Nok en gang: Operaaaaa!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Karma skrev:
erato skrev:
Sniff skrev:
Men etter min mening gir den oss først og fremst en mulighet til å tro på vår egen tid, vårt kulturelle nå.
Er det derfor den kommer til å flyte over av norsk musikk? Hittil er det bare Ole Ivars..... Hvor er den norske musikken? Katarinus Elliings, Hjalmar Borgstrøms og Ole Olsens operaer?
Et kulturelt nivå måles ikke nødvendigvis bare etter hva man selv er i stand til å lage, men like mye i forhold til hva man evner å sette pris på. Rett og slett hva slags kvalitet som prioriteres.
Litt uenig. Alle med penger (som feks har vunnet i oljelotteriet) kan bygge et dyrt hus og fylle den med importerte stjerner, stappa med tilskuere med subsidierte billetter. Den store konkurrenten til operaen i Oslo som pt er under bygging er det nye kulturhuset i Abu Dhabi.....

Det imponerer meg utrolig mye mer når den lokale operaen i Kristiansund med stort sett egne krefter og beskjedne subidier i denne sammenheng klarer å sette opp opera og fylle salen. DET står det respekt av !

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Det gjør det. Go Kristiansund!

Mvh
Sniff

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
erato skrev:
Det imponerer meg utrolig mye mer når den lokale operaen i Kristiansund med stort sett egne krefter og beskjedne subidier i denne sammenheng klarer å sette opp opera og fylle salen. DET står det respekt av !
Satsingen på operahuset er først en suksess når den fører til økt generell opera- og musikkinteresse, flere og bedre lokale sangere, økt tilstrømning til operaoppsetninger over hele landet, en bedre operatradsjon for norske operaer og komponister, et repertoar som ikke bare består av resykling av de samme sviskene, og mere ressurser til alle operainitiativ over hele landet, som feks Kristiansund, Nordfjord, Opera Vest osv.....

DA er satsingen en suksess. Men inntil videre; nja.....skeptisk ja. Jeg er redd for at sammenlikningen Håkons Hall og norsk skøytesport er nærmere enn vi kan tro, men time will show.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Bach_Man skrev:
Hva ligger egentlig i "folk flest"-begrepet? Jeg tviler på at det er veldig mange i Oslo eller de andre store byene som synes Ole Ivars er så bra, selv om denne gruppen utgjør en veldig stor del av befolkningen.
???
Så det er bare bønder som hører på den slags?
De kultiverte hever seg over slikt?
Nå tror jeg du har litt høye tanker om byfolk, folk er faktisk ganske lik om de bor på landet, og smak er nå smak, blir ikke påvirket av asfalt eller kuskit den..

Når det kommer til operaen så har jeg ingen spesielle følelser for eller i mot, men lei av å høre om den nå er jeg vel for så vidt.
Jeg liker ikke opera, så for min del hadde det vært bedre med et konserthus, jeg skjønner ikke hvorfor det på død og liv skal være en opera, og ikke heller et hus for fremføring av forskjellige typer musikk, det er kanskje det jeg reagerer mest negativt på.

Ellers er jeg ikke enig i, men nå har jeg bare sett bygget på bilde eller TV, at det er så praktfullt. Litt anonymt og bortkomment kanskje, rotete arkitektur. Og når et hvitt bygg skal ligge og skvulpe i sjøkanten , vil det ikke blir stygt, tilgrodd med tang og grønske?

Men jeg skal ta en tur å studere det nærmere neste gang jeg er i Oslo, endrer kanskje inntrykk da...

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
10.451
Sted
Trondheim
Nå blir vel huset brukt til mer enn opera vil jeg tro? Andre operahus brukes til konserter, balletter, teater etc... Alt som krever en scene.

Og Håkons hall er vel ishockey, erato, ikke skøytesport. Det er det vel Vikingeskipet som skal brukes til?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
otare skrev:
Og Håkons hall er vel ishockey, erato, ikke skøytesport. Det er det vel Vikingeskipet som skal brukes til?
Stemmer ! Derfor satte jeg (?) etter Håkons Hall i min første referanse til stedet, det var noe som skurret. Vikingskipet!

B

Back_Door

Gjest
erato skrev:
Karma skrev:
erato skrev:
Sniff skrev:
Men etter min mening gir den oss først og fremst en mulighet til å tro på vår egen tid, vårt kulturelle nå.
Er det derfor den kommer til å flyte over av norsk musikk? Hittil er det bare Ole Ivars..... Hvor er den norske musikken? Katarinus Elliings, Hjalmar Borgstrøms og Ole Olsens operaer?
Et kulturelt nivå måles ikke nødvendigvis bare etter hva man selv er i stand til å lage, men like mye i forhold til hva man evner å sette pris på. Rett og slett hva slags kvalitet som prioriteres.
Litt uenig. Alle med penger (som feks har vunnet i oljelotteriet) kan bygge et dyrt hus og fylle den med importerte stjerner, stappa med tilskuere med subsidierte billetter. Den store konkurrenten til operaen i Oslo som pt er under bygging er det nye kulturhuset i Abu Dhabi.....

I et land med de økonomiske ressurser som vi har, utelukker ikke det ene det andre. Om man bygget operaen kun for å briske seg overfor omverden, kan jeg være enig med deg. Om man derimot bygger i genuin kjærlighet til den kunst og kultur som den skal romme, da sier det mye om vår kulturelle standard i positiv forstand. At vi samtidig setter pris på arkitektur og materialkvalitet, vil både nåværende og kommende generasjoner kunne nyte. Hvor mye vakkert er det egentlig mulig for fremtidens generasjoner å skue fra vår tid? En tid som dessverre har vært alt for preget av navlebeskuing.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Karma skrev:
erato skrev:
Karma skrev:
erato skrev:
Sniff skrev:

Om man derimot bygger i genuin kjærlighet til den kunst og kultur som den skal romme, da sier det mye om vår kulturelle standard i positiv forstand.
Selvsagt helt enig i det siste. Får håpe du får rett.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
Kor mange operaalbum har de, folkens?
Har vel 25 bare av Handel. Resten gidder jeg ikke telle........og var en trofast gjest i Folketeaterbygningen de 6 årene jeg bodde i Oslo, de fleste oppsetningene så jeg 2 ganger. Hadde mange gode stunder der, bodde 5 min unna i Osterhaus gt over audioscan. Går også på Opera Bergen når oppsetningen er av interesse. Så jeg er kvalifisert til å være kritisk.......

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Samme her også; vil tippe at det er mange hundre forskjellige operaer i hyllene.

Mvh Vidar P

P

Parelius

Gjest
Når jeg hører prat om kultur, så pakker jeg ut min grandiosa!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det slår meg at etter at vi har flydd en million tilskuere til OL i Tromsø ligger dette under vann. ;D

Men vakkert bygg.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.357
Torget vurderinger
12
Mangfoldet og et verdibegrep som ikke bare måles i penger beriker meg. Da kan jeg ha friheten til å velge hva som passer for meg OG respektere at det er mye som ikke passer for meg. Jeg gleder meg over operabygget selv om jeg ikke har noen anelse om jeg kommer til å bruke det noe gang. Kanskje, kanskje ikke? Livet er en eneste lang forandring så å være bastant på det nå i en alder av 41 år vil bare virke begrensende. Gratulerer alle nordmenn, vi har fått en kulturstorstue vi skal være stolte av.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
erato skrev:
Det slår meg at etter at vi har flydd en million tilskuere til OL i Tromsø ligger dette under vann. ;D

Men vakkert bygg.
Vil anta at arkitektene har vært såpass oppdaterte på kommende års miljøsituasjon at vinduene er vanntette og trykktestet, samt at lufteanlegget kan doble som snorkelsystem. ;D

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
saeman skrev:
Fantastisk dette har vi alle i Norge fortjent. ;D ;D ;D ;D
Jupp, dette har vi alle fortjent... Men har vi alle fått det..? ;)

Når Trygve fra Skjervøy bestemmer seg for å besøke operaen, må han sannsynligvis ta seg fri fra jobben en eller to dager. Han må reise minst en halv dag for å komme til Oslo. Reiseutgiftene med hotell, beløper seg til minst 3000,- På toppen av dette kommer selvsagt tapt arbeidsfortjeneste.

Det skisserte scenarioet er reelt nok til at jeg kjenner jeg blir en smule provosert, når enkelte utbasunerer at operaen er for alle... Det er kortere vei fra Oslo til Italia, enn det er fra Troms/Finnmark til Oslo, forutsatt at man regner faktisk reisereute. Ville operaelskerne på østlandet og i Oslo tatt til takke med en opera i Milano? Neppe...

Så.., er operaen for alle? 8)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
havar skrev:
saeman skrev:
Jupp, dette har vi alle fortjent... Men har vi alle fått det..? ;)

Så.., er operaen for alle? 8)
Nei, og det er selvsagt ikke luftfartsmuseet i Bodø eller alle de flotte idrettshallene som skal bygges i Tromsø heller.

Vil man gjøre noe for opera over hele landet kunne man feks kutte mva på operaplater og -DVDer. Men ikke så lett å speile seg i det.

Men jeg innrømmer det er surt å betale mva på en operaDVD når en billett til de som er så heldige å bo i nærheten subsidieres med ørti hundre kroner.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
havar skrev:
saeman skrev:
Ville operaelskerne på østlandet og i Oslo tatt til takke med en opera i Milano? Neppe...
La Scala er jo slett ikke noe dårlig operahus da.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Bach_Man skrev:
havar skrev:
saeman skrev:
Ville operaelskerne på østlandet og i Oslo tatt til takke med en opera i Milano? Neppe...
La Scala er jo slett ikke noe dårlig operahus da.
He he, men spørsmålet er om det gjør operaen i Oslo overflødig. ;)

P

Parelius

Gjest
Oppmuntrende å se hvordan virkeligheten har disiplinert selv Ola Dunk inn i marxistiske innsikter; (kultur-)verdier eksisterer bare som bytteverdier. Det er et marked for alt. Den andre siden av markedets allmenne jernlogikk er narcissismens innskrenkede "meg og mitt": jeg hører da ikke opera, og lever i utkanten. Om nå bare en modig politiker kunne solgt hele utkanten til en grei pris, så vi fikk litt å rutte med til helse- og omsorg. Økingen av kafferelaterte sykdommer vil eskalere betraktelig i de urbane strøk i de kommende år.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Jeg bor sånn cirkum 2500 km fra Oslo pr bil, men ta fan på at jeg og hele familien skal til Oslo for å se opera!!
Jeg har faktisk sans for fenomenet, men etter at jeg tapte avstemmingen 1 mot 3 og måtte akseptere at avkommet fikk se Farmen på TV :-[ :p :-\ istedet for åpning av operabygget har familien fått beskjed om at hevnen er søt! Gaffateip har jeg nok av så de skal ikke få mulighet til å ødelegge forestillingen for andre! ;D ;D ;D ;D

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
10.451
Sted
Trondheim
Et kjapt søk på kategorien "Opera" i min database ga 451 innslag. Noe er dubletter, og kan ikke se bort fra at noe er feilkategorisert, men alt tyder på at jeg har ca 350 forskjellige operaer i hyllene.

Så anslagsvis 1000 CDer med opera i mine hyller.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Vær velkommen Spiralis. Du har min dypeste medfølelse vr. farmenfinalen.

Mvh
Sniff

B

Back_Door

Gjest
Parelius skrev:
Oppmuntrende å se hvordan virkeligheten har disiplinert selv Ola Dunk inn i marxistiske innsikter; (kultur-)verdier eksisterer bare som bytteverdier. Det er et marked for alt. Den andre siden av markedets allmenne jernlogikk er narcissismens innskrenkede "meg og mitt": jeg hører da ikke opera, og lever i utkanten. Om nå bare en modig politiker kunne solgt hele utkanten til en grei pris, så vi fikk litt å rutte med til helse- og omsorg. Økingen av kafferelaterte sykdommer vil eskalere betraktelig i de urbane strøk i de kommende år.
Dine innlegg er grunn god nok for å logge seg på dette forum! ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Parelius skrev:
En liten digresjon først: Har sans for avatarene dine, vitner om udmerket smak.

Så til saken.
Mulig jeg er litt enkel, men jeg kan egentlig ikke forstå annet enn at du med dette har klart å definere de mest rabiate FRP bygdetullingene ( Langt fra hele FRP det da, men.... ) som marxister?? ??? :eek: ;D ;D ;D ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
Vi er et av landene i Europa som er dårligst stillt med signaturbygninger. Slottet er en vits, og de andre nasjonale bygningene likeså, målt mot andre Europeiske land. Nidarosdomen f.eks er 1/9 av Peterskirken. Derfor applauderer jeg at vi får en opera av internasjonalt format med en uvanlig arkitektur, som blir lag merke til, selv om jeg neppe blir den som sliter ned marmoren. Operaen har gjort Norge til et litt rikere land.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Hmm, ikke si at du også er av den oppfatning at "de urbane strøk" holder liv i distriktene. Ved et eventuelt salg av distriktene, ville snart hungersnøden rammet oslogryta. Verdiene vi skaper kommer fra havet, enten som olje og gass, eller fisk.

Kulturelle verdier omfatter et mangfold større enn de fleste av oss tror, og det er selvsagt bra at operaelskere har en plass de kan ta seg ut. Dette tror jeg de fleste er enige i, og diskusjonen står derfor ikke om dette. Spørsmålstegnet popper opp når man ser på regningen... Er det riktig at man setter kultur foran elementære ting som veier og sykehus?

Problemstillingen kan dras inn i det norske hjem, hvor en hi-fi entusiast bare MÅ ha et sett nye høyttalere. Kona sier at det er da greit nok, men når hun tilfeldigvis får se regningen på 120000,-, da kommer spørsmålene. Hvorfor så dyre høyttalere, når vi behøver nye dekk på bilen og nye kloakkrør?

Hvorfor så dyr opera, når vi behøver veier, bedre sykehus og alt annet som definitivt er viktigere enn opera? Hvorfor skal akkurat opera være i en slik særklasse, at pengene nærmest kastes inn i "det sorte hullet"? Er det bare for at vi skal vise oss..? I såfall kan vi vise oss også på andre områder. Vekk med alle bomringene! Selv Portugal bygger mer og bedre vei enn det vi gjør, og det uten bompenger.

Selvsagt; vi kan ikke gjøre alt dette for den summen operaen koster, men operaen er for mange et tydelig signal om feil pengebruk. De fleste mennesker er såpass oppegående at de prioriterer pengebruken slik at ren luksus handles inn til sist. I alle fall når det er snakk om skikkelig dyre ting. Når regjeringen gjør det stikk motsatte, er det jammen ikke lett å forstå logikken deres.

Slik er det bare, uansett hvor godt akkurat du som tilfeldigvis leser dette, liker opera.

Jeg har flere ganger prøvd å finne ferske tall, men har ikke lyktes med det. Hvor mange forskjellige mennesker besøker operaen på et år, og hvor mange kroner koster operaen totalt på et år?

Jeg husker imidlertid tall fra omkring 1990. Da kostet driften av operaen omkring 240 000 000,- pr år. Billettsalget var estimert til maks 37000. Mange av disse enkeltbesøkene ble foretatt av gjengangere, altså personer som så flere forestillinger, eller samme forestilling flere ganger. Det reelle antall besøkende var altså langt lavere. Det var også en del sesongkort (el.l) i omløp, og man visste ikke om alle benyttet seg av disse, men de ble likevel inkludert i oversikten.

På samme tid fikk norsk rock, og andre typer populærmusikk støtte som beløp seg til omkring 200 000,- fordelt over hele landet. Dette er for meg et tankekors, når man har i bakhodet at en eneste konsert på Valle Hovin, kan glede like mange som besøkte den gamle operaen på et år.

Er det rart man er skeptisk? 8)

Z

Zomby_Woof

Gjest
havar skrev:
På samme tid fikk norsk rock, og andre typer populærmusikk støtte som beløp seg til omkring 200 000,- fordelt over hele landet.
?

P

Parelius

Gjest
havar skrev:
Parelius skrev:
Hmm, ikke si at du også er av den oppfatning at "de urbane strøk" holder liv i distriktene. Ved et eventuelt salg av distriktene, ville snart hungersnøden rammet oslogryta. Verdiene vi skaper kommer fra havet, enten som olje og gass, eller fisk.

Kulturelle verdier omfatter et mangfold større enn de fleste av oss tror, og det er selvsagt bra at operaelskere har en plass de kan ta seg ut. Dette tror jeg de fleste er enige i, og diskusjonen står derfor ikke om dette. Spørsmålstegnet popper opp når man ser på regningen... Er det riktig at man setter kultur foran elementære ting som veier og sykehus?

Problemstillingen kan dras inn i det norske hjem, hvor en hi-fi entusiast bare MÅ ha et sett nye høyttalere. Kona sier at det er da greit nok, men når hun tilfeldigvis får se regningen på 120000,-, da kommer spørsmålene. Hvorfor så dyre høyttalere, når vi behøver nye dekk på bilen og nye kloakkrør?

Hvorfor så dyr opera, når vi behøver veier, bedre sykehus og alt annet som definitivt er viktigere enn opera? Hvorfor skal akkurat opera være i en slik særklasse, at pengene nærmest kastes inn i "det sorte hullet"? Er det bare for at vi skal vise oss..? I såfall kan vi vise oss også på andre områder. Vekk med alle bomringene! Selv Portugal bygger mer og bedre vei enn det vi gjør, og det uten bompenger.

Selvsagt; vi kan ikke gjøre alt dette for den summen operaen koster, men operaen er for mange et tydelig signal om feil pengebruk. De fleste mennesker er såpass oppegående at de prioriterer pengebruken slik at ren luksus handles inn til sist. I alle fall når det er snakk om skikkelig dyre ting. Når regjeringen gjør det stikk motsatte, er det jammen ikke lett å forstå logikken deres.

Slik er det bare, uansett hvor godt akkurat du som tilfeldigvis leser dette, liker opera.

Jeg har flere ganger prøvd å finne ferske tall, men har ikke lyktes med det. Hvor mange forskjellige mennesker besøker operaen på et år, og hvor mange kroner koster operaen totalt på et år?

Jeg husker imidlertid tall fra omkring 1990. Da kostet driften av operaen omkring 240 000 000,- pr år. Billettsalget var estimert til maks 37000. Mange av disse enkeltbesøkene ble foretatt av gjengangere, altså personer som så flere forestillinger, eller samme forestilling flere ganger. Det reelle antall besøkende var altså langt lavere. Det var også en del sesongkort (el.l) i omløp, og man visste ikke om alle benyttet seg av disse, men de ble likevel inkludert i oversikten.

På samme tid fikk norsk rock, og andre typer populærmusikk støtte som beløp seg til omkring 200 000,- fordelt over hele landet. Dette er for meg et tankekors, når man har i bakhodet at en eneste konsert på Valle Hovin, kan glede like mange som besøkte den gamle operaen på et år.

Er det rart man er skeptisk? 8)
Jeg har intet å tilføye!

G

Gjestemedlem

Gjest
Norge er vel et av de landene i verden som går med størst overskudd. Hvis ikke vi skulle være villig til å betale litt for arkitektur, kunst og musikk.. hvem skulle da ha råd til det?

På tide å sende grinebiterne på smilekurs og skure av dem husmannsånden.

:mad: :mad: :mad: :( :( :eek: ??? ??? :eek: ??? ??? :-\ :) :) :D 8) :-*

K

kbwh

Gjest
Send grinebiterne til Spania. Hvis det ikke hjelper med 1003 til hver finnes det et grinebiterlokallag å melde seg inn i der nede også.

Fantastisk tråd, dette.

Z

Zomby_Woof

Gjest
I går vedtok kommunestyret i Kristiansand med knapt flertall å redde Quart fra konkurs. Festivalen fikk slettet all sin gjeld, og unngikk dermed skifteretten. Men nå er det siste gang kommunen trer støttende til, meldes det fra Sør. Samtidig brettes Quarts begredelige regnskap ut i offentligheten.
http://www.mic.no/nmi.nsf/doc/art2007120614373825500572

Hvor i all verden kommer 200.000 rock/pop-kroner til hele landet fra??

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Et par tips som kan gjøre operabygget attraktivt for flere:

- Det er mulig å få seg et glass der. Det kan nytes sammen med god sjøutsikt. Danskebåten legger til kun få skritt unnna. Enten du vil drikke deg opp til turen ned, eller roe nervene etter turen opp kan jo dette være et alternativ. Kanskje litt stive priser, men likevel mer komfortabelt enn stiv kuling.

- Natt til søndag ble operataket scene for en enakter for to unge mennesker uten klær. Den slags performancekunst er jo populært både for tilskuere og aktører. Vi får se om dette blir en trend og om direktøren eventuelt legger ut billetter til slike forestillinger på sikt.

Jeg ser dette ikke hjelper på distriktsdimensjonene ved den pågående debatt, men likevel.

Mvh
Sniff

P

Parelius

Gjest
Sniff skrev:
- Natt til søndag ble operataket scene for en enakter for to unge mennesker uten klær. Den slags performancekunst er jo populært både for tilskuere og aktører. Vi får se om dette blir en trend og om direktøren eventuelt legge ut billetter til slike forestillinger på sikt.

Jeg ser ikke dette hjelper på distriktsdimensjonene ved den pågående debatt, men likevel.
Da er det jo bare å sette fra seg potetspriten, hive seg på et kollektivt befordringsmiddel til hovedstaden, innta taket og sin utvalgte. Greier man ikke selv å hviske den høye E inn i sin kjæres øre (eller omvendt), så kan sikkert en av operaens struper være behjelpelig, om en bare er flink med timingen og har lest programmet. Litt operakunnskap forutsetter det dog. Dette er et ekte flerbrukshus.

O

omholt

Gjest
Opera er for særs interessert. Men når jeg tenker meg om, har jeg faktisk to cder i hyllen. ;D
Men dette er feil priotering. Skulle ikke ha klaget hvis andre ting var på stell. Skoler sliter med inneklima som gir helseplager, veiene og veisikring er så dårlig at liv går tapt, sykhuskøene er lange og det er mange korridor pasienter, og mange eldre har en uverdig situasjon på gamlehjem. Nei, da blir dette for dumt å bruke pengene på.

Når det i tillegg finnes få operainteresserte, så blir dette tullete. Hadde det vært et konserthus kunne det rettferdigjøres en smule mer. Dette burde eliten i samfunnet ha betalt. Det er vel stort sett de som gidder å gå på operakonserter for å vise fram sine dyre smykker, klesdrakter og late som de er seriøst interessert i musikken.

M

maestro

Gjest
omholt skrev:
Opera er for særs interessert. Men når jeg tenker meg om, har jeg faktisk to cder i hyllen. ;D
Men dette er feil priotering. Skulle ikke ha klaget hvis andre ting var på stell. Skoler sliter med inneklima som gir helseplager, veiene og veisikring er så dårlig at liv går tapt, sykhuskøene er lange og det er mange korridor pasienter, og mange eldre har en uverdig situasjon på gamlehjem. Nei, da blir dette for dumt å bruke pengene på.

Når det i tillegg finnes få operainteresserte, så blir dette tullete. Hadde det vært et konserthus kunne det rettferdigjøres en smule mer. Dette burde eliten i samfunnet ha betalt. Det er vel stort sett de som gidder å gå på operakonserter for å vise fram sine dyre smykker, klesdrakter og late som de er seriøst interessert i musikken.
Nissenes hjemland har da nok penger, det er verre stilt med kultur! (Ikke at jeg tror det blir noe bedre pga. den nye operakladeisen - - )

Topp Bunn