M
medlem215396
Gjest
Du har sikkert rett i dette.Enkelte av dem som utfører service og modifikasjoner på Naim som har sine egne idéer om hvordan det skal låte. TP og Avondale er eksempler. Låter bra, men det er ikke Naim.At Naim utfører service, recap, oppgraderinger osv på gamle produkter er etter min forståelse ganske unikt
Samtidig registerer jeg at det finnes endel alternative restauratører der ute som yter samme service, men som også modifiserer enhetene, gjør dem "bedre".
Etter mine begrep er ikke disse fullt og helt et Naim produkt lenger.
Nå er det vel sånn at fabrikken også erstatter gamle komponenter med nye og bedrede komponenter, men jeg tipper spesifikasjonene ligger innenfor verdier og toleranser noenlunde tilsvarende den opprinnelige. At målsettingen er å levere ifra seg et produkt som er så nært opp til det opprinnelige som mulig. Så finnes det sikkert unntak der også.
Så kan man kanskje si at modifiseringen gir et bedre produkt, mer PRaT, fart, innsikt, men det er jo som kjent langt på vei en subjektiv opplevelse. Noen mener Teddypardo produktene overgår Naim`s egne produkter. Jeg har prøvd et par og min opplevelse er at TP produktene ødelegger Naim opplevelsen ved musikkavspilling, men nå er jo min mening også subjektiv
"Naca4" serverer spennende bilder, utklipp osv, håper han fortsetter med det.
Naim outsourcer mye av det dem får inn til service og har en tendens til å bruke svært rimelige deler. Det er fullt mulig å få et eldre produkt til å låte bedre og samtidig nært opptil originalen ved å bruke bedre komponenter.
Mitt poeng er; ved kjøp av eldre Naim produkter trenger det ikke nødvendigvis være helt Naim lenger, nettopp fordi det er modifisert.
Det er ikke for ingenting at det utstedes sertifikater etc ved utført service.
Begrepet "bedre" er også som nevnt og kjent en subjektiv sak. Når det er sagt, jeg er ikke ute etter å ta fra noen gleden over hva et modifisert og "bedre" produkt måtte gi av musikkopplevelser
.