Nagaoka`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jeg oljet hele lydbanen i morges med Liberon herdende olje. Det gir en glatt og fin overflate, så det blir nok bra. Lakk når stua brukes som verksted er lite populært...
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    image.jpg


    Litt usikkerhet hva kassene skal brukes til, men det et jo en idé.

    det er nok å lime et sideskrog pr kveld da det innebærer en del stress for å få det rett.
    i morgen skal jeg internkable og da spør jeg her siden vi forhåpentligvis er omgitt av edruelig folk på kabelsiden: er det greit å bruke claes ohlson 16 awg eller bør jeg spandere på de noen edlere saker? Det er noen fine cardas høyttalerkabler som tar signalet videre, men men...
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har valgt samme kabel internt som jeg har brukt i mange år til høyttalerkabel; flatsølv i bomull. Kjøpt fra Rasmussen. Koster ikke allverden. Funker sikkert med masse annet også, men jeg visste at dette funket (hadde montert alt i prøvekasser først) og visste at det ville bli en del jobb å bytte hvis jeg skulle få nevroser for at internkablingen kunne forbedres. Like greit å gjøre det skikkelig først som sist. Som sagt er det sikkert masse annet som funker som heller ikke koster skjorta. Du kjenner best dine egne preferanser og hvilken kabelmenighet du tilhører. Hvis du er usikker så prøver du bare. Husk å bruke små spader til terminering på testkablene. Terminalene på elementene tåler ikke mange av og påloddinger før varmen kan smelte mer enn du hadde tenkt. Kanskje verdt å nevne at elementene trenger en ganske lang innspillingsperiode. Jeg lot mine få en ukes kontinuerlig spilling før jeg monterte dem i kassa. Ikke vits i å lytte etter evt. kabelforskjeller før elementene har gått seg til ihverfall :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jeg tar sjansen på dette, men siden jeg har terminaler som festes fra innsiden er det ingen vei tilbake. Tar kabelnevrosene overhånd må jeg ta hullboret fatt. Men satan, dette blir bok bra nok. Takk for bonusen Øyvind! Ser ut som greie saker dette

    i morgen skal jeg internkable og da spør jeg her siden vi forhåpentligvis er omgitt av edruelig folk på kabelsiden: er det greit å bruke claes ohlson 16 awg eller bør jeg spandere på de noen edlere saker? Det er noen fine cardas høyttalerkabler som tar signalet videre, men men...
    Ta en titt i bunn av eskene? :)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.342
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg prøvde masse varianter av sølv og billig biltema, men fant ikke roen før jeg satte inn kimber 4tc.
    synes 4tc gav best balanse, selv om jeg normalt er sølvslave (bruker flettet sølv i resten av systemet).

    lydforskjeller på kabler er dog ingenting sammenlignet med demping av bakkammeret.
    der kan du tweake og få store forskjeller.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Pønsker litt på hvordan jeg skal feste høyttalerterminalene slik at jeg kan bytte de ut hvis hifinevrosene tar overhånd og jeg får ukontrollert angst over at det er noe urent grums av noe metall i de som ødelegger hele musikkgleden ;). Jeg har noen WBT lignende kinaterminaler som festes med en mutter på baksiden av bakplaten på hornet. Det er umulig for en med normale hender å komme til når sideskrogene er limt fast, så gjør jeg det slik er det kun massakrering av bakplate som gir meg tilgang.
    Tenkte å borre to hull i bakplaten akkurat store nok for kabling, og montere terminalene på en finerbit som skrus så i bakvegg. Da blir det jo enkelt å bytte terminaler og tre ny internkabling på et senere tidspunkt. Høres det lurt ut eller er det noen som sitter på en annen løsning?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.342
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Tenkte å borre to hull i bakplaten akkurat store nok for kabling, og montere terminalene på en finerbit som skrus så i bakvegg.

    høres ut som en god plan.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Her er løsningen snekker Bakken laget på mine. En hul kanal som kabel kan tres gjennom slik at den treffer kabelslisse som er laget i den doble bakveggen der den føres ned til bunnen av kabinettet. Jeg har valgt å ha eksterne delefiltre og trekker kablene som er loddet til elementet rett ut til disse filtrene. Legger ved et par bilder:
    BeerGuts lages4.jpg


    Her ser du hull til å trekke internkabling gjennom i bakkammer:
    Ølmager klar for lakkering.jpg
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Nå fikk jeg prestasjonsangst... og litt lyst til å snekre ølmage! Den er jo bare så grasiøs.

    En meget lekker løsning Gut. Er litt greiere for meg med lydkanal rett bakover fra elementet. Slisse ned til fremtidige filterbokser har jeg tenkt på, men har ikke helt bestemt meg for ekstra forsterkning av bakvegg. Tegningen sier to fjøler av 5 cm bredde og 75 cm lengde limt bak. Det hjelper jo noe, men når det blir Ompa på full guffe ser jeg for meg vibrasjoner i 18mm fineren
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.342
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    de var fine, gutty!

    har du beholdt den fine trefargen, eller har du falt for fristelsen og lagt på svart pianolakk ala elkjip? :cool:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.574
    Antall liker
    103.030
    Torget vurderinger
    23
    Ehh... ølmagene er vel ikke akkurat grasiøse..:rolleyes: de er større enn du tror også. Men way cool selvsagt.

    Du skal ikke være engstelig for vibrasjoner - det er ikke rare trykket på den delen av konstruksjonen. Så lenge du holder deg til originaltegningen med de dimensjoner som er gitt så går det normalt greit. Det er først og fremst i bakkammer/hornhals at det er litt trykk men også der er det begrenset. Med den fineren du har benyttet er det stivt nok. Husk på ålegge internkabelen på en slik måte at den ikke kan ligge og skrangle mot underlaget noe sted. Bruk en god kabel, om ikke noe annet så for nattesøvnens skyld!
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Og det er viktig med nattesøvn!
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Har sett de hjemme hos hr. Mesut, og syntes de er rålekre og akkurat passe store. avsmalingen på toppen minker jo inntrykket. D58 er nok mye mer voldsomme.
    Grasiøst er vel kanskje noe overdrevent
    Ang internkabler så er det vanskelig å unngå at de ligger på underlaget så fremt de ikke er så korte at de er fritthengende.
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    flott tråd, ønsker meg å høre disse en dag
     
    T

    Torget

    Gjest
    Jeg tar sjansen på dette, men siden jeg har terminaler som festes fra innsiden er det ingen vei tilbake. Tar kabelnevrosene overhånd må jeg ta hullboret fatt. Men satan, dette blir bok bra nok.

    Det hørtes litt ut som raskeste veien til nevroser, også om det første resultatet skulle bli bra.
    Kanskje vurdere å bytte terminaler?

    Mvh
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jepp, derfor velger gjør jeg en vri så terminalene monteres på en påskrudd plate og ikke i selve konstruksjonen. Får jeg angst over kinametall, så er det bare å skru de ut og hive de på dynga.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Kunne ikke dy meg. Koblet den ferdige Nagaokaen sammen med audio note. Den andre er i press og blir kobla opp i kveld.
    Limte et flak bitumen bak driveren og stappet inn litt ull. Terminert med claskabler men har en angstpreventpatent på høyttalerterminalene, så der blir det oppgradert etterhvert.

    AN har oppgitt en følsomhet på 95db. Nagaokaen overdøver totalt så det er en gedigen forskjell.
    Det mest slående førsteinntrykken er bassen. Fy satan, enten har jeg aldri hørt bass før eller så er frykten for blh sin slanke bass sterkt overdrevet... Dette er selvfølgelig bare vås med kun en høyttaler oppkoblet men en liten statusrappirt.
    Stappa forresten ifon med måleapp opp i hornet. Den målte omtrent flatt fra 50-1000 med an slak avrulling fra 50 og nedover. Nada lekkasje av mellomtone etter mitt utrente øre.

    Har trua på dette!
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Ser kjempebra ut! Langt fra at du har lyd i begge?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.702
    Antall liker
    3.394
    Vedr nattesøvn, så bruker iallefall jeg samme type kabel inni og utenfor kassa. Ingen vits å få flere hf refleksjoner enn man strengt tatt trenger.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ser kjempebra ut! Langt fra at du har lyd i begge?
    Lyd i begge i kveld. Brodern er i press

    Jeg venter utålmodig med snus og trallesnekring. Trodde jeg kunne ta tunge løft, men ryggen la ned veto, så jeg trenger noe for å trille de ut for puss og oljing.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.342
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Fy satan, enten har jeg aldri hørt bass før eller så er frykten for blh sin slanke bass sterkt overdrevet...



    blh med et kraftig motorisert element (som fostex fe203en-s) har ikke slank bass i det hele tatt.
    det er en morsom bass med skikkelig body, smekk og driv.
    men den faller av ved 50hz (eller der omkring, avhengig av hvilken hornkasse man går for), noe man merker på enkelte opptak.

    jeg driver og leker med subwoofere for tiden, så får vi se hva jeg ender opp med.
    magaokaene klarer seg fint uten sub på veldig mye av den musikken jeg normalt hører på.
     
    Sist redigert:

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Er elementene dine JoHooo innspilte eller er de ferske rett ut av esken?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Før noen bemerker en herpa stue, så er madammen på jobbreise og jeg har avspasert. Vedrørende kabel så har jeg noe. Snobbete Cardas se høyttalerkabler. Bestilte cardas hookup 15.5awg. Det må da være ålræit
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da håper vi på noen førsteinntrykk her i løpet av kvelden :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Foreldremøte først, så montere angstpreventern, fyre opp 845 røra, velge hedersplata, sprette guinnessen så kan morroa begynne!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.574
    Antall liker
    103.030
    Torget vurderinger
    23
    Det var det første skuddet!! Bare vent til du får blod på tann og roter deg bort i enda verre saker...:cool: Når sykdommen får satt seg og går over til kronisk lidelse!

    Du kommer også sikkert til å erfare genuine data på følsomhet vs. litt mer "Hollywood" tall... disse elementene er oppgitt med en følsomhet på 99 dB, som er bortimot så mye du kan få ut av en standard 8" bredbåndsenhet til betalbare penger. De fleste vanlige kassehøyttalere sliter med å komme over 90 dB, til sammenlikning, og da vil 99 dB oppleves som nesten dobbelt så høyt.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    A man with a plan! Høres ut som man bør titte innom tråden her i løpet av kvelden da ja :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    Kult. Det går an å temme toppen litt ved behov. Oblivion har beregnet et stort filter for gutman til T500 diskanten.
    I det filteret er det en liten impedansekorreksjonskrets som settes mellom terminalene (eller på kabelen så nærme driveren så mulig).
    Denne kan brukes på fulltonen alene uten diskant.
    Du kan også temme toppen med å ha spiss toe in, dvs at høyttalerene krysser 0,5 (nærfelt) til 1 meter (langt fra) foran hodet.


    Jeg har selv hatt FE203 og også hørt dem i ølmager.
    De måler definitivt ikke flatt fra 3-400 Hz og oppover.
    Her er det imidlertid smak og behag som gjelder, prøv deg frem.

    Superdiskant tar ut det lille ekstra, har selv også hatt T500 og kjørt den med 1) oblivions seriefilter 2) grelvs parallellfilter som var helt perfekt 3) aktiv deling med First Watt B4 og to klasse A forsterkere.

    Poenget her er at FE203 gjør en fabelaktig jobb alene. Ikke undervurder punktkildegjengivelsens fortreffelighet. FE203 har også meget bra diskant til fulltone å være.

    En litt feit forsterker med pondus i de nedre regioner og en smooth topp gjør susen. Ikke undervurder krefter. 50-100 gode watt er fine greier for et 8 tommers membran.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    Og følsomheten er ikke på 99 dB, det er skryt. Den ligger snarere rundt 95, det har vi målt ;-)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ikke frist med investeringer i 10000kr klassen riktig ennå HEL! Nå skal de tilvennes før jeg bestemmer meg for om dette er "da sjiit"
    Måle er ikke mitt fag og iphone app er sikkert no drit, men det så veldig jevnt og fint ut i hornmunningen fra 50 og oppover til 1000.
    har en SET 845 forsterker som sparker godt fra, så tror den matchen et på stell.
    interessant med følsomheten. AN sine 95 er nok hollywood, da det er enorm lydstyrkeforskjell med Nagaoka og AN koblet opp samtidig.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.574
    Antall liker
    103.030
    Torget vurderinger
    23
    Følsomhet er så mangt, HEL - normalt er det gjerne ved peak performance dette oppgis. Hvordan har du målt følsomheten? Det er egentlig ikke ganske så enkelt. Satt de da i de kassene som er vist her?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    Vår gode venn målte dem sammen med JBL2118. Tror det var i noen små lukkede test-kasser. Her er vel måling fra 300 Hz til 10-15K mest relevant.
    JBL2118 (97 dB på databladet) var litt mer følsom. Den svært runde konklusjonen er trukket ut fra det :)

    Fulltoner har gjerne en stigende og litt ujevn respons hvor de største utslagene blir valgt som trendlinje IMO
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    Ikke frist med investeringer i 10000kr klassen riktig ennå HEL! Nå skal de tilvennes før jeg bestemmer meg for om dette er "da sjiit"
    Måle er ikke mitt fag og iphone app er sikkert no drit, men det så veldig jevnt og fint ut i hornmunningen fra 50 og oppover til 1000.
    har en SET 845 forsterker som sparker godt fra, så tror den matchen et på stell.
    interessant med følsomheten. AN sine 95 er nok hollywood, da det er enorm lydstyrkeforskjell med Nagaoka og AN koblet opp samtidig.
    Jeg ville faktisk heller lagt penga i matchende forsterker i stedet for superdiskant. I og med at du allerede har en flott 845 så er du jo i mål. Det blir på en måte penger til overs, "sparte penger" som konene pleier å si når de kjøper på salg. Herlig :)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.342
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg kan klare meg uten supplerende bass så lenge jeg bor som jeg gjør, men aldri i livet om jeg kunne levd lenge med nagaoka/fostex uten superdiskant.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn