Noen med peiling på håndvåpen (pistol) her?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    timc

    Gjest
    Vurderer en Browning Buckmark Bullseye, men den finnes ikke på lager noe sted i Trondheim.

    Erfaringer med S&W Model 41 er også interessant.

    Noen som kjenner til den.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei TimC

    Jeg har ikke egenerfaring med de to nevnte annet enn at S&W Model 41 var det våpenet jeg brukte i opplæringsperioden.
    Eley ammo er billig og bra til denne.
    Selv hadde jeg en FAS SP607 de årene jeg var aktiv. Angrer som en hund på at jeg solgte den. Nå sitter jeg med en gammel russisk Margolin 22 Target inkl. det orginale tre- etuiet m. tilbehør. Morsom liten sak.
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    34
    Et par kompiser av av meg har begge de to nevnte pistolene og jeg tror de er godt fornøyd med dem. Jeg har skutt med begge to men ikke slik at jeg kan uttale meg om hvilke for- eller bakdeler de har i forhold til hverandre. For meg fremstår begge to som gode våpen i sin prisklasse.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Har du undersøkt hos Rogne våpen på Heimdal?
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Når jeg så denne tråden ble jeg brått bekymra for hvor sint folk egentlig er på meg her på bruket. 8)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Margolin har jeg også, noe nyere skulle jeg tro da den ligger i en "moderne" plasteske. Uansett har den en uforskammet god presisjon, langt bedre enn at skytteren kan klage på verktøyet om han ikke treffer!

    Det beste jeg har skutt med i konkuransesammenheng er en Hämmerli SP 20 RRS.
    Den har en ekstremt lav kjernelinje og er 99% fri for rotasjon i rekylbevegelsen. 99-100% av rekylen går rett inn i hånd/skulder. Den "snodigste" pistolen jeg noengang har skutt med. Wather sin GSP er som en steinalderklubbe i sammenligning.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Mbare skrev:
    Når jeg så denne tråden ble jeg brått bekymra for hvor sint folk egentlig er på meg her på bruket. 8)

    Slapp av, virkelig dedikerte sportsskyttere bruker ikke skytevåpen hvis de er sinte på noen. Det fører bare til problemer for andre skyttere. Er man sint finner man fram øksa.
    ;D ;D
     
    T

    timc

    Gjest
    Mbare skrev:
    Når jeg så denne tråden ble jeg brått bekymra for hvor sint folk egentlig er på meg her på bruket. 8)
    Høhø.....Dersom det var noen andre som hadde opprettet tråden så......

    Rock: Det er Rogne våpen jeg har vært hos. Han tar inn begge på bestilling.

    Emotikon & Spiralis: Takk for tips om Margolin. Skal sjekke de ut.

    Det skal sies at ambisjonene er lave, og jeg kommer mest sannsynlig til å kjøpe den som ser kulest ut........:p


    -Tim
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.141
    Antall liker
    8.769
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    Mbare skrev:
    Når jeg så denne tråden ble jeg brått bekymra for hvor sint folk egentlig er på meg her på bruket. 8)

    Slapp av, virkelig dedikerte sportsskyttere bruker ikke skytevåpen hvis de er sinte på noen. Det fører bare til problemer for andre skyttere. Er man sint finner man fram øksa.
    ;D ;D
    Kniv er et vanlig drapsvåpen her i landet. Mye vanligere enn skytevåpen, faktisk.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.582
    Antall liker
    7.117
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har en Hämmerli 280 - fantastisk våpen... Har bare .22-løp på denne, og nå går det neppe å få tak på .32-satsen til den. :'(
    Vannvittig pålitelighet på denne. Den eneste ammunisjonen jeg har opplevd feil på med denne var noe skittbillig russisk ammunisjon, som virkelig definerte hvorfor skitt er en del av ordet skittbillig... Veldig dårlig fordeling av tennmiddel rundt randen og utrolig unøyaktig. Med Hämmerli i benk, spredde den skudd utenfor den sorte på 25m.... Vanlig presisjon å¨denne i benk med god ammunisjon på 25m er 5 skudd innenfor 8-10mm ytterkant til ytterkant.


    Har prøvd både Browning Buckmark og S&W model 41. For meg så passet model 41 best.

    En annen pistol du kan vurdere er Ruger 22/45. Den vanlige Ruger Mk III har en annen skjeftevinkel, som ikke passer for alle (lik den gamle Lugeren), mens 22/45 har samme skjeftevinkel som en Colt 1911.

    Pålitelighetsmessig mener jeg Rugeren er litt bedre bygget enn S&W model 45 - den S&W jeg prøve virket noe slitt og "raklete", men da dette var en lånepistol på en pistolklubb, så må gudene vite hva den har vært igjennom...

    Margolin er en kurant konkurransepistol til en rimelig pris. Presisjonen er hel ok - som regel er dett skytteren som er den begrensende faktoren ;D
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.292
    Antall liker
    6.673
    Å nei! Timc nå snart også med pistol! Jeg tror jeg rømmer byen...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    BT skrev:
    Å nei! Timc nå snart også med pistol! Jeg tror jeg rømmer byen...
    Nei nei! Ikke dra. Bli med i skyttermiljløet og treff nye venner du også! ;D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.141
    Antall liker
    8.769
    Torget vurderinger
    1
    Det var et blinskudd, du Spiralis..! ;D
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    timc skrev:
    Det skal sies at ambisjonene er lave, og jeg kommer mest sannsynlig til å kjøpe den som ser kulest ut........:p

    -Tim
    Nå har jeg ikke særlig kunnskap om disse to du nevner så jeg kan ikke gi noen konkrete råd der.
    Men jeg vil si som jeg sier til nybegynnerne i klubben vår: Det er bedre å kjøpe en skyter du kan vokse inn i enn en du vokser ut av. Det gir størst glede og blir oftest billigere i lengden.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Spiralis skrev:
    Wather sin GSP er som en steinalderklubbe i sammenligning.
    Det er vel ikke så rart, den ble vel konstruert like etter steinalderen?
    Men jeg mener fortsatt den er et godt bruktkjøp. En 30 år gammel pistol som fortsatt er fullt brukbar og med enkel tilgang til nye deler er ganske unikt.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.141
    Antall liker
    8.769
    Torget vurderinger
    1
    Men hva finnes av 22mm som er verdt å ta i betraktning? -da mener jeg både konkurranse pistoler og felt.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.582
    Antall liker
    7.117
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    bjornh skrev:
    Men hva finnes av 22mm som er verdt å ta i betraktning? -da mener jeg både konkurranse pistoler og felt.
    Eh - jeg håper seriøst ikke du tenker på et 22mm håndvåpen. 22mm er kanonkaliber! Det du skal ha er .22 (kaliber 22) som er 5.56 mm.
    Her er et bilde av litt grovkornet ammunisjon, sammen med en golfball og en minnebrikke. Den med blå spiss er en 20mm. De andre er .50BMG panserbrytende (vanlig 12.7mm)


    Vanlig prosjektilvekt på en 20mm er i overkant av 100g

    Her er noen som holder på å laste et belte med 20mm ammunisjon...


    Johan-Kr
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Det er vel mulig at kan finnes noe i nærheten av 22 mm innen svartkruttsektoren?
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    34
    22 mm er for finkaliber å regne når vi snakker om svartkruttvåpen.

    Hva med en rifle i kaliber 2 bore? Eller 33,68 mm som den måler, med en 3500 grains kule? ;D







    Minipatronen til venstre er en 700 Nitro Express. :)
     

    Vedlegg

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Fenalaar skrev:
    bjornh skrev:
    Men hva finnes av 22mm som er verdt å ta i betraktning? -da mener jeg både konkurranse pistoler og felt.
    Eh - jeg håper seriøst ikke du tenker på et 22mm håndvåpen. 22mm er kanonkaliber!
    Bjørn tar begrepet "macho" til helt nye høyder ! ;D ;D

    Nå finnes det sikkert en eller annen "gærning" i USA som har smidd seg et håndvåpen i 22mm. Derom bør nok ikke herske for mye tvil. Personlig synes jeg 500 Linebaugh er stort nok. 440grains kule i 0,51 Cal med hastighet på 1300fps. Det begynner å nærme seg solid elgrifle i enhåndsformat!



    Her er den avbildet sammen med en "normal" Cal45.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Kvalitetsmessig står ikke Ruger tilbake for noen andre merker fra USA. Solid kvalitet er det. Vinkel på skjeftet gjør den Brekke anbefaler til en lettskutt pistol. ( Ligger ganske så riktig i hånden )

    Har ikke den der selv men har en Ruger revolver i 32 H&R Mag som jeg er veldig godt fornøyd med.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.822
    Antall liker
    4.101
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hadde ei Ruger "sykkelpumpe" i mange år, og den virket alltid. Byttet den til slutt ut med en Unique DES69, som var hakket hvassere mht ergonomi og tilpasning. Savner Rugeren, men ikke Uniquen...

    B
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.141
    Antall liker
    8.769
    Torget vurderinger
    1
    -så morsomt dere har det da på grunn av et manglende punktum foran 22mm...

    Dessuten så kan jeg godt tenkt meg 20mm skarpskytterrifle, men regner med at 12,7mm holder til det meste...
     

    MrC

    Medlem
    Ble medlem
    21.10.2007
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Ser du (Timc) bor i Trondheim. Hvilken klubb skyter du hos?
    I og med at du spør etter en .22 antar jeg det kan være TPK, og du er i så fall velkommen
    til å bli med på ei trening og prøve ut en god del våpen vi har. Hvis du først skal kjøpe en .22
    bør du iallefall ha prøvd noen banepistoler (Benelli, Pardini, Walther, Hammerli og lignende) før du bestemmer deg.

    Mange går i den fella at de kjøper noe som ser tøft ut, og går lei fordi de ikke treffer ::)

    Mvh.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.582
    Antall liker
    7.117
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    2-bore svartkruttbørse:
    [video]eXoa5zNn0TU[/video]

    Du kan jo også prøve å komme på skytebanen med en "punt gun"
    [video]IEAIQyVvINU[/video]
    [video]n7FeeamC4qk[/video]
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tubesnake skrev:
    emotikon skrev:
    Nå er vi vel en smule OT gutter.... ;D
    Ja, er ikke dette Off-Topic Hjørnet da? ;)
    :-[
    Må vel passe meg for å ikke tråkke skjevt her nå- ikke godt å vite hvilke kanonglade som kan dukke opp på trappa....
    ;)
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    bjornh skrev:
    Men hva finnes av 22mm som er verdt å ta i betraktning? -da mener jeg både konkurranse pistoler og felt.
    For å komme tilbake til temaet, her er ei liste over krav jeg syns bør stilles til et våpen for bane- og feltskyting:
    - Lang sikteavstand
    - Store og skarpkantede sikter (har aldri sett dem for store).
    - Siktejusteringer med tydelige knepp og tilstrekkelig justeringsområde (både rullende og midt i)
    - Skjefte som gjør det mulig å finne tilbake til det samme grepet hver gang
    - Presist avtrekk som er glatt og ikke for tungt
    - Tilgang på reservedeler (i alle fall magasin, uttrekker, tennstempel og fjærer må byttes innimellom)
    - Nær 100 % funksjonssikker (funksjonsfeil er veldig kostbart i feltskyting)
    - Må være enkelt å lade med 6 patroner for felt (enten 6 i magasin eller 5 i magasin + 1 i kammer)
    - Bør være enkel og demontere/montere i forbindelse med rengjøring
    - Fordel om det kan skaffes hylster til feltskyting
    - For baneskyting kan god presisjon være et tema (sjelden et problem for felt)
    - Ved hurtigskyting (bane og felt) vil moderne konstruksjoner med lavtliggende løp og rekyldempende anordninger forenkle skytingen.

    Av eldre, brukte våpen mener jeg Walter GSP skiller seg ut som en soleklar favoritt. Den tilfredsstiller de fleste punktene over inkludert tilgang på reservedeler.
    Av moderne våpen har jeg vel en forkjærlighet for Pardini SP, men jeg ser at det finnes andre som antagelig har tilnærmet de samme egenskapene.

    Når det gjelder våpnene som er nevnt tidligere i tråden, Ruger, S&W og Browning mener jeg at disse detter gjennom på sikter, avtrekk og grep. De er også gamle konstruksjoner som hopper fælt under rekylen (MYE mere enn en GSP).

    Det var det jeg kom på i kveld, håper dere ikke syns dette ble for tørt og saklig.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    "Den gamle" skriver mye fornuftig overfor her.

    Et punkt i tillegg må være at man føler seg komfortabel med pistolen. Våpenet kan være så flott og hightec det bare vil, men om man ikke trives med det hjelper det lite.

    Jeg har en CZ 75B i 9mm som jeg bruker til felt og grov. Den er en gammel konstruksjon og slett ikke noe typisk "konkuransevåpen". Et militært/politi tjenestevåpen egentlig. Etter en runde med polering av avtrekket passer denne pistolen meg som hånd i hanske, og jeg skyter faktisk bedre med denne enn med 22 konkuransepistol.

    Poleringen var ikke værre enn at jeg blandet våpenolje med et pussepulver for tannproteser fyllte avrekksmekanismen med denne "gørra" og brukte to stille nattevakter på jobb til å gjennomføre "1 million" avrekk mot klikkpatron. Etter dette har den et så silkeglatt, mykt og presist avtrekk at det er en fryd!
     
    T

    timc

    Gjest
    Gunnar_Brekke skrev:
    Hvorfor ikke Ruger?

    mvh
    Gunnar Brekke
    Er denne som er utlånsvåpen i klubben. Ruger Mark2. Liker ikke skjeftevinkelen på den. Dessuten ser den så ordinær ut. Vil han en som ser litt knæsj ut ;)
     
    T

    timc

    Gjest
    MrC skrev:
    Ser du (Timc) bor i Trondheim. Hvilken klubb skyter du hos?
    I og med at du spør etter en .22 antar jeg det kan være TPK, og du er i så fall velkommen
    til å bli med på ei trening og prøve ut en god del våpen vi har. Hvis du først skal kjøpe en .22
    bør du iallefall ha prøvd noen banepistoler (Benelli, Pardini, Walther, Hammerli og lignende) før du bestemmer deg.

    Mange går i den fella at de kjøper noe som ser tøft ut, og går lei fordi de ikke treffer ::)

    Mvh.
    Takker for tilbudet, men jeg tilhører VPRK :)

    Grunnen til at jeg spør etter .22 er at det er billigst i drift. Vil ikke bruke så fryktelig med penger på ammo (lading orker jeg ikke begynne med). Har for mange dyre hobbyer som det er :p
     
    T

    timc

    Gjest
    MrC skrev:
    Mange går i den fella at de kjøper noe som ser tøft ut, og går lei fordi de ikke treffer ::)

    Mvh.
    Jeg ser den, men jeg skyter for morro. Tar det ikke så voldsomt seriøst. Tror uansett jeg vil treffe like bra med det meste, som jeg gjøre med Rugeren jeg bruker nå. Da er jeg happy. Startet tråden mest for å få litt innspill og forslag om merker jeg ikke har tenkt over.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn