Noen svakstrømsingeniører her?

C

cruiser

Gjest
Hvis de er likeverdige på forskjellige måte så antar jeg at du mener at begge låter bra men litt forskjellig?

Er det da helt borti natta at man kan trekke en sammenligning med hvordan de måler og hvordan de er konstruert i forhold til det som kommer ut?

U

Utgattmedlem 762

Gjest
Spørsmålet var konfronterende. Jeg legger ikke skjul på det, men det var ikke meningen å lage en krangletråd. Jeg er veldig interessert i temaet psykoakustikk fordi selv om målinger rent teoretisk kan gi mange gode svar i forhold til transparens, så vil målinger så langt jeg har forstått ikke på noe vis kunne fortelle hvordan avvikene fra transparens gir utslag i ulike karakteristika i lydgjengivelsen. At man ikke kan sette navn på slike karakteristika eller måle de direkte er selve kjernen i problemstillingen og det er derfor naturlig at det ikke fines begrespapparat for det i naturvitenskapen. Det betyr ikke at slike karakteristika ikke eksiterer.
En psykoakustiker kan nok fortelle ganske mye om hvordan en gitt signalkarakteristikk vil høres ut. Kanskje ikke alt, men mye. Ta for eksempel en kikk på verdenen av synthesizere og soft-synther. Der bruker man matematiske beskrivelser og signalprosessorer for å skape en gitt lydkarakteristikk, gjerne én som ligger nært opp til et akustisk instrument. Og det skal faktisk et ganske godt trent øre til for å høre forskjell på et akustisk trommesett og toppmodellen av Roland V-drums, eller et Hammond B3 og en Native Instruments B4. Og disse bygger på rent matematiske fremstillinger av lyd.

Problemet med hifi-bransjen er at den i sin iver etter å selge stadig mer kostbare og kreative produkter, har tatt pseudovitenskapen under sin arm. Man avskriver lytteren som variabel i ligningen, og prøver å tilskrive alt det opplevde en særs kreativ fortolkning av grunnleggende elektroteori. Beskrivelser av krystaller og kvanter er som tatt rett ut av Tidsskriftet Visjon. Dette medfører også at utviklingen skyter i alle retninger, og i motsetning til andre deler av elektronikkindustrien som har hatt et formidabelt teknologisk fremskritt, står hifi-bransjen mer eller mindre i stampe. Selvsagt er det det opplevde som til syvende og sist teller for en konsument, men lytteren er ikke en konstant i ligningen, lytteren er en variabel. Og en svært betydelig og uforutsigbar variabel attpåtil. Hørselssansen er ikke noe som er frikoblet fra andre sanser, tvert om er en lydopplevelse svært påvirket av både våre andre sanser, vårt humør og vår tankevirksomhet. Og så lenge man avskriver dette som en variabel, og i stedet peker på kvanter og krystaller, så vil man heller ikke komme noen vei. Men business blir det nå, det er mange nok folk som bruker store penger på ting som ikke gjør noe som helst med det elektriske signalet.

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.509
Sted
Oslo
Enig med forrige taler.

En litt spesiell ting med denne bransjen er at opplevelsene bare kan formidles indirekte. Diskuterer man kameraer kan man vise 100% utsnitt og illustrert påstandene sine, men selv der kan man ende opp i folk som åpenbart har feilkorrigert skjermene sine men standhaftig står ved sine påstander om egne og andres kameraer. I HiFi-land sier noen at de hørte forskjell når en eller flere endring, men leserne har liten eller ingen mulighet for å etterprøve det.

Så kommer det en kul selger med en høytsvenende forklaring, og lytteren, som variabel, stiller inn ørene etter selgerens ønsker.

Noe har har litt kunnskap, om elektronikk, om fysikk, og psykoakustikk, men når påstandene ikke kan sammenlignes noe i nærheten av objektivt tror folk på den de liker best, og selgere er gjerne flinkere til å bli likt enn ingeniørene. Så kompliseres det ytterligere ved at noen av selgerne faktisk kan noe om dette, mens andre av dem har pugget noen imponerende ord fra en alternativ ordbok. "Kvanter" er på topp der, og "vibrasjoner" og "felt" også. Det er ikke lett å skille for menigmann, men jeg tror sistnevnte ødelegger for førstnevnte.

I lys av de siste dagenes diskusjoner ser jeg foresten for meg et nytt produkt: Vibrasjonsdempning av kabler. Er det sånn at gjensidige bevegelser mellom komponentene i HiFi-utstyr kan forstyrre lyden bør det helt klart gjelde utenfor boksen også. Særlig bør vibrasjonsbevegelser mellom en høyttalerkabel og en signalleder påvirke signalet minst like mye. Man kan sikkert lage sånnt i kvantifisert materiale.

PS: Til trådstarterens spørsmål: Det er fullt mulig å sammenligne signalet du dytter inn i en forsterker med signalet som kommer ut, og angi hvor godt de stemmer overens, men det er ikke sikkert at det blir et verdifullt sammenligningsgrunnlag fordi informasjonen blir for komplisert.

En mulighet er å sammenligne direkte. Digitaliser utgangsignalet via en mikrofon med kjent karakteristikk, normaliser og sjekk avviket i forhold til frekvens, fase og amplitude. Problemet er kanskje at forsterkeren vil oppføre seg forskjellig ved forskjellig forsterkning og frekvens, og da får du en flerdimensjonal modell som er vanskelig å bruke i praksis.

Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: KW

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.509
Sted
Oslo
Søren, det var den oppfinnelsen :)
Men de kan umulig være så dyre siden jeg ikke har sett dem diskutert så ivrig her (men så er jeg også relativt ny).

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er ikke alt som kommer frem i målingene til Stereophile til opplysning.
Crossover forvrengning måles ikke og har mye å si i motsetning til THD som i de fleste tilfeller er uinteressant.
Dette er man fult klar over i mer vitenskapelige kretser.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.989
Torget vurderinger
1
En grunnleggende utfordring i dette er som Roysen antyder svak korelasjonen mellom måling og «opplevelse». Tre enkle momenter i så måte:

1) Som forbrukere så har vi skjelden tilgang til komplette målesett som kan karrakterisere ytelsen i utstyret, jf. I_Ls innlegg #25. Dersom vi så hadde, gjenstår utfordringene med fortolkningen.

2) Den andre siden av saken er at det heller ikke er lett tilgang på robuste lydevalueringer av det samme utstyret. Det aller meste som den HiFi-pressen produserer teller heller lite i denne sammenhengen, de er rett og slett for svake rent metodisk og for upresise i framstillingen.

3) En tredje side er at lytteopplevelsene er påvirket av langt mer enn den «tekniske» ytelsen i utstyret som testes. Det gjør at oplevelsene uansett får har en svak korrelasjon med teknisk ytelse.

En fjerde missforstålese som kludrer til kommunikasjonen og forståelsen er at «god lyd» ikke har nnoen nødvendig sammenheng med «god ytelse».

Skal diskusjonen komme noe sted så må det gjeøres et skarpt skille mellom det individuelle og det allmengyldige.

mvh
KJ

Sist redigert:
C

cruiser

Gjest
En grunnleggende utfordring i dette er som Roysen antyder svak korelasjonen mellom måling og «opplevelse». Tre enkle momenter i så måte:

1) Som forbrukere så har vi skjelden tilgang til komplettemålesett som kan karrakterisere ytelsen i utstyret, jf. I_Ls innlegg #25. Dersom vi så hadde gjenstår utfordringene med fortolkningen.

2) Den andre siden av saken er at det heller ikke er lett tilgang på robuste lydevalueringer av det samme utstyret. Det aller meste som den HiFi-pressen produserer teller heller lite i denne sammenhengen, de er rett og slett for svake rent metodisk og for upresise i framstillingen.

3) En tredje side er at lytteopplevelsene er påvirket av langt mer enn den «tekniske» ytelsen i utstyret som testes. Det gjør at oplevelsene uansett får har en svak korrelasjon med teknisk ytelse.

En fjerde missforstålese som kludrer til kommunikasjonen og forståelsen er at «god lyd» ikke har nnoen nødvendig sammenheng med «god ytelse».

Skal diskujsjonen komme noe sted så må det gjeøres et skarpt skille mellom det individuelle og det allemngyldige.

mvh
KJ
Syns det er merkelig at de som opplagt er fagmenn og har en veldig god forståelse av kretsteori og/eller akustikk osv ikke kan basere sine innkjøp delvis på dette grunnlaget fordi dette umulig kan fortelle dem noen ting. Mens å kjøpe ultra high end i millionklassen basert på begrenset lytting i ukjente omgivelser matchet med andre komponenter enn det man selv skal bruke og halleluja stemning i hifimagasiner er helt legitimt. Her blir også jantekortet spillt med en gang noen mener noe i antydning til negativt.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg vil faktisk påstå at så lenge man kun er opptatt av transparens vil man aldri komme i mål med et godtlydende anlegg.
Mvh
Roysen
Jeg vil si at OMF sine tidligere anlegg med DEQX og DP forsterkeri (som på langt nær er transparente) sammen med Overkill høyttalere med et bra Manger element vitner om det motsatte. Veldig gode anlegg selv med begrensete tiltak.

R

Roysen

Gjest
Hvis de er likeverdige på forskjellige måte så antar jeg at du mener at begge låter bra men litt forskjellig?

Er det da helt borti natta at man kan trekke en sammenligning med hvordan de måler og hvordan de er konstruert i forhold til det som kommer ut?

Ikke borti natta i det hele tatt. Det er imidlertid ikke det samme som at målingene kan forutsi svaret.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
Jeg vil faktisk påstå at så lenge man kun er opptatt av transparens vil man aldri komme i mål med et godtlydende anlegg.
Mvh
Roysen
Jeg vil si at OMF sine tidligere anlegg med DEQX og DP forsterkeri (som på langt nær er transparente) sammen med Overkill høyttalere med et bra Manger element vitner om det motsatte. Veldig gode anlegg selv med begrensete tiltak.
DEQX er vel så store tiltak det er mulig å komme. Det er dog ikke noe galt i det.

Mvh
Roysen

Sist redigert:
C

cruiser

Gjest

Ikke borti natta i det hele tatt. Det er imidlertid ikke det samme som at målingene kan forutsi svaret.

Mvh
Roysen
Det er mange som er uenig med deg akkurat der, når det kommer til elektronikk that is. Høyttalere er ett helt annet kapittel.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
DEQX ha ikke noe med akustiske tiltak å gjøre. Var det jeg siktet til med tiltak. DEQX er et delefilter med EQ muligheter i tillegg til D/A og forforsterker.
Et anlegg med aktivt delefilter har helt andre muligheter for å endre signaturen enn et passivt. I et slik anlegg så blir farging fra elektronikk langt mindre interessant og man kan da fint kjøpe komponenter basert på målinger og teknisk info alene.

For de som har mulighet til å gjøre store akustiske tiltak, så er det også et området hvor man kan endre lyden veldig mye med ulike konsepter og tiltak. Det tonale og mye annet kan endre seg relativt radikalt.

R

Roysen

Gjest
Men romkorrekjson og høytalerkorreksjon gjennom DSP er vel også tiltak?

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest

Mvh
Roysen
Det er mange som er uenig med deg akkurat der, når det kommer til elektronikk that is. Høyttalere er ett helt annet kapittel.
Greit å være uenig, men jeg har til gode å finne noen som kan fortelle meg hvordan klangbalansen, dynamikken, holografien og oppløsningen blir ved å kikke på måledata fra noen komponent.

Mvh
Roysen

C

cruiser

Gjest
Her må man skille mellom det tekniske, altså hva en kompnonent gjør med signalet/innholdet på en plate, akustikk og psykoakustikk. Hadde man kunnet bygge alle disse elementene inn i en boks så hadde det vært mye større konsensus angående lytteopplevelser påf.eks hifi messa i münchen og kanskje mange færre utstillere.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jo lavere forvrengning, jo bedre blir nettopp områder som dynamikk, holografi og oppløsning. Dvs, dynamikk er noe udefinert blant audiofile og betyr så mangt. Akustikk har også stor innvirkning på disse og kan leses av i stor grad. Klangbalanse handler primært om frekvensrespons, i alle fall hvis vi holder oss til komponenter med veldig lav forvrengning. Da låter jo tross alt elektronikk med eller mindre likt.

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.509
Sted
Oslo
Det er en digresjon men jeg måtte kikke...
Den første er ikke vibrasjonsdempende, men hevder i bunn og grunn at kontakten med gulv osv endrer impedansen og dermed feltets form. Det illustrerer jo noe av det jeg sier, siden de tar feil når de sier at feltet er sylindrisk. Det gjelder enkeltledere, men de fleste høyttalerkabler har to ledere og danner et dipolfelt.
Den andre skal henge kabelen over overflaten, og kan kanskje dempe høyfrekvente vibrasjoner men har ikke mulighet for å dempe de lavfrekvente vibrasjonene som har større amplitude og dermed kunne gi større gjensidig påvirkning mellom kablene.

Så langt så godt, en god vibrasjonsdemper for kabel burde heller formes som en strømpe av meget lett materiale.

Mulig det også finnes, men jeg synes de to eksemplene var gode illustrasjoner på beskrivelser og begrepsbruk som ligner tilstrekkelig på fornuftige løsninger til at en legmann blir lurt. Det som er ektra morsomt da er jo at HiFi-området er så omfattende at selv en ekspert, for eksempel på svakstrømselektronikk, vil være legmann på noen andre områder, som akustikk.

Det gjør det ekstra vanskelig å sette opp lettfattelige kriterier som kan bedømmes av alle, og som samtidig dekker alle muligheter.

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
444
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Mitt svar er at en boks er en boks = boks ! låter det GODT måler det aldri DÅRLIG. Og motsatt - låter det dårlig måler det dårlig.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.080
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Mitt svar er at en boks er en boks = boks ! låter det GODT måler det aldri DÅRLIG. Og motsatt - låter det dårlig måler det dårlig.
Jeg tror jeg kunne klart å omvende alle som tenker slik...

Massevis av forsterkere / dac'er som måler "superbra" men låter "dritt", eller på det beste: kledelig & grått...
Og motsatt...mange forsterkere & dac'er som produsenten aldri tør vise måle-resultater fra....lyder fantastisk...!

Arne K

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
444
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Jeg tror jeg kunne klart å omvende alle som tenker slik...

Massevis av forsterkere / dac'er som måler "superbra" men låter "dritt", eller på det beste: kledelig & grått...
Og motsatt...mange forsterkere & dac'er som produsenten aldri tør vise måle-resultater fra....lyder fantastisk...!

Arne K
Det er ingenting som måler OBJEKTIVT superbra og som låter DRITT. Bare min subjektive mening.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.080
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Halve 70 tallet og mesteparten av 80 tallet er fullt av eksempler fra Japan....med 0,00002% forvrengning (og 98% NFB)

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.509
Sted
Oslo
Ulempen ved å bruke for enkle begreper i tekniske spesifikasjoner er at noen av produsentene bruker dem som siktemål fremfor å lage god lyd.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
ABSOLUTE HIFI — INTERVIEW WITH SHIGEMASA SAITO OF ACCUPHASE

En av de fremste produsentene i verden er veldig opptatt av målinger og engineering men innrømmer at man ennå ikke er kommet så langt at man kan unngå å bruke ørene.

For example, the sonically best transistor for a specific application can only be determined by the discriminating ear and it is simply impossible to design outstandingly sounding components on the desk and with the help of a PC.

S

Syncrolux

Gjest
Halve 70 tallet og mesteparten av 80 tallet er fullt av eksempler fra Japan....med 0,00002% forvrengning (og 98% NFB)
Dette er vel en påstand som er direkte feil er jeg redd. Sikkert mye feedback (som er bra), men på ingen måte så lav THD fra 20-20k.... now way.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
står hifi-bransjen mer eller mindre i stampe
Hva slags grunnlag har du for å påstå dette egentlig?
Så du liker ikke at man siden 70- tallet har forsket på og funnet korrelering mellom måten krystallene er ordnet i en kabel og hvordan kabelen slipper gjennom mer informasjon? Selv om dette ikke er helt forstått ennå rent fysikalsk? (Her snakker du om ting som åpenbart er utenfor ditt erfaringsområde som du tydeligvis allmengjør.)

Så du synes kanskje det var idiotisk at folk fant på å navigere etter stjernene for mange hundre år siden? At de gjorde dette selv om ikke alt ved universet var forstått?
De fant ut at stjernene dannet faste mønstre på himmelen (siden jorden ligger ganske i ro i forhold til dem) og de nyttiggjorde seg dette faktum. Men kanskje de burde ventet med dette til de visste hvor langt unna alle stjernene var og hvor store de var?

Kanskje vi skal vente med å lage bedre hifikomponenter til vi har forstått alt om hvordan kvarkene spinner rundt sin egen akse i en leder?

Det er bare tull det du påstår om at vi har forstått alt av hva som skjer i en leder. Har et Scientific American fra februar hvor en eller annen professor ved MIT eller noe diskuterer strengteori med noen kvantefolk for å forstå bedre hva som skjer i en leder. Her snakker vi.

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.509
Sted
Oslo
:) Tror neppe strengteori (som fremdeles ikke er en teori som har noen praktisk verifiserbar test i ryggen) vil ha betydning i makroskopiske fenomener som strøm og ledningsevne. Interessant teoretisk, javisst, men ikke i stereoanlegget. Selv ikke kvantemekanikken har særlig betydning utover produksjonen av CD-laseren. :)

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Hva angår hifi-sjargongen og uttrykk som "holografiske egenskaper" og tilsvarende, så anser jeg det mest som svada.
Deg om det. Hadde du vært mer på bølgelengde når det gjelder de hørbare virkningene av det vi diskuterer, hadde du kanskje ikke vært så avvisende til "krystallteori" mm

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
:) Tror neppe strengteori (som fremdeles ikke er en teori som har noen praktisk verifiserbar test i ryggen) vil ha betydning i makroskopiske fenomener som strøm og ledningsevne. Interessant teoretisk, javisst, men ikke i stereoanlegget. Selv ikke kvantemekanikken har særlig betydning utover produksjonen av CD-laseren. :)
Tror det dreide seg om obskure fenomener som kunne oppstå i superledere eller noe sånt. Som var på grensen av det som kunne forklares med mer konvensjonell teori. Det hadde med noe kvantegreier å gjøre tror jeg. Det var i alle fall en ekspert på dette som måtte snakke med strengteorister for å komme videre.

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.509
Sted
Oslo
Tror det dreide seg om obskure fenomener som kunne oppstå i superledere eller noe sånt. Som var på grensen av det som kunne forklares med mer konvensjonell teori. Det hadde med noe kvantegreier å gjøre tror jeg. Det var i alle fall en ekspert på dette som måtte snakke med strengteorister for å komme videre.
Superledere er neppe noe man ønsker å ha i stereoanlegget (selv om jeg vet om den rådyre kabelen) og inntil strengteorien i seg selv er verifisert godt nok tror jeg ikke vi skal se den veien i komponentene våre.

Jeg tror vi har mer enn nok med å studere våre komponenter i forhold til tradisjonelle elektriske og magnetiske forhold. Det dukker opp litt kvantefysikk i dioder, transistorer og lasere, men alt dette er også velkjent og veldokumentert fysikk, og i den grad kvarker kommer inn er det fordi de i elektroner sørger for at de har halvtallig spinn og dermed er fermioner, som i sin tur betyr at de får noen ganske definerte egenskaper. Siden kvarker ikke opptrer alene ved normale energiforhold (altså unntatt CERN og sånnt) kan vi glemme dem og se på hvordan elektronene svever nokså fritt i metallene, med lettobserverte egenskaper gitt av ledningsevnen.

Så en fin ting hadde vært om HiFi-området hadde holdt seg til det trådstarteren var inne på, svakstrømselektronikk, og ikke lete med lys og lykte i halvforståtte fysiske teorier. De brukes alt for lett som overbevisende salgsargument for uvirksomme produkter.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Eksempelet fra Scientific American var bare et eksempel på et område utenfor hifi hvor man heller ikke har forstått "alt som skjer".
At ikke alt som er viktig for hifi kan forstås med enkle/ modne elektriske modeller får vi vel leve med. (Det sier jo produsentene selv også)
Men "teorien" om krystaller/ korngrenser er altså ganske solid i forhold til lytteforsøk som er gjort.

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.509
Sted
Oslo
Korngrensene vil knapt gjøre en forskjell i ledningsevnen, og så lenge teorien bare er understøttet av lytteforsøk (neppe dobbelt blindtester) synes jeg det er mer verdifullt å lete etter andre påvirkninger. Man prøver det mest sannsynlige først (Occams Razor), og som jeg har nevnt i andre sammenhenger har jeg mer tro på at lederne i kabelsalaten påvirker hverandre (og særlig at sterkt strømførende ledere lekker påvirkning over på signalledere) enn at grensene mellom krystallene skulle ha noen innvirkning. Ingen stor effekt, men mer enn kornene i en god leder.

Jeg tror absolutt det er fornuftig med en god kabel med gode koblinger, men det går en grense. Omtrent den grensen begynner halvforstått fysikk og alternativ ordbruk å trekke inn i salgsargumentasjonen, og da tror jeg det er fornutig å se seg om etter billigere tweaks (som å flytte litt på komponenter eller møbler). Problemet er bare at det verken er like sexy eller eller noe særlig å tjene på det.

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Superledere er neppe noe man ønsker å ha i stereoanlegget (selv om jeg vet om den rådyre kabelen) og inntil strengteorien i seg selv er verifisert godt nok tror jeg ikke vi skal se den veien i komponentene våre.

Jeg tror vi har mer enn nok med å studere våre komponenter i forhold til tradisjonelle elektriske og magnetiske forhold. Det dukker opp litt kvantefysikk i dioder, transistorer og lasere, men alt dette er også velkjent og veldokumentert fysikk, og i den grad kvarker kommer inn er det fordi de i elektroner sørger for at de har halvtallig spinn og dermed er fermioner, som i sin tur betyr at de får noen ganske definerte egenskaper. Siden kvarker ikke opptrer alene ved normale energiforhold (altså unntatt CERN og sånnt) kan vi glemme dem og se på hvordan elektronene svever nokså fritt i metallene, med lettobserverte egenskaper gitt av ledningsevnen.

Så en fin ting hadde vært om HiFi-området hadde holdt seg til det trådstarteren var inne på, svakstrømselektronikk, og ikke lete med lys og lykte i halvforståtte fysiske teorier. De brukes alt for lett som overbevisende salgsargument for uvirksomme produkter.
Når besto elektroner av kvarker?
I mine fysikkurs, som riktignok går tilbake til tidlig 80-tall, så var det bare kjernepartiklene som består av kvarker. Elektronene er leptoner, som er elementærpartikler.
R

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.509
Sted
Oslo
Når besto elektroner av kvarker?
I mine fysikkurs, som riktignok går tilbake til tidlig 80-tall, så var det bare kjernepartiklene som består av kvarker. Elektronene er leptoner, som er elementærpartikler.
R
Ah, takk for korreksjonen, begynner å bli rusten på sånnt :)

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Korngrensene vil knapt gjøre en forskjell i ledningsevnen, og så lenge teorien bare er understøttet av
Vel, dette skal være hørbart av alle (nesten?). Det gjelder bare å ha nok avslørende system og prøve gode nok kabler. Det beste er å høre det, så slipper man å ta stilling til hvor sannsynlig man synes teorien er.

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.509
Sted
Oslo
Korngrensene vil knapt gjøre en forskjell i ledningsevnen, og så lenge teorien bare er understøttet av
Vel, dette skal være hørbart av alle (nesten?). Det gjelder bare å ha nok avslørende system og prøve gode nok kabler. Det beste er å høre det, så slipper man å ta stilling til hvor sannsynlig man synes teorien er.
Nja, jeg har lekt såpass mye med synsbedrag at jeg ikke levner våre sanser mye tillit som objektiv måleenhet, og subjektive målinger vil nødvendigvis variere med personen. Tro kan lure oss godt, bare tenk på Placebo-effekten.

så for all del, hører man det og har pengene kan man kjøpe hva man vil, men har man begrenset budsjett er det greit å vite at pengene brukes på noe som virker etter at placeboeffekten har avtatt :)

Sist redigert:

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Har du et eksempel på et synsbedrag? Pleier du se luftspeiling for eksempel?
Hvis du tenker på sånne rare figurer osv som er laget for å "lure" synssansen, så utnytter de bare egenskaper ved synet som er slik for antagelig alle.
Hvis du synes stereoen din høres annerledes ut hver gang du hører på den, så høres det heller rart ut..

Topp Bunn