Noen som veit om en grei nåletrykksvekt??

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
321
Antall liker
21
Jeg har brukt Ortofon´s 50-kronersvekt i mange år og den er nøyaktig nok for meg.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det fulgte en Shure med min VPI. Den ble jeg ikke begeistret for, mildt sagt. Vippa er så kraftig magnetiserbar at pickupmagneten trykket sammen cantileveren helt, og dermed virket den ikke. Det må kun være nåla som kommer i kontakt med vippa.

Ortofon sin er bedre, synes jeg. Den kan være litt plaget med friksjon mellom 'vugga' og 'dumphuska'. Men det går an å skrape vekk litt plast på innsiden av 'vugga' for å redusere friksjonen. Et annet triks er å tromme lett på spilleren med fingrene, da finner den likevektspunktet til tross for litt friksjon. Grei nok, og dritbillig.

Når det kommer til stykket er det ingen tvil om at digitalvektene er bedre, om enn noen kroner dyrere...

En annen ting å tenke på er at trykket skal måles i samme høyde som plata. Dette er viktig! Alle vekter jeg har prøvd bygger mer enn det som er bra (mellom 2 og 4 mm, ca.). Spesielt på VPI'en var dette viktig, omtrent 0,3 g forskjell. Antageligvis gjelder dette alle unipivotarmer, fordi senter av massen ligger under lagerets omdreiningspunkt. Dermed vil massen skyves fram når nåla løftes, med økende nåletrykk som resultat. Samtidig ligger nåla under lagerpunktet. Da øker den horisontale avstanden mellom armlageret og nåla når den løftes (eller overhang, om dere skjønner), igjen økt nåletrykk. Jeg har laget en trekloss som jeg setter på plintet slik at vekta kommer i riktig høyde. Da blir det riktig.
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Zomby_Woof skrev:
Når det kommer til stykket er det ingen tvil om at digitalvektene er bedre, om enn noen kroner dyrere...

En annen ting å tenke på er at trykket skal måles i samme høyde som plata. Dette er viktig! Alle vekter jeg har prøvd bygger mer enn det som er bra (mellom 2 og 4 mm, ca.). Spesielt på VPI'en var dette viktig, omtrent 0,3 g forskjell. Antageligvis gjelder dette alle unipivotarmer, fordi senter av massen ligger under lagerets omdreiningspunkt. Dermed vil massen skyves fram når nåla løftes, med økende nåletrykk som resultat. Samtidig ligger nåla under lagerpunktet. Da øker den horisontale avstanden mellom armlageret og nåla når den løftes (eller overhang, om dere skjønner), igjen økt nåletrykk. Jeg har laget en trekloss som jeg setter på plintet slik at vekta kommer i riktig høyde. Da blir det riktig.
Godt råd dette; dersom vekta blir for høy så kan man som du har gjort lage seg en kloss o.l. som man setter på plinten
ved siden av tallerken. Alternativt ta av platematte og tallerken (om nødvendig) når man skal måle og legge et høydetilpasset "byggverk" litt innpå.
 

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
321
Antall liker
21
johnnybgood skrev:
Jeg har brukt Ortofon´s 50-kronersvekt i mange år og den er nøyaktig nok for meg.
Tilføyelse: Etter litt modding funket den bra.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Zomby_Woof skrev:
En annen ting å tenke på er at trykket skal måles i samme høyde som plata. Dette er viktig! Alle vekter jeg har prøvd bygger mer enn det som er bra (mellom 2 og 4 mm, ca.). Spesielt på VPI'en var dette viktig, omtrent 0,3 g forskjell. Antageligvis gjelder dette alle unipivotarmer, fordi senter av massen ligger under lagerets omdreiningspunkt. Dermed vil massen skyves fram når nåla løftes, med økende nåletrykk som resultat. Samtidig ligger nåla under lagerpunktet. Da øker den horisontale avstanden mellom armlageret og nåla når den løftes (eller overhang, om dere skjønner), igjen økt nåletrykk. Jeg har laget en trekloss som jeg setter på plintet slik at vekta kommer i riktig høyde. Da blir det riktig.
Amen!
Det finnes noen vekter som har målepunkt lavere enn de mest populære. Ortofons DS-1 er en av dem.
 
Topp Bunn