Uttern
Overivrig entusiast
MkVII er kjappere og tørrere i bassen enn MkIV, det er stor forskjell på MkIV og MkVII. Naboen har MkIV, så vi rusler imellom og lytter ganske ofte.
Mener du da Mk.IV med Kef-element, for i Mk.IV (Improved-versjonen) og Mk.VII sitter nemlig akkurat det samme elementet.MkVII er kjappere og tørrere i bassen enn MkIV, det er stor forskjell på MkIV og MkVII. Naboen har MkIV, så vi rusler imellom og lytter ganske ofte.
For all del, folk som har vært innom meg også har endt med IMF'er selv eller andre transmissionlinere, sier ikke at det låter dårlig bare litt vell basstungt til tider og det irriterer.Har overhodet ikke tung bass her hos meg, den er kjapp, dyp (Visst det er dypbassinformasjon i innspillingen vel og merke), og utrolig detaljert. Dette er også endel av forskjellen mellom MkVII vicaversa de andre modellene. Tung bass kan være årsak av romnoder som oppstår, hvor man får forsterkning av enkelte frekvenser. Prøv og endre avstand til bakvegg, og ikke minst, sitt ALDRI plassert inntil bakvegg og lytt, da blir bass utflytende og dominant. Utflytende bass blir også resultat ved forsterker som ikke helt klarer å følge med. Det skal litt til for å drive disse klenodiene Dette er nå bare endel tips. Hos meg er MkVII helt magisk, på alle måter. Uten untak så er det mye fliring og hoderisting av folk som er innom, og det er IKKE for at det låter rævva
Mvh
Mvh
Litt større enn 3,3,5m kanskje, men ja det er liten stue for dem (kvaderatet jeg benytter).Mener RSPM med 128-20 bassen, ikke KEF. Samtidig så foretrekker TorS sine RSPM med Kef sine basser, så det er mye smak og behag, og det må sies at jeg synes det låter kanon hos ham med Kef bassene.
Visst du spiller på ett areal på 3x3,5m da skjønner jeg at det blir vel basstungt med RSPM. Da hadde jeg også automatisk gått for TLS50.
Mvh
Det er vel bare bassen som er ELAC 128/20 i Improved, samt en endring i delefilteret som du sier. Ellers sitter det vel samme elementer i MK IV og MK IV Improved?Litt større enn 3,3,5m kanskje, men ja det er liten stue for dem (kvaderatet jeg benytter).Mener RSPM med 128-20 bassen, ikke KEF. Samtidig så foretrekker TorS sine RSPM med Kef sine basser, så det er mye smak og behag, og det må sies at jeg synes det låter kanon hos ham med Kef bassene.
Visst du spiller på ett areal på 3x3,5m da skjønner jeg at det blir vel basstungt med RSPM. Da hadde jeg også automatisk gått for TLS50.
Mvh
Hva gjelder RSPM'er som orginalt er utstyrt med KEF-elementer så er også delefilteret annerledes enn dem som er utstyrt med IMF-elementer, om man bytter og setter i IMF-elementer i dem så ikke gitt at det låter optimalt og like godt som KEF-elementet. Men orginale IMF'er som er utstyrt med IMF-elementet låter bedre enn dem med KEF-elementet, det er stor forskjell på dem synes jeg.
Hvis det låter bedre enn tidligere så skal jeg sterkt vurdere å handle fra Falcon Acoustic selv, har alltid vært skeptisk til å tukle med IMF'er slik men jeg burde kanskje gjøre det samme jeg. Har en god venn som er service tekniker som kan fixe det for meg i så fall da selv har jeg aldri loddet noe.Var litt ivrig med loddebolten i helga så det ble montert nye kondensatorer i delefilteret. I grunn fort gjort.
Kjøpte et sett fra falcon Acoustic til rspm mk4, men den klarte å glemme 60uf kondensatoren, som står i hovedpulsåra til mellomtone, og begge diskantene.
Fått mail om at kondensatorene er på vei. Klarte ikke vente, så loddet inn de andre i mens.
Kommer tilbake senere med lytteinntrykk, skal la dem gå seg litt til
Skal gi lyd etterhvert her om hvordan lyden ble.Hvis det låter bedre enn tidligere så skal jeg sterkt vurdere å handle fra Falcon Acoustic selv, har alltid vært skeptisk til å tukle med IMF'er slik men jeg burde kanskje gjøre det samme jeg. Har en god venn som er service tekniker som kan fixe det for meg i så fall da selv har jeg aldri loddet noe.Var litt ivrig med loddebolten i helga så det ble montert nye kondensatorer i delefilteret. I grunn fort gjort.
Kjøpte et sett fra falcon Acoustic til rspm mk4, men den klarte å glemme 60uf kondensatoren, som står i hovedpulsåra til mellomtone, og begge diskantene.
Fått mail om at kondensatorene er på vei. Klarte ikke vente, så loddet inn de andre i mens.
Kommer tilbake senere med lytteinntrykk, skal la dem gå seg litt til
Ja, er i alle fall det Peter Thomas selv har uttalt i alle fall, og han kan vel sies å være mannen bak PMC. Han har fortsatt IMF'er han, kanskje ikke i bruk men han sa det var IMF-høyttalere som inspirerte han til å lage transmissionlinere.Det er vel dette PMC bygger på.
Sant det. Husker jeg var nysgjerrig på T+A etter at L.Svendsen i Lyd&Bilde hadde rost dem, spesielt for deres bass-egenskaper. T+A startet jo med det, å bygge TL høyttalere som har vært hovedgreia deres. Så jeg reiste jo flere timer hver vei bare for å høre disse T+A som Svendsen i Lyd og Bilde den gangen hadde som noen av sine favoritter, spesielt hva gjaldt bassgjengivelse.Har ikke hørt PMC, men synes de ser interesante ut. Mange har prøvd TL-prinsippet men til dags dato er det bare John Wright som har fått det til å låte, som jeg har hørt. TDL ble jo mindre vellykket, og andre jeg har hørt (husker ikke merker, grunnet lyutteresultater) har overhodet ikke fått det til.
Mvh
Selges dette merket som ferdig bygde høyttalere ? Hvis det gjør det så tar jeg meg en tur til Tyskland etterhvert .PMC er jo et alternativ å sammenlikne med men jeg ville interessere meg mer for AOS Lautsprecher i Tyskland. Firmaet eies av Axel Oberhage, han kjøpte restlageret til TDL og startet derfra, og nå er det ganske så interessante produkter med bl.a. Scan-Speak enheter. Scan-Speak
Disse importeres vel ikke til Norge men om man skal på ferie til Tyskland og har en stor bil tror jeg det ville være veldig interessant å ta et par med hjem.
Med nye kondensatorer, og ellers kanskje komplette nye filtre vil IMF oppleves som de har blitt 30 år yngre. De oppleves som lettere å drive, responses i hele registret oppleves som kjappere, der blir mer liv og snert. Synes fortsatt mellomtonen er det svakeste punktet med den gamle B110 men det avhenger litt av hvilken lyd man foretrekker. En god overraskelse jeg hadde var at med en gammel retro Pioneer SA706 forsterker spilte TLS80 helt forrykende, rock var en absolutt glede, maken til sprut og saft. Dette er en 50 watter men den ga alt den hadde og det var virkelig bra. Bassen satt som et skudd men der var hele tiden den tanken:"Mer! Jeg vil ha mer!" Men nytelsen var der.
Som jeg har sagt mange ganger før, i mitt rom, ca 25 kvm spilte TLS80 bedre en RSPM IV, selvom det praktisk talt er samme høyttaler, med samme filter, ja da ga TLS80 mye mer glede....
Jepp. Jeg har samme erfaring. En ubrukt kondis låter noen ganger bæsj og trenger som regel litt tid på å stabilisere seg.kondensatorer må også "spilles inn". De endrer karakter etter en stund, til de på en måte får satt seg. Kan ikke forklare det, men det bare er slik. Mine ører forandrer seg ikke. låter det crap, ja da låter det crap, omså man står på hau og pisser kanel (nordnorsk utrykk)
Mvh
Jeg vurderte å kjøpe en av hans modeller, må være så langt tilbake som i 2001-2004 en gang. Slo det fra meg fordi jeg har for liten kunnskap om det tekniske ved å sette sammen byggesettet, dessuten hadde jeg jo aldri hørt dem så det ville jo også vært et sjansespill. Men er nysgjerrig på de høyttalerne hans.En gang bestilte jeg bass, mellomtone og diskant til IMF TLS 50 fra Axel Oberhage, men jeg har ikke hatt tid til å få det på plass enda. Høyttalerne hadde fått litt for mye juling av en discoaften.
Men poenget var at det gikk fint å få de tilsendt, og Axel svarte kjapt på epost, også engelsk.
Hjemmesiden hans Scan-Speak
Han hadde ikke originaldeler til imfene mine, men noe tilsvarende, som og skal tåle mer effekt enn original.
Mvh Knut
Hei. Tar opp innlegget fra 2007. I dag er det jeg som har dette paret TLS80-2. Jeg kjøpte det fra mannen som uttern solgte dem til, og står i dag i Bjerkvik i Nordland. Uttern har montert sølv internwiring i dem og jeg har byttet kondensatorne med et sett fra falcon. De spiller fortsatt dritbra! Orginale stativene og frontene har jeg også. De er forøvrig satt trygt inn på en bod da det relativt nylig ble handlet inn et sett RSPM mk4. Jeg har ingen planer om å selge dem. Jeg er jo da 4. Eier på TLS80ene du kjøpte nye.Artig... da var det mine IMF TLS80II du kjøpte. De kjøpte jeg i 1981 og stelte dem som små (store) babyer. Jeg byttet i sin tid ut flate KEF-bassene med TDLs modifiserte basser og fikk litt kjappere respons. TDL var guttedrømmen og syntese av high-end høyttalere. Men de ble byttet ut med ProAc i 2001 (tror jeg) da IMF ikke var high end når det gjelder dynamikk og holografi. Men dyyyypbassen var IMFs store egenskap. Håper noen har glede av dem ennå for de betydde mye for meg......Uttern skrev:Kjenner godt IMF. Hørte de første gang på Audioscan på starten av 80talet, og fikk hakeslepp. Begynte selv som butikksjef i Audioscan august 86, men da var IMF historie, desverre. Jobba 2år i Audioscan, ett år i Tromsø så ca 1,5år i Trondheim. Det var ei utrolig tid med mye morro med selvbygg, Fostex, Coral, Richard Allen og mye annet snacks . Jeg glemte aldri IMF. Har samarbeidet mye med Tor på Lyric opp gjennom årene, tiltross for stor avstand, (bor i Nord-Norge). En dag jeg var innom fikk jeg til min store forbauselse se ett par IMF TLS80 II stå der, jeg ordnet det slik at jeg byttett inn mine Proac responce1 og jeg var blitt den lykkelige eier av ett par strøkne TLS80 II. De ble drevet av ett par lumley reference M120 rør monoblokker, LYDNIRVANA var ett faktum. En forrykende dynamikk og ett lydbilde jeg ikke trodde var mulig, og BASSEN da mann. Det finnes ikke maken til dypbassgjenngivelse, glem alt av subber, IMFene har substans i bassen, den er organisk i ett og alt og du hører den minste detalj helt nede i kjelleren, og nivået henger i hop med resten av lydbildet.
Levde lykkelig med disse inntill jeg en dag rotet meg inn på bruktbørsen her på sentralen, og hva ser jeg, annonsen hoppet opp i øynene på meg, jo ett par STRØKNE IMF RSPM MK VII, siste versjonen mao. Jeg slo til umiddelbart, og fikk de for latterlige 6500,- kroner. Jeg tenkte i mitt stille sinn at mannen jo måtte være gal, men det er jeg i dag utrolig glad for De kommer ALDRI til å bli solgt. Har hørt på alt mulig i ettertid, men det er stusslige greier gitt, virker som om høytalerindustrien i dag er helt på ville veier. Jeg er lykkelig som det er, haha
PS! Mener å huske at de het IMF TLS80IIa.... elementene var Celestion og KEF.
Som uttern & niels sierMeget lekre høytalere, som sikkert låter fortreffelig. Men 17 hz, det er jo temmelig vilt ( hvis rommet tillater) Hvordan oppleves bassen generelt, føler du den på kroppen? Skulle gjerne hørt et slikt par engang
Ja bassen fra disse kan ikke sammenliknes med en "vanlig" høyttaler. Ja det er ingen imponatoreffekt som du sier, bare en ren detaljert bass som kryper langs gulvet.Helt utroligt fine, som nye jo! Hvor har du disse fra?
Bassen i IMF er ikke som man er vant med fra "vanlige" høyttalere, det er en helt annen opplevelse. Faktisk kan man bli skuffet når man hører dem men det er fordi imponator effekterne er borte, ingen subwoofer her jo, bare tør bass.
Problemet kan bli rommet selvom disse er lette å plasere, så dyb bass høres sjeldent i samme rom men den høres oppe i 1st etasje eller på soverommet! Jeg spilte Nitin Sawhney låten (husker ikke titlen nå) og ca 1.30 ut i sangen er der jordskjelv men jeg hørte det bare oppe i 2. etasje....
Det er bare ren, detaljert og artikulert dyp bass, såfremt det er det i musikken. Du kjenner plutselig at møblene rister, og buksebena blafrer litt
Jeg har hørt langt fra alt på markedet, men til nå har jeg ikke hørt noe som er i nærheten. Ikke litt engang.Det er bare ren, detaljert og artikulert dyp bass, såfremt det er det i musikken. Du kjenner plutselig at møblene rister, og buksebena blafrer litt
Får man kjøpt høytalere i dag med slik bassgjenngivelse? Som forhenværende IMF eier, to ganger, savner jeg slik bass.