Hos avo
Det var bra på treff, kun verten og jeg, og dermed god tid til å få lytte i sweetspot. (og dette var forøvrig et sweetspot anlegg)
Anlegget spilte stort og mektig med tilsynelatende ubegrenset dynamikk, og minnet litt om klipchhorna jeg hørte tidligere i høst. Så var det også en Stig Erik Tangenløsning med 2x5 parallellkobla 12", som tok seg av alt under 110 hz. (Lignende opplegg av det pedal har) Resten av musikken ble levert over Tonart Etera, drevet av en McIntosh 402 power. Kilde: elcomp multispiller, pre: elcomp 4.9
Til å begynne med merket jeg meg at det var god presisjon i bredden, men lite dybde i lydbildet. Noe med anlegget virket litt innestengt/ gav meg et snev av lyttetretthet, men det var ikke så lett å forstå hva det kom av. På kompleks musikk ble det litt grøtete, og den aller siste knivsodden med oppløsning manglet.
(at verten var generøs med akevitten hjalp ikke på mine analytiske evner heller.)
Litt flau ble jeg når avo dro frem pcen og innrømmet at han hadde en copland romkorreksjonsenhet i oppsettet. Det jeg hørte var at han hadde rullet av bassen jevnt, med flere db ned v 20 hz. Han mente at gjester hadde en tendens til å overfokusere på bassen.
Når target kurven ble flat ned mot 20, så forsvant innvendingene jeg hadde. Anlegget fortsatte å spille bass på samme måten som før, men nå var klangbalansen homogen, og anlegget hang sammen på en mye bedre måte. Tidligere ble kompleks musikk litt grøtete, men nå hørtes både skogen og trærne. Dybde manglet fortsatt, men uten at det la noen demper på musikkopplevelsen.
Takk for besøket, jeg kommer gjerne tilbake.
mvh B_I