nait$ DIY anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Noe nytt her i gården? Veldig interessant tråd.
    Takk for det Delthral :)
    Det har vært en superhektisk jobb måned og har nylig kommet hjem fra utenlands tjenestereise, så har dessverre ikke fått anledning til å fikle så veldig mye med oppsettet.

Jeg har riktignok avdekket en aldri så liten "designmessig bug" om vi kan kalle det det, mht hvordan Jriver/Audiolense kombinasjonen håndterer LFE kanalen.
    I hjemmekinoreceivere og prosessorer så legger produsentene inn normalt et lavpass filter ved 120Hz med en steilhet på 24dB/Oktav for denne kanalen, da den kun skal inneholde lavfrekvente lydsignaler uansett.

Jriver/Audiolense har ikke noen lavpass filter implementert, og det fikk jeg smertelig erfare her under en testkjøring med Batman filmen The Dark Knight. Ca 1 time og 16 minutter inn i filmen er det en scene med mye lavfrekvente lydsignaler og jeg fikk meg en skikkelig overraskelse når dette ble spilt av. Først trodde jeg hadde blåst mellomtone og diskant driverne mine, men kunne ikke fatte og begripe hvordan det kunne være mulig da lydnivået var moderat, også tenkte jeg kanskje at HTPC'en min hadde startet å fuske.
    Etter litt om og men når pulsen hadde fått roet seg litt og jeg fikk testet og utforsket litt, så fant jeg ut at 1. Jriver/Audiolense ikke har implementert lavpass for LFE kanalen som nevnt over, og 2. at den forferdelige høyfrekvente "klippelyden" kommer fra kildematerialet, altså på selve Blu-Ray plata.

Det virker som om under masteringen av lyden, så har de som har mikset lyden i studio presset lydsignalet så hardt at det klipper. Det er ikke noe problem for 99% av befolkningen der ute som benytter seg av "normal" receiver/prosessor som har lavpass implementert og for de som benytter seg av vanlige kjøpesub'er som ofte er lavpasset i område 150 - 200Hz et sted. Dette eksisterer ikke bare på The Dark Knight filmen, men har faktisk opplevd det på et par til, og googler man litt rundt så finner man andre som også har erfart tilsvarende for andre filmer også.

Har grublet litt på dette og som Egon Olsen bruker å si; "Jeg har en plan!", men må få litt tid til å teste det ut først, så kommer jeg plutselig tilbake med en oppdatering i tråden :)

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.644
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hvor i Jriver ruter du lyden til de ulike kanalene? Bruker du room correction eller en av EQ- ene? Bruker du feks EQ1 til å rute lyden. Og Eq 2 til å justere frekvenser / eq'e så får du satt all verdens lowpass og hipass der du måtte ønske. Eller misforstår jeg?

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Hvor i Jriver ruter du lyden til de ulike kanalene? Bruker du room correction eller en av EQ- ene? Bruker du feks EQ1 til å rute lyden. Og Eq 2 til å justere frekvenser / eq'e så får du satt all verdens lowpass og hipass der du måtte ønske. Eller misforstår jeg?
    All routing og deling foregår i Audiolense filterne, og var inne på den tanken med å fikse det med en EQ i Jriver på subwoofer kanalen som du nevner, men det ga dessverre ingen utslag når jeg testet.
    Benytter man Jriver alene så går det nok fint, da man gjerne benytter all funksjonalitet den har ifbm oppsettet.
    Gjorde også en annen test og det var å benytte VLC for å spille av filmen og sendte da lyden gjennom Jriver sin WDM driver, og det fungerte utmerket, så VLC spilleren lavpasser LFE kanalen.

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Har fått testet ut min lille plan mht LFE og det ser ut til å virke fint :)

Har tidligere konfigurert oppsettet som et 4.0 system som vist i bildet under. Det medførte at det fullfrekvente LFE signalet gikk til alle driverne.

4.0oppsett.jpg

Ved å gjøre om på dette med å "isolere" sub'ene ved å si at disse er dedikerte høyttalere, så går nå LFE signalet kun til disse. Har da satt frontene som small.

4.2oppsett.jpg

Front høyttalerne går ned til 60Hz og tidligere tok da sub'ene over fra 60Hz og nedover.

hoyt.jpg

Siden sub'ene nå da håndterer hele LFE signalet, så er disse da lavpasset en oktav høyere, altså ved 120Hz.

subber.jpg

Det blir mao et overlapp her men hører ingen artifakter eller noe slik som resultat av det, og det måler helt fint også.

vannfall.jpg

The.Doctor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Antall liker
    210
    Sted
    Kristiansand
    Nå har jeg endelig kommet igjennom hele tråden, mye interessant og spennende!

Må si jeg er imponert av finich og detaljer på disse byggene, ble skikkelig imponert og inspirert.

Gikk igang med et prosjekt nå med tanke på detaljer å gjøre ting riktig.
    Desverre ble det ikke så nøyaktig og pent som planlagt, ble mer som YouTube snekkeren på sommerhytta vist du har sett det....

Hadde jeg lest denne tråden før jeg besøkte deg så hadde det nok blitt en hel kveld.
    Du har jo gjort det meste jeg ser for meg og planlegger 😃👍🏻

The.Doctor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Antall liker
    210
    Sted
    Kristiansand
    Litt svært på 9 kvadrat ja, særlig når 2360 nesten er på en kubikk.

Fornøyd med Td12M?
    Hehe ja det blir litt i det største laget, men på en måte så hadde det vært litt moro å teste også. Hadde fungert som øreklokker nesten ;)

AE TD12m er jeg fornøyd med ja. Eneste er at i oppsettet mitt så har de et passband på en oktav bare. Driver å tester litt frem og tilbake mht delinger, så får se hvordan dette ender (AE TD18H+ fungerer glimrende oppover også).
    Leser denne tråden med stor interesse og glede.
    Testet du hvor langt opp du kan trekke TD18H+?

Jeg vil forsøke å ta to TD18+ å la de spille opp til 550hz hvor de møter JBL2360/2446?
    Tror du det kan gå?

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Leser denne tråden med stor interesse og glede.
    Testet du hvor langt opp du kan trekke TD18H+?

Jeg vil forsøke å ta to TD18+ å la de spille opp til 550hz hvor de møter JBL2360/2446?
    Tror du det kan gå?
    Det går sikkert fint, men det er rom for å strekke strikken ytterligere med noe i mellom der er min erfaring :)

The.Doctor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Antall liker
    210
    Sted
    Kristiansand
    Ser jo for meg at jeg skal få inn enten AE TD15M eller JBL2226, eller lillebrødrene TD12M eller JBL2206, men som et eksperiment så hadde det vært gøy å få til en 18" i front oppsettet.

Ut ifra den ene av postene dine så det ut som du brukte Rabagastene opp mot 2446/hornet, trodde ikke de ville spille spesielt høyt i frekvens?

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Ahh riktig riktig, skjønner jepp, det er bare å kjøre på og når du holder på, så test også å høypasse 2446'ene høyere enn hva du per nå ser for deg at du har tenkt å kjøre dem på. Det kan fort vise seg at du muligens ønsker å dele dem av høyere opp, og dermed kan det muligens diktere størrelsen for hva du putter i mellom TD18H+ og 2446'ene.

Yes stemmer, kjørte Rabagastene helt opp til smertegrensene og langt forbi det. Var jo grovkalibret så det holdt, men hadde ikke store valget enn å måtte vente på at AE driverne skulle ramle inn døra :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn