Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    medlem215396

    Gjest
    Nei, akkurat dette har jeg ikke sagt før :) Kan vi gå videre?
    Elear bør prøves ut dersom en er ute etter hodetelefoner i den prisklassen.... eller kanskje høyere også.

    Med all respekt, Stover: har du sagt det før? ;)
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Gode Naim-venner.
    Jeg har en liten analog Naim-floke som jeg trenger gode innspill på hvordan jeg kan løse:
    Naim-riggen (Les Uniti mk1) har 2 utmerkede analoge kilder i to platespillere - Alphason Sonata og Pioneer PL-L1000. Jeg har en Naim Stageline S (MC) som i dag er tilkoblet Unitien med tilhørende DIN-kabel. For å få begge spillerne opp på bena samtidig har jeg skaffet meg en Stageline N (MM). Mitt spørsmål er:

    Hvordan skal jeg få liv i begge Stagelinene samtidig?

    Det hadde vært kjekt å høre om gode alternativer på det. Takk!:)
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Gode Naim-venner.
    Jeg har en liten analog Naim-floke som jeg trenger gode innspill på hvordan jeg kan løse:
    Naim-riggen (Les Uniti mk1) har 2 utmerkede analoge kilder i to platespillere - Alphason Sonata og Pioneer PL-L1000. Jeg har en Naim Stageline S (MC) som i dag er tilkoblet Unitien med tilhørende DIN-kabel. For å få begge spillerne opp på bena samtidig har jeg skaffet meg en Stageline N (MM). Mitt spørsmål er:

    Hvordan skal jeg få liv i begge Stagelinene samtidig?

    Det hadde vært kjekt å høre om gode alternativer på det. Takk!:)
    Hei,
    du trenger en strømforsyning til en av Stagelinene. Du kan bruke Isupply (rimelig men sjelden) Flatcap, Hicap, Supercap eller Snaps2. En Snaic5 sørger for levering av strøm til Stageline. For signal ut behøves en kabel fra 4-pin din utgangen på Stageline med rca ut til en av de analoge inngangene på din Uniti.
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Takk, Naca4!
    Det var litt slik jeg hadde sett det for meg. Det mest logiske er vel en i-supply, men den kan vel være vond å spore opp. Alternativt så kan man vel finne en flatcap, og på den måten løfte kvaliteten på begge platespillerne. Og da vil vel evt audiosignalene gå fra flatcap og opp til Unitien, ikke sant? :)
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Takk, Naca4!
    Det var litt slik jeg hadde sett det for meg. Det mest logiske er vel en i-supply, men den kan vel være vond å spore opp. Alternativt så kan man vel finne en flatcap, og på den måten løfte kvaliteten på begge platespillerne. Og da vil vel evt audiosignalene gå fra flatcap og opp til Unitien, ikke sant? :)
    Flatcap 2x og 2xs har 2x24v utganger så det er strøm til begge, men er ikke sikker på om signalene går fra Flatcap eller Stageline direkte.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Laminattrafoene i Nap 120 var egentlig ment for aktive høyttalere til en tysk mottaker. Denne handelen ble ikke noe av og de ble da etter hvert brukt til Nap 120. Det eksisterer visstnok noen med ringkjernetrafo. De fleste av dem er bygget på lisens i New Zealand.
    Forsterkeren veier 4,5 kg, måler omtrent 20x20x8cm og yter 2x40w i 8ohm.
    Jeg har byttet ut de store lyttene med BHC 10000uf/40v (Naimgodkjente) og nye høyttalerterminaler fra Deltron.
    Den kan spille høyt, er funky, rytmisk og rask. Dette hadde jeg forventet. Det som overrasker er hvordan den formidler proporsjoner, samspill og dynamikk det være seg i store symfonier eller en powertrio. Hyperdetaljert uten å virke analytisk, svært nøyaktig timing og fantastiske melodiføringer.


     
    N

    Naca4

    Gjest
    Som tidligere nevnt i tråden ventet jeg kanskje to Nap 120. Den andre kom i forrige uke sammen med en Nac 12N forforsterker. Settet ble kjøpt som pent brukt med original emballasje, manualer og kun en eier. Alt var korrekt. Det som er spesielt er at det viser seg at forsterkerne har vært lagret aldri er brukt etter at de forlot 11 Salt Lane og er fabrikknytt. Jeg kan av eskene se at de er sendt fra Linn i Skottland og sannsynligvis solgt sammen med en LP12 mellom 1976 og 1979. Forsterkerne må på grunn av alderen selvsagt recappes før de benyttes.

     
    Sist redigert:
    N

    Naca4

    Gjest
    Gratulerar ! Skall du att go active med två Nap 120 ?
    Takker!
    Vet ikke om jeg går aktivt. Med Naxo må etter hva jeg har forstått effekttrinnene ha identisk gain.
    Det vil sikkert bli bra lyd av det for Nap 120 er veldig god. Direkte lyd med veloppløste hurtige basslinjer og stor mellomtone. Den låter frampå og tar musikken ut i rommet. At 2x40 watt i så liten boks kan låte så dynamisk er overraskende. Lydmessig er dette en helt annen verden enn Naim fra CB, Olive og Black seriene.
     
    Sist redigert:

    Stage

    Medlem
    Ble medlem
    18.02.2016
    Innlegg
    29
    Antall liker
    7
    Ja det är intressant med de minsta Naim slutstegen,när man kör dem aktivt så slår de Nap 250 och Nap 135 passivt,detta
    har jag testat på Naim Ibl,Sbl,Intro,Allae,Linn Sara och Kan och Royd Eden,detta med Nap 140 samt Nap 90.

    Tycker du att Nap 120 är bättre än Nap 160 ?

    Just nu kör jag Linn Kan aktivt med LP12/Prefix/SC/BD Nac32/HC/Snaxo/HC/2st Nap100,låter fantasiskt musikaliskt och snabbt,med tight bas .
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Ja det är intressant med de minsta Naim slutstegen,när man kör dem aktivt så slår de Nap 250 och Nap 135 passivt,detta
    har jag testat på Naim Ibl,Sbl,Intro,Allae,Linn Sara och Kan och Royd Eden,detta med Nap 140 samt Nap 90.

    Tycker du att Nap 120 är bättre än Nap 160 ?

    Just nu kör jag Linn Kan aktivt med LP12/Prefix/SC/BD Nac32/HC/Snaxo/HC/2st Nap100,låter fantasiskt musikaliskt och snabbt,med tight bas .
    Kult anlegg du har, et klassisk britisk boogie-system! Sjelden kost på våre kanter med et system som vektlegger hurtighet og kvalitet fremfor kvantitet. Linn Kan er forøvrig en av få høyttalere jeg fortsatt er nysgjerrig på sammen med Naim DBL. Ser at du har hatt mange gode høyttalere tidligere også.

    Ja, jeg synes Nap 120 er litt bedre enn 160. Virker mer homogen f.eks under dynamiske utsving i symfonier. Den går ikke i metning og fortsetter bare å kommunisere hva som skjer i musikken. Den er samspillets mester uansett sjanger og låter nøyaktig og samtidig svært engasjerende. Det rocker også vanvittig. Mangler kanskje litt av Nap 160s spark i bassen. Synes nyere Naim låter komprimert i forhold til begge forsterkerne. Bruker Naim SBL i enden.
     

    Stage

    Medlem
    Ble medlem
    18.02.2016
    Innlegg
    29
    Antall liker
    7
    Tack !
    Jag har lyssnat på Naim DBL många gånger både aktivt och passivt och det är en fysisk upplevelse !De är väldigt snabba för att vara så stora,lite som
    Sbl i jätteformat.

    Intressant,jag hade Nap 160 tidigare och jag tyckte också att det var väldigt bra och låter väldigt öppet som du säger.
    Tror att de här äldre Naim förstärkarna har en fördel med att de på den tiden inte hade samma regler angående elsäkerhet,vilket gjorde att de kunde bygga dem på ett annat sätt...
    Skall försöka få tag på 2 st Nap 120 och köra aktivt.

    Kan verkligen rekommendera att köra dina Sbl aktivt,det är så de är konstruerade för att användas,det passiva filtret stoppar mycket av musiken.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Støtter aktiv drift. Om man kan leve med alle boksene. Støygulvet blir så utrolig mye lavere. En renhet av annen verden. Som en voldsom kilde og forforsterkeroppgradering på en gang. Massive, som engelskmennene ville sagt. Jeg kjørte ibl aktivt før med phonosophie. Clean, rett og slett.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Artig med din beskrivelse av DBL. Kjøpte en Nap 110 av et medlem på PFM som hadde brukt 3 stk i aktiv drift med DBL.

    Tror Vereker var mer dedikert i den tidlige fasen på 70-tallet. Fundamentet da Naim ble startet i 1981 var hans meget vellydende forsterkere bygget i 11 Salt Lane. Det ligger en fil på nettet med Julian@the forum hvor han innrømmer at masseproduksjon er begrensende. Interessant er også dette intervjuet som forteller om oppstarten i Southampton Rd.

    Får vurdere aktiv drift av SBL etter hvert. Bruker en Snaps strømforsyning og den har ekstra utgang til Naxo som aksepterer en-kanals strømforsyning.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Har recappet Nac 12 v/2 med nye elektrolytt og tantalkondensatorer. Nå står den i fred og ro og blir varmet opp av en Snaps strømforsyning. Er testet og det låt lovende.


    Det er to år siden jeg skaffet min første Nac 12. Ble hekta på denne lydkvaliten fra første strofe og har siden hatt det mye moro med forskjellige forsterkere fra Salt Lane perioden på 70 tallet.

    Spiller nå med en recappet Nap 120 som er utrolig musikalsk og uttrykksfull.
    Forsterkeren på bildene under en fortsatt urørt nos Nap 120. Den kan se primitiv ut, men det er den siste forsterkermodellen Vereker konstruerte før dagens fabrikk i Southamton Road.





     
    N

    Naca4

    Gjest
    Vintage, Nap 110 og Nac 42 var de siste modellene som ble konstruert i Salt Lane.
    Mye av Verekers aktivitet på det tidlige Naimforum finnes her.

    Date: November 25, 1999 10:23 AM
    Author: julian vereker
    Subject: NAP 120

    It's an amp I designed one Friday afternoon in 1974 to use all the odd
    components we had left from a failed design & build export order - the
    failure was their ability to pay not our engineering.

    It had an output of 60W + 60W into 4 Ohms, its appearance changed
    during its life and was replaced by the NAP110 in 1979.

    julian


    Date: June 01, 1999 04:59 PM
    Author: julian vereker
    Subject: Small speaker against the wall?

    From the thread's name, I suppose one should start with Linn's Kan.
    The first issue is the one of 'a box sealed is the solution to
    everything'. There is no evidence that this is the case - the drive
    unit's resonance (which varies with the temperature of the motor) is
    altered by the air volume in the cabinet and tends to result in a
    rather hi-Q resonance somewhat above the free air resonance of the
    drive unit. There is not much useful output below this resonance and
    so most of what one hears is the second and third harmonic of the bass
    output of the instrument, of course, supplemented by the rising
    distortion as the frequency approaches resonance. ie not much
    'fundamental'. but quite a good impression of 'weight'. But even this
    is affected by how loud one has been playing, since the system
    resonance may have risen by as much as 10Hz (about 20%).

    The hi-Q nature of the resonance of the drive unit in a small sealed
    box can make the performance of the system very sensitive to outside
    influences - other speaker systems in the room, stands etc.

    IMHO both the Kan and the Isobarik are liked for a combination of
    attractive features which don't have a lot to do with accuracy - but
    attractive they are.

    Since Linn started to get some of their speakers made in the Far East,
    they probably had to change their design criteria to suit available
    manufacturing techniques, but I can't imagine that this is the reason
    for abandoning 'the sealed box', it is just that it has as many
    compromises as 'unsealed' cabinets do.

    So far as I can remember the drive units for the Rega Kyte were made
    by Royd, who have a low cost environment from which come excellent
    drive units, but I believe Joe Ackroyd is the designer, creator etc of
    the Royd drive units and as a 'one man' band (no rent, some helpers)
    his costs are a minute fraction of Linn's or our's.

    In the ultimate, foam grilles offer the best acoustic front to
    loudspeakers, and one has to work very hard to get any of the woven
    materials (and their supports) to equal the foam. But from what I
    hear, most people dislike the foam - we listen.

    The problem with speaker manufacture is not so much the issue of
    profit, but more the one of numbers. Cabinet makers have machinery
    that takes some while to set up and so in order to get cabinets for a
    sensible price at the cheaper end of the market, one has to order 500
    or 1000 at a time, these take a huge amount of space (not just for the
    cabinets, but all the packaging as well) with all the concomitant
    costs. This leads to another of manufacturing's wonderful cleft sticks
    - less is more, in this case a 'cheaper' product costs relatively more
    than an 'expensive' one.

    We could again make the IBL bass driver, we wouldn't need to buy it
    from any of the erstwhile suppliers, we could re-model the cabinet and
    stand to fit more closely with the declared desires expressed here and
    elsewhere, we could re-engineer the baffle to use woven material, but
    I would keep Roy's 'resonance-less' system derived from the SBL and
    the low bass distortion, and probably potential customers would still
    say "not enough bass".

    We strive for accuracy in reproduction, the compromises involved for
    us are the ones which are defined by the way the physical world
    appears to us and 'bending' the rules to make something appear to be
    something it isn't is not high on our agenda.




    julian
    ______
     
    Sist redigert:
    N

    Naca4

    Gjest
    Annonser for Naim Nat 01 tuner i The Flat Response på 80-tallet.
    Her går det mye i nettradio av samme årsak.



     
    Sist redigert:

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    412
    Antall liker
    251
    Torget vurderinger
    14
    IMG_1741.jpg


    Etter å ha hatt flere par høyttalere på kort tid ser jeg endelig ut til å funnet noe som passer rommet mitt og SN meget godt ??????
     

    mandag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    242
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Retro Naim anbefales!
    Ca 40 år gammelt og bedre enn mye annet også når det gjelder design.
    Her er det 32.5/hi-cap/110 som lager lyd sammen med Bryston dac/streamer og Kef 103.3.

    IMG_0718.jpg
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Fint utvalg. Kjenner igjen Nac 12 og cb Nap 160. En av dine 32-5 sammen med Ryan Sound Lab og en stabel andre forsterkerkort er her for tiden.
    Nap 110 er enkel og rimelig å recappe. En god loddebolt, et multimeter og litt egeninnsats og forsterkeren er som ny for noen hundrelapper. Det kan forbedre lyden enormt. In-Tune Audio selger samme komponenter som Naim benytter ved recapping.
     
    Sist redigert:

    mandag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    242
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    2
    Fint utvalg. Kjenner igjen Nac 12 og cb Nap 160. En av dine 32-5 sammen med Ryan Sound Lab og en stabel andre forsterkerkort er her for tiden.
    Nap 110 er enkel og rimelig å recappe. En god loddebolt, et multimeter og litt egeninnsats og forsterkeren er som ny for noen hundrelapper. Det kan forbedre lyden enormt. In-Tune Audio selger samme komponenter som Naim benytter ved recapping.
    Takk for tips!
    Den var innom Avondale i 2008/ så noe er gjort uten at jeg har undersøkt nærmere.
    Lydmessig synes jeg den er veldig bra.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Har lånt Ryan Sound Labs plug-in kort med fjernkontroll og en Nac 32-5 av mandag. Hadde en 32-5 som er halvbreddestørrelse tidligere, men glemt dens fysiske mål. Virker som rene kjempen ved siden av Nac 12.
    Ryankortene tar lyden i samme retning som Neiljadmankortene. Dog låter Ryan mer åpent, detaljert og smooth og er etter min mening en god del bedre en Neilj. Det rocker og groover bra. Samtidig er det ganske froding, mykere og mer i retning av hovedstrømmen. Litt svakere timing enn Naim originalkort. Synes også at Ryankortene låt bedre med Snaps strømforsyning på 32-5 enn i noen konfigurasjon med Nac 12, hele tiden med med Nap 120 effektforsterker og SBL.
    Etter min mening er Nac 12 med recappede originalkort direkte koblet til Nap 120 mer presis, hurtigere og spennende med skikkelig definisjon og uten fortykning i nedre mellomtone, sammenlignet med Ryankortene.
    Takk for lånet mandag!

     
    Sist redigert:
    N

    Naca4

    Gjest
    Foto av brukermanualene som fulgte med Nac 12 og Nap 120.
    Julian Vereker anbefalte Linn Sondek og Technics på 70-tallet selv om sistnevnte er annulert,-



     
    N

    Naca4

    Gjest
    Nap 120 kom tilbake fra service for en stund siden. Den er profesjonelt overhalt/testet, kondensatorene byttet til akkurat de samme Naim bruker i dag. Lyden er levende og dynamisk med en rytme timing som er hinsiding - etter min mening essensielt for å oppfatte samspill i reprodusert musikk. Den klarer hele tiden å trekke fram interessante aspekt i musikken og engasjerer uten å låte hardt og anemisk. Egenskapene gjentar seg med forskjellige kilder og forforsterkere. En recappet Nac 12 er den den beste kombinasjonen, men har også fått svært gode resultater med Nac 32-5 og 62. De enkle kretsene og korte signalveier bidrar sikkert til at den låter såpass bra. Nap 120 er den beste powerampen jeg har hatt fra Naim.
    Bildene under er Nap 120 sammen med en Nac 62 vist fra begge ender for å illustrere de fysiske mål.




     
    Sist redigert:
    N

    Naca4

    Gjest
    Med Super/Hi-cap eller Snaps går det kun signal til Naim effektforsterker via Snaic 4. Den interne strømforsyningen (på modellene som har dette) frigjøres, men ledningen som fører 24 volt tilbake er fortsatt aktiv selv om de ikke har kontakt. Det er en enkel måte å kvitte seg med den på uten å deaktivere hele kretsen. Har hørt om dette tweaket tidligere og ofret en billig Snaic 4 fra 'soundheavenly'. Jeg brakk pinnen i enden som fører 24v fra effektforsterkeren forsiktig med en nebbtang. Nå er det kun en signalkabel uten en aktiv 24 volt ledning. Synes det ble en oppgradering. Roligere og mer detaljer og pitch/rytme ble bedre. Har dobbelt/trippelsjekket da jeg har to eksemplarer av denne kabelen. Ville ikke anbefale å ofre en nyere Naim Snaic 4, men har det samlet seg opp et overskudd av kabler slik som her er det forsøket verdt. Bildet under viser hvilken pin somfører 24v.

     
    Sist redigert:
    N

    Naca4

    Gjest
    Naim SBL er i midlertidig opplag etter at et par Rega Xel har overtatt plassen. Kjøpte dette paret fra Hifiklubben i 1994 etter at det ble bestemt at modellen ikke skulle tilhøre sortimentet. Solgte dem videre altfor billig, men hadde opsjon og fikk de tilbake for noen uker siden. Xel er en god og velbygget høyttaler - dynamisk, sammenhengende med super timing og uten forstyrrende etterslep/lagging i bassen.

    Et svakt punkt er baksiden ved høyttalerterminalene på alle Naims tidlige modeller. Innenfor markeringen skal loddingen være frisk og skinnende. Har terminalene vært brukt som strekkavlastning for den i noen tilfeller vanskelige Naca5 høyttalerkabel kan dette punktet være grått og matt. En ny lodding vil da selvsagt forbedre lyden dramatisk.

     
    Sist redigert:

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Rega Xel er virkelig gode. Har et sett jeg kjøpte av en kar i Drammen for en tid tilbake. Har brukt Naim, Rega og Sugden på de.
    Akkurat nå står de og spiller i hjemmekinoen her.
    Jeg bruker i tillegg et sett med Ela som står i stuen. De er muligens jevnt over bedre på alt bortsett fra bassen selvsagt.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Ja, Xel spiller virkelig bra. Plasseringsvennlige også i likhet med tidlig Ela og Kyte.
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    412
    Antall liker
    251
    Torget vurderinger
    14
    Vurderer å kjøpe meg en Initiqute 1 som ren streamer til nDac. Men jeg lurer på om den nå kan streame fra Tidal? Kan den styres av Roon? På forhånd takk for svar.
     

    todams

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    191
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Hei, har en ND5 XS streamer som jeg er storfornøyd med, er det noen som vet om det blir mulig å avspille Tidal Masters på denne snart?
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Bare en stemningsrapport fra meg.
    Fikk en DR oppgradering før jul på både Supercap og NAP 300 før jul. NAC 252 fikk også service i samme slengen.
    Sammen med Unitiserve og NDS og 555DR spiller dette rett og slett forrykende!
    Rett og slett hakeslepp på mange albums!
    Høyttalere er fremdeles KEF 205.2, og jeg vet ikke om andre høyttalere som kunne gjort dette bedre?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Kan man bruke samme Burdy på cds3 og ndac?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Diskanten på den ene Ibl'en er død. Forslag på årsak? Kan ikke se for meg at den er sprengt, for å si det slik. Det er lyd i bassen, kontaktene bak elementet sitter godt. Tråd i elementet som har røket?
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Diskanten på den ene Ibl'en er død. Forslag på årsak? Kan ikke se for meg at den er sprengt, for å si det slik. Det er lyd i bassen, kontaktene bak elementet sitter godt. Tråd i elementet som har røket?
    Scanspeakelementene D2008-851100 slukker etter hvert og må byttes. De kan kjøpes fra Naim eller Falcon Acoustics. Har byttet begge på SBL og en på IBL. Det er bare å transplantere dempeanordningen over til det nye elementet. En loddebolt, litt lyn og smeltelim og jobben er gjort. Naim bruker Hylomar Blue pakningsmasse for å tette mellom alle elementer mot festeanordninger eller kabinett.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn