Nettkabel lengde

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
ayaboh:

" Har i flere år prøvd å sende 220V gjennom alt som kan lede strøm, og må innrømme at jeg aldri, gjentar -, aldri har klart å få en solid core strømkabel til å spille bra. Det har ingen betydning om dette er kobber eller sølv, eller en blanding av begge. "

Først: en strømkabel "spiller" ikke, den leverer strøm.

"Fungerer" ikke massive ledere? Skulle like å se hva transformatorene dine består av:-*

..osv.

Muh. RS
Det kommer an på om du vil påvirke lyden i en eller annen retning, eller prøve å ikke påvirke lyden i hele tatt. Etter min mening "spiller" en nettkabel fordi den er med på å formet sluttproduktet, nemlig den lyden som sendes ut i rommet.

Hvis du har en oppfattning om at strømkabelen bare skal levere strøm, altså uten å anta at dette har en lydmessig påvirkning, må det være mye greiere å bruke en normal 2,5mm2 gummikabel i stedet for solid-core.

Når jeg lager eller tilpasser en nettkabel til feks cd-spilleren min, vil jeg først og fremst prøve å påvirke frekvensbalansen så totallyden fungerer i rommet mitt. På grunn av romresonanser får jeg lett for mye mellombass, og aller former for solid-core kabler jeg har prøvd har en tendens til å gi en økning i dette området. Dette medfører også at bunnen av mellomtonen tetter seg til og definisjon og renhet blir skadelidende. Jeg synes også at solid-core kabler i kobber gir en lyd med litt for mye "glitter og stas", og har vel mer sans for kabler med flere kordeler som helst skal være fortinnet, ev forsølvet.

De aller beste resultatene får jeg ved bruk av rene sølvkabler bygd opp av relativt få og tynne kordeler, men det går også en grense her. Blir kvadratet for lite mister jeg lett for mye i bunnen, og lyden blir lett opptippet og tynn (for mye topp og for lite bunn). Geometri, materialer og oppbygning er også viktig for disse kablene. Dette gjelder kabler for cd og forforsterker. For sluttforsterkere har jeg enda ikke klart å lage noe som er særlig mye bedre enn det som kan kjøpes for 5 - 10k.

Bruk av skjermet nettkabel er vel strengt tatt bare nødvendig hvis man har problemer med støy fra før.

Du skriver også at "Poenget med nettkabler er å unngå tap/forringelse av strømkvaliteten man faktisk har i installasjonskabelen, ikke "filtrere" strømmen som mange tror (-og inkompetente selgere ynder å påstå)".

Den eneste forringelsen jeg kan se er mulig, er spenningsfall eller støy. Når det gjelder filtrering kan du jo prøve å lage en kabel hvor du fletter ledere og jord og høre på resultatet. Dette høres ut som filtrering.

Jeg for min del har sluttet å tro at 220V 50Hz "bare" er strøm.

O

OldBoy

Gjest
:) :) :)
Hej
Her lidt fra mine oplevelser med strømkredsen.

Nu har jeg haft mere tid til at lytte til min nye strømgruppe.

Der blev som nævnt  i anden gruppe, sat nye gruppe op til 16 amp. sikring. Tæt ved indgangen udefra (strømmæssigt). Trukket nye strømkabler over loftet med 5 kvt. til...

O.s.v. o.s.v.... Jeg kutter litt her for å holde tråden mer oversiktlig. Hele innlegget står jo rett ovenfor.

Med venlig hilsen

Sven Palvig
Takk for all informasjon. Jeg må igjen bare si at jeg strever fælt med å fordøye alt dette, og mer til.

Det ser ut som om den eneste utveien er å brenne av noen kroner og prøve i praksis, men det var nå det jeg hadde tenkt å unngå, da.

Vel, vel. Jeg får uansett gå i tenkeboksen.

Mr_Spock

Medlem
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
0
Er det noen som har regnet på dette?

Jeg mener å ha hørt at de virkelig store spenningsfallene i nettet skyldes at alle setter på komfyrer og vaskemaskiner samtidig. Og de spenningsfallene blir, med helt marginale forskjeller, like store på hver side av såvel sikringsbokser som nettledninger, uansett hvor mange kvadrat og meter ledning man bruker innenfor husets vegger.
Jeg skrev litt om spenningsfall i husets installasjon fordi det er et ganske lett problem å sjekke og etterpå eventuelt utbedre.

Jeg går også ut i fra at det kan påvirke lyden i et anlegg fordi det spesielt er effektforsterkeren som er avhengig av bra spenningsforhold. Hvis spenningen synker når strømuttaket øker (blinking i lamper - for eksempel ved av/på varmeovner)) så vil dette ganske sikkert ikke påvirke lyden positivt.

Dette kan du jo lett sjekke selv - hvis du ikke har tilgang til måleinstrument - plugg i en varmeovn (1500-2000W) og en lampe i samme uttak som du mater stereon i - slå av og på varmeovnen og se om lampen blinker lite eller mye.

Egen kurs, så kort som mulig med minimum 2,5mm2 og som kun mater stereo-anlegget vil kunne sørge for optimale spenningsforhold.

Når jeg mener spenningsfall så tenker jeg ikke på hva som skjer når naboen setter på varmekablene på oppkjørselen sin. Det kritiske spenningsfallet er det som effektforsterkeren skaper selv når den begynner å trekke strøm fra nettet.

T

Toffen Gunnufsen

Gjest
HI!

Jeg har oppdaget hvor mye ren strøm har å bety etter å ha testet Nordost Thor, Isotek Mini Sub Gen II og T+A Powerbar. Generelt blir lyden bedre på alle plan fra mer bass, mer dynamikk, bedre perspektiv, mer åpenhet, mindre siblians og luftigere diskant.

Er det noen her i forumet som har erfaringer med dette og nettkabler? Kabel & annet gadget er jo grunnlag for mang en søvnløs natt, men moro lell.

Etter litt frem og tilbake så har jeg kjøpt Isotek Mini Sub gen II og Nordost Brahma nettkabel som skal brukes fra veggen til filteret. Er på utkikk etter 2 nettkabler som skal brukes fra cd spiller og forsterker til filteret. Noen tips her. Har prøvd Nordost Vishnu, men de fokuserte for mye på øvre mellomtone / nedre diskant.

Har også vært i kontakt med en elektriker om å legge opp egen 16 Amp kurs med egen separat jord til stereoanlegget. Bør jeg legge ut to kurser, en til cd spilleren og en til forsterkeren, når jeg først er i gang?

Til orientering så nettopp våknet opp etter 5 års hi fi dvale. Min karriere innen denne sunne galskapen startet i 1974, og mye har skjedd siden den gang!

Utstyret mitt består av den nye Burmester 051, T+A 1240R cd spiller, Dynabel Euforia, Nordost Tyr interconnect og Nordost Heimdall høyttaler kabler.

MVH,

Toffen Gunnufsen
Lillesand

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
880
Hei!

Den beste oppkobling mot strømnettet er vel å røske av veggkontakten, rive løs ledningen fra veggen og sette på en kontakt som passer i forsterkeren. Da slipper man disse overprisede kablene mellom støpsel og vegg!!!!!!!!!!!!!

T

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Ikke heelt relatert til lengden på nettkabelene, men sjekk denne bruksanvisningen til passlabs, den er skrevet av noen som virkelig har innsikt i strømmens verden og en god porsjon humor:
http://www.passlabs.com/downloads/x5_om.pdf
For en som sitter med amp av .5 serien til Pass så må jeg si at den er svært kilen på kabling, trodde ikke det jeg hørte ved testing etterhvert. Så la dem si det de tror, UNDERSØK selv, det gir svaret i ditt oppsett ;)

Topp Bunn