Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    398
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    14
    Noen i Oslo - Drøbak eller i nærheten som har en Naim RCA-Din kabel å låne meg i et par dager? Jeg har en Clas Ohlson overgang, men ønsker en bedre kabel for testing av en eldre Naim NAP.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.083
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen her som har erfaring med service på Naim-produkter som er eldre enn 5 år, og der forhandleren (norsk) er nedlagt?
    Tar Multirom seg av 10 år gamle saker for service, eller må jeg kontakte Naim selv?
    I mitt tilfelle gjelder det en SuperUniti fra 2013 med stadig svakere display. Kunne sikkert trengt en generell overhaling også, påslått som den har stått i 10 år.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    650
    Antall liker
    2.013
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen her som har erfaring med service på Naim-produkter som er eldre enn 5 år, og der forhandleren (norsk) er nedlagt?
    Tar Multirom seg av 10 år gamle saker for service, eller må jeg kontakte Naim selv?
    I mitt tilfelle gjelder det en SuperUniti fra 2013 med stadig svakere display. Kunne sikkert trengt en generell overhaling også, påslått som den har stått i 10 år.
    Mener bestemt at Multirom hjelper deg med det, men ta kontakt for sikkerhets skyld.
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    398
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    14
    Er det noen her som har erfaring med service på Naim-produkter som er eldre enn 5 år, og der forhandleren (norsk) er nedlagt?
    Tar Multirom seg av 10 år gamle saker for service, eller må jeg kontakte Naim selv?
    I mitt tilfelle gjelder det en SuperUniti fra 2013 med stadig svakere display. Kunne sikkert trengt en generell overhaling også, påslått som den har stått i 10 år.
    Multirom hjelper deg ganske sikkert med dette. Fremdragende service med eldre CB og Olive produkter hos Naim. Det kan ta litt tid med forsendelsen men til gjengjeld er ikke prisene avskrekkende for service / recap eller lignende.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    650
    Antall liker
    2.013
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    New Classic NSC 222 fremstår for meg som et utrolig fleksibelt produkt. Med fleksibilitet kommer som oftest kompromisser mht ytelse og det gjør det sikkert her også. Allikevel, hos meg oppleves de som mer enn akseptable for å si det mildt.

    Moderforumet omtaler en "trend" der NSC 222 eiere oppgraderer i powerenden (NAP 350), fremfor kildesiden. En såkalt "mullet" med fokus nedstrøms fremfor oppstrøms, "shit in, shit out" osv.
    Interessant, multimaskinens fleksibilitet og kvalitet, lavt antall bokser sammen med eiergleden ved Naims nye monoblokker 350 (NAP 250 i monoversjon). Jeg mener systembalanse er viktigere enn kilde først, i hvert fall om man fokuserer på musikkopplevelsen.

    Samtidig viser all erfaring at forbedringene ligger der, oppover i hierarkiet. Stereopluss omtale av 300 streamer understreker kanskje det?

    Valgmulighetene er mange og det gjør Naim utrolig spennende for min del ... mange valgmuligheter kan være litt frustrerende samtidig for en hifinevrotisk sjel :)
     
    Sist redigert:

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Som Åge sa, det er viktig å leve livet. Det er veldig gøy med nytt design og en ny generasjon. Selv har jeg malt meg godt inn i et hjørne med 500-serien. Jeg har lenge hatt lyst på en superheadline. Men nå har jeg en Violectric Niimbus 4 og den leverer på 500-nivå, tenker jeg. Allikevel syns jeg det er interessant å lese om de nye produktene. Det kan virke som om det kommer en Statement-streamer om ikke så altfor lenge.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    New Classic NSC 222 fremstår for meg som et utrolig fleksibelt produkt. Med fleksibilitet kommer som oftest kompromisser mht ytelse og det gjør det sikkert her også. Allikevel, hos meg oppleves de som mer enn akseptable for å si det mildt.

    Moderforumet omtaler en "trend" der NSC 222 eiere oppgraderer i powerenden (NAP 350), fremfor kildesiden. En såkalt "mullet" med fokus nedstrøms fremfor oppstrøms, "shit in, shit out" osv.
    Interessant, multimaskinens fleksibilitet og kvalitet, lavt antall bokser sammen med eiergleden ved Naims nye monoblokker 350 (NAP 250 i monoversjon). Jeg mener systembalanse er viktigere enn kilde først, i hvert fall om man fokuserer på musikkopplevelsen.

    Samtidig viser all erfaring at forbedringene ligger der, oppover i hierarkiet. Stereopluss omtale av 300 streamer understreker kanskje det?

    Valgmulighetene er mange og det gjør Naim utrolig spennende for min del ... mange valgmuligheter kan være litt frustrerende samtidig for en hifinevrotisk sjel :)
    Interessant. Jeg har selv 222 og det er ingen tvil om at 350 er den mest sannsynlige veien videre for min del. Snakket med Duet i forbindelse med demo av 3-serien i Bergen for noen uker siden, og mellom linjene sier de egentlig at det kun er marginale forskjeller mellom 222 og komboen 333/332, når det kommer til det lydmessige vel og merke. De snakker varmt om strømforsyningen, NPX 300 mht økt dynamikk/p.r.a.t.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    650
    Antall liker
    2.013
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Som Åge sa, det er viktig å leve livet. Det er veldig gøy med nytt design og en ny generasjon. Selv har jeg malt meg godt inn i et hjørne med 500-serien. Jeg har lenge hatt lyst på en superheadline. Men nå har jeg en Violectric Niimbus 4 og den leverer på 500-nivå, tenker jeg. Allikevel syns jeg det er interessant å lese om de nye produktene. Det kan virke som om det kommer en Statement-streamer om ikke så altfor lenge.
    Opp i hjørner eller ikke, musikkanlegget ditt henger nok godt med fremdeles. La ny og tidligere generasjoner Naim leve side om side.

    Interessant. Jeg har selv 222 og det er ingen tvil om at 350 er den mest sannsynlige veien videre for min del. Snakket med Duet i forbindelse med demo av 3-serien i Bergen for noen uker siden, og mellom linjene sier de egentlig at det kun er marginale forskjeller mellom 222 og komboen 333/332, når det kommer til det lydmessige vel og merke. De snakker varmt om strømforsyningen, NPX 300 mht økt dynamikk/p.r.a.t.
    Vanskelig å si før man har prøvd ut hjemme selvfølgelig. NC 250 vs 350 vil kan hende i stor grad dreie seg om hvilke høyttalere man spiller på og størrelsen på rommet det spiller i også.

    All min tidligere erfaring med Naim tilsier at det ligger store forskjeller i preamp og kilde, særlig preamp. Allikevel, det var mitt forrige poeng, 222 er virkelig god, også uten psu.

    Fikk oppleve 222 og 332 med og uten psu i samme demorom, men med ulike høyttalere osv. Det var en stund mellom demoene og dagsform (les graden av forventningsbias) kan ha spilt inn siden jeg kom hesblesende inn døra rett før stengetid ved første demo :) det var imidlertid klart mest hørbart på 332.
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Duet demonstrerte 300-serien på Piega C611, en virkelig overbevisende demo. Jeg hørte nøyaktig de samme låtene på den langt større C811, men da med McIntosh 3500 rør-monoblokker.

    Naim 300-serien blåste liv i C611 på en helt annen måte enn de digre MC-blokkene klarte på den langt større C811...mye heftigere dynamikk, mye morsommere...mye bedre på alle måter. Naim-blokkene kostet langt under halvparten av MC-blokkene.

    NPX300 var da tilkoblet 332, ikke 333. Duet mente effekten var størst ved bruk på preampen.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    650
    Antall liker
    2.013
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Interessant, Naim er undervurdert 😊
    Har forøvrig korrigert, det var 332 jeg mente mht psu.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    650
    Antall liker
    2.013
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mitt tredje par gjennom hifikarrieren. Utolig hele og fine til å være et eksemplar fra opprinnelsesåret 2002.
    De er akseptert av min bedre halvdel til å plasseres på hytta.
    Spiller med Atom he og Nait50 i stuen akkurat nå og gjør seg ikke bort på noen måte.
    IMG_2936.jpeg
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    De ser flotte ut! Naim Allae. Jeg måtte google litt. Jeg trodde først det var NBL men de er kanskje en del større?
    Blir det aktiv drift med en sixpack av 350 nå da? Eller en trenger vel kanskje bare 4 stk når jeg tenker meg litt om.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    650
    Antall liker
    2.013
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Allae i lønn finish. Et koseprosjekt til en svært, svært billig penge. Tror i første omgang de får et liv på hytta sammen med Nait 50. Kilde Chord Mojo 2 m/ iPhone, kanskje en cd- og platespiller :)
    Med hensyn på 300 serie tror jeg NPX som jeg allerede har blir beholdningen en stund fremover..... eller noen uker som @Sluket ville ha sagt :)
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Ja det er viktig med måtehold. Men så er det viktig å dra på litt i ny og ne. Jeg har fått samboeren sin aksept for litt akustikkbehandling i stuen. Happy man, happy life. Jeg syns det ser bra ut og ho syns det er ok. Da er vi på bølgelengde!
    IMG_6423.jpeg
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    398
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    14
    Etter et lite uhell med SN3 har den hatt en liten tur til Sailsbury og er tilbake i fin form :giggle:. I mellomtiden har jeg kost meg med 62/140, hvorav siste trolig trenger en recap. Allikevel har 62/140 overrasket meg veldig og jeg kunne ha levd med denne kombinasjonen permanent. Lite hifi, men utrolig morsom og kul kombinasjon. Jeg tenker å recappe 140 i Sailsbury og sette de et anlegg nr 2 i huset.

    Har noen av dere erfaring med forskjellen på 62 vs 72 CB på 140?
    Forslag til høyttalere som passer godt i kr 5000 klassen, gjerne gulvstående med liten signatur?
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    650
    Antall liker
    2.013
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har noen av dere erfaring med forskjellen på 62 vs 72 CB på 140?
    Forslag til høyttalere som passer godt i kr 5000 klassen, gjerne gulvstående med liten signatur?
    Du finner antakelig brukerfaringer mht 62 vs 72 på moderforumet eller Pinkfishmedia mm. Kan gi en viss pekepinn om ikke annet.

    Høyttalere er en romavhengig og personlig greie imo. I tillegg utrolig mye å velge i.

    😊
     

    offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    165
    Antall liker
    176
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Har noen av dere erfaring med forskjellen på 62 vs 72 CB på 140?
    Forslag til høyttalere som passer godt i kr 5000 klassen, gjerne gulvstående med liten signatur?
    Jeg har hatt både 62 og 72 her hos meg, rettnok da i olive-versjon. Har i tillegg hatt 42.5 som er forgjengeren til 62 og har fremdeles 32.5 som er forgjengeren til 72, da i CB-versjon. Alle disse har jeg benyttet sammen med 110 som er lillebroren til 140, samt med og uten hicap.
    Jeg har hatt det gøy med alle disse preene og syns at de alle har sin sjarm, men i mine ører er nok 32.5/72 litt mer hifi/'upper class' enn 42.5/62. De to førstnevnte har i tillegg en funksjon som jeg syns er helt glimrende og det er PnP-kort innvendig (utover RIAA som er pluggbart på alle modeller). Jeg har f.eks. et sett med Neil Jardman sine gain-/bufferkort (321/729), som jeg enkelt kan putte inn hvis jeg ønsker å endre lydbilde.
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    398
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    14
    IMG_4160.jpeg

    Hei! Har noen av dere kjennskap til dette settet? Ser at utgangen på 140 er bygd om og det har stått en 5 pin mellom pre og amp. Tenkte å sende den til Sailsbury for recap og lurer på noen ting i den forbindelse. Send meg veldig gjerne en DM. Jeg hadde blitt veldig takknemlig for det. ☺
     

    ChristianK

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.02.2014
    Innlegg
    65
    Antall liker
    84
    Sted
    Mysen
    Er det noen her som har erfaring med Uniti Nova? Har en slik på vei inn og er spent på erfaringer fra folket..
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.579
    Antall liker
    166
    Sted
    Trondheim
    Er det noen her som har erfaring med Uniti Nova? Har en slik på vei inn og er spent på erfaringer fra folket..
    Jeg har Nova, hatt den mange år, 3-4 .. husker ikke helt. Veldig fornøyd, streaming tjenesten er overlegen, gode analoge innganger er viktig for meg, har 2 riatrinn koblet til. Jeg har kun hatt Naim de siste 15 årene. Det forrige oppsettet jeg hadde var 282/250. Nova er minst et hakk ned, men bruker vennlighet og boks plass besparende kompenserer noe. Lykke til med Nova!
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.579
    Antall liker
    166
    Sted
    Trondheim
    Jeg har Nova, hatt den i mange år, 3-4 .. husker ikke helt. Veldig fornøyd, streaming tjenesten er overlegen, gode analoge innganger er viktig for meg, har 2 riatrinn koblet til. Jeg har kun hatt Naim de siste 15 årene. Det forrige oppsettet jeg hadde var 282/250. Nova er minst et hakk ned, men bruker vennlighet og boks plass besparende kompenserer noe. Lykke til med Nova!
    6 år. 😅
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    650
    Antall liker
    2.013
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er dette første produkt fra Naim med Klasse D forsterker?
    Mye tyder på det ja, kjenner ikke til noe annet. Blir spennende å høre tilbakemeldinger etterhver som den rulles ut til folket. Bare å «slipe kniven « vil jeg anta 😊
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.003
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Naim kommer med CI serie. Kl D. Er vel tenkt på custom rack montasje. Synes det er supert de utvider utvalget. Naim forumer er i harnisk over kl D😁

    IMG_9337.png
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    650
    Antall liker
    2.013
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    650
    Antall liker
    2.013
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser med undring på holdningene og kommentarer de nylig tilkomne Naimdesigner får fra UK forumet. Som om vi hifi- entusiaster er det eneste forbrukermarkedet der ute.

    Det finnes genuint musikklyttende personer verden over, som ikke har ekstremt fokus på highend lydkvalitet, men som tenker pris, antall bokser, enkelhet, design osv.

    Naims nye CI serie (custom installation) ser spennende ut. Selv om den har sitt spesifikke bruksområde ser jeg (i tillegg til UK forumet) at eksempelvis CI 102 kan bli en ny stjerne innenfor sjangeren hifi. Kan hende vil dette fungere kjempefint i et tv anlegg eller lignende, sammen med passende høyttalere, enten in- wall eller ikke.

    IMG_3351.jpeg
    IMG_3352.jpeg
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.736
    Antall liker
    10.342
    Sted
    London
    Jeg ser med undring på holdningene og kommentarer de nylig tilkomne Naimdesigner får fra UK forumet. Som om vi hifi- entusiaster er det eneste forbrukermarkedet der ute.

    Det finnes genuint musikklyttende personer verden over, som ikke har ekstremt fokus på highend lydkvalitet, men som tenker pris, antall bokser, enkelhet, design osv.

    Naims nye CI serie (custom installation) ser spennende ut. Selv om den har sitt spesifikke bruksområde ser jeg (i tillegg til UK forumet) at eksempelvis CI 102 kan bli en ny stjerne innenfor sjangeren hifi. Kan hende vil dette fungere kjempefint i et tv anlegg eller lignende, sammen med passende høyttalere, enten in- wall eller ikke.

    Vis vedlegget 999785 Vis vedlegget 999786
    Jeg tenker denne kan være «god nok» for de fleste i et hovedanlegg. Atom, Nad M10, Cambridge Audio Evo og flere har vist at det er et marked. Og denne er helt grei hvis det gjemmes bort eller være «usynlig» i stua
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Når et foretak som Naim går for klasse D tenker jeg det er beskjed nok om at dette er gode greier. Hva er det Naim er kjent for? PRAT…de er vel ikke villige til å ta noen sjanser her. Naim går selvsagt ikke på akkord med sin lydmessige signatur.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn