Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    De brukte i alle fall to stk. Seagate da HDX hadde 400Gb, det var stillegående disker som var spesialberegnet på multimedia/HTPC, men likevel standardvare som kunne kjøpes fra Komplett.no for en billig penge. Jeg vet ikke hva de bruker i nyeste modell, men SSD-varianten har en liten SSD av serverkvalitet som bare rommer operativsystemet.

S

schitzo

Gjest
    Naim - Kef IQ10

Noen som har prøvd disse på Naim utstyr ? Har ett lite rom på drøyt 10 kvm. Og det blir litt trangt med gulvstående høytalere.
    Ser att det selges veggfester til disse , så de skal vel kunne låte allright på en vegghylle eller med veggfeste.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Naim - Kef IQ10

larsg skrev:
    Naim - Kef IQ10
    Noen som har prøvd disse på Naim utstyr ? Har ett lite rom på drøyt 10 kvm. Og det blir litt trangt med gulvstående høytalere.
    Ser att det selges veggfester til disse , så de skal vel kunne låte allright på en vegghylle eller med veggfeste.
    det er vel ingenting i veien med kef, så jeg ser ikke bort fra at det skulle gå bra, og kjøpe du brugt er det ikke tapet så stort (dersom du ikke liker hva du høre, mener jeg).
    kjøper du nytt har du vel angrefrist/bytterett?

;)

S

schitzo

Gjest
    Naim - Kef IQ10

Har tilbud om ett brukt par ja. Har prøvd noen JPW 202 og Gale Studio Monitors jeg hadde liggendes , men de funka dårlig.

nilsen64 skrev:
    larsg skrev:
    Naim - Kef IQ10
    det er vel ingenting i veien med kef, så jeg ser ikke bort fra at det skulle gå bra, og kjøpe du brugt er det ikke tapet så stort (dersom du ikke liker hva du høre, mener jeg).
    kjøper du nytt har du vel angrefrist/bytterett?

;)

S

schitzo

Gjest
    Naim - Kef IQ10

Blir nok Audiovector k1 Signature , har lånt ett par siden i går , og det høres meget bra ut.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    nå er det vel audiovector som står for import av naim til dk, så det er sikkert en god match..

lykke til. :)

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    bruce2 skrev:
    toriamos skrev:
    For ordens skyld - jeg har hørt forskjell på strømkabler. Så er det sagt. Men INNSPILLING av strømkabler har jeg aldri hørt om. Går det an? Er forøvrig temmelig skeptisk til innspilling av høyttalerkabler også, men det er en annen sak.

Når det gjelder Powerline - på mitt anlegg skal jeg ikke påstå at jeg hørte forskjell på Poweren og den vanlige gratiskabelen. Powerline er jo penere da.
    Så du hører ikke forskjell på powerline? Jeg synes powerline er litt for dyrt, og har investert i billigere nettkabler som har gode skjermingsegenskaper. Jeg hører en markant forbedring med disse hjemme hos meg. Men det er kanskje forskjell fra sted til sted? Eller er powerline dårligere enn andre strømkabler til samme pris?
    Hjemme hos meg hørte jeg ikke forskjell på Powerline og den vanlige medfølgende nettkabelen. Sånn sett så blir Powerline uforholdsmessig kostbar. I alle fall blir det dyrt om man finner på å bytte ut alle strømkablene i et Naim-anlegg med Powerline. Men vinner jeg i Lotto så skal det selvfølgelig gjøres.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det strømkabel surret har jeg prøvd. Mulig jeg ikke har prøvd de "rette" eller de dyreste, men i mitt anlegg kommer det ikke andre enn de sorte som fulgte med.

Hilsen Thomas som fikk tilbake fornuften og er tilbake på den smale sti med tørre scones, marmelade og Earl grey. Skuldrene har dessuten kommet tilbake i den vante normale posisjonen.

S

schitzo

Gjest
    Føler jeg snart bør ringe og bestille time hos psykiateren min igjen....
    Og kanskje fysioterapeuten , da skuldrene mine begynner å kile på øreflippene.

Griffenfeldt skrev:
    Hilsen Thomas som fikk tilbake fornuften og er tilbake på den smale sti med tørre scones, marmelade og Earl grey. Skuldrene har dessuten kommet tilbake i den vante normale posisjonen.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Jeg fikk 2 pakker i posten idag!

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    larsg skrev:
    Føler jeg snart bør ringe og bestille time hos psykiateren min igjen....
    Og kanskje fysioterapeuten , da skuldrene mine begynner å kile på øreflippene.

Griffenfeldt skrev:
    Høres ut som en plan det.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Griffenfeldt skrev:
    Nolfi skrev:
    Jeg fikk 2 pakker i posten idag!
    Hva har du kjøpt deg Nolfi?
    Jeg slo til på settet med Allae som lå på børsen!
    Små og fine, er de. Dypere bass enn mine gamle. Har ikke testet dem enda men ser frem til det!

Mori

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.12.2007
    Antall liker
    25
    Sted
    Nærbø
    Torget vurderinger
    12
    Enda et medlem i Naim kirka 8)

Har nå endelig fått hørt litt på Naim, et merke som alltid har fristet. Både mtp design og evnen til å formidle musikk med sjel.

Jeg har nå vert eier av et par Naim Ariva i en ukes tid, og selv om elektronikken ikke har vert blandt det beste så merker jeg med en gang at her er det musikk med vekt på rytme og sjel. Skal nå forsøke med Parasound effekt på Ariva'ene og se om det kan være en god match, håper og tror det skal passe bra.

Fyren som har lagt ut Ovator s600'ene sine her på børsen er også en betjent av meg, har fått lyttet litt på oppsettet hans og jeeeeesus, Naim vet hva de holder på med :).
    Nå ligger både Ovator'ene og resten av elektronikken flere klasser over min, men makan til nærve, musikalitet og punch skal en lete lenge etter. Sikle sikle... Ovatorene er for all del ikke små høytalere, men ble alikevel impontert over hvor mye snert det er i disse samtidig som de bevarer roen i musikken. Me like !
    Ovator'ene er jo langt fra billige men dere med saftig Naim elektronikk har jo sjangsen til drømme anlegget her virker det som. Synd jeg er knablet av madammen for øyeblikket....

Kommer nok selv til å skaffe meg Naim elektronikk på Ariva'ene etter hver, får tråle meg gjennom litt av denne GIGANTISKE tråden deres :)

Nå skal det nytes musikk i to kanaler...

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Velkommen og gratulerer.

Ariva har jeg hørt, og det er en veldig bra Høyttaler. Den er laget med Naim elektronik, så å skaffe seg Naim forsterker(e) er nok ikke dumt.
    Hvordan har du plassert de i rommet ditt?

Thomas

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    til dere som ikke hører forskell på powerline vs standardkablene så sparer jo det dere for en masse penger :) mens jeg og andre her hører jo merkbar forsjell, kansje vi hører forskjellig, kanskje vi har forskjellig nettspenning?(hva vet jeg?) men nå hører nå jeg forskjell på rack og "cable dressing". f.eks om burndies og hiline henger riktig, burndiene skal rett og slett masseres og bøyes til rette før de settes på plass (viktig!), og hiline skal henge fritt, ogh ingen kabler skal ta borti bakvegg, gulv eller rack eller andre kabler! naim er ikke bare "plug & play".

siste oppgradering for meg:

større lydbilde, mere bass og 3d med noe godt oppe i denne koppen! ;)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg hører forskjell mellom alle kablene jeg har forsøkt her hjemme. Problemet er at ingen av de jeg har forsøkt, gjør en bedre jobb en den orginale som følger med i esken. Powerline har jeg dog ikke hørt i eget anlegg, men det er ikke en oppgradering for alle som eier Naim. Hvis ledelsen i Naim tror det, eller andre innehavere av et Naim anlegg tror det, vil jeg påstå at de er ute å sykler.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Ang kabler, er det 1 kabel jeg har inne på bestilling fra Dave på Flashback som jeg virkelig ser frem til. En 4-5 pin Din kabel. Endelig skal stagelinen min få nytte av litt ekstern dra-hjelp fra annet enn nac202.
    Tror dette burde bli en god oppgradering i tillegg til min nye Rega P25. Ikke bare får stagelinen en oppgradering, men jeg satser også på at 202 vil sette pris på å slippe å gi fra seg strøm.
    Neste nå burde bli en Hicap, men akkurat nå ser det ikke ut som anledningen byr seg sett fra et økonomisk standpunkt.
    Mulig anledningen kunne bydd seg om noen hadde vist oppriktig interesse for nac112x/150 settet jeg har annonsert på børsen.

Mvh
    Thomas

Mori

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.12.2007
    Antall liker
    25
    Sted
    Nærbø
    Torget vurderinger
    12
    Griffenfeldt skrev:
    Velkommen og gratulerer.

Ariva har jeg hørt, og det er en veldig bra Høyttaler. Den er laget med Naim elektronik, så å skaffe seg Naim forsterker(e) er nok ikke dumt.
    Hvordan har du plassert de i rommet ditt?

Thomas
    Takker.

Plasseringen er nok ikke den beste, men er låst til dette enn så lenge. De står i rom med skråtak, ikke noe negativt med skråtak, men de står ikke like langt fra skråen. Dvs jeg har problemer med at bassen forsvinner bak og til høyre for sweet-spot. Må nok skaffe meg en bassfelle etterhvert, men jeg klarer meg uten enn så lenge.. Ikke ofte jeg har anledning til å sitte å lytte uansett. Dagene går med til aktivisering av en liten pode på 14 mnd :)

Slik ser det nå ut iallefall. (høytalerene har dessverre blitt grillet litt i solen, så en ser skille uten front grillene på).

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.012
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Vanlig at finerte HT gulner på den måten.
    Kjøpte du dem i Haugesund? Ariva'ene altså?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.363
    Torget vurderinger
    1
    Det er som tre, finér, det solblekes og gulner. Patina, kalles det også når treet mørkner.

Mori

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.12.2007
    Antall liker
    25
    Sted
    Nærbø
    Torget vurderinger
    12
    Hehe, mangler noen grønne logoer ja ....

Er klar over at det er normalt, men ville bare bemerke det selv dersom noen lurte på nyansforskjellene.

Jeg hentet dem i Haugesund ja, kan vel si at det var verd turen :)

Nå spiller de med Arcam avr300, samt effekt fra Parasound, hca1000a heter den vel. Riktigt så akseptabelt låter det iallefall. Arcam'en har dessverre deffekt digital del, så denne skal byttes i en eldre pre fra Primare. (kjører Itunes fra Airport express). Var tilhenger av cd'en i laaange tider, men nå har jeg gitt etter for det digitale presset...

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.012
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ok var hyggelig pris på dem. Hadde de hjemme og skiftet diskanter på dem. De var sprengt.. Fant tilsvarende i canada og fikk de sendt Over.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.901
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    En kompis har bedt meg anbefale en CD/Forsterker/HT pakke til maks 15.000. Han er 50år, musikkfreak med ørten tusen CDer av alt fra Dylan til Purple. Hovedsaklig rock/pop fra 70-tallet. Bor alene i en liten leilighet.

Først tenkte jeg han bare kunne gå på Elkjøp og kjøpe et Abrahamsen CD/Forsterkersett. Men ser at flere omtaler dette som litt "ullen/mørk lyd". Hva med å gå motsatt vei, en entry Naim kombo:
    Nait 5i nypris 8.900,-
    CD5i-2 nypris 10.200,-
    Disse kan vel kjøpes brukt for sammenlagt 8-10 000,-? Eventuelt en tidligere versjon av CD-spilleren for å holde budsjettet.

Hvilke brukte høyttalere anbefaler dere her?
    Oppdraget fullført!

Komplett anlegg omplassert fra HFS medlem i Tromsø til min kompis i Harstad, bestående av:
    CD5i
    Nait 5i
    Neat Elite SE
    2x2,5m Naim høyttalerkabel
    Naim DIN-DIN signalkabel
    Aftermarket AR-sound Din-Din signalkabel.
    Kjøpt samlet for 15.000,- med original emabalasje.

Min venn koblet opp i dag og har nettopp postet følgende på Facebook: Syke salte s**** førr en lyd å plutselig fikk.. Og trur beinast at æ har ei helt ny og tidligere uhørt platesamling!

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    til dere som ikke hører forskell på powerline vs standardkablene så sparer jo det dere for en masse penger mens jeg og andre her hører jo merkbar forsjell, kansje vi hører forskjellig, kanskje vi har forskjellig nettspenning? (hva vet jeg?)
    Vi er vel muligens i forskjellige alderstrinn her inne,og hørselen er vel like forskjellig som antall personer her på sentralen

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Artig å høre det ble vellykket, pedal.

pedal skrev:
    pedal skrev:
    En kompis har bedt meg anbefale en CD/Forsterker/HT pakke til maks 15.000. Han er 50år, musikkfreak med ørten tusen CDer av alt fra Dylan til Purple. Hovedsaklig rock/pop fra 70-tallet. Bor alene i en liten leilighet.

Først tenkte jeg han bare kunne gå på Elkjøp og kjøpe et Abrahamsen CD/Forsterkersett. Men ser at flere omtaler dette som litt "ullen/mørk lyd". Hva med å gå motsatt vei, en entry Naim kombo:
    Nait 5i nypris 8.900,-
    CD5i-2 nypris 10.200,-
    Disse kan vel kjøpes brukt for sammenlagt 8-10 000,-? Eventuelt en tidligere versjon av CD-spilleren for å holde budsjettet.

Hvilke brukte høyttalere anbefaler dere her?
    Oppdraget fullført!

Komplett anlegg omplassert fra HFS medlem i Tromsø til min kompis i Harstad, bestående av:
    CD5i
    Nait 5i
    Neat Elite SE
    2x2,5m Naim høyttalerkabel
    Naim DIN-DIN signalkabel
    Aftermarket AR-sound Din-Din signalkabel.
    Kjøpt samlet for 15.000,- med original emabalasje.

Min venn koblet opp i dag og har nettopp postet følgende på Facebook: Syke salte s**** førr en lyd å plutselig fikk.. Og trur beinast at æ har ei helt ny og tidligere uhørt platesamling!

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Da var Flatcap2xs på Stageline riia realisert. Unødvendig å fortelle her inne at det var et skritt i riktig retning. Neste som jeg allerede har nevnt er en Hicap til 202. Når den dagen kommer har jeg fått et anlegg som presterer ganske tett innpå mine preferanser.

Merklig nok ( synes jeg ) er jeg fremdeles i besittelse av Nac112x/150. Mulig jeg må avertere det i utenlandske fora?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Når Naimeiere får blod på tann kan det noen ganger ta litt av. Han her (for det må jo være en hann) kjører vel aktiv deling.

Della

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2010
    Antall liker
    68
    Sted
    Vigrestad, Sør på Jæren
    Naim bruktmarkedet/priser

Heisan,

Har i en tid prøvd å selge noen litt nyere og dyre NAIM-produkter via bruktbørsen her og på AV-forumet, men interessen er laber, rettere sagt veldig laber. Er jeg stiv i prisen, eller er det markede for NAIM som er helt dødt?

Har prøvd å få 65K for; DAC, NAC 282 og NAP 250, alle produktene er 2 måneder gamle og nesten ikke brukt. Veil pris på Kontrapunkt er 92,7K.
    Samt et høytalerpar Ovator S-600 cherry, disse har jeg dumpet til 40k, nypris 74k. Her føler jeg at jeg har nådd smertegrensen, og vel så det.. :'(

Er prisene mine helt på viddene?

Innspill mottas med takk, et bud eller 5 hadde heller ikke skadet ;D

mvh
    Della

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Problemet er ikke prisen men heller størrelsen på markedet for såpass dyr hifi.

Hvis du ikke har forsøkt det vil jeg anbefale deg å annonsere i våre naboland også for å utvide markedet.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg prøver å få 5000 kr for et sett til 18000 nytt. Noe eldre selvsagt og en mindre klasse, men likevel. Det er trått for tiden. Hadde alle som har kontaktet meg ang settet, kjøpt det, kunne jeg solgt det 7-8 ganger. Regner sånn grovt at det går ca 10 pratere på 1 kjøper.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Regner med at vi tåler litt musikksnakk i denne tråden :)

For et par måneder siden, og i alt for høy alder, "oppdaget" jeg The Kinks for alvor. Har jo hørt en og annen sang tidligere, men dybden i hvor bra musikken er har jeg ikke fått med meg før nå. Det er egentlig litt trist, for hvis jeg hadde oppdaget dette i tenårene hadde det nok påvirket meg i veldig stor grad. Merkelig hvordan musikk smelter inn i en og former en i den alderen; dette er noe man mister med årene.

Rekken fra Face To Face til Muswell Hillbillies er i mine ører helt skamløst bra, en gyllen rekke med album, med The Village Green Preservation Society som rosinen i pølsa for meg. At Davies i en alder av 24 år kan skrive noe så introspektivt, modent og på mange måter gammeldags er svært spesielt, og tekstene slår an en streng hos meg og går på mange måter rett til hjertet.

Satt og så gjennom noen videoer på Youtube, og kom over en morsom kommentar fra en som aldri hadde hørt om The Kinks før: "I literally just discovered? the kinks this morning and i can't fucking stop listening to them. every song is good. every single fucking song i've heard so far".

Vi tåler vel noen youtubeklipp ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn