Lexluthor skrev:
Jeg tviler ikke på at forbedringspotensialet til TLS-80 II er meget stort. Men føler ikke at det er helt riktig å modifisert eller tweeke vintage-utstyr. Hadde selv store kvaler da jeg byttet KEF bassen til TDL men følte det ikke så galt siden jeg beholdt de gamle KEF-bassene i bakhånd og TDL-bassene var noe som IMF selv introduserte året etter i TLS 80 IIa. Vintage er nå vintage og lydenfilosofien og teknologien er et resultat av datidens idealer da produktet ble designet. For meg hadde det blitt litt slik....
Ja , det er lett å se dette poenget - og det er en god analogi det der! Men har ikke denne saken to sider? Hvis man studerer dette eksemplaret
et øyeblikk, så kan man bli imponert over hvor godt bevart det er. Men det andre som slår en er hvor ensom den ser ut, ja hvor uendelig
parkert den er. Hvilken trist skjebne er ikke dette?
En alternativ måte å vise respekt på er å bruke:
Jeg tror de færreste er i tvil om hvilken tilværelse de ville foretrekke. Tenk å få oppleve noe slikt på sine eldre dager! Frisk luft og deilig 98 oktan i forgasseren er herlig, og for ikke å snakke om å få treffe - og endog bli beundret av så mange unge mennesker.
Så å få nytt liv (og selskap) gjennom fornuftig og smakfull oppgradering
kan vel ingen annet enn å bli glad for? Jeg tenker her selvfølgelig på nakkestøtten og trepuntsbeltet.
Nå kan en overført til IMF - spørre om hva en fornuftig og smakfull oppgradering er. På dette området finnes det ingen konsensus. Ikke en antydning engang. Derimot finnes det en god del klare (for klare, antagelig) anbefalinger som spriker i alle mulige retninger. Altså må en nærme seg enhver anbefaling med adskillig varsomhet. Den beste forsikring mot feilgrep er å alltid spare på de gamle komponentene og alltid være sikker på å ha en god retrettmulighet. Det beste er om hele høyttalerne når som helst kan tilbakestilles til orginaltilstanden. Her minnes jeg Peter Wessel Zapffe fortelle om teltet sitt som han hadde sydd selv og som han på utallige fjellturer gjennom mange år hadde fått lang og solid erfaring med, for det meste smertelig
Feilslåtte oppgraderinger kan ta lang tid å bli klar over. Tap av homogenitet, for eksempel, kan gå langsomt opp for en, mens den kan lett bli borte i øyeblikkets begeistring over økt dynamikk, for eksempel, reell eller innbilt. Eksemplene er ikke tilfeldig valgt, for IMFs rykte som en høyttaler som først og fremst har en
imponerende bass (
), er urettferdig i den grad de andre egenskapene blir glemt eller skadelidende.