Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.794
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du kan få en bra pekepinn på hvaslags regime det russiske egentlig er ved å se på hvaslags styreform og hvilke marionetter de installerer i "frigjorte" regioner:
    Krims sterke mann kvitter seg med meningsmotstandere - Aftenposten
    Krim begynner å ligne på Nord-Korea - Aftenposten
    Hvorfor går Tsjetsjenias president i norsk kamuflasjeuniform? - Aftenposten
    http://www.ft.com/cms/s/0/a9db4746-ef08-11e4-87dc-00144feab7de.html
    Chechen President Ramzan Kadyrov Gives Shoot-to-Kill Order on Outside Forces - WSJ

Korrupte råtasser som innfører rent bandittvelde. Det er Russlands bidrag til utbredelse av demokrati.
    Sist jeg sjekket så var jeg norsk statsborger og det som skjer i Russland har så å si ingen effekt på meg, Eu derimot har mye effekt på meg.
    Og alikevel vil du ikke være med på å påvirke hva som skjer der? Forunderlig.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Det påvirker meg at USA/EU lager konflikt med vårt naboland, det påvirker meg ikke hva Putin gjør med enkelte personer i Russland.

Sist redigert:
    D

Desillusjonert

Gjest
    He he, så at Putin anneketerer et land betyr ikke noe?
    Og at han skader og dreper sine motstandere er heller ikke med på svekke din entusiasme for hans regime, lederstil og politikk?
    Ei heller at det er "fabrikker" som produserer "faktaene" dine?

Edit: hermetegn på begge? :)

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.794
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og at han skader og dreper sine motstandere er heller ikke med på svekke din entusiasme for hans regime, lederstil og politikk?
    Ei heller at det er "fabrikker" som produserer faktaene dine?
    Jeg tror hermetegnene skulle vært rundt "fakta".

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.794
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det påvirker meg at USA/EU lager konflikt med vårt naboland, det påvirker meg ikke hva Putin gjør med enkelte personer i Russland.
    Det er vel det Putin gjør både med enkeltpersoner og grupper av personer både i og utenfor eget land som er årsak til konflikten.

S

Slubbert

Gjest
    Jaha, så hvilke friheter og muligheter var det du hadde på 70-, 80- og 90-tallet som du ikke har i dag? Hva kunne du gjøre da som du ikke kan gjøre nå?
    Lov å kjøpe sex.
    Jeg er sterk motstander av sexkjøploven, men den ble innført av norske politikere, ikke EU. Det er mange EU-land som har bordeller. Forøvrig er nok risikoen for å bli fersket av norsk politi i RLD i Amsterdam eller tilsvarende ganske liten. Og det kan knappest sammenlignes med det røveriet av borgernes friheter som Putin gjennomfører i Russland. Å få bot for å kjøpe sex er én ting, å bli myrdet fordi du er regimekritisk er noe ganske annet. Eller å bli frarøvet grunnleggende rettigheter fordi du i følge regimet har "feil" legning. Eller bli bombardert med regimepropaganda produsert av rene propagandafabrikker. Som sagt, hadde du vært russer ville du potensielt utsatt deg for livsfare ved å komme med slike ytringer mot myndighetene som du gjør her. Og det er verdt å tenke litt over. De frihetene du nyter godt av er noe folk i Russland og Putins interessesfære ikke engang kan drømme om. Sammenlignet med 95% av jordens befolkning har du faktisk jævlig lite å klage over, og allikevel er misnøyen tilsynelatende total og ustanselig. Hva med å sette litt pris på de frihetene du som vestlig borger faktisk har?

EU er ikke demokratisk, det kan godt hende at det er den beste løsningen for landene i EU slik Putin er for Russland og slik Ghaddafi var for Libya, akkurat nå synes jeg ikke det ser slik ut.
    EU er et parlamentarisk system hvor parlamentet velges gjennom folkeavstemning og godkjenner utøvende organ, akkurat som Norge. Og at vi ikke har stemmerett i EU-valg er noe som ble avgjort gjennom folkeavstemning, ikke bare én, men to ganger. Det var forøvrig ingen folkeavstemning om grunnloven, og Stortinget som vedtok den var ikke folkevalgt (stemmerett i Norge ble innført i 1898, 1913 for kvinner, mens grunnloven er fra 1814).

Sist redigert:
    S

Slubbert

Gjest
    Hvis Putin hadde fått annektere andre land etter eget ønske uten at EU eller USA reagerte på det overhodet, så kunne det nok fort påvirket deg også, ganske voldsomt faktisk. Som ved at du plutselig ble underlagt russisk styre i stedet for norsk og at landet Norge ble en annektert russisk koloni, for eksempel.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    OK. Det begynner muligens å bli nok nå? Eller skal vi være med på de monomanes gjentatte avsporinger til akkurat det samme temaet i hver eneste tråd her inne?

slendrian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    135
    Sted
    Rødøy
    Gratis kampanje til alle andre partier. Tipper Støre og co unner seg et ekstra kamferdrops til ettermiddagskaffen i dag :p

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Ei heller at det er "fabrikker" som produserer "faktaene" dine?

Edit: hermetegn på begge? :)
    Hvor mange har blitt drept i Krim og hvor mange har det ikke dødt og dør i Libya etter innblandingen til Nato, behøver ikke Putin sine propaganda for å forstå hvem som har skylden for det meste. Er du virkelig så naiv at du ikke tror at det ikke kommer propaganda fra andre siden også?

Hva hadde Russland å tjene på denne konflikten, de hadde alt å tape, men det er et land som har alt å tjene, men det fornekter dere.

Her har dere oversikten over de 10 bedriftene som tjener mest penger på krig, 7 av de i USA og 3 av de i EU land, men dette er vel Putin propaganda dette også.

Disse firmaer tjener mest på krig | Nyhederne

I politiet sier de at skal følge etter pengene for å finne den skyldige, dette gjelder i høyeste grad konflikten i Ukraina også.

Igjen så konkluderer du feil med at jeg støtter regimet til Putin, men vi begynte å se et bedre Russland, flere handelsavtaler med oss og EU, nærmere samarbeid på flere områder, folket hadde det langt bedre enn under fylliken og Russland ble mer åpent, dette er nå ødelagt fordi USA tapte mye penger på dette, derimot så tjener de store summer på konflikten. Det er ikke uten grunn at Obama sa for noen uker siden at USA og EU må få flere handelsavtaler.

Men jeg vil ha samme retorikk som deg, du støtter og har entusiasme for regimet i Saudia Arabia fordi de er USA sine venner, nå bomber de Jemen sammen og samarbeider på flere andre ting.

Bare for å vise hvor barnslig EU er, 22 juni den dagen EU erklærte fortsettelsen av sanksjonene mot Russland, det er den samme dato som da Tyskland angrep Sovjet i andre verdenskrig.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Hvis Putin hadde fått annektere andre land etter eget ønske uten at EU eller USA reagerte på det overhodet, så kunne det nok fort påvirket deg også, ganske voldsomt faktisk. Som ved at du plutselig ble underlagt russisk styre i stedet for norsk og at landet Norge ble en annektert russisk koloni, for eksempel.
    Nå snur du det hele på hodet igjen, det var Nato/Eu land som veltet den lovlige valgte presidenten i Ukraina, altså ikke Russland som tok over makten i et annet land, jeg kan love deg at jeg hadde skrevet død over Putin, Russland er dritt, du er kjøpt og betalt, du er dum, nisse og USA har alltid rett sammen med deg og dine hvis Russland hadde gjort dette.

Men dette er siste posten om Ukraina fra meg i denne tråden, vi har en egen tråd når det kommer til konflikten.

Så kan de som skriver, Høyre er dritt, FRP er dritt, de er kjøpt og betalt, du er dum, nisse og blå/blå regjeringen har aldri rett få holde på i fred i denne tråden.

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.538
    Folk i Russland har det bedre nå? Da må du forklare hvorfor levealderen i Russland går ned.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Jeg meldte en gang en kamerat inn som støttemedlem i Ottar (menn har ikke adgang som fullverdige medlemmer) Han ble sur....
    He he, morsomt gjort, men fordelen med oss menn er at når vi blir sure så skal det ikke mere til enn et par øl, polly peanøtter og god musikk så er vi like glade igjen.

Så på dagsnytt 18 i dag og der var vår kjære Høie, nå skal det bli mulig å sende inn at du vil bli kvinne så blir du det, dette kan jo kameraten din gjøre så kan han bli full medlem av Ottar, helsike heller, mange menn skulle ha gjort det og så møtt opp på et av møtene dems og ropt at de vil ha samme rettigheter som menn.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.094
    Torget vurderinger
    0
    Jeg meldte en gang en kamerat inn som støttemedlem i Ottar (menn har ikke adgang som fullverdige medlemmer) Han ble sur....
    He he, morsomt gjort, men fordelen med oss menn er at når vi blir sure så skal det ikke mere til enn et par øl, polly peanøtter og god musikk så er vi like glade igjen.

Så på dagsnytt 18 i dag og der var vår kjære Høie, nå skal det bli mulig å sende inn at du vil bli kvinne så blir du det, dette kan jo kameraten din gjøre så kan han bli full medlem av Ottar, helsike heller, mange menn skulle ha gjort det og så møtt opp på et av møtene dems og ropt at de vil ha samme rettigheter som menn.
    You lead the way! ;)

S

Slubbert

Gjest

Plager det deg at folk skal få lov til å i større grad definere seg selv og sin egen identitet? Selvmordsraten blant transpersoner er skyhøy, så dette med identitetsproblematikk er høyst reelt. Jeg synes det er svært positivt (og litt overraskende) at Høie som tidvis har fremstått som en kristenkonservativ mørkemann, fremmer et høringsforslag om å skille juridisk og kroppslig kjønn. Men Høie er jo homofil, og det er vel litt lettere å se bort fra religiøse dogmer på områder hvor de berører en selv. Jeg forstår i hvert fall ikke de som synes at mer frihet for andre er et problem all den tid det ikke affekterer dem selv i det hele tatt.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Det må da finnes smartere måter å få dette til, hva med sport, kan landslaget for menn i fotball sende inn et skjema slik at de blir kvinner og begynne å vinne kamper igjen, dette ville ikke Høie svare på men angrep personen verbalt som stilte spørsmålet.

Det er en del andre grupper som også har skyhøy selvmordsrate, fattige mennesker er en gruppe, skal disse få sende inn et skjema så får de 1 million eller 2 millioner.

Hva med dusj på offentlige bad f. eks, skal jeg kunne gå inn i jentegarderoben å vifte med arket og gå inn i dusjen med mine få centimetere hengende mellom beina.

Personlig så mener jeg at mange av de som ønsker å skifte skjønn sliter med seg selv av helt andre grunner enn at de er feil kjønn.

Hva med raskere kjønnsskifte, mere psykologi og evt annet hjelp de trenger, men dette koster penger og da er det enklere å komme med løsning at det er bare å sende inn et skjema så har du skiftet skjønn.

Galskap mener jeg, men slik er det når man har politikere som kommer rett fra ungdomspartiene og er hjernevasket som man blir i sekter, fornuften er borte.

S

Slubbert

Gjest
    1. Det må da finnes smartere måter å få dette til, hva med sport, kan landslaget for menn i fotball sende inn et skjema slik at de blir kvinner og begynne å vinne kamper igjen, dette ville ikke Høie svare på men angrep personen verbalt som stilte spørsmålet.

2. Det er en del andre grupper som også har skyhøy selvmordsrate, fattige mennesker er en gruppe, skal disse få sende inn et skjema så får de 1 million eller 2 millioner.

3. Hva med dusj på offentlige bad f. eks, skal jeg kunne gå inn i jentegarderoben å vifte med arket og gå inn i dusjen med mine få centimetere hengende mellom beina.

4. Personlig så mener jeg at mange av de som ønsker å skifte skjønn sliter med seg selv av helt andre grunner enn at de er feil kjønn.

5. Hva med raskere kjønnsskifte, mere psykologi og evt annet hjelp de trenger, men dette koster penger og da er det enklere å komme med løsning at det er bare å sende inn et skjema så har du skiftet skjønn.

6. Galskap mener jeg, men slik er det når man har politikere som kommer rett fra ungdomspartiene og er hjernevasket som man blir i sekter, fornuften er borte.
    1. Ikke så rart, det er et latterlig spørsmål. Idrett er basert på fysisk kjønn, ikke juridisk.
    2. Nok et søkt argument. Og hvordan berøres fattige av at transpersoner får lov til å velge juridisk kjønn selv? Det har ingenting med saken å gjøre.
    3. Offentlige garderober er ofte et problem for transpersoner. Og det er én av flere grunner til at mange av dem mener man bør innføre et tredje kjønn, "hen", for folk som ikke passer inn i båsene "han" og "hun". Da kan de få egne garderober.
    4. Det er vel kanskje bedre om man spør de det faktisk gjelder, heller enn folk som ikke kan relatere til problemstillingene i det hele tatt.
    5. Her går du langt i å definere transpersoner som syke. Inntil 70-tallet definerte loven homofile som syke også, og man mente at de burde "helbredes". Hva med å bare akseptere at noen folk er annerledes enn de fleste av oss, hvorfor er det så vanskelig?
    6. Hvorfor er det galskap at folk får mer frihet til å definere hvem de vil være? Jeg begriper ikke at det er et problem, det går ikke utover noen.

Les.
    Kjønnet mitt er ute på høring

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    1. Det må da finnes smartere måter å få dette til, hva med sport, kan landslaget for menn i fotball sende inn et skjema slik at de blir kvinner og begynne å vinne kamper igjen, dette ville ikke Høie svare på men angrep personen verbalt som stilte spørsmålet.

2. Det er en del andre grupper som også har skyhøy selvmordsrate, fattige mennesker er en gruppe, skal disse få sende inn et skjema så får de 1 million eller 2 millioner.

3. Hva med dusj på offentlige bad f. eks, skal jeg kunne gå inn i jentegarderoben å vifte med arket og gå inn i dusjen med mine få centimetere hengende mellom beina.

4. Personlig så mener jeg at mange av de som ønsker å skifte skjønn sliter med seg selv av helt andre grunner enn at de er feil kjønn.

5. Hva med raskere kjønnsskifte, mere psykologi og evt annet hjelp de trenger, men dette koster penger og da er det enklere å komme med løsning at det er bare å sende inn et skjema så har du skiftet skjønn.

6. Galskap mener jeg, men slik er det når man har politikere som kommer rett fra ungdomspartiene og er hjernevasket som man blir i sekter, fornuften er borte.
    1. Ikke så rart, det er et latterlig spørsmål. Idrett er basert på fysisk kjønn, ikke juridisk.
    2. Nok et søkt argument. Og hvordan berøres fattige av at transpersoner får lov til å velge juridisk kjønn selv? Det har ingenting med saken å gjøre.
    3. Offentlige garderober er ofte et problem for transpersoner. Og det er én av flere grunner til at mange av dem mener man bør innføre et tredje kjønn, "hen", for folk som ikke passer inn i båsene "han" og "hun". Da kan de få egne garderober.
    4. Det er vel kanskje bedre om man spør de det faktisk gjelder, heller enn folk som ikke kan relatere til problemstillingene i det hele tatt.
    5. Her går du langt i å definere transpersoner som syke. Inntil 70-tallet definerte loven homofile som syke også, og man mente at de burde "helbredes". Hva med å bare akseptere at noen folk er annerledes enn de fleste av oss, hvorfor er det så vanskelig?
    6. Hvorfor er det galskap at folk får mer frihet til å definere hvem de vil være? Jeg begriper ikke at det er et problem, det går ikke utover noen.

Les.
    Kjønnet mitt er ute på høring
    1. Idretten er basert på kjønn og alder, håndball for de mindre fysiske høres litt dumt ut, tenkt deg en gutt som sender inn skjema for å bli jente, sparker på jentelag så blir hun for sterk fysisk for de andre, skal da denne personen starte å spille for et guttelag eller skal personen bli nektet å spille i det hele tatt?

2. Det var du som tok frem at selvmords raten var veldig stor hos denne gruppen, den er også stor for fattige personer, for å få de ut av fattigdommen så de ikke tar selvmord så trenger de penger, et skjema fikser dette, eller er det ikke så viktig med de fattige?

3. Hvis de vil ha delte garderober så er de jo fortsatt annerledes, hva hjelper det da at skjema sier at de er motsatt av det de blir født som når de likevel må ha andre regler.

4. Det har du delvis rett i, derfor jeg skriver jeg mener personlig, men når så mange går og tar selvmord så synes jeg(igjen personlig) det høres rart at ut at et ark som sier at du er et annet kjønn skal være redningen.

5. Jeg ønsker at de får viljen sin raskere med kjønnsskifte så er det å betrakte som at jeg mener er at de er syke?
    Etter det jeg har fått meg så kan ikke dette skiftet skje på dagen, og hvis mange av de sliter psykisk og etter dine egne ord tar selvmord så er det vel en fordel at de får hjelp.

6. Dette forslaget hjelper så å si ingenting for de(igjen hva jeg mener personlig), et ark som sier at du er annet kjønn hva hjelper egentlig det, egen garderobe skal de jo fortsatt ha, egne offentlige toaletter.

Skal damer som blir menn og menn som blir kvinner ha samme garderobe, eller skal det være to nye garderober osv?

Disse politikerne vedtar uten å se effekten og konsekvensen vedtaket får.

Selv om jeg forandrer adressen min til Holmenkollåsen så bor jeg fortsatt på Mortensrud.

Føler du at du er født som feil kjønn Slubbert?

Sist redigert:
    S

Slubbert

Gjest
    Jeg har ikke lest hverken lovforslaget eller høringsuttalelsene, så jeg har egentlig ikke så mye mer grunnlag enn deg for å uttale meg om de praktiske implikasjonene det vil få, men din problematisering av det virker rimelig oppkonstruert. Jeg konstaterer simpelt hen at:

a) Dette er noe som har vært etterspurt lenge både fra gruppen det gjelder og interesseorganisasjoner som LLH.
    b) Jeg kan ikke begripe hva som er negativt med at mennesker får økt frihet til å definere seg selv når det ikke går utover noen andre.

Derfor burde jo dette være en gladsak for alle unntatt religiøse døgenikter. Men jeg konstaterer dessverre også at det liberale menneskesynet selv i 2015 er under press fra mange ulike hold.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.094
    Torget vurderinger
    0
    Nå har jeg bare skummet gjennom de siste innleggene om kjønnsskifte, men la meg for egen del bare si følgende. Jeg er "hellig" overbevist om at verken det å være transkjønnet, homofil eller noe annet innen denne sektoren er smittsomt på noe som helst vis. Jeg er helt trygg på mitt eget kjønn og har ingen problemer i så måte. Hvorfor i all verden skulle jeg ha noe som helst i mot at andre menneske skal kunne ha det like greit?? Føler noen at de er en kvinne "fanget" i en mannskropp, eller omvendt, så hvorfor skulle samfunnet legge sten til byrden for vedkommende? Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke skjønner noe som helst av problemstillingen og det gjelder nok de aller fleste som selv ikke er plaget av det. Det at man ikke forstår noe av det bør vel heller være et argument for å ikke protestere når de som har det slik sier at dette er noe som hjelper dem i deres hverdag! Det samme når det kommer til homofiles rett til å gifte seg. Hvorfor skal de som ikke er homofile ha så jævlig mye i mot dette? Det plager ikke meg en kalori om naboen er gift med en mann, muligens med unntak av når jeg og "husvaranen" er uenige. Jeg har en liten teori om at homofile menn har det litt enklere i hverdagen i og med at de bor med en mann, så da kan det hende at man kjenner et bitte lite stikk av misunnelse! Men helt seriøst, hva pokker har det å si for oss andre? Ingen ting! Og da kan vi holde oss for gode til å komme med Gud, kristendom, moral og pekefingre!!

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Jeg går ikke på personene men løsningen som politikerne legger frem, det hjelper ikke personene noe som helst med et papir, kanskje det vil ha en effekt for en liten periode, men hva betyr det egentlig i praksis at de har skiftet kjønn på et papir?

Jeg skjønner heller ikke at homofile absolutt skal gifte seg i en kirke, i dag er det en mulighet til å gifte seg på andre måter hvorfor skal de da absolutt gifte seg i kirken som har i tradisjon og ikke gjøre dette. Skal det bare være i kirken eller skal det være en mulighet å gjøre dette i andre religiøse bygninger?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.094
    Torget vurderinger
    0
    Fjernis, jeg aner ikke hva det betyr for dem, og den problemstillingen vil jeg aldri kunne sette meg inn i! Men når de sier det selv så tror jeg dem på "face value"!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg ser ingen problemer med å tillate religiøse samfunn å være rigide og ekskluderende. Jo verre, jo bedre, egentlig. Om hvert eneste religiøse samfunn var ekskluderende nok, så ville hvert enkelt av dem bestått av en person. Det er relativt harmløse greier i forhold til sosial kontroll basert på myter, overleverte tradisjoner, og uangripelige autoriteter som henviser til 'Guds vilje'.

Når det gjelder staten, så tenker jeg stikk motsatt. Størst mulig rom for alt som ikke er skadelig for andre, eller mest mulig inkluderende om du vil.

mug.jpg

Jeg er for eksempel sær nok til å like denne regnbuen aller best.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Fjernis, jeg aner ikke hva det betyr for dem, og den problemstillingen vil jeg aldri kunne sette meg inn i! Men når de sier det selv så tror jeg dem på "face value"!
    Jeg er ikke i tvil om at de vil få en psykisk opptur for en liten stund, men etter noen uker så er det vel egentlig ikke noe forskjell før de fikk dette papiret.

Hvis man er i mot det hva enkelte står for hvorfor skal man da absolutt oppsøke de, jeg gjør det ikke og jeg regner med at mange her gjør det ikke heller, så hvorfor gifte seg i kirken, moskeen neste?

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.094
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ser ingen problemer med å tillate religiøse samfunn å være rigide og ekskluderende. Jo verre, jo bedre, egentlig. Om hvert eneste religiøse samfunn var ekskluderende nok, så ville hvert enkelt av dem bestått av en person. Det er relativt harmløse greier i forhold til sosial kontroll basert på myter, overleverte tradisjoner, og uangripelige autoriteter som henviser til 'Guds vilje'.

Når det gjelder staten, så tenker jeg stikk motsatt. Størst mulig rom for alt som ikke er skadelig for andre, eller mest mulig inkluderende om du vil.
    Det må jo være ukens om ikke månedens beste!!:)

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    De blåblå får mye pepper, men det er en mann som jeg etterhvert har fått stor respekt for og som har en klokskap mange politikere aldri får. Det er Kåre Willoch.
    Her er en kronikk fra Dagbladet om han:
    En hyllest til en ekte statsmann
    Som menneske er Kåre Willoch fantastisk, kjæresten til min bror da Willoch var statsminister var rengjører på stortinget, Willoch hilste alltid på alt og alle, han løp opp trappene og var alltid blid. Når Gro var ved makten fikk de et skriv at de måtte vente på neste heis hvis Gro skulle ta den heisen de ventet på.

Willoch var også utrolig morsom og flink i debatter, men som statsminister gikk det vel ikke så bra.

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.103
    ^
    Vi som har mulighet, og kort vei, handler i Sverige på søndager, så det spiller ingen rolle. :rolleyes:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    De blåblå får mye pepper, men det er en mann som jeg etterhvert har fått stor respekt for og som har en klokskap mange politikere aldri får. Det er Kåre Willoch.
    Som menneske er Kåre Willoch fantastisk, kjæresten til min bror da Willoch var statsminister var rengjører på stortinget, Willoch hilste alltid på alt og alle, han løp opp trappene og var alltid blid. Når Gro var ved makten fikk de et skriv at de måtte vente på neste heis hvis Gro skulle ta den heisen de ventet på.

Willoch var også utrolig morsom og flink i debatter, men som statsminister gikk det vel ikke så bra.
    Ikke hvis man er glad i sterk statlig styring med det meste, i alle fall.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316

Ikke hvis man er glad i sterk statlig styring med det meste, i alle fall.
    Men gikk det ikke over styr da han var statsminister, inflasjonen gikk til himmels. Skolen jeg gikk på ble lagt ned under Willoch, 2 minutter skolevei økte til 30 minutter så ja jeg er litt forbannet på han. Men det var sporty av han å stille til debatt mot en i klassen min om nedleggelsen av skolen, men det hjalp oss ikke noe, skolen var 8 år gammel.

Man ser jo nå at enkelte blir veldig rike mens antall fattige øker under fri konkurranse, kapitalismen har misbrukt sin mulighet og det bør derfor bli en stopp på dette.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.974
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel litt sterkt sagt at inflasjonen gikk "til himmels". Sannheten er nærmere den motsatte, som grafen nedenfor viser. Regjeringen Willoch satt fra 1981-86. I den perioden gikk inflasjonen fra 12 % pr år til ca 6 %, med en blipp opp til 8 % på slutten.

figur 13.jpg

Frislippet av utlånsreguleringene førte derimot til en kredittekspansjon, boligboble og påfølgende krakk noen år senere. Jeg har selv hørt Willoch si at "Vi trodde banksjefene var de nærmeste til å bedømme risiko på utlån. Dessverre var det feil."

De viktigste konsekvensene av Willochs regjeringstid er likevel liberaliseringen av åpningstider og mediemangfold. Det er vanskelig å forestille seg at vi bare hadde én eneste, statlig drevet radio- og TV-kanal. Alle butikker måtte stenge kl 17 på hverdager og kl 13 på lørdager. En periode var det også forbudt å ha parabolantenne for å ta ned satelitt-fjernsyn. Alt dette ble endret i Willochs regjeringstid. Det er ytterst få som ønsker å gå tilbake til et Norge som det var før ham.

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Banksjefene kan fortsatt omtrendt like lite om risiko. Men i dag har bankene heldigvis andre som tar seg av den biten...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.094
    Torget vurderinger
    0
    ^
    Vi som har mulighet, og kort vei, handler i Sverige på søndager, så det spiller ingen rolle. :rolleyes:
    Eller Finland/Russland. For min del spiller det dog liten rolle, men jeg har litt vondt for å føle med de som protesterer, for de også ønsker å kunne fly/reise, dra til sykehus etc. H24/7, så hvorfor skal "bare" handelsnæringen slippe dette "faenskapet"? Etter selv å ha jobbet H24/7/365 et helt arbeidsliv og gift med en som også jobber døgnkontinuerlig så vet jeg så mye om skadevirkningene av døgnkontinuerlig jobbing og skiftsystemer at det er helt klart alt for dårlig betalt. Hadde betalingen for slik jobb vært "riktig" ville det ha vært butikkeierne som ikke ønsket slike åpningstider!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn