Neil Young mener mp3 ødelegger musikken

M

Mr-T

Gjest
Jeg pleier å spille noen MP3 filer når folk en skjelden gang er innom for å høre på anlegget mitt. Sier det selvsagt ikke..... og ingen reagerer på noe som helst. Hihi.

O

Oblivion

Gjest
Mr-T skrev:
Jeg pleier å spille noen MP3 filer når folk en skjelden gang er innom for å høre på anlegget mitt. Sier det selvsagt ikke..... og ingen reagerer på noe som helst. Hihi.
Det sier vel mer om hvordan ytelsen er i avspiller kjeden din enn noe annet.

Jeg tror du hadde fått et reelt sjokk hvis du hadde tatt deg en tur til 65finger som har to avspillersystemer.
Et som er basert på den hardware og software du bruker, og et som er optimalt.
Sluket kommenterte dette, men jeg skal ikke dra dette videre...

M

Mr-T

Gjest
Jeg synes ærlig talt du kan holde seg for god til å kommentere et oppsett du ikke kjenner, ikke har hørt, og ei heller aldri kommer til å få høre.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.317
Torget vurderinger
23
BTW, nå er det vel strengt tatt LYDEN som eventuelt ødelegges, og ikke selve musikken..??

Gutter, vær nå snille med hverandre da. Det er helg.

O

Oblivion

Gjest
Mr-T skrev:
Jeg synes ærlig talt du kan holde seg for god til å kommentere et oppsett du ikke kjenner, ikke har hørt, og ei heller aldri kommer til å få høre.
Det er helt unødvendig å se eller høre når en vet hvilken hardware det dreier seg om,
og en vet begrensningene for dette.

Redigert grunnet brudd på HFS regel #1

eikeland

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
101
Aubi skrev:
eikeland skrev:
Mp3 ødelegger kjøpeglede spilleglede lytteglede samleglede
Hvem sin glede er det som lider skade her? Gleden til millioner med en "pod", eller din egen?
Det er jo min ,og sikkert noen andre .. Jeg ville selv ønsket å hatt foreksempel 2500 lp isteden for 250000 mp3 låter. Elsker også og gå i platebutikker eller få en pakke i posten,og det å ta og føle på koverene. Men det sikkert bare meg

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.229
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
MP3 har et logisk iboende system som beviselig forringer lydkvaliteten.

De som sier noe annet mangler kunnskap eller har aldri hørt mp3 på et gjennomsnittlig brukbart lydanlegg.

God helg! :)

M

Mr-T

Gjest
Alle vet nok at MP3 koding forandrer signalet. Men det er faktisk ikke så enkelt å høre forskjell til tross for at noen hardnakket hevder så. Gjør en troverdig test sjøl så finner du ut av det. Samme kildemateriale, god MP3-koding og ikke minst samme avspillerkjede er en forutsetning, hvis ikke blir det bare synsing.

Ikke alle er enig i at MP3 er en degradering heller..... i mange lyttetester foretrekkes faktisk MP3 framfor lossless, fordi MP3-kodingen gjør lyden "glattere", spesielt på musikk som er hardt komprimert dynamisk.

Må legge til at jeg selvsagt foretrekker lossless formater hvis jeg kan velge.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
653
Kabeldragern skrev:
MP3 har et logisk iboende system som beviselig forringer lydkvaliteten.

De som sier noe annet mangler kunnskap eller har aldri hørt mp3 på et gjennomsnittlig brukbart lydanlegg.

God helg! :)
Derom hersker ingen tvil. Spørsmålet er bare hvor mye det gjør, og hvor høy bitrate som skal til før absolutt ingen kan høre forskjellen. I mellomtiden, mens dette diskuteres, forbedres alle transmisjonskanaler, og datalagring blir billig. Så om en stund trenger vi ikke diskutere dette. Frem til da koser jeg meg med det utrolige utvalget på Wimp, men hører helst på egne CDer og LPer. Det er ikke enten/eller her i huset.

M

Mr-T

Gjest
Det er jo synd at digital musikkdistribusjon (ulovlig sådan) oppsto på en tid da båndbredde og lagringskapasitet var veldig dyrt. Det er jo i første rekke datareduksjon som har vært argumentet for mp3 og andre lossy formater. Hvis vi hadde fått digital musikk først nå i 2012 så spørs det om oppløsningen hadde vært en smule annerledes for å si det sånn. Men hva hjelper det når lydkvaliteten på nymotens musikk er mildt sagt elendig?

O

Ole I

Gjest
Mr-T skrev:
Det er jo synd at digital musikkdistribusjon (ulovlig sådan) oppsto på en tid da båndbredde og lagringskapasitet var veldig dyrt. Det er jo i første rekke datareduksjon som har vært argumentet for mp3 og andre lossy formater. Hvis vi hadde fått digital musikk først nå i 2012 så spørs det om oppløsningen hadde vært en smule annerledes for å si det sånn. Men hva hjelper det når lydkvaliteten på nymotens musikk er mildt sagt elendig?
Om man mikser moderne produsert loudness-war musikk med lo-rez mp3 fil, så har du nok det som flertallet av befolkningen har i sine bærebare muskkkavspillere - dessverre.

M

Mr-T

Gjest
Dessverre ja. To minuser blir ikke til pluss i dette tilfellet.

O

Ole I

Gjest
Kabeldragern skrev:
Prøv mp3 på Stax elektrostat hodetelefoner.
Interessant for oss her, men det er slike som (dessverre) ofte blir brukt av den kundemassen jeg siktet til like over:

U

utgatt60135

Gjest
Barbaresco skrev:
Men jeg venter bare på at også de skal tilby Lossless, da blir det veldig lite diskusjon om den saken.
Les denne tråden; http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,63922.0.html

Jeg lastet ned programmet, testet lossless plate mot en mp3 i Spotify uten å klare å høre forskjell. Kunne ikke sitte i lyttestolen å veksle, men det må i såfall være minimal forskjell.

Jeg tror jeg skulle ha lurt de aller fleste på hjemmebesøk ved å spille av lossless mot mp3. Et er vel unødvendig på poengtere at sammenligning må gjøres over samme system med en musikkfil i lossless som reduseres til mp3.

Og i forhold til folk flest er mp3 diskusjonen komisk i forhold til forbedringen med å kjøpe dyrere hodetelefoner.

oisteinth

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2006
Antall liker
3
Torget vurderinger
2
Todd skrev:
oisteinth skrev:
Ole I skrev:
Kanskje hr Young bør skaffe seg Spotify og selv høre sine versjoner av Out on the weekend fra Harvest
a) først originalversjonen
http://open.spotify.com/track/587kBAE7nV8ZpULDbe4OPG
spotify:track:587kBAE7nV8ZpULDbe4OPG

b) dernest "remastered album version"
http://open.spotify.com/track/7DqktFsRwJa0XDFPMjV1xJ
spotify:track:7DqktFsRwJa0XDFPMjV1xJ

Spot the difference, mr. Young! It is called "loudness war".
Ikke nødvendigvis negativt! Det virker som noen her mener at gammel/original master alltid er bedre enn remaster... da er man nok litt på villspor.

http://recordreview.wordpress.com/tag/remastered/
‘Harvest’ låter rett og slett vanvittig bra. Og jeg er enig i det som blir skrevet i artikkelen om kvaliteten på reutgivelsen fra 2009, høres strålende ut – noen som har kjørt denne via Masvis?? Burde kanskje postet denne i Loudness War tråden…

Når det gjelder mp3 og det der – spiller man utgivelser av god kvalitet (dynamikk) gjennom en god kilde i et anlegg man liker så er det for meg null problem å benytte mp3 filer. Lossless er å foretrekke, men selve innspillingen og anlegg/rom/hodetelefoner er etter min erfaring viktigere.
Spot on! :)

Topp Bunn