Forskjellen på pro-segmentet og hifi-segmentet, IMHO, er at pro-segmentet har langt mer kresne og bevisste kunder. De er avhengig av godt ustyr for å kunne gjøre jobben sin. Hvis utstyret ikke funker, får de ikke pæng. Så enkelt er det. Det gjør at produsentene er nødt til å levere, og ikke kommer unna med å levere snake-oil. Dessuten tror jeg for å være ærlig at mange folk innenfor lydbransjen er langt mer trenede lyttere enn hva som gjelder for mange hifi-folk (meg selv inkludert), og derfor er bedre i stand til å høre hva som funker og hva som ikke funker.
Dersom jeg har valget mellom å kjøpe et produkt fra en hifi-produsent og en pro-produsent, og de er likt priset, vil jeg som en hovedregel alltid gå for pro-produktet. Da vet jeg at jeg får det jeg betaler for. Med mindre jeg har grunn til å tro at nøyaktig dette hifi-produktet var av svært høy kvalitet, da. Så må man bare være klar over hva som er det tiltenkte bruksområdet til pro-produktene man kjøper. Hvis en høyttaler primært er laget for å kunne spille veldig veldig høyt utendørs feks, vil den antakelig ha en del kompromisser som gjør at den er mindre optimal som hjemmehøyttaler. Dessuten er en del studiomonitorer tunet helt flatt, noe som kan oppleves litt for kaldt mange lyttere. Det kan man imidlertid lett justere på med DSP. Men som hovedregel: for meg har det blitt selvsagt å sjekke ut pro-markedet først hvis jeg skal ha et nytt produkt