad bedre men det er på bekostning av lyden (låter hardere ikke så oppløst). bruker denon til surround og som forforsterker til thule. Denon låter nok også mer oppløst enn nad.
Thule PA-150B sparket brukbart liv i Boine MB-9900 med en effektivitet på ca 83-84dB så at Thule ikke har særlig krefter er vel ikke helt tilfelle.?

Regner ikke med at så mange kjenner Boine, så jeg legger ut et bilde ;)



Scan-Speak 18W/8545 og Revelator diskant flytende opphengt, et digert 6 ordens Linkwitz-Riley filter, "bassrefleks" via spalter under bass elementet, sandfylte og MDF som veide sine voksne 90 kilo pr stk.!
Flere her på sentralen som kjenner dem, de kan nok bekrefte at det trengs litt effekt for å få dem til å synge..
Dagens eier bruker EC AW-180 på dem..
PS: angrer litt på at de måtte gå, men de var ikke et vakkert syn i stua :-[

Litt OT i forhold til Denon og NAD, men jeg mener at Thule kan være en bedre kombo sammen med Dali Mentor eller B&W CM7..
Og etter mine ører har Thule brukbart med krefter sammenlignet med Denon og NAD..

Kan også legge til at Thule PA-150B sammen med PR-150B fikk Dali AXS-8000 til å spille musikk, sett i forhold til pris på AXS så var det en utrolig bra kombo..
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
hørt rykter om at de nye NAD recivere låter langt bedre enn forrige modell. Men har ikke lytta selv. Denon er uansett bankers på lydkvalitet i de fleste situasjoner, men sliter litt med "muskler".
Har du hørt Dali Ikon-6 på Denon DCD-2000AE og Denon PMA-2000AE.?
I mine ører så opplever jeg den komboen som mer enn bra nok i bunn (muskler) men sliter hele veien oppover med alt for mye lyshet og "skrik" som ikke er pent og høre på..
Annet rom og andre kabler kunne sikkert ha gjort noe med lyden, men Denon (som alt annet) er ikke en bra match til alt..
 

Puffen

Medlem
Ble medlem
26.12.2006
Innlegg
47
Antall liker
0
Det er jo bare å gå på Hifi Klubbens hjemmesider og sjekke.. Det går jo fortere enn å vente på at noen skal gjøre det for deg.
Beklager, vil ikke kaste vekk tiden for folk.

Men for en uinvidd person så er det veldig bra å få innspill på det meste.
Jeg føler at jeg nærmer meg det jeg er ute etter.
Med god hjelp fra dette forum.

I neste uke skal jeg fortelle hva jeg har endt opp med!

Takk til de som har kommet med forslag., det har vært særdeles nyttig.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.427
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Beklager, vil ikke kaste vekk tiden for folk.

Men for en uinvidd person så er det veldig bra å få innspill på det meste.
Jeg føler at jeg nærmer meg det jeg er ute etter.
Med god hjelp fra dette forum.

I neste uke skal jeg fortelle hva jeg har endt opp med!

Takk til de som har kommet med forslag., det har vært særdeles nyttig.
Du kaster ikke bort tiden for folk, vi gjør det av fri vilje! ;)
 

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Innlegg
188
Antall liker
1
Thule PA-150B sparket brukbart liv i Boine MB-9900 med en effektivitet på ca 83-84dB så at Thule ikke har særlig krefter er vel ikke helt tilfelle.?

Har ikke prøvd denne. Har hundre watteren, den ble nevnt tidligere i tråden og det var den jeg snakket om ;)
150 watteren er nesten dobbelt så dyr og da er en oppe i et prisnivå hvor midgaard, advance og mange andre alternativer må tas med i betraktningen. Men thule 100watt har krefter men ikke mer en min denon på 7ganger 100 watt føler jeg.
mvh
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.427
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Thule PA-150B sparket brukbart liv i Boine MB-9900 med en effektivitet på ca 83-84dB så at Thule ikke har særlig krefter er vel ikke helt tilfelle.?

Har ikke prøvd denne. Har hundre watteren, den ble nevnt tidligere i tråden og det var den jeg snakket om ;)
150 watteren er nesten dobbelt så dyr og da er en oppe i et prisnivå hvor midgaard, advance og mange andre alternativer må tas med i betraktningen. Men thule 100watt har krefter men ikke mer en min denon på 7ganger 100 watt føler jeg.
mvh

Det er garantert ja.
Har også hatt Thule sin 100 watter og den kan du spille høyt med, men det som jeg synes er mer viktig er at den spiller med stor kontroll, spesielt i bassområdet.
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
899
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hva med å vurdere en annen butikk en Klubben?
 
O

omholt

Gjest
Jeg opplevde også da jeg testet Thule IA100 at den hadde veldig mye krefter (i forhold til prisen) og god kontroll på bassen. Prøvde en Denon 2000AE etterpå på samme høyttalere (Ikon 7), og jeg merket ikke noe særlig forskjell på kreftene til tross for at Denonen er dobbel så dyr.
Til B&W CM7 og i hvert fall Dali Mentor 2, tror jeg man har plenty med krefter med Thule IA100. Mentor 6 bør muligens ha mer.
Personlig har jeg ikke likt så godt NAD. Mye krefter, men synes det mangler raffinement og oppløsning. Virker for meg å være en rocke forsterker, men mulig det har endret seg i det siste

Beste er uansett å prøve ut for å se hvilke lydsignatur man liker.

Og ikke minst er det viktig som det ble påpekt å kjøpe høyttalere etter hvilke rom man har. Stativhøyttalere er enklere å få til.
 

MORTIS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2003
Innlegg
195
Antall liker
5
denon er vel ikke så dårlig.årets anlegg med dali i lyd og bilde var det vel...
 

desibel32

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.10.2004
Innlegg
81
Antall liker
4
Torget vurderinger
4
Høytalere blir Dali Mentor eller B&W CM7.
Vurderer budsjettet slik at jeg har igjen ca. 15 - 18K å bruke på elektronikken.
Jeg liker de nye Dali høyttalerne. Har aldri vært begeistret for B&W, men mange er kjempefornøyd med B&W. Hvorfor låse deg på at du skal kjøpe alt på Hi-Fi klubben? Du får jo ikke pakkepris på Hi-Fi klubben allikevel, det får du andre steder. Kan sikkert grine deg til minimum 10% rabatt ved pakkekjøp i annen butikk. Personlig ville jeg kjøpt Dali høyttalere hos Klubben og elektronikk et annet sted. Eks Primare. Du setter en standard med valg av Mentor/CM7 som du ikke klarer å følge opp med det budsjettet du skisserer når du skal ha CD, DVD og radio. Støtter forslaget om en bordradio ved siden av.
 

Puffen

Medlem
Ble medlem
26.12.2006
Innlegg
47
Antall liker
0
Jeg liker de nye Dali høyttalerne. Har aldri vært begeistret for B&W, men mange er kjempefornøyd med B&W.  Hvorfor låse deg på at du skal kjøpe alt på Hi-Fi klubben? Du får jo ikke pakkepris på Hi-Fi klubben allikevel, det får du andre steder. Kan sikkert grine deg til minimum 10% rabatt ved pakkekjøp i annen butikk. Personlig ville jeg kjøpt Dali høyttalere hos Klubben og elektronikk et annet sted. Eks Primare. Du setter en standard med valg av Mentor/CM7 som du ikke klarer å følge opp med det budsjettet du skisserer når du skal ha CD, DVD og radio. Støtter forslaget om en bordradio ved siden av.
Jeg er ikke låst til at alt skal kjøpes på HiFi-klubben. Men jeg har låst meg til disse høytalerene. Skal jeg komme videre er jeg nødt til å begynne å ta noen valg. Forøvrig så virker det uasett som at det er HiFi klubben som har det bredeste utvalget for oss som synes det er tungvindt å handle i de store byene.
Når det gjelder Nad så er jeg litt skeptisk, og en del av innleggene her heller i samme retning. Denon har lett for å bli dyrt. Thule IA100 sammen med Thule AV100 og en rimelig DAB/FM-tuner f.eks. Cambridge eller Argon-forslaget ovenfor, og Dali Mentor 6 er vel kanskje det beste forslaget så langt.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.427
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Jeg er ikke låst til at alt skal kjøpes på HiFi-klubben. Men jeg har låst meg til disse høytalerene. Skal jeg komme videre er jeg nødt til å begynne å ta noen valg. Forøvrig så virker det uasett som at det er HiFi klubben som har det bredeste utvalget for oss som synes det er tungvindt å handle i de store byene.
Når det gjelder Nad så er jeg litt skeptisk, og en del av innleggene her heller i samme retning. Denon har lett for å bli dyrt. Thule IA100 sammen med Thule AV100 og en rimelig DAB/FM-tuner f.eks. Cambridge eller Argon-forslaget ovenfor, og Dali Mentor 6 er vel kanskje det beste forslaget så langt.
Det blir kanskje mange anbefalinger her, men det får våge seg.
Fra den andre store kjeden så har du jo denne:
http://www.hificenter.no/shop.cfm?path=1,44,152
 

desibel32

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.10.2004
Innlegg
81
Antall liker
4
Torget vurderinger
4
Litt merkelig at du syns den er for dyr, mens du lurer på å kjøpe Mentor 6. Jeg er tilhenger av å legge mye av pengene i høyttalere, men jeg tror du velger et skjevt anlegg med for dårlig elektronikk på dyre høyttalere dersom du ikke revurderer litt. Det høres ut som om budsjettet ditt mer skulle tilsi Ikon 6 eller lignende, og gå for bedre elektronikk.
 

Puffen

Medlem
Ble medlem
26.12.2006
Innlegg
47
Antall liker
0
Litt merkelig at du syns den er for dyr, mens du lurer på å kjøpe Mentor 6. Jeg er tilhenger av å legge mye av pengene i høyttalere, men jeg tror du velger et skjevt anlegg med for dårlig elektronikk på dyre høyttalere dersom du ikke revurderer litt. Det høres ut som om budsjettet ditt mer skulle tilsi Ikon 6 eller lignende, og gå for bedre elektronikk.
Skal ikke avvise tanken. Men forsøker etter beste evne å sette sammen basert på de innspill jeg får, samt å tenke selv.
Selgeren har gitt meg et forslag på Mentor 6 og elektronikk fra NAD. Forsterker i 4000 klassen + en for-forsterker. Som tidligere nevnt er jeg skeptisk til om Nad er det jeg egentlig er ute etter. Etter å lest og sjekket, synes jeg forslaget om Thule 100 virker bedre.
Så for å stille spørsmålet kort og greit; tror du at Thule IA100 blir for liten for Mentor 6?
 

Puffen

Medlem
Ble medlem
26.12.2006
Innlegg
47
Antall liker
0
Ellers må jeg innrømme at jeg var litt for rask når jeg kikket på Primare alternativet du sendte meg. Jeg overså at det var en kombi CD og forsterker.
Hvordan vil foressten den takle DVD?

Den er uansett 6000 dyrere enn adskilte enheter fra Thule.
 
O

omholt

Gjest
Primare boksen kan ikke lese av DVDer. Arcam har også en alt i et liknende sak, men den er oppgitt med mindre krefter:
http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?path=1,44,144&id=1300
(kopier hele linken og lim inn)

Er usikker på om noen av disse vil kunne dra Mentor 6 bra. Det samme gjelder også med Thule IA100. Ofte må man opp i en annen prisklasse med forsterker til så dyre høyttalere. Det vil sikkert fungere greit med Thule IA100, men du vil sansynligvis være langt fra å hente potensiale til høyttalerne. Andre kan nok svare bedre på det enn jeg.
 

plast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2006
Innlegg
55
Antall liker
2
Hvis du skal ha NAD til Mentor, bør du i alle fall ikke kjøpe noe billigere enn komponenter i Masters-serien. Komponentene i det lavere prissjiktet (C352, C372, og tilhørende cd-spillere), vil ikke utnytte det beste av et høyttalerpar til 20k. Min mening, selv om jeg ikke har hørt Mentorene, eller kombinasjonen med de og NAD for den del. Jeg har selv hatt NAD til mine B&W DM603 S3, som er billigere enn CM7, og MYE billigere enn Mentor, og har nå oppgradert.

Har du forresten sjekket ut bruktmarkedet? Jeg håper å kunne konkludere med å ha gjort et kupp når jeg mottar ny forsterker i neste uke:) Masse gode tilbud som dukker opp, og mange tusen å spare.


mvh
Jan Tore
 

Puffen

Medlem
Ble medlem
26.12.2006
Innlegg
47
Antall liker
0
Da er valget tatt.    :eek: Til min egen overaskelse endte jeg opp med NAD kombinert med Dali Mentor 6.  Etter å ha sammenlignet med andre høytalere var jeg ikke i tvil.  Ikon ble for slapp i bassen og B&W ble for utflytende.  
Forsøkte lenge å overbevise meg selv om at forsterkeren burde være Denon 2000.  Det var likevel når vi koblet opp NAD C372 at ting begynte å falle på plass.  Halve prisen til tross.  Thule hadde de ikke inne, og de visste heller ikke når de kunne få det.  Leveringstidene var tydeligvis lange.  Det var jo forsåvidt dumt, men det ble enklere å gjøre valg.  I dag skulle det handles.  Jeg var innom en tur på Kontrapunkt i Oslo i går, men det ble for spesielt og egentlig var utvalget dårlig.  Hadde lyst til å høre på Marantz, men de hadde stort sett bare hjemmekinoutstyr derfra.  Tok en bestemmelse der og da på at jeg ville hande lokalt
CD spiller ble C542 og DVD spilleren en nokså billig løsning med T524.   den skal uansett byttes når det nye formatet er skikkelig på plass i hyllene.
Jeg var kanskje ikke helt overbevist om åpenheten i lydbildet.  Men vi skal prøve å legge til C272 effekt-forsterker, når de får denne inn.  Blir det bedre er det greit.  Blir det ikke bedre så dropper vi den, også får det være greit likevel.  Det mest utrolige er vel at jeg kommer i havn på opprinnelig budsjett. + evt. effektforsterkeren.
Dette er nok ikke noe spektakulært anlegg, men jøje meg så flott det lød.
Andre Bochelli i samsang med Kenny G. på Sax, kom ut av høytalerne og satte seg i fanget mitt og sang og spilte bare for meg. :D
Skal prøve oss med litt forskjellig kabling, og når dette er optimalisert så skal det hele hjem på torsdag.  
;D ;D ;D ;D ;D
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.958
Antall liker
4.397
Gratulerer med nytt anlegg!
 

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
881
Antall liker
162
Sted
Bergen
Gratulerer...høres ut som ett bra valg.

Jeg hadde NAD C370 ett års tid på B&W 603 s3 og i forhold til prisen var det en god amp----helt klart!
 
O

omholt

Gjest
Gratulerer med nytt annlegg. Tror du gjorde lurt i å velge NAD framfor Denon. Synd du ikke fikk testet Thule, men en gang må man jo handle. Høyttalerne dine har fått kjempe tester, så dette blir nok knas. Kos deg med musikken!

Er PV60 på plass?
 

Puffen

Medlem
Ble medlem
26.12.2006
Innlegg
47
Antall liker
0
Nei, TVen er utsolgt hos den lokale forhandleren.  Regner med at den er på plass til uka.

Ellers er jeg blitt litt i tvil ang. valget av CD spilleren.  Skal prøve en kombispiller som heter NAD T585 før jeg henter det hele hjem på torsdag.  
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.427
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Nei, TVen er utsolgt hos den lokale forhandleren. Regner med at den er på plass til uka.

Ellers er jeg blitt litt i tvil ang. valget av CD spilleren. Skal prøve en kombispiller som heter NAD T585 før jeg henter det hele hjem på torsdag.

Henger meg på Gratulasjonen av nytt anlegg, det er nok helt sikkert et riktig valg, og som Omholt sier; Mentor har jo fått veldig bra kritikker og de kan du sikkert ha med i neste omgang også. ;)
 

Puffen

Medlem
Ble medlem
26.12.2006
Innlegg
47
Antall liker
0
Henger meg på Gratulasjonen av nytt anlegg, det er nok helt sikkert et riktig valg, og som Omholt sier; Mentor har jo fått veldig bra kritikker og de kan du sikkert ha med i neste omgang også. ;)
Det kan nok hende, men jeg kjpøer stereoanlegg ca. hvert 25 år, så jeg håper virkelig at det totale valget er bra.
 
Topp Bunn