Alt til hus og bolig Noen som har peiling på varmepumpe?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    674
    Antall liker
    699
    Sted
    Rogaland
    låner tråden litt

    hvor ville dere plassert varmepumpa?
    1. under vindu gulvstående modell
    2. under vindu gulvstående modell
    3. gulvstående modell
    4. vegghengt modell over vindu

    er åpent mellom stue, kjøkken og trapperom.

    Vi har hatt to befaringer, ei som sa at vi kunne montere over terasse dør, som montør på installasjonsdagen sa at det gikk ikke ann. Denne montøren sa også at posisjon 1 ville gjøre det slik at det ikke gikk ann å fyre samtidig fordi pumpa vil bli full av peissot. Andre befaringsmann foreslo posisjon 1. Så vi er usikre..
    Screenshot 2023-09-10 081340.png
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    1.177
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Om du skal varme opp kjøkken og trapp er det viktig at du får det til å sirkulere. Slik sett var over terasse dør som sender lufta inn i kjøkken og trapp ikke så dumt, men det går ikke - hvorfor det, gadd ikke montøren legge litt lengre rør ? De legges i kanal og ser helt greit ut.

    Alternativt ville jeg satt den høyt i posisjon 3 i håp om å treffe inngangen til kjøkken/trapp alt høyt i pos 2. Vet ikke hvordan peisen din fungere men min soter sjelden så at filtrene skulle gro igjen er jeg litt usikker på. I fall må du rense oftere enn anbefalt (14 dager) om du velger pos 1 men da er jeg usikker på om du får det til å sirkulere. Pos 4 blir for nære TV krok da VP støyer litt.

    Grunnen til at jeg forslår modell montert høyt at de er mer egnet for sirkulasjon enn gulvmodeller som er mer for lokal oppvarming i mitt hode..

    Hva med å skaffe en vifte og teaterrøyk å teste hvilken posisjon som gir best sirkulasjon
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.336
    Antall liker
    1.753
    Sted
    Bergen
    Det er vel ikke lov å montere selv lengre.
    Sikkert en rekke regler som regulerer dette, noe annet ville være uhørt i norge. Googlet litt men finner ikke referanse til noen "lover/forskrift" som direkte regulerer monteringen.
    Ser at det også finnes gjør det selv instruksjoner (så dermed svarer jeg på mitt eget tidligere spm - skulle nok Googlet før jeg spurte)
    I Spania er det kun sertifiserte folk som har lov, og antagelig får tilgang til gass, til å etterfylle gass på aircon, og sikkert også tømme for gass ved evt demontering av ac. Dette er nok eu lovgivning som sikkert er implementert i Norge
    Så da antar jeg at lov/forskriftskrav gjelder for hhv
    elektrisk
    gass
    og ellers det som må berøre sikker installasjon, naboer etc etc.
    Men andre ord fritt frem for en nevenyttig..
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.336
    Antall liker
    1.753
    Sted
    Bergen
    Om du skal varme opp kjøkken og trapp er det viktig at du får det til å sirkulere. Slik sett var over terasse dør som sender lufta inn i kjøkken og trapp ikke så dumt, men det går ikke - hvorfor det, gadd ikke montøre legge litt lengre rør ?

    Alternativt ville jeg satt den høyt i posisjon 3 i håp om å treffe inngangen til kjøkken/trapp alt høyt i pos 2. Vet ikke hvordan peisen din fungere men min soter sjelden så at filtrene skulle gro igjen er jeg litt usikker på. I fall må du rense oftere enn anbefalt (14 dager) om du velger pos 1 men da er jeg usikker på om du får det til å sirkulere. Pos 4 blir for nære TV krok da VP støyer litt.

    Hva med å skaffe en vifte og teaterrøyk å teste hvilken posisjon som gir best sirkulasjon
    Interessante problemstillinger.
    Hva er maks lengde på mellom ute-innedel? I Spania monteres AS utedel gjerne på tak med tildels lange rør ned til innedel. Man kunne jo tenke seg det samme for varmepumper. Her vil jo rørene være inne i hus.
    Selvfølgelig lite ønsket visuelt, men rent fysisk antagelig fullt mulig.
    De som bygger hus kan jo enkelt for det til med rør i skjulte veggkanaler dersom man tar hensyn til dette i byggingen
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.336
    Antall liker
    1.753
    Sted
    Bergen
    Ser det, men med hvilken henvisning? Nyhetssaken inneholder ingen henvisning til noen lov/forskrift
    Det holder vel ikke at en foreningen sier at dette er loven/forskriften? Det må jo være noe mer?
    Fant denne hos Novap uten at den gjorde meg mer klokere
    https://www.novap.no/politikk/lover-og-regler/lover-og-forskrifter
    Hadde vel forventet en eksakt henvisning til regelverk
    Produktforskriften henviser til Kapittel 6. Regulering av ozonreduserende stoffer som ikke sier noe om montering.

    Så er det nok slik at dersom du kjøper en varmepumpe fra et selskap som er med i Novap (antagelig alle) så kan man ikke kjøpe uten montering. De vil nok ikke komme inn i ettertid og godkjenne en fremmed installasjon selv om de fyller gass og alt er tett.
    Men kjenner man noen.. (ala rørlegger og elektrikere)
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.040
    Antall liker
    4.410
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Benytt pos 3. ihht til skissen din.
    Utedel bør stå på fundament og godt over noemal snøhøyde ute,
    Utedel på vegg bør ha god vibr.demping, eller vil den høres godt inne.
    Utedelen kan gjerne ha overbygg, men ikke de tette "kaninburene" som selges.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Slik ble det hos meg, lagde en liten beskyttelse sjøl. Kjøpe noen impregnerte lekter og en polycarbonate plate. Det var ganske enkelt og gå utifra stativet som montøren monterte. Min montør fortalte at han ikke monterte pumpene på trevegger, enten veggfeste på grunnmur eller markstativ.
    20230910_110909.jpg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg synes det ser litt trangt ut.

    Husk at du skal ha så fri luftstrømming som mulig - og redusert flow gir dårligere virkningsgrad. Jeg hadde faktisk vurderte å flytte pumpen 10-20 cm lengre ut fra veggen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg synes det ser litt trangt ut.

    Husk at du skal ha så fri luftstrømming som mulig - og redusert flow gir dårligere virkningsgrad. Jeg hadde faktisk vurderte å flytte pumpen 10-20 cm lengre ut fra veggen.
    Montøren er erfaren og jeg velger derfor å stole på at han monterte stativet langt nok fra veggen.
    Edit.
    Selve pumpa står 12cm fra vegg.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.129
    Antall liker
    17.130
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Bare et lite tips til dere som har tak eller kasse over utedel. Det funker vanligvis fint, men bor du med kysten, bør en droppe det. Varmepumpen drar til seg saltholdig fuktig luft, men tak gjør at regn får ikke skylt av saltet. To like varmepumper ble montert et sted med kysten. Ene hadde tak, den andre ikke. Den med tak var i hel rustet, den andre helt fin.
     
    Sist redigert:

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    674
    Antall liker
    699
    Sted
    Rogaland
    montøren som var her ble stoppet av et vannbord, dette er over terassedør. PXL_20230910_094724484.jpg
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    9.495
    låner tråden litt

    hvor ville dere plassert varmepumpa?
    1. under vindu gulvstående modell
    2. under vindu gulvstående modell
    3. gulvstående modell
    4. vegghengt modell over vindu

    er åpent mellom stue, kjøkken og trapperom.

    Vi har hatt to befaringer, ei som sa at vi kunne montere over terasse dør, som montør på installasjonsdagen sa at det gikk ikke ann. Denne montøren sa også at posisjon 1 ville gjøre det slik at det ikke gikk ann å fyre samtidig fordi pumpa vil bli full av peissot. Andre befaringsmann foreslo posisjon 1. Så vi er usikre..
    Vis vedlegget 950594
    Jeg skjønner ikke helt dette med peissot? Pos. 1 ser ut til å være beste plassering. Dersom peisen soter så mye at det blir problemer for pumpen er det noe alvorlig galt med pipe/peis.
    Problemet med peisen kan være at ved fyring i den så blir termostaten i pumpen litt forvirret....
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.040
    Antall liker
    4.410
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Varmepumpen skaper omrøring i romluften. Dette med peis kan du ignorere. Når varmepumpen er montert under vindu ( pos 3), fanger den kaldraset fra vindu og varm luft stiger som kjent opp. Et forbehold er det ikke er sitteplass i nærheten av varmepumpens innedel.
    Addendum: Ikke sett varmepumpen i " auto": Da går den i kjølemodus når peisen peiser på, og du får julekort fra din strømleverandør. Når den kun står i varmemodus vil termostaten regulere pådraget uansett peis eller sol.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Fungerer nok men lykke til med å få noe positivt bidrag fra utelufta under -10/15 C. Da blir pumpe en dyr vifte ovn som trekker strøm fra nettet
    Måtte lese meg litt opp. Skjønner lite av ditt innlegg, er det ren synsing eller har du noe dokumentasjon? Min pumpe skal gi ca 2 kWh varme ved 1 kWh strømforbruk helt nede ved minus 20C. Altså 50% mer effektivt enn en vifteovn eller panelovn. Andre nyere modeller er enda mer effektive. Og, pumper som selges i Norge er laget for tøffe vinterforhold. Om så ikke var tilfellet ville det ikke poppet opp utedeler på flere og flere hus jeg ser.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    1.177
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Måtte lese meg litt opp. Skjønner lite av ditt innlegg, er det ren synsing eller har du noe dokumentasjon? Min pumpe skal gi ca 2 kWh varme ved 1 kWh strømforbruk helt nede ved minus 20C. Altså 50% mer effektivt enn en vifteovn eller panelovn. Andre nyere modeller er enda mer effektive. Og, pumper som selges i Norge er laget for tøffe vinterforhold. Om så ikke var tilfellet ville det ikke poppet opp utedeler på flere og flere hus jeg ser.
    Du sier skal gi 2 kWh varme - hvor har du det fra - produsentens COP verdi ?

    Jeg målte mye sist vinter med OSS app, OSS boks på HAN porten og Shelly smartplug og app og konkluderte at jeg brukte marginalt mer strøm om jeg skrudde av pumpa. Derfor gjør jeg det med havariet til den forrige i friskt minne. Kan skyldes at annen oppvarming står for brorparten av effektbehovet som jeg også antydet uten at jeg har forsket så mye på det enda, men jeg har ikke har opplevd signifikant reduksjon i forbruk siden jeg begynte med VP så juger produsentene ? ;) .

    Har dog ikke fått meg til å slutte med VP men effekten hadde trolig vært mye bedre om dette var designet inn i konstruksjonen når huset ble bygd. Mange som kjøper VP skryter nok av hvor mye de sparer men det må de vel og siden de har brukt 25' eller mer. Skulle gjerne sett de faktiske tallene om de finns som viser det. Klart noen har god effekt men rimelig sikker på at det ikke gjelder alle. Ta derfor en runde og finn ut hva som bruker mest strøm og om det kan erstattes av VP før du handler. En strømmåler på HAN porten er meget nyttig her.

    Nedenfor er mitt strømforbruk. Panasonic'n ble skaffet rundt 2012 og erstattet av Mitsubishi 2018. Det har nok blitt mildere men effekten av VP er neglisjerbar.

    1694413435911.png
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Du sier skal gi 2 kWh varme - hvor har du det fra - produsentens COP verdi ?

    Jeg målte mye sist vinter med OSS app, OSS boks på HAN porten og Shelly smartplug og app og konkluderte at jeg brukte marginalt mer strøm om jeg skrudde av pumpa. Derfor gjør jeg det med havariet til den forrige i friskt minne. Kan skyldes at annen oppvarming står for brorparten av effektbehovet som jeg også antydet uten at jeg har forsket så mye på det enda, men jeg har ikke har opplevd signifikant reduksjon i forbruk siden jeg begynte med VP så juger produsentene ? ;) .

    Har dog ikke fått meg til å slutte med VP men effekten hadde trolig vært mye bedre om dette var designet inn i konstruksjonen når huset ble bygd. Mange som kjøper VP skryter nok av hvor mye de sparer men det må de vel og siden de har brukt 25' eller mer. Skulle gjerne sett de faktiske tallene om de finns som viser det. Klart noen har god effekt men rimelig sikker på at det ikke gjelder alle. Ta derfor en runde og finn ut hva som bruker mest strøm og om det kan erstattes av VP før du handler. En strømmåler på HAN porten er meget nyttig her.

    Nedenfor er mitt strømforbruk. Panasonic'n ble skaffet rundt 2012 og erstattet av Mitsubishi 2018. Det har nok blitt mildere men effekten av VP er neglisjerbar.

    Vis vedlegget 950850
    COP, ja selvsagt. Det er jo et mål på effektiviteten. Strømforbruket ditt interesserer meg minimalt. Jeg reagerte på din påstand om at varmepumper er like ineffektive som en vifteovn, dvs. COP 1 ved minus 10-15. Det er rett og slett helt feil.

    Min nabo hadde 27000 kW forbruk i året i snitt, og det sank med 8-10000 kW etter at han fikk varmepumpe. Ifølge ham selv. Pluss varmere hus. Jeg har vært inne hos han flere ganger og merket forskjellen. Nå skal man ta naboskryt med en klype salt selvsagt.
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.040
    Antall liker
    4.410
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Vi må ta med oss at de som kjøper varmepumpe ofte øker komforttemperaturen slik at man f.eks har +24 hele døgnet.
    Utnytter man styringen kan man gjerne senke temp. om natten og når man er på jobb.
    En kunde i min forrige karriere klaget på øket forbruk. Joda, hun fant ut at det var fint å tørke klær på stativ foran varmepumpen.
    (+ at det typisk avga ca 3 liter fukt innenfor huskledningen pr tørk)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    1.177
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Vi må ta med oss at de som kjøper varmepumpe ofte øker komforttemperaturen slik at man f.eks har +24 hele døgnet.
    Utnytter man styringen kan man gjerne senke temp. om natten og når man er på jobb.
    En kunde i min forrige karriere klaget på øket forbruk. Joda, hun fant ut at det var fint å tørke klær på stativ foran varmepumpen.
    (+ at det typisk avga ca 3 liter fukt innenfor huskledningen pr tørk)
    Det stemmer nok det elverket som solgte den første sa - du bruker for lite strøm. Hadde jeg kjørt en innetemperatur på 25c hadde nok innsparingene vært merkbare men konklusjonen min etter to pumper av forskjellig fabrikat over 10 år er vel at jeg ikke har spart en dritt 😀
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    1.177
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Da kan du jo bare kjøpe panelovner og måle i vei.
    Det er jo bare å se på statistikken min før og etter VP - taler vel sitt. Panelovnene sitter forøvrig forsatt på veggen fra pre VP tid 😁.
    Men, ja jeg skal se på gulvvarmen i underetasjen. Kan være den erstattes av noe slikt. Som nevnt, folk får sjekke hva som drar mest strøm og basere kjøp av VP ut fra det. Det gir en veldig god og lun varme om det økonomiske teller mest.

    Nå går jeg som nevnt snart inn i solcelle tid - blir vel samme greia der 😀
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.003
    Antall liker
    11.403
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Varmekabler i betong - og særlig uten god isolasjon under, er et rent energisluk.. Så er det, uten at jeg har sett noe særlig om det i den seinere tid, veldig avhengig av rommenes utformig og hvor effektivt man får plassert innedelen, i forhold til spredning av luften. At man ikke får noe pådrag fra ei varmepumpe, synes jeg er noe merkelig. Det er egentlig så enkelt som at effektinn x cop = effekt ut. Så har selvsagt rengjøring av filtre og slikt stor betydning. Jeg har vært på besøk ihus hvor filtrene i innedelen så mer ut som et godt gammelt ullteppe, enn de fortrinnsvis rene filtrene som skal være der... uten øvrig sammenligning...
    Jeg hadde i mange år en sånn liten pluggbar energimåler stående i stikket til pumpa... den viste stort sett sånn mellom 400-800W, utenom skikkelige kuldeperioder hvor den skvatt opp til over 1kW.... ved ren elektrisk fyring brukte vi nok min 3 kW i stua.. fordelt på et par panelovner og en vifteovn, som var vanlig før...
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    1.177
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Filterne renses gjevnlig og skal som sagt se på gulvvarmen i underetasjen. Oss app'n gav meg en aha opplevelse i våres...
    Varme-fordelingen er grei tror jeg da panelovnene normalt er av, men kjøkken og bad trenger egen varme. Setter på en på lav temperatur når jeg reiser bort noen dager, som backup.
    I følge elverket, som solgte den første, var de ikke uvanlig og ikke tjene så mye på VP hvis man var gjerrig på varme, og det er jeg vel når jeg ligger på 20 c
     
    Sist redigert:

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    674
    Antall liker
    699
    Sted
    Rogaland
    Pratet med varmepumpefirmaet og de skulle få til over terassedør hvis vannbord ble fjernet, så da var saken biff. PXL_20230912_141255635.jpg
    Vanlig å legge kanalene slik?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.178
    Antall liker
    813
    Jeg syns disse kanalene er dritstygge, og har valgt å trekke rørene inn i kjeller og så opp i huset innvendig. Helt skjult rørføring altså. Innedelene er også bevisst plassert midt i huset.

    To varmepumper som eneste oppvarming, bortsett fra elkabler på bad og inngangsparti.

    Ca 200m2 som ligger på 12-13000kWh i året.

    Ingen smartstyring, kun enkle tidsur.
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    2.213
    Sted
    Nordland
    Jeg har en grovt underdimensjonert luft/vann som opererer under ugunstige forhold (liten pumpe og eldre radiatorer så ganske høy temperatur på vannet som sirkulerer). Jeg har energimåler og når det over tid er kaldt i Oslo har den en COP på 1.1 og når det er litt under null har den kanskje 1.5 og når det er noen plussgrader ligger den på rundt 2. Dete må betraktes som et skikkelig worst case og enhver luft/luft vil funke mye bedre enn dette. I løpet av 2022 tror jeg den gav et totalbidrag på litt under 4000kWh eller noe slikt. Det er på fra ca september/oktober til april/mai. Forvarmer ikke tappevann.

    Jeg har den kun fordi jeg fikk den tilnærmet gratis da vi hev ut oljefyren, den utløste såpass mye støtte at jeg kun betalte ca 15k for den ferdig installlert.
    Hvilken pumpe har du?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.803
    Antall liker
    13.296
    Hvilken pumpe har du?
    Toshiba ett-eller-annet, husker ikke helt hva den heter. Jeg fikk tilbud på noen langt mer kraftfulle installasjoner men det var så dyrt at det ikke var aktuelt for min del. Min modell forvarmer heller ikke tappevann så den gjør ikke none nytte for seg i den varmere delen av året heller.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Endret ikke strømforbruket noe særlig når jeg skaffet varmepumpe for snart 10 år siden - men mye av oppvarmingen var tidligere med ved, noe jeg da sluttet med.

    Mitsubishi varmepumpe her også. Jeg monterte hus på min, et i metal, som jeg kjøpte av montøren.

    Veldig fornøyd med varmepumpen - særlig muligheten for å kjøle på ekstra varme sommerdager.
    Jeg har hatt min i drift noen uker nå, og jeg ser kraftig nedgang i strømforbruk. Pluss at det er varmt og godt i kjelleren hele tida, og det siger litt ekstra varme opp i stua også slik at vi fyrer mindre der. Tidligere, på vinteren, måtte jeg gjerne bruke 2-3000 watt for å få temperaturen opp på 20 grader i kjelleren. Nå har jeg slått av alt annet bortsett fra varmekabler på badet der nede, som bare står på en liten lunk. Pumpa bruker vel langt under 1000 watt tipper jeg, og da har jeg 22-23 grader der nede. Jeg forventet forskjell men ikke så stor.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    1.177
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har hatt min i drift noen uker nå, og jeg ser kraftig nedgang i strømforbruk. Pluss at det er varmt og godt i kjelleren hele tida, og det siger litt ekstra varme opp i stua også slik at vi fyrer mindre der. Tidligere, på vinteren, måtte jeg gjerne bruke 2-3000 watt for å få temperaturen opp på 20 grader i kjelleren. Nå har jeg slått av alt annet bortsett fra varmekabler på badet der nede, som bare står på en liten lunk. Pumpa bruker vel langt under 1000 watt tipper jeg, og da har jeg 22-23 grader der nede. Jeg forventet forskjell men ikke så stor.
    Hvordan vet du at du har hatt kraftig nedgang i forbruk ? Har du tatt hensyn til temperaturen ute mm.

    Selv har jeg ikke fått stor reduksjon av pumpa og lurer selfølgelig på hvorfor. Tror det kan skyldes gulvvarme i underetasje som drar brorparten av mitt forbruk. Derfor har jeg valgt å droppe gulvvarme og har erstattet denne med olje ovner i vinter. Kjører Shelly strømmåler på et par av de og på VB samt at jeg har OSS boks i sikringskap og OSS app og følger med. Ser at forbruket på VP fort går fra 100w ved +3c til 300w ved -3c og tilsvarende variasjoner på ovner. Når det blir vesentlig kaldere ser man mye større forbruk så kan nok ikke konkludere før til våren.

    Derfor lurer jeg på hvordan du kan konkludere slik etter noen uker ?
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Hvordan vet du at du har hatt kraftig nedgang i forbruk ? Har du tatt hensyn til temperaturen ut mm.
    Det er jo lett å se da forbruk registreres hele tiden, og jeg kan følge med i appen fra selskapet. Historikk kan jeg også lese. Det er markant forskjell, og hadde jeg senket temperaturen til 20-21 grader der nede ville forskjellen vært større. Jeg kunne ikke ha 20 c vinterstid der nede tidligere da regningen hadde tatt knekken på økonomien. Jeg pleide å ha max 19 c, lavere på de kaldeste vinterdagene. Dette er da ikke noe hokus pokus. En god varmepumpe er mange ganger så effektiv som en panelovn, pluss at den setter lufta i bevegelse. Når pumpa bruker 500 watt og panelovnene 2-3000 for å gi samme temperatur, synes du det er rart at kostnaden blir mindre?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Jeg kjøpte forøvrig varmepumpe pga. at jeg har hus fra midten av 70 tallet med ikke så god isolasjon, og da er varmepumpe helt overlegent. Elektrisk fyring med typiske panelovner var som å tømme vann i et bunnløst hull. Nå har jeg lun varme i alle rom der nede. At strømregningen blir lavere er bare en bonus.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    1.177
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Synes bare det er tidlig å konkludere. Vi får snakkes til våren.. Panel ovner som drar 2-3000w var heftig..men det var vel samlet effekt. Husk de ikke står på hele tiden så kwh er bedre å sammenlikne med pumpa som går hele tiden.

    Sier ikke at varmepumpe ikke virker, men for min del har det ikke slått ut positivt på strøm regnskapet kun på komforten og dvs jevnere varme ikke høyere temperatur. I midten av september var solceller på taket på plass og nå ser man virkelig utslag på strømforbruket om været er på min side, men det koster og heldig plassert varmepumpe er nok lettere å få til å gå i pluss på kort sikt.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Synes bare det er tidlig å konkludere. Vi får snakkes til våren.. Panel ovner som drar 2-3000w var heftig..men det var vel samlet effekt. Husk de ikke står på hele tiden så kwh er bedre å sammenlikne med pumpa som går hele tiden.
    To panelovner på 1500 watt hver. Brukte stort sett bare den ene, men hadde i tillegg varmekabler på max, stereo/hjemmekino med en drøss forsterkere og projektor, pluss litt annet småtteri. Kom aldri over 20 c på kalde vinterdager. Selv om jeg setter pumpa på bare 18-19 c så blir det varmere og lunere enn tidligere. Det er absurd stor forskjell i opplevd behag.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.003
    Antall liker
    11.403
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har skrevet dette før.... Huset er fra 1980, og fram mot tusenårsskiftet brukte vi 20-22.000 kWh pluss 800-1000l parafin alt etter som vinteren forløp...
    Varmepumpa vi har nå er ca 10 år, men nå bruker vi ca 22-23.000 kWh, pluss 8-10 sekker ved i bakhånd for skikkelig surt drittvær og i beredskap for strømbrudd.. eller en 750/1500W oljeovn for å slippe å fyre når det er kaldt men ellers rolig vær....Badet har varmekabler på 150 /300W og inngangspartiet på marknivå 300W.... Ingen fyring i kjeller foreløpig.... Bor ytterst i havgapet i nord...
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.178
    Antall liker
    813
    I nord er det vel bare å gi beng; ha ovnen på med vinduet oppe når strømmen koster 10 øre.

    Selv i NO2 prissone tar det mange år før varmepumpe er innspart.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Det avhenger helt av type bolig. I store, trekkfulle hus er varmepumpe overlegent det mest effektive og behagelige. At man får lavere regninger og har spart den inn på noen år er bare en bonus. Jeg skal hive ut vedovnen i stua etterhvert. Å stå opp til 12 c, hutre seg ut for å hente ved, fyre opp og så vente en time til det blir godt og varmt er slikt man holdt på med i forrige århundre.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.003
    Antall liker
    11.403
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Forrige uke var vi visstnok dyrest i landet... og nå vil galemiklene at vi skal betale enda mer i nettleie her nord slik at dere i sør kan få den billigere...
    Vi betaler allerde fra før høyest nettleie i landet... og det er ikke for at strømmen her kommer fra sør...
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    2.213
    Sted
    Nordland
    Forrige uke var vi visstnok dyrest i landet... og nå vil galemiklene at vi skal betale enda mer i nettleie her nord slik at dere i sør kan få den billigere...
    Vi betaler allerde fra før høyest nettleie i landet... og det er ikke for at strømmen her kommer fra sør...
    Åsså er det betydelig kaldere her i oppe i mørtna. Men hvis vi kan få på plass samme kollektivtilbud, veier og jernbane her oppe som dåkker i sør så kan vi jo snakke om å differensiere🤗?. En sydentur fra her eg bor, kostet meg for fire personer 8000,- t/r bare til Bodø🤮 Åsså e det jo dobbelt så langt å fly til syden (300 mil (vei) bare t/r Bodø-Oslo-Bodø). Det koster jo også en dunge tusenlapper ekstra. Sa eg at drivstoffet e mye dyrere her oppe?? Bilene, møbler, mat er dyrere😲 Jeg kan fortsette i det kjedsommelige.

    La oss Nordlenninga få beholde billigere reinkjøtt, fesk, og strøm. Ja, veit vi hadde en drømmesommer og vinter i nord nå sist, mens dere sutret over 2 minusgrader med snø og en sommer med regn og 20°C. men bare slapp’a det e normalt at vi har ett bra værår 1/10 år. Denne vinteren får vi 30 minusgrader (da virker fan meg ikke varmepumpa, urettferdig? Over hodet ikke🥳), og tre sommerdager med 15+ og alt er som før. Ett år la eg om til sommerdekk samme dag som eg la på vinterdekkene😳 Eg for min del har ennå ei halv flaske solfaktor 5 igjen, som eg fikk i konfirmasjonsgave i 1987. Lukter ennå godt, den har tross alt vært lagret mørkt å kjørlig akkurat som det står på flaska. Vi e ikke så nøye her oppe med utløpsdato på sånt. Skal vi legge på en tusenlapp pr flaske, sånn at vi subsidiere søringans flasker?😆🤣🤣🤣
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn