Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.398
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Kommer sikkert en reference-integrert snart, Superdupernait:) Hvis de kaller den dèt skal jeg kjøpe den utelukkende pga navnet
    hehe ja

    men alvorlig talt en reference hvor man ikke måtte legge en tredjedel av prisen i en ordinær dac hadde gjort susen :)altså uten dac
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Tusen takk til både tomkver og Ketil B! Det er spesiellt tilkoblingen mellom mac og dac jeg tenker på. Hva fungerer best, en usb til spdif konverter eller optisk(?)? Greit å slippe en konverter hvis det ikke trengs..

    mvh Tom
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Selv synes jeg optisk fra Mac fungerer bra. Det er vel også det Naim anbefaler? Eller hva? Låter iallefall bedre enn USB->SPDIF fra min såkalte "media-pc" Dell XPS. Jeg hadde gått for Mac og optisk uten å tenkt meg to ganger om.
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Det hadde jo absolutt vært det beste også; takk for innspill Vidar P! Får inntrykk fra tester at noen mener den "farger" lyden på noe vis, er det noe i det?

    Mvh Tom
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke. Bruker det kun sporadisk fra MacBook eller fra iMac-biblioteket via AirportExpress, optisk til dac.
    Plater låter nå bedre synes jeg, så det er fullt mulig du har rett, men det er kjekt noen ganger å ha tilgang til ting man ikke har på plate.
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Jeg bruker Imac/Airport express og optisk til Supernait. Så bruker jeg HDMI fra Blue-ray/getboks til tv, og optisk fra tv til Supernait. Bruker også coax fra Blue-ray spilleren til Supernait for å bruke den som cd spiller, da jeg ikke bruker annen cd spiller.

    Mvh

    Tom
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    485
    Antall liker
    136
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Minnes jeg prøvde en billig optisk kabel fra macbook til SNdac først, og ikke ble så veldig imponert. Prøvde så senere hiface/dc1, og her var lyden langt bedre (mer levende). Dette var kun korte tests, og ikke rett etter hverandre. Har ikke innsikt til å kunne vurdere om annen optisk kabel ville ha gitt annet resultatt i første test. Hiface/dc1 synes jeg var såpass tilfredsstillende (i den korte periode testen løp), at jeg vurderte å skille meg av med cd-spiller. Endte dog med å oppgradere cd-spiller istedet, fordi jeg ble distrahert av å ha internet-tilgang via den ipod touch jeg brukte som fjernkontroll (surfet i stedet for å lytte på musikk).

    Her er forøvrig link til naim-forum, hvor det også diskuteres hva er beste måte å hente lyd ut av mac'en på. Søker du for eksempel på 'mac' får du også opp flere tråder som kanskje kan være interessante for deg.
    http://forums.naimaudio.com/displayForumTopic/content/1566878604361085
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Jeg er ganske fersk på Naim, og har en" problemstilling" som jeg trenger et svar på, og det er spørsmål om lengde på høyttaler kabler.

    Jeg har en Supernait/ med Hicap og høyttalere er PMC TB2i Signatur

    Har tenkt å investere i et sett Black Magic Emotion, og da med 2 x 2 meters lengde, mest pga plass jeg har til rådighet til rundt racket.

    Har lest litt rundt på nettet og det er litt uklare svar rundt omkring, men etter som jeg har forstått så er ikke Supernait så "kresen" ang. lengder på kablene.

    mvh

    Tom
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    For å presisere; SN (og alle moderne Naim-forsterkere med 007-transistorer) er ikke så veldig kresen på lengden av passende og høyinduktante kabler. Ikke hvilke som helst kabler. Alt har med induktans å gjøre.

    PM Audio (som selger Black Magic) klarer ikke engang stave induktans rett på hjemmesiden sin, mens man som minimum burde kunne forvente at de opplyste om LCR-verdiene.
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    793
    Antall liker
    286
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Vidar P skrev:
    PM Audio (som selger Black Magic) klarer ikke engang stave induktans rett på hjemmesiden sin, mens man som minimum burde kunne forvente at de opplyste om LCR-verdiene.

    Spørs hvilket språk du staver det på det :p

    "Induktance, správn?ji induktivní reaktance, je zdánlivý odpor sou?ástky s induk?ností (nej?ast?ji cívky) proti pr?chodu st?ídavého elektrického proudu. Induktance je tedy ?ást celkové impedance induk?ního charakteru."
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Var det tsjekkisk? Eller noe annet? Black Magic, skikkelige greier uansett språkgrein.
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    793
    Antall liker
    286
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Vidar P skrev:
    Var det tsjekkisk? Eller noe annet?
    He he, jeg TROR det er tjekkisk ja. Kunne ikke dy meg, så jeg googlet det, og det kom opp på "en ikke norsk" wikipedia. Hvis jeg ikke husker feil stod det CZ og det er vel Tjekkia.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    tomkver skrev:
    Hei

    Takk for infoen ang lengder på høyttaler kabler

    mvh

    Tom
    Tom; det er ikke lengden som teller, men den totale induktansen. Din Naim-forsterker har bevisst ingen induktansbuffer innebygd, det er disse sentrale verdiene (induktans, kapasitans og resistans) som utgjør de elektriske egenskapene i kabler; og du gjør klokt i å velge kabler fra noen som iallefall kan stave induktans. Imo.
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Jeg snakket med Paul hos Pmaudio forrige uke, og han fortalte at BM kablene er laget med lav induktans, kapasitans, men noen verdier på dette, står ikke oppført noe sted. Jeg får eventuellt ta en ny tlf til Paul.

    Jeg er nok litt for opphengt i lengdene, men det kommer av at jeg har liten plass, og mine 2 x 3.5 meter Naca5 blir liggende i en kveil, og det er heller ikke optimalt.

    Har skjønt at Chord er et merke som passer greit til Naim, og med riktige verdier på Induktans, kapasitance og resistans, og kanskje det er en bedre løsning (også mht til lommeboken)

    mvh

    Tom
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Avondale-kablene passer også godt til Naim. Hyggelig pris, optimal LCR og bananene passer perfekt.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    tomkver skrev:
    Hei

    Jeg snakket med Paul hos Pmaudio forrige uke, og han fortalte at BM kablene er laget med lav induktans, kapasitans, men noen verdier på dette, står ikke oppført noe sted. Jeg får eventuellt ta en ny tlf til Paul.
    Dette bør Paul kunne forklare, fordi for de fleste andre høyttalerkabelprodusenter så står induktans og kapasitans i et motsetningsforhold. Skal man lage en kabel med lav kapasitans så får den gjerne høy induktans, og omvendt.

    Uansett, bruk ikke kabler med lav induktans til din Naim-forsterker! Enten de er av sort magi eller annet. Det er en nokså sikker oppskrift på redusert lydkvalitet og økt risiko for driftsfeil. Og så ryker garantien selvsagt.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.862
    Antall liker
    789
    Torget vurderinger
    4
    På tide med litt bilder igjen vel?
    Her er mitt nyeste oppsett som nå inkluderer Harbeth SHL5 høyttalere.
    Dette er utvilsomt en god match med Naim. Kanonfornøyd ;D
     

    Vedlegg

    zippo

    Medlem
    Ble medlem
    04.11.2007
    Innlegg
    30
    Antall liker
    0
    Stille blant Naim folket for tiden.

    Har akkurat komplettert mitt enkle oppsett med Powerlines og Hiline.
    Anlegget er akkurat så enkelt som jeg vil ha det nå (kun 2 bokser), men disse kablene ga meg litt av et lydløft. ;)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Til uken får jeg muligheten til å bli godt kjent med Olive serien til Naim. Får snart en nap180 inn i systemet.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.398
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Har akkurat komplettert mitt enkle oppsett med Powerlines og Hiline
    Ett spørsmål til naim folket :)

    Hvor mener dere en powerline gjør best nytte,på pre-power supply eller power amp,eller muligens på kilden (dac/cd)
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    432
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    17
    Petterone skrev:
    Har akkurat komplettert mitt enkle oppsett med Powerlines og Hiline
    Ett spørsmål til naim folket :)

    Hvor mener dere en powerline gjør best nytte,på pre-power supply eller power amp,eller muligens på kilden (dac/cd)
    Source first. Alltid. Ergo: Kilde, pre, power.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.862
    Antall liker
    789
    Torget vurderinger
    4
    Kim skrev:
    Petterone skrev:
    Har akkurat komplettert mitt enkle oppsett med Powerlines og Hiline
    Ett spørsmål til naim folket :)

    Hvor mener dere en powerline gjør best nytte,på pre-power supply eller power amp,eller muligens på kilden (dac/cd)
    Source first. Alltid. Ergo: Kilde, pre, power.
    Jeg ville nyansert det litt og sagt at der hvor den gjør best nytte er der hvor DU synes lyden drar fordel av det, men så er ikke jeg fanatisk opptatt av "SOURCE FIRST" heller da.
    Tror mange f.eks kunne brukt noen kroner på akustiske tiltak FØR de bruker tusener av kroner på diverse komponent-utskiftninger. Men sånn er det vel ikke mange her i naim tråden som tenker :(
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Akustikk i Naim-heimen?
    Nei, der er det betongvegger ispedd litt kunst og harde tregulv som gjelder. Til nøds ei bokhylle 8)
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.398
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Tror mange f.eks kunne brukt noen kroner på akustiske tiltak FØR de bruker tusener av kroner på diverse komponent-utskiftninger
    Enig i det men i en standard trang leilighet er det begrenset hvor mye man kan olle rundt på ting,men akustiske tiltak er vel noe vi alle burde lære litt mer om ja.

    Hvor man skal plassere en powerline er jeg selvfølgelig enig att man må prøve seg fram,(men greit og høre andres meninger og erfaringer),forløpig er den trygt plassert på power supply,da jeg også er veldig fornøyde med mine Audioqest kabler som jeg syntes gir en ekstra punch og liv i lyden :) på transporter og pre/power :)
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    re powerline var jeg litt mot strømmen; de første havnet hos nap300+psu, neste hos supercap (252), og til slutt på cds3/xps. den første (på eff forst) gav den største forsjell, men med powerlines "all over" følte jeg at alt stemte. synergi!

    tydelig mer kontroll i bass, generelt bedre instrumentseparasjon, og ikke minst en mer utstrakt diskant, uten at prat forsvinner. litt som hi-line, men enda mere uttalt.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.398
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    tydelig mer kontroll i bass, generelt bedre instrumentseparasjon, og ikke minst en mer utstrakt diskant, uten at prat forsvinner. litt som hi-line, men enda mere uttalt.
    Heisann

    Koblet du dem rett i utaket i veggen eller via padde med overspenningsvern? noen som mener padde tar knekken på "prat" ??
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Petterone skrev:
    tydelig mer kontroll i bass, generelt bedre instrumentseparasjon, og ikke minst en mer utstrakt diskant, uten at prat forsvinner. litt som hi-line, men enda mere uttalt.
    Heisann

    Koblet du dem rett i utaket i veggen eller via padde med overspenningsvern? noen som mener padde tar knekken på "prat" ??
    rett i uttak på vegg, padder og overspenningsvern er fy-fy ;)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Ja, da har nac202 og nap180 fått sagt hei til hverandre og funnet ut at de godt kan leke sammen. Nap180 er en liten lederfigur virker det som, med sin autoritære stil tar den kontroll over det som blir foret inn. For å gi en liten halvkvalifisert gjetning vil jeg tippe at 24V strømforsyningen spiller en liten rolle når det kommer til økt oppløsning i annlegget.
    Nå er ikke Nap'en riktig varm enda, så evt forbedringer vil bare bli bonuser.

    Thomas
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.398
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Nå er ikke Nap'en riktig varm enda, så evt forbedringer vil bare bli bonuser.
    ja for meg fremstår det som ett must att det er varmet opp,når det har hvert slått av en tid syntes jeg det tar en dag før det er på topp igjen :)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Griffenfeldt skrev:
    Ja, da har nac202 og nap180 fått sagt hei til hverandre og funnet ut at de godt kan leke sammen. Nap180 er en liten lederfigur virker det som, med sin autoritære stil tar den kontroll over det som blir foret inn. For å gi en liten halvkvalifisert gjetning vil jeg tippe at 24V strømforsyningen spiller en liten rolle når det kommer til økt oppløsning i annlegget.
    Nå er ikke Nap'en riktig varm enda, så evt forbedringer vil bare bli bonuser.

    Thomas
    Betydelig forskjell etter en dags arbeid. Blir berre meir og meir pøs!
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Nå tror jeg muligens Nap'en er varm nok.

    Etter oppgraderingen på effektsiden, mangler jeg egentlig bare en Hicap. Nå synes jeg muligens jeg har oppgradert nok det siste halve året, så nok slenger jeg ut ankeret for en stund.

    Denne siste oppgraderingen er ikke den største. Det var nok Nac202/napsc som jeg fikk kjøpt av Isaint tidligere i år. Likevel var kjøpet av Nap 180 meget viktig. Omtrent som noen fler biter i puslespillet falt på plass.
    VidarP sa det omtrent slik: Musikken vil få litt mer kjøtt og blod, låte litt mindre mekanisk.
    Jeg ser det nå hva han mente, og tror jeg ikke ville sagt det på en annen måte selv.

    Thomas
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    En kamerat har fått seg en nait 5 italic. Skal brukes med sonos(?) streaming el og noen b&w cm7. Trenger i den forbindelse (ordspill der, altså) ett sett rimelig ic med rca og høyttalerledninger, fortrinnsvis noe rimelig fra chord. Han trenger maks en meter til hver høyttaler. Om noen skulle ha noe til overs, send gjerne en pm.

    På forhånd takk.
     

    yes-yes

    Medlem
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Sted
    Os
    Har akkurat oppgradert fra Nait XS til Supernait.
    Noen som vet hvorfor det er susing i høytalerene mine. Den forsvinner når jeg trykker på mute.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hvor mye susing snakker vi om? Har du høyttalere med høy følsomhet? Ikke uvanlig på naim, dette.
     

    yes-yes

    Medlem
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Sted
    Os
    Takker for svar

    Jeg har VA baby grand. Med XSen var det mer bakgrunnsstøy når jeg spilte musikk, og mindre når det ikke var ibruk.
    Mens med Supernaiten er det mye mindre bakgrunnsstøt når jeg spiller, men mer når jeg ikke spiller.
    Er ikke veldig plagsomt, for all støy forsvinner hvis jeg trykker inn "mute" når det ikke er ibruk.
    Har også en Taddycap koblet til Supernaiten. Men målet er jo og eliminere all bakgunnsstøy når jeg spiller.
    Lurte på om det kanskje kunne ha noe med kablingen å gjøre.

    TCH
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Opplevde også ekstra støy når eg brukte Napsc-delen av ein Teddycap. Stille utan.
    Kva skjer om du kobler fra Teddyen?
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Min Supernait lager også en hørbar suselyd som forsvinner når man muter den. Ikke så høyt at det er sjenerende, så ikke noe problem her i alle fall.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn