Litt halv lurvete i dag etter en sen kveld med mye vinyl, Guinness, rør og horn supplert med noen glass calvados. Heldigvis startet dagen med et hyggelig møte med lokale fiskeentusiaster.
Er for omtåket for å gi noen klare beskrivelser av lyden, i tillegg til at jeg er veldig preget av stoltheten over å ha gjennomført dette prosjektet fra noen tegninger googlet frem på nettet til ferdige talatuter.
Uansett, det ble spilt mye kjent og kjær musikk i går. Cash, Tom Waits, Lloyd Cole, Jonathan Wilson, John Grant, War on Drugs, Louis Armstrong, Tord Gustavsen, Duke Ellington, Songs: Ohia, WA Mozart, D Shostakovich, Borodin og Bach for å nevne noen.
Kjenner igjen lyden fra Ølmagene til Mesut. Det rasper så vakkert så vakkert i trompeter og stemmer ala Waits, Cash og Louis. Trommene smekker og bassene plonker. Det knirker og gnukker i instrumenter og scenegulv og det smattes og svelges hos artistene. Lyden er nok mer i trynet hos meg enn på Holmlia, men det har vel noe med forsterkeri å gjøre. Jeg fikk rockefot, jazzrykninger, gåsehud og røyk i øyet så engasjementet skortet ikke.
Negativt? HEL nevnte en skriking fra Fostex som kunne temmes ved kraftig toe in. Jeg prøvde noen plasseringer, men endte opp som jeg hadde AN. Relativt kort fra vegg, og toe in ca like bak lytteposisjon. Syntes det bare skriker når det skal. F eks trompetuten til Sachmo på St James Infirmary.
Ser et potensiale for mer luft i toppen med tweeter. Dette kom tydeligst frem på lettere klassisk som f.eks Mozart piano konsert 20 som jeg hørte på i går. Ellers er diskanten overraskende klar og veldefinert.
Annet som jeg stusset på var Nagaokaenes relativt smale Sweetspot i forhold til AN som har en egenskap å fylle hele rommet med godlyd. Bevares, Nagaoka låter godt utenfor skrustikka midt i sofaen, men det er veldig påfallende forskjell i og utenfor.
Vet det er feil å komme med betraktninger allerede før Clas Ohlson kablene er spilt inn (har hørt det tar veldig lang tid før elektronene har ordnet seg til den induktive kapitansen i fluksretningen i disse kablene), men jeg er bare så fornøyd at det er godt å lufte noen inntrykk. Er jo ikke så mange kollegaer som deler min lidenskap for Nagaoka.
Til dere som lurer på om Nagaoka er "Da sjiiit" fortsatt, anbefaler jeg en lytt hos noen med disse mirakuløse konstruksjoner i heimen. Kom igjen, for en materialkostnad på 3000-5000 kr og litt pusling er det jo ingen katastrofe om en innser senere at en kun har produsert en eksotisk fuglekasse som bør erstattes sporenstreks av en Bling apekiste i 100.000 kroners klassen. Eller en ender opp som meg og innser at en investering på noen tusenlapper og litt kveldspusling faktisk danker ut en bling-apekiste i 100.000 kroners klassen og skriver på veggen i blod at en Aldri! skal kjøpe en ferdighøyttaler igjen