Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Grov forenkling fra mange vokser vurderes. Enten salg eller bytteløsning. Noen i tråden som kunne tenke seg überclassic Olive-setup? Består av Cds2/Xps fra 2003, Nac 72/Hc, NAP 180 og Ibl mk2 i valnøtt (kan kjøres aktivt)

Sober

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Antall liker
    385
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Stereofil har vel begge så mulig å høre der

Sent from my iPhone using Tapatalk

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    ... Og ellers.
    I 2012 kjøpte jeg en rack direkte fra Isoblue i England.
    Samme året kjøpte jeg en stuebord fra IKEA.

Gjett hvilket møbel som nå har problemer med at fineren løsner i kantene? På alle hyllene.

Siden loftet bygges om til lytterom, tenkte jeg at jeg skulle bygge ut racket i bredderetningen.
    Isoblue var veldig overrasket over at racket gikk opp i limingen. De lurte på om det var veldig fuktig hjemme hos meg...
    Dette avviste jeg med henvisning til at Naim-anlegget må ha det tørt..

Fikk et fantastisk tilbud om tjue prosent av på neste rack.
    Men jeg tror jeg heller tar turen til Ikea.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hvor mange hyller trenger du? Skal selge mitt hvite i mdf fra Hutter/MusicLine

... Og ellers.
    I 2012 kjøpte jeg en rack direkte fra Isoblue i England.
    Samme året kjøpte jeg en stuebord fra IKEA.

Gjett hvilket møbel som nå har problemer med at fineren løsner i kantene? På alle hyllene.

Siden loftet bygges om til lytterom, tenkte jeg at jeg skulle bygge ut racket i bredderetningen.
    Isoblue var veldig overrasket over at racket gikk opp i limingen. De lurte på om det var veldig fuktig hjemme hos meg...
    Dette avviste jeg med henvisning til at Naim-anlegget må ha det tørt..

Fikk et fantastisk tilbud om tjue prosent av på neste rack.
    Men jeg tror jeg heller tar turen til Ikea.

offroad

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Antall liker
    177
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Tenkte jeg skulle dele noen tanker rundt det å bytte streamer/dac, slik jeg har gjort i dag.

Har i mitt oppsett #2 en god stund brukt en Yamaha WXC-50. Hvis en ser bort fra appen ‘Yamaha multicast’ (denne suger!), så er streameren dønn stabil og leverer bra fra Roon over AirPlay. Denne benyttes så inn i nDAC/XPS DR på vei til nac 82/2xHicap/200DR. Har vært strålende fornøyd med lyden på dette oppsettet. Leverer akkurat den ‘råskapen’ jeg ønsket meg.
    Har likevel ikke kvittet meg med NDSen som tidligere ble benyttet i hovedoppsettet. NDSen var opprinnelig tiltenkt å brukes i oppsett #2 etter at ND555 tok plass i hovedoppsettet, men grunnet en manglende linkplugg så har jeg ikke fått testet dette før nå. Byttet over i formiddag og har lyttet en god del timer utover ettermiddagen.
    Der ble umiddelbart litt mer luft mellom instrumentene med NDS, bassen ble strammet opp en smule og virker ikke like tung, cymbaler trådte litt tydeligere frem - i det hele tatt ble det litt mer ‘hifi’. Men... der var ikke samme ‘råskap’ som med nDac/XPS - gitaren til Jeff Beck angrep meg ikke på samme måten på ‘I put the spell on you’ og bassen dunket ikke like hardt.

Så hva sitter jeg igjen med? Jeg vet fra tidligere at hvis jeg parer NDS med 555ps istedenfor, så blir det en annen skål, men da ender jeg opp med en streamer/dac-løsning som er vesentlig mer kostbar enn resten av oppsettet. I tillegg er jeg heller ikke helt overbevist om at dette vil låte helt slik jeg ønsker det. Da er vi litt tilbake til dette med matching og symmetri i oppsettet som flere her, og spesielt Stover har vært inne på flere ganger før. Kanskje jeg heller skal låne den nye ND5 2 og teste hvordan den passer? Jeg kan jo selvsagt bare fortsette med det jeg har, men kjennes litt rart at der er andre merker enn Naim i racket;) Nå skal jeg la NDS få et par uker før jeg bytter tilbake, men slik det kjennes ut akkurat i dag så er det vel nå snart på tide å la denne fantastiske streameren få glede noen andre enn meg selv.

M

medlem215396

Gjest
    Tenkte jeg skulle dele noen tanker rundt det å bytte streamer/dac, slik jeg har gjort i dag.

Har i mitt oppsett #2 en god stund brukt en Yamaha WXC-50. Hvis en ser bort fra appen ‘Yamaha multicast’ (denne suger!), så er streameren dønn stabil og leverer bra fra Roon over AirPlay. Denne benyttes så inn i nDAC/XPS DR på vei til nac 82/2xHicap/200DR. Har vært strålende fornøyd med lyden på dette oppsettet. Leverer akkurat den ‘råskapen’ jeg ønsket meg.
    Har likevel ikke kvittet meg med NDSen som tidligere ble benyttet i hovedoppsettet. NDSen var opprinnelig tiltenkt å brukes i oppsett #2 etter at ND555 tok plass i hovedoppsettet, men grunnet en manglende linkplugg så har jeg ikke fått testet dette før nå. Byttet over i formiddag og har lyttet en god del timer utover ettermiddagen.
    Der ble umiddelbart litt mer luft mellom instrumentene med NDS, bassen ble strammet opp en smule og virker ikke like tung, cymbaler trådte litt tydeligere frem - i det hele tatt ble det litt mer ‘hifi’. Men... der var ikke samme ‘råskap’ som med nDac/XPS - gitaren til Jeff Beck angrep meg ikke på samme måten på ‘I put the spell on you’ og bassen dunket ikke like hardt.

Så hva sitter jeg igjen med? Jeg vet fra tidligere at hvis jeg parer NDS med 555ps istedenfor, så blir det en annen skål, men da ender jeg opp med en streamer/dac-løsning som er vesentlig mer kostbar enn resten av oppsettet. I tillegg er jeg heller ikke helt overbevist om at dette vil låte helt slik jeg ønsker det. Da er vi litt tilbake til dette med matching og symmetri i oppsettet som flere her, og spesielt Stover har vært inne på flere ganger før. Kanskje jeg heller skal låne den nye ND5 2 og teste hvordan den passer? Jeg kan jo selvsagt bare fortsette med det jeg har, men kjennes litt rart at der er andre merker enn Naim i racket;) Nå skal jeg la NDS få et par uker før jeg bytter tilbake, men slik det kjennes ut akkurat i dag så er det vel nå snart på tide å la denne fantastiske streameren få glede noen andre enn meg selv.
    Du har iteressante betraktninger rundt kilden offroad. Har aldri sjøl sammenlignet NDS/ Ndac side ved side og inntrykk basert på hukommelsen blir vel som "Valen synger Elvis etter hukommelsen" :)

Min hukommelse sier f. eksempel at musikkens naturlighet og tilstedeværelse med NDX2, er bedre enn hva jeg har hørt fra tidligere kilder. ND5 2 kan godt være en vei å gå, sammen med Ndac. Fra Naimforumet i UK er NDX som ren kilde en gjenganger, gjerne sammen med Ndac eller Chord Hugo der du får Naim interface, sammen med en oppgradert dac. Det sies at NDX 2 er en "stor" oppgradering fra NDX og da er kan hende ND5 2 "on pair" minst, med NDX og er den beste løsningen? Andre tilbakemeldinger der noen har oppgradert fra Ndac til NDS er at du får noe, men mister noe. Rekken av inntrykk er uendelig antakelig.

Ja, jeg er opptatt av balanse og synes det er vel så viktig som kilde først. Du påpeker antakelig signaturforskjeller også, like mye som balanse, for vi vet jo at de ulike Naim boksene tilfredsstiller ulike preferanser, musikksmak etc.

Forresten, gratulerer med nye høyttalere?

S

Sist redigert av en moderator:
    M

medlem215396

Gjest
    Interessant tilnærming han har denne fyren, men er meningen hans universell? :)Uttalelsene spriker og er litt selvmotsigende ift andres uttalelser i videoen synes jeg.
    Jeg kan f. eksempel forstå at materialet kilden sender ut, aldri blir bedre enn kilden selv, samtidig som at høyttaleren må være god nok til å kunne gjengi det kilden sender ut. En slik tanke ligger innefor temaet "balanse" spør du meg. Når man samtidig sier at en bør bruke 2/3 av budsjettet på høyttalerne, så faller jeg litt av.
    Når det er sagt, jeg har lyst til å prøve ut teorien, men vil nødig tape store pengesummer om den ikke stemmer. 2/3 av elektronikkens nypris utgjør høyttalere i prisklasse drøye 500K ifølge påstandene :)

S

offroad

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Antall liker
    177
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Du har iteressante betraktninger rundt kilden offroad. Har aldri sjøl sammenlignet NDS/ Ndac side ved side og inntrykk basert på hukommelsen blir vel som "Valen synger Elvis etter hukommelsen" :)

Min hukommelse sier f. eksempel at musikkens naturlighet og tilstedeværelse med NDX2, er bedre enn hva jeg har hørt fra tidligere kilder. ND5 2 kan godt være en vei å gå, sammen med Ndac. Fra Naimforumet i UK er NDX som ren kilde en gjenganger, gjerne sammen med Ndac eller Chord Hugo der du får Naim interface, sammen med en oppgradert dac. Det sies at NDX 2 er en "stor" oppgradering fra NDX og da er kan hende ND5 2 "on pair" minst, med NDX og er den beste løsningen? Andre tilbakemeldinger der noen har oppgradert fra Ndac til NDS er at du får noe, men mister noe. Rekken av inntrykk er uendelig antakelig.

Ja, jeg er opptatt av balanse og synes det er vel så viktig som kilde først. Du påpeker antakelig signaturforskjeller også, like mye som balanse, for vi vet jo at de ulike Naim boksene tilfredsstiller ulike preferanser, musikksmak etc.

Forresten, gratulerer med nye høyttalere?

S

Ja, er nok også helt klart signaturforskjeller som spiller inn. Det som jeg syns er gøy med dette er at selv om begge deler helt klart spiller veldig bra, så er der også ganske klare forskjeller. I dette oppsettet, med nac 82, så er det jeg er ute etter den lydsignaturen jeg opplevde første gang jeg fikk nac 282 i hus. For meg, i hvert fall foreløpig, så er det nDAC/XPS som gjengir den lyden best. Da jeg likevel er i gang, så tenker jeg at ND5 2 i hvert fall bør prøves. Hadde ND5/XP5 i oppsettet den gangen jeg fikk 282:)

Takk. Hadde MLS3 på hjemlån i ganske mange uker, men da de ble hentet så ble savnet så stort at jeg bestilte meg et par samme dag;)

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.159
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Beklager å bryte inn med et av de mer banale spørsmål: Med ny generasjon streamer, pre og effekt, vil hele systemet gå i dvale etter en stund ved ikke-bruk (forutsatt at de er linket) og vekkes igjen ved å åpne Naim-appen? Dvs. vil systemet oppføre seg som Atom og Nova?

offroad

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Antall liker
    177
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Beklager å bryte inn med et av de mer banale spørsmål: Med ny generasjon streamer, pre og effekt, vil hele systemet gå i dvale etter en stund ved ikke-bruk (forutsatt at de er linket) og vekkes igjen ved å åpne Naim-appen? Dvs. vil systemet oppføre seg som Atom og Nova?
    Er kun streameren selv som går i dvale. Pre og effekt påvirkes ikke.

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.159
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ok, takk for svar. Kan du da linke de så du kan slå på og av alle i en operasjon? Styrer pre dette?

offroad

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Antall liker
    177
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Det har jeg ikke testet. Når jeg tenker nærmere etter så har jeg vel aldri heller satt streameren i standby manuelt... Er så vant til at alt alltid skal stå på:) Det eneste jeg vel kan si med sikkerhet er at streameren går automatisk i standby etter at den har vært inaktiv en periode. Skal sjekke iht. automatiseringen med link når hovedoppsettet er oppe og går igjen.

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.159
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Fint, synes bare dvalefunksjonen var genial med Atom/Nova. Stoppet du streamen gikk den i dvale etter en liten stund, åpnet du appen våknet også forsterkeren til liv. Små ting, men en del av den ekstremt gode brukervennligheten. :)

M

medlem215396

Gjest
    Forutsatt at jeg forstår spørsmålet riktig. NDX2 kan settes til auto. standby, valgene er aldri, 5, 10, 20, 30 minutter, 1t og 2t.
    I tillegg kan du velge om displayet skal slukke etter betjening eller være operativt hele tiden. Hos meg slukker det etter noen sekunder. Sistnevnte får du foreløpig ikke til på Atom, kjenner ikke til Nova.

Avhengig av hvilken preamp. men du kan koble streamer og preamp. sammen slik at volum samarbeider via appen (system automation), ikke god på detaljer her.

Å slå av pre- og poweramp. når ikke i bruk anbefales ikke, med mindre du blir borte-/ ikke benytter anlegget over lengre tid. Dersom velger å slå av må du manuelt trykke dem av/ off.

S

Sober

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Antall liker
    385
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Stover har oppsummert det veldig bra. Eneste kommentar er at du trenger en 3.5mm jack til rca for å koble mellom streamer og preamp for å styre volum på preamp.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.159
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Takk for hjelp, var ikke klar over at det anbefales å ha pre og amp konstant på. Da gir det vel mening at streamer ikke "tar med seg" pre og amp. :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.061
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Min gamle SuperUniti fikk seg en sårt tiltrengt oppdatering idag, og Spotify fungerer som olja lyn igjen, nå i kombinasjon med ny MacBook. UpnP er også knirkefritt nå mot Windows-maskin på loftet. Gammelt Foobar2000 bibliotek dukker opp igjen for første gang på lenge.
    Til min overraskelse dukker også Tidal opp i Naim-displayet. De støtter Tidal, har ikke sagt et ord til meg om det, og det er grunn nok til at jeg vurderer abonnement igjen.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Olive line-up lagt ut. Hvis noen ønsker å teste legendariske Olive-saker, har dere muligheten nå.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Noen som vil selge en Muso? Kan også tas som delbetaling for strøken Cds2 med Xps eller HiLine med penger din vei, naturligvis.

Sist redigert:

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    22.031
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Noen som kjenner til NAP 300dr? Når vifta går, er det tegn på at jeg pusher farlig hardt? Merker ikke at den klipper, spiller fint. Etter at jeg har gjort noen forandringer vinyl snurra mi, så har jeg fått mere energi i bunn. Som igjen krever sitt. Håper på Lottoen og en 500dr;-)

Sist redigert:

offroad

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Antall liker
    177
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Noen som kjenner til NAP 300dr? Når vifta går, er det tegn på at jeg pusher farlig hardt? Merker ikke at den klipper, spiller fint. Etter at jeg har gjort noen forandringer vinyl snurra mi, så har jeg fått mere energi i bunn. Som igjen krever sitt. Håper på Lottoen og en 500dr;-)
    Vet ikke med 300dr, men vifta går innimellom på 500dr også:) Opplevde det flere ganger i fjor sommer da jeg hadde Piega Coax 711 på test. Var når jeg pusha hardt over tid og 500en ble varm...

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    22.031
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Normalt så går ikke viften, bare når jeg spille litt bøllehøyt. Klør litt i å oppgrader. Lure på om det er noe å hente på ny streamer til 272, eller gå for en 282/252 og beholde 272 som streamer i en periode?

Sober

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Antall liker
    385
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Kjører streamer dog uten ekstern power med streamer nå og det er er løft i forhold til innebygd streamer. Ser du kjører xps så da kan jo forskjellen være mindre. Har pre på service hos Naim så da er 272 et godt alternativ mens man venter :)

offroad

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Antall liker
    177
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Har ikke hatt 272 selv, men har hørt ganske mye på den. Både med og uten XPS, og på både 200 og 250. Har selv hatt både 282, 252, samt alle rene streamerene til Naim av gamletypen. Hvis jeg skulle ha valgt en av streamer eller forforsterker å oppgradere på 272 så hadde jeg soleklart valgt ny forforsterker og heller beholdt 272 som streamer.

Normalt så går ikke viften, bare når jeg spille litt bøllehøyt. Klør litt i å oppgrader. Lure på om det er noe å hente på ny streamer til 272, eller gå for en 282/252 og beholde 272 som streamer i en periode?

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    22.031
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har hørt at analog delen i 272 er den svakeste delen av den. Hvis en kan si det.Har vært fornøyd 272, den var grunnen til jeg gikk over til naim. Hadde vært gøy hvis det kom ny modell. Helst en klasse opp også. Men tilbake til tema. Bytte til bedre pre kanskje den beste løsningen. Da får også vinylen seg et løft også. 282 vs 252 har også vært et tema. 252 er vel litt «snillere» i lyden.

Sist redigert:

offroad

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Antall liker
    177
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Slik jeg hører det er der ganske stor forskjell mellom 282 og 252. 282 er mye mer ‘in your face’ enn 252. 252 er litt mer tilbaketrukket, men plasserer instrumenter og stemmer litt bedre på scenen. I tillegg har den bedre kontroll i bassen, men ikke samme trøkket som 282. Personlig ble jeg så glad i 282 at jeg skaffet meg en 82 som pre i oppsett #2.
    Tror at eneste måten du virkelig kan finne ut hvilken som passer deg best, er å få begge på hjemlån. Begge vil nok uansett være et løft fra 272.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Da er jeg boksløs. Ikveld ankom en mu-so, var så heldig at en i nærheten solgte en som var et knapt halvår gammel. Ikke referansenivå dette, men musikkglede gir den absolutt. Ser for meg at en Star eller Atom vil gjøre susen med et par moderne høyttalere etterhvert.

kmolds

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Antall liker
    907
    Sted
    Ulsteinvik
    Koblet opp en pent brukt UnitiQute2 og Naim SBL hos en kompis. Han ble så mektig imponert at han planlegger å kjøpe Atom med noe attåt. En Atom med noen passende høyttalere vil nok gi mye glede for de aller fleste!
    IMG_0210.jpg

jeg ble forøvrig selv mektig imponert og tok meg litt i å tenke på "galskapen" jeg selv holder på med. Det er jeg som eier utstyret og har tenkt å bruke det selv i mitt fremtidige kontor. Ellers hadde han kunne kjøpt det til en hyggelig pris.

kmolds

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Antall liker
    907
    Sted
    Ulsteinvik
    For referanse, her er "galskapen" jeg selv holder på med.
    Anlage_Naim_2018.jpg

Skal skrive litt om mine inntrykk av ND555 når jeg får tid!

kmolds

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Antall liker
    907
    Sted
    Ulsteinvik
    Jeg har en 14,5 år gammel original 552. Jeg har tenkt å sende den til recapping/DR over sommeren.

Jeg stiller meg i køen av de som har skrevet mye positivt om 552 og kan vel ikke få lovpriset den høyt nok. Den koster mye men jeg syns den er verdt det. Men man vet ikke før man har testet i sitt eget oppsett i eget rom. Eventuelt kan man få en pekepinn om man får hørt den hos en forhandler eller hifi-venn.

For meg så ble det som det alltid har blitt ved oppgradering av forforsterker: Mer av alt som jeg liker så godt med Naim!

Jeg er i ferd med å flytte ut av leiligheten min nå og det blir færre og færre ting her. Det er ganske interessant å oppleve at lyden i stuen blir dårligere og dårligere. Rommet, oppsettet, møbler og eventuelle akustiske tiltak har svært mye å si på hvor bra en får det til å låte. Jeg får heller komme tilbake en dag med flere inntrykk av både 552 og 555. Det er først i slutten av juni jeg er på plass i permanent leilighet og kan begynne å få ting og tang til å henge sammen.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    22.031
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar. Liker hvordan det låter her hjemme. Men det er noen ting som jeg kunne tenkt meg å bedre. Er ikke fornøyd med utklinging. Mulig det er rommet. Lydbilde mangler litt dybde og kunne vært litt transparent. Det jeg liker er hvor god og definert bassen er. Det låter stort og mektig. Og kanskje det viktigste. Det spiller all musikk. Alle sjangere med glans. Kort og godt. Liker det jeg har, men vil ha mere .

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn