Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • charliefoxtrot

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2009
    Innlegg
    165
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Naim Uniti Atom. På tide å hylle den lille tassen. Særs god lyd, breddfull av funksjonalitet og ease of use. Alt i en boks. Vil påstå at det for øyeblikket ikke finnes et annet produkt i samme kategori med totalpakken lyd, features og connectivity til prisen. Den spiller fabelaktig!

    CF
    Lykkelig eier
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.890
    Antall liker
    18.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Henter en av den nye Uniti Star til uka:)
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    390
    Antall liker
    850
    Sted
    Ulsteinvik
    I forbindelse med at min samboer er bortreist en liten uke har jeg fått litt etterlengtet tid til å sysle med anlegget. Jeg har lenge villet flytte på hjernen til Nap300 siden jeg ved et lite øyeblikks dotardness plasserte denne i samme rack som to strømforsyninger, og dermed plasserte en Supercap direkte under 252. Slik ser oppsettet ut nå:
    IMG_2393.jpg


    Jeg demonterte Fraim og SC og 300 byttet plass. Samtidig tørket jeg støv overalt og "renset" koblinger ved å ta kabler inn og ut. Etter å ha lest en del om "kabeldressing" på moderforumet bestemte jeg meg for å sørge for at ingen strømkabler berørte signalkabler. Jeg la ingen spesiell vekt på kabelplasseringer når jeg monterte Fraim for nesten et år siden, og alle kabler berørte hverandre, Naca5 var rullet opp langs veggen og hadde nærkontakt med både Hi-Line og Burndy og mye annet. Inne i Fraim lå også en strømpadde som ga strøm til TV, Chromecast, LP12 og Getbox. Selve Getboxen var også inne i Fraimen på gulvet, sannsynligvis i kontakt med en høyttalerkabel.
    IMG_2360.jpg

    Jeg las at man ikke skal rulle sammen Naca5, men heller stripse den som på bildet.

    Så begynte jeg med å plassere Burndy og Hi-Line. Sistnevnte henger nå fritt i luften uten berøringer fra noen andre kabler. Burndyene er presset mot vegg eller gulv og har heller ingen kontakt med andre kabler. Alt annet av kabler er sortert slik at de henger fritt eller berører baksiden på Fraim eller i et par tilfeller hverandre. Jeg bruker en Powerigel til å forsyne alle apparatene med strøm, og denne er plassert på gulv mellom rack 1 og 2 fra venstre, slik at alle strømkablene til PSene går under det midterste Fraim-racket og langs bakvegg, og strøm til CD5XS og SC går rett opp slik at strømkablene ikke berører noe annet. Høyttalerkablene er stripset sammen som på bildet og plassert i Fraim helt til venstre og til høyre og berører ingen andre kabler. For max moro har jeg også lagt fire små runde treblokker som jeg hadde liggende (ikke opprinnelig til hifi-bruk altså) under hver høyttalerkabel slik at Naca5 er løftet opp fra gulvet. Jeg flyttet også strømpadden og Getboxen ut av Fraim slik at ingen av de kablene nå har kontakt med noen andre Naim-kabler.

    Jeg forventet ikke noen hørbare forbedringer av lyden. Jeg gjorde dette mest for å "bare ha gjort det" for min egen del, slik at jeg kunne avkrefte at dette kabel-schnabelgreiene har noen særlig effekt. Det er med litt resignasjon jeg må meddele at dette hadde en enorm effekt, og da i positiv retning. Jeg var forøvrig ekstremt fornøyd med hvordan ting låt før jeg gjorde dette. Jeg tror det er flere ting som bidrar her, og det er mulig plassering av Nap300 hadde mye å si. Jeg oppfatter det slik at det ble mer av alt som jeg digger med Naim. Jeg vil sammenligne det med da jeg fikk en Supercap til min 282. Alt ble bare bedre, frustrerende mye bedre. Jeg har stort sett sittet i sofaen og hørt på musikk siden fredag med et stort og fårete glis rundt munnen. Dette var moro, og det kostet bare 3-4 timer med egeninnsats. Kan anbefales til de som ikke har prøvd dette. Om det er Placebo som lurer hjernen min tar jeg i mot denne med stor takk. Ha en fin søndagskveld!
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Om man har at Naim-anlegg (og det bør det fleste ha), bør man være forsiktig med å kjøpe seg et Isoblue-rack. Dog er det fristende, fordi Fraim er så dyrt, og Isoblue så billig - relativt sett.

    Men OM man kjøper seg et Isoblue-rack, så bør man i falle fall ikke flytte inn i en leilighet fra 1943.
    Men OM man flytter inn i en leilighet fra 1943, så bør man ikke forsøke å få Isoblue-racket i vater. (Tregulv fra 1943 kan være ganske skjeve)
    For OM man får dette racket i vater så vil i alle fall minst EN spikes ikke være skrudd i godt nok.
    OM en av spikesene ikke er skrudd i godt nok, så bør man ikke flytte på dette racket for å få bedre plass bak, slik at det blir lettere å koble sammen boksene.

    For om man gjør dette, og en befinner seg BAK racket (fordi man er dum) så vil den spikesen som ikke er godt nok skrudd i falle ut.
    Og når den spikesen som ikke er godt nok skrudd i faller ut, så vil hele racket tippe (fra deg selvfølgelig)

    Og når dette skjer (med CDX2, Hicap, Supercap, 200/202, Armageddon i racket) så vil selvfølgelig minst en av komponentene havne i gulvet.
    Den komponenten som havner i gulvet er selvfølgelig CDX2.
    Dette fordi den står høyt opp i racket (nummer to) og fordi den har en manuell cd-skuffe.
    CDX2 er konstruert slik at, ved fall, vil cd-skuffen komme ut for å beskytte kabinettet mot riper.
    Og sannelig jeg sier dere - ikke en eneste ripe!
    CD-skuffa ble litt skjev og rar, og spilleren var merkelig død etterpå, men sikkert ingenting som ikke en liten tur til Salisbury kan fikse. For noen kroner.

    Men tilbake til Isoblue.
    Det fine med Isoblue er at man strengt tatt ikke trenger å flytte racket fram og tilbake for å koble sammen boksene. En kan skyve de enkelte hyller fram og tilbake ganske mye.
    Det kom jeg til å tenke på etterpå, da det var for seint.

    Hell i uhell - min Olive Supercap har nettopp vært på service. Og i mitt system er det platespilleren som får det beste, så Supercap driver Prefix.
    Hadde nok ikke hørt mye på cd de neste månedene uansett.
    Livet smiler.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    390
    Antall liker
    850
    Sted
    Ulsteinvik
    Det viktigste er jo det med riper. Riper kan føre til at vibrasjonene påvirker drivverket negativt. Men i noen tilfeller kan det faktisk ha positiv effekt på lyden også. Det er vel bare å prøve seg frem på det området.
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    412
    Antall liker
    251
    Torget vurderinger
    14
    Om man har at Naim-anlegg (og det bør det fleste ha), bør man være forsiktig med å kjøpe seg et Isoblue-rack. Dog er det fristende, fordi Fraim er så dyrt, og Isoblue så billig - relativt sett.

    Men OM man kjøper seg et Isoblue-rack, så bør man i falle fall ikke flytte inn i en leilighet fra 1943.
    Men OM man flytter inn i en leilighet fra 1943, så bør man ikke forsøke å få Isoblue-racket i vater. (Tregulv fra 1943 kan være ganske skjeve)
    For OM man får dette racket i vater så vil i alle fall minst EN spikes ikke være skrudd i godt nok.
    OM en av spikesene ikke er skrudd i godt nok, så bør man ikke flytte på dette racket for å få bedre plass bak, slik at det blir lettere å koble sammen boksene.

    For om man gjør dette, og en befinner seg BAK racket (fordi man er dum) så vil den spikesen som ikke er godt nok skrudd i falle ut.
    Og når den spikesen som ikke er godt nok skrudd i faller ut, så vil hele racket tippe (fra deg selvfølgelig)

    Og når dette skjer (med CDX2, Hicap, Supercap, 200/202, Armageddon i racket) så vil selvfølgelig minst en av komponentene havne i gulvet.
    Den komponenten som havner i gulvet er selvfølgelig CDX2.
    Dette fordi den står høyt opp i racket (nummer to) og fordi den har en manuell cd-skuffe.
    CDX2 er konstruert slik at, ved fall, vil cd-skuffen komme ut for å beskytte kabinettet mot riper.
    Og sannelig jeg sier dere - ikke en eneste ripe!
    CD-skuffa ble litt skjev og rar, og spilleren var merkelig død etterpå, men sikkert ingenting som ikke en liten tur til Salisbury kan fikse. For noen kroner.

    Men tilbake til Isoblue.
    Det fine med Isoblue er at man strengt tatt ikke trenger å flytte racket fram og tilbake for å koble sammen boksene. En kan skyve de enkelte hyller fram og tilbake ganske mye.
    Det kom jeg til å tenke på etterpå, da det var for seint.

    Hell i uhell - min Olive Supercap har nettopp vært på service. Og i mitt system er det platespilleren som får det beste, så Supercap driver Prefix.
    Hadde nok ikke hørt mye på cd de neste månedene uansett.
    Livet smiler.
    Spørs om det blir noe lettere å selge isoblue-racket mitt etter dette ??????????????????
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    485
    Antall liker
    136
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Kan nevne, at jeg lydmessig foretrakk Isoblue fremfor FRAIM, (dette var med SNAIT+CDX2). Og i praksis fungerer skyve-designet veldig bra. Vanskelig å forstå racket ditt ikke er solgt for lenge siden, prisen er mildt sagt rimelig.
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.975
    Antall liker
    4.828
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    I forbindelse med at min samboer er bortreist en liten uke har jeg fått litt etterlengtet tid til å sysle med anlegget. Jeg har lenge villet flytte på hjernen til Nap300 siden jeg ved et lite øyeblikks dotardness plasserte denne i samme rack som to strømforsyninger, og dermed plasserte en Supercap direkte under 252. Slik ser oppsettet ut nå: Vis vedlegget 464595

    Jeg demonterte Fraim og SC og 300 byttet plass. Samtidig tørket jeg støv overalt og "renset" koblinger ved å ta kabler inn og ut. Etter å ha lest en del om "kabeldressing" på moderforumet bestemte jeg meg for å sørge for at ingen strømkabler berørte signalkabler. Jeg la ingen spesiell vekt på kabelplasseringer når jeg monterte Fraim for nesten et år siden, og alle kabler berørte hverandre, Naca5 var rullet opp langs veggen og hadde nærkontakt med både Hi-Line og Burndy og mye annet. Inne i Fraim lå også en strømpadde som ga strøm til TV, Chromecast, LP12 og Getbox. Selve Getboxen var også inne i Fraimen på gulvet, sannsynligvis i kontakt med en høyttalerkabel.
    Vis vedlegget 464596
    Jeg las at man ikke skal rulle sammen Naca5, men heller stripse den som på bildet.

    Så begynte jeg med å plassere Burndy og Hi-Line. Sistnevnte henger nå fritt i luften uten berøringer fra noen andre kabler. Burndyene er presset mot vegg eller gulv og har heller ingen kontakt med andre kabler. Alt annet av kabler er sortert slik at de henger fritt eller berører baksiden på Fraim eller i et par tilfeller hverandre. Jeg bruker en Powerigel til å forsyne alle apparatene med strøm, og denne er plassert på gulv mellom rack 1 og 2 fra venstre, slik at alle strømkablene til PSene går under det midterste Fraim-racket og langs bakvegg, og strøm til CD5XS og SC går rett opp slik at strømkablene ikke berører noe annet. Høyttalerkablene er stripset sammen som på bildet og plassert i Fraim helt til venstre og til høyre og berører ingen andre kabler. For max moro har jeg også lagt fire små runde treblokker som jeg hadde liggende (ikke opprinnelig til hifi-bruk altså) under hver høyttalerkabel slik at Naca5 er løftet opp fra gulvet. Jeg flyttet også strømpadden og Getboxen ut av Fraim slik at ingen av de kablene nå har kontakt med noen andre Naim-kabler.

    Jeg forventet ikke noen hørbare forbedringer av lyden. Jeg gjorde dette mest for å "bare ha gjort det" for min egen del, slik at jeg kunne avkrefte at dette kabel-schnabelgreiene har noen særlig effekt. Det er med litt resignasjon jeg må meddele at dette hadde en enorm effekt, og da i positiv retning. Jeg var forøvrig ekstremt fornøyd med hvordan ting låt før jeg gjorde dette. Jeg tror det er flere ting som bidrar her, og det er mulig plassering av Nap300 hadde mye å si. Jeg oppfatter det slik at det ble mer av alt som jeg digger med Naim. Jeg vil sammenligne det med da jeg fikk en Supercap til min 282. Alt ble bare bedre, frustrerende mye bedre. Jeg har stort sett sittet i sofaen og hørt på musikk siden fredag med et stort og fårete glis rundt munnen. Dette var moro, og det kostet bare 3-4 timer med egeninnsats. Kan anbefales til de som ikke har prøvd dette. Om det er Placebo som lurer hjernen min tar jeg i mot denne med stor takk. Ha en fin søndagskveld!
    Vill du nå ytterligare förbättring skall du testa Verterekablarna.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    390
    Antall liker
    850
    Sted
    Ulsteinvik
    Takk for tipset! Ser at der er mange på moderforumet som bruker Vertere med Naim og er happy med det. Personlig vil jeg nok fokusere på å få oppgradert XPS DR til en 555 PS DR, en gang i fremtiden. Enn så lenge er jeg ekstremt tilfreds med tingenes tilstand!
     

    PatSharpX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Innlegg
    558
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Var innom OHC i går å hørte på Naim Uniti Nova.
    Herlig sak, mangler egentlig bare en innebygget RIAA for å ha alt jeg trenger.
    Hørte den sammen med Audio Physic Sitara 25 plus.

    Skal ikke se bort i fra at jeg blir medlem her og eier av den ila vinteren!
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Interessant at de nærmest samtidig tar den ut av produksjon/ sortimentet :)

    Når jeg tenker på avviklingen av platespilleren, på bekostning av cd spillerens inntreden, der platespilleren slår tilbake ..... har jeg mine tvil om cd spilleren har samme kraft til å slå tilbake. Tiden vil vise.

    Footnote 1: After this issue with this review had been sent to the printer but before it went out in the mail, Naim's PR rep informed us that the CD5 XS was no longer in production. However, dealers should have stock through to the end of 2017, we were told.—John Atkinson[/url]


    Test av cd spilleren Naim CD5 XS i Stereophile..! :)

    https://www.stereophile.com/content/naim-cd5-xs-cd-player
     
    Sist redigert av en moderator:

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Når jeg tenker på avviklingen av platespilleren, på bekostning av cd spillerens inntreden, der platespilleren slår tilbake ..... har jeg mine tvil om cd spilleren har samme kraft til å slå tilbake. Tiden vil vise.
    Et problem for cdspillerens revansj er at drivverkene er gått ut av produksjon. Nesten hvem som helst kan bygge en platespiller, men cdspilleren krever ressurser i industriell skala når delene ikke lenger er tilgjengelige.

    Men jeg blir litt nostalgisk av å lese om en svingskuffspiller fra Naim. Det er førsteklasses industridesign som er en glede å operere. Får nesten lyst til å eie en Naim cdspiller igjen.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har begynt å bli nysgjerrig på Naim, da via deres dyrere streamere med forforsterker - om det er riktig å definere det som forforsterker.

    Forstår også - dvs jeg forstår det ikke helt, men sanser at merket har nesten flere tilleggs strømforsyninger enn hovedprodukter - at disse er viktige. Således undrer jeg meg over om hovedproduktet er "feilkonstruert" siden man må dytte på disse strømforsyningene til flere titusener (?) eller om de er usedvnlige gode (?!) med disse tilkoblet. Undrer meg enda mer over hvorfor det er så mange forskjellige strømforsyninger, eller kort og godt hvorfor er det bare Naim som "styrer" så fælt med alt dette...?

    Og siste undring, i dette mangfoldige "boks-univers" om merket Naim har i porteføljen, hvor kraftige er egentlig disse 70 wattene det vises til - sett i forhold til andres flere hundre watt over terminalene?

    Av antall innlegg i denne tråden sanser jeg at Naim folket enten er overbegeistret, eller som meg lurer på hva alle disse boksene gjør, i så fall overbegeistret er riktig vender nysgjerrigheten min til hva lyden av Naim er, kort fortalt så man slipper gå gjennom 811 sider i denne spalten.

    Var nylig innom JFS i Drammen og lyttet til en par stabler Naim bokser over to brukte elektrostater til et par håndfull tusenlapper, som gav svært så bra inntrykk, men ukjente høyttalere og dermed ingen stadfestelse av Naim lyden for min egen del.

    Et Electrocompaniet sett låter "sånn og sånn" - Hegel "sånn og sånn" - men hvordan beskrives lyden av Naim?

    Har forsøkt ringe importøren noen ganger, opp gjennom, men man blir fort villedet/voldtatt med div. strømforyninger & div. annet så man får i mot merket før begestringen lar slipper til...
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.760
    Antall liker
    13.700
    Sted
    Sørlandet
    Et Electrocompaniet sett låter "sånn og sånn" - Hegel "sånn og sånn" - men hvordan beskrives lyden av Naim?.
    Jeg vil beskrive Naim som energisk, crisp og spilleglad. Naim er også ekstremt dynamisk og går med det enda lengre med sin ‘engelske’ lydfilosofi en de andre fra samme øy. Allikevel ikke slitsomt og analytisk som enkelte andre kan bli i mine ører. Jeg får lyst å lytte på en sang til som ofte utvikler seg til flere sanger og sene timer med Naim.

    -BB-
     
    X

    X186841

    Gjest
    Hvis vi ser på målinger fra det Svenske bladet Hifi & Musik mellom Primare I22 som er oppgitt til 2x80Watt og Naim nait 5si som er oppgitt til 2x60Watt i 8 Ohm, så måler de Naim til 46 Ampere strøm. Den gir også 132 watt i 1 Ohm.
    Mens Primare ikke gir mer enn 15 Ampere strøm og greier ikke mer enn 87 watt i 1 Ohm
    Men trenger du noe som drar hvasomhelst så er det Rotel RA1592 som gjelder, 205 Ampere og over 1100 watt i 1 Ohm.
     
    Sist redigert av en moderator:
    M

    medlem215396

    Gjest
    MusicBear- Naim går sine egne veier, det er sikkert. Om separate strømforsyninger for redusert støy, mekanisk avkobling mot kretskort eller stjernejord osv er riktig vei i forhold til konkurrentene eller riktig for deg for den saks skyld, det må du nesten finne ut av selv.

    Hva som er skrevet i denne tråden har liten betydning ift hva du sjøl hører når du lytter til Naim. Spør importøren, "hvor kan jeg på best mulig måte lytte til hva Naim representerer" og kanskje få gode tekniske forklaringer også? Jeg vet at Isak hos Multirom har masse kunnskap om Naim så kanskje du kan starte der.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Min oppfatning er at dette gjenspeiler hva markedet ønsker seg (les fallende salgstall) og derav er en gradvis utfasing av mediet.
    Jeg kan tenke meg at enkelte av komponentene, kanskje særlig det klassiske drivverket, begynner å bli vanskelig å skaffe. Siden redesign av ikke svarer seg for et lavvolumprodukt blir den dermed tatt ut av sortimentet. Naim har jo nyere produkter med cd-spiller (Uniti Star, Uniti Lite), men der har de gått over til en helt annen arkitektur med moderne computerdrev som ikke funker som toploadere.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Dette er min oppfatning også og som du også skriver, det er synd for det er et flott design på alle måter.


    Min oppfatning er at dette gjenspeiler hva markedet ønsker seg (les fallende salgstall) og derav er en gradvis utfasing av mediet.
    Jeg kan tenke meg at enkelte av komponentene, kanskje særlig det klassiske drivverket, begynner å bli vanskelig å skaffe. Siden redesign av ikke svarer seg for et lavvolumprodukt blir den dermed tatt ut av sortimentet. Naim har jo nyere produkter med cd-spiller (Uniti Star, Uniti Lite), men der har de gått over til en helt annen arkitektur med moderne computerdrev som ikke funker som toploadere.
     

    Lilac1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2011
    Innlegg
    153
    Antall liker
    33
    Hvis vi ser på målinger fra det Svenske bladet Hifi & Musik mellom Primare I22 som er oppgitt til 2x80Watt og Naim nait 5si som er oppgitt til 2x60Watt i 8 Ohm, så måler de Naim til 46 Ampere strøm. Den gir også 132 watt i 1 Ohm.
    Mens Primare ikke gir mer enn 15 Ampere strøm og greier ikke mer enn 87 watt i 1 Ohm
    Men trenger du noe som drar hvasomhelst så er det Rotel RA1592 som gjelder, 205 Ampere og over 1100 watt i 1 Ohm.
    Er ikke dette delvis grunnet at det er snakk om to forskjellige konstruksjoner? (klasse D mot AB)
    Hvorfor trenger man høy effekt i 1 ohm uansett? Er klar over at motstand ikke er lineært.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Finnes høyttalere som dipper helt ned i 1 Ohm, har hatt noen slike panelhøyttalere som får enkelte forsterkere til å miste pusten og koble ut.
    Det jeg ville illustrere er att Naim sjelden mister pusten i forhold til en del andre konstruksjoner.
     

    zodiac

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.01.2009
    Innlegg
    93
    Antall liker
    33
    Hoi.

    Re det noen her som har erfaringer med Naim IBL? Vurderer disse i kombinasjon med UnitiQute/NAP100.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Har hatt mk1 en kort stund og så mk2 nå i mange år. Fantastiske formidlere, mk.2 is the game.
    Ikke velegnet til store rom.



    Hoi.

    Re det noen her som har erfaringer med Naim IBL? Vurderer disse i kombinasjon med UnitiQute/NAP100.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Hoi.

    Re det noen her som har erfaringer med Naim IBL? Vurderer disse i kombinasjon med UnitiQute/NAP100.
    Kjenner ikke forsterkerkombinasjonen din. Hadde IBL her i 5 år. IBL er meget godt bygget og en meget rigid konstruksjon noe som gjør at du ikke får noe gratis loudness fra kabinettene. Til gjengjeld er de fantastiske hurtige og rytmiske uten falsk bass. PRaT får en ny mening. De må plasserte tett på veggen, så nærme at Naims 90 grader bananplugger gir mening. Jeg mener at med IBL er man godt inne på britisk 'flat-earth lyd' hvor groove og fart har høy prioritet. En lydgren helt uten tradisjoner i Norge. Derfor er prisene lave her på denne type hifi og et par IBL er det mulig å selge videre uten store tap.
     

    zodiac

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.01.2009
    Innlegg
    93
    Antall liker
    33
    Takk for kjapt svar, Naca4. Et par spørsmål:

    1. Opplevde du de som tungdrevne? Lurer på om mine 50 watt er nok
    2. Hvor dypt tror du de går? Har en stue hvor stativhøyttalere låter best. Blir for mye rumling med full range
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Takk for kjapt svar, Naca4. Et par spørsmål:

    1. Opplevde du de som tungdrevne? Lurer på om mine 50 watt er nok
    2. Hvor dypt tror du de går? Har en stue hvor stativhøyttalere låter best. Blir for mye rumling med full range
    Nei, de er ikke spesielt tungdrevne og 50 watt og en god kilde bør holde for å komme i gang. Når det er sagt så har de kvaliteter som gjør at de kan oppgraderes i det uendelige til aktiv drift osv. De går ikke dypt i bassen, opplevde aldri antydning til boom.

    En god beskrivelse av IBL:
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Det er en god omtale. Hvis du prøver et par, gi de en god kilde og gi de litt tid. De spiller annerledes. Ørene må bli vant med de før de når inn.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Hadde kjøpt inn nye tantalkondensatorer fra Kemet sin meget gode 356 serie. Det er samme serie som Naim bruker på nytt og gammelt for tiden. Insiprasjon og mot kom forrige helg og jeg byttet ut alle på forsterkerkortene til Nap 160. De tre blå er spesifisert til 10uf 35vdc og to rødbrune 47uf 6vdc. Da jeg målte de gamle kondensatorene var alle et godt stykke unna originalspesifikasjonene i forskjellige retninger. Den ble recappet forrige gang av Naim i 2004. Da jeg slo på forsterkeren kunne jeg høre forbedringer umiddelbart og etter et par døgn satt det skikkelig. Mer detaljer, bedre definisjon, hastighet og dynamikk på en forsterker som var fantastisk på dette også før recapping.
    Bilde av forsterkerkortene før kondensatorene ble byttet.

     
    Sist redigert:

    Stage

    Medlem
    Ble medlem
    18.02.2016
    Innlegg
    29
    Antall liker
    7
    Hadde kjøpt inn nye tantalkondensatorer fra Kemet sin meget gode 356 serie. Det er samme serie som Naim bruker på nytt og gammelt for tiden. Insiprasjon og mot kom forrige helg og jeg byttet ut alle på forsterkerkortene til Nap 160. De tre blå er spesifisert til 10uf 35vdc og to rødbrune 47uf 6vdc. Da jeg målte de gamle kondensatorene var alle et godt stykke unna originalspesifikasjonene i forskjellige retninger. Den ble recappet forrige gang av Naim i 2004. Da jeg slo på forsterkeren kunne jeg høre forbedringer umiddelbart og etter et par døgn satt det skikkelig. Mer detaljer, bedre definisjon, hastighet og dynamikk på en forsterker som var fantastisk på dette også før recapping.
    Bilde av forsterkerkortene før kondensatorene ble byttet.

    Intressant !!
    Min BD 160 servades på detta sätt,å låter väldigt musikaliskt ,kraftfullt och dynamiskt.

    Fit - 4 new feet 2 x BHC/Kemet ALS30A 10,000 uF 63 V capacitors
    1 x 4 pin lockable Preh DIN socket 2 x 2.8 mm spade terminals (originals broken)
    2 x AVX 10 uF 35 V tantalum beads
    4 x AVX 47 uF 6.3 V tantalum beads

    Remove - all SOA components

    The +24v was non-standard for a unit of this vintage so I removed it and replaced it with something closer to the original using -

    1 x L7824CV regulator
    1 x Epcos 3,300 uF 40 V capacitor
    1 x 220 nF 100 V film capacitor
    1 x W02 bridge rectifier

    Replace - all top panel bolts some bottom panel bolts

    Reset each channel bias to 7.0 mV (cold) Check d.c. offset - +3.0 mV & - 9.5 mV
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Intressant !!
    Min BD 160 servades på detta sätt,å låter väldigt musikaliskt ,kraftfullt och dynamiskt.

    Fit - 4 new feet 2 x BHC/Kemet ALS30A 10,000 uF 63 V capacitors
    1 x 4 pin lockable Preh DIN socket 2 x 2.8 mm spade terminals (originals broken)
    2 x AVX 10 uF 35 V tantalum beads
    4 x AVX 47 uF 6.3 V tantalum beads

    Remove - all SOA components

    The +24v was non-standard for a unit of this vintage so I removed it and replaced it with something closer to the original using -

    1 x L7824CV regulator
    1 x Epcos 3,300 uF 40 V capacitor
    1 x 220 nF 100 V film capacitor
    1 x W02 bridge rectifier

    Replace - all top panel bolts some bottom panel bolts

    Reset each channel bias to 7.0 mV (cold) Check d.c. offset - +3.0 mV & - 9.5 mV
    Takk for opplysninger! Recapping av din Nap 160 er gjort av en dreven tekniker vet jeg. Jeg bytter ut med like for like og neste steg er Kemet ALS som Naim benytter pr i dag, men med 40v rating. Mitt eksemplar ble som nevnt fullstendig overhalt hos Naim i 2004 så det er kun tantalene og elektrolyttene som byttes i denne omgang. AVX tantalkondensatorene var dem Naim benyttet før de gikk over til Kemet. Det er små, om noen lydmessige forskjeller på dem.
    Ja, bolt down Nap 160 er meget musikalsk, kraftfull og en rent ut fantastisk forsterker.
     
    Sist redigert:

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Hei.
    Jeg har kjørt med DAC-V1, NAP100 og Allae en stund. Ikke så veldig ulikt ditt setup. Opplevde NAP kraftig nok til å drive høyttalerne med godt resultat.
    Har plassert HT helt opp mot bakveggen med godt resultat.

    Mvh. Anders
    Hoi.

    Re det noen her som har erfaringer med Naim IBL? Vurderer disse i kombinasjon med UnitiQute/NAP100.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Finnes et par mk1 til salgs. Rimelig måte å teste de på



    Hoi.

    Re det noen her som har erfaringer med Naim IBL? Vurderer disse i kombinasjon med UnitiQute/NAP100.
     

    zodiac

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.01.2009
    Innlegg
    93
    Antall liker
    33
    Billige IBL på Finn har gjort meg nysgjerrig ja. Prøver bare å unngå enda et par høyttalere til samlinga uten å sjekke litt. Etter å ha scannet nettet virker det som IBL er litt himmel eller helvete ut fra hvem du spør
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Ja, det er unyansert. De vil for mange ikke funke. Da vil årsakene gjerne være andre krav til bass og fylde, for stort rom, ikke passende elektronikk, inkl. ubalansert kjede. I tillegg til at man rett og slett ikke faller for lyden, kanskje.
    Hvis man derimot liker klassisk naim-lyd og vil teste noe som spiller melodien og notene i stedet for lydene, så kan man ha en god opplevelse i vente.

    Billige IBL på Finn har gjort meg nysgjerrig ja. Prøver bare å unngå enda et par høyttalere til samlinga uten å sjekke litt. Etter å ha scannet nettet virker det som IBL er litt himmel eller helvete ut fra hvem du spør
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn