Politikk, religion og samfunn Nei til sosialismen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jobber bla med saker ang likelønnprinsippet/innleie og bemannings selskaper på en av Norges største anleggs prosjekt for tiden, fra de største aktørene til mindre bemannings selskaper like ille og masse juks:p med utebliven betaling og lønns slipper som er håpløse og skjønne!
    Mestedels Polakker som heller ikke har lett og komme frem med disse problemene, og i visse tilfeller ikke tør pga redsel att miste jobben.
    Det venter en virkelig lysfremtid for våre ungdommer som vil jobbe i bygg&anlegg bransjen, stort sett ansettelse stopp hos de store norske aktørene, så da må man inn i bemannings systemet.
    Og endaverre er det med under entreprenører fra Kina, Spania, Portugal mfl som jobber blir satt bort til, der er det i beste fall minste lønn som blir betalt.
    Ikke bra i det hele tatt. Dette er noe som virkelig kommer til å svi for kommende generasjoner. Snakk gjerne om innvandring, innvandrere og deres sårbarhet på arbeidsmarkedet. Men jeg er ikke sikker på om dette egentlig handler om noen 'venstreside som vil redde verden' eller om det er EØS-avtalen og internt i Europa som er det verste/viktigste, eller om det er økt fragmentering av selskapsstrukturen, og svekkelse av arbeidsgivers ansvar som er den største synderen her.

    Det siste er høyrepolitikk, om AP er aldri så skyldige i at det har fått skje.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    12.260
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det jo fullt påtrykk fra de blågrå for å få inn mest mulig av det samme i helse og omsorgssektoren, - hva blir det neste? Dette er villet politikk fra politisk side, selv om man kanskje ikke så konturene fra starten av, etter frislipp av arbeidsinnvandring.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.588
    Antall liker
    7.123
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Deffe - nå sporer du av i pisspreik- igjen... Useriøse bemanningsbyråer som kun har til hensikt å skumme fløten av underbetalte arbeidere har ingenting med kommunisme å gjøre.
    Her er det vel snakk om at papirløse og/eller ureturnerbare skal få lov å arbeide.

    Jeg ser godt Deffes poeng.

    Jeg jobber i byggebransjen, og mølla som skal kvernes igjennom for at en nyansatt (fra et EØS-land) skal få lov til å arbeide og få hms-kort er en prøvelse for guttene. Time hos skattekontor, registrering hos politi, ordne norsk bankkonto osv.

    Om en får kontroll fra A-krim-enheten, så blir folk bortvist fra byggeplassen, om de ikke kan legitimere seg og bevise at de er personen som hms-kortet er utstedt til.

    Men personer uten papirer i det hele skal en plutselig ansette?

    Johan-Kr
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.360
    Antall liker
    13.871
    Men personer uten papirer i det hele skal en plutselig ansette?
    Johan-Kr
    Det er nok en ganske slippery slope det der. Neste steg, etter å ha jobbet en stund i Norge, blir da at det argumenteres for at vedkommende nå er såpass godt integrert i det Norske samfunn osv at vedkommende må få bli. Jeg tipper det i alle fall er noe av begrunnelsen for hvorfor norske myndigheter ikke synest det er en spesielt god idé. Det er også litt rart når det snakkes om "retten til å arbeide". Det er ganske stor forskjell på å ha rett til å arbeide og det å ha rett på en jobb. Sistnevnte har i prinsippet ingen i Norge.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.255
    Antall liker
    28.636
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    De store aktørene i anleggs bransjen som jeg selv tilhører, vil selge vekk jobbene til underentreprenører og kvitte seg med egne ansatte.
    Tilpasse organisasjonen til dagens krevende marked! Og de nye permiterings reglene gjør ikke saken bedre:p
    https://www.bygg.no/article/1404265
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.648
    Antall liker
    9.497
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Forbrukermakt er et demokratisk virkemiddel, ser ingen sosialistisk konspirasjon her.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Forbrukermakt er et demokratisk virkemiddel, ser ingen sosialistisk konspirasjon her.
    Det korrupte og sosialistiske i det er at man prøver å tvinge folk til lydighet og underkastelse ikke fordi de har gode argumenter eller en god sak, for da hadde de våget å ta saken til torgs og diskutere den, men fordi de vet at de vil tape enhver debatt og derfor må ty til økonomisk voldtekt for å vinne frem.

    Dette er eksempel på ynkelig personangrep for å skade en meningsmotstander økonomisk i stedet for å argumentere for sin sak på en overbevisende måte (som er på moten i røde kretser om dagen). Kanskje deres sak er god og deres synspunkt er det beste men når de synker til et slikt nivå så bør man se nedlatende på dem og spytte i deres generelle retning.

    Vi så nettopp det samme i Bergen nylig da artister plutselig avlyste sin avtale om å Spille i Forum fordi en av medeierne mente noe politisk de ikke var enige i.

    Aktivisme er noe idioter tyr til når de slipper opp for gode argumenter. Det er en form for vold, og man skal være forsiktig med å bruke vold som virkemiddel for det kan slå hardt tilbake. Fredelighet, diskusjon og debatt er grunnsteinen i et demokrati... men det synes mer og mer å bli upopulært i den røde fløyen,


    Det er slikt som er på moten på venstresiden om dagen og jeg finner det ynkelig. Ynkelige maur som ikke har annet å by på en flokkmentalitet.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.163
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    12
    Ja, slik snakker en ekte liberalist: Kneble dem!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.648
    Antall liker
    9.497
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Om de har gode eller dårlige argumenter er da underordnet, det må jo den enkelte bedømme selv, skal vi ha et meningspoliti her ? Jeg bruker ikke fem øre hos Telenor og XXL fordi de har en ukultur i organisasjonen. Jeg flyr aldri med Quatar eller Emirates fordi jeg vil ikke støtte sinnsyke regimer som støtter terrorister og hogger hodet av politiske motstandere. Og likeledes Aeroflot, flyr jo ikke med Putin Airlines eller Erdogan Airways. Og jeg oppfordrer andre til å gjøre det samme. Sosialisme?;)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Om de har gode eller dårlige argumenter er da underordnet, det må jo den enkelte bedømme selv, skal vi ha et meningspoliti her ? Jeg bruker ikke fem øre hos Telenor og XXL fordi de har en ukultur i organisasjonen. Jeg flyr aldri med Quatar eller Emirates fordi jeg vil ikke støtte sinnsyke regimer som støtter terrorister og hogger hodet av politiske motstandere. Og likeledes Aeroflot, flyr jo ikke med Putin Airlines eller Erdogan Airways. Og jeg oppfordrer andre til å gjøre det samme. Sosialisme?;)
    Jeg kan forstå den motivasjonen, det er også selskaper jeg ikke liker for det selskapene gjør og ikke vil ha noe med å gjøre. Men dette er på et nytt nivå, det handler ikke lenger om hva selskapene gjør som man misliker men om en av aksjonærene eller medeierne står deg politisk fjernt. Da blir det personangrep og voldsbruk fra en frådende horde med aktivister, sosialistiske zombier som ikke evner å tenke selv men som må få instrukser bra en b-kjendis fra fjernsynet for å være en del av gjengen.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg har vokst opp med fyren, har aldri brukt ei krone på køddens selskaper. Men det er jo klart, vil man ha jesusstatue og sørlandsbreitbart, løp og kjøp.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Jeg har vokst opp med fyren, har aldri brukt ei krone på køddens selskaper. Men det er jo klart, vil man ha jesusstatue og sørlandsbreitbart, løp og kjøp.
    Fyren=Einar?

    Synes du hans kranglemotstander, Steinar, er bedre?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Poenget er vel at for mange løper til legen og/eller blir hjemme når man er litt groggy og under radaren. Der er jeg selvsagt helt enig. Å dra på jobben, gitt at man har en jobb hvor det er ok, kan ha vel så god effekt som å ligge hjemme i selvmedlitenhet
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.821
    Antall liker
    11.571
    Torget vurderinger
    2
    Poenget er vel at for mange løper til legen og/eller blir hjemme når man er litt groggy og under radaren. Der er jeg selvsagt helt enig. Å dra på jobben, gitt at man har en jobb hvor det er ok, kan ha vel så god effekt som å ligge hjemme i selvmedlitenhet
    Det er antakelig alle enige om, men nå han sier at: ....å holde seg hjemme med lungebetennelse er betenkelig..., vel, da har han ikke hatt lungebetennelse, i hvert fall. Jeg har testet det en gang. Kan ikke anbefales.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg har vokst opp med fyren, har aldri brukt ei krone på køddens selskaper. Men det er jo klart, vil man ha jesusstatue og sørlandsbreitbart, løp og kjøp.
    Jeg aner ikke hvem fyren er og hans politiske standpunkt, men det er uvesentlig. Poenget er at man skal kunne tillate meningsmotstandere å drive næringsvirksomhet. Det er akkurat det samme som at man ikke angriper barn og familie til politikere man er uenige med, man holder ting adskilt om man eier et snev av anstendighet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Han må gjerne drive næringsvirksomhet for meg, jeg forbeholder meg bare retten til å handle hvor jeg vil.
    Hvem gjør vel ikke det. Men det er noe helt annet å misbruke sin kjendisstatus fordi man har vært med i et fjernysnsprogram til å organisere en boikotkampanje mot et selskap fordi en av eierne eller aksjonærene mener noe annet politisk enn dem.

    Det er råttent og sjofelt og dessverre helt karakteristisk for dagens venstrevridde unge.

    Jeg er nok sannsynligvis mer enig med dem i utgangspunktet, men når de holder på med slikt så ser jeg på dem med forakt og avsky.

    Hvor du handler en en sak som er helt opp til deg, selvsagt, men når man setter i gang aksjoner for å sabotere økonomien til noen man er uenig i så er det ikke det spor mer sympatisk enn om man grisebanker datteren for å få faren til å endre standpunkt. Forkastelig og nedrig.

    Det som er enda mer forkastelig er at NRK villig gir denne saken reklame.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg klarer fortsatt ikke å se hvorfor det skal være misbruk av sin status ved å oppfordre andre til å ta et aktivt valg om hvor man legger igjen pengene sine. Hvem er det foresten som definerer hva som er innafor for en kjendis å holde på med?
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Jeg klarer fortsatt ikke å se hvorfor det skal være misbruk av sin status ved å oppfordre andre til å ta et aktivt valg om hvor man legger igjen pengene sine. Hvem er det foresten som definerer hva som er innafor for en kjendis å holde på med?
    Du får høre med Tommy Sharif - han har en passiar, eller forsøker med en passiar, med Stormberg sjefen. :)
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Fått med meg det der. Blir ikke noe handel med Shariffen heller for å si det forsiktig. Makan til uoppdragen kis!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg klarer fortsatt ikke å se hvorfor det skal være misbruk av sin status ved å oppfordre andre til å ta et aktivt valg om hvor man legger igjen pengene sine. Hvem er det foresten som definerer hva som er innafor for en kjendis å holde på med?
    Jeg har forståelse for at folk velger bort bedrifter som har en politikk eller praksis de er uenige med. Det jeg ikke forstår er hvordan folk kan forsvare slike valg ut i fra hva en av aksjonærene eller medeierne i en bedrift måtte mene, ting som overhodet ikke angår bedriften eller deres praksis. Det som er enda mer forkastelig er når noen misbruker sin kjendisstatus til å organisere økonomiske sanksjoner mot bedrifter som ikke har gjort noe galt annet enn at en av eierne mener noe politisk man er uenig i.

    Klarer du ikke å se forskjellen?

    Men jojo, kjendiser får nå holde på med hva de vil men jeg ser på dem med avsky når de holder på med slikt. Det jeg finer mest utilgivelig er NRKs reklamekampanje for denne aksjonen. Noe som sier meg at de har en ekkel politisk slagside som de må gjøre noe med.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    En eier tar ut overskudd av bedriften, hvis eier er et rasshøl og/eller bruker de pengene på f.eks sørlandsnyhetene får han ikke fem flate øre av meg. Om jeg vil stå på torget å rope det ut i en megafon, så gjør jeg det.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En eier tar ut overskudd av bedriften, hvis eier er et rasshøl og/eller bruker de pengene på f.eks sørlandsnyhetene får han ikke fem flate øre av meg. Om jeg vil stå på torget å rope det ut i en megafon, så gjør jeg det.
    Hva med andre eiere og ansatte i bedriften som kanskje har helt andre politiske standpunkt enn en av eierne eller den ene aksjonæren da? Hvorfor skal man ramme dem med en hatkampanje mot selskapet som ikke har gjort noe klanderverdig?

    Eier du ikke moral og ryggrad mann, eller bare troller du som vanlig?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Tja det er helt frivillig å jobbe der. Mangler sikkert både moral og ryggrad ja, ettersom jeg ikke legger igjen mine hardt opptjente penger hos kukskaller. På den annen side så er jeg også mer tilbøyelig til å handle hos eiere som bidrar med noe positivt i samfunnet, selvom det ikke nødvendigvis er en del av bedriften.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tja det er helt frivillig å jobbe der. Mangler sikkert både moral og ryggrad ja, ettersom jeg ikke legger igjen mine hardt opptjente penger hos kukskaller. På den annen side så er jeg også mer tilbøyelig til å handle hos eiere som bidrar med noe positivt i samfunnet, selvom det ikke nødvendigvis er en del av bedriften.
    Ja der er vi nok forskjellige. Det kunne ikke falle meg inn å boikotte en bedrift fordi en av eierne hadde kommunistiske sympatier f.eks., hvis bedriften som sådan ikke hadde noe med dette å gjøre og kun tilbydde varer eller tjenester helt uten politikk av noe slag.

    Om bedriften gjør noe jeg ikke liker derimot så er det en annen sak.

    Jeg fatter ikke at folk som tilsynelatende er i stand til å knytte skolissene sine ikke evner å se forskjellen her.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Tja det er helt frivillig å jobbe der. Mangler sikkert både moral og ryggrad ja, ettersom jeg ikke legger igjen mine hardt opptjente penger hos kukskaller. På den annen side så er jeg også mer tilbøyelig til å handle hos eiere som bidrar med noe positivt i samfunnet, selvom det ikke nødvendigvis er en del av bedriften.
    Ja der er vi nok forskjellige. Det kunne ikke falle meg inn å boikotte en bedrift fordi en av eierne hadde kommunistiske sympatier f.eks., hvis bedriften som sådan ikke hadde noe med dette å gjøre og kun tilbydde varer eller tjenester helt uten politikk av noe slag.

    Om bedriften gjør noe jeg ikke liker derimot så er det en annen sak.

    Jeg fatter ikke at folk som tilsynelatende er i stand til å knytte skolissene sine ikke evner å se forskjellen her.
    Tror jeg ikke noe på, hvis du kunne velge å kjøpe samme produkt til samme pris hos to bedrifter, hvor den ene har en eier som bruker pengene sine på rødt og kommunistiske tenketanker, og den andre er helt nøytral.. Er jeg ikke I det minste tvil om hvor du hadde handlet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tja det er helt frivillig å jobbe der. Mangler sikkert både moral og ryggrad ja, ettersom jeg ikke legger igjen mine hardt opptjente penger hos kukskaller. På den annen side så er jeg også mer tilbøyelig til å handle hos eiere som bidrar med noe positivt i samfunnet, selvom det ikke nødvendigvis er en del av bedriften.
    Ja der er vi nok forskjellige. Det kunne ikke falle meg inn å boikotte en bedrift fordi en av eierne hadde kommunistiske sympatier f.eks., hvis bedriften som sådan ikke hadde noe med dette å gjøre og kun tilbydde varer eller tjenester helt uten politikk av noe slag.

    Om bedriften gjør noe jeg ikke liker derimot så er det en annen sak.

    Jeg fatter ikke at folk som tilsynelatende er i stand til å knytte skolissene sine ikke evner å se forskjellen her.
    Tror jeg ikke noe på, hvis du kunne velge å kjøpe samme produkt til samme pris hos to bedrifter, hvor den ene har en eier som bruker pengene sine på rødt og kommunistiske tenketanker, og den andre er helt nøytral.. Er jeg ikke I det minste tvil om hvor du hadde handlet.
    Ja men se nå på hva du sier da. "to bedrifter og hvis den ene"... men det er jo ikke det det er snakk om det er jo ikke bedrifter som settes mot hverandre men aksjonærer og deleieres politiske standpunkter.

    Hvis en bedrift hadde brukt penger på å fremme en sak jeg var uenig i så ville jeg sikkert valgt noen andre, men om en av eierne eller aksjonærene måtte ha et eller annet politisk syn jeg ikke er enig i så ville det vært helt likegyldig.

    Jeg sliter med å forstå hvorfor du ikke klarer å se forskjellen på dette.

    Men ok, skal ikke bruke mer tid på dette så du får ha dine meninger i fred.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvis du siterer hele så blir det riktig.. "hvor den ene har en eier"
     
    6

    65finger

    Gjest
    Tja det er helt frivillig å jobbe der. Mangler sikkert både moral og ryggrad ja, ettersom jeg ikke legger igjen mine hardt opptjente penger hos kukskaller. På den annen side så er jeg også mer tilbøyelig til å handle hos eiere som bidrar med noe positivt i samfunnet, selvom det ikke nødvendigvis er en del av bedriften.
    Ja der er vi nok forskjellige. Det kunne ikke falle meg inn å boikotte en bedrift fordi en av eierne hadde kommunistiske sympatier f.eks., hvis bedriften som sådan ikke hadde noe med dette å gjøre og kun tilbydde varer eller tjenester helt uten politikk av noe slag.

    Om bedriften gjør noe jeg ikke liker derimot så er det en annen sak.

    Jeg fatter ikke at folk som tilsynelatende er i stand til å knytte skolissene sine ikke evner å se forskjellen her.
    hvilke varer/selskaper/land kunne du boikotte?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tja det er helt frivillig å jobbe der. Mangler sikkert både moral og ryggrad ja, ettersom jeg ikke legger igjen mine hardt opptjente penger hos kukskaller. På den annen side så er jeg også mer tilbøyelig til å handle hos eiere som bidrar med noe positivt i samfunnet, selvom det ikke nødvendigvis er en del av bedriften.
    Ja der er vi nok forskjellige. Det kunne ikke falle meg inn å boikotte en bedrift fordi en av eierne hadde kommunistiske sympatier f.eks., hvis bedriften som sådan ikke hadde noe med dette å gjøre og kun tilbydde varer eller tjenester helt uten politikk av noe slag.

    Om bedriften gjør noe jeg ikke liker derimot så er det en annen sak.

    Jeg fatter ikke at folk som tilsynelatende er i stand til å knytte skolissene sine ikke evner å se forskjellen her.
    hvilke varer/selskaper/land kunne du boikotte?
    Jeg hadde lenge Apple på den listen, fordi jeg ikke liker det monopolistiske økosystemet deres. Men jeg kjøpte en gang en ipad så jeg er ikke helt konsekvent. Jeg har vært nølende med å handle på Fretex og hos Normisjon siden jeg ikke liker hvor pengene tar veien, men jeg støtter samtidig gjenbrukstanken så igjen nølende. Jeg flyr ALDRI med Ryanair fordi de behandler kundene som kveg og søppel. Jeg lytter aldri til radiostasjoner som sender reklame. Jeg boikottet en stund Tine etter smørskandalen, og velger dem som oftest bort om det finnes et annet alternativ.

    Land liker jeg ikke å boikotte varer fra fordi det sjelden er de samme som styrer som lager varen og vil eksportere dem. Jeg er for fri global handel. Jeg hadde til med kjøpt appelsiner fra Gaza selv om området er styrt av islamistiske terrorister, det er ikke bonden sin feil at de er styrt av galninger. Jeg er dog litt skeptisk til endel matvarer fra Kina siden man aldri helt vet hva man får der, og moralen er lav når det kommer til å tilby kvalitet hvis de kan spare en 50 øring på å jukse og selge deg søppel i stedet. Jeg ville kanskje vært litt skeptisk til eksport fra Nord Korea også, ikke at det er noen aktuell problemstilling siden jeg ikke har sett varer derfra i salg.

    Handel fremmer fred og velstand og er til gode for alle parter, selv politiske motstandere.
     
    Sist redigert av en moderator:
    6

    65finger

    Gjest
    Jeg er enig at poseringsboikott er døvt men hvorfor trekke inn sosialisme
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg er enig at poseringsboikott er døvt men hvorfor trekke inn sosialisme
    Jeg har da etterhvert et klart inntrykk av at slikt noe tilhører venstresiden. Men jeg er åpen for kritikk her så om du har en håndfull med gode eksempler på tilsvarende fra den borgerlige siden så skal jeg gjerne modifisere mitt standpunkt.

    Prove me wrong så skal jeg mer enn gjerne modifisere mitt syn. Og jeg er helt åpen for det for det er ikke noe implisitt venstrevridd i det å ville posere sin dyd gjennom boikotter og annet slikt.Jeg kan se potensialet fra ytre høyre også, men det er ikke så mye slikt der, selv om man leter med lykt og lupe.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn