Et lite gløtt inn i hva som må ha foregått av baksamtaler etter Listhaugs innlegg. Romarheim er terrorforsker i Forsvaret og briefet også Gjørv-kommisjonen omkring ABB.
Registrerer at noen synes jeg er for kritisk overfor Listhaug i mine uttalelser her på FB. Greit nok, men jeg står for min linje. La meg forklare min vei inn i materien.
Jeg jobber med nasjonal sikkerhet, jeg har forelest om hva som utgjør terrorisme i mange år, og jeg kjenner 22/7-caset godt. Tore Bjørgo og jeg briefet f eks Gjørv kommisjonen om ABBs manifest. Blant de mest voldelige potente ideene som frontes i manifestet er konspirasjonen mellom innvandrere, muslimer, sosial-demokrater og feminister i en sammensvergelse for å selge ut Europa til ikke-hvite mennesker. (Kort fortalt og forenklet). ABB kaller dette forræderi av verste sort.
Så når Listhaug påstår at AP bryr seg mer om terroristers rettigheter enn nasjonens sikkerhet er ikke det en påstand man kan frakoble ABBs makabre univers, eller parallelle virkelighetsforståelse. Tvert imot er manifestet arnestedet for slik tenkning, med 22/7-angrepene som blodig lanseringsseminar for manifestet.
Uttalelsen til justisminister Listhaug fremstår i dette lyset horribel og høyst beklagelig. At hun kjepphøy stod for det fullt og helt, inntil hun innså at saken kunne få voldsomme karrieremessige konsekvenser for henne selv, er et krystallklart rasjonale for mistillit i Stortinget. At statsministeren lot dette inntreffe setter videre et spørsmålstegn ved henne som regjeringssjef. Ja, så graverende er saken.
Merk også at oppi det hele har ytre høyre lansert en fiksjon om at koblingen til 22/7 er et resultat av en AP- rådgiver. Nei. Den var der fra første stund enten Sylvi mente det slik eller ikke. At en sittende justisminister fronter en ide som er så nært kjernen av tankegodset i manifestet, - ikke virkemidlene, absolutt ikke - er nærmest ikke til å tro. Det er historieløst, taktløst og tankeløst.
På denne bakgrunn har jeg kommet med gjentatte negative kommentarer om hennes uttalelser og agerende, og sagt tydelig her på FB at jeg ikke kan ha tillit til henne som justisminister, i likhet med stortinget.