TakkerGratulerer!
Du kommer opp i 10 000, men tror det er en grei pris.
Ta bilder og gi lydreferat når alt er i hus.
Sølv gutten minHva gjør de telefonledninger oppe på veggen der? Med store høyttalere virker normale kabler små...
Tls80Noen som vet hvilke IMF høyttalere jeg har? Bortsett fra logoen foran og bak er det ingen modellbetegnelse. Størrelsen er 105*53*50 cm.
Professional monitor mkiiiNoen som vet hvilke IMF høyttalere jeg har? Bortsett fra logoen foran og bak er det ingen modellbetegnelse. Størrelsen er 105*53*50 cm.
De to parene med IMF monitor som jeg kjenner til har hjul.Post et bilde eller se litt på IMF Electronics - IMF electronics
Kjenner ikke til noen IMF med hjul,
.....
Delefilteret befinner seg på en hylle på baksiden av basselementet. Det kan være limt fast eller festet med et par skruer, eller begge deler. En skumplate må brettes til side også, men det finner man lett ut av.Er det noen her som kan beskrive hvor delefilteret på TLS 80 mk2 sitter, og hvordan man kommer til dette?
Jeg planlegger å skifte kondensatorene på disse etterhvert, og så en video på youtube der en amerikaner demonstrerte prossessen på RSPM mkVII. Der sitter imidlertid delefilteret bak metallplata nederst i fronten, veldig enkelt å komme til. TLS 80 mk2 har derimot ingen metallplate nederst...
Fint om noen som vet kan gi en kort beskrivelse av dette, takk
A long shot I know, men kan kan det ha vært snakk om en modell som heter SACM og ikke TLS80? Du kan kanskje google dem og la oss høre de vekker noen minner.faren min hadde noen imf tls 80 før , jeg har kjøpt meg noen og han fortalte meg at han hadde ekstra diskanter på toppen av sine høyttalere... Var dette tilleggsutstyr slik som stativer ?
Jeg har stativer , men er veldig interessert i å skaffe de diskantene.
Vis vedlegget 277562
Det har mine også. Vet du hvilke modeller det er ?De to parene med IMF monitor som jeg kjenner til har hjul.Post et bilde eller se litt på IMF Electronics - IMF electronics
.....
Mine lignet veldig på de mkIII som er avbildet over her. Det andre paret er av nyere dato en det.Det har mine også. Vet du hvilke modeller det er ?De to parene med IMF monitor som jeg kjenner til har hjul.Post et bilde eller se litt på IMF Electronics - IMF electronics
.....
Her er bilder av "mine".Mine lignet veldig på de mkIII som er avbildet over her. ....Det har mine også. Vet du hvilke modeller det er ?De to parene med IMF monitor som jeg kjenner til har hjul.Post et bilde eller se litt på IMF Electronics - IMF electronics
.....
Tror jeg har noen bilder liggende av mine par. De ble solgt til "gi bort pris" til en her på forumet. (Ble hentet i Sarpsborg)
Artig at IMF'ene innfrir lydmessig, kjedelig med finishen.Vel, da var mine TLS 80 mk2 på plass i stua, etter en reise som gikk fra Danmark til min adresse her i Norge på under ett døgn, fantastisk levert av DHL Express
De har overlevd turen uten antydning til skader av noen slag, men førsteinntrykket var dog nedslående da kabinettene var malt svart, med kost!!At folk kan være så utrolig ville i tankegangen fatter jeg ikke, men men, noen har jo dessverre den oppfatning at "gammelt skrap" blir så flott etter en omgang med malekosten dyppa i noen rester gugge man har stående i boden, så da så....
Frontene er derimot helt strøkne og flotte, uten antydning til rifter eller hull, og med IMF-logoen intakt og på plass nederst.
Så som dere forstår er bilder lite interessant på nåværende tidspunkt, men de kommer, bare jeg får utført en liten oppfriskning av finishen først. Her er jeg imidlertid litt usikker på hva som er riktig fremgangsmåte, så tips mottas med takk.
Er det teak som er benyttet i IMF`s kabinetter, og kan man i så fall slipe vekk malingen med maskin og sandpapir, gi det en omgang med bi-voks, for så å avslutte det hele med en god møbelpolish?
Ellers er det å meddele at de rent lydmessig innfrir 100 %, alle elementer er hele og uten antydning til skader av noe slag. B139-bassene er litt ulike i farven, der den ene er sort mens den andre heller mer mot gråbrun (kan den ene ha blitt skiftet på et tidspunkt kanskje?).
Førsteinntrykket lydmessig var bare WOW!!! Bassen kjellerdyp, stram og med pondus, ingen gjalling fra mellomtonen som jeg har sett flere her påpeke, og alt låt bare oppløst, bredt og detaljert i hele frekvensregisteret.
Har nå fått et par hele kvelder med de der jeg har latt de få utfolde seg på alt fra god gammel progrock ala Rush, Focus og The Flower Kings via Kari Bremnes, Bjørn Eidsvåg og Sigvart Dagsland, til Toccata&Fugue i D-moll og annet på katedralorgel. Må si de taklet alle sjangerne meget godt, og fikk faktisk et aldri så lite sjokk når jeg testa de på Nico & Vinz`nye låt "When the days comes", som inneholder en vannvittig lavfrekvent synthbass i hver 4 takt. Da hoppa glass og pyntegjenstander i hyller og skap, og buksebeina blafret liflig... Den nye jazzskiva med Lady GaGa og Tony Bennett låt også helt utmerket, fra de fineste symbalvispeslagene og pianoakkordene til svulstig kontrabass som nærmest kunne ses plasseringsmessig i lydbildet, med vokalene bredt fordelt oppå alt, nyyydelig...
I det hele tatt vil jeg si at lyd og lydbilde overgår alt jeg har eid tidligere, så ja, man er storfornøyd
Det ser også ut til at Cambridge A840`en min jobber fint og uanstrengt sammen med IMF`ene, så langt i allefall. Jeg spiller jo aldri på lydnivåer som kan sammenliknes med stadionkonserter heller, så behovet for mer watt er derfor ikke tilstede. Ikke ønsker jeg å ta sjansen på å gamble på grensen heller med såpass gamle og ærverdige juveler, det får andre ta seg av om de vil ta sjansen...
Bilder kommer som sagt når de fremstår i orginal finish, og håper altså at noen her som har tips til en god fremgangsmåte for dette kommer fort på banen.
Gratulere med TLS 80 mk2. Synd å høre at de var malt, men fint å høre at de lydmessig var i orden. Å få tilbake original finish kan bli en utfordring, men bør ikke være en umulighet. For en del år siden kjente jeg en som jobbet på museum og han hadde mange tips om både det ene og det andre. Kunne kanskje vært en idé å ta kontakt med noen som hadde det som jobb og få noen tips om hva av dagens kjemikalier som kan brukes. Pilsern har jo gjort dette før og på bildene så det riktig fint ut, men kanskje en større utfordring med et så stort kabinett. Lykke til med jobben!Vel, da var mine TLS 80 mk2 på plass i stua, etter en reise som gikk fra Danmark til min adresse her i Norge på under ett døgn, fantastisk levert av DHL Express
De har overlevd turen uten antydning til skader av noen slag, men førsteinntrykket var dog nedslående da kabinettene var malt svart, med kost!!At folk kan være så utrolig ville i tankegangen fatter jeg ikke, men men, noen har jo dessverre den oppfatning at "gammelt skrap" blir så flott etter en omgang med malekosten dyppa i noen rester gugge man har stående i boden, så da så....
Frontene er derimot helt strøkne og flotte, uten antydning til rifter eller hull, og med IMF-logoen intakt og på plass nederst.
Så som dere forstår er bilder lite interessant på nåværende tidspunkt, men de kommer, bare jeg får utført en liten oppfriskning av finishen først. Her er jeg imidlertid litt usikker på hva som er riktig fremgangsmåte, så tips mottas med takk.
Er det teak som er benyttet i IMF`s kabinetter, og kan man i så fall slipe vekk malingen med maskin og sandpapir, gi det en omgang med bi-voks, for så å avslutte det hele med en god møbelpolish?
Ellers er det å meddele at de rent lydmessig innfrir 100 %, alle elementer er hele og uten antydning til skader av noe slag. B139-bassene er litt ulike i farven, der den ene er sort mens den andre heller mer mot gråbrun (kan den ene ha blitt skiftet på et tidspunkt kanskje?).
Førsteinntrykket lydmessig var bare WOW!!! Bassen kjellerdyp, stram og med pondus, ingen gjalling fra mellomtonen som jeg har sett flere her påpeke, og alt låt bare oppløst, bredt og detaljert i hele frekvensregisteret.
Har nå fått et par hele kvelder med de der jeg har latt de få utfolde seg på alt fra god gammel progrock ala Rush, Focus og The Flower Kings via Kari Bremnes, Bjørn Eidsvåg og Sigvart Dagsland, til Toccata&Fugue i D-moll og annet på katedralorgel. Må si de taklet alle sjangerne meget godt, og fikk faktisk et aldri så lite sjokk når jeg testa de på Nico & Vinz`nye låt "When the days comes", som inneholder en vannvittig lavfrekvent synthbass i hver 4 takt. Da hoppa glass og pyntegjenstander i hyller og skap, og buksebeina blafret liflig... Den nye jazzskiva med Lady GaGa og Tony Bennett låt også helt utmerket, fra de fineste symbalvispeslagene og pianoakkordene til svulstig kontrabass som nærmest kunne ses plasseringsmessig i lydbildet, med vokalene bredt fordelt oppå alt, nyyydelig...
I det hele tatt vil jeg si at lyd og lydbilde overgår alt jeg har eid tidligere, så ja, man er storfornøyd
Det ser også ut til at Cambridge A840`en min jobber fint og uanstrengt sammen med IMF`ene, så langt i allefall. Jeg spiller jo aldri på lydnivåer som kan sammenliknes med stadionkonserter heller, så behovet for mer watt er derfor ikke tilstede. Ikke ønsker jeg å ta sjansen på å gamble på grensen heller med såpass gamle og ærverdige juveler, det får andre ta seg av om de vil ta sjansen...
Bilder kommer som sagt når de fremstår i orginal finish, og håper altså at noen her som har tips til en god fremgangsmåte for dette kommer fort på banen.
Vurderte jo recap`ing, men nå er jeg i grunnen veldig i tvil om nødvendigheten av det. Det spiller så vannvittig overbevisende og bra, at jeg ikke helt kan høre for meg hva som kan bli bedre etter det...Så bra at prosjektet ble vellykket, det ser lekkert ut!
Det varmer et vintage-hjerte at noen tar vare på disse skattene
Recap av delefilter neste ?
mvh
Tror det blant annet er brukt Elcap (sorte med røde ender) kondensatorer i delefilterene - disse eldes ikke godt.Vurderte jo recap`ing, men nå er jeg i grunnen veldig i tvil om nødvendigheten av det. Det spiller så vannvittig overbevisende og bra, at jeg ikke helt kan høre for meg hva som kan bli bedre etter det...Så bra at prosjektet ble vellykket, det ser lekkert ut!
Det varmer et vintage-hjerte at noen tar vare på disse skattene
Recap av delefilter neste ?
mvh
Har du gjort det, og hva ble i så fall bedre?
Jeg måtte høre den jeg også og det er mye som skjer helt der nedeHørte på låten av Nico og vinz, men opplevde ikke det samme som deg , er forsterkeren kraftig nok til at bassen blir skikkelig kontrollert ?
Ja, det er ikke prisen som bestemmer.hørte på et anlegg i million klassen idag og må si jeg faktisk ble litt skuffet .
Synes Imf'ne spiller som faen jeg ....
Hei CaronTakkerGratulerer!
Du kommer opp i 10 000, men tror det er en grei pris.
Ta bilder og gi lydreferat når alt er i hus.
Først får jeg se hva som åpenbarer seg når pallen er avkledd og beistene vel plassert i stua. Man blir jo pinadø som en unge igjen (gamle mannen...) av dette, spent som en fiolinstreng, hehe...
At jeg begynte å se meg om etter IMF for adskillige år siden er takket være en god kompis av meg nordpå, som kjøpte sine Prof.Monitor nye i 1983. ALLE på hjemstedet mitt fikk jo rent hakeslepp av lyden disse presterte, også jeg. Flytta så sørpå og fikk dette litt på avstand grunnet utdannelse med dertil trang økonomi, og glemte etterhvert at det fantes noe som het IMF i det hele tatt. Handla mye forskjellig opp gjennom åra, og slo meg til ro med at utviklinga nok hadde plassert min gamle kompis sine veteraner på de bakre rader lydmessig.
Så var jeg altså nordpå for å besøke slekt osv for 7-8 år siden, og slumpa denne gangen til å treffe denne karen igjen, som så inviterte meg på et festlig lag han tilfeldigvis hadde planlagt. Dermed ble det jo også nærkontakt med hans trofaste og fastgrodde (til evig tid iflg ham selv) Prof.Monitorer igjen, og MILDE MAKTER!!!!.... "de bakre rader" spratt elegant fram og rett oppå scenen og beviste ettertrykkelig at disse fremdeles mener alvor. Jeg ble dermed en meget dårlig festdeltaker den kvelden, for det var rett og slett komplett umulig å flytte oppmerksomheten vekk fra det som ble formidlet fra stuens lydanlegg, og jeg bestemte meg for at det fra da av skulle letes med lys og lykter etter IMF for salg.
I Norge har jeg ikke lyktes i særlig grad, og visste egentlig for lite om de forskjellige modellene, så det ble til at jeg låste mine søk til kun Prof.Monitor. De fleste treff har også befunnet seg i England, noe jeg har slått fra meg pga vanskelig og uforholdsmessig dyr transport. Etterhvert har jeg jo funnet et helt univers av info, (takket være nettet og dette stedet bl.a.) og at det ble produsert flere velspillende modeller innenfor de store monitorhøyttalerne. Nå har jeg da altså landa på disse TLS 80 mk2, som jeg har skjønt er forgjengeren til TLS 80 mk2A, som igjen er forgjengeren til Prof.Monitor, og veldig lik Proffen i konstruksjon. Unntaket er vel i grove trekk at elementene på Proffen er IMF og ikke KEF, og at TLS 80 mk2 er blant de mest lettdrevne av samtlige store IMF`er.
Jeg kommer tilbake med bilder og beskrivelser av lyd, pluss kanskje spørsmål ang forsterkeri, om jeg føler den jeg har er blir for lett i ræ..
Flere, men hovedoppsettet omfatter Sonus Faber Amati Futura. Spiller stort sett vinyl med en gammel Luxman Pd 350 (beste de har laget), SME V arm, Benz Ebonu pu og Manley Steelhead RIAA. Kan jo fortsette med rør pre fra Audio Valve (Conductor) og Chapter double mono 2X400 watt. Det kunne vært veldig morsomt å kjøre IMF på dette oppsettet. Jeg holdt på å slå til på et par TLS 80 MK II, men besinnet meg i siste øyeblikk. Tror det ville blitt høyttalerne eller kona, for stua tillater absolutt ikke høyttalere i den størrelsen. Så skal jeg høre IMF, må jeg 300 meter ned i gata hvor det står et par RSPM MK IV med tilhørende utstyr. Ingen dårlig erstatning, men ikke like bra som å ha det hjemme.hvordan høyttalere har du idag ?