Nok en Mullard ... på startstreken

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Da piler jeg hjem og kopler fra feedbacksløyfen.Det er (desverre) bare den eneblokken som er "ferdig".Tenkte det lureste var å få en i orden og så montere inn delene i den neste.som dere skjønner så bygger jeg ikke så raskt...Da jeg forsøkte å "spille" musikk i går kveld Kom det nesten ikke musikk.Dvs kun en skygge av den hadde følelsen av at det var forforsterkerens signal jeg hørte.Ulingen minner om den ulingen en kan høre når en skrur på en mikrofon og det uler .En slags oversvingning.Vet ikke helt å beskrive det bedre.I byriths skjema er ikke avmerket kopling for pinne 2 og 7 på EF 86.I skjemaet til sc sound er disse koplet til felles punkt på "jord"kabelen.Jeg har fulgt byriths skjema etter beste evne men koplet 2 og7 til felles punkt på jordkabelen.Det er vel korrekt?Her er ellers noen små avvik mellom de to skjemaene. bla er motstandene 47k koplet forskjellig ved trimpot 22kI cbs skjema kommer disse "etter " 220uf, mens i SC sound skjemaet er de koplet parrallelt med 220 uf.Kan det ligge noe her?

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Gjør som Jan sier. Konsentrer deg om spenningene på rørene. Da jeg feilsøkte satte jeg opp et skjema med hva slags spenning jeg fant og hvilken det skulle være på alle anoder, katoder og gittere. Hos meg var det endel som det måtte endres på. Du finner sikkert noe feil du også.

2 og 7 på "86-sokkelen" kan du legge til senterpinnen som du igjen jorder.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Først koplet jeg fra neg feedback.Måler katodespenninger:ef86:~1v,ecc83~89.6v .ved el 34 får jeg ikke til å måle:Dvs tallet i vinduet på multimeteret flakser mellom to ytterpunkter og stabiliserer seg så på o. Jeg plukket ut alle rørene før jeg demonterte feedbacksløyfen.Sjekket så følgende spenninger i rørsoklene: glød 6,3v alle.bias var -25v Snodig siden jeg satte den til -35 i går og ikke har rørt poten etterpå.rejusterttil-35v.Med ef 86 og ecc83 er det tilsynelatende ok.Men så setter jeg inn el 34 og ettersom disse varmer seg observerer jeg en slagsblafring i el34 rørene som i et lysstoffrør.til denne blafringen hører jeg en høyfrekvent pulserende hvining.Omtrent som nå koker jeg over alarmen på vannkjelen min Den kommer i bølger og siden jeg ikke tør å sitte å se på det spes lenge skrur jeg av.Jeg har koplet to 5w 8 ohms motstander over høyttalerterminalene.de blir glovarme hvilken verdi skal jeg bruke her?Nå tenker jeg å plukke ut el 34 .men hva bør jeg sjekke nå ?

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.293
    Sted
    '
    Hmm,
    Du har ikke byttet om på UL-tappingene på utgangstrafoen eller koblet den feil på annen måte? Det kan få ting til å svinge...

Jan E Veiset

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Nå kom kjerringa hjem ;DSjekker videre i kveld eller i morgen tidlig kan godt være

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det visste seg at du hadde rett Jan.Ledningene fra el 34 til utgangstrafoen ble lagt på plass før jeg loddet inn masse andre ting.Her hadde jeg ikke vært nøyaktig nok den som skulle til ul2 var satt på ul1. Nå har jeg akkurat koplet om.Men ved påslag svinger det slik det gjorde i går.Denne lyden hørte jeg overhodet ikke første gang jeg hadde strøm på forsterkeren.Da var det helt stille.Nå er tilkopling til outputtrafoen som følger(har jeg gjort flere feil tro?):høyspent til 1 og 7.pinne 3 på el34 til pinne 5 på trafo.pinne 4 fra samme rør til pinne 3 på trafo.Pinne 3 på el34 no2 til pinne 11 på trafo og pinne 4 fra el 34 no 2 til pinne 9 på trafo.Spørsmålet er om trafoen er ødelagt.Hvordan kan jeg kontrollere det. Og hva skal jeg sjekke nå?
    Lundahls skjema viser:v+til 1 og 7,ul1til 3, plate 1 til 5,ul2 til 9 og plate 2 til 11 .

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Siden jeg ikke klarte å finne ut om trafoen var gåen, tok jeg like godt og plukket den ut.Jeg satte så inn den andre opt en.passet at ul koplingene ikke krysset hverandre.Samme ulyd fra utgangstrafoen.kommer nå også.når jeg setter inn el 34 endrer biasspenningen seg.Jeg hadde satt den til ca -40 og det var likt på begge rørene.Med rørene i soklene viser det seg at biasspenningen endrer seg til -45 i det ene røret og -73v i det andre.Dette lar seg ikke skru i balanse.Det endrer seg heller ikke om jeg bytter om rørene.Jeg har en kasse med el 34 og de oppfører seg likt.Dette må jo bety at noe er galt i biasnettverket.Jeg har -60v inn på 22k potmeteret.Og koplet en 60w pære på høytalerterminalene.Den lyser.Kan jeg ha koplet trimmepotene feil: jeg forstod et slik at pinnene i midten skulle koples til hverandre og på poten der -60v kommer inn skal andre siden til jord.Jeg får sette meg til å glo på dette etter høstferien fjellet venter.Men hvorfor bias endrer seg som beskrevet lurer jeg veldig på

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    At du har - 73 vdc indikere at noen er helt feil. Bias-nettverket er resistivt og skal ikke kunne gjøre biasspenningen mer negativ i forhold til jord enn -60vdc, tror jeg.
    Du får koble ned bias-nettverket, sjekke psu, sjekke pot-ene med et multimeter; at ohm lar seg justere. Så kobler du det opp igjen etter skjema. Sjekk dataarket for pot-ene at du kobler dem riktig. Den ene skal justere spenning og den andre balanse. Men feil bias-spenning forklarer vel ikke ulyden?
    Du må bare stå på å jobbe deg gjennom feilsøkingsprosessen. At du kommer i havn til slutt er jeg helt sikker på.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.293
    Sted
    '
    Når ting oscillerer for full musikk vil det hindre deg i å lese av fornuftige spenningsverdier. Hvis du greier å justere bias mellom 0 og ca -60V uten rør så tror jeg faktisk biasnettverket er riktig koblet.
    Så du må nesten sjekke alle koblingene og forbindelser opp mot skjemaet.
    - Du har husket å koble sammen pinne 1 og 8 på utgangsrørene?
    - Og ikke alt for lange ledninger mellom gridstopperen på 4k7 og pinne 5 på EL34? (Jeg pleier å montere gridstoppere mellom pinne 5 og 6 på rørsokkelen for å montere den så nær g1 som mulig (pinne 6 er ledig på EL34)).
    - Ikke noen kortsluttninger mellom pinner på rørsoklene?
    - Ikke uteglemt en ledning/kobling?

For å utelukke steget foran utgangen kan du forsøke å fyre opp forsterkeren med ECC83 plukket ut og se om den fortsatt svinger.

Stemmer alt dette ovenfor skal ikke forsterkeren oscillere. :)

Jan E Veiset

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    1 og 8 er koplet sammen, gridstopper loddet rett på sokkelbenet.kjapp sjekk på vei til fjellet(forsterkeren blir hjemme)Det svinger ikke når jeg fyrer opp ef 86, og 2x el 34.Svinger med ecc83.prøvde 3 forskjellige ecc83 just in case hvordan tolke dette?

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.293
    Sted
    '
    vega65 skrev:
    1 og 8 er koplet sammen, gridstopper loddet rett på sokkelbenet.kjapp sjekk på vei til fjellet(forsterkeren blir hjemme)Det svinger ikke når jeg fyrer opp ef 86, og 2x el 34.Svinger med ecc83.prøvde 3 forskjellige ecc83 just in case hvordan tolke dette?
    At utgangstrinnet ditt med stor sannsynlighet er i orden og at feilen ligger en eller annen plass i inngang/drivertrinn..
    Går det problemfritt å justere bias i utgangstrinnet når ECC83 er ute av signalveisen?

Jan E Veiset

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Tilbake til strieskjorte og havrelefse og en noe for godtsvingende forsterker.Biasspenningen svinger ikke når ecc83 er ute av sokkelen.jeg kan justere den fra nesten 0 og opp til -36v uten problemer.byttet de to 20k trimpotene i dag tidlig for å se om noe godt skjedde.Poten der -60v kommer inn var gåen. Har gått over alle koplinger ørten ganger.skal kople ned det som er mellom pinne 1 0g 6 på ecc 83 og el 34 rørene. Her er lett å miste oversikten fordi en eller annen idiot har plassert alt så tett.Skulle ikke forundre meg om jeg har gjort en brøler her et sted..Vi får prøve å gjøre det litt mer oversiktlig ja.Har funnet en brøler etter den ene 10E på pinne 8.Retter opp og så får vi se...

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Da har jeg brukt noen timer på å kople ned.Poten som var ødelagt var ikke molestert av svingningene.Det var et knekt ben.Meg som hadde vært litt hardhendt.Jeg hadde koplet fra pinne 1 og 6 på ecc 83 og videre mottrimpotene og el 34 så rotete at det var vrient å finne ut om noe var feil. koplet ned rukkelet.Nå er det oppe igjen og om ikke penere så iallefall mer oversiktlig.Desverre så uler det stadig i utgangstrafoen når jeg har alle rørene på plass.Jeg har satt meg til å måle noen spenninger.Med ef 86 og ecc83 på plass:
    ef 86: fra poweret 190v etter 47 k inn på pinne6:86v
    ecc83: pinne7:86v
    pinne2:43v
    pinne1:309v
    pinne6:307v
    glød begge 6.1v mellom pinne 4 og5, og mellom 4,5 og 9
    inn på utgangstrafo 477v
    inn på 20k pot -59v
    ut fra neste 20 k pot -48v på begge, -35 v på pinne 5 el 34 begge
    inn på 50k pot 438v.
    jeg har koplet pinne 1 og 7 på utgangstrafo til et fellespunkt der de 477v komer inn.fra dette koplingspunktet går også en 470uf 630v kondensator videre til jord.
    Noen som blir klokere enn meg av disse tallene?

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.230
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Jeg sendte info om hva som skal måles på de fleste punktene som er naturlig å sjekke til Andreas da han var på ditt "stadie". Kanskje han har verdiene liggende. Hvis ikke kan jeg måle på nytt.
    Har du koblet til DUMMYLOAD til utgangen?

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    dummyload yes. førskte meg først med noen 5w motstander som fulgte med velleman forsterkeren til slikt bruk. De ble temmelig varme har rigget opp en 60w lyspære jeg er det ok?

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.230
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    vega65 skrev:
    dummyload yes. førskte meg først med noen 5w motstander som fulgte med velleman forsterkeren til slikt bruk. De ble temmelig varme har rigget opp en 60w lyspære jeg er det ok?
    De ble nok varme siden du nå har en power oscillator. Egentlig skulle det ikke blitt avsatt noen effekt i loaden dersom forsterkeren hadde vært stille.
    60W lyspære er nok ganske fjernt fra 8 ohm, men bedre enn ikke noe. Har du hørt hva forsterkeren serverer? Høy eller lav frekvens?

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Send meg en pm med mailadresse så du få et skjema jeg lagde ang målte DC - spenninger i forsterkern min og Audiomix sin.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    kjempefint .pm sendt.fint om noen kan bekrefte at potkoplingene er riktige.se skisse den er litt utydelig men tror den er leselig alikevel.Hans med alle rør inne piper det i opt en det er en svingende høyfrekvent uling .

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.230
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Er du helt sikker på at du har koblet feed back fra høyttalerviklingen med riktig fase?
    Jeg fant ikke ut hvordan fasingen var og koblet begge kanaler likt og feil. Resultaet var ca 20 watt ut ved 20 kHz. På det stadiet var 20W omtrent det forsterkeren kunne gi.
    Fikk slått av før jeg hørte noe. Oscilloscopet fortalte alt :)

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    sikker?nei.skjemaet for ll1663 ligger på http://www.lundahl.se/pdfs/datash/1663.pdf. men først ser potkoplingen ok ut?
    jeg har koplet trafoen som følger:

450v til et koplingspunkt derfra til pinne 1 og 7 på trafo.fra koplingspunkt er også koplet til en 630v 470 uf som så går til "jordkabelen".
    fra el 34 1: pinne 3 til pinne 5 på trafo
    pinne 4 til pinne 3 på trafo

fra el 34 2: pinne 3 til pinne 11 på trafo
    pinne 4 til pinne 9 på trafo
    så har jeg koplet jord til pinne 13 og ene ht terminal
    til pinne 17 har jeg koplet andre ht terminal og neg feedback.Har forsøkt å switche koplingene til fra pinne 13 og 17.Men uten bedring.Uten neg feedback oscillerer det også.Noe feil her tro?

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Klarer ikke å finne feil i det du beskriver ut i fra en rask titt på skjemaene. Sendte jordings skjemaet mitt til mailen din. Hvordan har du lagt det opp?

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.230
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Det ser greit ut det du har tegnet under forutsetning at den midterste pinnen på potmeteret er wiper. Og at du har koblet de andre komponentene riktig: De to på 47k til jord og de to avkoblingskondensatorene i punktet mellom 47k og 390k. Jeg viser til skjemaet hos Lundal.
    Du har sikkert hørt denne:
    Hvis du forsøker å bygge en forsterker, blir resultatet en oscillator.
    Hvis det er en oscillator du forsøker å bygge, blir resultatet en forsterker.

For å få en forsterker til å oscillere må du ha et gain på mer enn 1. Det har du med god margin :) . Videre må du ha positiv tilbakekobling. Det siste tipper jeg du har fått til uten å vite hvorfor.
    Den slutter å hyle dersom du tar ut EF86 eller ECC83?
    Med ECC83 ute, har du da normal forspenning til EL34?
    Jeg ville byttet om på HT utgangen på trafoen. La den som du nå har kolbet til jord gå til katodemotstanden på EF86 og den som nå går dit kobles til jord. Da får du snudd fasen på feed back 180°.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    de andre komponentene du spør om er koplet slik skjemaet viser.den hyler ikke når ecc83 er ute.da er bias stabil på el 34.med ecc 83 inne flakser biasspenningen voldsomt.kan jeg fyre opp med ef 86 ute og ecc83 -el 34 inne eller skjer det noe galt da? har fått mail fra andreas vedr spenninger.men velsignede telenor har trøbbel med epost leseren sjekker mot skjema straks telenor funker...50 k pot er den øverste av de du la inn bilde av og 2o k er78p fra elfa.de du anbefalte. om wiper er midt pinnen stemmer koplingene.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.230
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Så lenge du får justert forspenningen til EL34g1 med ECC83 ute, er koblingen sikkert riktig.
    Gi meg beskjed dersom du ikke får noe ut av Telenor. Kan gi deg spenningene rett i øret om du vil :)

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    OT: Fikk et tips fra en nybakt Harley Davidson - eier om å pusse aluen i kabinettet med Autosol. Stakk ned på Shell og der lå det slikt i hylla, gitt. Gjett om det ble blankt. Kunne speile meg i frontplata, selv om det nå også ble tydelig at jeg hadde pusset med litt for grovt sandpapair innledningsvis.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    målinger med ecc 83 0g ef 86:

ef86: katode p3:1.1v
    anode p6:86v

ecc83: katoder p3+p8: 88.9v
    anode p6 : 320v
    anode p1 : 319v
    g1 p5 : 85v
    Med ecc83 ute og el34 inne måler jeg på el34:

gitter1 p5 :-36v på begge
    katodene:begge 289mv
    gitter 2 :464v
    anode :465v samme i begge el 34

så målte jeg på opt pinnene med el 34 og ef86 inne: inn på trafo 470v
    pinne 3 og 5 469v, pinne 9 og 11 470v

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    andreas til ot fikk et middelberegnet på billak på flaske uten navn skal man ha det blankt var dette tingen mine fikk istedet børstet look ved hjelp av wetanddry slipepapir korning 400 til slutt.Tror du kan spraye varmebestandig klarlakk for å bevare look men det er jo litt av en jobb å frikople platen nå vil jeg tro ;D

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.230
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    De verdiene du har målt er helt korrekte. Katode EL34 er litt lav, men den justerer du med biaspotmeteret når du får fikset feilen.
    Sjekket (eller byttet fase) feed back?

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.293
    Sted
    '
    Audiomix skrev:
    Jeg trodde vi var ferdig med den problematikken for snart 14 dager siden, jeg.

jane skrev:
    Det første du bør gjøre er å kjøre forsterkeren uten feedback slik at du utelukker evt problemer som det måtte gi.
    vega65 skrev:
    Da piler jeg hjem og kopler fra feedbacksløyfen.
    Hadde jeg vært Vega65 tror jeg at jeg hadde satt forsterkeren på hylla en stund og startet på ny frisk på den andre monoblokken. Det skal godt gjøres å få samme feilen i begge forsterkerne. ;)

Jan E Veiset

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    For 14 dager siden koplet jeg fra neg feedback.Jeg har som tidligere nevnt forsøkt å bytte om koplingene på ht.Uten at det hjalp.Det eneste jeg fant ut var at ved å kople +ht til pinne 13 og neg feedback på ht så tok det ca 2 sek etter påslag og så poffet det ene el 34 røret.Nå er neg feedback og pluss koplet til pinne 17 og selv om det oscillerer med alle rørene inne så poffer ingen el 34 .Av dette antar jeg at neg feedback skal fra pinne 17 på opt.Så oppdaget jeg at jeg hadde krysskoplet slik at kabelen til ul 1 gikk til ul 2.Dette er nå i orden.Så koplet jeg altså ned komponenetene mellom ecc83 og el 34 og ryddet litt i spagethien slik at det ble lettere å følge kablene og se at de er koplet som foreskrevet.Siden jeg måler de spenningene jeg gjør må jeg ha gjort mye riktig.Om jeg forstår tingene rett må jeg ha laget en positiv feedback sløyfe et eller annet sted ?Jeg har selvsagt kvadruppelglodd og sjekket komponenters innbyrdes plassering rett resistorer på rett sted.osv. Jeg ser fornuften i Janes forslag om å rigge opp nr 2.Men så er det den følelsesmessige biten. Det er jo ofte slik fornuften sier en ting og følelsene noe annet.Og Det er så inni ...at jeg ikke har funnet feilen enda.Jeg tenker at jeg skal bruke en smule tid til før jeg begynner på nr 2.Jeg er absolutt åpen for å gjøre som du foreslår Jane , men har altså lysst til å lete videre en liten stund til.Noen forslag til ting å sjekke?Kan det f eks tenkes at jeg har gjort en brøler med jord delen.Jeg har strukket en massiv kobberledning fra input- og koplet alt som skal til denne i den rekkefølgen som fremgår av skjemaet.Om det nå skulle være en dårlig kontakt et sted kan det forårsake disse oscillasjonene?er det en ide å rigge ned kabelen og gjøre det om igjen?Andre ting å tenke på?

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Om du er tom for ideer kunne du kanskje bruke litt tid på å ta gode bilder av spagettien, slik at vi får se den. Ikke sikkert det hjelper så mye, dog.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.230
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    jane skrev:
    Audiomix skrev:
    Jeg trodde vi var ferdig med den problematikken for snart 14 dager siden, jeg.

Jan E Veiset
    Beklager at jeg ikke har fulgt godt nok med ;)

Hvis du ikke tilfeldigvis kommer på noe glupt selv, tror jeg det vil være til stor nytte om du kan få hjelp til å måle / teste med noe mer avansert måleutstyr enn et DMM.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Audiomix skrev:
    De verdiene du har målt er helt korrekte. Katode EL34 er litt lav, men den justerer du med biaspotmeteret når du får fikset feilen.
    dref katode el34 litt lav.Nå satte jeg meg til å måle litt spenninger om igjen over katodemotstandene på el34 måler jeg nå 218mv på det ene og 125 på det andre.jeg kan forryke balansen mellom disse to slik att jeg får 400mv på den ene men er da nede på 22 på den andre katodemotstanden. om jeg justerer balansen slik at spenningen er lik her så forrykker jeg spenningen mellom jord og pinne 5 slik at den viser -25 og -40. Det er altså ikke mulig å skru slik at neg spenning er lik på pinnene 5 og med riktig verdi samtidig som jeg har balanse og fornuftig spenning over katodemotstandene.Jeg har skrudd på de to 20 k potene i denne sammenheng.og jeg har-60v inn på det "første"22k pot.Siden jeg stekte et el 34 dda jeg nok engang sjonglerte med neg feedback er det et annet par i "my swinging lady" men det er vel ikke av betydning.Tror det må være noe råttent i denne seksjonen, hva tror dere?En annen ting: når jeg justerer på 50k poten kan jeg skru fra 369v til 384 v på pinne 1 og 6 til ecc83.altså minste mulige og høyest mulige på hver pinne.De er i balanse på 375v.Med ecc 83 inne måler jeg som i går319 og 320v.Jeg vet ikke hvorfor disse tingene er annerledes enn i går men disse målingene er gjort me d neg feedback tilkoplet i går målte jeg uten neg feedback.Som et kompromiss tiljans forslag peller jeg ned de fleste koplingene etter poweret og så får vi se om jeg får dt opp og stå.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.293
    Sted
    '
    Audiomix skrev:
    Hvis du ikke tilfeldigvis kommer på noe glupt selv, tror jeg det vil være til stor nytte om du kan få hjelp til å måle / teste med noe mer avansert måleutstyr enn et DMM.
    Helt klart. Et oscilloscope er alltid hivens til feilsøking. Dessverre er det ofte vanskelig å lese av fornuftige verdier med DMM i en krets som svinger for full musikk.

Vega65: Du kan kjøre med ECC83 + EL34 uten EF86. Arbeidspunket for ECC83 blir feil, men katodemotstanden vil begrense strømmen så røret vil nok overleve seansen. Resultatet kan fortelle noe om hvor du har positiv tilbakekobling.

Jan E Veiset

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    ecc overlevde seansen målte som følger:
    pinne 1:260v
    p2:81v
    p3/p8:183v
    p6:203v

el34:
    p5:-35v
    p4:464v disse like i begge rør
    katodemotst:110mv og 215mv
    p3:463/467v

pinne 1 og 6 på ef86:180v
    pinne 3 0v

Noen som blir klokere av dette da?

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Kan det være feil i katodemotstandene, slik at rørene blir ulikt forspent? Kontroll - Ohmet du alle resistorene før du loddet dem inn?

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk Hans Telenor er nede på epost serveren igjen.Andreas ja de ble ohmet og akkurat katodemotst er klin like 10.0 på begge.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn