NAF-treff

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Vært på hyggelig treff hos Johna :)

    Her var det god lyd i trivelig selskap. Uvant å lytte hos Johna, her er det nærfeltslytting, og alt bli presantert midt
    i fleisen. Kjempebra dynamikk og presisjon. Hørte også vinyl. Jeg liker vinyl lyden best hos Johna. Selv om den ikke
    er like presis, er den mere naturlig. Da avspilt på den gamleste platespilleren ;) Anno 1970 tallet.
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.970
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hyggelig besøk som vanlig Eirik.
    Beklager at det meste var på halv tolv. Har ikke fått oppsettet permanent på plass slik jeg vil ha det. Høytalerne har jeg hatt vel en halv meter lenger mot frontvegg. Så nå er det ikke full effekt av demping av 1.refleksjon, men faktisk nok til at det funker :)
    Forsterkerne skal etterhvert bli det eneste av elektronikk som kommer til å stå på frontveggen. Står forøvrig på fraktkassene en "kollega med DPA 211 blokker" har laget for sikker frakt av disse gullklumpene. Resten skal i rack på venstre side ved lytteposisjon.
    Artig å høre den første kommentaren din i dag: "Dæv...det var HEEELT annerledes en hjemme"
    Og der er du jo etter min mening ved kjernen av denne hobbyen vår. Vi justerer inn etter hvordan vi selv vil ha det. Bør i hvertfall være slik. Litt erfaring, pågangsmot og sunn fornuft er det enste som skal til.
    Derfor synes jeg det er gøy og interessant å dra på besøk til andre for å høre hvordan de har "skrudd" lyden hjemme hos seg.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.200
    Antall liker
    6.568
    Jasså - du er utro mot Vygern? :mad:
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    898
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Trekant er da vel ikke å være utro??
    Alle er da vel med, hver sin gang, Emotikon og begge spillerne etter tur??
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.970
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    hmmm.... ;D

    Eirik skriver at jeg har nærfelt, men det stemmer ikke heeeelt da. 180cm mellom diskantene og knapt 180cm fra øret til rett linje tenkt mellom høytalerne. Langt igjen før nærfelt... ;)
    Elementene er 160cm fra frontvegg og 60cm fra sidevegg.
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    hmmm.... ;D

    Eirik skriver at jeg har nærfelt, men det stemmer ikke heeeelt da. 180cm mellom diskantene og knapt 180cm fra øret til rett linje tenkt mellom høytalerne. Langt igjen før nærfelt... ;)
    Elementene er 160cm fra frontvegg og 60cm fra sidevegg.
    Hehe, ok. Når blir det nærfeltslytting da?
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.609
    Antall liker
    11.896
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    får se hva jobben gjør med meg til den tid, slutter ikke før på fredag, håper jeg har overskudd til å ta meg en tur- har lyst til å høre det filteret ditt.




    forresten- med for mye gull i øra kan det vel bli vanskelig å høre noe særlig??
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.056
    Antall liker
    1.435
    Sted
    Trondheim
    Jeg håper du stikker innom. (kan dog ikke love bra lyd siden jeg er inhabil og filteret er innavl)

    Bare det ytre øret skal bestå av gull. Trommehinna og sneglehuset kan godt bestå av brusk.

    Mvh Ola
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Vil man ikke få litt problemer med refleksjoner da?

    Det ser ut som jeg kan ta meg en tur, så da satser jeg på det.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.056
    Antall liker
    1.435
    Sted
    Trondheim
    Fine greier :)

    Hm, det er sant. Stryk det ovennevnte om gullører.


    Mvh Ola
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.970
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må dessverre melde avbud. :(
    Skal dirigere ett par konserter i Sverige på "Flaggans Dag"
    Kos dere med mye bra musikk :)
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.056
    Antall liker
    1.435
    Sted
    Trondheim
    Synd at dere ikke har anledning otare og emotikon. Hadde tenkt å spille noe klassisk musikk.

    Velkommen skal du være Slarssen :) Jeg tror lyden er endra ganske mye siden sist du var innom.

    For ordens skyld: CD-spiller er eneste kilde. LP-plater kan ikke spilles i dette hypermoderne oppsettet.


    Mvh Ola
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm, skal besøke dama i Vågå. Men hadde vært moro og hørt dette utradisjonelle oppsettet :) Håper det blir anledning en annen gang.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Kan hende jeg får med en kompis som forsåvidt etter eget utsagn er på vei inn i NAF, om dette tillates av vertskap. Ikke helt sikkert ennå, men han hører nå til audiofile i Nidaros, så jeg tenkte det kunne være en grei intro. Dog opp til NAF-komiteen og vertskapet selv.

    Har forøvrig tilbragt tre fine timer i sofaen hos Odder, og det kan hende at det blir resultater av det. Hvem vet?!? Timene fløy i alle fall unna, og det ble spilt på Montegiro vinylsnurrer, Trigon cd-spiller, Hovland HP-100 og Stratos, og høyttalere fra Marten. Kabling - tilstede.. Trivelig kveld!
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.056
    Antall liker
    1.435
    Sted
    Trondheim
    Eirik_S skrev:
    Hmmm, skal besøke dama i Vågå. Men hadde vært moro og hørt dette utradisjonelle oppsettet :) Håper det blir anledning en annen gang.
    Synd at du ikke kan delta, men det vil komme flere muligheter :)

    tore_v1 skrev:
    Kan hende jeg får med en kompis som forsåvidt etter eget utsagn er på vei inn i NAF, om dette tillates av vertskap. Ikke helt sikkert ennå, men han hører nå til audiofile i Nidaros, så jeg tenkte det kunne være en grei intro. Dog opp til NAF-komiteen og vertskapet selv.
    ..
    NAF-medlemmer bør ha prioritet, men siden det er kun tre påmeldte ser jeg ingen problemer med at du tar med en kompis. NAF-komiteen får gi beskjed hvis dette er ugreit. Hadde tenkt sette en grense ved seks deltagere. Følgende er foreløpig påmeldt:
    -Slarssen,
    -Burnt_Island (forhåpentlig),
    -Tore_v1,
    -Kompis av Tore_v1,


    Mvh Ola
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.200
    Antall liker
    6.568
    OAlex skrev:
    NAF-medlemmer bør ha prioritet, men siden det er kun tre påmeldte ser jeg ingen problemer med at du tar med en kompis. NAF-komiteen får gi beskjed hvis dette er ugreit. Hadde tenkt sette en grense ved seks deltagere. Følgende er foreløpig påmeldt:
    -Slarssen,
    -Burnt_Island (forhåpentlig),
    -Tore_v1,
    -Kompis av Tore_v1,


    Mvh Ola
    Hei Ola

    Du står naturligvis fritt til å ta imot hvem du vil på treff. Jeg skulle også gjerne kommet, men jeg er usikker på om jeg får det til.
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Er sjøl medlem av denne alliansen, har vært på ett treff, men er bortreist fredag.
    Ikke San Fransisco (heldigvis er min innstilling til det :) ), men en "innretning" godt plantet i grunnen..på 114m dyp.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.056
    Antall liker
    1.435
    Sted
    Trondheim
    Ok, Jeg noterer BT som mulig femtemann.

    Steinar O, vi kunne diskutert Monitor Audios fortreffeligheter. Det får bli en annen gang.


    Mvh Ola
     

    oyvine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    1
    Hei,
    plass til en som bruker sterilan? Er imponert over anlegget og spesielt filteret :)

    mvh,
    Øyvin Eikeland
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.056
    Antall liker
    1.435
    Sted
    Trondheim
    oyvine skrev:
    Hei,
    plass til en som bruker sterilan? Er imponert over anlegget og spesielt filteret :)

    mvh,
    Øyvin Eikeland
    Det er det! Da er vi fulltallig.

    Vel møtt folkens!

    Mvh Ola
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Gjermund måtte dessverre melde avbud.

    Det betyr vel i praksis så er det plass til én til, men OAlex er sjefen.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Trivelig kveld hos OAlex i går. Ingen tvil om at det var hifi-date med overvekt av ingeniører og DIY'ere, med tanke på at loddebolten ble dratt frem titt og ofte for å modifisere det aktive delefilteret til OAlex, og det var like før han nappet ut strømforsyningen i delefilteret også.

    En sannhet fra kvelden: Strømforsyning teller!
    En annen sannhet: Selv den minste motstand teller!

    Vi hørte på en god del forskjellig, jeg mistet litt oversikten, men hadde med kveldens mest rocka skive, Orgy sin Vapor Transmission, som knapt kan kalles hifi-korrekt, men jeg synes det er en morsom skive jeg ikke hadde hørt på en stund. Ellers, fra min side, ble det også spilt litt Red Hot Chili Peppers, og anlegget til OAlex taklet dette med stil.

    Generelt så glemte jeg litt å høre etter anlegget etter nest siste modifikasjon av delefilter, etter at Ola hadde loddet på den andre av totalt tre motstander han endret verdiene på. Motstandene var omtrent på størrelse med denne: -
    Hvordan han loddet på disse tre motstandene på størrelse med tåneglen til en lus er meg forunt å vite, men jeg tror jeg skal snakke med Ola neste gang jeg sliter med å svinge loddebolten selv.

    Anlegget til Ola er annerledes, og jeg har ALDRI hørt NAD spille så bra. Noen gang. Dere tenker kanskje at det ikke nødvendigvis betyr så mye, men anlegget spiller med presisjon, god instrument/artistplassering, og vi lekte mye for å bli kvitt litt rumling i bassen, samt en anelse hardhet i diskanten. Ergo de mikroskopiske motstandene i strømforsyningen. Vi flyttet frem og tilbake på et par aku-plater fra Rockwool, i tillegg dro vi frem sofaen litt. Totalt sett, etter litt frem og tilbake, som det sikkert dukker opp litt bilder fra, så satt lyden enda bedre. Vi konkluderte med at det kunne være gunstig med noe a la en helmholtzresonator, men at lydbildet ble bedre i løpet av kvelden.

    Takker for en fin kveld, og satser på at dere andre skriver litt om musikken vi hørte på, og gjerne kommer med noen inntrykk dere også.

    -Tore
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Et langvarig og innholdsrik NAF treff ble avholdt hos OAlex. Timene gikk raskt 8)

    Må meddelle at mange av bildene jeg tok ble betraktelig dårligere enn det jeg trodde, så jeg presenterer bare noen få. Kanskje like greit ;D

    Jeg hadde med noen plater, og spillte bl.a. Calexico, Sodastream og Neil Young. Øyvind hadde med en interessan plate med Ben Harper som vi spillte ved flere anledninger, samt den etniske jazz plata (husker navnet) til Burnt_Island var meget bra.

    Så noen ord om lyden. Generelt sett så spiller systemet med stor ro i lydbildet. Artistene er godt plassert både i bredde og i dybde. Men det er ikke disse tingene man tenker mest på når musikken spiller. Det jeg ofte blir sittende å lytte til er de forskjellige instrumentes (og stemmers) klang og karakter, fordi anlegget til OAlex gjengir veldig gode klangfarger, noe jeg tror kommer fra AYAII Dac'en hans i kombinasjon med den aktive delningen som later til å gi høytalerene bedre dynamikk og attak / flow. Systemet har også veldig god homogenitet over volum, og man taper f.eks. ikke mye dynamikk ved lave volum.

    Det ble kommentert av vertskapet selv at en liten hardhet hadde sneket seg inn i diskanten. Det syntes jeg og, og det ga seg uttrykk i noe lyttetretthet. Jeg har hørt anlegget ved flere tidligere anledninger og vil mene at dette er noe som lar seg kvittes med ganske lett (har ikke hørt dette tidligere).

    Videre ble det eksperimentert endel med plassering av HT og sofa, samt ymse rockwool plater fikk vise hva de kunne bidra med. En liten kuppel i dypbassen var litt umedgjørlig, nemlig. Denne ble vi kvitt.

    Med 3 ingeniører tilstedet på treffet så var det vel dømt til å bli endel tech-talk, og Ola gjennomførte en meget interresan demo av hvor mye strømforsyningen har å si for filteret hans. Små (både fysisk og elektrisk) motstander i serie med strømforsyningen ble endret. Effekten er at Ola kan tweake klangbalansen ganske lett, eller med hans egne ord; Energien i hhv. bass eller diskant kan påvirkes. Et imponerende stykke arbeid ligger tydeligvis bak de kjappe demonstrasjonene som ble utført.

    Såh, til slutt så smekker jeg inn bilder. Vil også takke for et meget trivelig og lærerikt møte.

    Et bilde av menigheten. Tilstedet fra venstre; oyvine, Burnt_Island, tore_v1 og til slutt OAlex selv.
     

    Vedlegg

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.609
    Antall liker
    11.896
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    hei

    takk for i går, riktig trivelig selskap og kjenner nå noen medlemmer av NAF litt bedre enn jeg gjorde fra før. Fraværet av fancy navn og design på komponenter, var ikke noe savn. DIY dac og delefilter, og noen ht som har vært i forandring i mange år spilte flottere og flottere utover kvelden. Slarsen beskriver lyden bedre enn jeg kunne gjort.
    For undertegnede er det tankevekkende hvor mye lytteopplevelsen kunne forandre seg med disse motstandsbyttene. Når det i tillegg blir bedre bytte for bytte så... Et anlegg hvor man kan justere seg frem til den lyden man foretrekker, uten bruk av "alternativ medisin" hifi, og uten å jakte på komponenten(e) som skal være den hellige gral.

    Musikalsk sett en meget vellykket aften for undertegnede, hørte mye interessant, men tore_v1 hadde vel spilt seg ferdig før jeg kom. Selv hadde jeg med big bang: electric psalmbook, xtc skylarking, naked city (john zorn) morphine cure for pain og ethiopiques4: mulatu astatke.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.056
    Antall liker
    1.435
    Sted
    Trondheim
    Hei! Takk for hyggelig besøk og interessante innspill på akustikk og elektronikk.

    Nå kom det opp flere anmerkninger enn jeg hadde håpet. Tidligere har diskantgjengivelsen vært relativt lytefri slik at pukler i bassen ol kunne overses og tilgis. Men i det siste har det sneket seg inn en hardhet som jeg ikke har klart å spore opp.

    Jeg synes det er morsomt å kjapt demonstrere hvor stor betydning små endringer strømforsyningen har for lyden, selv om endringen kanskje bare flytter feilparametre i et design som er suboptimalt. Jeg begynner jo etterhvert å få grep om lodding av 0402 motstander.

    Slike treff trigger lysten til å framskynde oppgraderinger merker jeg :)

    Musikk: Devo, Fela Kuti, Secret Chiefs 3 (som vanlig), Renegade Soundwave, og andre.


    Mvh Ola
     

    oyvine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    1
    Hei,
    takk for en hyggelig fredagskveld. Dette var mitt første NAF-treff og det blir nok ikke det siste. Det var godt å se et DIY-anlegg som har kommet seg fra ide-stadiet til et vellydende velfungerende anlegg. Her er det gjennomføringsevne det står respekt av :)

    Lytteinntrykk:
    Det jeg var mest spent på før jeg kom var hvordan integrasjonen mellom diskant og mellomtone fungerte. Det er jo tross alt delefilteret her som er den største egenutviklede komponenten. Jeg ble gledelig overasket over hvor godt diskant og mellomtone hang sammen. Jeg synes faktisk dette var det toneområdet som fungerte aller best. Jeg klarte ikke å identifisere noen svakheter rundt antatt delefrekvens på 2-3kHz(?) Anlegget har en deilig organisk klang som tiltaler meg. Det har vært nevnt noe om en hardhet i diskanten på starten av kvelden som jeg egentlig aldri fant påtrengende. Jeg la merke til litt grums/kornethet i utklingingen av symbalanslagene på de første sporene vi spilte. Dette mener jeg ble mye bedre etter innlodding av nye motstander i poweret på slutten av kvelden. Det er mulig at dette og hardheten dere andre la mere merke til egentlig er to sider av samme sak.

    Bassen fra de små høyttalerne er overaskende dyp. Det er ganske stor forskjell på bassnivå etter hvor man sitter i stua. Dette tyder på at man har en del stående bølger å kjempe med i leiligheten. Vi flyttet litt rundt på høyttalere og sofa og hørte ganske store forskjeller. Spesielt flyttingen av sofa var et stort skritt i riktig retning syntes jeg. Man kan flytte høyttalere og sofa til man finner et slags optimum, men jeg tror ikke dette er nok til å fjerne problemet helt. Jeg tror det er mye å hente her ved å innføre bassfeller. Det hadde vært morsomt å forsøkt seg med noen målinger for å finne frekvensen(e) som bør dempes.

    Vi snakket også om behovet for å innføre baffelstep kompensering. Det er ikke noe slikt i filteret til Ola nå. Jeg hadde vel hele tiden en liten mistanke om at dette ikke var på plass. Og man hører vel strengt tatt det man vil høre. Jeg mener det er en liten nivå-forskjell rundt det området der. Teoretisk sett skal det være et par dB lavere nivå under 600Hz. Igjen hadde det vært ganske moro å prøve seg med noen målinger for å avkrefte eller bekrefte dette. Det skal være forholdsvis enkelt å snike inn en slik kompensering i filteret til Ola.

    Takk for en hyggelig kveld. Her er sporet vi spilte et antall ganger (Jah Work fra Ben Harper - The will to live):
    http://oyvine.dyndns.org/music-slimserver/flac/Ben Harper - The Will To Live/05 Jah Work.flac
    brukernavn: flac
    passord: forever

    Forøvrig var det overaskende mye fin musikk som ble satt på. Jeg hadde trodd det var høyere kirkelig-kulturverksted-faktor på slike treff ;)

    Hilsen,
    Øyvin Eikeland
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.056
    Antall liker
    1.435
    Sted
    Trondheim
    Takk for den Øyvin. Jeg setter stor pris på de godt funderte tipsene du kom med. Har følt at jeg har gått meg litt fast, og henfalt til mental latskap :) Jeg skal foreta målinger og kretsanalyse før videre modifikasjoner.

    Mvh Ola
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn