Nettverkstreamer overlegen pc lydmessig ? vel

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
^^Vel....Sitat OlavE:

Forskjellen på pro-segmentet og hifi-segmentet, IMHO, er at pro-segmentet har langt mer kresne og bevisste kunder. De er avhengig av godt ustyr for å kunne gjøre jobben sin. Hvis utstyret ikke funker, får de ikke pæng. Så enkelt er det. Det gjør at produsentene er nødt til å levere, og ikke kommer unna med å levere snake-oil. Dessuten tror jeg for å være ærlig at mange folk innenfor lydbransjen er langt mer trenede lyttere enn hva som gjelder for mange hifi-folk (meg selv inkludert), og derfor er bedre i stand til å høre hva som funker og hva som ikke funker.

Dersom jeg har valget mellom å kjøpe et produkt fra en hifi-produsent og en pro-produsent, og de er likt priset, vil jeg som en hovedregel alltid gå for pro-produktet. Da vet jeg at jeg får det jeg betaler for. Med mindre jeg har grunn til å tro at nøyaktig dette hifi-produktet var av svært høy kvalitet, da. Så må man bare være klar over hva som er det tiltenkte bruksområdet til pro-produktene man kjøper. Hvis en høyttaler primært er laget for å kunne spille veldig veldig høyt utendørs feks, vil den antakelig ha en del kompromisser som gjør at den er mindre optimal som hjemmehøyttaler. Dessuten er en del studiomonitorer tunet helt flatt, noe som kan oppleves litt for kaldt mange lyttere. Det kan man imidlertid lett justere på med DSP. Men som hovedregel: for meg har det blitt selvsagt å sjekke ut pro-markedet først hvis jeg skal ha et nytt produkt :)
Jeg er f.ø. også helt uenig i at proaudio segmentet er kresne og bevisste. Jeg vile heller bruke ordet gniere. Mitt inntrykk er at (lyd)kvalitet i beste fall kommer i annen rekke.

Mvh
Hører du hva du sier? At lydkvalitet på innspillingssiden "i beste fall kommer i annen rekke".

Og så kommer det gull ut i andre enden når du plugger inn et hjemmeanlegg?

Ta en titt på bilder fra gode studioer. Der har de full kontroll over akustikk og lydbølger. Det er et helt annet konsept enn lyddusjer som stråler demokratisk i alle retninger, men lyden er ikke dårlig i slike studioer:

https://www.onstage.pro/cdn/gallery/ffa/ffadf8a59d67dbcda1b527cebdda3f41-prop-726x468.jpg
-Og hvor har du det ifra at alle studioer ser slik ut, og ikke heller slik?

Vis vedlegget 399929

-Og hvem har sagt at det alltid kommer gull ut?

mvh
Dette er jo helt tydelig ett hjemme/prosjektstudio, ikke ett profesjonelt studio. Når det er sagt så kan det godt hende at det som spilles inn i dette studioet høres kjempebra ut, så lenge fyren som eier det vet hva han driver med. Umulig å se på ett bilde.

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
^^Vel....Sitat OlavE:

Forskjellen på pro-segmentet og hifi-segmentet, IMHO, er at pro-segmentet har langt mer kresne og bevisste kunder. De er avhengig av godt ustyr for å kunne gjøre jobben sin. Hvis utstyret ikke funker, får de ikke pæng. Så enkelt er det. Det gjør at produsentene er nødt til å levere, og ikke kommer unna med å levere snake-oil. Dessuten tror jeg for å være ærlig at mange folk innenfor lydbransjen er langt mer trenede lyttere enn hva som gjelder for mange hifi-folk (meg selv inkludert), og derfor er bedre i stand til å høre hva som funker og hva som ikke funker.

Dersom jeg har valget mellom å kjøpe et produkt fra en hifi-produsent og en pro-produsent, og de er likt priset, vil jeg som en hovedregel alltid gå for pro-produktet. Da vet jeg at jeg får det jeg betaler for. Med mindre jeg har grunn til å tro at nøyaktig dette hifi-produktet var av svært høy kvalitet, da. Så må man bare være klar over hva som er det tiltenkte bruksområdet til pro-produktene man kjøper. Hvis en høyttaler primært er laget for å kunne spille veldig veldig høyt utendørs feks, vil den antakelig ha en del kompromisser som gjør at den er mindre optimal som hjemmehøyttaler. Dessuten er en del studiomonitorer tunet helt flatt, noe som kan oppleves litt for kaldt mange lyttere. Det kan man imidlertid lett justere på med DSP. Men som hovedregel: for meg har det blitt selvsagt å sjekke ut pro-markedet først hvis jeg skal ha et nytt produkt :)
Jeg er f.ø. også helt uenig i at proaudio segmentet er kresne og bevisste. Jeg vile heller bruke ordet gniere. Mitt inntrykk er at (lyd)kvalitet i beste fall kommer i annen rekke.

Mvh
Du innser at det finnes forskjellige grader innenfor "pro audio" ikke sant? At det er forskjell på for eksempel ett par studiomonitorer som koster 1500nkr paret og er tiltenkt bruk av musikere som lager demoer på soverommet, og monitorer som koster 150k og er tiltenkt profesjonelle studioer som jobber med internasjonale artister?

"Gniere", den var fin... :rolleyes:

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.595
Sted
Stavanger
Min preamp laget av en pro audio fabrikant koster over €18k, så det trenger ikke være billig fordi om utstyret kommer fra en pro audio leverandør.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Antall liker
4.073
Torget vurderinger
0
For over 200k (for bare høyttalerne!) får du MYE i pro-segmentet; sågar mulighet for et surroundoppsett inkl. akustiske tiltak.
- Surround blir aldri like bra som 2-kanalere som er optimalisert for musikk/stereo.
- Hvis Magico ikke er "pro" så bit meg i rompa :D Det blir for dumt å putte på pro og ikke pro merkelapper på utstyr.
- Det er ikke alltid at man ønsker studiomonitorer i stua. De kan lyde for nøytral for å si det slik.
Bytt ut "nøytral" med "naturlig" i setningen din ovenfor.

Hvorfor så skeptisk til det naturlige?
Jeg har hørt 100% nøytral lyd på lab på NTNU med max demping. Det er virkelig ikke den lyden du ønsker på stuen for å si det slik.

Det er alltid et element av musikalitet i en produksjon. Jeg er ikke enig i at nøytralt er det samme som naturlig. Det er naturlig at lyd er forurenset på et vis, eller farget til en viss grad. Det er en god grunn til at mange liker klasse-A og/eller rørforsterkere med trafoer som farger lyden. Jeg ser at du bruker mye tid og energi på å anbefale aktive klasse D høyttalere - og de lyder selvfølgelig ikke like bra som mye annet utstyr - selv om du prøver å si noe annet :) Det kan virke som at du virkelig ikke har prøvd å lytte til klasse-A forsterkere og hvordan de positivt øker musikkopplevelsen - men at du snarere har bestemt det på et konseptuelt og teoretisk nivå at klasseD og monitorer er det beste.
Du skriver at jeg anbefaler klasse D-høyttalere. Implisitt skriver du at jeg ikke har hørt klasse A. Her er en beskrivelse av mitt system:

"The digital and analogue audio signals are internally processed at 96kHz and there is a true 48kHz wideaudio path from the input to the acoustic output, with the tweeter system equalised up to about 40kHz. The 8351 uses an entirely new power amplifier design with two linear, low noise Class D amps powering the woofer andmidrange with low thermal load. A Class AB amplifer powers the tweeter for maximum bandwidth and linearity. This discrete component tweeter amplifer design has been used by Genelec for 30 years in larger 3-way main monitors".

For øvrig bryr jeg meg ikke så mye om forsterkeren er klasse A eller D. Det er viktigst hvordan det høres ut, som gjerne har å gjøre med hvordan det ingeniørtekniske er løst.

Folk her på HFS henger seg ofte opp i teknikken. Den er viktig, men det viktigste er hvordan lyden kommer ut.

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Antall liker
246
Sted
Helsingborg Sverige
La oss fatte hverandres hender.
Så synger vi kombaja. :)

Jeg tror vi er ganske enige om både det ene og andra. Men har kanske litt förskjellig måte og skrive det på.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
18.673
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
For over 200k (for bare høyttalerne!) får du MYE i pro-segmentet; sågar mulighet for et surroundoppsett inkl. akustiske tiltak.
- Surround blir aldri like bra som 2-kanalere som er optimalisert for musikk/stereo.
- Hvis Magico ikke er "pro" så bit meg i rompa :D Det blir for dumt å putte på pro og ikke pro merkelapper på utstyr.
- Det er ikke alltid at man ønsker studiomonitorer i stua. De kan lyde for nøytral for å si det slik.

Jeg har hørt 100% nøytral lyd på lab på NTNU med max demping. Det er virkelig ikke den lyden du ønsker på stuen for å si det slik.

Det er alltid et element av musikalitet i en produksjon. Jeg er ikke enig i at nøytralt er det samme som naturlig. Det er naturlig at lyd er forurenset på et vis, eller farget til en viss grad. Det er en god grunn til at mange liker klasse-A og/eller rørforsterkere med trafoer som farger lyden. Jeg ser at du bruker mye tid og energi på å anbefale aktive klasse D høyttalere - og de lyder selvfølgelig ikke like bra som mye annet utstyr - selv om du prøver å si noe annet :) Det kan virke som at du virkelig ikke har prøvd å lytte til klasse-A forsterkere og hvordan de positivt øker musikkopplevelsen - men at du snarere har bestemt det på et konseptuelt og teoretisk nivå at klasseD og monitorer er det beste.
Godt formulert, og kan brukes i flere sammenhenger, feks i endeløse kabeldebatter. Lytting/subjektivt opplevelse vs konseptuelt/teoretisk grunnet

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.605
Torget vurderinger
49
Når det gjelder bits er bits etc, filer streamet fra NAS gjennom Oppo 103D lyder annerledes enn samme filene streamet gjennom Aeris til samme dac.
Ja, jeg håper ikke du tror jeg mener eller tror noe annet :)
Nei, de fleste som har prøvd vet at det er lyd forskjeller på streamere og pcer selv om de kan være små.
Selv bruker jeg MacMini/Audirvana/Tidal/Spotify i anlegg nr 2 og er veldig fornøyd med lyden, Toslink ut til Bryston Bda1.
Denne er jo begrenset til 24/96, men USB på Bda1 er begrenset til 16bit/32-48k så Toslink er og foretrekke:)

Hva som er best av PC og dedikerte streamere orker jeg ikke og debattere da jeg tror det går mest på hva man liker best selv.
PC krever endel kunskap, det er ikke alle som orker sette seg inn i det da det kan være både tidkrevende og frustrerende.
Lydmessig tror jeg de fleste kunne blitt fornøyd med begge deler og at det bare er fordommer eller smak/behag som avgjør hva man velger.

Når det er sagt syns jeg det er bra at folk protesterer når prisene ikke står i stil med det man får. Det virker som det er blitt en trend i highend land å prise produkter helt hinsides all sunn fornuft, men så lenge folk betaler så vil nok dette bare fortsette.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.383
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Min preamp laget av en pro audio fabrikant koster over €18k, så det trenger ikke være billig fordi om utstyret kommer fra en pro audio leverandør.
-Og mitt pro audio lydkort kostet $ 4600. Har aldri skrevet eller ment at pro audio må være billig.

mvh

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten

Godt formulert, og kan brukes i flere sammenhenger, feks i endeløse kabeldebatter. Lytting/subjektivt opplevelse vs konseptuelt/teoretisk grunnet
Ja, og så kan man snu på det og si "Det kan virke som at du virkelig ikke har prøvd å lytte til klasse-D forsterkere og hvordan de positivt øker musikkopplevelsen - men at du snarere har bestemt det på et konseptuelt og teoretisk nivå at klasseA og paneler er det beste."

Morsomt, ikke sant? Og sånn kan vi holde på i all evighet. :rolleyes:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.383
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
^^Vel....Sitat OlavE:

Mvh
Du innser at det finnes forskjellige grader innenfor "pro audio" ikke sant? At det er forskjell på for eksempel ett par studiomonitorer som koster 1500nkr paret og er tiltenkt bruk av musikere som lager demoer på soverommet, og monitorer som koster 150k og er tiltenkt profesjonelle studioer som jobber med internasjonale artister?

Ta deg heller tid til å lese det jeg skriver. Ikke bare innser jeg det, jeg påpeker det også.

mvh

A

ANM

Gjest
Det glemmes ofte en gruppe i disse "alt eller ingenting" debattene. Vi som faktisk har lyttet til store mengder forskjellige komponenter og skaper en forståelse av effekten eller uteblivelse av effekten gjennom etablert viten. Ikke noe i veien for å bevisst la subjektive behov overstyre det objektive, jeg gjør det titt og ofte.

Når det kommer til streamere bla forstår jeg ikke hvorfor man ikke frigjør seg fra denne lydkvalitets baserte forsvaret av sitt kjøp og begrunner kjøpet med brukervennlighet, driftsikkerhet og design, det alene synes jeg er godt nok argument for å velge streamer over PC. Om det koster 300000 eller 3000 er irrelevant, da man i samtlige andre sammenheng aksepterer at design og branding har en verdi. Klart det er kulere for meg med en McIntosh streamer fremfor en sur laptop eller en grå blikkchassis PC, men det koster og for øyeblikket er jeg ikke der... De som mener at man kaster bort penger på jåleri kan drite og dra, det er mine penger og jeg har et liv.

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
^^Vel....Sitat OlavE:

Mvh

Ta deg heller tid til å lese det jeg skriver. Ikke bare innser jeg det, jeg påpeker det også.

mvh
Jeg har lest hva du skriver, faktisk opptil flere ganger, men jeg skjønner rett og slett ikke hvor du vil hen med "lydkvalitet kommer i beste fall i andre rekke" og den der "gnier" greia. Du må gjerne utdype.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Antall liker
4.073
Torget vurderinger
0
-Og mitt pro audio lydkort kostet $ 4600. Har aldri skrevet eller ment at pro audio må være billig.

mvh
Et annet eksempel: Genelecs 1236a høyttalere koster 300k stk. Ikke så billig det heller.

Poenget er vel at du må begrunne og belegge prisen overfor et mer kritisk publikum i pro- enn i forbrukersegmentet:

=> Ferdigprutet i prosegmentet.

=> Tidvis fantastiske priser i forbrukersegmentet.

Innkjøpsprosessen er annerledes i prosegmentet. Kjøper du proutstyr, er du en gratispassasjer på det pris- og spesifikasjonsbildet som kompetente folk har tegnet opp for deg. I forbrukersegmentet er du mer overlatt til deg selv (hvilket høres ulogisk ut når man reflekterer over det, for selgeren i hifisjappa gir jo innrykk av at han er rådgiver også).

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Antall liker
4.073
Torget vurderinger
0
Det glemmes ofte en gruppe i disse "alt eller ingenting" debattene. Vi som faktisk har lyttet til store mengder forskjellige komponenter og skaper en forståelse av effekten eller uteblivelse av effekten gjennom etablert viten. Ikke noe i veien for å bevisst la subjektive behov overstyre det objektive, jeg gjør det titt og ofte.

Når det kommer til streamere bla forstår jeg ikke hvorfor man ikke frigjør seg fra denne lydkvalitets baserte forsvaret av sitt kjøp og begrunner kjøpet med brukervennlighet, driftsikkerhet og design, det alene synes jeg er godt nok argument for å velge streamer over PC. Om det koster 300000 eller 3000 er irrelevant, da man i samtlige andre sammenheng aksepterer at design og branding har en verdi. Klart det er kulere for meg med en McIntosh streamer fremfor en sur laptop eller en grå blikkchassis PC, men det koster og for øyeblikket er jeg ikke der... De som mener at man kaster bort penger på jåleri kan drite og dra, det er mine penger og jeg har et liv.
Hah! Visste du alltid var i interiørbransjen, ANM!

Velkommen ut av skapet.

;-)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.383
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

mvh
Jeg har lest hva du skriver, faktisk opptil flere ganger, men jeg skjønner rett og slett ikke hvor du vil hen med "lydkvalitet kommer i beste fall i andre rekke" og den der "gnier" greia. Du må gjerne utdype.
Vel, prøv å lese innlegg # 270 en gang til.

mvh

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten

mvh
Vel, prøv å lese innlegg # 270 en gang til.

mvh
Har lest #270 (igjen), skjønner fortsatt ikke hva du vil fram til. Tror vi lar det være med det, det virker jo ikke som om du er interessert å forklare hva du faktisk mener.

Forresten, NS-10 har gått ut av produksjon for lengst, og KRK er neppe noen fasit på hvordan gode monitorer høres ut.

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Antall liker
829
Sted
Bergen
Streamer er selvsagt best gutter,slutt å krangle bare hør her.

"min marantz, musikk og glede uten stans.
min marantz,spiller buksa av alle pc fans.
støy og jitter ? pc'en er uten sjans.
med marantz,da blir det en annen dans."

haha hoho..

Outport

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2014
Antall liker
39
Det er faktisk lyd i bitsa. Da er det igjen innspillingen i studio som er viktig. Å frakte bitsene som inneholder ferdig innspilt godlyd eller dårlig lyd er nok lettere enn selve innspillingen. Med forståelse for at frakten fungerer og virker slik den skal. Streamer som fungerer. Enig med de som mener at brukervennligheten er viktig , like viktig, bare ikke lyden blir dårligere. Ikke alle streamere kan spille DSD fks. Greit å kunne blande dsd med flac i en spilleliste hvis man ønsker av en eller annen grunn.

tyan

Musiker
Ble medlem
31.10.2009
Antall liker
48
Sted
Telemark
Har solgt "pro" utstyr i mange år uten at noe særlig har funnet veien til min stue. Noe av det brukes riktignok til å lage min egen musikk (Pga behov for flere kanaler). De Adam monitorene som det ble linket til her tidligere har forøvrig et oppgitt avvik på +/- 3db. Vanlige tall og det kan fort gi et totalt avvik på opptil 6db. Ganske labert for 200k. Når det gjelder topic så har jeg hatt flere media pcer som jeg har A/B testet mot min etterhvert tilårskomne Blacknote streamer/dac. Den har et knotete 2 linjers display og usb porter for minnepinne/disk. Betalte 4500kr for den brukt. Selv om jeg gjerne skulle pensjonert den så har den så langt vært bedre enn lyden fra PC. Både Spdif og USB. Jeg har da koblet begge inn i surround pre digitalt for rask A/B testing. Kommer selfølgelig til å teste flere løsninger for å hente lyden ut av pcen men denne linux boksen er kjekk å A/B-teste med. Støy er forøvrig et problem jeg har opplevd flere ganger med både interne pci lydkort og eksterne usb interface.

Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.934
Torget vurderinger
8
Brannfakkel? :)

Hvilke garanti har dere for at signalet ikke svekkes i inn og utgangen på en Nettverkstreamer?
Gjennom streameren og for den saks skyld?

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Antall liker
4.073
Torget vurderinger
0

Hvilke garanti har dere for at signalet ikke svekkes i inn og utgangen på en Nettverkstreamer?
Den gylne boksregel: Hold antallet bokser og overganger til et minimum.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.377
Så lenge man befinner seg i den heldigitale verden kan man jo ha så mange bokser og overganger man bare vil. Lett å verifisere om dataene har blitt tuklet med på veien, men slevagt større sjanse for å gå seg bort i innstillinger på en av boksene i kjeden jo flere man har.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.285
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

Digital overføring fungerer bare ikke sånn. Enten virker det, ellers virker det ikke. På den analoge utgangen er selvsagt "all bets off".

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Når det gjelder bits er bits etc, filer streamet fra NAS gjennom Oppo 103D lyder annerledes enn samme filene streamet gjennom Aeris til samme dac.
Et oppfølgingsspørsmål: Hvilket digitalt grensesnitt ut er sammenligningen gjort med? SPDIF? HDMI?

Dette er kjempeinteressant. Lurer veldig på hva årsaken til dette kan være. Er dataene identiske men at det er en klokkefenomen? Eller har noen av de avspillerene en eller annen ulik prosessering (algoritme, filter, oppsampling, etc. etc.) som påvirker lyden? Dette pirrer veldig på nysgjerrigheten kjenner jeg. Ikke fordi jeg ikke tror på observasjonen, men ut fra et ønske om å forstå mekanismene.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.377
Jeg er ikke inne i detaljene, men mener å ha lest noe om at behandlingen av lyd i HDMI-protokollen er litt såder... muligens ikke noe i det, men har du noen detlajer rundt det?

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Jeg er ikke inne i detaljene, men mener å ha lest noe om at behandlingen av lyd i HDMI-protokollen er litt såder... muligens ikke noe i det, men har du noen detlajer rundt det?
Se her, http://www.aes-media.org/sections/u...on - Audio Transport over HDMI - AES 2011.pdf

Hovedessensen er at HDMI er klokket av pixel-klokken. Det mangler en egen dedikert sampleklokke for lyd. Hvis ikke sampleklokken for lyd går opp i raten til pixel-klokken, så kan man få jitter. Som presentasjonen over viser så kommer det veldig an på kvaliteten på HDMI-mottageren i reciever/prosessor.

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Dere som kan dette: Finnes det noen faglig basert liste over do's and dont's når det gjelder digital tilkobling og streaming? Eller en enkel anbefaling om den beste måten å gjøre det på?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.285
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Dere som kan dette: Finnes det noen faglig basert liste over do's and dont's når det gjelder digital tilkobling og streaming? Eller en enkel anbefaling om den beste måten å gjøre det på?
Er det så mange alternativer?

Nettverkskabel eller wifi mellom filserver/databaseserver og streamer/PC, Optisk eller kobber med passende terminering mellom streamer/PC og DAC (optisk gir et hensiktsmessig galvanisk skille mellom PC, som ofte har litt elektrisk støy fra PSU, og DAC) og passende signalkabler mellom DAC (eller streamer/PC med godt lydkort) og forsterker.

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1

Nettverkskabel eller wifi mellom filserver/databaseserver og streamer/PC, Optisk eller kobber med passende terminering mellom streamer/PC og DAC (optisk gir et hensiktsmessig galvanisk skille mellom PC, som ofte har litt elektrisk støy fra PSU, og DAC) og passende signalkabler mellom DAC (eller streamer/PC med godt lydkort) og forsterker.
Takk. Var omtrent sånn jeg trodde. Lurte bare på om det finnes noen ting som opplagt skaper hørbart jitter feks, som jeg kanskje gjør av vanvare uten å vite om det.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.595
Sted
Stavanger

Takk. Var omtrent sånn jeg trodde. Lurte bare på om det finnes noen ting som opplagt skaper hørbart jitter feks, som jeg kanskje gjør av vanvare uten å vite om det.
Det er flere muligheter her.
En annen er feks. Roon Server kjørende på din NAS (ingen PC) og Ethernet bro til renderer, styrt av Roon Remote på ditt kontrollpunkt.
Så finnes det integrerte løsninger med alt liggende lokalt, slik jeg bruker.

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Den største utfordringen med digitale grensesnitt er ikke overføringen av korrekte data, det er relativt enkelt. Men utfordringen ligger i klokkedistribusjon og varians rundt dette. Ultimat sett så må DAC styres av en klokke som blir diktert fra en kilde, og det er i overføringen av denne klokken at man tidvis blir kreativ (på bekostning av lydkvaliteten). Noen DACer klarer tydeligvis dette fint, mens andre åpenbart er mer følsomme, siden man rapporterer lydforskjeller mellom avspillerutyr -- da under forutsetning at avspiller leverer bitperfekt identisk data ut.

Det teknisk beste er å ha en separat og dedikert klokkedistribusjon fra kilde til DAC, men dette er absolutt ikke vanlig i konsumentutstyr dessverre.

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Den største utfordringen med digitale grensesnitt er ikke overføringen av korrekte data, det er relativt enkelt. Men utfordringen ligger i klokkedistribusjon og varians rundt dette. Ultimat sett så må DAC styres av en klokke som blir diktert fra en kilde, og det er i overføringen av denne klokken at man tidvis blir kreativ (på bekostning av lydkvaliteten). Noen DACer klarer tydeligvis dette fint, mens andre åpenbart er mer følsomme, siden man rapporterer lydforskjeller mellom avspillerutyr -- da under forutsetning at avspiller leverer bitperfekt identisk data ut.

Det teknisk beste er å ha en separat og dedikert klokkedistribusjon fra kilde til DAC, men dette er absolutt ikke vanlig i konsumentutstyr dessverre.
Takk Midas, veldig interessant å lese. Hvis kan jeg bry hjernen din et sek til: Har du noe forslag på hvordan man evt. kan implementere dette på rimeligst mulig måte i systemet sitt? Selv bruker jeg feks minidsp 2x4 HD som dac per i dag, med toslink inn fra sonos connect. Hvis det skulle finnes noe klokke-problematikk her, hvordan kunne jeg hypotetisk sett løst det?

Topp Bunn