Noen som veit om en grei nåletrykksvekt??

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg skal anskaffe meg ei elektronisk nåletryksvekt. Har leita på nettbutikkene til norske forhandlere, men ikke funnet noen. Jeg mener å ha sett slike både fra Pro-Ject og clearaudio. Tips om ok vekt og gjerne link til nettsted hvor en sånn kan kjøpes, mottas med stor takk!

mvh. VilhelmW
 

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Innlegg
248
Antall liker
5
jeg fant ei vekt på jula. veit ikke om den duger, men den koster 199,-

noen som har prøvd den?

big dipper har digitalvekt..
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
2
HiFi stasjonen har en ganske så imponerende/gedigen variant til 699,00.

Mvh
Boden9
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Yepp, der dukket det opp vekter! Takk for tips. Ser ut som om den som forhandles av Hifi-stasjonen er samme vekta som den som selges av BigDipper..?? Og Roksan sin er samme som ProJect sin, bare kr. 200,- dyrere....
Tror jeg bestiller en hos BigDipper - sammen med litt vinyl!

Og sånn vater"vorte" til vinylspillere? Noen som veit om butikker som har sånne?
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
VilhelmW skrev:
Yepp, der dukket det opp vekter! Takk for tips. Ser ut som om den som forhandles av Hifi-stasjonen er samme vekta som den som selges av BigDipper..?? Og Roksan sin er samme som ProJect sin, bare kr. 200,- dyrere....
Tror jeg bestiller en hos BigDipper - sammen med litt vinyl!

Og sånn vater"vorte" til vinylspillere? Noen som veit om butikker som har sånne?
Du har vel stabilt underlag til spilleren? Synes selv det er greit å bruke vanlig vadder og legge dette vekk når jeg har fått spilleren i vadder

Mvh
Geir
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Jeg sikler på denne; http://www.gcaudio.com/cgi-bin/store/showProduct.cgi?id=590 og prisen er ikke helt gal den i sammenligning med hva som forlanges av de nevnte variasjoner av den rimeligste varianten av digitale vekter. Jeg har en sånn som det linkes til. Den har forsåvidt fungert. Problemet er at den ikke er nøyaktig. For det første varierer vekten voldsomt etter hvor du plasserer pickupen. Selv innenfor den lille svarte prikken. Det mest alvorlige er at plattformen man plasserer nålen på, er for høy. Jeg har rigget en "jig" der jeg havner plant med tallerken med plate på og måler opp mot 20% avvik i reelt nåletrykk. Nei, jeg kommer nok til å unne meg Ortofon vekten jeg, bursdagspresang til meg selv ;D
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Geir_O skrev:
Du har vel stabilt underlag til spilleren? Synes selv det er greit å bruke vanlig vadder og legge dette vekk når jeg har fått spilleren i vadder

Mvh
Geir
Ja, underlaget er stabilt. Iallefall tilstrekkelig til min gamle, nå solgte ( sic...) Harman Kardon T60. Så får jeg nå se HVOR følsom Vpi Scout'en er når den kommer i hus. Kanskje jeg blir nødt til å rappe tissekassa fra katta!!!
Jeg har - og har brukt vanlig vater for å justere spilleren, så ei sånn nivelle-"vorte" er vel egentlig mest et bittelite utslag av....jåleri!
Den vekta til Ortofon ser veldig bra ut - kanskje noe å prøve?
;D
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.143
Antall liker
5.053
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Den digitale som selges av HiFi stasjonen er bra. Synd den gjorde et byks på prisstigen da de fikk sitt navn på den.
Vær obs på en ting:
Noen slike elektroniske vekter er følsomme for magnetfelt. Det kan bli bare tull ifm enkelte MC pu.
Ta dette forbehold når du handler.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Takk for tipset. Jeg har hørt om det, men faktisk ikke tenkt nærmere over det. Noen spesielle vekter og p.u'er, eller et generelt problem med disse vektene?

Er det Mono som importerer Ortofon i Norge? Noen som veit om de skaffer disse?
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Kanskje meg, men. Synes ikke det er så viktig at vekta viser 100% riktig, men at den viser noenlunde likt hver gang. En må likevel lytte seg frem til hva som er riktig nåletrykk og da er det ikke så nøye hva vekta faktisk er, men at en finner tilbake til riktig innstilling er viktig. :D

Mvh
Geir
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.143
Antall liker
5.053
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Det skader ikke at den har god nøyaktighet :)
De fleste (alle tror jeg) leveres med et lodd for kalibrering. Vi får tro at det loddet er nøyaktig nok.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Ringte Mono As i dag. Ortofon sin vekt ble av Mono AS vurdert som så mye dyrere i innkjøp i forhold til andre fabrikater, at de hadde valgt å ikke ta den inn. Jeg bestiller en hos BigDipper. Den gjør sikkert jobben! Så bruker jeg Bygger'n-vateren til å vatre opp spilleren.
Takk for hint og tips!

;D
 

arnauby

Medlem
Ble medlem
07.11.2007
Innlegg
17
Antall liker
0
Sted
Tønsberg
Ang. vatervorte, så selger Biltema en nett liten og presis sak for kr 16,90.
denne er beregnet på ampingvogner. Jeg har montert en på plintet til snurra mi.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.795
Antall liker
16.541
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
joje skrev:
Metoden for teknofriker er å installere vater på iPhone/iPod touch, men en langt rimeligere variant (om du ikke har iPhone/iPod touch) er denne fra Biltema http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=82017
Min erfaring med denne er litt bob-bob ifht. presisjon.
- Derimot denne typen fra Claser'n virket presist nok:



En annen liten duppedings som du også kan tenke på, er en slik ZeroDust Styluscleaner hvor du får renset "diamanten" enkelt og effektivt fremfor børsting og evt. andre ikke-anbefalte rensemidler som i værste fall medfører retipping.

 
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
VilhelmW skrev:
Ringte Mono As i dag. Ortofon sin vekt ble av Mono AS vurdert som så mye dyrere i innkjøp i forhold til andre fabrikater, at de hadde valgt å ikke ta den inn. Jeg bestiller en hos BigDipper. Den gjør sikkert jobben! Så bruker jeg Bygger'n-vateren til å vatre opp spilleren.
Takk for hint og tips!

;D
Hei
har lokaliser en Ortofon forhandler i Berlin (er der nå) og har tenkt å kjøpe meg en Ortofon vekt. Da kan du få kjøpe min gamle for 250.- Send meg en PM hvis du er interessert :)
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.357
Antall liker
11.339
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
arnauby skrev:
Ang. vatervorte.......Jeg har montert en på plintet til snurra mi.
Kjøper du, som meg, riktig karusell er den innebygd ;)
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Vidar M. hadde jaggu lagt med vekta fra HiFistasjonen sammen med Vpi Scouten som jeg har kjøpt hos han!
Fikk alt i posten idag, så dermed har jeg vekt. Snakker om tilfeldighet...takk, Vidar!

;D
 

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
VilhelmW skrev:
Jeg skal anskaffe meg ei elektronisk nåletryksvekt. Har leita på nettbutikkene til norske forhandlere, men ikke funnet noen. Jeg mener å ha sett slike både fra Pro-Ject og clearaudio. Tips om ok vekt og gjerne link til nettsted hvor en sånn kan kjøpes, mottas med stor takk!

mvh. VilhelmW
Jeg har nettopp bestilt denne http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16269.
$13.40 inklusive frakt. Har ikke fått den enda, men det jeg har fått fra Dealextreme hittil har vært skikkelige saker, så jeg antar denne er det også. 5 gram burde vel holde til de pickupene jeg har hørt om. Og 0.01 g nøyaktighet burde vel også holde?
 

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
VilhelmW skrev:
Vidar M. hadde jaggu lagt med vekta fra HiFistasjonen sammen med Vpi Scouten som jeg har kjøpt hos han!
Fikk alt i posten idag, så dermed har jeg vekt. Snakker om tilfeldighet...takk, Vidar!

;D
Hmmm. Burde kanskje lære meg å lese HELE tråden før jeg svarer... :-[
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
En annen liten duppedings som du også kan tenke på, er en slik ZeroDust Styluscleaner hvor du får renset "diamanten" enkelt og effektivt fremfor børsting og evt. andre ikke-anbefalte rensemidler som i værste fall medfører retipping.


[/quote]

Hvis dette er en boks med et forstørresesglass og en "geleklump", fulgte det også med Vpi'en fra Vidar. Jeg har aldri brukt anna "nålerens" enn en p.u.børste....

;D
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Da er Ortofon DS-1 kjøpt. Ser meget bra ut! Mangler nå bare alternativ til den japanske bruksanvisningen som lå i esken. Skal tilbake til den meget hyggelige selgeren på Phono Phono i Berlin i morgen for å få engelsk versjon. Han snakket noe om å printe ut en engelsk manual til meg, men vi glemte det begge to etter en hyggelig samtale om platespillere og pickuper. Phono Phono er en spesialsjappe for platespillere og tilbehør som absolutt er et besøk verdig hvis dere er i Berlin.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Da har jeg kommet meg hjem og fått testet Ortofon vekta. Den fungerer ypperlig! Kontrollerte vekta med 5 grams loddet som jeg har brukt til den gamle vekta mi. Så justerte jeg meg til 1,8g VTA og kontrollerte med den gamle vekta rett på tallerken; den viste 2,1g. Muligens en bagatell for noen, for meg er det nok til å utrope Ortofon til galant seiersherre, og kvitte meg med noen nevroser. Det hjelper lite med 0,001g nøyaktighet når avviket er på 0,3 g i forhold til reell vekt!
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.143
Antall liker
5.053
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
gut_man skrev:
Det hjelper lite med 0,001g nøyaktighet når avviket er på 0,3 g i forhold til reell vekt!
En må skille mellom oppløsning og nøyaktighet.
 

Hifi Stasjonen

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
293
Antall liker
59
Audiomix skrev:
Den digitale som selges av HiFi stasjonen er bra. Synd den gjorde et byks på prisstigen da de fikk sitt navn på den.
Vær obs på en ting:
Noen slike elektroniske vekter er følsomme for magnetfelt. Det kan bli bare tull ifm enkelte MC pu.
Ta dette forbehold når du handler.
Tja, det er nå ikke riktig at prisen på den vekten vi nå selger gikk opp fordi vi har vår logo på den.
Prisen på denne vekten er dyrere da den er produsert i aluminiumskabinett, har trykkfølsom LED skjerm, er større etc istedet for plastikk som den var bygget i før. Vekten er forøvrig anti-magnetisk.
Det er en helt annen vekt enn den vi solgte tidligere.
Logo'n koster dere kunder ingenting, det er vi som bestiller opp i store kvanta for å få den på enkelt og greit.

Mvh
Hifi Stasjonen
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
[/quote]

Tja, det er nå ikke riktig at prisen på den vekten vi nå selger gikk opp fordi vi har vår logo på den.
Prisen på denne vekten er dyrere da den er produsert i aluminiumskabinett, har trykkfølsom LED skjerm, er større etc istedet for plastikk som den var bygget i før. Vekten er forøvrig anti-magnetisk.
Det er en helt annen vekt enn den vi solgte tidligere.
Logo'n koster dere kunder ingenting, det er vi som bestiller opp i store kvanta for å få den på enkelt og greit.

MvhHifi Stasjonen
[/quote]

Vekta til Hifi Stasjonen fungerer HEILT utmerket.

;D
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
jeg har også kjørt på med 2 deal extreme vekter, for å se om det var noen forskjell på de, så kjøpte jeg 2,
Jeg kan ikke si jeg klarer å måle forskjell på de 2 alene.


En rask sammenligning med en pro-ject viser også at de 3 vektene sier at skruen jeg har veid veier 0,75g på alle vektene.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Problemet med de overnevnte vekter, er designet. Ikke unøyaktighet i selve vekta. Den er helt sikkert kurant. Problemet ligger i at man måler vekta for høyt i forhold til reell høyde på en vinylplater. Derav forskjellene mellom vektene jeg selv har. Ortofon vekta måler i korrekt høyde, og jeg får da altså ganske store avvik. Dette løste jeg tidligere med å bruke en "jigg" som stod ved siden av platespilleren og som gjorde at vekta var i riktig høyde. Dette ble etterhvert en tungvinn løsning for min del. Nå bytter jeg kanskje i overkant ofte pickuper, og eksperimenterer en del med VTF. For en som måler VTF en gang, og ikke bryr seg mer om den saken før pickupen er moden for utskifting, kan sikkert en slik løsning være ok. Men vær oppmerksom på avviket.
 
Y

ymir

Gjest
hei
har brukt vekt som hifistasjonens i plast.(ikke hifistasjonens). fikk forskelig verdi hver gang jeg foretok ny måling uten å ha rørt loddet. bruker nå Ortofon sin gamle vippe vekt.slipper da å irretere meg over forskellig verdiavlesning.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
VilhelmW skrev:
Ringte Mono As i dag. Ortofon sin vekt ble av Mono AS vurdert som så mye dyrere i innkjøp i forhold til andre fabrikater, at de hadde valgt å ikke ta den inn. Jeg bestiller en hos BigDipper. Den gjør sikkert jobben! Så bruker jeg Bygger'n-vateren til å vatre opp spilleren.
Takk for hint og tips!

;D
Pussig, Ortophonvekten jeg har er en såre enkel vippe og koster 49 kr. De har nok sluttet å ta den inn fordi fortjenesten er for liten tenker jeg..

Sleiven
 

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
Sleiven skrev:
Pussig, Ortophonvekten jeg har er en såre enkel vippe og koster 49 kr. De har nok sluttet å ta den inn fordi fortjenesten er for liten tenker jeg..

Sleiven
Kjøpte denne selv for en stund tilbake, men synes den var for ustabil. Vet ikke om jeg fikk et mandagsprodukt eller hva..
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
cobra skrev:
Sleiven skrev:
Pussig, Ortophonvekten jeg har er en såre enkel vippe og koster 49 kr. De har nok sluttet å ta den inn fordi fortjenesten er for liten tenker jeg..

Sleiven
Kjøpte denne selv for en stund tilbake, men synes den var for ustabil. Vet ikke om jeg fikk et mandagsprodukt eller hva..

Vippevekta ER for unøyaktig. Punkt slutt. Bare prøv opp mot nesten hvilken som heldst digital vekt.

;D
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Kjøpte en elektronisk vekt på www.bigdipper.no

Ligner fælt på den "dealextreme-et-eller-annet" som det ble linket til her, men den er grå.

Fungerer utmerket.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.984
Antall liker
13.402
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
kjøpte dealextreme sin til usd 13,4 og 5g kalibreringslodd til usd 1,8 inkl fri frakt ww
virker som bare den og samme hver gang
blir litt heftig å betale 699 for en ny MAKEN lokalt (eller 400 brukt for den del).
der er også drittbillige på hdmi og usb kabler samt mye annet snacks
mvh
Leif
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Topp Bunn