Nettbrett

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Innlegg
391
Antall liker
270
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Er helt uenig i at eple ipader blir trege. Har tre stykker hvor eldste er 8 år gammel. Alle fungerer bra. De som jeg har kassert er to stykker som var basert på android. Greie brett disse også, men de ble aldri oppdatert, og dermed kunne man ikke få nye app.er (eller få oppdatert de gamle) etterhvert.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Har kun hatt Android-telefoner (7-8 stk) og nettbrett (5-6 stk) og har aldri opplevd at de blir tregere før på slutten av levetiden når batteriet er i ferd med å dø.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.734
Antall liker
4.578
Sted
Nøtterøy
Kjøpte en IPad etter at Samsungen min ble full av virus og bugs. Paden virker perfekt selv etter flere år.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.476
Antall liker
35.311
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Den ene iPaden jeg hadde nektet å starte qobuz til og med....
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.719
Antall liker
1.948
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Hvis man er redd for Google (med god grunn) kan man enten route tlf eller begrense tilganger.
Hjelper også godt med en god vpn og feks signal som mld app. Bruk brave som browser
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Who cares? Med mindre man skal bruke brettet til spill vil man høyst sannsynlig aldri merke forskjellen i ytelse, mens prisen definitivt er merkbar.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg mener iPad er et godt valg, som nevnt i tidligere post.
Men om AirPlay ikke er viktig, eller «kompabilitet» med andre produkter en har i huset, så er det ingen grunn til å velge iPad.

Nokia tror jeg er et trygt valg, vil anta at det er som med telefonene deres, ikke overlesset med programvare en ikke bruker.
Nokia er jo kjent for å få oppdateringer i flere år, og det opprettholder jo tryggheten ved vanlig bruk.

Håper du får deg et nettbrett som du vil bli fornøyd med.
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Ja, men det er ikke lett når en ikke vet ka man skal velge. Ser at lagring er viktig og ram også. Så må det vel vere siste android utgave. fikk et tips om Lenovo tabp11 plussnettbrett 6/128GB wifi (slate grey)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Bergfinn: Det er ikke iPads feil…gutten har temperament som må kontrolleres.

Apropos «fullverdig PC» , så har ikke Microsoft vært der siden WIN 2000..Og Apple lager ikke apper som ikke funker. Min iPad kommer til å holde i ti år til, den..fordi Apple passer på sine brukere og hindrer møkk i systemet. Det er mer enn man kan si om Android. Måtte restarte TV..IGJEN..denne uka. Det resulterte i et svidd nettverkskort i Android-modemet mitt😡 Ny nettverkskabel er altfor dårlig skjerma , alt for lang og gir Panasonicen min bilde som en f…ing Samsung. Altfor lyst, masse fargeblødninger , korn og fargestikk. Datafrys, råtten TV2-app ..og så må vi gjennomleve reklame i tillegg😈😡😡…hat….

Nokia skiller seg ut ved at det de lager faktisk funker. Som Apple. Det er en grunn til at jeg har Nokiatelefon. Og en ekstra, ny en til den dagen min New 3310 dropper ut❤
 
Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.719
Antall liker
1.948
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Bergfinn: Det er ikke iPads feil…gutten har temperament som må kontrolleres.

Apropos «fullverdig PC» , så har ikke Microsoft vært der siden WIN 2000..Og Apple lager ikke apper som ikke funker. Min iPad kommer til å holde i ti år til, den..

Nokia skiller seg ut ved at det de lager faktisk funker. Som Apple. Det er en grunn til at jeg har Nokiatelefon. Og en ekstra, ny en til den dagen min New 3310 dropper ut❤
Hva mener du med at windows ikke har vært fullverdig operativsystem siden win 2000. Jeg syns det har blitt bedre og bedre, så lenge du gjør visse tweaks (skur av overvåkning, anit malware og diverse prosesser)
I gamle dager slet jeg med å ha mer enn 1 uke oppetid uten restart, nå kan man kjøre i mnd vis uten så mye som et feilslag
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
DR BASS: Poenget er at med Apple behøver du ikke det..de hindrer slik dritt i å finne plass fra start. Stopp køddet, forleOg dagens WIN er komplett uforståelig, kontra 2000. Og jeg hadde ekspertrating i sistnevnte en gang. Hater fullt ikonografiske OSer. Jeg har en 3 gen Apple TV SOM FORTSATT FUNKER også..
 
Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.719
Antall liker
1.948
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Ja du har rett
Apple er perfekt rett fra boksen
Men dersom du ikke liker fullt ikongrafiske os så er vel ikke ipad noe bedre?
Samme
Bare ment som et velment råd, en microsoft surface varer lenge og har mange flere muligheter enn ipad/android nettbrett.
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.469
Antall liker
9.793
Sted
Interiore Simplicitate
Windows ble endelig brukbart fra 10 etter min smak.

Jeg fortsatt iphone, ipad og imac til privat bruk. imac 15 år gammel og blir nok skiftet ut snart, da blir det nok en windows-pc.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Får dele litt erfaringer jeg også. Her har vi hatt iPad, Ipad Mini, iPad Air, og nå er iPad Air 2 nylig arvet fra junior.

Ja, de blir
4793C75D-720A-4876-B382-B3CC22EDDB73.jpeg
utdaterte etter en del år, fordi Apple etterhvert som maskinvaren naturlig nok allikevel ikke henger helt med, slutter å oppdatere SW. Jeg pensjonerte i August min iPad fra 2012, da den gikk på overtid på iOS 12.5.x.
Den Air2 jeg bruker nå er vel fra rundt 2014/15, har siste oppdatering og kjører som en drøm.
Felles for alt av iOS produkter, er at de har vært feilfrie alle som en.

Nå som jeg er voksenstudent, så har jeg full Office pakke på Air2, bruker den til Zoom og Teams, og alt funker gull!
Men dropp Apple Keyboard, det er dyrt som F. Logitech BT her, billig, fungerer superverynice. Smooooth:)
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.282
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Apple Inc. leverte bra produkter i mange år, men de siste 10-15 årene har mobile produkter med Android basert software gått forbi Apple etter min mening, og Microsoft har også gjort jobben tøffere for Apple. Epleproduktene var overlegne i en periode, det er de ikke lengre.
Jeg har skiftet fra Ipad til Android baserte nettbrett og ser meg ikke tilbake.
Jeg skriver dette på en Samsung tab S8 som jeg bruker mye. På tur bruker jeg min Samsung S10e for å komme på nett med nettbrettet. Fungerer kjempebra. Har en relativt ny HP win pc som brukes i jobbsammenheng, men det blir den siste PCen jeg bruker.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Det er vel mye av det som er greia: Har du Android tlf.,velg Android nettbrett.

Vi har basert oss på Apple telefoner, og da er synergien her best for iPad.
På skolen så er alt skybasert (OneDrive +) og valget av plattform har ikke mye å si.
Alt er jo bra i disse dager
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Det er bare så innmari mye tull som blir skrevet her og da med veldig stor overbevisning.
Må inrømme at jeg blir en smule svimmel. Leser inlegg som jeg liker og er klar for handel, men Nei. Der kom det en annen mening. For bare lese og se hva det blir til.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
I første post skriver du "Tenkte å kjøpe nettbrett for ferie bruk utenlands.". Hva slags bruk er det snakk om? Hvis det handler om å surfe på nettet og å strømme fotballkamper eller hva det nå måtte være så kan du ærlig talt velge akkurat hva som helst, for alt du finner i de vanlige norske nettbutikker vil gjøre de jobbene fullgodt. Lagringsplass spiller minimal rolle med mindre du faktisk skal benytte den, mens 3GB RAM bør være minimum for å unngå treghet når du evt. gjør flere ting samtidig. 4GB er optimalt. Alt basert på Android og egne erfaringer over mange års bruk.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.719
Antall liker
1.948
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Det er vel mye av det som er greia: Har du Android tlf.,velg Android nettbrett.

Vi har basert oss på Apple telefoner, og da er synergien her best for iPad.
På skolen så er alt skybasert (OneDrive +) og valget av plattform har ikke mye å si.
Alt er jo bra i disse dager
Hvorfor skal man ha samme operativsystem på begge?
Jeg forstår ikke helt dette, man velger beste operativsystem for enheten.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hvorfor skal man ha samme operativsystem på begge?
Jeg forstår ikke helt dette, man velger beste operativsystem for enheten.
Spesielt Apple er veldig flinke til å gjøre brukerene «avhengige» av sin måte å gjøre ting på. Det er så mange fordeler med å benytte iPad hvis man allerede har iPhones i familien, at det blir et helt eget tema.
Men la meg si det slik: Når man bruker både nettbrett og telefon om hverandre, så er det utrolig kjekt å kunne bruke alle kjente/samme apper hvor all data for apps ligger inne på alle iOS enheter, (Og det er gjerne noen ti-talls apper) felles lagring/sømløst arbeid, deling av data+++. iOS og Android er begge så gode operativ systemer at de blir det samme hva man velger egentlig, , men begge funker aller best innen sitt eget øko system
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.719
Antall liker
1.948
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Forstår dette, men skjønner ikke helt hvorfor man vil ha det likt.
Du bruker ikke feks ipaden til å ringe med så hvorfor vil du ha kontaktene dine på ipad?
Eller tenker du mer rundt bilder album begge steder osv?
Ikke meninga å kverulere, men ser ikke helt hvorfor man skal ha samme data alle stedene.
Hver til sitt bruk
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Forstår dette, men skjønner ikke helt hvorfor man vil ha det likt.
Du bruker ikke feks ipaden til å ringe med så hvorfor vil du ha kontaktene dine på ipad?
Eller tenker du mer rundt bilder album begge steder osv?
Ikke meninga å kverulere, men ser ikke helt hvorfor man skal ha samme data alle stedene.
Hver til sitt bruk
Ikke no prob.:)
Jo, jeg bruker iPad til å ringe med også, Face Time, +Zoom og Teams til undervisning.
Vi her som bruker iPad aktivt også til skolebruk, i tillegg til surfeplate, styreenhet for lys og annet i heimen, HiFi og musikktjenester, TV o.l. ønsker ingen skille. Jeg ønsker å ha samme data tilgjengelig over alt, med samme passord, innstillinger, generelt oppsett etc. Mest mulig speilede enheter er en STOR fordel. (Tenk utvidet Sky tjeneste)
Og at dette går mest mulig automatisert, slik at jeg slipper å veksle mellom enheter etter bruk, huske annen data m.m.
Det er mer Ole Brum for meg:)
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
I første post skriver du "Tenkte å kjøpe nettbrett for ferie bruk utenlands.". Hva slags bruk er det snakk om? Hvis det handler om å surfe på nettet og å strømme fotballkamper eller hva det nå måtte være så kan du ærlig talt velge akkurat hva som helst, for alt du finner i de vanlige norske nettbutikker vil gjøre de jobbene fullgodt. Lagringsplass spiller minimal rolle med mindre du faktisk skal benytte den, mens 3GB RAM bør være minimum for å unngå treghet når du evt. gjør flere ting samtidig. 4GB er optimalt. Alt basert på Android og egne erfaringer over mange års bruk.
Spørsmålet var vel egentlig android. Så at de billigste hadde android 9, derfor denne tråden. Masse her som overgår min forstand men ok å ta med seg. Tenkte også at det kunne brukes etter ferieturer også;)
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Regnet med at du ikke ville kaste det i søpla ved hjemkomst. 😉

Uansett, folk bruker typisk nettbrett til å surfe, sjekke nyheter, strømme film/serier/sport, chatte med eller uten video eller spille spill. Av dette er det kun spill som faktisk krever noe av brettet, alt det andre vil ethvert nettbrett takle uten problemer uansett hvor kraftig eller ikke det måtte være.

Hva angår Android og oppdateringer så er det ærlig talt ingenting å bekymre seg over så lenge du har helt ordinære behov. Jeg bruker jevnlig et nettbrett jeg kjøpte i 2016 eller 2017 som ikke har fått oppdatert Android siste fire år eller så. Null problemer så langt.
 

Amou

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.08.2018
Innlegg
525
Antall liker
1.033
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Uten å ha lest hele tråden, er det en kjensgjerning at softwareprodusentene og hardwareprodusentene jobber sammen i en form for symbiose. Software utvikles slik at man trenger beder hardware for at det skal gli godt. Ikke kjøp for gammel hardware er mitt tips etter +20 år i bransjen.
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Unnskyld meg, men hvorfor ikke bare kjøpe en liten PC istedenfor nettbrett? :)
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Det funker, PC er bare så 2019;)
Apropos, det ble sagt under en forelesning i forrige uke, at yngre elevers ferdigheter på PC er nedadgående, pga.all mobil/brett bruken. Filstrukturer, mapper o.l.er helt DOS for dem.
Og det kan jeg skjønne, for som gammel hund som lærer å spinne på nytt, så er jo PC helt håpløst.
Har jeg sett lyset, eller er dette et steg i helt feil retning?

Ut på løpetur nå, dette må reflekteres over.
 
  • Wow
Reaksjoner: HoJ

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg gikk fra pc med 15,6" skjerm til 13" nå, og syns den er knøttliten og ekstremt hendig og praktisk å dra med seg overalt. Også er det et ordentlig tastatur, som man må ha som ekstrautstyr til nettbrett. For egen del ser jeg ingen nytteverdi med nettbrett over pc, var bare derfor jeg lurte. :)
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.723
Antall liker
9.348
Sted
Trondheim
Fordelen med Apples løsning er jo fleksibiliteten. Du kan bruke de samme appene på iPad og Mac. Du kan bruke de samme filene på iPad og Mac. Du kan bruke iPaden i symbiose med Macen. Du kan bruke iPaden som ekstra skjerm til Macen og omvendt. Du kan bruke iPad både med og uten tastatur.
Hvis du bare skal ha et nettbrett til spesielle oppgaver kan du jo kjøpe hva som helst. Hvis du vil ha software-support på nettbrettet ditt lengst mulig er jo en iPad bedre. Men de koster litt mer.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Nå har jeg iPhone og MacBook Air, så jeg har jo den software fleksibiliteten du snakker om. Ser bare ikke hvorfor jeg skulle ha bedre nytte av et nettbrett, men det er meg. Uansett, skal ikke spamme tråden med mer OT. :)
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
For ikke norsk språk i instilling på denne, har valgt norsk der det går å velge, men mye er fortsatt på Engelsk
Har brukt Android i rundt 10 år, og aldri vært plaget med at noen innstillinger ikke finnes på norsk.
Min far har også en ganske ny Motorola mobiltelefon, kjøpt i sommer, og jeg oppdaget ikke noe på engelsk der.
Android er jo ganske likt på nettbrett eller telefon, på samme måte som på iPhone og iPad.

Hvor er det du har funnet engelsk språk?
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ
Topp Bunn