Nettkabler, jeg går meg vill.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.958
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så det betyr altså ingen verdens ting at ledningene fra kraftverket til kontakten i veggen er helt jalla? I tillegg er de fleste hus mer eller mindre stappet med koblingsbokser der kablene er tvinnet sammen med vrihylser og ligger tett inntil hverandre på kryss og tvers...
    Hvis Shunyatas forklaring har noe for seg, så er alt det der eksakt like viktig som den siste meteren. Alle endringer i tverrsnitt, koblingsklemmer, overganger osv vil skape impedansendringer som igjen vil skape radiofrekvente refleksjoner og resonanser. Alle mulige apparater på samme kurs og på andre kurser vil dumpe støy i jordingen, men også på fasene gjennom ujevnt strømtrekk i tillegg til innstrålt radiostøy i overføringslinjene. Strømnettet i huset formelig koker av radiofrekvent støy som reflekteres frem og tilbake i et kråkereir av misterminerte transmisjonslinjer. Nettkabelen er en liten del av det kråkereiret. Sånn er det bare, som min mor ville sagt.

Så kan man filosofere på hva som er den beste måten å forholde seg til den støyen på: Å prøve å rense opp alle uhumskhetene fra strømnettet, hive penger etter nettkabler i håp om at de flytter litt rundt på resonansene, eller å skaffe seg utstyr som funker under de forholdene som råder. Jeg synes det siste alternativet har mest for seg. Som jeg har skrevet mange ganger før: Hvis det er hørbare forskjeller mellom kabler, tyder det på et problem et annet sted i anlegget. Finn det problemet og fiks det.

Sist redigert:

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Du har aldri tenkt over at Norge har en annen type oppbygging av nettjord enn det andre land kan ha, eller at det er 115 Volt noen steder i verden, 60 Hz andre steder og at Norge kanskje ikke har problemer med støy på nettet likevel, siden man jorder nettet både her og der og bruker jordkabler sammen med de andre? Og som du selv skriver:
    Som jeg har skrevet mange ganger før: Hvis det er hørbare forskjeller mellom kabler, tyder det på et problem et annet sted i anlegget. Finn det problemet og fiks det.
    Et stereoanlegg som reagerer på bytte av nettkabel er neppe helt friskt. Og de store gutta med dyre anlegg sitter faktisk med skilletrafo, men det tror jeg er fordi leken har gått litt for langt....... :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Du har aldri tenkt over at Norge har en annen type oppbygging av nettjord enn det andre land kan ha, eller at det er 115 Volt noen steder i verden, 60 Hz andre steder og at Norge kanskje ikke har problemer med støy på nettet likevel, siden man jorder nettet både her og der og bruker jordkabler sammen med de andre? Og som du selv skriver:
    Som jeg har skrevet mange ganger før: Hvis det er hørbare forskjeller mellom kabler, tyder det på et problem et annet sted i anlegget. Finn det problemet og fiks det.
    Et stereoanlegg som reagerer på bytte av nettkabel er neppe helt friskt. Og de store gutta med dyre anlegg sitter faktisk med skilletrafo, men det tror jeg er fordi leken har gått litt for langt....... :)
    kom med noen begrunnelser, ikke bare "jeg tror og er neppe helt friskt" det er bare vissvass

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Du får hilse kverulantene som selger kabler, da. Det er nok de som lurer deg mest er jeg redd. :)

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.857
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har et meget avslappet forhold til kabler, både på signalsiden og på strømsiden.. Jeg har dog noen ideer om hva som skaper den gode lyden, men samtidig er jeg ganske så eklektisk i min tilnærming. Alltid artig å ha et litt åpent sinn i denne tilnærmingen. Jeg har lært mang en gang at å låse seg fast i gamle tanker og bli enspora fører som regel ikke noen vei hen. Etter drøye 20 år med denne herlige hobbien lærer jeg stadig nye ting som bringer meg noen steg videre.. Jeg har brukt noen slike fancy 6mm2 skjermede kinesiske strømkabler gjennom flere år nå og jeg må sagtens si at med eller uten dem har ikke betydd så mye for den gode lyden. Så jeg har nok tenkt at hva som henger bakpå der er av minimal betydning..

RS, våres kanskje mest "kranglete" kabelfantast her inne, var på besøk hos meg her føre jul en gang. Og så klart var ikke mine multicore gode nok etter hans mening og det at jeg ikke tok hensyn til polaritet og nettstikk var også kritikkverdig. Vel, vi får vel prøve ut dette også da tenkte jeg.. Vi tok hele runden med mine kabler først.. Etter mye om og men, frem og tilbake i lytteposisjon ble vi ferdig og hadde dette noe for seg?? Ja, helt klart etter min mening.. Mer rom og 3D, ro i lydbildet og såkalt svart bakgrunn.. Enda mer av ullsokken forsvant.. Etter så mye lytteerfaring som jeg har var ikke dette til å ta feil av.. Men RS var fortsatt ikke 100% fornøyd. Jeg måtte bruke solid core HELE veien og han tilbø seg å lage nye kabler til hele anlegget, noe han så gjorde. Det ble brukt 2,5mm2 skjermet grøftekabel med gode kontakter i begge ender. RS var meget nøye på at jeg noterte meg polaritet og hvordan nettstikket stod på de enkelte komponentene, noe jeg gjorde, kabel for kabel.

Hva skjer nå da?? Jo, hele anlegget har blitt mer fysisk og dynamisk. Det oppleves som langt mer kraftfullt, som om jeg har satt inn større forsterkere eller høyttalere.. Endringen var ganske markant og ingen tvil mot det bedre rent lydmessig.. Jeg har heldigvis ingen teoretisk bakgrunn mot dette, kun masse lytteerfaring. Det er hevet over enhver tvil at dette faktisk har noe for seg, og hos meg var dette en god vei videre mot målet.. Så til trådstarter vil jeg bare si at du er ikke på feil vei og lykke til videre...:)

mvh
    lassemann

Sist redigert:

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Jeg har et meget avslappet forhold til kabler, både på signalsiden og på strømsiden.. Jeg har dog noen ideer om hva som skaper den gode lyden, men samtidig er jeg ganske så eklektisk i min tilnærming. Alltid artig å ha et litt åpent sinn i denne tilnærmingen. Jeg har lært mang en gang at å låse seg fast i gamle tanker og bli enspora fører som regel ikke noen vei hen. Etter drøye 20 år med denne herlige hobbien lærer jeg stadig nye ting som bringer meg noen steg videre.. Jeg har brukt noen slike fancy 6mm2 skjermede kinesiske strømkabler gjennom flere år nå og jeg må sagtens si at med eller uten dem har ikke betydd så mye for den gode lyden. Så jeg har nok tenkt at hva som henger bakpå der er av minimal betydning..

RS, våres kanskje mest "kranglete" kabelfantast her inne, var på besøk hos meg her føre jul en gang. Og så klart var ikke mine multicore gode nok etter hans mening og det at jeg ikke tok hensyn til polaritet og nettstikk var også kritikkverdig. Vel, vi får vel prøve ut dette også da tenkte jeg.. Vi tok hele runden med mine kabler først.. Etter mye om og men, frem og tilbake i lytteposisjon ble vi ferdig og hadde dette noe for seg?? Ja, helt klart etter min mening.. Mer rom og 3D, ro i lydbildet og såkalt svart bakgrunn.. Enda mer av ullsokken forsvant.. Etter så mye lytteerfaring som jeg har var ikke dette til å ta feil av.. Men RS var fortsatt ikke 100% fornøyd. Jeg måtte bruke solid core HELE veien og han tilbø seg å lage nye kabler til hele anlegget, noe han så gjorde. Det ble brukt 2,5mm2 skjermet grøftekabel med gode kontakter i begge ender. RS var meget nøye på at jeg noterte meg polaritet og hvordan nettstikket stod på de enkelte komponentene, noe jeg gjorde, kabel for kabel.

Hva skjer nå da?? Jo, hele anlegget har blitt mer fysisk og dynamisk. Det oppleves som langt mer kraftfullt, som om jeg har satt inn større forsterkere eller høyttalere.. Endringen var ganske markant og ingen tvil mot det bedre rent lydmessig.. Jeg har heldigvis ingen teoretisk bakgrunn mot dette, kun masse lytteerfaring. Det er hevet over enhver tvil at dette faktisk har noe for seg, og hos meg var dette en god vei videre mot målet.. Så til trådstarter vil jeg bare si at du er ikke på feil vei og lykke til videre...:)

mvh
    lassemann
    Har du likespenning i kontaktene dine, du? Mer strøm er det du fikk. Har selv hørt bedre lyd fra mitt eget anlegg grunnet trafokiosk bare 30 - 50 meter unna, men tror neppe jeg hadde endret stort med bytte av kabelen på en billig Yamaha surroundreceiver. Vi får heller se hva som skjer på dyrere saker.. Har jo det også, men stue er stue.. :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt tidligere. Ønsker ikke noe diskusjon rundt dette. Jeg spør kabel gutta ikke kverulantene:)

Hvorfor har ikke synspunkter fra de som mener å besitte teknisk og teoretisk kunnskap om produktene like stor interesse som de fra folk som bare mener noe om produkter de har hørt, eller sannsynligvis kjøpt?

"Ønsker ikke diskusjon" er ganske fånyttes i et diskusjonsforum. Det er ingenting i åpningsinnlegget ditt som tyder på at du ikke ønsker tips som forklarer hvorfor noe er eller ikke er fornuftig å prioritere.

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor det heromkring er så vanskelig å bare akseptere at andre mener og gjør annerledes enn seg selv, uten å henfalle til aggressiv krangling.

Mitt ståsted ang. strømkabler er at med tilstrekkelig tverrsnitt, god terminering (med samme gode nok tverrsnitt i kontaktflatene) og god skjerming, er du etter min forstand godt dekket for alt du kan påvirke.

2,5mm2 Supra-kabler burde være en enkel og relativt rimelig måte å ivareta dette på. ...For eksempel! Selv har jeg skrudd sammen noen LMC-kabler selv, men de er litt ubehagelig stive og uhåndterbare. Neste gang satser jeg kanskje på Ölflex eller Supra i stedet.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Har du likespenning i kontaktene dine, du? Mer strøm er det du fikk. Har selv hørt bedre lyd fra mitt eget anlegg grunnet trafokiosk bare 30 - 50 meter unna, men tror neppe jeg hadde endret stort med bytte av kabelen på en billig Yamaha surroundreceiver. Vi får heller se hva som skjer på dyrere saker.. Har jo det også, men stue er stue.. :)
    Det med å snu stikkene kan faktisk ha en misjon. Kikk her, hvis du gidder:

http://www.hifisentralen.no/forumet/tech-hja-rnet/20286-snu-stikket.html

Mer strøm tror jeg derimot IKKE han fikk. Anlegget trekker ikke mer strøm selv om kabelen blir tjukkere.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Nå har du nettopp forklart hvorfor han fikk mer strøm uten å selv vite hvorfor! Gratulerer!! Står to trafoer i MOTFASE i stikkontakten i veggen vil de påvirke hverandre negativt. Det er DERFOR man får gevinst av å "snu stikket". Trafoer i motfase yter nemlig mindre enn trafoer i rett fase.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.399
    Torget vurderinger
    34
    Som sagt tidligere. Ønsker ikke noe diskusjon rundt dette. Jeg spør kabel gutta ikke kverulantene:)

Hvorfor har ikke synspunkter fra de som mener å besitte teknisk og teoretisk kunnskap om produktene like stor interesse som de fra folk som bare mener noe om produkter de har hørt, eller sannsynligvis kjøpt?

"Ønsker ikke diskusjon" er ganske fånyttes i et diskusjonsforum. Det er ingenting i åpningsinnlegget ditt som tyder på at du ikke ønsker tips som forklarer hvorfor noe er eller ikke er fornuftig å prioritere.

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor det heromkring er så vanskelig å bare akseptere at andre mener og gjør annerledes enn seg selv, uten å henfalle til aggressiv krangling.

Mitt ståsted ang. strømkabler er at med tilstrekkelig tverrsnitt, god terminering (med samme gode nok tverrsnitt i kontaktflatene) og god skjerming, er du etter min forstand godt dekket for alt du kan påvirke.

2,5mm2 Supra-kabler burde være en enkel og relativt rimelig måte å ivareta dette på. ...For eksempel! Selv har jeg skrudd sammen noen LMC-kabler selv, men de er litt ubehagelig stive og uhåndterbare. Neste gang satser jeg kanskje på Ölflex eller Supra i stedet.
    Hvis trådstarter opplever at det er forskjell på kabler, så kan det jo være litt irriterende å få høre ustanselig at "nei, du hører feil. Har du god nok terminering og stort nok tverrsnitt er det samme hva slags kabel du bruker".

Roy

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Hei... Er på jakt etter nye nett kabler til anlegget mitt. Tenkte først å lage selv, men går litt vill i jungelen på ebay. Er det noen som kan komme med noen gode tips?

Har i tillegg kikket litt på disse: HiEnd Furukawa Pcocc 1M 3ft Audio Power Cable Cord Shucko Schuko | eBay

Men har brent meg før på dårlige apparat kontakter. Vil ha kontakter som sitter skikkelig i apparatene.

Post gjerne noen linker :)
    Ser kun at trådstarter sliter med å få pluggene til å sitte ordentlig i apparatet, samt at vedkommende har lest et sted at bytte av kabler hjelper på lyden..
    Tviler ikke på at det hos flere kan ha sin misjon, men sliter i grunn med å fatte poenget med å kjøpe kabler og ikke bruke pengene et annet sted i anlegget. :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå har du nettopp forklart hvorfor han fikk mer strøm uten å selv vite hvorfor! Gratulerer!!
    Mulig det.

Kanskje du kan forklare meg det, da, siden jeg åpenbart ikke forstår? Det man ønsker å minimere ved å snu stikkene er vel spenninger mellom apparatene, og påfølgende strømmer i jordsløyfer, som kan skape støy. Blir det produsert mer strøm i trafoene/L- og R-/pluss og minus-lederne selv om det går strøm fra og til apparatenes sikkerhetsjord samt mellom disse og nettjord? Hvordan skjer det?

Hvordan kan polariteten til én vekselstrømstrafo påvirke effekten til en annen? Jeg vil veldig gjerne høre mer om dette. Inntil videre tillater jeg meg imidlertid å ta jeg det med en klype salt.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvis trådstarter opplever at det er forskjell på kabler, så kan det jo være litt irriterende å få høre ustanselig at "nei, du hører feil. Har du god nok terminering og stort nok tverrsnitt er det samme hva slags kabel du bruker".
    Ser den, selvsagt.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.926
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    @ Mulelid og andre; Det er da pokker ikke ditt problem hva trådstarter velger bruke pengene på? Dessuten tar du jo selvsagt feil så det suser; det er store forskjeller lydmessig på strømkabler også. I tillegg har trådstarter flere ganger bedt om aksept for at han vil høre fra de som mener det er forskjeller på kabler, ikke slike som deg. Noe du ikke forstår rundt akkurat det?

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    741
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Lykke til med kontakten.

Av alle mine diy kjøp er de sonar kontaktene blant de mest skuffende.
    Vært behov for blind vold på noen for å få de inn i apparat.
    Andre sitter skremmende løst, og vil liksom ikke langt nok inn.
    Brukte sprittusj på løs apparat kontakt og ble nedstemt av å se kontaktoverflate..
    Dårlig kvalitets feeling ved reterminering.

Scuko'n har vært overkommelig dog.

KAN selvsagt vært piratkopi av et rimelig produkt jeg fikk...
    Den er litt bedre enn den rimeligste Sonar. Men jeg anbefaler ikke den du kjøpte.

AD

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Foreslår at en moderator sletter alle svar tilbake til første innlegg slik at trådstarter får det han etterlyser, nemlig tips ang. strømkabler til anlegget. Når folk begynner med "slike som deg" har det gått for langt!

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Hvor får dere alt hatet, biskheten og arrogansen fra, gutter?? Nedslående lesing dette. Kan dere ikke spare det til en situasjon der livet lugger SKIKKELIG, i stedenfor å øse de ut over presumptivt likesinnede trivelige mennesker med felles hobby?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.926
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Foreslår at en moderator sletter alle svar tilbake til første innlegg slik at trådstarter får det han etterlyser, nemlig tips ang. strømkabler til anlegget. Når folk begynner med "slike som deg" har det gått for langt!
    Moderator skulle vært fra det øyeblikk trådstarter ba om respekt for trådens tema. "Slike som deg" betyr de som ikke vil godta det, så ingen grunn til å føle seg trampet på sin stolthet.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Moderator skulle vært fra det øyeblikk trådstarter ba om respekt for trådens tema. "Slike som deg" betyr de som ikke vil godta det, så ingen grunn til overreaksjon.
    "Slike som deg" kommer oftest fra folk som ikke har respekt for andre enn seg selv.......

AndreasKarm

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.02.2008
    Antall liker
    6
    Hehe.. Nå vil jeg ikke gjøre dette til en diskusjon, for skikkelige strøm kabler skal jeg ha. Har god erfaring med oppgradering av dette tidligere. Jeg har en del nordost kabler i oppsettet fra før. Superflatline og blue heaven. Så er egentligt fornøyd med nordost. Tenkte bare om det var mulig å lage/kjøpe noe Kina greier som funker ok:)?
    Hehe.. Dette har sklidd ut. Jeg var egentligt mest interessert i å prate med likesinnede kabel folk:)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

Kan du ikke gi litt rom for a det er forskjellige folk med forskjellige meninger her inne ?? Sålangt synes jeg du oppfører deg som en grinebiter... Men det kan hende jeg tar feil, kanskje det bare er din form for humor... :rolleyes:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.958
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

mvh
    lassemann
    Det er jo ingen motsetning der. Selv jeg har kontroll på hvordan hvert enkelt stikk står vendt. Kan ikke si det gjorde noen stor forskjell, det heller, men verdt å prøve. På strømsiden har jeg best erfaring med strømfiltre (merkbart mørkere bakgrunn, mindre hardhet, osv) og dedikert 16 A kurs (litt bedre dynamikk), mens bytte av nettkabler ikke har gjort noen hørbar forskjell hos meg. Men når det er sagt, er altså mitt tips til trådstarter 2,5 mm Supra LoRad med tilhørende plugger. Det blir stødige nettkabler med god forbindelse.

Jeg har ikke helt troen på solid core-greiene. Det blir for upraktisk for meg med så stive kabler som må bendes på plass. En del av de eksotiske kablene bommer på det helt fundamentale: De er så klumpete at det knapt er mulig å få dem inn i nettbrønnen. Da er man like langt.

Sist redigert:

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Mulelid:
    Dette blir vel litt ekstremt?
    Om det virkelig hadde betydd noe at ledninger ligger "hultertilbulter" i koblingsbokser og kontakter, og sammentvinnet i Torixkoblinger, så tror jeg de fleste her inne hadde hatt STORE problemer med lyden i sine anlegg.
    Eller er det noe jeg har misforstått her?
    Ja, hvis du tror den siste meteren eller to gjør mer (eller mindre) med lyden enn de foregående kilometrene er jeg redd du har misforstått noe. Er anlegget jordet er det kun i kontakt med det øvrige elektriske anlegget via jordkabelen, og hvor ender den? Jording av ditt og datt som går på strøm er der for å unngå at folk blir utsatt for støt i dusjen eller når de vasker opp på gamlemåten, men den kan hjelpe mot evt. støy fra andre ting koblet til lysnettet. Plasma-TV osv. Det er, som jeg har nevnt før, en transformator i de fleste ting som drives av nettspenning, og det som kommer ut på sekundærsiden i en forsterker osv er i kontakt med lysnettet kun via magnetisme. Skal dere rette på alle feila som måtte være i lysnettet og er livredde for støy; Kjøp en skilletrafo i stedet for kabler. Selve lydkvaliteten kommer uansett ETTER nettrafoen i anleggets ulike komponenter. :)
    Vel, Mulelid:
    Jeg tror nok bare at vi snakker litt forbi hverandre her, men egentlig er av samme oppfatning?
    Jeg har også en ganske klar ide omkring dette med nettkabler, og som jeg tidligere har gitt uttrykk for.
    Jeg har vondt for å tro at dyre "hokuspokuskabler" har noe for seg. Det viktigste er vel at kabelen har et tilfredsstillende tverrsnitt i forhold til effekten den skal belastes med, og ikke minst - at støpslene i hver ende er av god kvalitet.
    Om den er skjermet eller ikke tror jeg spiller mindre rolle.
    Jeg har ikke så mye annen erfaring bak dette enn min egen, og muligens har jeg vært heldig? Men faktum er at jeg aldri, på noe tidspunkt, har vært plaget med støy av noe slag, enten det være seg nettkabler eller signal- høyttalerkabler.

V

vinterand

Gjest
    Det som kan undre er at to ens konstruerede ledninger hvor kun ledemateriellet er forskelligt kan give store hørbare forskelle, Som jeg har nævnt i et tidligere indlæg har jeg selv prøvet at lave to eksakt ens netledninger hvor den eneste forskel var ledematerialet som var henholdsvis kobber og sølv, og der er virkelig stor forskel på lyden afhængig hvilket materialer der lyttes til, jeg kan kun anbefale at prøve at lave eksperimentet selv.

Den eneste forklaring på at der muligvis er noget man kan kalde materielle-lyd som jeg kan komme op med baserer sig på to fænomener som er velkendte.

Det ene fænomen er at man kan banke på en ledning og hører resultatet i højtaleren hvis forstærkningen er høj nok, den andet fænomen er at man gå under nogle højspændingsledninger, gerne en kold dag, så høres en summen forårsaget af den strøm som gå igennem ledningerne.

Jeg er ikke meget i tvivl om at var højspændingsledningerne lavet af et andet materielle så ville den afgivende resonans-mønstret blive lidt anderledes, det samme ville sikkert kunne konstateres ved det andet tilfælde jeg nævnte som var at banke på en ledning og få en lyd i højtaleren. Så det er hver at bemærke at påvirkningen kan foregå begge veje som med magnetisme i forbindelse med strøm og ledning.

Ser man på hårdheden af materialerne er der også her en form for logisk sammenhæng sølv har den klareste/håreste klang kobber noget blødere og guld har den blødeste klang.

Jeg bruger selv sølv men ikke uden linolie og silke (Duelund) dette ændre sikkert "resonansmønsteret" til en bløder karakter, og det er også det som høres. Også dielektrikummet ændre sig hvilket er en anden historie.

Jeg er ikke selv istand til at klarlægge denne teori med målinger osv. det er i det hele taget et stort problem ved hi-fi at det ikke er et højforsknings-område som militær og lægevidenskab osv er det.
    Men det er muligt man kan finde noget videnskabeligt materielle som har undersøgt vibrationsmønster ved gennemgang af strøm i forhold til det benyttede ledemateriale, men hvor det måske ikke direkte relaterer til Hi-Fi.

Sist redigert:

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Jeg tror skjerming er oppskrytt; jeg har lakris-strømkabler (som sikkert ikke er skjermet?) i skjønn forening med uskjermede signalbærende kabler (riktignok er disse flettet).
    Ingenting som tyder hos meg på at dette skal være noe problem. Shunyata sier jo selv:
    Shielding can be a two-edged sword. On one hand, it can reduce radiated fields from impacting other components. On the other hand, the shielding may induce re-radiated fields onto the cable or component that it is being used in. Sometimes the cure may be worse than the illness. As always - you must know your materials and tools and apply intelligence with a small dose of intuition to create a world class product. There is no silver bullet and there is no rote formula that works in all cases. There is just hard work, occasional inspiration and lots of testing.”

I det hele tatt virker dette med strømkabler litt voodoo for meg; alt for avhengig av tekniske tilfeldigheter ved strømforsyninger og strømnettet; slike det neppe er mulig å få et grep på som amatør.
    Ville prioritert skikkelige komponenter og signalbærende kabler. Tror man skal vite veldig godt hva man gjør før man løper og kjøper en Nordost Odin strømkabel, med andre ord.
    Ifølge Shunyata er det jo også simple strømforsyninger som tjener best på dyre strømkabler. Hvorfor ikke kjøpe skikkelige komponenter først som sist?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det står en liste rett over spørsmålet ditt..

Like morsomt hver gang dette med strøm kontra signalkabler og deg KT... På signalsiden forfekter du sølv ned på mikrostruktur nivå ...Men å tenke at det kanskje er greit med en enkel skjerming bak i vepsebolet , noe som kanskje vil øke ytelsen på dine RA kabler...Se det faller deg ikke inn :)...Som sagt fornøyelig.. Har selv tro på helhet, også på kabelsiden... IMHO ;)

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Hvorfor er det morsomt? Jeg mener bare ut fra det jeg har erfart og tør å gå mot strømmen. ;)
    Har faktisk prøvd med noen dyre, skjermede strømkabler uten å få noen forbedring. (Dette ga i hvert fall en indikasjon)
    Ut fra forsøk mener jeg at effektene fra strømkabler ikke kan sammenlignes med effektene fra signalførende kabler. Rent funksjonsmessig i anlegget er dette også to ganske forskjellige "ting" vi har med å gjøre.
    Trompetnerd er forøvrig av samme oppfatning som meg angående relativ nytteverdi av kablene. Så jeg er ikke alene her.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Dyrt, anerkjent, høres bra ut..ikke kveruler så da... Både Accu og Ayre (som jeg prøvde de dyre strømkablene på) tror jeg bestreber å lage mest mulig vellydende strømforsyninger.

Y

ymir

Gjest
    Dyrt, anerkjent, høres bra ut..ikke kveruler så da... Både Accu og Ayre (som jeg prøvde de dyre strømkablene på) tror jeg bestreber å lage mest mulig vellydende strømforsyninger.

Da burde de vel IKKE TRENGE den saken som står bakerst,dersom de lager så suverene strømforsyninger?

082_Accuphase_Taoc_stands.jpg

A closer view of the Accuphase system: to the right front is the Class A Stereo Power Amplifier A-30 (30 Watts per channel, 8 ohms, Pure Class A); to the left front is the A-60 (60 Watts per channel, 8 ohms, Pure Class A). In the rear is the Accuphase Clean Power Supply PS-1200V. These triple parallel push-pull MOSFET-based amps are generating quite a rave in Europe.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Hvor får dere alt hatet, biskheten og arrogansen fra, gutter?? Nedslående lesing dette. Kan dere ikke spare det til en situasjon der livet lugger SKIKKELIG, i stedenfor å øse de ut over presumptivt likesinnede trivelige mennesker med felles hobby?
    +1. Se så fin signatur jeg har.\/

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Da burde de vel IKKE TRENGE den saken som står bakerst,dersom de lager så suverene strømforsyninger?
    Tja, "den saken" kan sikkert gjøre sin nytte ved visse betingelser. Andre land kan ha andre utfordringer med strømmen, hva vet jeg. Kabelen den er tilkoblet veggen med ser forresten ganske lakrisaktig ut.

V

vinterand

Gjest
    Det som kan undre er at to ens konstruerede ledninger hvor kun ledemateriellet er forskelligt kan give store hørbare forskelle, Som jeg har nævnt i et tidligere indlæg har jeg selv prøvet at lave to eksakt ens netledninger hvor den eneste forskel var ledematerialet som var henholdsvis kobber og sølv, og der er virkelig stor forskel på lyden afhængig hvilket materialer der lyttes til, jeg kan kun anbefale at prøve at lave eksperimentet selv.

Den eneste forklaring på at der muligvis er noget man kan kalde materielle-lyd som jeg kan komme op med baserer sig på to fænomener som er velkendte.

Det ene fænomen er at man kan banke på en ledning og hører resultatet i højtaleren hvis forstærkningen er høj nok, den andet fænomen er at man gå under nogle højspændingsledninger, gerne en kold dag, så høres en summen forårsaget af den strøm som gå igennem ledningerne.

Jeg er ikke meget i tvivl om at var højspændingsledningerne lavet af et andet materielle så ville den afgivende resonans-mønstret blive lidt anderledes, det samme ville sikkert kunne konstateres ved det andet tilfælde jeg nævnte som var at banke på en ledning og få en lyd i højtaleren. Så det er hver at bemærke at påvirkningen kan foregå begge veje som med magnetisme i forbindelse med strøm og ledning.

Ser man på hårdheden af materialerne er der også her en form for logisk sammenhæng sølv har den klareste/hårdeste klang kobber noget blødere og guld har den blødeste klang.

Jeg bruger selv sølv men ikke uden linolie og silke (Duelund) dette ændre helt sikkert "resonansmønsteret" til en bløder karakter, og det er også det som høres. Også dielektrikummet ændre sig hvilket er en anden historie.

Jeg er ikke selv i stand til at klarlægge denne teori med målinger osv. det er i det hele taget et stort problem ved hi-fi at det ikke er et højforsknings-område som militær og lægevidenskab osv er det.
    Men det er muligt man kan finde noget videnskabeligt materielle som har undersøgt vibrationsmønster ved gennemgang af strøm i forhold til det benyttede ledemateriale, men hvor det måske ikke direkte relaterer til Hi-Fi.

Måske det virker en anelse patetisk at citerer sig selv, men jeg vil gerne gøre dette her færdigt for min egen skyld.
    Som sagt er der en stor sandsynlighed for at begrebbet materiale lyd eksisterer, evt. på grund af vibrations/resonens-mønstrer som kan opstår udefra eller fra strømmen som løber i selve ledningen.

Som nævnt kan dette vibration-mønster påvirkes af isoleringen, af skærm osv.

Isolering og skærm har udover en eventuel mekanisk virkning samtidig en elektrisk virkning. Selve isoleringen kalder dielektrikummet og er en vigtig parameter i beregningen af den fejlkapacitet som opstår mellem lederene plus til andre objekter.

Jeg skal ikke lægge skjul på at jeg mener at alt plastik har en indvirkning på lyden som jeg ikke mener er forenelig med hi-fi, en slags polyfims-lyd, ekko, fnidder, fimset, tværet ud ,"afrundet" lyd, svært at forklarer.

Årsagen til denne speciale lyd var måske det som Malcolm Omar Hawksford forsøgte at bevise var til stede i denne noget omdiskuterede artikel The Essex Echo 1995: Electrical Signal Propagation & Cable Theory | Stereophile.com

Han vidste også at der måske var noget at der var en slags hukommelse i plastik. Men han lavede muligvis en fejl som han dog ikke har indrømmet, Men dikutioner har bølget siden, så om det er det som artiklen vidste som har en uheldig indflydelse på lyden, eller om det er noget andet må foreløbig står hen i det uvisse.

Jeg har til mine kabler valgt papir, silke, og linolie som isolering, som sagt stærkt indspiret af Steen Duelund, men udover at jeg synes det lyder mere rigtigt end plastik så har kombinationen af silke,papir vædet godt ind i linolie og derefter tørret en god vibrationsdæmpende virkning, udover at det naturligvis virker som en god isolering.

Jeg mener det er vigtigt af tage hensyn til både de elektriske data og de mekaniske omstændigheder, da det som jeg antydede i forrige indlæg muligvis er to sider af samme sag med hensyn til den resulterende hørte lyd.

Da jeg bruger klasse D og der iøvrigt er meget i dag som støjer udefra såvel som indfra så mener jeg at en skærm kan være en fordel.
    Skærmen har jeg også valgt både skal tage del i den mekaniske dæmpning og være effektiv rent elektrisk.

Jeg har valgt 1 mm bly som skærm, den bliver lagt stramt omkring lederen, det hele gennemvædes med linolie og få nogle timer i ovnen, så alt smelter godt sammen og når det hele er tørret op er det særdeles mekanisk stabilt.

En skærm skal have et potentiale ellers samler den støj op, jeg har valgt en batteri til denne opgave, et eksembel på et af mine kabeler kan ses herunder, fotoet viser dog et højtalerkabel lavet med litze tråd for at minimerer den interne spolevirkning, plus at kunne få et stort areal/kvadrat uden at skineffekt for en betydning.

Ved en netledning har skineffekt ingen betydning den er nærmest ønskelig på grund af filtervirkningen, så litze tråd er unødvendig en enkelt rund leder på eks.v. 2.5 kvadrat ok ved netledninger.

kabel.jpg

Ps. det er naturligvis ulovligt at lave netledninger efter disse principper og forsikringen vil ikke dække hvis kablerne er årsag til en eventuel brand.
    Men jeg må sige at alt det jeg selv laver går aldrig i stykker, men alt det Kinesiske lort jeg køber i Netto og andre lavpris-butikker simpelthen konstant springer i luften omkring mig. Så jeg er ikke et sekund i tvivl om hvad der er mest farligt.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn