Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.170
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Men poenget mitt er at vi har det så fordømt bra i Norge at jeg får piggene ut når det klages, og det skal jo klages og jamres hele tiden.
    DET har du absolutt rett i, men klagingen foregår på alle nivåer. Hovedproblemet i AS Noreg er at vi nå pøser ut millioner og milliarder i stadig økende tempo, og de er all og stor grunn til å stille spørsmål med hvor alle offentlige kroner tar veien. Offentlig konsulentbruk er bare ett eeksempel som har eksalert til det absurde i løpet av de siste par tiår.
    Når krybba er tom bites hestene, heter det i e et ordtak...

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.374
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det har vært en massiv velstandsoverføring fra det offentlige og til det private siden slutten av 70-tallet.

Fram til mot slutten av 70-tallet var det slik at om en fikk plass på et eldrehjem, så ble privat formue tappet ned til det var tomt. Deretter fikk en beholde en prosent av trygda og resten gikk til å betale for seg. I dag beslaglegger de en andel av trygda, mens privat eiendom og formue får de ikke røre. Da må kommunen hoste opp penger selv.

Helsevesenets utgifter øker også kraftig med nye behandlingsmetoder og medisiner, samtidig som vi lever (og hever trygd) lengre. Livstilssykdommene øker.

Jeg må jo samtidig tilstå at jeg er akkurat like lite glad i offentlige regninger som de fleste andre...

Johan-Kr

H

Hardingfele

Gjest
    "Mannlig toppolitiker på 38 har sex med beruset mindreårig. Benekter først ryktet. Blir avslørt. Påstår det var jenta som hoppet på han.

Rekk opp hånden dere som tror denne politikeren ville overlevd én eneste dag."

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Må man ikke være under 16 år for å regnes som mindreårig i denne sammenhengen?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.772
    ER du klar over hva som skjer med både pensjonen din og bankinnskuddene når du havner i omsorgens klør? Det offentlige beslaglegger 90% av trygda, uansett om du har mye eller lite..
    Sprøyt. En myte skapt av Høyrekrefter som på død og liv vil privatisere eldreomsorgen.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    ER du klar over hva som skjer med både pensjonen din og bankinnskuddene når du havner i omsorgens klør? Det offentlige beslaglegger 90% av trygda, uansett om du har mye eller lite..
    Sprøyt. En myte skapt av Høyrekrefter som på død og liv vil privatisere eldreomsorgen.
    De tar bare mellom 75 og 85 % av inntekten din, så du har fortsatt igjen til salt i sårene.

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/vederlag-for-opphold-i-sykehjem-mv

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.772
    ^ Så du mener altså at opphold på sykehjem skal være gratis? Kost og losji dekket av det offentlige. Si meg, er du kommunist?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    ^ Så du mener altså at opphold på sykehjem skal være gratis? Kost og losji dekket av det offentlige. Si meg, er du kommunist?
    Hvordan i all verden klarte du å tolke det jeg skrev til at jeg mener at det skal være gratis?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men poenget mitt er at vi har det så fordømt bra i Norge at jeg får piggene ut når det klages, og det skal jo klages og jamres hele tiden.
    DET har du absolutt rett i, men klagingen foregår på alle nivåer. Hovedproblemet i AS Noreg er at vi nå pøser ut millioner og milliarder i stadig økende tempo, og de er all og stor grunn til å stille spørsmål med hvor alle offentlige kroner tar veien. Offentlig konsulentbruk er bare ett eeksempel som har eksalert til det absurde i løpet av de siste par tiår.
    Når krybba er tom bites hestene, heter det i e et ordtak...
    Først til Terje: Da er vi nok egentlig ganske enige. Riktignok er det en litt for stor gruppe som lever under EUs fattigdomsgrense i Norge, men det er de aller vanskeligst stilte jeg fokuserer på her, som du har forstått. Fram til jeg ble engasjert i dette arbeidet kjente jeg personlig ingen pensjonister som hadde det vondt, jeg kommer tross alt fra ressurssterke miljøer i en oljeøkonomi som de fleste av oss her inne. Gjennom arbeidet som journalist med seniorsaker som det viktigste kom jeg først i direkte kontakt med problematikken, men det jeg skrev var som oftest myntet på de mest ressurssterke av pensjonistene, de som 350.000 som leser VI OVER 60. For endel var vi mest forbundet med artikler om arv og skatte- og pensjonssparing og denslags i tillegg til svindyre gruppereiser til eksotiske reisemål med journalist eller redaktør som reiseleder. I tillegg var jeg ansvarlig for tekniske spalter om alt fra det nyeste innen støvsugere til stereoutstyr. For eksempel har Moiz og John Blue JB3 fått omtale i min spalte som het Duppeditter. Men det var først da jeg ble en del av ledelsen i det nettverket som hadde som jobb å rapportere om sosialpolitiske problemer til EU-kommisjonen, European Anti Poverty Network. Selv om jeg har forlatt EAPN og i dag fokusere på nasjonale problemer mer enn europeiske, så er jeg fortsatt en del av et forum for rapportering til og resolusjoner for samme EU-kommisjon gjennom Baltic Sea NGO Network. Norge tilhører i EU/Schengen-sammenheng den baltiske region.

Når det gjelder klaging fra folket, vi har vel alltid hatt de som klager selv om de har det som plommen i egget. Før i tiden hoppet folk på skattelettetoget fordi de trodde at de ville bli beriket av en skattereduksjon. Vel, mange fant ut på åttitallet at de småkronene ikke fikk så stor betydning som de hadde håpet på, og klagingen på skattepress ble bare større av at de borgerlige på åttitallet ikke leverte de varene folk trodde de skulle få. Det klages over en lav sko i et velferdssamfunn som Norge, men de aller svakeste gruppene vil alltid ha et problem med å få ha en stemme i det offentlige. Det må ikke bli slik at de som har det verst får beskjed om å holde kjeft fordi en så stor majoritet her til lands ikke har noen grunn til å klage over tingenes tilstand. For i et slikt overflodssamfunn er den psykiske effekten av å være ubemidlet og fattig mye verre enn i samfunn som har en større underklasse. I andre land er det mye stolthet forbundet med å hevde sin rett som fattige, de føler en sterkere gruppetilhørighet. I Norge er slikt annerledes, og jeg har blant annet gitt opp tanken om fattigdomshøringer rett og slett fordi så få ønsker å stå fram med sine problemer i frykt for hva det gjør med deres sosiale status på hjemstedet. Kun i Oslo har slikt vist seg å ha en viss tyngde, men det er likevel litt spill med tid og ressurser for meg.

I lys av all klaging over økonomi og det at "krybben er tom" gjør meg ekstra betenkt over sløseriet dagens regjering står for i offentlig regi. En ting er at de har ført til tidenes byråkratiske opprusting de fire årene den allerede har vært i posisjon, men i tillegg så opprettes det hele to nye departementer for å få plass til en ny alliansepartner som skal sikre at de neste fire årene går glatt. Jeg anser de to nye departementene som ren belønning for å være lojal mot de to opprinnelige regjeringspartiene. Selvfølgelig er jeg tilhenger av satsing på høyere utdanning, men tar ikke et eget departement med et digert byråkratisk apparat ressurser fra nettopp der vi trenger å tilføre og bruke ressursene klokere? Hvorfor ikke bare føre de milliardene det koster direkte over i institusjonene uten å bygge et digert byråkrati for pengene? Vi har sett slik politikk før, i farten er det Italia som glimrer med sitt forsøk på å inkludere flest mulig partier i sentrum/høyre-aksen som utgjorde Berlusconis forskjellige administrasjoner.

Slik jeg ser det synes jeg plattformen til den nye regjeringen er fin, men jeg er redd den undermineres av deres forsøk på å inkludere flest mulig i regjeringen med den kostnaden det har medført. Når vi er i en periode der inntektene til staten ikke var de engang var og ambisjonene om å minske ulikhetene i samfunnet er høye virker det uansvarlig for meg å opprette det jeg mener er unødvendige departementer, kun for å skaffe jobber til et tredje parti uten at de to andre skal tape taburetter utover den ene som gikk til Skei Grande. Det er å sende et feil signal når det kommer til ansvarlig pengebruk i alle fall.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.170
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Har vel aldri sagt eller ment at sykehjem skulle være gratis, jeg heller. Poenget mitt var og er at når du først havner der, så betaler du etter evne også der...ingenting er gratis i denne sammenhengen.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.772

De tar bare mellom 75 og 85 % av inntekten din, så du har fortsatt igjen til salt i sårene.

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/vederlag-for-opphold-i-sykehjem-mv
    En liten rettelse, inntil 75 til 85% på inntekt over 7000 kr. pr. mnd.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.170
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ser at dette er endret litt på siden sist jeg var borti dette...
    "Beløpet blir fastsatt av kommunen på grunnlag av beboers inntekter. Av inntekter inntil folketrygdens grunnbeløp fratrukket et fribeløp på 7000 kroner per år betaler beboeren inntil 75 prosent av inntekten. Av inntekter utover folketrygdens grunnbeløp betaler beboeren inntil 85 prosent.

I praksis - 85% for alle som evt har litt mer enn folketrygdens grunnbeløp. Er det noen kommuner som ikke ligger på maks sats?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Varsler om trekantsex med 14-åringer fra Stortingsrepresentanter i FrP må være særdeles normalt siden både Siv Jensen og Espen Teigen begge har glemt det.

Godt vi nå har fått eldreminister som kan ta tak i denne samfunnsutviklingen med tidlig demens.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Trodde oppgaven som eldreminister var å 'hooke' opp pensjonistene med fjortiser?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.815
    Varsler om trekantsex med 14-åringer fra Stortingsrepresentanter i FrP må være særdeles normalt siden både Siv Jensen og Espen Teigen begge har glemt det.

Godt vi nå har fått eldreminister som kan ta tak i denne samfunnsutviklingen med tidlig demens.
    Den der er noe av det rareste jeg har hørt. «Husker ikke» er det samme som å si ja. Eneste gyldige svar på er slikt spørsmål er «ja» eller «nei». Skal man først lyve kan man jo bare si «nei».

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Den der er noe av det rareste jeg har hørt. «Husker ikke» er det samme som å si ja. Eneste gyldige svar på er slikt spørsmål er «ja» eller «nei». Skal man først lyve kan man jo bare si «nei».
    he he he

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Når man slipper unna med "jeg husker/visste ikke" så går de jo for den strategien.

Søviknes
    Birkedal
    Leirstein.

Får ingen konsekvenser, verken innad i partiet eller i regjeringen.

Sier de nei, og det senere kommer bevis på at svaret er ja, så er de fucked. "I did not have sex with that woman".

Det er med god grunn Høyre hadde ikke-skriftlige varslingsrutiner. De ler nå av Siv og Teigen som må forklare mottatte eposter.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Ingen norsk regjering vil overleve vesentlig forverrede levevilkår for de svakeste i samfunnet. Det spørs og hvordan man måler "kjøpekraft" - hvorvidt det måles mot livsnødvendige varer og tjenester eller om det innbefatter varer og tjenester av mer lukseriøs karakter. Her må man gå inn i materialet og ikke ukritisk kjøpe statestikk..

At det kan være foretatt justering av priser for offentlige tjenester, egenandeler mm er vel ikke helt unaturlig. Det som derimot er et faktum er at mange trygdede og pensjonerte som feks er avhengig av svindyre og livsviktige medisiner og helsetjenester må betale for disse i sin helhet fremstår som merkelig.

For egen del ser jeg frem til at "staten" skal forsyne seg av halvparten av den offentligetjenestepensjonen jeg har krav på pga "harmoniserin" med folketrygden. Jeg kan leve med dette ranet men svært mange har blitt behandlet svært dårlig og blitt rammet hardt.
    Halvparten av pensjonen fra SPK blir borte?? Hvor mye (lite) har du i pensjon??

Jeg har for egen del hatt relativt grei inntekt hele livet, men må si at det ikke er mange kronene jeg får i folketrygd, overaskende lite faktisk. Det som gjør at jeg har til salt i såret er statspensjonen.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.074
    Torget vurderinger
    1
    Når man forsøker å renvaske en kultur der kvinnesynet er som det er med å sidestille enkelttilfeller og det å jakte i flokk uten blygsel så må man nesten forvente en del pepper.

Hele meningen er jo ett virvar av synsinger i panisk forsvar av innvandring, all statistikk viser at dette ikke går spesielt bra, at en virkelighetsfjern journalist ikke enda klarer å se utviklingen i Frankrike, England, Tyskland, Sverige eller her hjemme vitner om ideologiske briller med colabunner.

Først prøver man å fortie når dette ikke lykkes så er det relativisering, begge deler er like ubrukelig når det kommer til å løse problemer, det eneste han bekrefter er at han ikke har noe å bidra med og tiden det tok å lese var bortkastet…..

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ingen norsk regjering vil overleve vesentlig forverrede levevilkår for de svakeste i samfunnet. Det spørs og hvordan man måler "kjøpekraft" - hvorvidt det måles mot livsnødvendige varer og tjenester eller om det innbefatter varer og tjenester av mer lukseriøs karakter. Her må man gå inn i materialet og ikke ukritisk kjøpe statestikk..

At det kan være foretatt justering av priser for offentlige tjenester, egenandeler mm er vel ikke helt unaturlig. Det som derimot er et faktum er at mange trygdede og pensjonerte som feks er avhengig av svindyre og livsviktige medisiner og helsetjenester må betale for disse i sin helhet fremstår som merkelig.

For egen del ser jeg frem til at "staten" skal forsyne seg av halvparten av den offentligetjenestepensjonen jeg har krav på pga "harmoniserin" med folketrygden. Jeg kan leve med dette ranet men svært mange har blitt behandlet svært dårlig og blitt rammet hardt.

Jeg har for egen del hatt relativt grei inntekt hele livet, men må si at det ikke er mange kronene jeg får i folketrygd, overaskende lite faktisk. Det som gjør at jeg har til salt i såret er statspensjonen.
    Jeg er nok ikke der helt enda men har dette fra en bekjent som er "rammet". Dette temaet har vel vært til Høyesterett i en del rettssaker - uten å få medhold.

Her er reglene som gjelder: https://www.nav.no/rettskildene/Run...epensjon-med-pensjon-fra-folketrygden--148122

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0

Jeg er nok ikke der helt enda men har dette fra en bekjent som er "rammet". Dette temaet har vel vært til Høyesterett i en del rettssaker - uten å få medhold.

Her er reglene som gjelder: https://www.nav.no/rettskildene/Run...epensjon-med-pensjon-fra-folketrygden--148122
    Tror du kan forvente ca 1/3 i verste fall.
    Ser ut fra min "lønnslipp" At jeg i Grunn/Tillegg/Inntektspensjon som vel er "Folketrygden" får ca 1/3 av beløpet som SPK betaler meg. Fram til 67 får jeg dette uten samordning men når jeg passerer 67 vil jeg i prinsippet bare sitte igjen med summen tilsvarende SPK. Minus litt fordi jeg drar ut maksimalt frem til 67 år. Jeg har stort sett alltid tjent mere enn max grensa for det som gir pensjon.

H

Hardingfele

Gjest
    Dramatiske tider. I følge hissige og gjentatte innlegg her inne må vi erkjenne at både Ap og H, våre to største partier, nå er blitt styringsudyktige.

"Hvo' stevner du, Norig?"

Partileder Erna Solberg beklager selvsagt den bunnløse inkompetansen partiet har demonstrert i saken. «Noen» burde tatt ansvar for at varslene ble undersøkt nærmere, for at de ble samlet, og for at overføring av vesentlig informasjon ble sikret etter hvert som nye ledere kom til. Solberg selv har vært partileder i hele denne perioden og må ta sin del av ansvaret.

https://www.aftenposten.no/meninger/leder/i/6nke33/Aftenposten-mener-Hoyre-ma-gjenopprette-tilliten

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.074
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor i alle dager skulle de skjønne mer i First House :confused: består ikke de for det meste av avdanka politikere........

G

Gjestemedlem

Gjest
    "Syringsudyktig" fordi et par metoohistorier trekkes frem fra glemselen? Hallo? Hvilket vås.

Norge har vel knapt nok blitt styrt bedre i moderne tid. Landet går bra på alle måter, og så er plutselig Høyre styringsudyktig fordi et par kjerringer på metookjøret vil ha litt oppmerksomhet de også. Dette begynner å bli totalt latterlig. Lever folk totalt i en lukket boble for tiden?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det var vel ment som en kommentar til akkurat det. Konsulentene iler til for å assistere med brannslukking i ettertid. Det gis 'gode' og dyre råd om hvordan brannen skal slukkes før omdømmet er fullstendig forkullet.

Hvordan spinne historien om for at alt skal se bra ut, i stedet for hvordan te seg for at historien skal bli bra. Dette er den moderne politikken...

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    "Syringsudyktig" fordi et par metoohistorier trekkes frem fra glemselen? Hallo? Hvilket vås.

Norge har vel knapt nok blitt styrt bedre i moderne tid. Landet går bra på alle måter, og så er plutselig Høyre styringsudyktig fordi et par kjerringer på metookjøret vil ha litt oppmerksomhet de også. Dette begynner å bli totalt latterlig. Lever folk totalt i en lukket boble for tiden?
    Tror det var et tilsvar siden AP åpenbart var styringsudyktig grunnet Giske, ifølge enkelte.

Man kan vel trygt si at styringsdyktighet påvirkes lite av både Giske- og Riise-saken. Ikke at det tar seg pent ut å feie ting under teppet.

G

Gjestemedlem

Gjest

Tror det var et tilsvar siden AP åpenbart var styringsudyktig grunnet Giske, ifølge enkelte.

Man kan vel trygt si at styringsdyktighet påvirkes lite av både Giske- og Riise-saken. Ikke at det tar seg pent ut å feie ting under teppet.
    AP sliter grunnet splittelse, fraksjoner og splid i partiet, samt en politikk som ikke fenger så mange, laber tiltro til ledelsen og slikt. Det har pent lite med Giske å gjøre. Han har trukket seg så det kapittelet er over. Det samme har Riise, og om det mimres frem en eller annen rumpeklaps fra et julebord på 90-tallet så er det pent lite å henge seg opp i. Fullstendig bagatellmessige saker egentlig, om det ikke var for dette nye pietistiske felleshysteriet. Dette metoogreiene er så ut av alle proporsjoner.

På tide å drive med politikk igjen som de skal, og la Se og Hør ta seg av sladderhistorier og svenskhet. Bare ordet "varsel" får jo folk til å bli mer redselslagen enn "terroangrep", eller "atomutslipp".

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

Rart hvordan kjærringmissunnelse kan slå ut av og til ser du... aldri fått "tilbudet = sjalusi" ....

H

Hardingfele

Gjest

Andre er totalt blottet for humor og husker heller ikke hva som er blitt hevdet om styringsevne grunnet tilsvarende.

Var noen hinsides innslag i Dax18 idag. Også morsomt, om man har sans for humor.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn