Politikk, religion og samfunn Nei til sosialismen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.862
    Nå har jo Thon denne stiftelsen da, hvor det meste av private midler er plassert, for å sikre at de skal gå til allmennyttige formål, siden han begynner å bli en gammel mann, og kan forsvinne når som helst egentlig. Det er sikkert galt for noen det også. Det beste hadde sikkert vært om arbeiderbevegelsen bestemmer hva alle penger skal brukes til, eller noen akademikere på Blindern.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.374
    Men det skal ikke forveksles med de som trikser vekk pengene, og "later som om" de ikke tjener penger, og samtidig skryter av hvor mye de har på et eller annet plan.
    Hvem tenker du på her? Vær gjerne svært konkret.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    Men det skal ikke forveksles med de som trikser vekk pengene, og "later som om" de ikke tjener penger, og samtidig skryter av hvor mye de har på et eller annet plan.
    Hvem tenker du på her? Vær gjerne svært konkret.
    Har ingen behov for å henge ut enkeltpersoner på potensielt sviktende grunnlag. Men det er ganske naivt å tenke seg at ingen lurer unna en god del.
    Benytt lista i #824 som et utgangspunkt, for eksempel.

Skatt er et spleiselag. Noen ønsker det velkommen, andre ønsker ikke å bidra, mens atter andre kun ønsker å ta ut det andre har bidratt med. Derfor er det ekstra viktig for at systemet skal være velfungerende, at skatteviljen er generelt høy.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.374
    Har ingen behov for å henge ut enkeltpersoner på potensielt sviktende grunnlag. Men det er ganske naivt å tenke seg at ingen lurer unna en god del.
    Benytt lista i #824 som et utgangspunkt, for eksempel.

Skatt er et spleiselag. Noen ønsker det velkommen, andre ønsker ikke å bidra, mens atter andre kun ønsker å ta ut det andre har bidratt med. Derfor er det ekstra viktig for at systemet skal være velfungerende, at skatteviljen er generelt høy.
    Personlig vet jeg tilnærmet ingen ting om detaljene i privat- og eventuelt firmaøkonomien til andre enn meg selv, så for meg er det ganske problematisk å påstå at noen betaler for mye eller for lite skatt etter gjeldende regelverk.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.374
    Den største enkeltkilden til skatteunndragelse i Norge er nesten garantert svart arbeid. Det ligger i sakens natur at det ikke finnes presise estimater på omfanget av dette, men det opereres med tall på noen titalls milliarder kroner i året i unndragelse. De mest utsatte bransjene er bygg/anlegg, butikker/frisører/bilvask, uteliv, dagligvare, renhold og landbruk om man skal tro Økokrim. For kjøperene av dette svarte arbeidet er det, eller burde være, i de fleste tilfeller sannsynligvis helt åpenbart at det kjøpes en svart vare eller tjeneste. Sikre tegn er ting som kontantbetaling, manglende faktura eller kunstig lav pris kontra alternativene. Jeg vil tro at konsumet av denne typen varer og tjenster er relativt jevnt fordelt utover i befolkningen, og følgelig er det fort folk flest som står for den største unndragelsen av skatter og avgifter i Norge. Nå kan man sannsynligvis innvende at i mange tilfeller ville varen/tjenesten ikke blitt kjøpt til ordinær pris inkludert skatt, mva, arbeidsgiveravgift og alt det andre, så hva det faktiske bortfallet av skattegrunnlag er kan være vanskelig å mene noe veldig konkret om. Men at det er betydelig er det liten tvil om.

• Liker
    Reaksjoner: BT

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.862
    I tillegg blir seriøse aktører i en del bransjon utkonkurrert av svart arbeid. Trist...

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.374
    Denne sier litt om omfanget - og hvem som lurer mest.... tips: det er ikke vanlige lønnsmottagere...

https://www.bi.no/forskning/business-review/articles/2017/06/hvem-snyter-mest-pa-skatten/
    Jeg skjønte ikke helt den der... det sies først at svart arbeid utgjør rundt halvparten av skatteunndragelsen - det er et tall jeg har sett før. Deretter - i et senere avsnitt snakkes det om formue som unndras/ gjemmes bort. Det er, rimelig nok, mest utbredt i den formuende delen av befolkningen. Imidlertid er skattesatsen på formue relativt sett ganske lav så selv med veldig stor bortgjemming av formuer er det vanskelig å se at det skulle generere så fryktelig mye skatteinntekter om disse ble oppgitt korrekt til skatteyndigheten.

Dersom 30% av formueskatten forsvinner som følge av dette (fra artikkelen) så skulle det tilsi at det er snakk om ca 5-6 milliarder kroner, siden den totale formueskatten som betales i Norge er ca 14 milliarder kroner. 5-6 milliarder er jo ikke noe å kimse av, men det er en brøkdel av hva som totalt estimeres unndratt i Norge.

Husk på at ved svart arbeid så forsvinner følgende:
    - skatt på lønnsinntekten til den som utfører
    - ingen arbeidsgiveravgift
    - ingen merverdiavgift

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.862
    Jeg støtter påstanden om at det er flest folk som har formue som gjemmer bort formuen.

C

cruiser

Gjest
    Har man nok formue får man også amnesti for å flytte den hjem igjen

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.441
    Det er et viktig poeng at privatpersoner også skattes i henhold til det vedkommende disponerer.
    Hva mener du helt konkret her?

Dersom jeg tok et år fri neste år ville det utad sett ut som ingen ting har endret seg. Jeg ville fortsatt hatt hus i Oslo, en Tesla, gått på matbutikken for å handle, vært på konserter, spist det samme osvosv. Imidlertid ville det stått "0" på lingningsovesikten på inntekt og eneste skatten jeg ville betalt ville være et mindre beløp i formueskatt samt noe eiendomsskatt i Oslo. Jeg disponerer akkurat det samme som før, eneste forskjellen er at det ikke kommer jevnlig lønn inn på konto og når året er omme ville sannsynligvis netto formue vært noe mindre (om det ikke var et godt år i aksjemarkedene da) - differansen ville tilsvart avkastning på midler gjennom året - forbruk gjennom året.

Hvor mye skatt burde jeg betalt av det jeg "disponerer"? Jeg har ingen skattbar inntekt dette året.

Om jeg rent hypotetisk hadde latterlig stor formue kunne jeg en eller annen gang for mange år siden tatt ut la oss si 100.000.000 kroner. Det ville være nok til å leve av resen av livet med enorm margin selv uten noensomhelst avkastning på de pengene. Jeg ville da hatt plenty med walk-around-penger å bruke på ditt og datt, men jeg ville aldri noen gang resten av livet betale innteksskatt siden jeg ikke har noen inntekt. Jeg ville utad sett ut som noen som strødde rundt meg med penger, til tross for at ligningstallene ville vise 0 i inntekt år etter år etter år.
    Søtt skrevet. Greit å få luftet det, ikke sant?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.374
    Whatever. Poenget er uansett det samme. 0 inntekt men et normalt (eller høyt) forbruk trenger ikke bety så mye mer enn 0 i inntekt. Det impliserer ikke automatisk juks og fanteri som ble insinuert tidligere.

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    å skatte formuer og svære inntekter er ikke livstruende. men andre ting kan være det:

The gig economy is growing fast with companies such as the minicab-hailing firm Uber and delivery firm Hermes also relying on self-employed workers to serve their customers. About 4.7m people in the UK work through a gig economy platform at least once a week, according to a study for the TUC which found the sector has more than doubled in size in the last three years.

But gig work does not guarantee minimum wage or offer sick pay, holiday pay or pension rights, and legal rulings in favour of workers’ rights have yet to take effect pending appeals, including at the supreme court.

https://www.theguardian.com/busines...e-died-hospital-visit-fine-faces-homelessness

(også en form for kleptomani!)

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.648
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Beklager - men under forutsetning av at det ikke betales skatt, så er det intet annet enn svart arbeid og svart økonomi. Dersom det betales skatt, er det greit, men da oppstår neste problem, og det er at det feks ikke er pensjonsgivende, osv - alt det som står i referansen.
    Vi har faktisk store problemer med svart økonomi også her i landet, -spesielt i B&A- bransjen.... skal vi synes at det er helt greit?

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Beklager - men under forutsetning av at det ikke betales skatt, så er det intet annet enn svart arbeid og svart økonomi. Dersom det betales skatt, er det greit, men da oppstår neste problem, og det er at det feks ikke er pensjonsgivende, osv - alt det som står i referansen.
    Vi har faktisk store problemer med svart økonomi også her i landet, -spesielt i B&A- bransjen.... skal vi synes at det er helt greit?
    hvor stod det?

endrer ellers lite om hvordan en nå transformerer ansatte til selvstendig næringsdrivende.

(hva angår svart arbeide så er vel ingen uenige om at det er fyfy)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Husk nå at det heter "nye tilknytningsformer til arbeidsmarkedet", da.

G

Gjestemedlem

Gjest
    å skatte formuer og svære inntekter er ikke livstruende. men andre ting kan være det:

The gig economy is growing fast with companies such as the minicab-hailing firm Uber and delivery firm Hermes also relying on self-employed workers to serve their customers. About 4.7m people in the UK work through a gig economy platform at least once a week, according to a study for the TUC which found the sector has more than doubled in size in the last three years.

But gig work does not guarantee minimum wage or offer sick pay, holiday pay or pension rights, and legal rulings in favour of workers’ rights have yet to take effect pending appeals, including at the supreme court.

https://www.theguardian.com/busines...e-died-hospital-visit-fine-faces-homelessness

(også en form for kleptomani!)
    Jeg er helt enig med dette og har levd av å være ringevikar og timearbeider. Jeg misliker det. Men jeg ser ikke at løsningen skal være å stjele fra medmennesker for å dekke mine behov. Jeg er nok litt sta her, men det er et prinsipp som jeg holder høyt. Gig work høres greit ut ideologisk, men det er dritt når man skal leve av det.

Men derfra til å "skatte formuer" er noe jeg vil holde meg for god til. Tyveri er ikke en løsning selv om man er fattig. Light versjonen av 'eat the rich' som var et populært slagord i gamledager.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.259
    Torget vurderinger
    2
    Husk nå at det heter "nye tilknytningsformer til arbeidsmarkedet", da.
    1,5 euro/hotellrom man rydder, for "kellys" som arbeider på hoteller i Spania og Frankrike. Eller så får de betalt for halv dag, men må arbeide full dag med overtid, ingen ferie, ingen fridager og tvangsmedlemmer av prekariatet.

Noe å se frem til.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.374
    det er noe vidunderlig når en mener at skatt er kleptomani, mens reinhåra utbytting er noe annet…
    At den politiske venstresiden generelt har vært såpass innvandringsvennlig uten å skjønne(?) at det over tid massivt vil undergrave arbeiderklassen den selv er tuftet på er et av livets store mysterier. Med en ustoppelig tilførsel av billig, uorganisert arbeidskraft så er det - i det minste i ettertid - lett å si at det har gått som det måtte gå.

Her er noen tanker rundt dette fra et innlegg i Aftenposten her forleden:
    https://www.aftenposten.no/meninger...indsone-i-innvandringsdebatten--Georg-Chabert

I dag er troen på en forsonet menneskehet Vestens nye credo. Som for alle trosbekjennelser, er motargumenter irrelevante, for eksempel i form av erfaringer fra Sverige, Frankrike, Tyskland, USA eller for den saks skyld fra Oslo. Dagens politiske debatt om innvandring er innskrenket til spørsmål om «verdier», der all diskusjon er forbudt.
    ...
    Kronen på verket er at ethvert krav fra arbeiderklassen om en rettferdig omfordeling av rikdom nå kan avfeies med henvisning til de nye landsmenn som må «integreres» og derfor prioriteres.

De regjerende klasser trenger ikke nye argumenter til forsvar av det liberale samfunnet: Venstresiden tar seg av den saken ved å fremme innvandring. Det er heller intet behov for å kalle arbeiderne «banditter» og «elendige», som i 1871. Det holder med «deplorables» og «white trash» i USA; «latte» og «analfabeter» i det velutdannede Frankrike.

I Aftenposten 29. juli vil Jonas Gahr Støre skaffe seg flere velgere iført en rød, heldekkende badedrakt. Oppskriften? De vanlige resirkulerte halvhjertede løfter som ingen har tenkt å innfri, samt «sikre bredbånd i hele landet». Venstresiden må på nytt innse at politikk ikke er moral og sirkus

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ˆ
    hvilken homogen venstreside er det du sikter til?

ingen tvil om at vi har en venstreside i norsk politikk som vel er skrotvenstre, eller det regressive venstre (aka støre og ellers den tredje vei, samt overgangen fra økonomisk tenking til kulturelle identiteter), men det er da ikke hele venstresiden.

ellers er den mer enn uklar for meg den overgangen fra mitt innlegg til ditt. var det bare gleden over å kunne si noe forferdelig om de der venstresidefolka, hvor nedsnødd de er og ikke forstår sitt eget beste – det siste en gjenganger.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.374
    Nå henger jeg ikke helt med... har ikke sagt at den er homogen

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.374
    Poenget var at slike kår i arbeidslivet er, i alle fall delvis, en konsekvens av tilstrømming av en gruppe som er mindre organisert og tar til takke med vilkår den etablerte arbeiderklassen i Europa ikke ville godtatt og kjempet mot.

Men du har sagt det er irrelevant og ikke et poeng og bare en slengbemerkning så er der vel slik. Beklager å ha ytret meg.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.259
    Torget vurderinger
    2
    Clemets egen organisasjon har vært innvandringspådriver for å få billig arbeidskraft til landet og undergrave det organiserte arbeidslivet. Er det verdt å tenke på?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.374
    Clemets egen organisasjon har vært innvandringspådriver for å få billig arbeidskraft til landet og undergrave det organiserte arbeidslivet. Er det verdt å tenke på?
    Ikke ifølge Dong.

I Norge har store deler av både høyre- og venstresiden underliggende vært positive til (arbeids)innvandring, men med helt forskjellig begrunnelse for det. Billig arbeidskraft på den ene siden, redde verden / skaffe flere gode sosialdemokrater / osv på den andre.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.259
    Torget vurderinger
    2
    Ikke ifølge Dong.

I Norge har store deler av både høyre- og venstresiden underliggende vært positive til (arbeids)innvandring, men med helt forskjellig begrunnelse for det. Billig arbeidskraft på den ene siden, redde verden / skaffe flere gode sosialdemokrater / osv på den andre.
    Jepp. Og her står vi.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.648
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Beklager, men man må være bra politisk nedsnødd, hvis ikke lurekontrakter via bemanningsbyråer, arbeidstakere uten arbeidstillatelse, og regelrett sosial dumping er å anse som et problem for både demokratiet og velferdssamfunnet generelt - om man er blå, gul eller rød spiller egentlig ingen rolle...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Beklager, men man må være bra politisk nedsnødd, hvis ikke lurekontrakter via bemanningsbyråer, arbeidstakere uten arbeidstillatelse, og regelrett sosial dumping er å anse som et problem for både demokratiet og velferdssamfunnet generelt - om man er blå, gul eller rød spiller egentlig ingen rolle...
    Det er akkurat nå en rettssak på gang som handler om å bruke ulovlig arbeidskraft med arbeidstakere uten arbeidstillatelse og/eller utvisningsvedtak og derfor også svart arbeid.

Her inne og endel andre steder er stort engasjement og forsvar fra de som ellers argumenterer for å forby bemanningsbyråer, enten direkte eller indirekte ved å gi sin støtte til kommunistene.

.. go figure. Dobbeltmoral og falskhet så det rekker.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.564
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er akkurat nå en rettssak på gang som handler om å bruke ulovlig arbeidskraft med arbeidstakere uten arbeidstillatelse og/eller utvisningsvedtak og derfor også svart arbeid.

Her inne og endel andre steder er stort engasjement og forsvar fra de som ellers argumenterer for å forby bemanningsbyråer, enten direkte eller indirekte ved å gi sin støtte til kommunistene.

.. go figure. Dobbeltmoral og falskhet så det rekker.
    Ikke svart arbeid såvidt jeg kan se her og så har faktisk noen anstendighet, jippi:)

https://www.nrk.no/rogaland/asylsokere-kan-fa-tilbakebetalt-millioner-etter-skattetabbe-1.13859542

https://kirkensbymisjon.no/artikler/ansetter-papirlose/

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.648
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Deffe - nå sporer du av i pisspreik- igjen... Useriøse bemanningsbyråer som kun har til hensikt å skumme fløten av underbetalte arbeidere har ingenting med kommunisme å gjøre.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Deffe - nå sporer du av i pisspreik- igjen... Useriøse bemanningsbyråer som kun har til hensikt å skumme fløten av underbetalte arbeidere har ingenting med kommunisme å gjøre.
    Ikke med mindre man prøver å forkle det hele ved å bruke grunnløse asylsøkere. Og derfor er det full støtte og mobilisering fra venstresiden og alt de vanligvis innvender mot kyniske vikarbyråer later man som ikke eksisterer.

Som sagt... det er en sak på gang nå så vi får se hvordan det ender. Minner med forøvrig litt om dem som ville alle prester til livs, men likevel støttet kampen for kvinnelige prester. Samme paradoksale venstrevridde virrvarret her.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.441
    ^Kjære vene, det å skumme fløten og grafse mest til seg selv er jo krystallklar blå politikk. Det er det høyresiden har bedrevet siden tidenes morgen.
    Når det gjelder prestekampen så har du ikke skjønt poenget.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.862
    ^Kjære vene, det å skumme fløten og grafse mest til seg selv er jo krystallklar blå politikk. Det er det høyresiden har bedrevet siden tidenes morgen.
    Når det gjelder prestekampen så har du ikke skjønt poenget.
    Litt fordomsfull, kanskje?

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    29.632
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Jobber bla med saker ang likelønnprinsippet/innleie og bemannings selskaper på en av Norges største anleggs prosjekt for tiden, fra de største aktørene til mindre bemannings selskaper like ille og masse juks:p med utebliven betaling og lønns slipper som er håpløse og skjønne!
    Mestedels Polakker som heller ikke har lett og komme frem med disse problemene, og i visse tilfeller ikke tør pga redsel att miste jobben.
    Det venter en virkelig lysfremtid for våre ungdommer som vil jobbe i bygg&anlegg bransjen, stort sett ansettelse stopp hos de store norske aktørene, så da må man inn i bemannings systemet.
    Og endaverre er det med under entreprenører fra Kina, Spania, Portugal mfl som jobber blir satt bort til, der er det i beste fall minste lønn som blir betalt.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Poenget var at slike kår i arbeidslivet er, i alle fall delvis, en konsekvens av tilstrømming av en gruppe som er mindre organisert og tar til takke med vilkår den etablerte arbeiderklassen i Europa ikke ville godtatt og kjempet mot.

Men du har sagt det er irrelevant og ikke et poeng og bare en slengbemerkning så er der vel slik. Beklager å ha ytret meg.
    jeg har da ikke sagt at slikt er irrelevant, bare at jeg ikke forstod en meter av hvorfor du da referer meg i en sentens som var rettet mot ham fra vest. viktig å få frem riktig kontekst.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Ikke ifølge Dong.

det må du bare tro, men hvor du tar det fra er noe annet, når det gjelder meg; 180 grader i forhold til det jeg har sagt.

https://www.hifisentralen.no/forume...95784-nei-til-sosialismen-44.html#post2954315

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn