Bokser i bevegelse...
Hei!
Dette er første post her på forumet for meg. Jeg har hatt kontakt med flere av dere før i forbindelse med kjøp og salg, særlig i det siste. Det gir meg en god følelse å lese om ny Naim-lykke, både for nye og lengre tids Naim-entusiaster. Veldig gøy å lese at Olive-kjeden din funker, Maki! Gøy at min gamle gode recapede olive hicap har kommet til nytte sammen med 180 (som jeg har hadde i en uke... Kommer tilbake til dette lenger ned). 72, hicap, 180 må være et legendarisk oppsett. Hadde vært veldig gøy å høre det. Må være en fantastisk synergi. Dette viser at Naim virkelig har visst hva de har holdt på med i mange år. Hadde vært gøy å høre mer etter hvert som oppsettet faller på plass både hjemme hos deg og "i deg". Blir det IBL eller SBL?
Veldig artig at du har funnet frem til Naim igjen, Kjetil. Først hadde du min gamle gode Nait 2 fra anlegg 2. og i løpet av en uke ble det min SUpernait i stedet. Unner deg noen virkelig matchende høyttalere til den. Supernaiten er veldig detaljert, kraftfull og musikalsk.
Så til meg selv og mitt hovedanlegg. Først litt om min egen Naim-reise. Da jeg var ferdig med studier i 2006 slo jeg til med et Nait 5i-cd5i oppsett fra Lyric-hifi, i forbindelse med at de solgte ut sitt Naimsortiment på denne tiden. Jeg hadde da også et par Spendor s5e fra Sverige (der jeg studerte). Det funket veldig bra sammen, dette lille anlegget. Husker jeg testet ut et par B&W 805s i denne perioden som tilsynelatende var imponerende, både når det gjaldt lyd og utseende sammenliknet med de små Spendorene. Etter noen timer ble jeg lyttetrøtt og opplevde stykkene jeg spilte veldig umusikalske sammenliknet med Spendor. De fikk meg klart nærmere musikken enn B&W til tross for en mer "flashy" approach. Etter noen år ble det en cdx2. Fantastisk oppgradering til 5i og Spendor. Etter mye god lytting kom jeg over et par Allae høyttallere som jeg byttet ut i mine Spendor. Opplevde overgangen som veldig heftig med tanke på driv og energi. Allae var råe rockehøyttalere. I tilbakeblikk hadde Spendorene noe fint ved seg som jeg mistet med Allae, men i flere åre levde jeg godt med Allaene. Etter hvert bled 5i byttet ut med 202-200 som ganske raskt fikk en hicap. Etter flere år ble Allaene byttet i et par SBL, som jeg har nå. For under et år siden ble 202-200 byttet i en Supernait, etter at en LP12 tilkom anlegget. Etter overstående Memoarer kommer jeg nå til den siste mnd, der jeg det har vært en voldsom flytting på svarte bokser hit og dit (blir helst svett her jeg sitter og skriver om det, selv om jeg har gått i pluss økonomisk og har oppnåd mye glede av dette, som sagt).
Anlegget har den siste tiden bestått av Supernait-hicap-dr-lp12-ndac-teddy xps - teddy spdif-interface i SBL. Så kom Svein med et et nydelig Nac 12- olive nap 180 (som nå er hos Maki: )). Jeg har et anlegg 2. bestående av IBL-Nait 2 og tenkte at jeg kunne teste ut 12-180 i stedet og ta avskjed med min nydelige Nait 2 (snufs, det var ingen lett avgjørelse). Etter hvert gikk Nait 2 til Kjetil (se toppen av denne siden på tråden) og inn kom 12-180. Jeg er veldig svak for vintage møbler og elektronikk og nac 12 passet som hånd i hanske sammen med min lp12, SBL og Charles Eams-stol (kopi til 1/30 del av nypris brukt) : ) Så var det lyden... Jeg hadde lest om denne 12-boksen før og hørt rykter om at den ble brukt av Naim selv under testing ved service. Da jeg fikk den i hendene minner den mer om en blikkboks, sammenliknet med moderne black-serie, til tross for utseende. Men så... lyden. Wow. Med min digitale del, Ndac-t-xps-usb-audirvana (som har en meget analog, behagelig, men kraftfull lyd hørte jeg lydspor som jeg ikke hadde hørt slik før. Bassen var varmere enn SN-hicap. Rundere og fyldigere, men det var detaljer i den. Nyanser jeg ikke hadde hørt så tredimensjonalt på den måten. Det låter mindre detaljert enn SN, men samtidig mer innsikt og tydeligere deler i lyden kommer frem (etter Linns tune-dem ideal). Det var ikke like kraftfult som SN, som har en litt råere karakter. Boogie og prat var det selvfølgelig veldig mye av. Med min lp12-akito-adikt-armageddon (veldig fin olive sak importert fra Cymbiosis i England) var det helt magisk. Denne forsterker komboen var som laget for vinyl! Gammel rock gir deg en følelse av å være på Woodstock med marijuana i luften og pumpende orange-forsterkere. Med New Order får man enda mer følelse for hvilken synth de bruker og Janis Joplins stemme og SOuthern Comfort-ånde kommer nesten ut av høyttalerne.... Det kan hende at kunnskapen om at nac 12 sin vintage-følelse, kunnskapen om dets alder og at den er laget av J-V selv skaper en bias i opplevelsen av lyden, og at Supernaiten objektivt sett låter like bra. Men jeg forstår Sveins passion for disse boksene. Vintage-delen er nok en del av det, den er på en måte Ur-faderen av Naims forsterkere, men den har definitivt også karakter, og denne karakteren fikk meg til å falle pladask.....
Men... Boksene har ikke stoppet å røre på seg enda. Nei, ved siden av Nac 12 begynte jeg etter hvert å lese om ulike varianter av 12, blant annet versjon 3 og Naims egne Dualrail-mod, der du kan koble den opp til hicap og til og med Supercap. Så etter å ha kommet i kontakt med en hyggelig 12-entusiast i Stockholm, som satt på en recapet Dual-rail 12 og et sett recappet 160, forsvant 180 til Maki, til hans legendariske kjede av bokser. Kjetil ønsket seg heller Supernait enn nait 2, som jeg forstår godt i hans planer for oppsett.
I skrivende stund i Göteborg for å hente ut mitt nye 12-160 oppsett! Jeg har beholdt Sveins 12-versjon 2 fra første kjøp og skal prøve ut dual-rail -hicap-dr-160 opp mot 12-160 (innebygget strømforsyning) hjemme på søndag og videre. Som jeg forstår fra andre forum og fra Svein her, er det en del som har flere nac12 stående i skapet. Får se hva jeg kommer frem til, til slutt. Jeg skal legge ut bilder og poste om lyd og erfaring i tiden som følger! Ha en fin Naim-helg til alle entusiaster. Gøy å dele entusiasmen med andre i vårt lille land.
F