Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Koblet en DVD-spiller til anlegget, men det oppstod en svak brumming fra høyttalerne. Er det forårsaket av såkalt jordsløyfe, eller hva kan det komme av?

    Noen som har erfaringer?

    mvh
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Bare for å understreke hva Naim er. Etter et ufattelig langt måltid som begynte med en fantastisk Champagne, fortsatte med noen primitivoer og serrano fra Spania med noe honningmelon, deretter med samme vin og reinsdyr og litt mer av det samme, avbrutt av dessert og dessertvin, fortsatte kvelden med god vin i 2.etg. hvor anlegget befinner seg. Publikummet besto av venner som har hørt mitt oppsett i ulike konfigarusjoner i løpet av årene. Ikveld følte jeg at det ikke trengtes å forklare hva de satt og hørte av lyder. De kom med ønskelåter, og så tok vi det derfra. I og med at de ikke er handikappet av vanlige hi-fi parametre, så kunne vi hoppe over alle lydforklaringer og gyve løs på musikken. Kort fortalt; vi spilte ALT mulig og storkoste oss, alt fra gamle Inxs innspillinger til Karin Krogh/Prøysen tolkninger ble svelget rått! I motsetning til tidligere anledninger slapp jeg å forklare hva de hørte, lyden talte for seg selv. Jeg ser allikevel klart for meg at noe mer uanstrengt power faktisk kunne hatt "toppa heila driden", men det løser seg nok med en cd5/flatcap.
    Nei, nå begynner det og bli sent, ville bare dele litt glede. God natt!
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    mrLax skrev:
    I følge selger er det NAC 32, og ingen av forsterkerne har vært på service. Jeg har jo mest lyst på Naim, men jeg er litt i tvil siden disse er laget i 1984 ??? Regnes forresten 32-5 som bedre enn 32?
    32-5 går for å være bedre enn 32, men det er de som foretrekker 32 har jeg lest. 32-5 kan oppgraderes med Hicap, 32 med forgjengeren Snaps via Snaic4. Tar du ut phono og tape-ut kortene frqa preampen er ikke lydgevinsten med en ekstern psu svimlende.
    Er forsterkerne produsert i 1984 kan de fortsatt være i god stand og spille utmerket. Ville uansett regnet inn en fremtidig service i forsterkersettet. Kanskje blir prisen slik at du heller kan gå for en Nait5i? ClassA i Sheffield gjør jobben rimelig om du velger recapping og har glimrende service. Kjøper du settet i England er det en tanke å få selger til å sende det til ClassA for recapping før det sendes til Norge. Link under til ClassA:

    http://www.class-a.pwp.blueyonder.co.uk/naim.htm
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    MaHa skrev:
    Bare for å understreke hva Naim er. Etter et ufattelig langt måltid som begynte med en fantastisk Champagne, fortsatte med noen primitivoer og serrano fra Spania med noe honningmelon, deretter med samme vin og reinsdyr og litt mer av det samme, avbrutt av dessert og dessertvin, fortsatte kvelden med god vin i 2.etg. hvor anlegget befinner seg. Publikummet besto av venner som har hørt mitt oppsett i ulike konfigarusjoner i løpet av årene. Ikveld følte jeg at det ikke trengtes å forklare hva de satt og hørte av lyder. De kom med ønskelåter, og så tok vi det derfra. I og med at de ikke er handikappet av vanlige hi-fi parametre, så kunne vi hoppe over alle lydforklaringer og gyve løs på musikken. Kort fortalt; vi spilte ALT mulig og storkoste oss, alt fra gamle Inxs innspillinger til Karin Krogh/Prøysen tolkninger ble svelget rått! I motsetning til tidligere anledninger slapp jeg å forklare hva de hørte, lyden talte for seg selv. Jeg ser allikevel klart for meg at noe mer uanstrengt power faktisk kunne hatt "toppa heila driden", men det løser seg nok med en cd5/flatcap.
    Nei, nå begynner det og bli sent, ville bare dele litt glede. God natt!

    Dette var vakker lesning, MaHa. Befriende med et innlegg på sentralen som både gjør meg sulten, får meg til å sjekke om det er en flaske Amarone igjen i hylla,gir meg lyst til å invitere gode venner på middag for så å spille god musikk på anlegget, og ikke minst gir meg lyst til å lytte mer på et Naim-oppsett! (og det sier ikke lite, SET- horn og rørfundamentalist som jeg er... ;D ) Takk!
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Naim eller ikke, den som begynner å mase om lyden når det spilles musikk i godt lag er ikke noe annet enn en kjip nerd.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Bach_Man skrev:
    Naim eller ikke, den som begynner å mase om lyden når det spilles musikk i godt lag er ikke noe annet enn en kjip nerd.
    Her er vi helt på linje, Bach Man. Desverre finnes det endel kjipe nerder...
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    MaHa skrev:
    Bare for å understreke hva Naim er. Etter et ufattelig langt måltid som begynte med en fantastisk Champagne, fortsatte med noen primitivoer og serrano fra Spania med noe honningmelon, deretter med samme vin og reinsdyr og litt mer av det samme, avbrutt av dessert og dessertvin, fortsatte kvelden med god vin i 2.etg. hvor anlegget befinner seg. Publikummet besto av venner som har hørt mitt oppsett i ulike konfigarusjoner i løpet av årene. Ikveld følte jeg at det ikke trengtes å forklare hva de satt og hørte av lyder. De kom med ønskelåter, og så tok vi det derfra. I og med at de ikke er handikappet av vanlige hi-fi parametre, så kunne vi hoppe over alle lydforklaringer og gyve løs på musikken. Kort fortalt; vi spilte ALT mulig og storkoste oss, alt fra gamle Inxs innspillinger til Karin Krogh/Prøysen tolkninger ble svelget rått! I motsetning til tidligere anledninger slapp jeg å forklare hva de hørte, lyden talte for seg selv. Jeg ser allikevel klart for meg at noe mer uanstrengt power faktisk kunne hatt "toppa heila driden", men det løser seg nok med en cd5/flatcap.
    Nei, nå begynner det og bli sent, ville bare dele litt glede. God natt!
    Flott MaHa!

    Naim er best - til hverdag og fest ! ;D

    Apropos Flatcap: Hvorfor ikke ta steget opp til HiCap med en gang. Har prøvd begge på en CD5X og forskellen er ganske stor. Med FC var endringene egentlig ganske små, men med HC ble det adskillig mer av alt. Brukte HiCaps er enkelt å få tak i England.

    Og en HiCap er svært nyttig dersom du vil lenger opp i Naim-kjeden.

    Mvh
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Jo, kan jo virke som at det er like lurt. Får se hvordan jeg havner ut rent økonomisk den dagen det blir aktuelt. I mellomtiden ser dte ut til at cd5i må på service i England. Den sliter med de fleste brenne cd'er, i tillegg til sacd-hybrid. Damn it! :(


    costello skrev:
    MaHa skrev:
    Bare for å understreke hva Naim er. Etter et ufattelig langt måltid som begynte med en fantastisk Champagne, fortsatte med noen primitivoer og serrano fra Spania med noe honningmelon, deretter med samme vin og reinsdyr og litt mer av det samme, avbrutt av dessert og dessertvin, fortsatte kvelden med god vin i 2.etg. hvor anlegget befinner seg. Publikummet besto av venner som har hørt mitt oppsett i ulike konfigarusjoner i løpet av årene. Ikveld følte jeg at det ikke trengtes å forklare hva de satt og hørte av lyder. De kom med ønskelåter, og så tok vi det derfra. I og med at de ikke er handikappet av vanlige hi-fi parametre, så kunne vi hoppe over alle lydforklaringer og gyve løs på musikken. Kort fortalt; vi spilte ALT mulig og storkoste oss, alt fra gamle Inxs innspillinger til Karin Krogh/Prøysen tolkninger ble svelget rått! I motsetning til tidligere anledninger slapp jeg å forklare hva de hørte, lyden talte for seg selv. Jeg ser allikevel klart for meg at noe mer uanstrengt power faktisk kunne hatt "toppa heila driden", men det løser seg nok med en cd5/flatcap.
    Nei, nå begynner det og bli sent, ville bare dele litt glede. God natt!
    Flott MaHa!

    Naim er best - til hverdag og fest ! ;D

    Apropos Flatcap: Hvorfor ikke ta steget opp til HiCap med en gang. Har prøvd begge på en CD5X og forskellen er ganske stor. Med FC var endringene egentlig ganske små, men med HC ble det adskillig mer av alt. Brukte HiCaps er enkelt å få tak i England.

    Og en HiCap er svært nyttig dersom du vil lenger opp i Naim-kjeden.

    Mvh
     

    Canutus

    Medlem
    Ble medlem
    18.01.2005
    Innlegg
    39
    Antall liker
    0
    Jepp da har jeg anskaffet nye høyttalerkabler, Chord Odyssey 4.
    De erstatter mine langtidsbrukte Wirewold Altantis 3, som har overlevd flere utskiftinger i anlegget overtid.
    Ikke for at det ikke fantes bedre en de, men jeg synes de gjorde så mye bra ift. prisen.
    Men for å komme til saken, så funker bare Chord så mye bedre en WA3 på mitt Naim sett.
    Dette har jo flere anbefalt her i forumet, og jeg slenger meg på lista.
    De er biwire, er det noen som har noe erfaringer her kontra singel?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Canutus skrev:
    Jepp da har jeg anskaffet nye høyttalerkabler, Chord Odyssey 4.
    De erstatter mine langtidsbrukte Wirewold Altantis 3, som har overlevd flere utskiftinger i anlegget overtid.
    Ikke for at det ikke fantes bedre en de, men jeg synes de gjorde så mye bra ift. prisen.
    Men for å komme til saken, så funker bare Chord så mye bedre en WA3 på mitt Naim sett.
    Dette har jo flere anbefalt her i forumet, og jeg slenger meg på lista.
    De er biwire, er det noen som har noe erfaringer her kontra singel?
    Hei,
    har ikke direkte erfaring m Odyssey 4 i single-vs biwire. Men kan fortelle at den svenske Chord-importøren anbefaler å kjøre Odyssey 4 som shotgun, dvs kjøre singlewire med denne kabelen istedet for å splitte den opp.

    Generelt kan man si at de elektriske parametre i LRC endres mye ved å endre på konfigurasjonen; f.eks ved å bruke to kabler i parallell stedet for en enkelt så vil man 1) halvere impedansen, 2) halvere induktansen og 3) doble kapasitansen. Korriger meg om det er feil her.
    Av dette følger det at kabelens elektriske egenskaper, som vist, endres temmelig omfattende. Naim-forsterkere skal ha lav kapasitans i kabelen da de ikke har en induktansbuffer på utgangen (disse to egenskapene står i motsetningsforhold til hverandre i en normal kabel). Derfor skal man ikke bruke f.eks Wireworld og andre kabler med lav induktans og følgelig høy kapasitans til Naim, det er en bommert. Her har imo den tidl importøren skapt unødig mye tøv og misforståelser, han solgte gladelig Wireworld sammen med Naim; anbefalte det sågar; det er ikke imponerende produktkunnskap.
    Stort sett vil alt annet låte bedre, og sikre en god levetid på forsterkeren.

    Vær forøvrig klar over at Chords kabler, av grunner jeg ikke kan forklare, låter bedre og bedre ila flere uker; om man kan kalle det innspilling eller annet vet jeg ikke, men innspilte Chordkabler i kontinuerlig bruk låter iallefall mye bedre enn helt ferske eller kabler som ikke er brukt på en stund; så gled deg dersom dine Odyssey 4 nettopp har begynt å spille!

    Mvh Vidar P
     

    Canutus

    Medlem
    Ble medlem
    18.01.2005
    Innlegg
    39
    Antall liker
    0
    Hei Vidar
    Du har helt rett, takk for tilbakemeldingen.
    Testing og utprøving er på gang.

    :)
     

    Canutus

    Medlem
    Ble medlem
    18.01.2005
    Innlegg
    39
    Antall liker
    0
    Testet og prøvd!
    Skal prøve å styre min elleville begeistring, men en vel brukt klisje som "alt falt på plass" er vel passende her.
    Men at en skulle få en så markant endring her av å kjøre singelwire, kontra biwire var mildt sakt helt uventet.

    Mere bass og mere trøkk i bassen er det første som slo meg umiddelbart.
    Bedre dynamikk og dynamisk kontrast.
    Et renere, klarere, dypere og mere gjennomsiktig lydbilde, som gjør at en skiller enkel instrumenter og nyanser i det musikalske budskapet mye bedre. Nå skjønner jeg hva de mener med "PRAT".
    Og så tilslutt den deilige karamellaktige mellomtonen, herlig!

    Men i morra ankommer en nye Benz Glider til WB Circlen, som ble kjøpt inn etter et forferdelig latterlig uhell som knakk stiften på den forrige Glideren. Så da blir det source first i praksis. I mens får jeg nyte min aldrende Copland CDA 266, som jeg synes spiller musikk ut av f**. Hmm det står jo en CD5 til salg.........

    Takk til oraklet Vidar.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Kabler er ikke enkelt, kanskje...men med Naim er det enklere.. ;)

    Spurte Bob hos Neat om høyttalerkabler og fikk dette svaret: I personally like to use Naim cable if a Naim amplifier is being used. Some people also like the Chord Oddysey cable, and it has some strengths in relation to NACA5 but it's best to try it in your system before buying.

    Another good idea is to use some short pieces of your 'amp-to-speaker' cable to replace the supplied links which come with the speaker. You might be very surprised by the effect of this!

    Jeg må se å få lagd en ny "F-connection" til mine nye høyttalere, fordi avstanden mellom terminalene er for stor for mine gamle NACA5 (som Lyric terminerte).

    Uansett låter det så til de grader bra hjemme hos meg nå at jeg ikke lenger er så bekymret om kabler eller rack lenger... :D

    282 befinner seg et sted mellom Nederland og Norge - den dukker vel opp en dag!

    mvh
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Hjertelig takk, costello. Jeg fikk jo ikke noe mer lyst på cd5x nå :( ;)

    Hva må man gi for en slik brukt? De er vel ikke akkurat ofte til salgs?
    Har dere noen erfaringer på hva som funker best av cd5x/cd5? Kunne jo lese noe ut av testen, men allikevel. Er cd5 rimeligere brukt?



    costello skrev:
    Flott test fra TNT av CD5X. Interessant sammenligning med og uten Flatcap på henholdsvis CD5 og 5X.

    http://www.tnt-audio.com/sorgenti/naim_cd5x_e.html


    Mvh
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    MaHa skrev:
    Hjertelig takk, costello. Jeg fikk jo ikke noe mer lyst på cd5x nå :( ;)

    Hva må man gi for en slik brukt? De er vel ikke akkurat ofte til salgs?
    Har dere noen erfaringer på hva som funker best av cd5x/cd5? Kunne jo lese noe ut av testen, men allikevel. Er cd5 rimeligere brukt?
    MaHa.

    Kanskje ikke jeg er den rette til å svare helt korrekt her. CD5 er jo mye rimeligere brukt enn CD5X. Men husk at CD5 er en utgått modell (gikk vel ut av sortimentet og ble erstattet av CD5i i 2002, tror jeg). Mange foretrekker CD5 fordi den har en mer analog klang enn de senere CD-spillerne til Naim. Noen mener at klangen nærmer seg CDS3. Og i motsetning til CD5i kan den oppgraderes både med Hicap og Flatcap (Supercap, også for den del... ;D).

    Dersom du i framtiden har tenkt deg lengre opp i Naim-kjeden, vil jeg nok heller anbefale CD5X eller t.o.m. CDX2. F.eks. 202/200 vil nok avsløre manglene hos CD5(i) temmelig raskt. Tenk "source first"... ;)

    Men dersom du hører mest på vinyl, og bare tar fram en CD sånn av og til, ville jeg nok beholdt din nåværende CD-spiller og brukt penger annet sted. F.eks. 202/200.


    Mvh
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Takk for svar, costello. Nei altså, jeg spiller nok mest cd, og slik kommer det nok til å fortsette en god stund til. Tenker absolutt source first. Men, har nok ikke tenkt meg så langt oppover i stigen, har bare lyst til å få meg en bedre digital kilde. Akkurat nå er jeg egentlig mer fornøyd enn noensinne, jeg føler bare at jeg mangler litt på cd-fronten. Cd5i er flott den, men den er noe uraffinert, og jeg leter nok etter det siste analoge, derfor likte jeg testen så godt.
    Har tidligere lovt noen bilder. Kabler skal snart byttes i noe lenger, forrige eier hadde halvert et sett på 2 x 3,5. Litt ulikt lys, med og uten trekk, trekkene står på til vanlig. Ikke lett å gjengi den flotte rosewood'en, men here it goes.













     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    :D

    Wow, skikkelig fint oppsett, MaHa !

    Og som meg, blir du sikkert like positivt overrasket hver gang du hører musikk?
    Det er liksom så usannsynlig at disse små svarte boksene skal gi så mye go'lyd!

    ;D ;D ;D
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Takk skal du ha! Jo, helt riktig, jeg blir stadig overrasket over hvor mye musikalsk kraft disse småboksene fikser :D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Selv hadde jeg neppe tatt småsteg på kildefronten; høyttalerne dine er mer enn gode nok til å belyse med all ønskelig tydelighet f.eks de forskjellene en XPS2 gjør på en CDX2... jeg har brukt Studio 20SE med CDS3/XPS2 kilde også, og de henger flott med.

    CD5 er vel heller et sidesteg... de som sammenlikner den med CDS3 hadde jeg iallefall ikke hørt på; det er himmelvid forskjell imo. CDS3 er hauger og fjell bedre, selv om voicingen kanskje har likhetstrekk.

    CD5x/HiCap2 eller CDX2 er mitt tips til kilder du burde høre på først og fremst. Sistnevnte blir vel ikke mye dyrere, og kan transformeres med XPS2 eller sågar 555PS når lotto'en går inn :)

    Av forsterkere så hadde jeg personlig vurdert å hoppe over 202/200, og vente til jeg kunne gå til 282/HiCap/250.2-nivå med dine høyttalere; du bør høre selv såklart, men klangmessig liker MA'ene den litt saftige og bouncy lyden fra dette settet.
    Ikke det at 202/200 er noe mindre value-for-money; tvert om er det et supert forsterkersett, men 282/HC/250.2 passer bare så utrolig bra til MA'ene klangmessig.

    Studio 20SE er, riktig satt opp, superhøyttalere som kvitterer glatt for det aller beste av elektronikk.

    Mvh Vidar P
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Ingen tvil om at de kvitterer med det beste, det forstår man fort når man hører de, at de er med på hva som helst :) Men, nå snakker vi om priser jeg ikke har tenkt å bevege meg opp i. Inntil videre skal nait'en bli stående, mens på sikt skal kilde oppgraderes. Å gå opp på cdx2 blir i såfall litt lenger ut i horisonten, den koster vel fort det samme som en cd5x/hicap brukt. Så, da må jeg ta begge investeringene i en jafs.
    Spørsmålet blir om dette blir baktungt. Selv synes jeg studio 20'ene har evnen til å levere selv med entry level, men jeg hører jo absolutt hva som skjer med platespilleren innkoblet.
    Vokter meg vel her nå, jeg ønsker IKKE å sette igang oppgraderingskarusellen, da blir hele poenget borte.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    MaHa skrev:
    Ingen tvil om at de kvitterer med det beste, det forstår man fort når man hører de, at de er med på hva som helst :) Men, nå snakker vi om priser jeg ikke har tenkt å bevege meg opp i. Inntil videre skal nait'en bli stående, mens på sikt skal kilde oppgraderes. Å gå opp på cdx2 blir i såfall litt lenger ut i horisonten, den koster vel fort det samme som en cd5x/hicap brukt. Så, da må jeg ta begge investeringene i en jafs.
    Spørsmålet blir om dette blir baktungt. Selv synes jeg studio 20'ene har evnen til å levere selv med entry level, men jeg hører jo absolutt hva som skjer med platespilleren innkoblet.
    Vokter meg vel her nå, jeg ønsker IKKE å sette igang oppgraderingskarusellen, da blir hele poenget borte.
    Helt klart riktige og gode poenger! Man må passe seg for å la seg rive med i oppgradering for mye; vi er veldig flinke til å "egle opp" hverandre til oppgradering på slike fora. CD5i/Nait5i er så gode at de klarer seg fint på selv superoppløste høyttalere som Studio 20SE, og det er viktig å evne å fokusere på gleden ved det man har og på musikken sin, og ikke sette seg å lengte etter stadig nye høyder av reproduksjonskvalitet bare for sugets skyld.

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    Maha, Vidar og Costello m. fl

    Siden jeg eier CD5 må jeg nevne følgende.

    1. Smaken er som baken.

    2. CD5 ble erstattet av CD5x

    3. Testen Costello henviser til er 1 stk. subjektiv/ objektiv test.

    4. Å beholde cd5i fremfor et "sidesteg" til CD5 er IMO feil. Jeg ville heller gått for en CD5 fra UK til 1/2 pris av 5x, kontra oppgradere amp.
    Om du går for CD5x, se mot en cdx2 om finansene tillater.

    5. CD5 kan ikke sidestilles med CDS3, men det lille jeg har hørt setter den i familie, mer enn øvrige nyere cdp`s fra naim IMO.

    Men hva vet jeg som bare lytter etter om det synger eller ei?

    Ble ferien litt for lang Vidar :D

    Noen naimere i Bergen?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    stover skrev:
    4. Å beholde cd5i fremfor et "sidesteg" til CD5 er IMO feil. Jeg ville heller gått for en CD5 fra UK til 1/2 pris av 5x, kontra oppgradere amp.
    Om du går for CD5x, se mot en cdx2 om finansene tillater.
    Smaken er så forskjellig som du sier. En av de tingene som CD5i fikk så mye skryt av i pressen da den kom, var at den hadde en ytelse som var så og si helt på linje med CD5, men til en langt lavere pris. Noen blader klarte omtrent ikke høre forskjell. Nettopp derfor vant den også så mye awards og ros i engelsk presse.

    En CD5/HiCap blir selvsagt noe annet.... men det blir prisen også.

    Da jeg fikk høre CD5 (uten ext psu) og CD5i i samme system første gang, ble jeg imponert over at CD5i låt omtrent like bra. Jeg fikk dessverre ikke hørt med HiCap dengang.

    Uansett; poenget mitt er at CD5 er ikke så mye av en oppgradering på CD5i som man skulle ønske når man først bytter et nøkkelkomponent. Muligens vil noen finne sider ved CD5 som er bedre enn på CD5i, men jeg applauderer siste setning om at CDX2 er veien å gå for en real oppgradering. Om finansene og prioriteringene ligger til rette selvsagt :D

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    CD5 ble sammenlignet med EMC-1 i Fidelity.
    Det blir omtrent like rett, eller like feil.
    Poenget må bli at man ikke snakker om bra eller dårlig.
    Tror du er en av få i denne tråden som virkelig har hørt CD5.

    Jeg har test av CDX2 på gang. På den måten får jeg sjekket ut om en cdx2 uten psu er så rytmisk og engasjerende, men samtidig klinisk eller mekanisk som jeg husker den.

    På den annen side.
    Jeg har hoppet av den helt store oppgraderingen og synes CD5 er veldig god VFM.
    Samtidig er også Nait5i den mest musikalske amp. jeg har hørt fra naim.

    Litt sær mao. ;)

    God høst ! ;D
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Når det gjelder oppgradering er det nok fornuftig å tenke litt langsiktig. Spørre seg selv hvor mye penger det er vits i å legge i denne hobbyen.

    For min egen del har jeg nok snart nådd der jeg ønsker å være. Med Neat'ene godt plassert, en 282 på vei og muligens en 250.2 litt senere i høst har jeg bestemt meg for å sette punktum, trur eg... ;)

    Noen som forøvrig vet hvorfor tollvesenet bruker flere dager på fortollingen? :(
    Har de tatt pre'en ut av eska og sitter og hører musikk, kanskje? :D

    Mvh
     

    g-h

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2005
    Innlegg
    79
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    Hei, hei.

    Jeg har en Naim Nait 5 og lurer på om det finnes noen lur måte å tilkoble en sub, altså en form for pre-out.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    g-h skrev:
    Hei, hei.

    Jeg har en Naim Nait 5 og lurer på om det finnes noen lur måte å tilkoble en sub, altså en form for pre-out.
    Aldri fra Nait; hekt den på highlevel fra høyttalerterminalene. Ellers går Nait'en varm, og ting låter ikke så bra som det burde.

    Stover; du har nok rett som vanlig; CD5 er veldig god VFM. Men det er også CD5i, eller hva?

    Mvh Vidar P
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Jeg må nok en gang bare få uttrykke hvor flott denne tråden er, etter 168 sider så snakker man fortsatt om de viktige tingene her, og om hvor langt man egentlig må gå. Takk alle sammen for at dere holder den i live med så mye nyttig informasjon.
    Jeg må si meg helt enig med stover i at nait5i er uhyre musikalsk, den står for utrolig mye av gleden jeg har med oppsettet nå. Den har en direkte og "plutselig" spilleform som tiltaler meg veldig. Derfor er kanskje ikke min tanke om å smelle til med en kilde og stoppe litt der ikke så dum, jeg vet jo hva forsterkeren er god for. I tillegg til at den hjelper meg langt på vei til å IKKE tenke oppgraderinger, men hvilken plate skal jeg kjøp nå, mon tro. God høst til deg og, stover ;)
    Jeg skal nå i gang med å bytte ut snaic og nac a5. Så langt (uten altfor godt grunnlag) mistenker jeg snaicen for å kanskje bremse litt på kvaliteten fra cdp'en i sin helhet. Blir meget interressant å se hva som skjer når jeg etterhvert får en Chord Anthem2 også der. I tillegg til andre høyttalerkabler. Når jeg så vet litt mer om det, så får jeg gå videre inn i spare og tenkeboksen med tanke på neste cdp.

    Senest idag morges kunne jeg igjen konstatere at jeg egentlig er veldig, veldig fornøyd, selv om jeg er nederst på naim-stigen. Det i seg selv er en utrolig god følelse. Så får jeg heller rendyrke det frem til jeg er sikker på neste trinn :D
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    costello skrev:
    Når det gjelder oppgradering er det nok fornuftig å tenke litt langsiktig. Spørre seg selv hvor mye penger det er vits i å legge i denne hobbyen.

    For min egen del har jeg nok snart nådd der jeg ønsker å være. Med Neat'ene godt plassert, en 282 på vei og muligens en 250.2 litt senere i høst har jeg bestemt meg for å sette punktum, trur eg... ;)

    Noen som forøvrig vet hvorfor tollvesenet bruker flere dager på fortollingen? :(
    Har de tatt pre'en ut av eska og sitter og hører musikk, kanskje? :D

    Mvh
    ...men med en slik forsterker og de høyttalerne, er det vel nesten påkrevd å bytte til CDS3, i følge de lærde? :)

    Jeg registrerer at Naim folk er veldig opptatt av å investere i kilden. Selv har jeg fått de største positive opplevelsene innen hifi ved å satse på forsterker-siden. Jeg har svært begrenset erfaring innen naim-verden. Det hadde vært spennende å teste ut dyrere cd-spiller for å finne ut hva som ligger i dette "source first"-begrepet. Stover: du får rapportere tilbake om resultatene av cdx2-testen.

    Selv er jeg veldig tilhenger av value for money. cd5i og nait5 gir vanvittig mye musikk glede.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.833
    Antall liker
    731
    Torget vurderinger
    4
    bruce skrev:
    ...men med en slik forsterker og de høyttalerne, er det vel nesten påkrevd å bytte til CDS3, i følge de lærde? :)

    Jeg registrerer at Naim folk er veldig opptatt av å investere i kilden. Selv har jeg fått de største positive opplevelsene innen hifi ved å satse på forsterker-siden. Jeg har svært begrenset erfaring innen naim-verden. Det hadde vært spennende å teste ut dyrere cd-spiller for å finne ut hva som ligger i dette "source first"-begrepet. Stover: du får rapportere tilbake om resultatene av cdx2-testen.

    Selv er jeg veldig tilhenger av value for money. cd5i og nait5 gir vanvittig mye musikk glede.
    Må si jeg er veldig på linje med Bruce her. VFM er et stort poeng også for meg. Synes ofte det er marginale forskjeller på store investeringer og det er ikke særlig fristende. Man har jo andre ting å bruke penger på også.

    Men det skal også sies at jeg ikke har hørt andre Naim produkter enn de jeg har nå, så det blir spennede og høre de dyrere greiene. Trives veldig bra med lyden som den er nå, men tror kanskje mine B&W 805s kan trylle ut enda mer vellyd med enda bedre komponenter foran i kjeden. Men om jeg da skal satse på bedre CDP eller bedre forsterker lurer jeg veldig på. Får vel rett og slett bare teste meg frem til en løsning på dette eller kanskje hive meg på karusellen og gjøre begge deler ;)

    Noen som vet om det blir mulig å høre Naim på messen i Horten til helgen? Ville jo vært ille om ikke "de tvilende" fikk anledning til å bli konvertert de også ;)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Personlig har jeg så langt aldri opplevd et system som ikke profiterer på bruk av bedre kilde. Men, jeg har opplevd mang en høyttaler og forsterker blomstre når signalet har vært i den skjønneste orden. Når det gjelder vfm og verdien i en større oppgradering; selv har jeg nok ofte hatt ett komponent til oppgradering av gangen som har vært vesentlig dyrere enn det andre, men ikke nødvendigvis hele kjeden samtidig. Derfor har jeg nok heller ikke opplevd de største forskjellene hver gang heller. Desto større grunn til å starte på riktig sted for å fullt utbytte av hver eneste oppgradering. Mao. ikke begynne med de siste superkablene til 6 fantasillioner pr påbegynte meter, men heller gjøre en grundig "oppvask" oppover i kjeden og kvalitetssikre det skjøre utgangspunktet. Men, dette er nå bare min erfaring :D
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.253
    Antall liker
    3.529
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Ser det ligger et par SBL på Finn.

    Hvordan spiller disse, eventuelt i forhold til mine MA GR10?
     
    S

    Stover

    Gjest
    C._Alshus skrev:
    Ser det ligger et par SBL på Finn.

    Hvordan spiller disse, eventuelt i forhold til mine MA GR10?
    Håper de skal bli mine, vi får se.

    Spennende høyttaler tror jeg, men som krever sin oppmerksomhet.
    Ikke for alle, kanskje ikke for meg heller ;)

    uansett hvem som måtte slå til her. Tror ikke en bør betale for mye for dem. Videresalg er nok ikke det enkleste. For spesiellt interesserte.
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    373
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Mens vi er her så kan jeg også spørre hvor mye dere vil si en brukt CD5 er verdt (selges med skramme på ebay).

    EDIT: Kan legge til at det hadde vært kjekt med en billig Naim cd-spiller inntil NaimNet hd-avspillerne er testet mer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn