Noen som vil være med på et diy-rom i Horten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.289
    Antall liker
    2.535
    Torget vurderinger
    1
    Sommeren går fort og Horten-messa nærmer seg, hva tror folket om og vil noen være med på å få i stand et diy-rom.

    The shy og jeg har snakket om det, men dessverre har vi blitt litt smitte av mye snakk og lite handling, men om vi blir tillatt ett rom har jeg et håp om at det kan bli noe i år.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Fint initiativ, mener å huske The shy skrev om det for en stund siden så lurte på om det ble noe av :)
    Jeg har booket fra fredag til søndag, så hjelper gjerne til hvis jeg kan bidra (men jeg må muligens dra rundt lunsjtid på søndag).
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.639
    Antall liker
    14.625
    Sted
    Langesund
    Da blir det først og fremst viktig å høre med Messeledelsen om det er av interesse med en slik gjeng, og om det er mulig å få ta i et greit rom
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.326
    Antall liker
    2.536
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hvis det er interessant, så har jeg litt i den enklere enden jeg kunne ta med: jlh kinaklone preamp / hodetelefonforsterker, en 125 asx powermodul, et par små stativ høyttalere. Har forsåvidt også 2 stk brokoblede Nelson Pass ACA forsterkere og et 2 veis aktiv filter.
    Tar nok ikke med noe fra hornrekka...
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    630
    Antall liker
    2.725
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Godt initiativ, har sammen med en kompis lurt på å gjøre dette i flere år uten at det har blitt noe. Håper det kan bli noe i år. Et slikt rom kan være flott til inspirasjon for mange. Morsomt å se og høre alternative saker også.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.040
    Antall liker
    4.408
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Shy sitt må ha eget rom :)
    Vi kan muligens bidra med et par, men bør det settes noen grenser? størrelse, aktiv/ passiv etc?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.289
    Antall liker
    2.535
    Torget vurderinger
    1
    Nå synes jeg du drar det litt lang, vel er han solid, men dog ikke helt hulken ;)



    Nei ingen føringer, men fint om vi får litt variasjon på rommet
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.639
    Antall liker
    14.625
    Sted
    Langesund
    Har vært innom Audioaktøren, og fått en meget hyggelig respons rundt dette med et DIY-rom på Horten-messen. Har sendt en mail med spørsmål om hva som er igjen av rom.
    Melder tilbake så fort jeg får en oversikten på hva vi har å velge mellom.

    Tor
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.639
    Antall liker
    14.625
    Sted
    Langesund
    Spa rommet er det vi falt ned på da det har en viss størrelse og ikke alt for kostbart. Var allerede litt utplukket også, så ikke helt fritt fram i valg

    Håper på at noen andre også har morsomme ting å vise fram.

    Tor
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.326
    Antall liker
    2.536
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Prøvde å google frem romoversikten, men fant den ikke (?). Husker jeg hvor det rommet ligger - nei ..
    Hvordan tenkte dere å gjøre dette (?)
    Har som sagt noe som kanskje passer inn i den rimeligere enden, og hvis jeg rekker det, så kanskje jeg kan få med "mini 19", toveis med "vintage" Fostex elementer...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.639
    Antall liker
    14.625
    Sted
    Langesund
    Prøvde å google frem romoversikten, men fant den ikke (?). Husker jeg hvor det rommet ligger - nei ..
    Hvordan tenkte dere å gjøre dette (?)
    Har som sagt noe som kanskje passer inn i den rimeligere enden, og hvis jeg rekker det, så kanskje jeg kan få med "mini 19", toveis med "vintage" Fostex elementer...
    Når endelig bekreftelse på rom kommer, kan vi planlegge litt nøyere. Har foreløpig bare svart ja til et rom før fristen jeg fikk, gikk ut. Ikke hørt noe etter det.
    Har ikke lagt en plan ennå men et par små oppsett som spiller litt musikk hadde jo vært fint. En kaffetrakter, kvern og noen gode bønner:)
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.289
    Antall liker
    2.535
    Torget vurderinger
    1
    Ryktet sier at rommet er bekreftet, så får vi se om vi kan leve opp til navnet og gi litt lydlig velvære, om ikke annet så får vi satse på høy morofaktor og lave skuldre

    Spa.png
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.326
    Antall liker
    2.536
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Som sagt.
    Hvis det er interessant, og passer inn, så har jeg noe småtteri som kanskje passer inn i den enklere / billigere delen.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.289
    Antall liker
    2.535
    Torget vurderinger
    1
    Er ingen planer enda, vi skal på første konsert nå til onsdag så regner med at det blir et tema da og forhåpentligvis blir det en tur innom Horten for å ta mål av rommet (om man får lov).

    Billig, dyrt, enkelt eller avansert, er jo variasjon på diy fronten også.

    Uansett greit å finne ut av størrelsen på rommet, men foreløpig virker jo interessen håndterbar ;)
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.289
    Antall liker
    2.535
    Torget vurderinger
    1
    Rommet er bekreftet og inspisert, det ble 24m2 til disposisjon.

    Ny konsert til helgen og da blir det mer tid til oppvarming i hula, så regner med at det blir litt idemyldring og muligens fri fantasi når noe går inn og annet går ut..
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.975
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Interessant tiltak. Lenge siden sist.
    Må en bli enige om hvor lista skal ligge?
    Mye mellom små hodetelefonforsterkere og horn :)
    Er det ment å vise fram ting eller demonstrere hva de duger til?
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    274
    Antall liker
    498
    Ja vi får se om vi finner på noe. Et synergi lignende horn hadde vært spennende, men tide går fort.
    Spændende med et DIY rum på en hifi messe. Husk at tilbuddet stadig står ved magt :)
    1690112293689.png
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.639
    Antall liker
    14.625
    Sted
    Langesund
    Det blir på ingen måte et forsøk på å sette verdensrekord i lyd. Det er jo helt feil fokus, og også en helt umulig oppgave. 500 innom rommet krever 500 forskjellige oppsett - det har vi ikke tid til ;). Kan vi ikke heller sette lyden litt til side og ha et hyggelig sted og treffes for utveksling av ideer og lignende rundt hobbyen.
    Selvfølgelig prøver vi å få til et par oppsett som spille ok, men etter 40 år i hobbyen og utallige messebesøk vet jeg jo at det er fantasi å tro på slikt som best lyd.
    Jeg kunne, hvis det var mulig, tatt med lyden jeg har fintunet her hjemme i ti år, og likevel ikke truffet mer en 10% besøkende.

    La oss bare ha det moro med lyd

    Tor
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.289
    Antall liker
    2.535
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kunne, hvis det var mulig, tatt med lyden jeg har fintunet her hjemme i ti år, og likevel ikke truffet men en 10% besøkende.
    ;)

    Det var da ytterst beskjedent, tipper du sikkert hadde klart å få tommel opp av 20%

    Vår danske hornvenn har jo et fristende tilbud, men så var det dette med tid til å hente, om tilbudet ikke forsvinner så får vi se hva vi kan klare og rekke over før høsten tar oss.

    At vi bør prioritere andre ting enn å strebe etter å få messas beste lyd er nok en god ide, vet ikke helt om de ville satt pris tiltak vi mener burde være på plass for å nå et slikt mål i ett rom på den størrelsen, men det sagt så er man jo kvalitetsbevisst så om alt av ting kommer til å låte hoggorm blir det en tøff kveld
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.231
    Antall liker
    7.884
    Sted
    Oslo
    Har fulgt noen DIY tråder her, kunne alltids vært artig å hvordan noen av de låter.
    Men hvordan utstyr låter på messer kan være touch and go.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.289
    Antall liker
    2.535
    Torget vurderinger
    1
    Som sagt.
    Hvis det er interessant, og passer inn, så har jeg noe småtteri som kanskje passer inn i den enklere / billigere delen.

    Uten om duc916 er det jo smått med interesse, dette skal jo være gøy så ingen grunn til å være beskjden…..
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.271
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Blir veldig spennande å høre kva dykk trylla fram. Kjem en tur el to innom 👍
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.289
    Antall liker
    2.535
    Torget vurderinger
    1
    DIY miljøet er jo så aktivt med sin hands-on mentalitet og skamløse skryt av eget virke. Trodde virkelig dere hadde en lang liste med ivrige bidragsytere. Skuffende!
    Nå har jeg jo hørt en del av diy-oppsettene rundt om og det er jo med rette at man kan være fornøyd med egen innsatts, problemet med mange av dem er at de ikke er egnet til å pakke i bilen for å dra på messe, ikke nødvendigvis bare grunnet størrelse men også av at de er tilpasset eget rom, til og med muligens en del av rommet.

    Nå får jo de verste oppsettene både kjøpe og diy masse oppmerksomhet så her passer det nok like godt å vise frem mye annet.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.333
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nå har jeg jo hørt en del av diy-oppsettene rundt om og det er jo med rette at man kan være fornøyd med egen innsatts, problemet med mange av dem er at de ikke er egnet til å pakke i bilen for å dra på messe, ikke nødvendigvis bare grunnet størrelse men også av at de er tilpasset eget rom, til og med muligens en del av rommet.

    Nå får jo de verste oppsettene både kjøpe og diy masse oppmerksomhet så her passer det nok like godt å vise frem mye annet.
    Sorry, misforsto! Trodde du skrev at det var smått med interesse og skrev derfor at jeg var litt skuffet.

    Vet jo at flere her inne klarer å skru sammen noe som lager lyd i løpet av noen dager, resten kan vel fikses av AL eller noe lignende? Har ikke flere av dere huset fullt av ubrukte elementer og noen sponplater? Noen hull i disse platene, en skvett maling og dere kan stille med et par OBer.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.289
    Antall liker
    2.535
    Torget vurderinger
    1
    Nja du misforstod ikke, men de kan enda våkne fra sommerdvale, så satser på at noen har noe de ønsker å vise frem.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Foreslår følgende:

    Ta med et imponerende DIY toppanlegg som noen har stående hjemme og låter veldig bra.

    Bygg et tilsvarende rom i rommet med omtrent tilsvarende akustikkbehahndling i Horten.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.326
    Antall liker
    2.536
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hmmm, må da være noen flere som kan bidra med litt hjemmestrikk (?)
    Særlig høytalere er jeg nysgjerrig på, og da ting som lar seg (enkelt) flytte på.
    DIY elektronikk er jeg litt mer usikker på. Ikke så mye elektronikken i seg selv, men det faktum at som regel så må en "tukle" med 220 V for å få lyd. Og det kan bli i overkant "spennende" hvis en ikke har stålkontroll på hva en driver med...
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hmmm, må da være noen flere som kan bidra med litt hjemmestrikk (?)
    Særlig høytalere er jeg nysgjerrig på, og da ting som lar seg (enkelt) flytte på.
    DIY elektronikk er jeg litt mer usikker på. Ikke så mye elektronikken i seg selv, men det faktum at som regel så må en "tukle" med 220 V for å få lyd. Og det kan bli i overkant "spennende" hvis en ikke har stålkontroll på hva en driver med...
    Bare å bruke en regenerator så får du den volten du ønsker!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan er dette tenkt organisert egentlig?
    Kaste inn en haug med dempemateriale og sitte å juge?
    Der dempingen hindrer at jugingen henger for lenge i rommet...
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.874
    Antall liker
    5.530
    Sted
    Holmestrand
    Nå har jeg jo hørt en del av diy-oppsettene rundt om og det er jo med rette at man kan være fornøyd med egen innsatts, problemet med mange av dem er at de ikke er egnet til å pakke i bilen for å dra på messe, ikke nødvendigvis bare grunnet størrelse men også av at de er tilpasset eget rom, til og med muligens en del av rommet.

    Nå får jo de verste oppsettene både kjøpe og diy masse oppmerksomhet så her passer det nok like godt å vise frem mye annet.
    For de som har litt å dra på, så kunne kanskje et foredrag sikkert være interessant for oss lettvektere?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.639
    Antall liker
    14.625
    Sted
    Langesund
    Hvordan er dette tenkt organisert egentlig?
    Kaste inn en haug med dempemateriale og sitte å juge?
    Der dempingen hindrer at jugingen henger for lenge i rommet...
    Tenker nok å prøve lage noe enkle akustikktiltak som tar førsterefleksjon vagg/ tak, og kanskje ta med et teppe på gulvet. Jeg føler ikke jeg er noen dreven DIY'er men tar likevel sjansen på å ta med noe som ikke er bygd etter "boka". Juging blir det helt sikkert og mange sterke meninger kommer nok også
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn