vega65 skrev:
ikke jeg heller ;D.men om jeg forstod Jane rett så er det noe annet i dette oppsettet nemlig CT koplingen som besørger like forhold i kondensatorene .sånn sett undres jeg om Brynjars "følge skikken " er smør på flesk.Men å skille mellom snørr og barter og diskutere på samme nivå har jeg ikke forutsetninger for.disse to besitter et hav av kunnskap ( og jeg har bare et lite glass) som de heldigvis raust deler når vi spør...oops ikke glasset.
Tja,
Hvordan virker denne kretsen?
For å forklare det må vi nesten ta utgangspunkt i en enkel fullbølge likeretter. Den består av to dioder og en ladekondensator: I den ene halvbølgen leder den ene dioden og lader opp kondensatoren, i den andre halvbølgen leder den andre dioden. Spenningen over kondensatoren kan da maks bli Veff x 1.414 som er toppverdien av påtrykket sinusspenning.
Hvis vi seriekobler to kondensatorer (istedenfor å bruke bare en som på skissen) så vil i utgangspunket spenningen over hver av disse være den samme (så lenge kondensatorene er identiske). Men siden det kan være ulik lekkarske i kondensatorene kan det bli liggende høyere spenning over den ene i forhold til den andre. Derfor brukes ofte motstanden i parallell med kondensatorene for å sikre lik spenning.
Strømforsyningen i CBs 5-20 består av to fullbølgelikerettere. I utgangspunket slik:
Som vi ser er det fire dioder og to ladekondensatorer i første trinn. Sentertappingen er fellespunket for begge ladekondensatorene. Den øverste 220u kondensatoren lades opp av de to øverste diodene på samme måte som i fullbølgelikeretteren lenger oppe på denne side. Maks spenning over kondensatoren blir også her Veff x 1.414.
Her har jeg grået ut det som ikke inngår i ladingen av den øverste kondensatoren. Vi ser tydelig av dette er en fullbølgelikeretter med CT som referansepunkt.
På samme måte lades den nederste kondensatoren av de to nederste diodene på skissen. Disse er snudd andre veien i forhold til de to øverste og lader derfor den nederste kondensatoren med negativ spenning, også denne lik Veff x 1.414
Når man så bruker spenningen over begge kondensatorene får man dobbel spenning til rådighet. Over hver kondensator er ubelastet spenning i dette tilfellet: 175*1.414=247V, det dobbelte av dette gir 494V ubelastet.
Så til poenget: Spenningen over hver ladekondensator blir aldri høyere enn Veff x 1.414 og det er derfor ikke behov for å kompensere evt lekkasje i ladekondensatorene med motstander. Dette blir som å seriekoble to batteri, spenningen over hver av dem blir aldri høyere en den interne spenningen i batteriet.
Jan E Veiset