New adventures in Hi-Fi - En historie om en drøm

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Mr.SQ

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.03.2012
    Innlegg
    99
    Antall liker
    86
    Sted
    Aust-Agder
    Torget vurderinger
    15
    Hvordan går fremdriften i dette prosjektet? Dette var vel noe av det mest spennende (som ikke var knyttet til romakustikk) jeg leste om på sentralen i 2014 og er spent på fortsettelsen.
    Heisan. Dette var en hyggelig tilbakemelding. Sant skal sies at den siste tiden har jeg vært mer opptatt av selve prosjektet, enn å skrive på HFS. Det ligger mye arbeid forran oss, ikke bare mtp selve høyttalerdesignet, men også utforming av konsept og markedsplan.

    Siden drivkraften er entusiasme, ikke penger, så blir nok selve konseptet rundt hva vi kommer til å drive med ganske annerledes enn hva man skulle tro. Det å etablere et høyttalermerke i Norge basert på tradisjonell tankesett har jeg liten tro på. Flere har forsøkt, og hva står vi igjen med?

    Om ikke så veldig lenge til så slippes konseptet, så frem til da, så får det være litt spenning.

    For øyblikket leker jeg litt med følgende elementer (så kan jo de som ønsker gruble seg går i håret hva dette er for noe):

    IMG_0180.jpg
    IMG_0179.jpg
    IMG_0181.jpg


    Elementene som har vært beskrevet tidligere i tråden er på ingen måte forkastet, bare så det er klart. Men det er viktig å prøve ulike løsninger, både akustisk og visuelt.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.105
    Antall liker
    11.118
    Torget vurderinger
    10
    Seas Nextel med Alnico magnet ala Exotic. Stilig :)
    Og en bleik Crescendo??
     

    Mr.SQ

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.03.2012
    Innlegg
    99
    Antall liker
    86
    Sted
    Aust-Agder
    Torget vurderinger
    15
    Seas Nextel med Alnico magnet ala Exotic. Stilig :)
    Du er inne på noe. AlNiCo er sjeldent brukt pga kostnaden ved det, men syntes det var verd å prøve ut. Hva som blir resultatet gjenstår å se.

    Og en bleik Crescendo??
    Du kjente igjen frontplaten, men hvorfor er domen blek? hehehe
     

    Mr.SQ

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.03.2012
    Innlegg
    99
    Antall liker
    86
    Sted
    Aust-Agder
    Torget vurderinger
    15
    Og en bleik Crescendo??
    DIAMANTER ????? :cool:
    Diamant er det ikke. Jeg skal være så ærlig å si at jeg har ikke blitt overbevist om at diamant er veien å gå lydmessig. Ikke finner jeg fordeler i et sett med målinger heller. Jeg har enda ikke vært borte i en diamantdiskant som overgår Raal diskanten vi har testet så langt lydmessig. Kanskje ikke så rart når man ser hvordan Raalen måler heller. Diamantdiskanter er fryktelig dyre, også OEM. Denne diskanten har en membran av Beryllium. Diamant har kanskje en teoretisk fordel mtp styrke, men i praksis må jeg si at jeg ikke klarer å se at det gir noe løft i forhold til Beryllium heller.
     

    Mr.SQ

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.03.2012
    Innlegg
    99
    Antall liker
    86
    Sted
    Aust-Agder
    Torget vurderinger
    15
    Seas Nextel med Alnico magnet ala Exotic. Stilig :)
    Du er inne på noe. AlNiCo er sjeldent brukt pga kostnaden ved det, men syntes det var verd å prøve ut. Hva som blir resultatet gjenstår å se.
    HVA!? Finnes det noe ANNET? ;)
    Heheh, er de som mener det ikke gjør det. Selv er jeg mer opptatt av hva elementet kan gjøre, enn hva det er laget av. Når det er sagt så har AlNiCo noen egenskaper som andre magnetmaterieler ikke har. Det aller viktigste er uansett det totale designet av motoren, ikke magnetmaterialet. AlNiCo blir på en måte toppen av kransekaka dersom resten stemmer, etter min mening.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.157
    Antall liker
    3.933
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vel vitende om at jeg gjentar meg selv; Hvordan går prosjektet? Når ser dere for dere at grunnkonseptet blir presentert? Jeg regner med at dere slipper info om slikt en god stund før dere har det ferdige produktet klart for en faktisk demonstrasjon.
    Eller tenker dere å holde kortene tett til brystet, og satse på å ta Hortenmessa fullstendig på senga ved å kjøre første offentliggjøring da, sammen med et ferdig (ihvertfall spillbart) produkt?
     

    Mr.SQ

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.03.2012
    Innlegg
    99
    Antall liker
    86
    Sted
    Aust-Agder
    Torget vurderinger
    15
    Vel vitende om at jeg gjentar meg selv; Hvordan går prosjektet?
    Prosjektet som kommersiell satsing har dessverre stoppet opp. Jeg har vært i tenkeboksen ganske lenge både rundt det praktiske ved produksjon og ikke minst også hatt endel runder rundt markedsføringen og byggingen av merkevaren. Som mange sikkert forstod i åpningsinnlegget finner jeg mye kritisk ved audiobransjen. Ønsket jeg å ta jobben med å markedsføre et produkt i en bransje som er så full av villedende propaganda og "keiserens nye klær"? Svaret ble nei. Det er vanskelig å bygge en merkevare i et segment hvor følelser, forutintatthet og ikke minst dagsform ofte er like utslagsgivende som reell teknisk ytelse når produkter velges av kunde, eller testes i blader.

    Etter mer enn 24 år med interesse og 12 år innenfor bransjen har jeg rett og slett gått lei HiFi bransjen den kommersielle siden av ferdigprodukter. Når det ikke lenger var moro ble prosjektet kansellert. Jakten, veien og leken underveis mot "målet" må være moro.

    Jeg har også etter mange år med rovdrift på kroppen innsett at dette ikke kan fortsette. Det gjør meg syk. Jeg fokuserer derfor på min framtidige karriere innen ny bransje, men fortsetter med høyttalerkonstruksjon på DIY basis.

    Prosjektet fortsetter, men det blir helt fritt for kommersielle hensyn og skal bli en konstruksjon på veien mot den beste høyttaleren for MEG og MITT rom, og med et design JEG liker. Altså ganske egoistisk. Når den står ferdig skal alle som hadde sett frem til å høre høyttaleren være hjertelig velkomne til en lytt og høyttaleren vil således bli ende mer dokumentert enn hva tidligere tenkt. Fritt frem for hvem som helst til å bygge.

    Jeg takker alle for interessen så langt, og håper alle vil fortsette å følge dette prosjektet og fremtidige DIY prosjekter.
     

    CC61231

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    265
    Antall liker
    178
    Sted
    Malmö
    Hei,

    fair konklusion, tror ikke du er ensam om den konklusion. Brand building tager tid, koster penge og kræver mye vänner i branschen - som du jo inte tycker om.

    men, nu hvor projektet er on hold kunne det være intressant med lift detaljer om dit projekt. Ud fra beskrivelsen kunne det være et projekt der skulle overvejes som en mulig konstruktion.

    Vil du dele din visdom?

    Mvh
    christian,


    Vel vitende om at jeg gjentar meg selv; Hvordan går prosjektet?
    Prosjektet som kommersiell satsing har dessverre stoppet opp. Jeg har vært i tenkeboksen ganske lenge både rundt det praktiske ved produksjon og ikke minst også hatt endel runder rundt markedsføringen og byggingen av merkevaren. Som mange sikkert forstod i åpningsinnlegget finner jeg mye kritisk ved audiobransjen. Ønsket jeg å ta jobben med å markedsføre et produkt i en bransje som er så full av villedende propaganda og "keiserens nye klær"? Svaret ble nei. Det er vanskelig å bygge en merkevare i et segment hvor følelser, forutintatthet og ikke minst dagsform ofte er like utslagsgivende som reell teknisk ytelse når produkter velges av kunde, eller testes i blader.

    Etter mer enn 24 år med interesse og 12 år innenfor bransjen har jeg rett og slett gått lei HiFi bransjen den kommersielle siden av ferdigprodukter. Når det ikke lenger var moro ble prosjektet kansellert. Jakten, veien og leken underveis mot "målet" må være moro.

    Jeg har også etter mange år med rovdrift på kroppen innsett at dette ikke kan fortsette. Det gjør meg syk. Jeg fokuserer derfor på min framtidige karriere innen ny bransje, men fortsetter med høyttalerkonstruksjon på DIY basis.

    Prosjektet fortsetter, men det blir helt fritt for kommersielle hensyn og skal bli en konstruksjon på veien mot den beste høyttaleren for MEG og MITT rom, og med et design JEG liker. Altså ganske egoistisk. Når den står ferdig skal alle som hadde sett frem til å høre høyttaleren være hjertelig velkomne til en lytt og høyttaleren vil således bli ende mer dokumentert enn hva tidligere tenkt. Fritt frem for hvem som helst til å bygge.

    Jeg takker alle for interessen så langt, og håper alle vil fortsette å følge dette prosjektet og fremtidige DIY prosjekter.
     

    Mr.SQ

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.03.2012
    Innlegg
    99
    Antall liker
    86
    Sted
    Aust-Agder
    Torget vurderinger
    15
    Hei,

    fair konklusion, tror ikke du er ensam om den konklusion. Brand building tager tid, koster penge og kræver mye vänner i branschen - som du jo inte tycker om.

    men, nu hvor projektet er on hold kunne det være intressant med lift detaljer om dit projekt. Ud fra beskrivelsen kunne det være et projekt der skulle overvejes som en mulig konstruktion.

    Vil du dele din visdom?
    Jeg har gjennom tiden i bransjen truffet mange spennende, hyggelig og interessante enkeltpersonligheter. Dette er alt i fra dyktige selgere, ledere, markedsførere og selvsagt ingeniører og konstruktører. Mange av dem har bare adaptert til bransjen slik den er.

    Jeg er av den formening at bransjen har få eller ingen fremskritt og at de aller største forskjellene innen main stream audio ligger i markedsføringen, ikke selve produktene. Dyrere er heller ikke nødvendigvis bedre.

    Tankene var å få noe av størrelsen, fysikken og fundamentet fra et større system med i en pakke som fungerer i mindre rom. Dette kombinert med presisjonen fra en studiomonitor. Et kriteria var også at det rent fysisk ikke skulle være for stort. I tillegg til dette skulle det være modulært og kunne utvides. Via DSP innstillinger ogskå kunne tilpasses lengre lytteavstander og større rom. Det er en tanke og en idé jeg nok kommer til å jobbe videre med, men uten kommersielle hensyn og baktanker.

    Kommer nok til å opprette en egen tråd hvor jeg går med i dybden på tankene rundt dette.
     

    Mr.SQ

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.03.2012
    Innlegg
    99
    Antall liker
    86
    Sted
    Aust-Agder
    Torget vurderinger
    15
    Ser nå at den kommersielle delen av prosjektet er lagt på is. Lever diy delen fortsatt?
    Hei!
    Prosjektet lever i beste velgående, og jeg storkoser meg med utviklingen av steg 1, selv om det fortsatt er endel jobb igjen. Dessverre har jeg ikke kapasitet eller lysten til å delta aktivt på HFS, og derfor blir det heller ikke delt noe foreløpig. Men hvem vet, dette kan endre seg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn