Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

nb

Gjest
    Woxholt har et litt annet syn:

Listhaugs liste - Aftenposten
    Jussen i det er ganske lite interessant synest jeg. Selv om de måtte ha all mulig rett til å holde opplysningene hemmelig er det stupdumt, alternativt burde hun ha takket nei eller blitt frarådet av noen voksne å takke ja til stillingen. Som jeg nevnte tidligere tipper jeg det kommer ut, samt at det blir et stort antiklimaks. Om hun nå har jobbet for Rema, Orkla, Norgesgruppen eller hvem det nå måtte være så vet man lite om hva hun har gjort og hvilke saker hun har jobbet med. Problemet hennes (og resten av regjeringen) er at mistanken henger over henne, og man skal være rimelig blind for å ikke å ha sett det på forhånd. Særlig når man i sitt daglige virke fakturerer et stort antall kroner timen for å vite hvordan politikken og spillet rundt funker i Norge.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Denne "mistanken" og "saken" er ikke annet enn oppkonstruert vås fra politiske motstandere som ønsker å vingeklippe en minister som ikke styres av bondelaget og Tine som en marionett.

Intet annet.

Heldigvis ser hun ut til å ikke la seg affektere av slik uvesentlig sludder. En god start på jobben.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Denne "mistanken" og "saken" er ikke annet enn oppkonstruert vås fra politiske motstandere som ønsker å vingeklippe en minister som ikke styres av bondelaget og Tine som en marionett.

Intet annet.

Heldigvis ser hun ut til å ikke la seg affektere av slik uvesentlig sludder. En god start på jobben.
    Listhaug klarer og stå i mot men det er værre med vugge Erna, hun vil ha en ny vurdering.

Solberg vil ha ny liste-vurdering - NRK – Norge

Så har vi denne klysa av en politiker fra FRP, han vil ha leilighet på veskanten fordi han vil bo på et sivilisert sted, så å si alle politikere er noen drittsekker og tror at de er overmennesker, flytt alle av de til østkanten og sett de på minstepensjon.

Krevde å få bo på vestkanten - osloby

V

vredensgnag

Gjest
    Woxholt har et litt annet syn:

Listhaugs liste - Aftenposten
    De må gjerne operere med konfidensialitet, hemmelige kundelister og sekteriske ritualer (for den saks skyld.) Det gjør de bak egne vegger og i sine relasjoner med både kunder og offentlighet. Men når en fra dette miljøet gjør en overgang til det å være statsråd, så ligger det andre krav til grunn - da er det bare å vurdere hvorvidt man vil prioritere intern konfidensialitet, eller den åpenhet vi ideelt sett tilstreber i et demokrati. I det minste kan man forholde seg til Offentlighetsloven, og om dens krav virker urimelige, er det bare å takke nei til tilbudet om posten.

Nå forsøker man faktisk å lage en helt egen Lex Listhaug, diktet opp av First House, helt uten at Stortinget har vært eller får lov til være med i bildet.

Saken er ganske ukomplisert, men er blitt et mareritt for Frp og regjeringen fordi man prøver å få til noe det ikke er grunnlag for. Noe Justisdept. vil melde snart.

Ellers går nok avisene veggimellom om morgenene nå, i Ernas nye hjem, når hun ser at nesten alt som skrives om regjeringen handler om Lex Listhaug.

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest
    Så har vi denne klysa av en politiker fra FRP, han vil ha leilighet på veskanten fordi han vil bo på et sivilisert sted, så å si alle politikere er noen drittsekker og tror at de er overmennesker, flytt alle av de til østkanten og sett de på minstepensjon.

Han var nok mest opptatt av spaseravstand til jobb. Men han minner meg om hva som en gang ble sagt om George W Bush - "he was born with a silver foot in his mouth."

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Per med fyrstikkene

Hva er det Sandberg vil? Det er åpenbart at "alle" går og venter på trøbbel her, og hva i alle dager gjør at Sandberg ønsker å sette i gang rabalder før FrP i det hele tatt har fått varmet raua i regjeringskontorene? Verken Sandberg, Siv eller Solberg kan ha noe å tjene på dette på lang sikt, så vidt jeg kan begripe. Men det er jo snart jul, og litt rabalder vil vel putte mange lett gjennomskuelige pakker under treet, kan man vel anta. PR-byrået vet vel hva de driver med, og tidspunkte de velger for å gjøre det. Det staves mest sannsynlig e-g-o-i-s-m-e det vi ser her.

Honkey

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Tja. kanskje han er grei og får det overstått mens det fremdeles er lenge til neste valg?

RoyVidar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2012
    Antall liker
    54
    Sted
    Sandefjord
    Jeg misunner ikke hverken FrP eller regjeringen, for den saks skyld, de d'herrer Sandberg, Hagen og Tybring-Gjedde.

Uansett på hvilket nivå beslutningen er fattet om at de ikke har fått statsrådstaburetter, har jeg liten tvil om at d'herrer kommer til å være blant de større bidragsyterne for regjeringsslitasje.

V

vredensgnag

Gjest
    En utfordring for de blåblå. Dersom subsidiestrukturen i landbruket endres, vil Orkla vurdere å flytte sin matproduksjon utenlands. Siden Orkla har spesialisert seg på tørrfôr, våtfôr og frossentfôr til mennesker, så kunne jeg bry meg katta - har vel ikke kjøpt et Orklaprodukt på år. (Finnes det verre menneskeføde i butikk enn makrell i tomat på tube?)

Men Korsvold hinter altså om at landbruksstrukturen bør bestå - slik at norske subsidiekroner skal fortsette å begunstige Orklas eiere, altså?

Det frie næringslivet er mao ikke så selvstendig.

Men litt av en utfordring.

Orkla truer med å flytte ut - Aftenposten

G

Gjestemedlem

Gjest
    Finner denne ganske fornøyelig.

Det er jo ganske kjent at Frp har gått hardt ut mot bompengefinansiering av veiene... så lenge det er valgkamp i alle fall. Vi vet jo alle hvordan det gikk når det skulle prioriteres, men det er nå en annen sak. En realitetsorientering kan ramme selv den beste.

Men når man så ser på hva som er partitoppenes idealløsninger på samferdselsprosjekter, så vises det til den flotte østerrikske modellen. Den har Frp veldig lyst til å kopiere til Norge:

ASFINAG I ØSTERRIKE - 2178 kilometer motorvei, 93 milliarder i gjeld - tu.no/samferdsel

Det eneste aberet med dette da... er jo at den er 100% finansiert av bompenger og abonnementsordninger. Staten bidrar ikke med én krone.

Som et liten fotnote kan man jo se på en annen interessant sak i avisen i dag:

MOTORKAMPANJE - Se hvor mye bompenger som kastes bort på ingenting

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Finner denne ganske fornøyelig.

Det er jo ganske kjent at Frp har gått hardt ut mot bompengefinansiering av veiene... så lenge det er valgkamp i alle fall. Vi vet jo alle hvordan det gikk når det skulle prioriteres, men det er nå en annen sak. En realitetsorientering kan ramme selv den beste.

Men når man så ser på hva som er partitoppenes idealløsninger på samferdselsprosjekter, så vises det til den flotte østerrikske modellen. Den har Frp veldig lyst til å kopiere til Norge:

ASFINAG I ØSTERRIKE - 2178 kilometer motorvei, 93 milliarder i gjeld - tu.no/samferdsel

Det eneste aberet med dette da... er jo at den er 100% finansiert av bompenger og abonnementsordninger. Staten bidrar ikke med én krone.

Som et liten fotnote kan man jo se på en annen interessant sak i avisen i dag:

MOTORKAMPANJE - Se hvor mye bompenger som kastes bort på ingenting
    Utfordringen oppstår når man har en sterkt varierende cash-flow - noe man gjerne får når man skal gjennomføre en masse store prosjekter samtidig - mens man samtidig ønsker å gjennomføre dette mest mulig umerkelig - altså uten at man endrer på skattenivået. I vårt lille sameie løser vi slikt ved at ekstraordinære oppgaver enten lånefinansieres - noe som sameierne synes er unødvendig, fordi det er ganske høye renter på slike lån (vi er ikke triple-A) - eller ved at vi øker husleien i en periode, eventuelt i kombinasjon med en ekstraordinær innbetaling.

Men politikerne har nok skjønt at skattenivået bør ligge mest mulig fast - det kan ikke avvike noe særlig fra det folk er vant til før det blir diskusjoner og bråk rundt dette. Vanskelig nok i vårt lille sameie - antageligvis umulig på samfunnsnivå. Låner staten penger, risikerer politikerne å måtte øke skattene for å dekke statens rente- og avdragsforpliktelser - så det er noe man kvier seg for å gjøre. Da gjenstår bare brukerfinansiering i stedet - m.a.o. bompenger når det gjelder veier. Som egentlig er en skatteøkning - og en ganske urasjonell måte å kreve inn penger på - men slikt blir man jo fort vant til, så det fungerer. Selv om vi altså får mindre vei for de direkte skattepengene våre enn før. Og det er nok dette FrP har skjønt - nå som de har ankommet maktens tinder.

C

cruiser

Gjest
    En utfordring for de blåblå. Dersom subsidiestrukturen i landbruket endres, vil Orkla vurdere å flytte sin matproduksjon utenlands. Siden Orkla har spesialisert seg på tørrfôr, våtfôr og frossentfôr til mennesker, så kunne jeg bry meg katta - har vel ikke kjøpt et Orklaprodukt på år. (Finnes det verre menneskeføde i butikk enn makrell i tomat på tube?)

Men Korsvold hinter altså om at landbruksstrukturen bør bestå - slik at norske subsidiekroner skal fortsette å begunstige Orklas eiere, altså?

Det frie næringslivet er mao ikke så selvstendig.

Men litt av en utfordring.

Orkla truer med å flytte ut - Aftenposten
    Det jeg lurer på når jeg leser dette er hvorfor hagen har gitt penger til disse partiene samtidig kattejammer uten like overfor tidligere regjeringer

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Når noen holder aldeles kjeft, så er det ett spørsmål som etterhvert flyter til overflaten hos meg: Hva er det pinligst tenkelige? Og jeg spekulerer... Hva om Sylvi Listhaug har FrP på kundelista? Hva om hun som profesjonell PR-rådgiver har fakturert sitt eget parti for råd i valgkampen? Og så på toppen av det hele landet en fet jobb fra partiet?

Sikkert ikke sant, men gudbedre hvor morsomt det hadde vært. :D

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0

Han var nok mest opptatt av spaseravstand til jobb. Men han minner meg om hva som en gang ble sagt om George W Bush - "he was born with a silver foot in his mouth."
    Artig historie det der. Redaktør Abel har en fornøyelig kommentar:
    Grønnegata. Sivilisert? Tja. Stille? Definitivt ikke. - osloby

Uansett: Selv bor jeg på Torshov (øst for elva) og er såre fornøyd med hvor mannen er plassert. En stutumsk fremskrittspartist som mener han må bo bak slottet for å kunne gå til jobb når han har forlatt trygge Hedmarken og ikke helt får bestemt seg for om det er de rød-grønnes skyld at det er sånn eller ikke hadde uansett ikke økt sivilisasjonsnivået hverken i gården eller på puben min. Alle er fornøyd, skulle man tro, men noen er visst provosert av at fremskrittspartisten finner Østkanten usivilisert, som om han hadde tyngde og injurierende kraft. Folk er rare.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Listhaug er ei flott og smart dame. Overbetalte norske bønder leverer elendige produkter som tine, gilde og orkla gjør enda verre. Hvorfor er franske amandinepoteter så utrolig mye bedre enn absolutt alle norske poteter? Norsk svinekjøtt er tørt og trist, norsk storfe nærmest uspiselig. ( Norsk lam kan være bra).
    Få vekk subsidiene, "importvernet", landbruksamvirket og monopolordningene. Jeg vil ha franske oster, italienske oster, smakfullt kjøtt med marmorering og spanske skinker! Og vin til akseptabel pris!

C

cruiser

Gjest
    Syns norske sesongpoteter er veldig bra, blir litt urettferdig å sammenligne lagringspoteter med f.eks amandine. Norsk industrigris er temmelig kjip ja, men den er jo styrt av nordmenns behov/ønske for kotelett med lite fett.
    Skikkelig kjøttfe har man også i Norge, mange gode raser, angus, hereford, charlois, simmenthal osvosv

C

cruiser

Gjest
    Men en ting er sikkert, beate er en rævva matpotet. Lager kun komper med beate, ellers ubrukelig

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Mener drapene kunne vært unngått - NRK – Norge

Mannen blir mer og mer uspiselig. Dette sier jeg etter å ha pustet dypt inn 10 ganger.
    Jeg er fullstendig enig. Nå er mitt beger fullstendig overfylt hva angår Carl Ivar Hagen. Dette er en dypt tragisk hendelse, og jeg håper inderlig at hele samfunnet kan trekke lærdom av dette. Jeg føler dyp medfølelse med de pårørende i denne ubegripelig triste hendelsen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Mener drapene kunne vært unngått - NRK – Norge

Mannen blir mer og mer uspiselig. Dette sier jeg etter å ha pustet dypt inn 10 ganger.
    Jeg er fullstendig enig. Nå er mitt beger fullstendig overfylt hva angår Carl Ivar Hagen. Dette er en dypt tragisk hendelse, og jeg håper inderlig at hele samfunnet kan trekke lærdom av dette. Jeg føler dyp medfølelse med de pårørende i denne ubegripelig triste hendelsen.
    Tja, det er vel ingen hemmelighet at Frp har ønsket seg lukkede mottak for asylsøkere med endelig avslag lenge, så mannen har jo forsåvidt rett i at om dette hadde vært innført så ville vi sannsynligvis unngått episoder som dette. Det er jo hele poenget med en slik ordning da.

At det koster uforholdsmessig mye penger med en slik ordning (1 mill pr år pr innsatt, fritt etter hukommelsen) eller om det er ønskelig fra et generelt humanitært synspunkt er nå en annen debatt.

"Det vil kunne koste 4,5 milliarder kroner i året å drifte lukkede mottak for over 5000 asylsøkere."

Det finnes vel bedre ting å bruke 4,5 mrd i året på vil jeg tro, og slike saker som dette forekommer jo heldigvis ikke så ofte. Ikke utenkelig at det blir episoder i slike mottak som han ønsker seg også. Mange tusen frustrerte mennesker med fratatt håp samlet på små lukkede områder er ingen oppskrift på fredelig sameksistens.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.756
    Hva han mener er en ting, men å trekke det frem på dette tidspunktet er kvalmende. Han har også glatt oversett det faktum at drapsraten ved asylmottak er høyere enn ellers i samfunnet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hva han mener er en ting, men å trekke det frem på dette tidspunktet er kvalmende. Han har også glatt oversett det faktum at drapsraten ved asylmottak er høyere enn ellers i samfunnet.
    Det er klart at Hagen smir mens blodet er varmt.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Takk Hagen får at du er en av veldig få politikere som faktisk har egne meninger, kommunist jens har kjørt dette landet på ræva lenge nok...

V

vredensgnag

Gjest
    Her tar Hagen i mot norske asylflyktninger i Alfaz del Pi, i Sør Spania. Disse har konsentrert seg i området i slike antall at de har stilt krav til lokalbefolkningen som ønsker å arbeide for dem, som at disse må lære seg norsk for å få tilgang til de lukkede asylmottakene, der det er arbeid å få som tjenestepiker, gartnere og renholdspersonale. Blant mer ettertraktede oppgaver ligger helse- og omsorgsarbeid, som besørges til langt lavere rater enn der flyktningene kommer fra, de som vil løse disse jobbene må også lære seg norsk.
    Serveringspersonalet i de tallrike barene og restaurantene som betjener værflyktningene får også bonus om de behersker norsk.

Hagen hadde en klar beskjed til lokalbefolkningen, da han var på solidaritetsvisitt hos asylantene.

"Innvandrere i Norge må lære seg norsk. Det samme bør spanjoler i Spania gjøre, hvis de vil jobbe med nordmenn, sa Hagen fra talerstolen på det såkalte åpne medlemsmøtet."

Hagen3_858.jpg

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…