Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Stover

    Gjest
    e-h skrev:
    Mens vi er her så kan jeg også spørre hvor mye dere vil si en brukt CD5 er verdt (selges med skramme på ebay).

    EDIT: Kan legge til at det hadde vært kjekt med en billig Naim cd-spiller inntil NaimNet hd-avspillerne er testet mer.
    Vil avhenge av alder, serienummer.
    5-700£ er mitt inntrykk.
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Trenger vel ikke legge noe imellom siden jeg har begrenset budsjett.

    Serienr på spilleren er 183***. Jeg antar det da er snakk om en tidlig modell. Den skal etter sigende være produsert i 2002.
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Takker! Da har jeg i hvert fall bestemt meg for hva jeg er villig til å betale. Ikke så meget pga alderen, samt at den strengt tatt ikke er nødvendig. Har vel også offisielt gitt den opp, men kan jo være heldig. Ble bare revet med av cd-spiller diskusjonen nå nettopp så vi får se :-\

    Kan jo virkelig ende med at jeg har cd-spiller før forsterkeren slik progresjonen er for tiden ::)
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.877
    Antall liker
    811
    Torget vurderinger
    4
    e-h skrev:
    Takker! Da har jeg i hvert fall bestemt meg for hva jeg er villig til å betale. Ikke så meget pga alderen, samt at den strengt tatt ikke er nødvendig. Har vel også offisielt gitt den opp, men kan jo være heldig. Ble bare revet med av cd-spiller diskusjonen nå nettopp så vi får se :-\

    Kan jo virkelig ende med at jeg har cd-spiller før forsterkeren slik progresjonen er for tiden ::)
    Uffda, har du enda ikke fått den derre SuperNaiten??? Hva er grunnen?
    Er veldig spent på din dom da dette er en høyaktuell oppgradering for meg. Også har vi jo samme glimrende Bowers'er ;)
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Leveringsproblemer på deler for det meste. Jeg ble tilbudt å få den SN Uhes har i butikken, men det gagner meg ikke å lage problemer for andre. Dessuten ønsker jeg å måtte spille den inn selv når jeg kjøper noe flunk nytt. Må nok belage meg på minst 2 uker til med venting, men det får heller gå :)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Som tidligere nevt, har jeg slitt med de fleste av mine brente cd'er. Det jeg så langt har oppdaget, er at det mest sannsynlig skyldes for høy brennehastighet. Har testet et par nye brenninger med lav hastighet, og så langt ser det ut til å gjøre susen. Må teste litt videre, men det ser jo heldigvis ut til at jeg slipper og sende av gårde spilleren.

    Hadde en liten åpenbaring igår, fylte på ca 5 liter sand i hver høyttaler, og fikk kort sagt en annen lyd. Mye mer sammenheng i hele området, mer ro, større kontraster, en mye tyngre bass med mer fokus i det dypere området enn før, mindre gjalling oppover, men først og fremst ufattelig mye mer swing. Gud, som jeg storkoste meg igår kveld. To. Kirkelig Kulturverksted fikk fart på sakene.
    Cd5i viser seg i lys av dette fra en helt annen side, den får nok bare stå litt til. Ga den også en ny strømkabel, det så ut til å fjerne noe kanter, men må komme tilbake til det.
    Summa summarum ble det mer analogt, og mye mer gøy å dra på.

    Er det ikke bare fantastisk når ting går riktig vei? :D
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Det var morro! Jeg husker fra min ungdom, da jeg leste hifi-klubbens avis. Mener det stod der at sandfylling var anbefalt(?). MA20 var ihvertfall noe jeg drømte om den gangen...

    Artig at du eksprimenterer med strømkabler. Jeg har faktisk erfart at dette kan ha en viss innvirkning på utstyr fra andre leverandører. Naim er jo restriktive med å anbefale annet enn de skolissene som følger med, men Naim er vel ikke så forskjellig fra andre på dette punktet?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Vel, jeg er vel ikke overbevist om at naim er annerledes enn andre på akkurat det punktet om at de alltid anbefaler sitt eget utstyr ;) Når det gjelder en strømkabel, så er jo ikke naim noe annerledes enn andre. Der er det jo samme teknologi som alle andre fra vegguttaket. På riaa/spiller bruker jeg fra før ecosse bil orange, de blir nok stående, funker helt flott. Hadde en supra lorad liggende, den tester jeg nå på cdp'en. Virket igår kveld som en oppgradering, men må naurligvis teste litt mer for å se om det faktisk er en forbedirng og ikke bare noe annerledes.
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Ja, det er lett å la seg lure. Forandring er ikke alltid det samme som forbedring. Lurt å teste over litt tid. Jeg hadde et nettstøyfilter stående i anlegget i flere år. Ved en tilfeldighet koblet jeg det ut. Det viste seg at jeg hadde gått glipp av dynamikken i musikken gjennom flere år...
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.877
    Antall liker
    811
    Torget vurderinger
    4
    Er det Naim å høre på messen i Horten i helgen ?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.361
    Antall liker
    3.980
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Tipper det er musikk.. ;)

    Ifølge hifimessen.no , stiller Ljudtema. Håper de har med noe Naim.

    Men det er ikke pga Naim jeg tar turen.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Ljudtema stiller forhåpentligvis med SuperNaiten og et par med Audiovector Mi3 Avantgarde. Bør jo gi godlyd....
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Det hadde vært kjekt om dem som går på messen oppdaterer oss andre som ikke har tid/mulighet til å komme seg dit. Hva var å se/høre og hva syntes man?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    ..siste HiFi World ramlet i postkassa idag, med nok en jubeltest av SuperNait. De sier vel i bunn og grunn at dette er en av verdens beste integrerte forsterkere.

    Skal vi se hva de sier om f.eks watt;

    ...moving to a classic slice of electronica... Despite it's modest on-paper power figures, it seemed far more muscular than the 2x574W Rotel RB1092 power amplifier...
    En 80W forsterker som i praksis synes langt kraftigere enn en effektforsterker på nesten 600W? Det får stå som en liten "hallo og god morgen" til de som velger forsterkere ut ifra effektytelse.. og til de som innbiller seg at Naim-forsterkere ikke låter kraftig og i kontroll fordi de har for lite watt..

    Videre;

    ...state-of-the-art integrated amplifier offering a peerless mix of sonics, style, connectivity and functionality...
    (Ordliste; peerless=uten sidestykke/uten sin like)

    Mvh Vidar P
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Den har vel ikke fått noe dårlig skussmål i noen review til nå. Dette er vel nr 3 så vidt jeg vet. Synd det ikke er så lett å få hendene på en ::)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nummer 3 i UK muligens ja, nr 6 om du inkluderer tysk presse... de er ikke mindre entusiastiske :)

    Mvh Vidar P
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, tysk skjønner jeg ikke så blir lite lest på den fronten. Kjekt å høre at den får gode reviews også der, men merker at forventningene er skyhøye.
    På den annen side har jeg ikke lenger noen forventninger om rask levering, og den som venter på noe godt...

    Det som er litt synd er at den "ekstra" ventingen gjort at jeg har glemt det meste av referansepunktene i forrige oppsett. I tillegg har jeg jo flyttet og skal snart flytte igjen. Slitsomt gitt, og alt dette uten mulighet for å koble av med litt musikk :-\
     

    roarh

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2005
    Innlegg
    131
    Antall liker
    6
    Jeg har Cayin M6 integrert rørforsterker og Aurum Cantus Leisure 2SE høyttalere. Har lyst til å prøve ny forsterker på disse høyttalerne som har en følsomhet på 87dB i 6ohm. Mest for å se om mer effekt ville sparke litt mer liv i systemet. Tanken var at det kunne vært moro å prøve Naim for å se om det fungerte. Men dette merkets mange modeller og varianter har jeg knapt kjennskap til. Jeg trenger derfor litt input fra dere.
    Budsjettet er stort sett det jeg får ved å selge Cayinen, og en Project Tubebox hvis jeg kjøper med Riaa, så det må handles brukt.
    Jeg spiller stort sett jazz ispedd en rockeplate i ny og ne, og er ikke avhengig av å spille fryktelig høyt.
    Jeg ser det er en Nait 5 på bruktbørsen. Er det en ide til disse høyttalerne, eller bør jeg gå for en pre/power kombinasjon som det finnes noen av på nettet, og i såfall hvilke?
    Signalkilder er forøvrig Original 2008 og en aldrende men velfungerende Lp12/Grace 707/Benz Silver
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Liker du Naim kan det godt hende du liker utfallet, spesielt så med Lp12 som kilde. Naim uten Naim cd-spiller derimot blir ikke helt Naim-lyd selv om Nait 5 kanskje gir litt mer av denne enn Nait 5i med andre kilder.

    Det var mine tanker, kanskje noen med mer erfaring vil motsi dem :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tror det er helt umulig å si hvilke Naim-forsterkere som vil passe med systemet der... her må vel bare prøves selv i så fall.
    Mildest talt så blir det et temmelig utradisjonelt Naimsystem med Original lydkilde og Aurum Cantus høyttalere; med følgelig uvisst utfall. Kan hende får du en glimrende oppgradering, kan hende også at du ikke vil få nytte av Naim-kvalitetene.

    Det er ellers mest vanlig, og absolutt å anbefale, å fokusere på kilde i Naim-systemer. LP12 er i så fall et velmatchende utgangspunkt.

    Mvh Vidar P
     

    roarh

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2005
    Innlegg
    131
    Antall liker
    6
    Takk for tilbakemelding. Jeg er klar over at systemet er fullt av kompromiss og at det er en smule utradisjonelt i forhold til Naim sine ideer.
    Det jeg er mest usikker på er hvorvidt Nait 5 har nok effekt i forhold til høyttalerne, men det er jo som dere påpeker bare å prøve.
    Ellers finnes det jo en god del varianter av pre/power/integrerte i tillegg til strømforsyninger, så det er ikke enkelt å orientere seg i jungelen synes jeg.

    Lp12 får være mitt alibi for kilde-først tanken. Cd- spilleren blir jo kun brukt til å spille det jeg ikke har på vinyl om dagen...
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Enig i det e-h og Vidar P skriver, noen usikre momenter. Nait5 er ganske laidback og trenger frisk lydkilde for å våkne imo. Det ligger et olive 62/90-sett på bruktbørsen, 62 leveres med phonoinngang: http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,5932.0.html . Dette settet er friskere og også mer pågående i lyden og kan passe bedre om lydkilder/høyttalere er av det tammere slaget. Begge disse kombinasjonene yter 30 watt hvilket kan holde på lave lydnivåer.
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Svein har rett mtp watt. Hørte Nait 5 på Sonus Faber Cremona Auditor med tilsvarende lav følsomhet. Det var ingen super match lydmessig, men forsterkeren klarte seg med bra kontroll på lavere volum. Naim har for meg virket kraftigere enn watt tilsier de gangene jeg har hørt.
     

    roarh

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2005
    Innlegg
    131
    Antall liker
    6
    Hva med nap90/nac92 som ligger på ebay til en overkommelig pris, eller nac72/nap180 som¨også finnes til salgs?
    Jeg spør fordi jeg ikke kjenner produktene, og fordi det er flere varianter ikke langt fra hverandre prismessig.
     
    S

    smog

    Gjest
    Noen som vet om det ligger noen HIFI butikker i London som selger brukt Naim utstyr? Skal over dit om noen dager og vurderer kjøp ;).

    Smog
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm, dette kan vel fort bli en kostbar tur, Smog? ;D

    Hvordan gjør du det i tollen forresten?

    Ta en tur innom Grahams og kjøp Hydra, ihvertfall.

    Prøver å få kontakt med TomTom, men de har visst helt sluttet å svare på mail. ???

    mvh
     
    S

    smog

    Gjest
    Takker. Skal se etter noe fra Olive serien. Pre/power /cd ;). Hvor mye kan en ta med seg uten fortolling? Vi er to som reiser, men kona skal ikke ha noe hifi utstyr.

    Smog
     
    S

    smog

    Gjest
    Ser på tollvesnet sin side at vi kan ta med varer for 6000,- hver uten fortolling.. Kan jo bli noe.

    Smog
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.877
    Antall liker
    811
    Torget vurderinger
    4
    Var på messen i Horten og kan referere litt ang Naim.

    Ljudtema stilte med oppsett bestående av CDX2, SuperNait og Audiovector M3i Arriete tilkoplet med NACA5. Alt sirlig stablet inne i et NamFraim til den nette sum av ca 35K. Stod en HiCap der også som ikke var ibruk pga mangel på kabler. En ProJect platespiller var også koblet til, men den hørte jeg ikke på.

    SuperNait'n oppførte seg litt rart for når man skrudde balanse over til høyre DEMPET man denne kanalen og viceversa, altså motsatt av normal balanse-oppførsel. Vi dobbeltsjekket HT kablingen og den så ut til å være riktig så hva dette var for noe muffens må gudene vite. Denne SuperNaiten var ifølge Willy Tangen den første som han hadde fått til norge og den kom først på torsdag!

    Lydmessig synes jeg det hele låt veldig lettbent, rytmisk og homogent. Ikke noe stakk seg ut, ikke noe imponatoreffekt av noe slag. Rakk desverre ikke å høre så mye musikk. Vet ikke om Audiovector hadde vært mitt førstevalg til dette Naimoppsettet, men SN og CDX2 vil jo puste bra liv i de fleste HT vil jeg tro.

    Willy opplyste at utsalgspris for SuperNait var satt til 33000,- her på berget.

    Andre som hørte dette oppsettet som kanskje har andre opplysninger?

    Ellers hadde også Fryd HiFi Naim i oppsettet (5i kombo), men dette hørte jeg ikke på for hans oppsett bestående av AudioNote komponenter hele veien og svært billige AudioNote HT stjal hele showet på det rommet.
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    roarh skrev:
    Hva med nap90/nac92 som ligger på ebay til en overkommelig pris, eller nac72/nap180 som¨også finnes til salgs?
    Jeg spør fordi jeg ikke kjenner produktene, og fordi det er flere varianter ikke langt fra hverandre prismessig.
    92/90 er fullbreddeversoner av 62/90, 62 går for å være en bedre preamp enn 92. 72/Hi/180 er en kombinasjon med vesentlig bedre ytelse og har glimrende hurtighet, rytme og dynamikk. 72 er en meget god preamp, men den tenger en Hicap for virkelig å vise hva den er god for. Nap180 er en stramlydende og hurtig effektforsterker, meget god den også imo.
     

    roarh

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2005
    Innlegg
    131
    Antall liker
    6
    Takk for det Svein, det var oppklarende for meg.
    Jeg ser heller ikke bort fra at de Neat-høyttalerne i Sverige havner hos meg, selv om jeg ikke hadde tenkt å bytte høyttalere ennå. Takk for tipset, costello.
     

    iSaint

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    506
    Antall liker
    60
    Sted
    Belgia

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Supernait får mye skryt for tiden, ja. Det er gøy.

    Jeg funderer litt på om hi-line kunne være en ok oppgradering i høst... Den har jo en litt drøy pris for å være en kabel. Jeg kunne godt tenke meg å teste med/uten for å finne ut om det er verdt det. Er det noen som vet om det finnes butikker som har den inne?

    Ellers er musikkgleden på topp her. Jeg savner egentlig ikke noe i lydgjengivelsen nå. Forleden krabbet jeg rundt på gulvet og finjusterte/strammet soundcare spikes. Dette ga absolutt en positiv effekt i bassgjengivelsen. ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    bruce skrev:
    Supernait får mye skryt for tiden, ja. Det er gøy.

    Jeg funderer litt på om hi-line kunne være en ok oppgradering i høst... Den har jo en litt drøy pris for å være en kabel. Jeg kunne godt tenke meg å teste med/uten for å finne ut om det er verdt det. Er det noen som vet om det finnes butikker som har den inne?

    Ellers er musikkgleden på topp her. Jeg savner egentlig ikke noe i lydgjengivelsen nå. Forleden krabbet jeg rundt på gulvet og finjusterte/strammet soundcare spikes. Dette ga absolutt en positiv effekt i bassgjengivelsen. ;)
    HiLine er virkelig god i et Naim-system, men på en måte som er litt "uvant" for en kabel. Den gjør musikk, instrumenter, vokaler mer magisk livnære, og aksentuerer følelsen/opplevelsen av rytmer. Totalresultatet blir en kabel uten noen form for imponatoreffekt, men allikevel en som løfter musikkopplevelsen flere hakk.
    Et godt og rimeligere alternativ er imo Chord Anthem 2; denne er tilsvarende god, men på en litt annen måte.

    Stramme spikes skal man ha på Spendorer (og en del andre) ja! Det er nokså lett å høre :)

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    Etter diverse runder med elektronikk og høyttalere hit og dit, tanker og vurderinger, har jeg funnet ut at det bare er å gjennomføre.
    Låne, deponere eller kjøpe.

    Er jo mye artigere å lese om folk som har testet og sammenlignet enn å skulle gi håpløse råd.

    - Har nå gjort avtale om demo. av CDX2.
    - Mulig kjøp/ returavtale av Neat høyttalere, dog ikke i klasse med Costello.
    - Enda et mulig høyttalerprosjekt på gang, vet ikke helt.

    - I tillegg og på litt lengre sikt en lp12.

    - Bestillt steinplater for test under høyttalerne. Har et gulv som ikke er særlig stabilt.

    Har litt fokus på kilde nå, samt å gi NAP200 de beste vilkår.
    Robert som jeg tror han het (Norsk), hos Audioconsept i Sverige, mener Motive 2 er et godt valg langt opp i romstørrelse. Han virker mer skeptisk til Motive 1.
    Ser M2 har vært/ er brukt med alt fra Nait5i, til 252-300 på N-Forum, faktisk 552 også :D
    Om en høyttaler yter elektronikken godt selskap i et sånt omfang/ spenn kan sikkert diskuteres.

    Spennende blir det ihvertfall.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn