Politikk, religion og samfunn Nei til sosialismen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    all together now
    skatt dem herfra til evigheten, skatt dem, la dem ikke finne en jordflekk hvor de kan grave ned rikdommen. skatt dem!

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.817
    Antall liker
    9.484
    Sted
    Trondheim
    + ca 30 andre store amerikanske selskaper. Det er vel bare rett og rimelig at skatten betales der pengene tjenes? Her er det jo ikke skatt av hele selskapets inntjening det er snakk om, bare den delen som er tjent i Frankrike. Det synes jeg er rimelig.
     

    kakofoni

    Medlem
    Ble medlem
    05.07.2019
    Innlegg
    43
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    + ca 30 andre store amerikanske selskaper. Det er vel bare rett og rimelig at skatten betales der pengene tjenes? Her er det jo ikke skatt av hele selskapets inntjening det er snakk om, bare den delen som er tjent i Frankrike. Det synes jeg er rimelig.
    Enig!
    Men neste problemstilling er når et eller annet lite tullete land (for eksempel Norge) har så høyt skattenivå på slik virksomhet at Facebook ikke ønsker å drive business i det landet. Eller f.eks Google fjerner sine tjenester fra tilgjengelighet i Norge. Hvordan blir den debatten?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.587
    Antall liker
    9.786
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da blir de dratt for retten av EU - om vi hadde vært medlem der.
     

    kakofoni

    Medlem
    Ble medlem
    05.07.2019
    Innlegg
    43
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Så du mener alle bedriftet er påbudt å drive business i alle land (EU-land?), og samtidig skatte til alle land, uansett hvilket skattenivå disse landene skulle finne på å kreve?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.587
    Antall liker
    9.786
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Innenfor EU systemet med ett marked er det nok ganske sikkert en del begrensninger på hva man kan foreta seg av diskriminering av enkeltland ja.
     

    kakofoni

    Medlem
    Ble medlem
    05.07.2019
    Innlegg
    43
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel ikke "diskriminering av enkeltland", dersom landet har et skattesystem som gjør at det ikke er mulig å drive lønnsomt der.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.861
    Antall liker
    13.356
    Apple, Google og alle andre utnytter fullt lovlige skattesmutthull innad i EU og andre steder. Det burde strengt tatt ikke overraske noen at slike blir utnyttet av de som er i posisjon til det så lenge slike smuthull finnes. Man kan (gjerne med rette) hevde at det er lumpent osv men ulovlig er det stort sett ikke selv om de mørkeste gråsonene i skattesystemet forsøkes utnyttet. Jeg er ikke så veldig inne i hvordan det funker, men Irland og Nederland har vært populære i den sammenheng. Og så går det en del i å flytte inntekter til land med lav skatt og utgifter til land med høy skatt for å minimere totalregningen.

    Politikere er de siste som burde åkke og oie seg - det er de som i utgangspunktet har vedtatt regler som gjør dette mulig og det er også de som kan vedta regler som gjøre det vanskeligere.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.587
    Antall liker
    9.786
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel ikke "diskriminering av enkeltland", dersom landet har et skattesystem som gjør at det ikke er mulig å drive lønnsomt der.
    Med 5-10 ansatte, og en omsetning på noen hundre millioner skal skattesatsen bli ganske høy før det er snakk om å ikke drive lønnsomt. Var det 3% som var den foreslåtte satsen i Frankrike? Og firmaskatten i Norge for innenlandske selskaper er vel på 20-tallet?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.861
    Antall liker
    13.356
    De store teknologifirmaene har stort sett kun noe salg av reklametjenester, skytjenester osv og supportfunksjoner i land som Norge. Ingen ting av teknologiutviklingen skjer her og maskinparken er typisk lokalisert andre steder selv om det popper opp noen datasentere her på berget også. De har, som erato er inne på, nok veldig høy omsetning pr. ansatt og vil tjene penger uansett så at de skal trekke seg ut pga skatt fremstår som et svært søkt scenario.

    Uten å være i bransjen tipper jeg derimot at Microsoft har relativt mange flere ansatte i Norge da forretningsmodellen er ganske annerledes enn hva man har hos eksempelvis Google og Facebook og Microsoft i større grad selger ting som kursing, sertifisering og konsulenttjenenester i tillegg til å faktisk selge produkter til relativt mange sluttbrukere, både private, bedrifter og det offentlige.

    Edit. Microsoft har 300 ansatte i Norge.
     

    kakofoni

    Medlem
    Ble medlem
    05.07.2019
    Innlegg
    43
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Enig i at det de gjør i Frankrike høres fornuftig ut.

    Norge er jo et eksempel på et land med mange særskatter, f.eks formueskatten. Hvis man tenker seg at eierne av Google og Facebook skulle måtte betale formueskatt til Norge (på samme måte som norske bedriftseiere) fordi de driver business i Norge, så ville det vært en veldig god grunn til å flytte all virksomhet lengst mulig vekk fra Norge med en gang. Sånn som et hypotetisk eksempel.

    Jo mer makt som gis til politikere som tenker "skatt dem herfra til evigheten" jo nærmere er slike scenarier til virkeligheten.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.861
    Antall liker
    13.356
    Norge kan ikke vedta at amerikanske aksjonærer bosatt i USA som eier aksjer notert på en børs i USA skal betale skatt til Norge. Hvordan skulle de få til det? Norge vet ikke en gang hvem de er siden Norge ikke har tilgang til aksjonærregistere i utenlanske selskaper (kun de største er offentlig kjent og enorme mengder aksjer er holdt på vegne av investorer i store aksjefond).

    Da jeg eier noe i globale aksjefond eier jeg også en liten flik av Apple, Google og Facebook da de inngår i de store aksjeindeksene. Selskapene vet ikke hvor mye jeg eier i de. De har heller ingen måte å finne det ut på. De eneste som vet det er fondet jeg eier (f.eks KLP, DNB eller noen andre) og norske skatemyndigheter. Jeg belastes skatt på det som alle andre norske nordmenn bosatt i Norge.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.587
    Antall liker
    9.786
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er skatt på omsetning det er snakk om. Overskuddet kan manipuleres bort gjennom mekanismer som noen av de weld77 nevner.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.085
    Antall liker
    11.535
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    På den annen side - at firmaer som driver virksomhet i Norge og går med overskudd på den nasjonale virksomheten også skatter til Norge burde være en selvfølge, - også for liberalister.
     
    Sist redigert:

    kakofoni

    Medlem
    Ble medlem
    05.07.2019
    Innlegg
    43
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Norge kan ikke vedta at amerikanske aksjonærer bosatt i USA som eier aksjer notert på en børs i USA skal betale skatt til Norge. Hvordan skulle de få til det? Norge vet ikke en gang hvem de er siden Norge ikke har tilgang til aksjonærregistere i utenlanske selskaper


    Ja det var sikkert et urealistisk eksempel. Men jeg tror ikke det er urealistisk, om man i en fei innførte "Google-skatt" over alt, at det ville kunne være tilfeller av land med skatteregler som rammer urimelig (Google og Facebook syns det er urimelig), og da må vel de ha muligheten til å kunne trekke seg ut?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Baksiden av medaljen.. Greatest country in the world ellerno..

     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.861
    Antall liker
    13.356
    Det lages mye god vin i USA. Av alt det rare trump har sagt er dette ganske langt nede på listen. For de virkelig fjonge franske sakene vil ennviss tariffnuansett neppe påvirke konsum i USA i stor grad. Du Ville neppe lidd om du måtte leve på tysk, spansk og italiensk vin de neste 10 årene. I Norge drikkes vel mer vin fra Piemonte(?) enn fra hele Frankrike.
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Det lages mye god vin i USA. Av alt det rare trump har sagt er dette ganske langt nede på listen. For de virkelig fjonge franske sakene vil ennviss tariffnuansett neppe påvirke konsum i USA i stor grad. Du Ville neppe lidd om du måtte leve på tysk, spansk og italiensk vin de neste 10 årene. I Norge drikkes vel mer vin fra Piemonte(?) enn fra hele Frankrike.
    Enig i at det lages mye god vin i USA!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.817
    Antall liker
    9.484
    Sted
    Trondheim
    La oss moderere det til at "det lages en del god vin i USA". Jeg har vært på en del vinsmakinger det siste året og den jeg godt kunne unnvært var en med amerikansk vin. Det var konsumvin. Det finnes noen kvalitetsprodusenter, men prisene er da også deretter.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Det lages mye god vin i USA. Av alt det rare trump har sagt er dette ganske langt nede på listen.
    Trumpheten ligger vel i at han hevder å vite hvilken vin som er best selv om han ikke drikker vin.

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.817
    Antall liker
    9.484
    Sted
    Trondheim
    Det var jo noe rett i den videoen (eller nesten rett). "Nobody knows more about taxes than I do" skulle vært byttet ut med "Nobody knows more about taxevasion than I do".
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.094
    Antall liker
    8.420
    Torget vurderinger
    1
    At de rike står for verdiskapning er en myte.

    Det er etterspørselen og tilbudet som står for verdiskapningen.
    Ja hvis vi jager alle de rike, alle bedriftseierne, alle familiebedriftene, alle gründerne, alle de som prøver å skape noe her i verden, ut av landet så kan staten eie alt. Det pleier å funke veldig bra har jeg hørt.
    Kun en liten prosentandel av grundere og bedriftseiere er rike...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.228
    Antall liker
    9.563
    ^Det er vel heller ikke så mange av de rikeste som har skapt noe.
     

    kakofoni

    Medlem
    Ble medlem
    05.07.2019
    Innlegg
    43
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Kun en liten prosentandel av grundere og bedriftseiere er rike...
    Ja, men det er en tendens til at det er de som blir rammet, når man skal ta de rike. F.eks formueskatten.

    Og det er fremdeles et hylekor, hver gang man prøver å gjøre formueskatten mer treffsikker, som kaller det for "skattekutt til de aller rikeste".
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.760
    Antall liker
    10.353
    Det er vel ikke "diskriminering av enkeltland", dersom landet har et skattesystem som gjør at det ikke er mulig å drive lønnsomt der.
    Men akkurat det er vel ikke akkurat tilfellet i Norge? Det er da beviselig mange bedrifter som driver sine selskaper i dette landet med milliardoverskudd. Og ikke vet jeg hvor mange ganger man skal underbygge at et samfunn med sterk fordelingsprofil og en sterk middelklasse, er det mest vellykkede samfunnet, før det synker inn hos enkelte.
    Skattlegging er et gode for samfunnet, ikke en straff.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kun en liten prosentandel av grundere og bedriftseiere er rike...
    Ja, men det er en tendens til at det er de som blir rammet, når man skal ta de rike. F.eks formueskatten.

    Og det er fremdeles et hylekor, hver gang man prøver å gjøre formueskatten mer treffsikker, som kaller det for "skattekutt til de aller rikeste".
    Tar gjerne jobben med å servere deg vin en gang. Rødsprit og solbærsaft til deg, og så lurer jeg unna alt det fine og dyre til meg selv.
     

    kakofoni

    Medlem
    Ble medlem
    05.07.2019
    Innlegg
    43
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Tar gjerne jobben med å servere deg vin en gang. Rødsprit og solbærsaft til deg, og så lurer jeg unna alt det fine og dyre til meg selv.
    Nei takk, det liker jeg ikke.

    Har nettopp vært på polet og kjøpt en flaske Meinklang Prosa til i kveld, perfekt sommervin!
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Skattlegging er et gode for samfunnet, ikke en straff.
    Uansett hvor høy den er?
    Det vil jo avhenge av hva den er i andre land. Alle utviklede land er sterkt avhengige av import og eksport, så hvis kostnadsnivået i ett land er mye høyere enn hos dets handelspartnere, så vil det komme tapende ut (eksportvarene blir for dyre og importvarene så billige at det undergraver produksjon til eget bruk). Og for å bøte på det må man devaluere valutaen og alle blir fattigere.

    Den eneste grunnen til at Norge kan ha et så høyt kostnadsnivå som det har, er at vår dominerende eksportvare er olje; en råvare som omsettes i dollar. Hvis vi skal erstatte oljenæringen med noe annet er vi også nødt til å redusere kostnadsnivået. Og i tillegg er det et problem at offentlig sektor bare vokser og vokser. Den norske staten har en enorm kontantstrøm fra petroleumsskatten (som er 78%), så hva skjer når den forsvinner?

    Og så har det historisk sett vært vanskelig å unngå at en omnipotent stat også blir en undertrykkende stat. Til det er det for mange formyndermennesker.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.354
    Antall liker
    16.488
    Sted
    Østfold
    Det som er ekstremt interessant er hva som skjer når en større del av all produksjon automatiseres og man begynner å se på godefordeling og borgerlønn. Vi er ikke der på en stund, men jeg mistenker at om man klarer å unngå autoritære styresmakter vil overgangen fra et kapitalistisk idegrunnlag bli hard, spesielt for dem som har litt mer enn de fleste. Spesielt interessant blir det å se hvordan dette griper inn i ideen om eierskap og privat forvaltning av rettigheter. På en måte kan den norske modellen for skattlegging av oljeindustri virke som en farbar vei også for annen industri i et slikt samfunn. Problemet blir da selvsagt i hvilken grad de som eier verdiskapingsinnretningene interesserer seg for nordmenns ve og vel i større grad enn skattenivået, og om man verner seg mot utflagging, hva gjør man så med konkurransesituasjonen? Plutselig er folk flests inntekter en direkte konsekvens av Norges internasjonale konkurranseevne. I såfall er det virkelig på tide å få fart på internasjonaliseringen. Som i alle andre situasjoner flyttes jo bare arenaen for konkurranse, den blir neppe borte før vi eventuelt får et slags diktatur, og det er vel litt av hovedproblemet med sosialistisk tankesett tatt til det ekstreme.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn