Nettkabel lengde

B

bamsemann

Gjest
Kjempefint å referere til hvordan du vil ha lyden.
Det jeg stusser på er betraktninger vedrørende produkter du ikke ser ut til å ha kjennskap til?
Alle høytalerene til Jm-lab låter forhåpentligvis ikke helt likt? Da har desverre mange  kastet bort mye penger!
Siden du tydeligvis basere dine utalelser på andres vurderinger/tester (ikke egne erfaringer), vil jeg anbefale deg å lese f.eks.:
Jonathan Scull`s Stereophile test av nevnte Utopia.http://www.stereophile.com/loudspeakerreviews/273/
Mulig dette kan  forandre på noen "ikke selvopplevde" betrakninger.

Når dette er sagt så må dere som ønsker "slappe" høytalere med "behagelig lyd i form av lite dynamikk" styre unna! ;)

Mvh.
Kjetil
Han konkluderer jo med at de er analytiske, men at de har klart å fusjonere det med det musikalske, og han fremhever jo diskanten spesielt,som åpen-åpen-åpen. Som sagt har jeg eid electra 906 selv og en venn hadde mini utopia, og begge de lytteromma kjenner jeg godt. En annen kjenning hadde en stor gulvstående jm lab(husker ikke modellen) og lydfilosofien til jm lab går selvfølgelig igjen uansett modell.

At du, og mange med deg liker lyden til jm lab er for meg helt uproblematisk, og for deg er det helt sikkert en kjempegod høyttaler!

Men for meg er den ikke hva jeg vil ha! :-/
 

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Innlegg
215
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Som vanlig blir det tråder som omhandler personlige diskusjoner helt OFF topic...

Jeg prøver å spore litt tilbake til trådstarters tema. Jeg må nok henge meg med skaren som mener at kabellengde på 4,365 meter (eller hva det var..) er bedre enn korte. Hadde jeg hatt et dedikert lytterom ville jeg laget de i riktig lengde. Som de fleste av oss har jeg ikke eget rom, ei heller plass til x-antall meter strømkabel. Så enden på visa blir jo korte kabler likevel ;(

TomTom
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Mellom kontakten i veggen og sikringsskapet er det 5.65 m hos meg. Skulle jeg gjort noe med det tro?
Jeg har også tatt meg bryet og målt avstanden mellom sikringsskapet og trafoen som står oppe i lia her, og det er ca 360 meter. Skulle denne også vært justert? 8)
 
O

om.s

Gjest
Jeg prøver å spore litt tilbake til trådstarters tema. Jeg må nok henge meg med skaren som mener at kabellengde på 4,365 meter (eller hva det var..) er bedre enn korte.

Noe av tanken her var jo å slippe "filter" effekten, da gjelder korte fremfor lange, men det er kanskje det som ønskes av noen? filtereffekt mener jeg.

Selvsagt er det personlige erfaringer det dreier seg om og som bringes til torgs på ett slikt forum som dette, er det det rent tekniske aspektet ville du vel etter dagens regler funnet denne posten under tech hjørnet og ikke kabel hjørnet ;)

mvh
 

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Innlegg
837
Antall liker
2
Som vanlig blir det tråder som omhandler personlige diskusjoner helt OFF topic...

Jeg prøver å spore litt tilbake til trådstarters tema. Jeg ;(

TomTom
Takk skal du ha :D
 

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Innlegg
837
Antall liker
2
Mellom kontakten i veggen og sikringsskapet er det 5.65 m hos meg. Skulle jeg gjort noe med det tro?
Jeg har også tatt meg bryet og målt avstanden mellom sikringsskapet og trafoen som står oppe i lia her, og det er ca 360 meter. Skulle denne også vært justert? 8)
HAHA, meget bra svart :D
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.329
Antall liker
4.715
Torget vurderinger
1
Mellom kontakten i veggen og sikringsskapet er det 5.65 m hos meg. Skulle jeg gjort noe med det tro?
Jeg har også tatt meg bryet og målt avstanden mellom sikringsskapet og trafoen som står oppe i lia her, og det er ca 360 meter. Skulle denne også vært justert? 8)
Hmmmm.  ;D The show must go on!
Hva er optimal kablellengde mellom sikringsskap og stikkontakt? Hva er optimal kabellengde mellom sikkringsskap og inntaket til huset? Hva er optimal kabellengde mellom inntaket til huset og aktuelle trafostasjon? Varierer den med strømnett i luftlinje vs. lagt i bakken? Hva er optimal kabelllengde .... etc?

Hva er optimal trådlengde på primærsiden av trafo?
Hva er optimal trådlengde på sekundærsiden av trafo? Hva er optimal trådlengde for internkablingen i apparaturet? Hva er optimal lengde for printbaner? Hva er optimal trådlengde for høyttalerkabler? Hva er optimal trådlengde for internkablingen i høyttalere? Hva er optimal trådlengde for spoletråden i høyttalerelementer? ETC. and so the show goes on ....

Er det ikke snart på tide med litt bakkekontakt?

mvh
KJ
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Husk også på at turbinen på kraftstasjonen må bli foret med skikkelig vann, ikke noe sur nedbør slik som strømmen i Oslo er laget av...
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
4.047
Antall liker
1.872
Sted
Sjælland. Danmark.
Takk for fine svar her folkens, setter stor pris på dette :D, inntatt Oddgeir sitt useriøse svar :p

Paul på PM Audio sa også at han aldri har hørt forskjell på nettkabel lengder, han sa at "det er nok selger som tjener på dette."

Han bruker selv nettkabler inntil 40cm, og som han selv sier, "PM Audio er jo ikke kjent for dårlig lyd".
:) :) :)
Jeg har ikke besvær med at lytte forskel på forskellige længder af netkabler, men inrømmet de er også specielle. Et på 2,5 meter lyder bedre end et på 1 meter; men var det alm. kabler med plastik rundt om, ville de sikkert lyde bedre jo kortere de var.
Hvordan det er med teflon har jeg ikke hørt, men det er klart et bedre materiale end plastik. Plastik og strøm :mad: lydder ikke godt.
Mvh.
Sven Palvig
:D
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Allt over 24 meter funker greit................
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
1
dachild: ref usakligheter: alt skrives med én "L", ikke to.
Det er aldri to l'er i aldri og alltid to l'er i alltid.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Merkelig hvor denne 4.65-"ballen" ruller.... ::)

Tror dette opprinnelig var et utsagn fra "Nordost-Lars", fordi de hadde lyttet seg frem......?
Janhella hektet seg på denne, det medfører jo mersalg. :D ;D (Ja, Janhella, det ER en spøk)

Kan hende finnes det noen med ører som hører slikt, stakkars mennesker!!

Selv innbiller (innbilte) jeg meg å høre bedringer ved bytte til Supra LoRad eller LMC fra lakris.

Kan jo være bare placebo, men dæven så tøffe de ser ut. :D

Mer bass og dynamikk er det jeg synes å få.
Jeg hører IKKE forskjell på 1m og 1,5m!
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Siden man sitter her;- har ikke giddet å bidra med noen på denne fronten på en stund,- men hvorfor ikke starte opp igjen på nyttårsaften;- mener å ha opplevd relativt substansielle lydmessige endringer ved implementering av ulike nettkabler;- har hakket opp et par typer nettkabler i forkjellige lengder;- har forsøkt å gå grundig til verks ved utprøving;- kan ikke melde om noen opplevde ulikheter i lyd som følge av kabellengde;- mine nettkabler er følgelig tilpasset relevante avstander, og intet annet hokus pokus!
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Jeg er rimelig sikker på at den riktige lengden på en nettkabel er den lengden du trenger fra komponenten til stikkontakta...
 
O

om.s

Gjest
....mine nettkabler er følgelig tilpasset relevante avstander, og intet annet hokus pokus!

Innenfor de "normale" rammene jeg vil anta de fleste av oss holder oss innenfor, er jeg helt enig i dette, og har gjort samme prioritering vedr mine nettkabler og deres lengder...

mvh
 

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Innlegg
837
Antall liker
2
:) :) :)
Jeg har ikke besvær med at lytte forskel på forskellige længder af netkabler, men inrømmet de er også specielle. Et på 2,5 meter lyder bedre end et på 1 meter; men var det alm. kabler med plastik rundt om, ville de sikkert lyde bedre jo kortere de var.
Hvordan det er med teflon har jeg ikke hørt, men det er klart et bedre materiale end plastik. Plastik og strøm :mad: lydder ikke godt.
Mvh.
Sven Palvig
:D
Takk for et bra svar Sven! :D

Godt nytt år!!
 

madsun

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.02.2003
Innlegg
80
Antall liker
4
Jeg sitter på nettkabler som er hhv 1.5 og 5 meter lange, merker overhode ingen forskjell. For ordens skyld, Audio Valve sine ;)
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Som nevnt i en annen tråd, så bestilte jeg 4 meter BCD nettkabel fra pm Audio, nå har de bare stumper igjen, 80 cm lender..

Mitt spørsmål er som følger: Er det noen som har testet f.eks en meters lengde på nettkabelen kontra 4.65 meter som skal være optimal, er det forskjell og høre egentlig?

Maser litt om nettkabler her nå grunnet at jeg er på utkikk etter to nettkabler(en til cd spiller og en til forsterker) til 1000kr pr kabel, altså 2000kr totalt...
4,65 var jo svært så nøyaktig da. Vet du hvorfor det er akkurat denne lengden som er optimal?

Vidar
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Merkelig hvor denne 4.65-"ballen" ruller.... ::)

Tror dette opprinnelig var et utsagn fra "Nordost-Lars", fordi de hadde lyttet seg frem......?
Janhella hektet seg på denne, det medfører jo mersalg.  :D ;D (Ja, Janhella, det ER en spøk)

Kan hende finnes det noen med ører som hører slikt, stakkars mennesker!!

Selv innbiller (innbilte) jeg meg å høre bedringer ved bytte til Supra LoRad eller LMC fra lakris.
Også jeg kastet meg på, bestilte for sikkerhet skyld 7 m LMC fra janhella. Jeg hører ikke forskjell på 1 m og 4, 65 m. Heller ikke forskjell på LMC og Supra LoRad. Men jeg hører forskjell på disse og lakris, selv om forskjellen nok ikke er så stor som jeg hadde forventet på bakgrunn av alt skriveri.
R. Solberg har tidligere i en tråd jeg startet vedr signalkabel fra pu til RIAA, uttalt at bare kapasitansen er tilstrekkelig lav spiller det for øvrig liten rolle (fritt etter hukommelsen) Jeg må nok påstå at etter å ha prøvd en rekke ulike kombinasjoner at forskjellen var STOR. Det holdt nok ikke med en ELFA-kabel til 40 kr/m. (Derimot hadde de en til 65 som ikke var så verst.) Jeg endte opp m VDH sølvkabel. Hvor vil jeg med det? Prøve å bevege R.Solberg en smule....?

mvh
Øivind
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
" R. Solberg har tidligere i en tråd jeg startet vedr signalkabel fra pu til RIAA, uttalt at bare kapasitansen er tilstrekkelig lav spiller det for øvrig liten rolle (fritt etter hukommelsen) "


- har dette noe med meg å gjøre tro? Nå heter jeg riktignok ikke Solberg og har heller ikke hevdet overstående.. ::)


Mvh. RS - fortsatt ikke senil :eek:
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
  -  har dette noe med meg å gjøre tro? Nå heter jeg riktignok ikke Solberg og har heller ikke hevdet overstående.. ::)


  Mvh.  RS  - fortsatt ikke senil :eek:
Nei, absolutt ikke! Trekker tilbake alle mulige tilløp til beskyldninger. :-[ :-[ Sånn går det når man ikke gjør grundige undersøkelser men stoler på en hukommelse som ikke er til å stole på. Du er forvekslet med en annen (som "... ikke hører forkjell på velfungerende kabler"). Jeg synes for øvrig du tok det pent. :)

mvh Øivind
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.329
Antall liker
4.715
Torget vurderinger
1
Nei, absolutt ikke! Trekker tilbake alle mulige tilløp til beskyldninger.  :-[ :-[ Sånn går det når man ikke gjør grundige undersøkelser men stoler på en hukommelse som ikke er til å stole på. Du er forvekslet med en annen (som "... ikke hører forkjell på velfungerende kabler").  Jeg synes for øvrig du tok det pent. :)

mvh Øivind
;D

... av en eller annen grunn så føler jeg meg «truffet».

mvh
KJ

PS det var ikke meningen å blande meg inn i kosepraten om kabler.

PPS jeg hører fortsatt ikke forskjell mellom velfungerende kabler.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
4.047
Antall liker
1.872
Sted
Sjælland. Danmark.
Takk for et bra svar Sven! :D

Godt nytt år!!
Tak!

Jeg har lige lyttet en gang ekstra. Sammelignede strømkabler på 34 cm. med 2,5 meter i samme materiale, samme stik; der begge endte i en strømspole (Duelund) og til kabler igen af samme slags.
Forskellen er:
Tydelig bedre klarhed.
Mere dynamisk lyd.
Slam på bassen
Bedre dybde
Bedre rum
Mere ro.
Ja der sker mange ting, men det er med det kabel jeg bruger, som bestemt ikke er godkendt.
Skulle jeg gå efter et købe kabel så ville jeg vurdere tværsnit, længde og materiale. Der måtter bestemt ikke være plastik i. Men så teflon istedet.
Mvh.
Sven Palvig
:D
 

Mr_Spock

Medlem
Ble medlem
04.01.2006
Innlegg
29
Antall liker
0
Med bakgrunn som elektrikker og nå elektroingeniør i et nettselskap ser jeg helt klart at strømforsyning helt klart kan påvirke lyden.

Det er minst et par ting jeg ser som kan forbedre lyden:

Bruke en egen dedikert 2,5mm kurs (16A) med så kort avstand som mulig fra sikringsskapet - dette for minimere støy og spenningsfall.

Prater du godt med din lokale trikker så vil han kunne legge helt optil 6/10mm2 og avslutte med en egen sikringsboks i nærheten av ditt stereo-anlegg. Spenningsfallet her vil bli minimalt uansett hvor kraftige forsterkere du har.

Bruke skjermet kabel for denne kursen - enkle ledere i rør vil ta i mot støy og vil selv stråle elektromagnetisme.

Når det gjelder tilkoplingsledningen så er det bra om denne har bra tversnitt - min. 2,5mm2 med tanke på spenningsfall (kanskje helt opptil 4mm2) - og at den holdes så kort som mulig.

Hvis du også ser ditt anlegg som fastmontert vil du også kunne montere tilkoplingsledningen til husets ledningsopplegg via en koplingsboks i stedet for stikk - dette skjer med skruforbindelse - noe som klart er å foretrekke.


Dette er først og fremst tiltak som ivaretar spenningsfall - dette med hovedvekt på den delen av lydkvalitet som kommer fra tanker om at elektronikk som har en stor og god strømforsyning (typisk kraftig ringkjernetrafo i en forsterker) har bedre lyd en tilsvarende med dårlig strømforsyning.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
4.047
Antall liker
1.872
Sted
Sjælland. Danmark.
:) :) :)
Interessant indlæg Mr_Spock!
Jeg har anskaffet mig et kabel med 5 x 2,5 kvt., hvor to ledere skal bruges paraelt. To til + og to til -, så der er 5 kvt. pr. leder.
Den sidste bruges til jord.
Mvh.
Sven Palvig
:)
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
4.047
Antall liker
1.872
Sted
Sjælland. Danmark.
:) :) :)
Nu har jeg fået opsat en ny strømkreds. Beregnet til 16 amp., men der sidder lige nu en 10 amp. i
Kablet blev som omtalt 2 x 2,5 kvt. for fase og 2 x 2,5 kvt. for nul. Og 1 x 2,5 kvt. til jord.
Lyden har fået bedre rum, mere stilhed, mere kraft i bassen er nogle af ordene.
Mvh. Sven Palvig
:D
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Du er på sporet av noe der Sven. Men, som jeg ynder å påpeke; ettersom spenningen er kraftig redusert ut fra forsterkerens trafo må såvel ekstern som intern høyttalerkabling(inkl.evt. filter) dimensjoneres i forhold til spenningsfallet.
Først når dette er i orden får du utbytte av den kraften du betaler for ;)


Mvh. RS
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
4.047
Antall liker
1.872
Sted
Sjælland. Danmark.
 Du er på sporet av noe der Sven.  Men, som jeg ynder å påpeke; ettersom spenningen er kraftig redusert ut fra forsterkerens trafo må såvel ekstern som intern høyttalerkabling(inkl.evt. filter) dimensjoneres i forhold til spenningsfallet.
 Først når dette er i orden får du utbytte av den kraften du betaler for ;)


 Mvh.  RS
:) :) :)
Tak for svar Soulhaug! Jeg har stadig dine mails liggende. Nogle siger at det ikke kan passe, men det viser sig, at det holder stik.
Der arbejdes på det.
De interne kabler i mine NLE 1000, hvor den ene lige nu er under repation, er udskiftet til 2,1 kvt. fladvalset sølv. Det var i sig selv et tydeligt løft. Det skulle ikke betyde noget, at gå op til 5 kvt. her.
Højttalerkabler bliver enten et Duelund 3,2 kvt. på 1,5 meter (dobbelt 1,6, mere hul igennem og bedre bas) eller;
NLE 5 kvt. i sølv pålagt guld i 5um. Der skal bruges 4,8 meter til højttalerne. Det er en del.
Strømkablet hvor der er brugt 1,6 fladvalset sølv/lindolie bliver udskiftet til 2,1 kvt. fladvalset sølv.
Jeg er alligevel forbløffet over, hvor meget egen kraftig strømkreds betyder. Men herligt at man kan blive ved med forbedringer. Og det er rart, at der er mennesker der vil delagtige andre i deres opdagelser.
Mvh.
Sven Palvig
:) :D
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.359
Antall liker
2.778
Torget vurderinger
4
Hvis du titter i eska som ampen kom i, så finner du sikkert den nettledningen som produsenten mente var passende til produktet sitt. Bruk den.
Kjøpt brukt Krell KAV 300. Forløpig kun brukt den med billig DVD spiller. Det er da store problemer med ssssss'ene. Skiftet i går den medfølgende nettkabelen ut med en gammel EC kabel (til forsterker).

Ssssss'ene ble langt mindre uttalt og lyden generelt bedre, dypere strammere bass, uten at noen detaljer gikk tapt, snarerere tvert i mot.

Og jeg er i utgangspunktet naturlig skeptisk til mange av de, til tider meget originale metodene, for å oppnå lydforbedring.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Har du sett, man har fått eget kabelforum jo!
Så jeg ikke før nå.

Nettkabler er min pasjon!
 
O

OldBoy

Gjest
Dette er først og fremst tiltak som ivaretar spenningsfall - dette med hovedvekt på den delen av lydkvalitet som kommer fra tanker om at elektronikk som har en stor og god strømforsyning (typisk kraftig ringkjernetrafo i en forsterker) har bedre lyd en tilsvarende med dårlig strømforsyning.
Er det noen som har regnet på dette?

Jeg mener å ha hørt at de virkelig store spenningsfallene i nettet skyldes at alle setter på komfyrer og vaskemaskiner samtidig. Og de spenningsfallene blir, med helt marginale forskjeller, like store på hver side av såvel sikringsbokser som nettledninger, uansett hvor mange kvadrat og meter ledning man bruker innenfor husets vegger.

For min egen del har jeg mer sans for argumentet om at kabler kan lage og fange opp støy, selv om jeg ikke kan påberope meg å ha hørt noen forskjell, eller forstår hvordan det skulle slå ut, i praksis. Hadde vært interessant å høre mer om dette siste.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
8
Har i flere år prøvd å sende 220V gjennom alt som kan lede strøm, og må innrømme at jeg aldri, gjentar -, aldri har klart å få en solid core strømkabel til å spille bra. Det har ingen betydning om dette er kobber eller sølv, eller en blanding av begge.

Hvis en nettkabel til en sluttforsterker på 2x600 watt må være 2,5 mm2 for å ha "nok kvadrat", hviket kvadrat skal da en nettkabel til en cd-spiller som trekker 20 watt ha (for at det skal være nok)?

Er det noen av dere som har knust en 16A sikring og målt diamteren på sølvtråden inni? Denne forer overstående forsterker med nok strøm til full utgang. Hva er "kvadratet" her?

Over til noe helt annet:
JM-Lab Utopia spiller ikke særlig bra? Hallo????? Høyttaler til bortimot 300K fra en av de mest respekterte produsentene som finnes, og en eller annen fjortis på forumet mener det ikke spiller særlig bra! Er villig til å vedde resten av håret på at disse i det rette oppsettet spiller bedre enn noe av det de fleste av dere noen gang har hørt!

Dette er veldig typisk for mange uttalelser her på forumet. Alt man ikke har selv er så som så, og når man først får det i hus, er det med ett verdens beste.

Men trådstart var jo hvorvidt det er lydmessige forskjeller på lengden av nettkabelen. Alle kablene jeg har prøvd har vært fra 1,5 til 2 meter, men det kan jo tenkes, under gitte forutsetninger og med ekstra lange kabler at det er mulig å høre forskjell, men jeg tror oppbygning og konstuksjon har større lydmessig påvirkning enn lengden.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
8
Er det noen som har regnet på dette?

Jeg mener å ha hørt at de virkelig store spenningsfallene i nettet skyldes at alle setter på komfyrer og vaskemaskiner samtidig. Og de spenningsfallene blir, med helt marginale forskjeller, like store på hver side av såvel sikringsbokser som nettledninger, uansett hvor mange kvadrat og meter ledning man bruker innenfor husets vegger.

For min egen del har jeg mer sans for argumentet om at kabler kan lage og fange opp støy, selv om jeg ikke kan påberope meg å ha hørt noen forskjell, eller forstår hvordan det skulle slå ut, i praksis. Hadde vært interessant å høre mer om dette siste.
Faktum er vel at de fleste stømleverandører legger spenningen nærmere 240V enn 230V for å ta høyde for økt belastning om vinteren. Spenningsfallet du får internt hjemme som følge av at både vaskemaskin og komfyr brukes samtidig er til sammenligning ubetydelig.

Vet ikke om jeg er enig med deg vedrørende skjerming og støy (har ingen gode teorier som kan motsi dette), men de største forskjellene jeg hører med forskjellige nettkabler har sammenheng med frekvensbalanse og fyldighet i lyden, og hvor denne fyldigheten gjør seg gjeldene.
 
O

OldBoy

Gjest
Faktum er vel at de fleste stømleverandører legger spenningen nærmere 240V enn 230V for å ta høyde for økt belastning om vinteren.
Det betyr vel i praksis at spenningen i huset kan variere med i størrelsesorden "mange" volt i løpet av et døgn, eller i hvert fall over et år.

Da synes jeg det er rimelig å spørre: Hva er forskjellen i spenningsfall i en nettkabel på 4,65m kontra én på, la os si, halve lengden? Eller forskjellen i spenningsfall på en 10A-kurs og en 16A-kurs på noen meters lengde?Noen tiendels volt?

Diskuterer vi pavens skjegg, eller er dette viktig?
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
4.047
Antall liker
1.872
Sted
Sjælland. Danmark.
:) :) :)
Ihvertfald, OldBoy, så lyder en 10 amp., en 13 amp. og en 16 amp. sikring forskelligt. Man skal lytte efter, men så er det også et faktum.
Jeg ville egentlig ikke have troet det, men man forbløffes tit med hi-fi.
Mvh.
Sven Palvig
:D
 
O

OldBoy

Gjest
:) :) :)
Ihvertfald, OldBoy, så lyder en 10 amp., en 13 amp. og en 16 amp. sikring forskelligt. Man skal lytte efter, men så er det også et faktum.
Jeg ville egentlig ikke have troet det, men man forbløffes tit med hi-fi.
Mvh.
Sven Palvig
:D
Takk, takk!

Jeg følger med i denne tråden fordi nettstrømmen, så langt, er det eneste jeg ikke har brydd meg om å gjøre noe med i mitt anlegg. Jeg har ikke egen kurs, jeg har vel ikke jord heller, ikke noen støyfiltere, eller noe som passer på at spenningen er konstant. Bare en vanlig Clas Ohlson skjøteledning med plass til å plugge inn alle de løse ledningene som deler den tilgjengelige plassen med diverse signalkabler på baksiden av boksene.

Jeg håper jo på at jeg skal få noen gode tips med så mange eksperter på banen, men foreløpig er jeg stadig forvirret, omenn på et noe høyere nivå.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
:) :) :)
Tak for svar Soulhaug! Jeg har stadig dine mails liggende. Nogle siger at det ikke kan passe, men det viser sig, at det holder stik.
Der arbejdes på det.
De interne kabler i mine NLE 1000, hvor den ene lige nu er under repation, er udskiftet til 2,1 kvt. fladvalset sølv. Det var i sig selv et tydeligt løft. Det skulle ikke betyde noget, at gå op til 5 kvt. her.
Højttalerkabler bliver enten et Duelund 3,2 kvt. på 1,5 meter (dobbelt 1,6, mere hul igennem og bedre bas) eller;
NLE 5 kvt. i sølv pålagt guld i 5um. Der skal bruges 4,8 meter til højttalerne. Det er en del.
Strømkablet hvor der er brugt 1,6 fladvalset sølv/lindolie bliver udskiftet til 2,1 kvt. fladvalset sølv.
Jeg er alligevel forbløffet over, hvor meget egen kraftig strømkreds betyder. Men herligt at man kan blive ved med forbedringer. Og det er rart, at der er mennesker der vil delagtige andre i deres opdagelser.
Mvh.
Sven Palvig
:) :D

Hei Svend! En annen side av dette er flatvalsing; unngå det. Flatvalsing = to skritt frem og ett tilbake. Som å klemme flatt ett vannrør.. ::)

ayabo; jeg gir ikke mye for ditt gehør :p


Mvh. RS
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
4.047
Antall liker
1.872
Sted
Sjælland. Danmark.
Takk, takk!

Jeg følger med i denne tråden fordi nettstrømmen, så langt, er det eneste jeg ikke har brydd meg om å gjøre noe med i mitt anlegg. Jeg har ikke egen kurs, jeg har vel ikke jord heller, ikke noen støyfiltere, eller noe som passer på at spenningen er konstant. Bare en vanlig Clas Ohlson skjøteledning med plass til å plugge inn alle de løse ledningene som deler den tilgjengelige plassen med diverse signalkabler på baksiden av boksene.

Jeg håper jo på at jeg skal få noen gode tips med så mange eksperter på banen, men foreløpig er jeg stadig forvirret, omenn på et noe høyere nivå.
:) :) :)
Hej
Her lidt fra mine oplevelser med strømkredsen.

Nu har jeg haft mere tid til at lytte til min nye strømgruppe.

Der blev som nævnt i anden gruppe, sat nye gruppe op til 16 amp. sikring. Tæt ved indgangen udefra (strømmæssigt). Trukket nye strømkabler over loftet med 5 kvt. til

fase og 5 kvt. til nul desuden 2,5 kvt. til jord. Der blev trukket 2 sæt kabler fra samme gruppe, så jeg

har to strømudtag som var Fuga kontakter uden afbryder fordi de er godkendt til mere strøm end

dem med afbryder på. Derfra går strømmen til en af de første Duelund strømspoler med

stjernekobling og 4 udtag. De tre med strømspole.

Bagefter skulle der lyttes om det var i småtingsafdelingen eller vi snakkede om procenter!

Elektrikeren der selv var musiker og spillede på en basguitar med H streng, hvilket betyder at den

går dybt ned i frekvens, skulle også lige lytte med. Så efter et kort lyt med den ”gamle strøm”, blev

der skiftet til den nye strømgruppe. Det var med det samme hørbart, at rummet blev større i bredde,

højden og dybden. Og Marantzen kunne alligevel godt spille bas. Jeg er forbløffet over, hvor dybt

den går ned i frekvens med kraft. Det er trods alt kun en 100 watter i 8 ohm. 150 watt i 4 ohm. Den er dyb og ren, simpelthen utroligt hvad det kan gøre.

Og så stilheden imellem tonerne er ganske befriende. En herlig fornemmelse at høre tonerne klinge

helt ud, hvis de får lov af teknikeren.



Rummet var blevet større med større afstand imellem de udøvende musikere. Rummet er bredere,

dybere og højere.

Det dynamiske aspekt er blevet større. Der var meget stille og meget tryk på forkanterne i

musikken. Diskanten er bedre. Mere klar og ren.

Der er kommet flere detaljer i musikken. Myriader af lyd og det virker bare rigtigt.

Kort og godt! Det er et meget billigt tweak at gøre. Det ville have kostet rigtigt meget hvis disse

forbedringer skulle nås på anden vis. Så jeg er glad for, at jeg prøvede og til jer. Det kan varmt

anbefales.

Men når nu der var en musiker med på en lytter, skulle der lige findes en cd frem med dyb bas på.

Jeg havde en med Paula Cole, ”This Fire”, med en dyb basguitar. Elektrikeren kunne straks

genkende H strengen. Herligt.

Alt dette her er lyttet med en 10 amp. sikring.

Det er interessant, hvorfor det giver en forbedring. Skyldes det at der ikke er halogenlamper,

computere eller andet på linien? Skyldes det de tykkere kabler der erstatter de tyndere 1,5 kvt. fra

vores installation fra 1997, der er nok til en 10 amp. sikring? Hvor ofte har man ikke hørt, at det er

godt nok!



Og hvad med strømmen efter trafoen? Skal de kabler ikke også være kraftigere og helt frem til bas

enhederne, som Raider Soulhaug, (RS) tit har postuleret? Men spoler er tit kun med 0,7 tråd!



Jeg bruger Duelund strømkabler på 2,5 meters længde, hvilket skulle få elektronerne til at til ro til

deres egen svingninger jf. deres temmelig langsomme hastighed i forhold til strømpulsen. 2,5 meter lyder bedre end 1 meter. Jeg bruger også Duelund strømspoler, så faktisk syntes jeg, at det var spændende, om hvor meget det gav, men her er der ingen tvivl. Så det er muligt at lytte tilbage længere end 2,5 meter. Når man spidser ørerne, er det også muligt at høre, at der er forskel på en 10, 13 eller 16 amp. sikring. Der bliver åbnet lidt mere op i bunden.

Og det er jo ganske nemt, at skifte tilbage til den gamle stikkontakt igen, hvilket altid er godt med modifikationer.



Vi bruger mange penge på vores hi-fi, som der blev nævnt i indledningen. Hvis man ikke gør noget ved strømmen, så den er så optimal som muligt, så snyder man sig selv for megen vellyd, da man ikke kan få det ud af apparaterne som man har betalt for. Dynamik og kraft kræver nok masser af ordentlig strøm til rådighed!

Det er også vigtigt, at man efter stikkontakten har ordentlige forhold så som adskilte kabler dvs.

signal, højttalerkabler og strømkabler skal holdes adskilt. Der bruges ikke tynde strømkabler og

billige plastik fordeler bokse. Det betyder noget alt sammen. Jeg har selv lyttet på net stik i bakelit frem for standard i plastik, og den ændring fik mig ind på tweakernes vej. For når så lidt kan give bedre rum og mere hul igennem, hvad så med resten!

Med venlig hilsen

Sven Palvig
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
ayaboh:

" Har i flere år prøvd å sende 220V gjennom alt som kan lede strøm, og må innrømme at jeg aldri, gjentar -, aldri har klart å få en solid core strømkabel til å spille bra. Det har ingen betydning om dette er kobber eller sølv, eller en blanding av begge. "


Først: en strømkabel "spiller" ikke, den leverer strøm.

"Fungerer" ikke massive ledere? Skulle like å se hva transformatorene dine består av:-*

..osv.


Muh. RS
 
Topp Bunn