Nettverkstreamer overlegen pc lydmessig ? vel

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.595
Sted
Stavanger
Distinctive, du har jo både CC Audio til 379,- og opptil flere dyre streamerløsninger.... vil du si at prisforskjellen mellom dem er verdt det eller kunne de pengene vært brukt andre steder i kjeden for mer "value-for-the-bucks" ?
Vel, jeg skal gjerne tilstå at jeg ikke går vitenskapelig til verks når jeg kobler inn de forskjellige kildene.
Mine A/B tester går stort sett ut på å bruke lyd-hukommelsen, slik audio tidsskriftene også tildels gjør når de sammenligner med noe de har testet før. I mitt tilfelle så går det jo ikke lang tid mellom komponentbyttet, dog.
Jeg bruker også noen referansespor som jeg bruker ofte og merker meg noen passasjer som gir mening for meg.
Som oftest blir valgene understøttet av gåsehudfaktoren. Blir denne fraværende hos den ene kandidaten så ligger den tynt an i utvelgelsen.
Man må selvsagt være klar over at disse momentene langt fra er upåvirkelige, så bombastiske fasitsvar må man være forsiktig med. Tar jeg derimot en måling og resultatet ikke stemmer med persepsjonen, så vinner sistnevnte.
Å si at man synes at noe låter bedre enn annet utstyr bare med å lytte seg frem til dette holder for meg, selv om dette avviker fra en vitenskapelig metode. For meg blir det meningsløst å tvinge seg selv til å like noe bedre enn noe annet, bare fordi teorien tilsier dette. Her må man selvsagt også se på ens klangideal versus nøytralitet og naturtro gjengivelse.
Vet ikke om det hjelper, men det er ihvertfall en ærlig tilbakemelding.....

Når det gjelder en rangering koblet opp mot verdi per krone, så krever dette litt mer utbrodering enn et par setninger.
 
Sist redigert:

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
SISTE PÅ STREAMINGFRONTEN

Innovasjonspris for et IP-basert prosjekt for kringkasting.

https://www.ebu.ch/news/2016/09/liv...vation-award-completing-a-hat-trick-of-awards

Hva er relevansen til denne tråden og hifi generelt?

Poenget er at dagens bokser snart er avleggs. Derfor er det smart å ha færrest mulig av dem.

Mye av det som diskuteres her på HFS, er allerede løst av profesjonelle.

Lytt mest til musikken, men lån også øre til pro-segmentet. Så unngår du å sitte igjen med en haug museumsgjenstander om noen år.

;-)
Det henvises hele tiden til "pro-segmentet" og til profesjonelle. Hva menes egentlig med dette? Er dette et litt påtakelig forsøk på å si at noen ikke skulle være profesjonelle og derfor (angivelig) ikke skal ha innsikt og kompetanse innen det de driver med?

Det er flere som produserer musikk som ikke nødvendigvis har god innsikt i hifi og de egenskaper man kan dra ut herfra. Hvis man legger til grunn flere produksjoner så er min knusende dom at alt for få produsenter låner et øre til skikkelig hifi - ettersom produksjonen ofte er dårlig og optimalisert til øretelefoner og studiomonitorer.

Hvis man låner øret til Kirkelig Kulturverksted eller Daft Punk er situasjonen en annen - men du tenkte kanskje ikke på dem? :)
Forskjellen på pro-segmentet og hifi-segmentet, IMHO, er at pro-segmentet har langt mer kresne og bevisste kunder. De er avhengig av godt ustyr for å kunne gjøre jobben sin. Hvis utstyret ikke funker, får de ikke pæng. Så enkelt er det. Det gjør at produsentene er nødt til å levere, og ikke kommer unna med å levere snake-oil. Dessuten tror jeg for å være ærlig at mange folk innenfor lydbransjen er langt mer trenede lyttere enn hva som gjelder for mange hifi-folk (meg selv inkludert), og derfor er bedre i stand til å høre hva som funker og hva som ikke funker.

Dersom jeg har valget mellom å kjøpe et produkt fra en hifi-produsent og en pro-produsent, og de er likt priset, vil jeg som en hovedregel alltid gå for pro-produktet. Da vet jeg at jeg får det jeg betaler for. Med mindre jeg har grunn til å tro at nøyaktig dette hifi-produktet var av svært høy kvalitet, da. Så må man bare være klar over hva som er det tiltenkte bruksområdet til pro-produktene man kjøper. Hvis en høyttaler primært er laget for å kunne spille veldig veldig høyt utendørs feks, vil den antakelig ha en del kompromisser som gjør at den er mindre optimal som hjemmehøyttaler. Dessuten er en del studiomonitorer tunet helt flatt, noe som kan oppleves litt for kaldt mange lyttere. Det kan man imidlertid lett justere på med DSP. Men som hovedregel: for meg har det blitt selvsagt å sjekke ut pro-markedet først hvis jeg skal ha et nytt produkt :)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.595
Sted
Stavanger
SISTE PÅ STREAMINGFRONTEN

Innovasjonspris for et IP-basert prosjekt for kringkasting.

https://www.ebu.ch/news/2016/09/liv...vation-award-completing-a-hat-trick-of-awards

Hva er relevansen til denne tråden og hifi generelt?

Poenget er at dagens bokser snart er avleggs. Derfor er det smart å ha færrest mulig av dem.

Mye av det som diskuteres her på HFS, er allerede løst av profesjonelle.

Lytt mest til musikken, men lån også øre til pro-segmentet. Så unngår du å sitte igjen med en haug museumsgjenstander om noen år.

;-)
Det henvises hele tiden til "pro-segmentet" og til profesjonelle. Hva menes egentlig med dette? Er dette et litt påtakelig forsøk på å si at noen ikke skulle være profesjonelle og derfor (angivelig) ikke skal ha innsikt og kompetanse innen det de driver med?

Det er flere som produserer musikk som ikke nødvendigvis har god innsikt i hifi og de egenskaper man kan dra ut herfra. Hvis man legger til grunn flere produksjoner så er min knusende dom at alt for få produsenter låner et øre til skikkelig hifi - ettersom produksjonen ofte er dårlig og optimalisert til øretelefoner og studiomonitorer.

Hvis man låner øret til Kirkelig Kulturverksted eller Daft Punk er situasjonen en annen - men du tenkte kanskje ikke på dem? :)
Forskjellen på pro-segmentet og hifi-segmentet, IMHO, er at pro-segmentet har langt mer kresne og bevisste kunder. De er avhengig av godt ustyr for å kunne gjøre jobben sin. Hvis utstyret ikke funker, får de ikke pæng. Så enkelt er det. Det gjør at produsentene er nødt til å levere, og ikke kommer unna med å levere snake-oil. Dessuten tror jeg for å være ærlig at mange folk innenfor lydbransjen er langt mer trenede lyttere enn hva som gjelder for mange hifi-folk (meg selv inkludert), og derfor er bedre i stand til å høre hva som funker og hva som ikke funker.

Dersom jeg har valget mellom å kjøpe et produkt fra en hifi-produsent og en pro-produsent, og de er likt priset, vil jeg som en hovedregel alltid gå for pro-produktet. Da vet jeg at jeg får det jeg betaler for. Med mindre jeg har grunn til å tro at nøyaktig dette hifi-produktet var av svært høy kvalitet, da. Så må man bare være klar over hva som er det tiltenkte bruksområdet til pro-produktene man kjøper. Hvis en høyttaler primært er laget for å kunne spille veldig veldig høyt utendørs feks, vil den antakelig ha en del kompromisser som gjør at den er mindre optimal som hjemmehøyttaler. Dessuten er en del studiomonitorer tunet helt flatt, noe som kan oppleves litt for kaldt mange lyttere. Det kan man imidlertid lett justere på med DSP. Men som hovedregel: for meg har det blitt selvsagt å sjekke ut pro-markedet først hvis jeg skal ha et nytt produkt :)
Men hva er kriteriene?
For en pro mann kan det kanskje være at enheten skal tåle mye bank og virke selv om været er fuktig, osv. osv.
For en audiofil er dette helt underordnet.
 
  • Liker
Reaksjoner: JK

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Dersom jeg har valget mellom å kjøpe et produkt fra en hifi-produsent og en pro-produsent, og de er likt priset, vil jeg som en hovedregel alltid gå for pro-produktet. Da vet jeg at jeg får det jeg betaler for. Med mindre jeg har grunn til å tro at nøyaktig dette hifi-produktet var av svært høy kvalitet, da. Så må man bare være klar over hva som er det tiltenkte bruksområdet til pro-produktene man kjøper.
Jeg ville valgt en annen tilnærming, å lytte på de respektive for så å avgjøre hva jeg syntes spilte best.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Forskjellen på pro-segmentet og hifi-segmentet, IMHO, er at pro-segmentet har langt mer kresne og bevisste kunder. De er avhengig av godt ustyr for å kunne gjøre jobben sin. Hvis utstyret ikke funker, får de ikke pæng. Så enkelt er det. Det gjør at produsentene er nødt til å levere, og ikke kommer unna med å levere snake-oil. Dessuten tror jeg for å være ærlig at mange folk innenfor lydbransjen er langt mer trenede lyttere enn hva som gjelder for mange hifi-folk (meg selv inkludert), og derfor er bedre i stand til å høre hva som funker og hva som ikke funker.

Dersom jeg har valget mellom å kjøpe et produkt fra en hifi-produsent og en pro-produsent, og de er likt priset, vil jeg som en hovedregel alltid gå for pro-produktet. Da vet jeg at jeg får det jeg betaler for. Med mindre jeg har grunn til å tro at nøyaktig dette hifi-produktet var av svært høy kvalitet, da. Så må man bare være klar over hva som er det tiltenkte bruksområdet til pro-produktene man kjøper. Hvis en høyttaler primært er laget for å kunne spille veldig veldig høyt utendørs feks, vil den antakelig ha en del kompromisser som gjør at den er mindre optimal som hjemmehøyttaler. Dessuten er en del studiomonitorer tunet helt flatt, noe som kan oppleves litt for kaldt mange lyttere. Det kan man imidlertid lett justere på med DSP. Men som hovedregel: for meg har det blitt selvsagt å sjekke ut pro-markedet først hvis jeg skal ha et nytt produkt :)
Men hva er kriteriene?
For en pro mann kan det kanskje være at enheten skal tåle mye bank og virke selv om været er fuktig, osv. osv.
For en audiofil er dette helt underordnet.
Ja, da må man jo kjøpe de produktene som har som kriterium at de skal gjengi musikken best mulig.

Jeg ville valgt en annen tilnærming, å lytte på de respektive for så å avgjøre hva jeg syntes spilte best.
Når det gjelder høyttalere; åpenbart. Når det gjelder ulike slags dacer, kabler, forsterkere og den slags, er min erfaring at det som måler bra også låter bra. Hvis jeg ser at en dac eller forsterker er i bruk blant proffene, måler supert med tilnærmet null forvrengning, og dessuten får gode skussmål blant profesjonelle på forum som gearslutz (slik at man kan være sikker på at produktet virker slik det skal), er det for min del nok til at jeg kan kjøpe det.

Så skal det sies at mitt lyd-ideal er at utstyret skal gjengi det som finnes på opptaket så ufarget og nøytralt som overhode mulig. Og så pleier jeg selv tweake med eq frem til jeg får en klangbalanse som jeg synes funker i mitt rom og for mine ører.

EDIT. Et eksempel: Jeg kjøpte for en stund siden et eksternt lydkort jeg bruker til å ta opp musikk med, og som konverterer analog lyd til digital, som går inn i macen min. Det er dyrere enn en del andre lydkort, men betydelig rimeligere enn mange high end-dacer. Det får stort sett gode skussmål av studioteknikere, det forvrenger ikke lyden noe som helst, osv. Dersom den eksisterende dacen min skulle ta kvelden, tror jeg bare at jeg vil begynne å bruke det lydkortet som ny dac. Jeg er helt overbevist om at det lydkortet vil fungere absolutt like bra - eller bedre - enn ganske mange av de dacene som selges under merkelappen "high end".
 
Sist redigert:

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Når det gjelder høyttalere; åpenbart. Når det gjelder ulike slags dacer, kabler, forsterkere og den slags, er min erfaring at det som måler bra også låter bra. Hvis jeg ser at en dac eller forsterker er i bruk blant proffene, måler supert med tilnærmet null forvrengning, og dessuten får gode skussmål blant profesjonelle på forum som gearslutz (slik at man kan være sikker på at produktet virker slik det skal), er det for min del nok til at jeg kan kjøpe det.

Så skal det sies at mitt lyd-ideal er at utstyret skal gjengi det som finnes på opptaket så ufarget og nøytralt som overhode mulig. Og så pleier jeg selv tweake med eq frem til jeg får en klangbalanse som jeg synes funker i mitt rom og for mine ører.
Jeg kan se den. For min del syns det er givende å finne greier jeg syns matcher selv om det må prøves og feiles litt til å begynne med. Etter en stund vet jeg ca hva jeg kan forvente fra de forskjellige produsentene, og syns det blir lettere å tolke tester og andres erfaringer med nye bokser fra kjente merker.

Ja, og så syns jeg det stinker å drive å justere på endeløse parametre for å tilpasse noe jeg ikke syns er helt bra nok (<- her må du nok legge godviljen til :) )
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.427
Antall liker
3.605
Torget vurderinger
49
[
I en noe nær totalt mangel på teknologisk innovasjon har Audiofili-industrien stort sett fokusert på å dikte opp problemer den kan levere en løsning på. Denne løsningen er stort sett mainstream teknologi, alternativt rent mumbo-jumbo. F.
Det er mye snakeoil og overprising i denne bransjen - men det er faktisk en del R&D.

Her er noen eks:

- Det er åpenbare forskjeller på nyere DACer vs. eldre DACer.
- Jeg hørte den nye S1 MK2 Magico forleden - og jeg kan for første gang rapportere at en konvensjonell høyttaler lyder som et panel - eller til og med større enn et panel. Dette har de klart grunnet en helt nye produksjonsmetode - som de gikk igjennom i detalj OG som er hørbar.
- Flere nye og moderne høyttalere lyder mer 3D i lyden enn det de gjorde før - som øker opplevelsen både for musikk og film.

Du er muligens litt påståelig ift. at det ikke er mulig å høre forskjeller.
Var den verdt en dobbling i prisen fra når MK1 ble sluppet(120K )?
For meg ser kabinettet helt likt ut, og jeg teller bare to element pr høyttaler pluss delefilter, må si jeg stiller større spørsmålstegn til denne prisen(239K! ) enn en streamer til 30K.
 
Sist redigert:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.407
Antall liker
4.073
Torget vurderinger
0
Siden det er så mye kunnskap om emnet i tråden; hva kommer det av at når jeg lagrer et album (FLAC) på en USB-dings så høres det helt ræva ut i bilen, men hvis jeg brenner det samme på en CD og putter i den samme spilleren blir det golyd? Det er vel de samme dataene som tygd av den samme dacen i spilleren sku man tro.
Har ikke det samme problemet. Lyden fra min iPhone med USB-kabel høres fortreffelig ut i bilen. Det finnes nok digitale overføringsmetoder (dingser) som ikke holder mål ingeniørteknisk.

PS: Radiolyden i samme bil er klart dårligere. Det har nok med størrelsen på datastrømmer å gjøre, som altså er klart hørbar i dette tilfellet (bl.a. vanskeligere å få tak i lyden når det blir litt kupéstøy).
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.407
Antall liker
4.073
Torget vurderinger
0
SISTE PÅ STREAMINGFRONTEN

Innovasjonspris for et IP-basert prosjekt for kringkasting.

https://www.ebu.ch/news/2016/09/liv...vation-award-completing-a-hat-trick-of-awards

Hva er relevansen til denne tråden og hifi generelt?

Poenget er at dagens bokser snart er avleggs. Derfor er det smart å ha færrest mulig av dem.

Mye av det som diskuteres her på HFS, er allerede løst av profesjonelle.

Lytt mest til musikken, men lån også øre til pro-segmentet. Så unngår du å sitte igjen med en haug museumsgjenstander om noen år.

;-)
Det henvises hele tiden til "pro-segmentet" og til profesjonelle. Hva menes egentlig med dette? Er dette et litt påtakelig forsøk på å si at noen ikke skulle være profesjonelle og derfor (angivelig) ikke skal ha innsikt og kompetanse innen det de driver med?

Det er flere som produserer musikk som ikke nødvendigvis har god innsikt i hifi og de egenskaper man kan dra ut herfra. Hvis man legger til grunn flere produksjoner så er min knusende dom at alt for få produsenter låner et øre til skikkelig hifi - ettersom produksjonen ofte er dårlig og optimalisert til øretelefoner og studiomonitorer.

Hvis man låner øret til Kirkelig Kulturverksted eller Daft Punk er situasjonen en annen - men du tenkte kanskje ikke på dem? :)
Hvis du mastrer for massemarkedet, legger du til grunn andre kriterier enn om du mastrer for hifimarkedet, jf. loudnessfenomenet.

Loudness og mastring for øretelefoner, bil og små høyttalere skyldes ikke inkompetanse i studioet, men et bevisst valg.

Dessverre vil en del innspillinger derfor høres svake ut for ettertiden, når avspillingsutstyret blir bedre.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
[
I en noe nær totalt mangel på teknologisk innovasjon har Audiofili-industrien stort sett fokusert på å dikte opp problemer den kan levere en løsning på. Denne løsningen er stort sett mainstream teknologi, alternativt rent mumbo-jumbo. F.
Det er mye snakeoil og overprising i denne bransjen - men det er faktisk en del R&D.

Her er noen eks:

- Det er åpenbare forskjeller på nyere DACer vs. eldre DACer.
- Jeg hørte den nye S1 MK2 Magico forleden - og jeg kan for første gang rapportere at en konvensjonell høyttaler lyder som et panel - eller til og med større enn et panel. Dette har de klart grunnet en helt nye produksjonsmetode - som de gikk igjennom i detalj OG som er hørbar.
- Flere nye og moderne høyttalere lyder mer 3D i lyden enn det de gjorde før - som øker opplevelsen både for musikk og film.

Du er muligens litt påståelig ift. at det ikke er mulig å høre forskjeller.
Var den verdt en dobbling i prisen fra når MK1 ble sluppet(120K )?
For meg ser kabinettet helt likt ut, og jeg teller bare to element pr høyttaler pluss delefilter, må si jeg stiller større spørsmålstegn til denne prisen(239K! ) enn en streamer til 30K.
Det skal sies at jeg for min del ikke ser noen grunn til å bruke mer enn to-tre tusen på en dac eller en streamer. Forsterkere kan man også få rimelig. Jeg bruker stort sett sonos connect som kilde... det sier vel noe. Men når det kommer til høyttalere, hadde jeg glatt lagt en halv mill eller mer på bordet, hvis jeg hadde de pengene. Hvis man av en eller annen grunn vil ha høyttalere med passive delefilter, er det jo faktisk i implementeringen av delefilteret at mye av hemmeligheten sitter. Jeg tror at dårlige passive delefilter gjør mye mer skade enn mange er klar over. Det er også veldig stor forskjell i kvaliteten på driverne, og hvordan de fungerer i en gitt kassekonstruksjon, med mer. Så for min del synes jeg ikke det nødvendigvis er så overpriset med 250 laken for "bare" to elementer og delefilter som er satt sammen i en boks. Jeg har ikke noe problem med å tro på at mkII av denne høyttaleren kan høres veldig mye bedre ut enn MKI, selv om begge to bare består av delefilter, boks, og høyttalelementer.
(hvis jeg for min del kunne lagt ubegrenset med penger på en kommersiell høyttaler, hadde jeg antakelig gått for en av de rundstrålende toppmodellene til MBL)

Når det er sagt går det selvsagt an å få tilsvarende (eller bedre) lyd for mye mindre penger. Hvis man først beveger seg opp mot de summene ville jeg nok først satset på romakustikk og romstørrelse, og fått til et helt dedikert lytterom som har god nok størrelse. Og så satset på DIY. Men i prinsippet synes jeg ikke det høres så alt for gærent ut med så dyre høyttalere.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.427
Antall liker
3.605
Torget vurderinger
49
[
I en noe nær totalt mangel på teknologisk innovasjon har Audiofili-industrien stort sett fokusert på å dikte opp problemer den kan levere en løsning på. Denne løsningen er stort sett mainstream teknologi, alternativt rent mumbo-jumbo. F.
Det er mye snakeoil og overprising i denne bransjen - men det er faktisk en del R&D.

Her er noen eks:

- Det er åpenbare forskjeller på nyere DACer vs. eldre DACer.
- Jeg hørte den nye S1 MK2 Magico forleden - og jeg kan for første gang rapportere at en konvensjonell høyttaler lyder som et panel - eller til og med større enn et panel. Dette har de klart grunnet en helt nye produksjonsmetode - som de gikk igjennom i detalj OG som er hørbar.
- Flere nye og moderne høyttalere lyder mer 3D i lyden enn det de gjorde før - som øker opplevelsen både for musikk og film.

Du er muligens litt påståelig ift. at det ikke er mulig å høre forskjeller.
Var den verdt en dobbling i prisen fra når MK1 ble sluppet(120K )?
For meg ser kabinettet helt likt ut, og jeg teller bare to element pr høyttaler pluss delefilter, må si jeg stiller større spørsmålstegn til denne prisen(239K! ) enn en streamer til 30K.
Det skal sies at jeg for min del ikke ser noen grunn til å bruke mer enn to-tre tusen på en dac eller en streamer. Forsterkere kan man også få rimelig. Jeg bruker stort sett sonos connect som kilde... det sier vel noe. Men når det kommer til høyttalere, hadde jeg glatt lagt en halv mill eller mer på bordet, hvis jeg hadde de pengene. Hvis man av en eller annen grunn vil ha høyttalere med passive delefilter, er det jo faktisk i implementeringen av delefilteret at mye av hemmeligheten sitter. Jeg tror at dårlige passive delefilter gjør mye mer skade enn mange er klar over. Det er også veldig stor forskjell i kvaliteten på driverne, og hvordan de fungerer i en gitt kassekonstruksjon, med mer. Så for min del synes jeg ikke det nødvendigvis er så overpriset med 250 laken for "bare" to elementer og delefilter som er satt sammen i en boks. Jeg har ikke noe problem med å tro på at mkII av denne høyttaleren kan høres veldig mye bedre ut enn MKI, selv om begge to bare består av delefilter, boks, og høyttalelementer.
(hvis jeg for min del kunne lagt ubegrenset med penger på en kommersiell høyttaler, hadde jeg antakelig gått for en av de rundstrålende toppmodellene til MBL)

Når det er sagt går det selvsagt an å få tilsvarende (eller bedre) lyd for mye mindre penger. Hvis man først beveger seg opp mot de summene ville jeg nok først satset på romakustikk og romstørrelse, og fått til et helt dedikert lytterom som har god nok størrelse. Og så satset på DIY. Men i prinsippet synes jeg ikke det høres så alt for gærent ut med så dyre høyttalere.
Jeg hadde ikke gitt 250K for en toveis høyttaler med oppspritet diskant for og høres mer detaljert ut, selv om den heter Magico.
Låter sikkert veldig bra på de "rette" innspillingene, men ikke en høyttaler til og nyte musikk gjennom.
Selvfølgelig hvis den bare skal brukes til "demo musikk" er den jo konge.

"[h=3]The Not so Perfect[/h]Before you go on, keep in mind I do think these are very good speakers, but taking full advantage of them requires the right setting. What the S1/MK IIs won't be is all things to all people. Please think seriously about how you really spend time listening to speakers before reading more. The S1/Mk IIs have some distinct characteristics a buyer should consider before purchasing.

[h=4]The Room[/h]Despite their relatively small foot print these speakers needed quite a lot of room to sound their best. They need lots of room behind them, and to the sides. Cramp them in any way and you'll end up with a muddled mess of sound. They will hate corners and being backed up against a wall.

[h=4]The Timbre[/h]To my ears, and where I was sitting, these are not neutral speakers. I heard excess bass in the lower parts of a male voice, as well as in piano recordings. The treble also had extra sparkle, if not scintillation that, while fun and exciting, is not what I would call neutral. My guess is they would measure closer to this other Magico Q5 speakers as reviewed in Stereophile. These characteristics will make these fantastic background music speakers as well. Even at low levels you'll be able to hear the full range of music.

On the positive note, the extra treble also had more treble. That is, it wasn't just a matter of being tilted upwards, but octave by octave the Magico's displayed no gaps at all, especially when compared to the latest Wilson's and the B&W 802D. Give me the same smoothness, coverage and dynamic range with a more neutral presentation and I'd have nothing to complain about at all in terms of the performance. As a heretic, I might say that these plus a digital equalizer could very well be the best small footprint speakers (but not small space) available."
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
"The Not so Perfect

Before you go on, keep in mind I do think these are very good speakers, but taking full advantage of them requires the right setting. What the S1/MK IIs won't be is all things to all people. Please think seriously about how you really spend time listening to speakers before reading more. The S1/Mk IIs have some distinct characteristics a buyer should consider before purchasing.

The Room

Despite their relatively small foot print these speakers needed quite a lot of room to sound their best. They need lots of room behind them, and to the sides. Cramp them in any way and you'll end up with a muddled mess of sound. They will hate corners and being backed up against a wall.

The Timbre

To my ears, and where I was sitting, these are not neutral speakers. I heard excess bass in the lower parts of a male voice, as well as in piano recordings. The treble also had extra sparkle, if not scintillation that, while fun and exciting, is not what I would call neutral. My guess is they would measure closer to this other Magico Q5 speakers as reviewed in Stereophile. These characteristics will make these fantastic background music speakers as well. Even at low levels you'll be able to hear the full range of music.

On the positive note, the extra treble also had more treble. That is, it wasn't just a matter of being tilted upwards, but octave by octave the Magico's displayed no gaps at all, especially when compared to the latest Wilson's and the B&W 802D. Give me the same smoothness, coverage and dynamic range with a more neutral presentation and I'd have nothing to complain about at all in terms of the performance. As a heretic, I might say that these plus a digital equalizer could very well be the best small footprint speakers (but not small space) available."
Det der er jo noe han har hørt, ikke målt, ergo er det placebo :cool:
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Link til hele teksten.
In a Tin Ear: Magico S1 Mk II - The First Review

Tillater meg og gjøre som endel andre, og dømme høyttaleren uten og ha hørt den ;D
(Har hørt mk1)
Hvis det stemmer, er jo de høyttalerne tunet med en slags innebygget loudness-funksjon... ;) Man hører jo mindre av bass og diskant på lavere lyttevolum, så da kommer musikken bedre fram med en loudness-eq som skrur opp de frekvensene. Det kan antakelig forklare hvorfor de høyttalerne kan høres behagelige, detaljerte og oppløste ut når man lytter på moderate volum (det er først helt oppe ved 100 db at det menneskelige øret oppfatter alle frekvenser noenlunde likt, såvidt jeg kan huske). Men her kommer jo min kjepphest inn da: Hvis man ønsker en gitt frekvensgang (og loudness-equalisering gir veldig mye mening IMO), gir det 101 ganger mer mening for meg å gjøre det selv, i det digitale domenet. Så har man helt kontroll. Og kan justere bass og diskant ned igjen når man lytter på høyere volum. Da er det mer logisk å starte med høyttalere som er så nøytrale som mulig.

MEN nå har vi jo beveget oss et godt stykke off-topic her! :)
 

Tand

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
1.245
Antall liker
1.481
Var den verdt en dobbling i prisen fra når MK1 ble sluppet(120K )?
For meg ser kabinettet helt likt ut, og jeg teller bare to element pr høyttaler pluss delefilter, må si jeg stiller større spørsmålstegn til denne prisen(239K! ) enn en streamer til 30K.
Det skal sies at jeg for min del ikke ser noen grunn til å bruke mer enn to-tre tusen på en dac eller en streamer. Forsterkere kan man også få rimelig. Jeg bruker stort sett sonos connect som kilde... det sier vel noe. Men når det kommer til høyttalere, hadde jeg glatt lagt en halv mill eller mer på bordet, hvis jeg hadde de pengene. Hvis man av en eller annen grunn vil ha høyttalere med passive delefilter, er det jo faktisk i implementeringen av delefilteret at mye av hemmeligheten sitter. Jeg tror at dårlige passive delefilter gjør mye mer skade enn mange er klar over. Det er også veldig stor forskjell i kvaliteten på driverne, og hvordan de fungerer i en gitt kassekonstruksjon, med mer. Så for min del synes jeg ikke det nødvendigvis er så overpriset med 250 laken for "bare" to elementer og delefilter som er satt sammen i en boks. Jeg har ikke noe problem med å tro på at mkII av denne høyttaleren kan høres veldig mye bedre ut enn MKI, selv om begge to bare består av delefilter, boks, og høyttalelementer.
(hvis jeg for min del kunne lagt ubegrenset med penger på en kommersiell høyttaler, hadde jeg antakelig gått for en av de rundstrålende toppmodellene til MBL)

Når det er sagt går det selvsagt an å få tilsvarende (eller bedre) lyd for mye mindre penger. Hvis man først beveger seg opp mot de summene ville jeg nok først satset på romakustikk og romstørrelse, og fått til et helt dedikert lytterom som har god nok størrelse. Og så satset på DIY. Men i prinsippet synes jeg ikke det høres så alt for gærent ut med så dyre høyttalere.
Jeg hadde ikke gitt 250K for en toveis høyttaler med oppspritet diskant for og høres mer detaljert ut, selv om den heter Magico.
Låter sikkert veldig bra på de "rette" innspillingene, men ikke en høyttaler til og nyte musikk gjennom.
Selvfølgelig hvis den bare skal brukes til "demo musikk" er den jo konge.

"The Not so Perfect

Before you go on, keep in mind I do think these are very good speakers, but taking full advantage of them requires the right setting. What the S1/MK IIs won't be is all things to all people. Please think seriously about how you really spend time listening to speakers before reading more. The S1/Mk IIs have some distinct characteristics a buyer should consider before purchasing.

The Room

Despite their relatively small foot print these speakers needed quite a lot of room to sound their best. They need lots of room behind them, and to the sides. Cramp them in any way and you'll end up with a muddled mess of sound. They will hate corners and being backed up against a wall.

The Timbre

To my ears, and where I was sitting, these are not neutral speakers. I heard excess bass in the lower parts of a male voice, as well as in piano recordings. The treble also had extra sparkle, if not scintillation that, while fun and exciting, is not what I would call neutral. My guess is they would measure closer to this other Magico Q5 speakers as reviewed in Stereophile. These characteristics will make these fantastic background music speakers as well. Even at low levels you'll be able to hear the full range of music.

On the positive note, the extra treble also had more treble. That is, it wasn't just a matter of being tilted upwards, but octave by octave the Magico's displayed no gaps at all, especially when compared to the latest Wilson's and the B&W 802D. Give me the same smoothness, coverage and dynamic range with a more neutral presentation and I'd have nothing to complain about at all in terms of the performance. As a heretic, I might say that these plus a digital equalizer could very well be the best small footprint speakers (but not small space) available."
Leste du linken med målinger han la med? Synes det er ganske lineær måling her jeg da. Oppsprita diskant er vel å ta i?

Magico_S1_vs_BK_Reference-2.jpg
 
Sist redigert:

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
En ting jeg ikke skjønner med disse digitale boksene. Hvorfor brukes ikke buffer på inngangene? Dump x sekunder med musikk i minne, og la det strømmes internt derfra.
Det gjøres på noen DACer. Min har et buffer som holder ca. 0.5 sekunder ved 16/44.1det reclockes fra den og det er garantert en del andre som også gjør det. Hovedproblemet med å lage buffer i DACen er nok pris og om man har kunnskapen inhouse eller om man må betale noen for å implementere det for seg. Dersom man buffrer så må man ha en krets som styrer bufferet og fôring av data til DAC modulene, enten egenutviklet custom løsning eller kjøpt inn fra andre, noe som øker utsalgsprisen. Dersom selvkost for utvikling og produksjon av bufferkrets er f. eks. 1000kr per DAC så skal produsenten, importøren, forhandleren og staten (25% mva) ha sin fortjeneste på toppen og man kan da fort ende opp med et påslag på 3000 kroner eller mer innen DACen når forbrukeren.
Hei.

Ja noen har ett spdifbuffer. Jeg burde presisert i fra starten at jeg ønsket ett rent databuffer, som kunne eksempelvis kunne buffre deler eller en hel WAV/FLAC fil.

Pris på RAM og prosessorkraft er jo nesten ingenting for tiden, så tror ikke det er hardwareprisen det står på. I en streamer til flere titalls tusen burde det ikke utgjøre særlig mye. Du får jo en Raspberry pi med 1GB RAM til noen hundrelapper.
Litt usikker på hva du er ute etter. Alle streamere har noe buffer for innkommende og f. eks. Auralic buffrer hele sangen så lenge enhetene har nok minne (512mb på de store og 64mb på mini), sonos har fort 1 min eller mer fra Tidal osv. og man får audio-rendere til mange DACer som dekoder FLAC, WAV osv. og dermed også har et buffer som det dekodes fra. Å buffre innkommende i en streamer er billig da det kan gjøres på standard hardware, men hvis man skal ha et buffer for utgående med I2S og klokkesync mellom DAC og Streamer osv. så blir det fort custom løsninger (både hardware og software), og dermed en god del utviklingskostnader som må fordeles over antall solgte DACer. Dersom man har et utgangsbuffer for S/PDIF så må man slave dette til en presis klokke på en eller annen måte og det gir også utviklingskostnader.

Jeg har mest tro på audio-rendere i DACen hvor det er et buffer med ferdig dekodet informasjon slaves til DACens interne klokke, men man er da avhengig av at de skjermes godt nok fra resten slik at EMI og RFI ikke påvirker de resterende delene i nevneverdig grad. Problemet med audio-rendere per i dag er at det er alt for mange standarder og i mange tilfeller så kan det bli knotete å få til f.eks. spotify og tidal hvis ikke produsenten har støtte for det direkte eller støtter en protokoll som media-servere kan levere streamingtjenester over. Om noen år så vil markedet forhåpentligvis være mer modent, slik at det er lettere å ta i bruk audio-rendere. Den største fordelen med audio-rendere er at produsent har full kontroll på dataene og har mulighet til å luke ut problemer som oppstår når dekodede audio-data skal overføres mellom to forskjellige enheter (feil impedans, skitten jord, jitter, RFI osv.). Dette forutsetter at de har kompetanse til å gjøre utviklingen og at kundene er villige til å ta kostnaden med dette. Hvis man bruker 2 millioner på å utvikle hardware og software for renderen for så å selge 4000 DACer så får man en utviklingskost på 500kr per DAC + komponentutgifter, noe som blir dyrt for sluttbruker.
 

Artanis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2016
Innlegg
223
Antall liker
127
Link til hele teksten.
In a Tin Ear: Magico S1 Mk II - The First Review

Tillater meg og gjøre som endel andre, og dømme høyttaleren uten og ha hørt den ;D
(Har hørt mk1)
Hvis det stemmer, er jo de høyttalerne tunet med en slags innebygget loudness-funksjon... ;) Man hører jo mindre av bass og diskant på lavere lyttevolum, så da kommer musikken bedre fram med en loudness-eq som skrur opp de frekvensene. Det kan antakelig forklare hvorfor de høyttalerne kan høres behagelige, detaljerte og oppløste ut når man lytter på moderate volum (det er først helt oppe ved 100 db at det menneskelige øret oppfatter alle frekvenser noenlunde likt, såvidt jeg kan huske). Men her kommer jo min kjepphest inn da: Hvis man ønsker en gitt frekvensgang (og loudness-equalisering gir veldig mye mening IMO), gir det 101 ganger mer mening for meg å gjøre det selv, i det digitale domenet. Så har man helt kontroll. Og kan justere bass og diskant ned igjen når man lytter på høyere volum. Da er det mer logisk å starte med høyttalere som er så nøytrale som mulig.

MEN nå har vi jo beveget oss et godt stykke off-topic her! :)
Ser fler nevne ørets følsomhet som en faktor. Er det virkelig det eller er det bare en litt kjapp konklusjon? Loudness funksjon er ikke noe jeg ville brukt energi på. Spiller ikke anlegget fyldig på lave volum ville jeg heller sett nærmere på høyttalerene eller strømforsyninger.
 
Sist redigert:

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Ramler litt inn og ut av tråden.. kanskje finnes det dritbra pcer noen har brukt x antall timer på å konfigurere, og kanskje ikke.
Ser uansestt ut som "de her pckarene" benytter vikarierende argumenter..

Streameren min kostet 6000kr, jeg har sammenlignetden med flere og det var den jeg valgte. On a sidenote, ville jeg vurdert pc som et alternaativ, hell no!
 
U

Utgatt24668

Gjest
SISTE PÅ STREAMINGFRONTEN

Innovasjonspris for et IP-basert prosjekt for kringkasting.

https://www.ebu.ch/news/2016/09/liv...vation-award-completing-a-hat-trick-of-awards

Hva er relevansen til denne tråden og hifi generelt?

Poenget er at dagens bokser snart er avleggs. Derfor er det smart å ha færrest mulig av dem.

Mye av det som diskuteres her på HFS, er allerede løst av profesjonelle.

Lytt mest til musikken, men lån også øre til pro-segmentet. Så unngår du å sitte igjen med en haug museumsgjenstander om noen år.

;-)
Det henvises hele tiden til "pro-segmentet" og til profesjonelle. Hva menes egentlig med dette? Er dette et litt påtakelig forsøk på å si at noen ikke skulle være profesjonelle og derfor (angivelig) ikke skal ha innsikt og kompetanse innen det de driver med?

Det er flere som produserer musikk som ikke nødvendigvis har god innsikt i hifi og de egenskaper man kan dra ut herfra. Hvis man legger til grunn flere produksjoner så er min knusende dom at alt for få produsenter låner et øre til skikkelig hifi - ettersom produksjonen ofte er dårlig og optimalisert til øretelefoner og studiomonitorer.

Hvis man låner øret til Kirkelig Kulturverksted eller Daft Punk er situasjonen en annen - men du tenkte kanskje ikke på dem? :)
Forskjellen på pro-segmentet og hifi-segmentet, IMHO, er at pro-segmentet har langt mer kresne og bevisste kunder. De er avhengig av godt ustyr for å kunne gjøre jobben sin. Hvis utstyret ikke funker, får de ikke pæng. Så enkelt er det. Det gjør at produsentene er nødt til å levere, og ikke kommer unna med å levere snake-oil. Dessuten tror jeg for å være ærlig at mange folk innenfor lydbransjen er langt mer trenede lyttere enn hva som gjelder for mange hifi-folk (meg selv inkludert), og derfor er bedre i stand til å høre hva som funker og hva som ikke funker.

Dersom jeg har valget mellom å kjøpe et produkt fra en hifi-produsent og en pro-produsent, og de er likt priset, vil jeg som en hovedregel alltid gå for pro-produktet. Da vet jeg at jeg får det jeg betaler for. Med mindre jeg har grunn til å tro at nøyaktig dette hifi-produktet var av svært høy kvalitet, da. Så må man bare være klar over hva som er det tiltenkte bruksområdet til pro-produktene man kjøper. Hvis en høyttaler primært er laget for å kunne spille veldig veldig høyt utendørs feks, vil den antakelig ha en del kompromisser som gjør at den er mindre optimal som hjemmehøyttaler. Dessuten er en del studiomonitorer tunet helt flatt, noe som kan oppleves litt for kaldt mange lyttere. Det kan man imidlertid lett justere på med DSP. Men som hovedregel: for meg har det blitt selvsagt å sjekke ut pro-markedet først hvis jeg skal ha et nytt produkt :)
Jeg forstår hvordan du tenker og er ikke uenig. Kanskje der man ser overlapp mellom mellom disse segmentene er et godt sted å begynne. Da jeg på tidlig 90-tallet var konfirmant så kjøpte jeg med Quad ESL 63 også fordi jeg fikk tips om at disse ofte ble brukt i musikkbransjen for å teste ting mest mulig nøytralt - så jeg tror jeg deler litt av ditt tankegods. På samme tid er mange produksjoner såpass dårlig at det er vanskelig å være enig i at alle "proffer" tenker slik. Det er også slik at en del hifi entusiaster brukes aktivt for å bidra til en produksjon. Jeg vet som eks at OHC har vært involvert i noen produksjoner.

Det er såpass få mennesker som har gode anlegg hjemme, så pengene ligger i å optimalisere for iPhone og Sonos. Hvis man følger pengestrømmen - så er det egentlig ikke så rart at mange "skulker" når det kommer til optimalisering for hifi.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Link til hele teksten.
In a Tin Ear: Magico S1 Mk II - The First Review

Tillater meg og gjøre som endel andre, og dømme høyttaleren uten og ha hørt den ;D
(Har hørt mk1)
Hei, det er en helt annen høyttaler enn MK1. Den som har som sagt et lydbilde som kan konkurrere med store paneler, og har detaljer og dynamikk på samme tid. Den enkle konstruksjonen gjør at lydbildet henger sammen på en annen måte enn hva andre dyre og påkostet konvensjonelle høyttalere klarer å utføre. Den har også mye punch og bass. Jeg er uenig i at den kun er god som demo-høyttaler. Jeg er selv stor Magico-skeptiker, men akkurat S1 MK2 er etter min mening et svært vellykket produkt.

Hvis man har et budsjett på 500k og skal optimalisere de egenskaper som dyre streamere prøver å få til (3D - lyd, detaljer, luft mellom instrumenter, stillhet mellom toner etc.) så hadde jeg heller kjøpt en MK2 enn store JBL høyttalere som er optimalisert for rock/pop. Det var min mening om den saken da :) Etter å ha shoppet en passende forsterker så hadde jeg dratt en tur til Italia for å feire med god rødvin og fortsatt ville ha hatt en del penger igjen på konto.

Jeg foretrekker selv elektrostater og/eller line source framfor Magico grunnet et enda større lydbilde og større SP - men ESL er ikke for alle (selv om man får ut masse dynamikk fra dem med riktig forsterker) - men jeg tror Magico er en enda større "allarounder"for folk flest - men det koster !
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.407
Antall liker
4.073
Torget vurderinger
0
Link til hele teksten.
In a Tin Ear: Magico S1 Mk II - The First Review

Tillater meg og gjøre som endel andre, og dømme høyttaleren uten og ha hørt den ;D
(Har hørt mk1)
Hei, det er en helt annen høyttaler enn MK1. Den som har som sagt et lydbilde som kan konkurrere med store paneler, og har detaljer og dynamikk på samme tid. Den enkle konstruksjonen gjør at lydbildet henger sammen på en annen måte enn hva andre dyre og påkostet konvensjonelle høyttalere klarer å utføre. Den har også mye punch og bass. Jeg er uenig i at den kun er god som demo-høyttaler. Jeg er selv stor Magico-skeptiker, men akkurat S1 MK2 er etter min mening et svært vellykket produkt.

Hvis man har et budsjett på 500k og skal optimalisere de egenskaper som dyre streamere prøver å få til (3D - lyd, detaljer, luft mellom instrumenter, stillhet mellom toner etc.) så hadde jeg heller kjøpt en MK2 enn store JBL høyttalere som er optimalisert for rock/pop. Det var min mening om den saken da :) Etter å ha shoppet en passende forsterker så hadde jeg dratt en tur til Italia for å feire med god rødvin og fortsatt ville ha hatt en del penger igjen på konto.

Jeg foretrekker selv elektrostater og/eller line source framfor Magico grunnet et enda større lydbilde og større SP - men ESL er ikke for alle (selv om man får ut masse dynamikk fra dem med riktig forsterker) - men jeg tror Magico er en enda større "allarounder"for folk flest - men det koster !
For over 200k (for bare høyttalerne!) får du MYE i pro-segmentet; sågar mulighet for et surroundoppsett inkl. akustiske tiltak.
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Jeg forstår hvordan du tenker og er ikke uenig. Kanskje der man ser overlapp mellom mellom disse segmentene er et godt sted å begynne. Da jeg på tidlig 90-tallet var konfirmant så kjøpte jeg med Quad ESL 63 også fordi jeg fikk tips om at disse ofte ble brukt i musikkbransjen for å teste ting mest mulig nøytralt - så jeg tror jeg deler litt av ditt tankegods. På samme tid er mange produksjoner såpass dårlig at det er vanskelig å være enig i at alle "proffer" tenker slik. Det er også slik at en del hifi entusiaster brukes aktivt for å bidra til en produksjon. Jeg vet som eks at OHC har vært involvert i noen produksjoner.
Den kan kanskje jeg redegjøre litt for live-biten av bransjen. Det er stor variasjon i hva som har mest fokus i bransjen. For det første er bransjen todelt i forhold til om det handler om teknikk, sammenkobling og oppsett, og om det handler om musikkformidling, skaping og kunst. Man må ha en god dose med begge for at det skal fungere.

Er helt enig med OlavE at det absolutt er kompetente lydfolk der ute med mye talent, men det er ikke en forutsetning. Store deler av opplegget med liveproduksjoner er logistikk. Raskest opp og raskest ned. Og mange er da (dessverre) preget av holdningssettet at "får man lyd i micen så er man i mål". Den andre innvinklingen er de som faktisk er interessert i lyd og som kan jobbe kunsterisk med musikken. Teknikere som følger og reiser sammen med bandene er ofte gjerne slike personer. Noen er veldig flike og leverer veldig bra lyd, mens andre har vært på veien for lenge, og noen bryr seg ikke.

Har forresten hatt noen "hifi-folk" kommende til meg når jeg er på bordet og mikser. Det er ikke alltid de trenger å bidra til det positive for å si det litt mildt. Lyd vokabularet til enkelte hifi-folk behøver ikke være velutviklet, eller er annerledes. Det er forskjell på å skape/sette sammen lyd og det å beskrive en høyttaler.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Link til hele teksten.
In a Tin Ear: Magico S1 Mk II - The First Review

Tillater meg og gjøre som endel andre, og dømme høyttaleren uten og ha hørt den ;D
(Har hørt mk1)
Hei, det er en helt annen høyttaler enn MK1. Den som har som sagt et lydbilde som kan konkurrere med store paneler, og har detaljer og dynamikk på samme tid. Den enkle konstruksjonen gjør at lydbildet henger sammen på en annen måte enn hva andre dyre og påkostet konvensjonelle høyttalere klarer å utføre. Den har også mye punch og bass. Jeg er uenig i at den kun er god som demo-høyttaler. Jeg er selv stor Magico-skeptiker, men akkurat S1 MK2 er etter min mening et svært vellykket produkt.

Hvis man har et budsjett på 500k og skal optimalisere de egenskaper som dyre streamere prøver å få til (3D - lyd, detaljer, luft mellom instrumenter, stillhet mellom toner etc.) så hadde jeg heller kjøpt en MK2 enn store JBL høyttalere som er optimalisert for rock/pop. Det var min mening om den saken da :) Etter å ha shoppet en passende forsterker så hadde jeg dratt en tur til Italia for å feire med god rødvin og fortsatt ville ha hatt en del penger igjen på konto.

Jeg foretrekker selv elektrostater og/eller line source framfor Magico grunnet et enda større lydbilde og større SP - men ESL er ikke for alle (selv om man får ut masse dynamikk fra dem med riktig forsterker) - men jeg tror Magico er en enda større "allarounder"for folk flest - men det koster !
For over 200k (for bare høyttalerne!) får du MYE i pro-segmentet; sågar mulighet for et surroundoppsett inkl. akustiske tiltak.
- Surround blir aldri like bra som 2-kanalere som er optimalisert for musikk/stereo.
- Hvis Magico ikke er "pro" så bit meg i rompa :D Det blir for dumt å putte på pro og ikke pro merkelapper på utstyr.
- Det er ikke alltid at man ønsker studiomonitorer i stua. De kan lyde for nøytral for å si det slik.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.407
Antall liker
4.073
Torget vurderinger
0
Link til hele teksten.
In a Tin Ear: Magico S1 Mk II - The First Review

Tillater meg og gjøre som endel andre, og dømme høyttaleren uten og ha hørt den ;D
(Har hørt mk1)
Hei, det er en helt annen høyttaler enn MK1. Den som har som sagt et lydbilde som kan konkurrere med store paneler, og har detaljer og dynamikk på samme tid. Den enkle konstruksjonen gjør at lydbildet henger sammen på en annen måte enn hva andre dyre og påkostet konvensjonelle høyttalere klarer å utføre. Den har også mye punch og bass. Jeg er uenig i at den kun er god som demo-høyttaler. Jeg er selv stor Magico-skeptiker, men akkurat S1 MK2 er etter min mening et svært vellykket produkt.

Hvis man har et budsjett på 500k og skal optimalisere de egenskaper som dyre streamere prøver å få til (3D - lyd, detaljer, luft mellom instrumenter, stillhet mellom toner etc.) så hadde jeg heller kjøpt en MK2 enn store JBL høyttalere som er optimalisert for rock/pop. Det var min mening om den saken da :) Etter å ha shoppet en passende forsterker så hadde jeg dratt en tur til Italia for å feire med god rødvin og fortsatt ville ha hatt en del penger igjen på konto.

Jeg foretrekker selv elektrostater og/eller line source framfor Magico grunnet et enda større lydbilde og større SP - men ESL er ikke for alle (selv om man får ut masse dynamikk fra dem med riktig forsterker) - men jeg tror Magico er en enda større "allarounder"for folk flest - men det koster !
For over 200k (for bare høyttalerne!) får du MYE i pro-segmentet; sågar mulighet for et surroundoppsett inkl. akustiske tiltak.
- Surround blir aldri like bra som 2-kanalere som er optimalisert for musikk/stereo.
- Hvis Magico ikke er "pro" så bit meg i rompa :D Det blir for dumt å putte på pro og ikke pro merkelapper på utstyr.
- Det er ikke alltid at man ønsker studiomonitorer i stua. De kan lyde for nøytral for å si det slik.
Bytt ut "nøytral" med "naturlig" i setningen din ovenfor.

Hvorfor så skeptisk til det naturlige?
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.109
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Link til hele teksten.
In a Tin Ear: Magico S1 Mk II - The First Review

Tillater meg og gjøre som endel andre, og dømme høyttaleren uten og ha hørt den ;D
(Har hørt mk1)
Hei, det er en helt annen høyttaler enn MK1. Den som har som sagt et lydbilde som kan konkurrere med store paneler, og har detaljer og dynamikk på samme tid. Den enkle konstruksjonen gjør at lydbildet henger sammen på en annen måte enn hva andre dyre og påkostet konvensjonelle høyttalere klarer å utføre. Den har også mye punch og bass. Jeg er uenig i at den kun er god som demo-høyttaler. Jeg er selv stor Magico-skeptiker, men akkurat S1 MK2 er etter min mening et svært vellykket produkt.

Hvis man har et budsjett på 500k og skal optimalisere de egenskaper som dyre streamere prøver å få til (3D - lyd, detaljer, luft mellom instrumenter, stillhet mellom toner etc.) så hadde jeg heller kjøpt en MK2 enn store JBL høyttalere som er optimalisert for rock/pop. Det var min mening om den saken da :) Etter å ha shoppet en passende forsterker så hadde jeg dratt en tur til Italia for å feire med god rødvin og fortsatt ville ha hatt en del penger igjen på konto.

Jeg foretrekker selv elektrostater og/eller line source framfor Magico grunnet et enda større lydbilde og større SP - men ESL er ikke for alle (selv om man får ut masse dynamikk fra dem med riktig forsterker) - men jeg tror Magico er en enda større "allarounder"for folk flest - men det koster !
Skjønner ikke helt hva som får deg til å tro at JBL høyttalere er "optimalisert for rock/pop". Det største nåværende markedet for dyrere JBL produkter er Asia, og kundene er (i hvert fall som jeg har fått inntrykk av) først og fremst jazz og klassisk lyttere. At JBL er "rockehøyttalere" er uansett bare en gammel fordom som ikke har rot i virkeligheten.
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.109
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Link til hele teksten.
In a Tin Ear: Magico S1 Mk II - The First Review

Tillater meg og gjøre som endel andre, og dømme høyttaleren uten og ha hørt den ;D
(Har hørt mk1)
Hei, det er en helt annen høyttaler enn MK1. Den som har som sagt et lydbilde som kan konkurrere med store paneler, og har detaljer og dynamikk på samme tid. Den enkle konstruksjonen gjør at lydbildet henger sammen på en annen måte enn hva andre dyre og påkostet konvensjonelle høyttalere klarer å utføre. Den har også mye punch og bass. Jeg er uenig i at den kun er god som demo-høyttaler. Jeg er selv stor Magico-skeptiker, men akkurat S1 MK2 er etter min mening et svært vellykket produkt.

Hvis man har et budsjett på 500k og skal optimalisere de egenskaper som dyre streamere prøver å få til (3D - lyd, detaljer, luft mellom instrumenter, stillhet mellom toner etc.) så hadde jeg heller kjøpt en MK2 enn store JBL høyttalere som er optimalisert for rock/pop. Det var min mening om den saken da :) Etter å ha shoppet en passende forsterker så hadde jeg dratt en tur til Italia for å feire med god rødvin og fortsatt ville ha hatt en del penger igjen på konto.

Jeg foretrekker selv elektrostater og/eller line source framfor Magico grunnet et enda større lydbilde og større SP - men ESL er ikke for alle (selv om man får ut masse dynamikk fra dem med riktig forsterker) - men jeg tror Magico er en enda større "allarounder"for folk flest - men det koster !
For over 200k (for bare høyttalerne!) får du MYE i pro-segmentet; sågar mulighet for et surroundoppsett inkl. akustiske tiltak.
- Surround blir aldri like bra som 2-kanalere som er optimalisert for musikk/stereo.
- Hvis Magico ikke er "pro" så bit meg i rompa :D Det blir for dumt å putte på pro og ikke pro merkelapper på utstyr.
- Det er ikke alltid at man ønsker studiomonitorer i stua. De kan lyde for nøytral for å si det slik.
"Pro audio" er ett godt innarbeidet begrep på lik linje med "home audio". Det første beskriver utstyr for innspilling/produksjon av lyd samt PA, og det siste beskriver utstyr for avspilling av lyd i hjemmet. Enkelt og greit. Dette er ikke noe som er funnet på av "ondsinnete objektivister" for å rakke ned på noen, uansett hva du måtte tro og mene.
 
U

Utgatt24668

Gjest
For over 200k (for bare høyttalerne!) får du MYE i pro-segmentet; sågar mulighet for et surroundoppsett inkl. akustiske tiltak.
- Surround blir aldri like bra som 2-kanalere som er optimalisert for musikk/stereo.
- Hvis Magico ikke er "pro" så bit meg i rompa :D Det blir for dumt å putte på pro og ikke pro merkelapper på utstyr.
- Det er ikke alltid at man ønsker studiomonitorer i stua. De kan lyde for nøytral for å si det slik.
Bytt ut "nøytral" med "naturlig" i setningen din ovenfor.

Hvorfor så skeptisk til det naturlige?
Jeg har hørt 100% nøytral lyd på lab på NTNU med max demping. Det er virkelig ikke den lyden du ønsker på stuen for å si det slik.

Det er alltid et element av musikalitet i en produksjon. Jeg er ikke enig i at nøytralt er det samme som naturlig. Det er naturlig at lyd er forurenset på et vis, eller farget til en viss grad. Det er en god grunn til at mange liker klasse-A og/eller rørforsterkere med trafoer som farger lyden. Jeg ser at du bruker mye tid og energi på å anbefale aktive klasse D høyttalere - og de lyder selvfølgelig ikke like bra som mye annet utstyr - selv om du prøver å si noe annet :) Det kan virke som at du virkelig ikke har prøvd å lytte til klasse-A forsterkere og hvordan de positivt øker musikkopplevelsen - men at du snarere har bestemt det på et konseptuelt og teoretisk nivå at klasseD og monitorer er det beste.
 
Sist redigert av en moderator:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
21.161
Antall liker
30.407
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Pro audio omfatter et veldig bredt spektrum, og ikke alt er like godt, nei. At alt prolydutstyr er kjempegodt er bare tøv, IMO. Det er vel nok å henvise til Yamaha NS 10 M, som er standardutstyr i mange lydstudios. De er ikke der for at de er egnet som stuehøyttalere, men fordi hvis mellomtonen låter OK på den, så låter den OK overalt.M.a.o. et verktøy blandt mange. Den eneste erfaringen jeg har med aktive studiomonitorer er et sett med KRK er. De spilte høyt, det skal de ha, men de hadde typisk loudness-hengekøye. Nøytral er ikke det ordet jeg tenker først på.....:p

Når det er sagt, har jeg også hatt pro audio- utstyr fra Meitner og Apogee, og hjertet i systemet mitt er en Metric Halo. Jeg har også en Apogee Big Ben stående, som jeg sjeldent bruker. Alle disse merkene har gitt svært mye for pengene, og kan anbefales.

Men jeg er definitivt ikke med på at det er pr. def. bare høykvalitets ting innen pro audio. Bildet er adskillg mer broket enn det.

mvh
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.109
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Pro audio omfatter et veldig bredt spektrum, og ikke alt er like godt, nei. At alt prolydutstyr er kjempegodt er bare tøv, IMO. Det er vel nok å henvise til Yamaha NS 10 M, som er standardutstyr i mange lydstudios. De er ikke der for at de er egnet som stuehøyttalere, men fordi hvis mellomtonen låter OK på den, så låter den OK overalt.M.a.o. et verktøy blandt mange. Den eneste erfaringen jeg har med aktive studiomonitorer er et sett med KRK er. De spilte høyt, det skal de ha, men de hadde typisk loudness-hengekøye. Nøytral er ikke det ordet jeg tenker først på.....:p

Når det er sagt, har jeg også hatt pro audio- utstyr fra Meitner og Apogee, og hjertet i systemet mitt er en Metric Halo. Jeg har også en Apogee Big Ben stående, som jeg sjeldent bruker. Alle disse merkene har gitt svært mye for pengene, og kan anbefales.

Men jeg er definitivt ikke med på at det er pr. def. bare høykvalitets ting innen pro audio. Bildet er adskillg mer broket enn det.

mvh
Det er vel heller ingen som hevder at alt "pro utstyr" er overlegent alt annet. Det er som sagt bare ett begrep som beskriver ett visst segment innenfor audioprodukter, men det virker det som om enkelte har vondt for å forstå. "Pro audio" og "home audio" er som "personbil" og "varebil", og sier ingenting om produktet utover hvilken bruk det i utgangspunktet er tiltenkt.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
21.161
Antall liker
30.407
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
^^Vel....Sitat OlavE:

Forskjellen på pro-segmentet og hifi-segmentet, IMHO, er at pro-segmentet har langt mer kresne og bevisste kunder. De er avhengig av godt ustyr for å kunne gjøre jobben sin. Hvis utstyret ikke funker, får de ikke pæng. Så enkelt er det. Det gjør at produsentene er nødt til å levere, og ikke kommer unna med å levere snake-oil. Dessuten tror jeg for å være ærlig at mange folk innenfor lydbransjen er langt mer trenede lyttere enn hva som gjelder for mange hifi-folk (meg selv inkludert), og derfor er bedre i stand til å høre hva som funker og hva som ikke funker.

Dersom jeg har valget mellom å kjøpe et produkt fra en hifi-produsent og en pro-produsent, og de er likt priset, vil jeg som en hovedregel alltid gå for pro-produktet. Da vet jeg at jeg får det jeg betaler for. Med mindre jeg har grunn til å tro at nøyaktig dette hifi-produktet var av svært høy kvalitet, da. Så må man bare være klar over hva som er det tiltenkte bruksområdet til pro-produktene man kjøper. Hvis en høyttaler primært er laget for å kunne spille veldig veldig høyt utendørs feks, vil den antakelig ha en del kompromisser som gjør at den er mindre optimal som hjemmehøyttaler. Dessuten er en del studiomonitorer tunet helt flatt, noe som kan oppleves litt for kaldt mange lyttere. Det kan man imidlertid lett justere på med DSP. Men som hovedregel: for meg har det blitt selvsagt å sjekke ut pro-markedet først hvis jeg skal ha et nytt produkt :)
Jeg er f.ø. også helt uenig i at proaudio segmentet er kresne og bevisste. Jeg vile heller bruke ordet gniere. Mitt inntrykk er at (lyd)kvalitet i beste fall kommer i annen rekke.

Mvh
 
U

Utgatt24668

Gjest
For over 200k (for bare høyttalerne!) får du MYE i pro-segmentet; sågar mulighet for et surroundoppsett inkl. akustiske tiltak.
- Surround blir aldri like bra som 2-kanalere som er optimalisert for musikk/stereo.
- Hvis Magico ikke er "pro" så bit meg i rompa :D Det blir for dumt å putte på pro og ikke pro merkelapper på utstyr.
- Det er ikke alltid at man ønsker studiomonitorer i stua. De kan lyde for nøytral for å si det slik.
"Pro audio" er ett godt innarbeidet begrep på lik linje med "home audio". Det første beskriver utstyr for innspilling/produksjon av lyd samt PA, og det siste beskriver utstyr for avspilling av lyd i hjemmet. Enkelt og greit. Dette er ikke noe som er funnet på av "ondsinnete objektivister" for å rakke ned på noen, uansett hva du måtte tro og mene.
Tror du virkelig har misforstått hva jeg prøver å si. Når begynte vi å snakke om "ondsinnete objektivister"? Hvor kommer dette oppgulpet fra? Vi er voksne mennesker som diskuterer her inne - la oss holde oss til sak!
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.407
Antall liker
4.073
Torget vurderinger
0
^^Vel....Sitat OlavE:

Forskjellen på pro-segmentet og hifi-segmentet, IMHO, er at pro-segmentet har langt mer kresne og bevisste kunder. De er avhengig av godt ustyr for å kunne gjøre jobben sin. Hvis utstyret ikke funker, får de ikke pæng. Så enkelt er det. Det gjør at produsentene er nødt til å levere, og ikke kommer unna med å levere snake-oil. Dessuten tror jeg for å være ærlig at mange folk innenfor lydbransjen er langt mer trenede lyttere enn hva som gjelder for mange hifi-folk (meg selv inkludert), og derfor er bedre i stand til å høre hva som funker og hva som ikke funker.

Dersom jeg har valget mellom å kjøpe et produkt fra en hifi-produsent og en pro-produsent, og de er likt priset, vil jeg som en hovedregel alltid gå for pro-produktet. Da vet jeg at jeg får det jeg betaler for. Med mindre jeg har grunn til å tro at nøyaktig dette hifi-produktet var av svært høy kvalitet, da. Så må man bare være klar over hva som er det tiltenkte bruksområdet til pro-produktene man kjøper. Hvis en høyttaler primært er laget for å kunne spille veldig veldig høyt utendørs feks, vil den antakelig ha en del kompromisser som gjør at den er mindre optimal som hjemmehøyttaler. Dessuten er en del studiomonitorer tunet helt flatt, noe som kan oppleves litt for kaldt mange lyttere. Det kan man imidlertid lett justere på med DSP. Men som hovedregel: for meg har det blitt selvsagt å sjekke ut pro-markedet først hvis jeg skal ha et nytt produkt :)
Jeg er f.ø. også helt uenig i at proaudio segmentet er kresne og bevisste. Jeg vile heller bruke ordet gniere. Mitt inntrykk er at (lyd)kvalitet i beste fall kommer i annen rekke.

Mvh
Hører du hva du sier? At lydkvalitet på innspillingssiden "i beste fall kommer i annen rekke".

Og så kommer det gull ut i andre enden når du plugger inn et hjemmeanlegg?

Ta en titt på bilder fra gode studioer. Der har de full kontroll over akustikk og lydbølger. Det er et helt annet konsept enn lyddusjer som stråler demokratisk i alle retninger, men lyden er ikke dårlig i slike studioer:

https://www.onstage.pro/cdn/gallery/ffa/ffadf8a59d67dbcda1b527cebdda3f41-prop-726x468.jpg
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
21.161
Antall liker
30.407
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
^^Vel....Sitat OlavE:

Forskjellen på pro-segmentet og hifi-segmentet, IMHO, er at pro-segmentet har langt mer kresne og bevisste kunder. De er avhengig av godt ustyr for å kunne gjøre jobben sin. Hvis utstyret ikke funker, får de ikke pæng. Så enkelt er det. Det gjør at produsentene er nødt til å levere, og ikke kommer unna med å levere snake-oil. Dessuten tror jeg for å være ærlig at mange folk innenfor lydbransjen er langt mer trenede lyttere enn hva som gjelder for mange hifi-folk (meg selv inkludert), og derfor er bedre i stand til å høre hva som funker og hva som ikke funker.

Dersom jeg har valget mellom å kjøpe et produkt fra en hifi-produsent og en pro-produsent, og de er likt priset, vil jeg som en hovedregel alltid gå for pro-produktet. Da vet jeg at jeg får det jeg betaler for. Med mindre jeg har grunn til å tro at nøyaktig dette hifi-produktet var av svært høy kvalitet, da. Så må man bare være klar over hva som er det tiltenkte bruksområdet til pro-produktene man kjøper. Hvis en høyttaler primært er laget for å kunne spille veldig veldig høyt utendørs feks, vil den antakelig ha en del kompromisser som gjør at den er mindre optimal som hjemmehøyttaler. Dessuten er en del studiomonitorer tunet helt flatt, noe som kan oppleves litt for kaldt mange lyttere. Det kan man imidlertid lett justere på med DSP. Men som hovedregel: for meg har det blitt selvsagt å sjekke ut pro-markedet først hvis jeg skal ha et nytt produkt :)
Jeg er f.ø. også helt uenig i at proaudio segmentet er kresne og bevisste. Jeg vile heller bruke ordet gniere. Mitt inntrykk er at (lyd)kvalitet i beste fall kommer i annen rekke.

Mvh
Hører du hva du sier? At lydkvalitet på innspillingssiden "i beste fall kommer i annen rekke".

Og så kommer det gull ut i andre enden når du plugger inn et hjemmeanlegg?

Ta en titt på bilder fra gode studioer. Der har de full kontroll over akustikk og lydbølger. Det er et helt annet konsept enn lyddusjer som stråler demokratisk i alle retninger, men lyden er ikke dårlig i slike studioer:

https://www.onstage.pro/cdn/gallery/ffa/ffadf8a59d67dbcda1b527cebdda3f41-prop-726x468.jpg
-Og hvor har du det ifra at alle studioer ser slik ut, og ikke heller slik?

studio-small.gif


-Og hvem har sagt at det alltid kommer gull ut?

mvh
 
Sist redigert:
U

Utgatt24668

Gjest
^^Vel....Sitat OlavE:

Forskjellen på pro-segmentet og hifi-segmentet, IMHO, er at pro-segmentet har langt mer kresne og bevisste kunder. De er avhengig av godt ustyr for å kunne gjøre jobben sin. Hvis utstyret ikke funker, får de ikke pæng. Så enkelt er det. Det gjør at produsentene er nødt til å levere, og ikke kommer unna med å levere snake-oil. Dessuten tror jeg for å være ærlig at mange folk innenfor lydbransjen er langt mer trenede lyttere enn hva som gjelder for mange hifi-folk (meg selv inkludert), og derfor er bedre i stand til å høre hva som funker og hva som ikke funker.

Dersom jeg har valget mellom å kjøpe et produkt fra en hifi-produsent og en pro-produsent, og de er likt priset, vil jeg som en hovedregel alltid gå for pro-produktet. Da vet jeg at jeg får det jeg betaler for. Med mindre jeg har grunn til å tro at nøyaktig dette hifi-produktet var av svært høy kvalitet, da. Så må man bare være klar over hva som er det tiltenkte bruksområdet til pro-produktene man kjøper. Hvis en høyttaler primært er laget for å kunne spille veldig veldig høyt utendørs feks, vil den antakelig ha en del kompromisser som gjør at den er mindre optimal som hjemmehøyttaler. Dessuten er en del studiomonitorer tunet helt flatt, noe som kan oppleves litt for kaldt mange lyttere. Det kan man imidlertid lett justere på med DSP. Men som hovedregel: for meg har det blitt selvsagt å sjekke ut pro-markedet først hvis jeg skal ha et nytt produkt :)
Jeg er f.ø. også helt uenig i at proaudio segmentet er kresne og bevisste. Jeg vile heller bruke ordet gniere. Mitt inntrykk er at (lyd)kvalitet i beste fall kommer i annen rekke.

Mvh
Hører du hva du sier? At lydkvalitet på innspillingssiden "i beste fall kommer i annen rekke".

Og så kommer det gull ut i andre enden når du plugger inn et hjemmeanlegg?

Ta en titt på bilder fra gode studioer. Der har de full kontroll over akustikk og lydbølger. Det er et helt annet konsept enn lyddusjer som stråler demokratisk i alle retninger, men lyden er ikke dårlig i slike studioer:

https://www.onstage.pro/cdn/gallery/ffa/ffadf8a59d67dbcda1b527cebdda3f41-prop-726x468.jpg
Dårlige innspillinger lyder også dårlig på skikkelig hifi. Mye produksjon er blitt optimalisert for øretelefoner/iphone. Gode anlegg redder ikke dagen for disse produksjonene - men det kan hjelpe på hvis du har utstyr som ikke slipper så mye igjennom - og som med dette farger lyden mer enn hva mange entusiaster liker - f.eks. trafoer, rørforsterkere,..
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
21.161
Antall liker
30.407
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
^^Vel....Sitat OlavE:

Forskjellen på pro-segmentet og hifi-segmentet, IMHO, er at pro-segmentet har langt mer kresne og bevisste kunder. De er avhengig av godt ustyr for å kunne gjøre jobben sin. Hvis utstyret ikke funker, får de ikke pæng. Så enkelt er det. Det gjør at produsentene er nødt til å levere, og ikke kommer unna med å levere snake-oil. Dessuten tror jeg for å være ærlig at mange folk innenfor lydbransjen er langt mer trenede lyttere enn hva som gjelder for mange hifi-folk (meg selv inkludert), og derfor er bedre i stand til å høre hva som funker og hva som ikke funker.

Dersom jeg har valget mellom å kjøpe et produkt fra en hifi-produsent og en pro-produsent, og de er likt priset, vil jeg som en hovedregel alltid gå for pro-produktet. Da vet jeg at jeg får det jeg betaler for. Med mindre jeg har grunn til å tro at nøyaktig dette hifi-produktet var av svært høy kvalitet, da. Så må man bare være klar over hva som er det tiltenkte bruksområdet til pro-produktene man kjøper. Hvis en høyttaler primært er laget for å kunne spille veldig veldig høyt utendørs feks, vil den antakelig ha en del kompromisser som gjør at den er mindre optimal som hjemmehøyttaler. Dessuten er en del studiomonitorer tunet helt flatt, noe som kan oppleves litt for kaldt mange lyttere. Det kan man imidlertid lett justere på med DSP. Men som hovedregel: for meg har det blitt selvsagt å sjekke ut pro-markedet først hvis jeg skal ha et nytt produkt :)
Jeg er f.ø. også helt uenig i at proaudio segmentet er kresne og bevisste. Jeg vile heller bruke ordet gniere. Mitt inntrykk er at (lyd)kvalitet i beste fall kommer i annen rekke.

Mvh
Hører du hva du sier? At lydkvalitet på innspillingssiden "i beste fall kommer i annen rekke".

Og så kommer det gull ut i andre enden når du plugger inn et hjemmeanlegg?

Ta en titt på bilder fra gode studioer. Der har de full kontroll over akustikk og lydbølger. Det er et helt annet konsept enn lyddusjer som stråler demokratisk i alle retninger, men lyden er ikke dårlig i slike studioer:

https://www.onstage.pro/cdn/gallery/ffa/ffadf8a59d67dbcda1b527cebdda3f41-prop-726x468.jpg
Dårlige innspillinger lyder også dårlig på skikkelig hifi. Mye produksjon er blitt optimalisert for øretelefoner/iphone. Gode anlegg redder ikke dagen for disse produksjonene - men det kan hjelpe på hvis du har utstyr som ikke slipper så mye igjennom - og som med dette farger lyden mer enn hva mange entusiaster liker - f.eks. trafoer, rørforsterkere,..
Folk glemmer at det ikke bare skal låte godt på et godt anlegg, det testes ofte ut om det låter godt på pc- høyttalere og bilstereoen også.

mvh
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.427
Antall liker
3.605
Torget vurderinger
49
^^Vel....Sitat OlavE:

Forskjellen på pro-segmentet og hifi-segmentet, IMHO, er at pro-segmentet har langt mer kresne og bevisste kunder. De er avhengig av godt ustyr for å kunne gjøre jobben sin. Hvis utstyret ikke funker, får de ikke pæng. Så enkelt er det. Det gjør at produsentene er nødt til å levere, og ikke kommer unna med å levere snake-oil. Dessuten tror jeg for å være ærlig at mange folk innenfor lydbransjen er langt mer trenede lyttere enn hva som gjelder for mange hifi-folk (meg selv inkludert), og derfor er bedre i stand til å høre hva som funker og hva som ikke funker.

Dersom jeg har valget mellom å kjøpe et produkt fra en hifi-produsent og en pro-produsent, og de er likt priset, vil jeg som en hovedregel alltid gå for pro-produktet. Da vet jeg at jeg får det jeg betaler for. Med mindre jeg har grunn til å tro at nøyaktig dette hifi-produktet var av svært høy kvalitet, da. Så må man bare være klar over hva som er det tiltenkte bruksområdet til pro-produktene man kjøper. Hvis en høyttaler primært er laget for å kunne spille veldig veldig høyt utendørs feks, vil den antakelig ha en del kompromisser som gjør at den er mindre optimal som hjemmehøyttaler. Dessuten er en del studiomonitorer tunet helt flatt, noe som kan oppleves litt for kaldt mange lyttere. Det kan man imidlertid lett justere på med DSP. Men som hovedregel: for meg har det blitt selvsagt å sjekke ut pro-markedet først hvis jeg skal ha et nytt produkt :)
Jeg er f.ø. også helt uenig i at proaudio segmentet er kresne og bevisste. Jeg vile heller bruke ordet gniere. Mitt inntrykk er at (lyd)kvalitet i beste fall kommer i annen rekke.

Mvh
Hører du hva du sier? At lydkvalitet på innspillingssiden "i beste fall kommer i annen rekke".

Og så kommer det gull ut i andre enden når du plugger inn et hjemmeanlegg?

Ta en titt på bilder fra gode studioer. Der har de full kontroll over akustikk og lydbølger. Det er et helt annet konsept enn lyddusjer som stråler demokratisk i alle retninger, men lyden er ikke dårlig i slike studioer:

https://www.onstage.pro/cdn/gallery/ffa/ffadf8a59d67dbcda1b527cebdda3f41-prop-726x468.jpg
Dårlige innspillinger lyder også dårlig på skikkelig hifi. Mye produksjon er blitt optimalisert for øretelefoner/iphone. Gode anlegg redder ikke dagen for disse produksjonene - men det kan hjelpe på hvis du har utstyr som ikke slipper så mye igjennom - og som med dette farger lyden mer enn hva mange entusiaster liker - f.eks. trafoer, rørforsterkere,..
"Software beats hardware every time"
Det viktigste er at det er du som styrer musikken og ikke anlegget, eller sagt på en annen måte at du spiller musikk du liker og ikke bare musikk som låter bra på anlegget:)

Når det gjelder bits er bits etc, filer streamet fra NAS gjennom Oppo 103D lyder annerledes enn samme filene streamet gjennom Aeris til samme dac.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Når det gjelder bits er bits etc, filer streamet fra NAS gjennom Oppo 103D lyder annerledes enn samme filene streamet gjennom Aeris til samme dac.
Ja, jeg håper ikke du tror jeg mener eller tror noe annet :)
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.109
Antall liker
1.840
Sted
Horten
For over 200k (for bare høyttalerne!) får du MYE i pro-segmentet; sågar mulighet for et surroundoppsett inkl. akustiske tiltak.
- Surround blir aldri like bra som 2-kanalere som er optimalisert for musikk/stereo.
- Hvis Magico ikke er "pro" så bit meg i rompa :D Det blir for dumt å putte på pro og ikke pro merkelapper på utstyr.
- Det er ikke alltid at man ønsker studiomonitorer i stua. De kan lyde for nøytral for å si det slik.
"Pro audio" er ett godt innarbeidet begrep på lik linje med "home audio". Det første beskriver utstyr for innspilling/produksjon av lyd samt PA, og det siste beskriver utstyr for avspilling av lyd i hjemmet. Enkelt og greit. Dette er ikke noe som er funnet på av "ondsinnete objektivister" for å rakke ned på noen, uansett hva du måtte tro og mene.
Tror du virkelig har misforstått hva jeg prøver å si. Når begynte vi å snakke om "ondsinnete objektivister"? Hvor kommer dette oppgulpet fra? Vi er voksne mennesker som diskuterer her inne - la oss holde oss til sak!
Nei, det er du som misforstår hva begrepet "pro audio" betyr. Og nei, Magico er ikke "pro audio", uansett hvor bra det måtte låte.
 
Topp Bunn