Naim hodetelefonforsterkere og DAKer med hodetelefonforsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Merk at ingen opplysninger på nett sier noe om effekt. Den kan være "høy" eller "lav" ved gitte impedanser (hodetelefoner). Den effektinformasjonen er p.t. ukjent. Jeg liker når produsenten oppgir slike data ved ulike impedanser, så slikt sett er "Specifications" for dette produktet på Naims hjemmeside under pari. Hvilket forsterker inntrykket av at DAC V1 primært er laget som DAC / pre.

    Alt dette betyr ikke at den ikke er god / fantastisk som headamp - men man famler mer i blinde enn hos andre produsenter.
    @ Loevhagen, jeg regner med å finne omtalen her hvis du får sjansen til en test.:)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Skal jeg teste den, så må jeg kjøpe den. :) Synes DAC V1 er sexy nok til å ta sjansen.

    Har kun hatt 1 pre-produksjonsmodell til "test" - og den kunne jeg ikke si noe om av nettopp samme grunn.

    Jeg har aldri mottatt noe produkt (lånt) for test. Kun kjøpt selv for egne midler.

    Bilder i Watt og Fidelity (4 nummer) er gitt bort uten noe som helst direkte vederlag. Vel; 1 rødvin er mottatt - men ingen ting annet. Liker det slik. :) Så skylder jeg ingen noenting.

    På samme måte som at mine bilder er gitt "free of anything" til et par nettbutikker . og en produsent (Violectric).
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Nå har vell Naim aldri levert noen som helst amp med mye effekt,
    Det er sjelden særlig lurt å vurdere ytelsen til Naimforsterkere utifra oppgitt effekt og specs. Mange blir overrasket over hva disse boksene klarer.

    Når det gjelder hodetelefoner er vel V1 ganske enkelt designet med tanke på høyimpedante hodetelefoner som bedre Sennheiser, Beyer, AKG etc. Inntil for få år siden var vel de fleste seriøse dynamiske hodetelefoner høyimpedante. Hifiman og Audeze er ærlig talt veldig nytt, og elektrostatiske har alltid vært en nisjeprodukt. Begge deler har vel oftest vært best sammen med andre forsterkere enn de som funker bra med Sennheiser etc. Så Naim har vel antagelig designet forsterkeren til å fungere bra med dynamiske hodetelefoner av høy kvalitet og konsentrert seg om det. Ikke noe vesentlig ankepunkt i min bok.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    En absolutt redelig innstilling du har Loevhagen, jeg har også en ide om at vi har noenlunde samme musikalske / klangmessige preferanser, så dine ord vektlegges fortiden tungt her hos meg i min søken om informasjon.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Takker ydmykt, JohnnyH.

    ^ Enig - men så er det tross alt slik at verden ruller videre. Fostex har et par nye stjerner på himmelen og AKG er vel strengt tatt ikke høyimpedante (de modellene jeg tenker på). Høyimpedante er i min bok 300+ ohm. Teoretisk så vil K70x med sine 62ohm være innenfor "marginene" med faktoren på 8 (dempefaktor).

    For de pedantiske og teoretiske blant oss, så vil DAC V1 med sine 4.7 ohm i utgangsimpedans (hvis den er stabil der) passe hodetelefoner med impedans over 5x8=40ohm. I praktiske termer så vil 25ohm være kun en fraksjon på 5,3 og nesten teoretisk OK. Praktisk sett kanskje også helt supert. TH-900 og DCA V1? Kanskje det...

    DAC V1 er forbanna sexy - og jeg er svak for utseendet / form / funksjon også.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Hodetelefonimpedans

    [...]
    ^ Enig - men så er det tross alt slik at verden ruller videre. Fostex har et par nye stjerner på himmelen og AKG er vel strengt tatt ikke høyimpedante (de modellene jeg tenker på).
    AKG hadde tidligere høyimpedante hodetelefoner, men de hadde modellutskiftning for en tid tilbake, og nå er det vel ingen igjen(?)

    Det har også lenge vært lav- og mellomimpedante hodetelefoner på markedet. Sony har hatt dyre med 40 og 70 ohm og Audio-Technica har (hatt) mange med 4x ohm.

    Høyimpedante er i min bok 300+ ohm.
    Din bok er langt høyere enn normalstandarden. Noen opererer med >= 100 ohm, i hvert fall i OTL-sammenheng. Se gjerne listen som nylig er gjengitt i tråden om Audio Valve RKV Mark II.

    Jeg har tidligere lest en defnisjon med ohmintervaller for lav-, mellom- og høyimpedante hodetelefoner, muligens denne skrevet av NwAvGuy og siden benyttet av Wikipedia:

    NwAvGuy: Headphone Impedance Explained

    WHAT’S CONSIDERED “HIGH IMPEDANCE”? I’m not aware of any hard rule but generally it’s safe to say 100 ohms and higher qualifies as “high impedance”. Such headphones are usually not designed for portable use. And it’s safe to say 32 ohms and lower qualify as “low impedance” and typically work well for all applications. That leaves a gray area between 32 and 100 ohms where other factors determine how suitable the headphones are for a given source.
    • Lav:<= 32 ohm
    • Mellom: 33-99 ohm
    • Høy: >= 100 ohm
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Din bok er langt høyere enn normalstandarden.
    Teori og bøker aside: Nevn 3 hodetelefoner i dagens marked som er populære og som har mellom 100-300 i impedans.

    Jeg finner ingen.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Hodetelefoner 100/101-299 ohm

    Din bok er langt høyere enn normalstandarden.
    Teori og bøker aside: Nevn 3 hodetelefoner i dagens marked som er populære og som har mellom 100-300 i impedans.

    Jeg finner ingen.
    Du har sannsynligvis helt rett i at det er færre enn før, men du har både lett og husker dårlig. Det er dog selvsagt alltids et spørsmål om hva man legger i "populær", men det finnes flere lett tilgjengelige, (rimelig) populære og til dels ganske nye hodetelefoner mellom 100/101 og 299 ohm.

    Her er et raskt samlet utvalg:
    • Sennheiser HD 700: 150 ohm
    • beyerdynamic har en del, og noen av dem er vel storselgere:
      • T 90: 250 ohm
      • T 70: 250 ohm
      • DT 990 Edition: 250 ohm
      • DT 880 Edition: 250 ohm
      • DT 770 PRO: 250 ohm
      • DT 880 PRO: 250 ohm
      • DT 990 PRO: 250 ohm
      • DT 250: 250 ohm
      • DT 150: 250 ohm
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Leveringen av DAC-V1 har kommet i gang, og det strømmer inn positive inntrykk. Bransjeaktøren Paul@Hifi Lounge har funnet at hodetelefonforsterkeren er utmerket, og den beste matchen etter hans vurdering er Audeze LCD-2, det er kanskje en kontrast til analysen som nylig ble gjort i denne tråden.

    Naim Audio Forums: Naim DAC-V1 and Naim NAP 100 Announced at CES!

    I en annen tråd på Naimforumet har Naimsjef Paul Stephenson begynt å spørre seg rundt etter hva som er high end innen hodetelefoner. Det tolker jeg som et positivt tegn fra en produsent som i ganske lang tid har nedprioritert seriøs head-fi.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Crap x 3. :) Aarrghhh - så må man bare høre denna saken selv, da. Hvor bestiller man?

    Men, vent nå litt. Brukeren på Naims moderforum sier innledningsvis han bruker Naim ND5 XS som kilde. Jeg er forvirret når man leser resten av posten hans. Vedkommende sammenligner Naims new wonder med Bryston BHA-1, men benytter vitterlig Naim ND5 XS som kilde - men fremhever DAC-en i DAC V1 i referansen til Bryston - men benytter tydeligvis ikke den. WTF?

    Omtalen er herved (midlertidig) stemplet "Useless" for min del...
     
    Sist redigert:

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Han må jo ha tatt signalet digitalt ut fra ND5 XS, DAC V1 har ingen analoge innganger.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Takk. Enda et moment som normaliserer euforien. Jeg er spent på DAC V1 - og er i ferd med med å bestille den - for morro skyld.

    Hvis den kan underholde (deler) av hodetelefonporteføljen (mer enn Headline) så er jeg all game. :)

    Imidlertid er jeg (teknisk) overbevist at den ikke er "up-to-the-task".
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Får håpe du har rett, så kan jeg kjøpe ditt eksemplar brukt.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    HD800, impedansen burde passe bra.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    HD800 er uaktuelt (teknisk og lydmessig). 300 ohm - med peak over 600 ohm - viser at den er "sær". Jeg har kun enkle hodetelefoner...

    Hvis D1 er laget for HD800 (teknisk) - så er salgsbasis særdeles lite....og vil bli "avslørt" ditto rimelig kjapt...
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Virker som det er ganske mange som har HD800 i alle fall, den er muligens den mest solgte i sin prisklasse vil jeg tro. Flere fremstående Naimforhandlere i UK pusher HD800. Og la oss heller ikke glemme at HD580-650 også er 300ohms. Finnes temmelig mange av dem rundt omkring. Og en hodetelefonforsterker til 12000 blir vel uansett et nisjeprodukt.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Greit nok. HD800 er dørgende kjedelig lydmessig. Naim er ikke. Så - det er et paradoks her...
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    HD800 er nøytral. Hvis anlegget er morsomt er ikke HD800 kjedelig, gitt at forsterkningen er up-to-scratch. Har blant annet spilt masse klassisk Motorpsycho på vinyl gjennom Naim superline -> Headline -> HD800, og det svinger som bare det. Men head-fiere velger jo ofte computeraudio som nesten per definisjon er analytisk, og da kommer neppe HD800 til sin rett, som jeg også har skrevet tidligere.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Her er det litt Disney - HD800 er for noen det Audeze er for andre. Her er det mao. ikke noe rett / galt. :) Og, tråden handler IKKE om HD800 eller andre hodetelefoner per se.

    Denne tråden omhandler derimot Naims new one hit wonder; DAC V1 - og om den teknisk og erfaringsmessig (i relativ kontekst) er såpass kapabel at den er en seriøs utfordrer til etablerte produsenter i samme segment. Jeg tviler - men er åpen. :)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Tråden omhandler også Headline, så jeg synes at det bør være lov å nevne at mitt Naim-oppsett kan drive HD800 til gode resultater.:)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: e-h

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Sånn, da har jeg rettet den beklagelige feilen...
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Nei, jeg har ikke hatt den gleden. Men jeg har hørt mange nok Naim-produkter til å vite at de sjelden lanserer noe som ikke er gjennomtenkt.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Tabbe - eller som enkelte ville sagt; never guess - and assume - it just makes you (ass + u + me). :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Snodig spørsmål.

    Anyway: Det hjelper ikke å ekstrapolere de Naimprodukter du har hørt til å anta hvordan DAC V1 vil farge ulike hodetelefoner.

    Hva mener du egentlig?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har et par hodetelefoner som jeg synes fungerer bra med mitt nåværende Naim oppsett. Jeg vet at Naim er en usedvanlig forutsigbar og konservativ hifiprodusent som jeg har årelang erfaring med. Da våger jeg å ekstrapolere at deres siste konstruksjon ikke kommer til å være milevis unna det jeg allerede kjenner.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Flott - men du har en forutsigbar faktor; "Jeg har et par hodetelefoner som jeg synes fungerer bra". Er dette hodetelefoner med 100+ ohm?

    Fortsatt nysgjerrig på hva DU mener med "Drikker du i kveld?" Er det noe som jeg / du / andre har uttalt?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Fortsatt nysgjerrig på hva DU mener med "Drikker du i kveld?" Er det noe som jeg / du / andre har uttalt?
    Jeg synes innlegg #66 var fjasete for en akademiker. Det er ene og alene grunnen.

    HD800 er vel 100+ ohm. Men spekulasjon over et specsheet er sjelden måten å gjøre det på når det kommer til Naim.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Akademiker & fjasete. Det avslører litt. Takk for avklaringene...

    Det å anta (eng; ASSUME = ASS + U + ME) = folkelig forståelse. Blir litt matt når noen stiller spørmål til såpass enkle sammenstillinger...

    mvh
    Loevhagen
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Du får gjerne tro at det er en vittig formulering og fortsette å bruke denne påtatte konstruksjonen.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    La oss holde oss til tema. Er det noen som har hørt DAC V1? Alt annet er bare dill...dall...
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Antyder ikke du at du selv har hørt den lenger oppe i tråden?
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Resonans i Stavanger har Naim dager.

    Var innom Resonans i Stavanger for å forhåpentligvis få hørt Naim DAC V1 og HIFIman HE500, dessverre var V1 ikke ankommet butikken pga problemer i posten.

    De samme post problemene gjorde vist at min V200 heller ikke hadde ankommet.

    Men fikk en lengre lytt på high end Naim oppsett og Kudos topp høytaler, det var meget dynamisk og transient villig, påtakende PRaT og virkelig gøy, har dog hørt bedre pespektiv på langt billigere utstyr, det ble sakt at rommet var ikke optimalt. der var bra grep om bassen selv på lavt volum, meget godt oppløst diskant uten sibilans, og en helt herlig piano lyd.

    Men 250-300000 er mye peeng.


    Tannoy Precision 6.2 - resonans lyd & bilde

    Representanten fra ljudtema hadde positive kundetilbakemeldinger på V1 både med T1 - HD800 - og noe HIFIman og Audeze, han mente også at strømforsyningen skulle være rikelig dimensjonert for vanskelige laster.
     
    Sist redigert:

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    @ Loevhagen, Resonans I Stavanger har nå fått inn V1 men den var ikke ennå koblet opp pr:27/5-13 jeg fikk derfor ikke en prøvelytt.

    Jeg hentet ut min V200 og ble vel derfor ikke sett som potensiell kunde de første dagene.

    Produktet oset dog kvalitet og så ganske lekkert ut, V1 var også ganske tung noe som kan tyde på god strømforsyning.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    V1 fra Naim er nydelig når jeg vurderer den kun ut ifra produktbilder, som vel er egentlig hensikten med slike bilder. Displayet, enkeltheten i designet og "ryktet" til Naim gjør at jeg fortsatt er spent på V1. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn