Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.114
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^Den sammenhengen ser jeg overhodet ikke. Selv om det skulle være slik som du hevder at flere «dyttes mellom stolene» og ned på sosialhjelp som siste utvei, så sier ikke det et døyt om satsene for hverken uføretrygd, AAP eller sosialhjelp. De er jo som de er.

Nå vil jeg først høre fra deg at du egentlig mener at min gamle venn Preben faktisk bør ta litt av ansvaret for sitt eget liv, og ikke forvente at fellesskapet plukker opp hele regningen uavhengig av valgt levestandard og penger på bok. Hvis vi er enige om det, kan vi deretter diskutere hva et rimelig nivå skal være. Så langt har vi ikke kommet ennå i denne diskusjonen.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Her er satsene for sosialstønad i 2018, dama over her ville fått 6k pluss 7 for ungene + bolig. Det er en anstendig sum å leve for.

https://www.regjeringen.no/no/dokum...njer-for-okonomisk-stonad-for-2018/id2582510/
    Sa personen som alldeles aldri har prøvd å leve på en slik sum.

SIFO referansebudsjett, som ikke kan sies å være et vidt budjsett, sier 18.5k på variable kostnader, altså før bolig, forsikring, strøm, ferie. De er allerede 5.5k under. Og bolig er alldeles ikke billig i disse tider.

Anstendig sa du? Tøvprat.
    Bolig ligger utenom de anbefalte satsene for sosialhjelpen. I rundskrivet det linkes til står det at boligkostnadene varierer så mye fra sted til sted at det ikke er mulig å gi en felles retningslinje. Bostøtte er en separat ordning.
    De veiledende retningslinjene omfatter utgifter til helt grunnleggende behov, som mat, klær, kommunikasjon, husholdningsartikler og hygiene med mer, og tar videre hensyn til andre sider av dagliglivet, som fritid og sosiale behov. Utgifter til andre nødvendige ting, som bolig, strøm og oppvarming, bolig- og innboforsikring og innbo og utstyr inngår i livsoppholdet, men er ikke inkludert ved fastsettelse av de veiledende retningslinjene, da dette er utgifter som varierer mye.
    Hvor mye vet du egentlig om de ordningene du kritiserer sønder og sammen?
    Du får lese på nytt.

Cruiser sa at de fikk 13k før bolig, et tall som stemmer ganske bra, men satsene varierer fra kommune til kommune. Jeg sa at de SIFO-budsjett er ca 18k før bolig. De ligger 5.5k under med sosialstønad. Før vi starter på boligbudsjettet.

Tror du at de finner bolig som holder seg innenfor boligbudsjettet? De må fort ta penger fra andre steder, gitt. Preben får ikke sosialstøtte for luksusvillaen sin, skjønner du.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    ^Den sammenhengen ser jeg overhodet ikke. Selv om det skulle være slik som du hevder at flere «dyttes mellom stolene» og ned på sosialhjelp som siste utvei, så sier ikke det et døyt om satsene for hverken uføretrygd, AAP eller sosialhjelp. De er jo som de er.

Nå vil jeg først høre fra deg at du egentlig mener at min gamle venn Preben faktisk bør ta litt av ansvaret for sitt eget liv, og ikke forvente at fellesskapet plukker opp hele regningen uavhengig av valgt levestandard og penger på bok. Hvis vi er enige om det, kan vi deretter diskutere hva et rimelig nivå skal være. Så langt har vi ikke kommet ennå i denne diskusjonen.
    Sosialstønad er ment som kortvarig behovsbetinget stønad til at folk:
    a) får seg arbeid og inntekt.
    b) havner på rett trygdeordning. AAP eller ufør.

Når man kaster folk av AAP og over på sosialstønad, så har man realiteten senket uførsatsene. Du har et C-, D- og E-lag. Maks-sats, min-sats, sosialstønad.

I din forståelse så er disse som kastes av AAP arbeidsføre. Det er de ikke. Da ville de vært kastet ut for lenge siden gjennom andre ordninger. Dette er arbeidsuføre personer som regelverket er bevisst er firkantet for slik at de havner utenfor systemet. Du har også de som er på vei til å komme tilbake til arbeidslivet, som nå mister sjansen.

Høyre la også inn at etter ett år uten AAP kan du starte på nytt. Det er fattigdomsfelle, for da er grunnlaget ditt rasert. Du tilhørte C-laget? Nå har du rykket ned til D-divisjonen.

Preben-stråmannen din er tåpelig, for du later som om Preben er arbeidsfør med vondt i arbeidsvilja. Dine premisser er falske, for din Preben kvalifiserer ikke for AAP og er følgelig ikke ufør.
    Anders derimot kvalifiserer for AAP og ufør vil raskt finne ut at AAP / uføretrygden (2,5 - 4 G) ikke er i nærheten av å dekke kostnadene til hans tidligere luksusliv. Han må legge om vanene sine, alternativ fortsette som før ved å bruke opp formuen.

Har noen kjøpt seg en leilighet til snaue 2 millioner, en helt ordinær leilighet, da han var frisk som en fisk og har igjen 1 million kr i lån da han ble syk, så er det ikke urimelig at vedkommende får mulighetene til å beholde den leiligheten. Dog... for mange så er økonomien så stram at det er klin umulig. boligen selges.

Det er ikke slik at hvis du blir syk så skal du stå der med null, nada, ingenting av hva du har klart å samle opp gjennom livet. Sykdom skal ikke ruinere deg. Du argumenterer for at, jo sykdom skal ruinere deg. Når du er ruinert så kan staten ta over.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Her er satsene for sosialstønad i 2018, dama over her ville fått 6k pluss 7 for ungene + bolig. Det er en anstendig sum å leve for.

https://www.regjeringen.no/no/dokum...njer-for-okonomisk-stonad-for-2018/id2582510/

SIFO referansebudsjett, som ikke kan sies å være et vidt budjsett, sier 18.5k på variable kostnader, altså før bolig, forsikring, strøm, ferie. De er allerede 5.5k under. Og bolig er alldeles ikke billig i disse tider.

Jeg vet ikke hva du tjener men antar det er ganske mye ettersom du omtaler dette som null og ingenting, vi som er mer anstendig lønnet syns dette ser ut som et greit sikkerhetsnett.
    Vi har for lengst kunne slå fast gjennom en rekke tråder at dine empatiske evner ikke er de største, cruiser.

6000 kr er veiledende. Kommuner setter gjerne den lavere. I Trondheim får du 80% av satsen de første 3 månedene. 4800 kr.

sifo.PNG

Her har du utgiftene dine etter et nøkternt budjsett.
    Dine inntekter er 4800.
    Du mangler 4000 kr.

Lykke til!

PS!
    Er du mann? øk utgiftene med 400 kr. Du spiser mer.
    Du mangler nå 4400kr

6

65finger

Gjest
    NAV er flaskehalsen generelt. Et fett hvilken regjering som regjerer. De skal definere arbeidsevne og eventuell uføregra og fatte vedtak. Et år maks. En god mengde mennesker uttnytter sustemet og snylter på fellesskapet. Ingen grunn til at norge skal ha dobbelt så mange på trygd som sverige. Ta jobben og belastningen med å få skikk på NAV. Alt for mange ansatte og for stor gjennomtrekk.

C

cruiser

Gjest

Jeg vet ikke hva du tjener men antar det er ganske mye ettersom du omtaler dette som null og ingenting, vi som er mer anstendig lønnet syns dette ser ut som et greit sikkerhetsnett.
    Vi har for lengst kunne slå fast gjennom en rekke tråder at dine empatiske evner ikke er de største, cruiser.

6000 kr er veiledende. Kommuner setter gjerne den lavere. I Trondheim får du 80% av satsen de første 3 månedene. 4800 kr.

Vis vedlegget 522388

Dine inntekter er 4800.
    Du mangler 4000 kr.

Lykke til!

PS!
    Du mangler nå 4400kr
    Det er kun hvis man er enslig og uten barn. For de med barn er den høyere og for barna er den høyere enn anbefalingene fra regjeringen. Jeg kunne foresten fint levd på 4800 i et par måneder bolig holdt utenfor om jeg levde alene. Det er selvsagt ikke et fett og innholdsrikt liv den korte perioden, men det skal det heller ikke være. Det skal være et sikkerhetsnett som dekker det aller nødvendigste, ikke inkludert 3500 til lek og mediebruk.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Jeg må dessverre forringe diskusjonen med litt fakta igjen...

Økonomisk stønad etter lov om sosiale tjenester i NAV er en skjønnsmessig ytelse, og loven har ingen bestemmelser om stønadsnivået. Alle søkere har krav på en individuell vurdering av sitt behov for hjelp.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Hvor lenge er det vanlig å gå på sosialstønad egentlig? Noen som vet? Over et kortere tidsrom trenger man strengt tatt ikke veldig mye mer enn mat (+ bosted og energi selvsagt) så en del av de utgiftene i SIFO-budsjettet er greit å klare seg uten for en kortere periode - spesielt om man er enpersonshusholdning, men om det drar ut så vil man selvsagt etter hvert påta seg en del ytterligere forutsette og uforutsette utgifter om livsstandarden skal være over det absolutte minimum.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Tror du skal slå opp hva som ligger i kategoriene
    - lek og mediabruk
    - mediebruk og fritid

Det er en del faste utgifter der som du ikke kommer utenom: Telefonabonnement; internettabonnement; tv-lisens; tv-abonnement; teknisk utstyr som TV, PC og smartphone; spotifyabonnement. For leken har du kino, teater, og sosiale happenings, sparkesykkel, spise en lunsj ute, kanskje en sjokolade.

Du kan kanskje halvere de 3350, hvis du sitter inne og gjør ingenting og sier opp alle dine fritidsmedlemskap. Kutter du alt så har du flyttet på skogen. 3 måneder på den dietten og din mentale (og fysiske) helse har blitt forringet kraftig.

La si de klarer å kutte ut all lek og moro, sier opp internett og tv-abonnementet og kaster tv-en ut vinduet. Du er fortsatt 1000 kr snau.

For ikke så lenge siden sa du at sosialstønad var en anstendig sum å leve på.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Jeg vet ikke hva som er vanlig, men så lenge man har behov har man rett på sosialstønad.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Økonomisk stønad etter lov om sosiale tjenester i NAV er en skjønnsmessig ytelse, og loven har ingen bestemmelser om stønadsnivået. Alle søkere har krav på en individuell vurdering av sitt behov for hjelp.
    Takk, vi er allerede opplyst. Det er en grunn til at Trondheim setter satsen til å være 4800 kr og ikke 6000 kr som staten sier er veiledende. Satsene er kun veiledende.

Siden du påpeker disse faktaene. Tror du at det forekommer at kommuner gir høyere satser enn veiledende?

Noen kommuner gir hjelp til flytting og etablering av bosted. dette er engangssummer og går til innredning av bolig. Folk må ha en seng å sove på.

C

cruiser

Gjest
    Hvor lenge er det vanlig å gå på sosialstønad egentlig? Noen som vet? Over et kortere tidsrom trenger man strengt tatt ikke veldig mye mer enn mat (+ bosted og energi selvsagt) så en del av de utgiftene i SIFO-budsjettet er greit å klare seg uten for en kortere periode - spesielt om man er enpersonshusholdning, men om det drar ut så vil man selvsagt etter hvert påta seg en del ytterligere forutsette og uforutsette utgifter om livsstandarden skal være over det absolutte minimum.
    I 2016 var snittet rundt 5 måneder.

Screenshot_20181221-213622.jpg

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Det er en del faste utgifter der som du ikke kommer utenom: Telefonabonnement; internettabonnement; tv-lisens; tv-abonnement; teknisk utstyr som TV, PC og smartphone; spotifyabonnement. For leken har du kino, teater, og sosiale happenings, sparkesykkel, spise en lunsj ute, kanskje en sjokolade.

Du kan kanskje halvere de 3350, hvis du sitter inne og gjør ingenting og sier opp alle dine fritidsmedlemskap. Kutter du alt så har du flyttet på skogen. 3 måneder på den dietten og din mentale (og fysiske) helse har blitt forringet kraftig

Kan jeg aldri huske å ha sagt, men kanskje noen andre gjorde det? Hva som skal inngå i det sosiale sikkerhetsnettets siste skanse kan man alltids diskutere - sepesielt om støtten ikke er ment å være langvarig. Å forvente at noen gir avkall på lunch ute, kino, teater og den slags i noen måneder synest jeg ikke fremstår som spesielt urimelig. Klær, TV, PC, mobil og mye annet trengs neppe å handles på noen måneder om man allerede har det osvosvosv.

C

cruiser

Gjest

Takk, vi er allerede opplyst. Det er en grunn til at Trondheim setter satsen til å være 4800 kr og ikke 6000 kr som staten sier er veiledende. Satsene er kun veiledende.

Siden du påpeker disse faktaene. Tror du at det forekommer at kommuner gir høyere satser enn veiledende?

Noen kommuner gir hjelp til flytting og etablering av bosted. dette er engangssummer og går til innredning av bolig. Folk må ha en seng å sove på.
    Som sagt, Trondheim gir høyere enn veiledende til barnefamilier.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873

Dine inntekter er 4800.
    Du mangler 4000 kr.

Lykke til!

PS!
    Du mangler nå 4400kr
    Det er ikke så rart. Trondheim er som kjent de rødgrønnes utstillingsvindu.

C

cruiser

Gjest

Du kan kanskje halvere de 3350, hvis du sitter inne og gjør ingenting og sier opp alle dine fritidsmedlemskap. Kutter du alt så har du flyttet på skogen. 3 måneder på den dietten og din mentale (og fysiske) helse har blitt forringet kraftig

Kan jeg aldri huske å ha sagt, men kanskje noen andre gjorde det? Hva som skal inngå i det sosiale sikkerhetsnettets siste skanse kan man alltids diskutere - sepesielt om støtten ikke er ment å være langvarig.
    Jeg sa det, sosialhjelp er heller aldri tenkt som en langvarig ytelse, en kort periode er det fullt mulig å leve på dette. Man har SELV et ansvar å ta seg ut av situasjonen.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Som sagt, Trondheim gir høyere enn veiledende til barnefamilier.
    Godt. barn får 250kr ekstra å leve på i trondheim.

C

cruiser

Gjest

Å stakkarsliggjøre alle med hodepine, trett/slittenhet, psoriasis, irritabel tarm osv ved å ta dem ut av arbeidslivet og sette dem på tilnærmet ubegrensede passive ytelser, er ikke empati i min bok. Det er DET som er den virkelige fattigdomsfella.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Gjennomsnittlig sosialhjelp var på 9.252 i 2017.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Å stakkarsliggjøre alle med hodepine, trett/slittenhet, psoriasis, irritabel tarm osv ved å ta dem ut av arbeidslivet og sette dem på tilnærmet ubegrensede passive ytelser, er ikke empati i min bok. Det er DET som er den virkelige fattigdomsfella.
    Du er generelt trett og sliten, hvor legene ikke finner årsaken. Du har intet overskudd til noe og enhver anstrengelse slår deg ut. Nå yt! Pell deg på jobb!
    Du har kronisk psoriasis, sier du? Du har et smertehelvete med kløe som ikke likner, ingen salve hjelper. Bit tenna sammen, og Pell deg på jobb!
    Du har irritabel tarm? Du løper på do 5-6 ganger etter hvert måltid, sier du? Du er konstant sliten. Pell deg på jobb!
    Du har hodepine? Dundrende hodepine som gjør deg lyst til å ta livet av deg selv? Ingen unnskyld. Pell deg på jobb!

Det er godt vi har slike empatiske karer som deg, cruiser.

Som et lite kontrollspørsmål, cruiser. Hvor effektive tror du disse personene er på jobben, hvis de i det hele tatt er i stand til å ta seg dit? Og for å være ærlig, er det virkelig slik at _alle_ som har disse sykdommene ikke makter å stå i jobb?

Det er godt å ha slike som deg, som banker det inn at sykdommen du har er skamfull, at du er en taper som ikke klarer å stå i jobb.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Klør det mindre hjemme? Må man mindre på dass hjemme?
    Kanskje ikke åpne sår er så greit i alle omgivelser? Hva når psoriasisen går utover bevegeligheten i leddene dine? Kanksje det er greit å få litt nattesøvn også? Du tror vel ikke det er folk med én liten flekk psoriasis som blir sykmeldt, tror du?

Du har hatt diare, ikke sant? Se for deg at hver dag er slik. Hvert måltid går rett gjennom og du må løpe på do 5-6 ganger etter du har spist. Hvordan var ditt overskudd da du hadde diare på 3. dagen? Hvordan var din arbeidskapasitet? Nå skal du på jobb og yte. Lykke til.

Jeg vet at dette er skitvanskelig for deg. Å sette deg inn i noen andres situasjon.

C

cruiser

Gjest
    Jeg har arbeidsplass, familie, omgangskrets jeg også. De aller fleste går på jobb og yter sitt beste, flere av dem med tildels relativt store plager i korte eller lengre perioder. Dette er fullt ut mulig. Det kalles arbeidsmoral. Har også flere bekjente med mye mindre lyter og plager som går å gnager NAV systemet, de kommer aldri ut. Primært fordi de ikke ønsker det. Gå man hjemme å kjenner godt nok etter hele tiden er det ikke så vanskelig å bli "uavklart" dukker stadig opp noe nytt.

Mine tidligere svigerforeldre var i den kategorien, fullt ut oppegående voksne folk, med verve i alle mulig lag og foreninger tilsvarende en fulltidsstilling. Men man skulle alilevell ha uføretrygd, trygdebiler, helsebringende sydenturer, bostøtte.. younameit. Husker en gang de skulle ha en ny kjøkkenkniv hvorpå jeg tipset om et tilbud på Jernia, men det var ikke nødvendig, de gikk bare på hjelpemiddelsentralen.

Hadde man ikke hatt alt dette fjaset som jeg tidligere linket til i kø på NAV så hadde man hatt både bedre tid og mer penger til de som faktisk har en alvorlig diagnostisert sykdom.

Sist redigert av en moderator:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Igjen dette tøvet om at du har kollegaer som makter det, derfor skal alle andre makte det. Makter de ikke det, så er det arbeidsmoralen det skorter på. Din forestillingsevne står til stryk, cruiser.

Så flott at du kaller hodepine som inkluderer kronisk invalidiserende migrene, for "ikke alvorlig diagnostisert sykdom". En slik hodepine som er så fæl og kronisk at folk ser det bedre å være død. Folk skyter seg faktisk grunnet slik hodepine. pyttsann. Ikke noe alvorlig her, nei.

Så flott du kaller psykiske lidelser for fjas. Du vet, slikt fjas som depresjon, PTSD, angst, personlighetsforstyrrelser, psykoser. Ja, jeg åpnet linken din. De tar vekk plassen fra _ekte_ sykdommer, fra alvorlige diagnostiserte sykdommer. Du er klar over at 600 personer tar livet av seg hvert år? og 6000 forsøker? Men dette er ingen alvorlig diagnostisert sykdom.

Ja, disse kommer da ut av køen. Godt er det, eller hva? Nå var ikke alle i køen i utgangspunktet da, så hurra! nå slapp nav å fokusere på noe som ikke var en alvorlig diagnose.

Nå skal nav fokusere på alvorlige diagnoser, som beinbrudd, som kreft, som hjerte og kar. Du vet, slike sykdommer som har høy status hos legene.

Du får sagt det, Mr. Empati.

C

cruiser

Gjest
    Og hvorfor har dobbelt så mange nordmenn disse alvorlige sykdommene enn svenskene og danskene? Er det noe med drikkevannet?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Tom for argumenter og vipps så må vi sammenlikne oss med svensker og dansker igjen?

Siden svenskene og danskene etter påstand skal ha færre tilfeller enn oss, så skal vi gi faen i tilfellene vi har? Det er ingen god politikk, er det?

Nei, hvem vet. Norge er et jævla kaldt og usselt land å bo i, sånn generelt mellommenneskelig. Danskene har en helt annen kultur som er mye mer inkluderende. Havner du utenfor i Norge så er du utenfor. Norge er langstrakt med dype og smale daler, og vi har mørketida. Danskene bor samlet lenger sør, mens svenskene bor midt rundt Stockholm og Gøteborg. Prøv å forestill deg forklaringer.

Når det kommer til selvmord så har svenskene det noe verre enn Norge. Danskene derimot har det ganske så flott, sammenliknet. Kultur i norden er ikke så bra, gitt.
    https://www.fhi.no/nyheter/2016/selvmord-tar-flest-unge-liv-i-norde/

Det er påpekt tidligere i tråden at svenskene har innført pakkeordning på sykdom. Kreft og du er sykmeldt i 2 uker. That's it. Stemmer ikke kartet med terrenget så er det synd for terrenget.

C

cruiser

Gjest
    Det støtter hvertfall opp teorien om at endel av denne horden med selvmordskandidater på aap egentlig ikke er så veldig syke

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Det støtter hvertfall opp teorien om at endel av denne horden med selvmordskandidater på aap egentlig ikke er så veldig syke
    ...

...

Du beviser det nok en gang. Din evne til empati har store hull.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.114
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du beviser det nok en gang. Din evne til empati har store hull.
    Jeg ser det snarere motsatt. Vi har opplevd nok varianter av disse tingene til å forstå godt hva det handler om. Ingen problemer med empati og innlevelse. Dine elendighetsbeskrivelser skjærer alle over en kam og later som ethvert tilfelle av «trøtthet/slapphet» og diffuse vondter er en livstruende tilstand. Slik er det ikke. Dessuten har jeg lært litt om hva som behøves for å komme ut av det også. Det er ikke ubegrenset støtte på ubegrenset tid uten at det stilles krav. Dine løsninger fremstår som dyre bjørnetjenester som snarere låser inn folk i et liv som passive trygdemottakere. Jeg antar det er velment fra din side, men det funker ikke.

Her i huset har nok «ta deg sammen og kom deg på skolen» vært en sentral del av barneoppdragelsen, ja. Det er ikke fordi vi ikke har empati med tenåringsslasken som strever på morgenen, men fordi litt «grit» er noe av det viktigste vi kan sende med barna ut i verden. På litt lengre sikt er det kanskje det mest omsorgsfulle vi kunne gjøre for dem, for å bidra til å gjøre dem til selvstendige mennesker som gjør det beste ut av de forutsetningene hver av dem har. Da eldstedatter sammenlignet notater med asiatiske venner fikk hun høre at «Du har fått en gul oppdragelse!» Vi tok det som en kompliment. Nå uttrykker de to eldste, begge godt inne i master-studier, stor takknemlighet for den oppdragelsen. De greier seg, og hvis de behøver hjelp sier de fra. Yngstedatter er kanskje litt i tvil om genialiteten av dette ennå, men hun forstår det nok etterhvert.

Jeg mener helt oppriktig at dette er viktigere enn både hvor høy IQ arv og miljø har utstyrt en person med, hvor mye penger man arver, og (til en viss grad) hvilke helseplager man sliter med. Det er også klart at dette vil skape varige sosiale forskjeller i et samfunn. Folk som har vokst opp med at det ikke stilles noen krav til dem, at foreldrene sutrer om hvor gjerrige og dumme saksbehandlerne i NAV er, og som heller ikke møter korrigerende impulser i skole og samfunn, vil få en annen vei gjennom livet. Dette gjentas i generasjoner og vil skape adskilte sosiale klasser nokså fort. Trygd ser ut til å være mer arvelig enn man skulle tro.

Spørsmålet er da hva fellesskapet kan og bør gjøre med det. Jeg mener at det å bygge inn et element av «ta deg sammen og kom deg på jobb!» er noe av det mest omsorgsfulle man kan gjøre. Klart det skal være et pottetett sosialt sikkerhetsnett som sikrer at de som behøver hjelp får det og som sikrer at ingen sulter og fryser, men å bare hive mer penger etter diffuse plager er ikke hverken empatisk eller omsorgsfullt i min verden. Jeg minner om de gamle fagforeningsfanene med teksten «Gjør din plikt. Krev din rett.»

I Larsons verden ser tydeligvis dette annerledes ut, så det ser ut til at vi får være enige om å være uenige.

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.577
    Alle saker har to sider, også "kom deg opp og gå på jobb" Jeg har jobbet sammen med ekstremvarianten. Problemet da var at tøffingen noen ganger var så syk, eller fyllesyk avhengig av dag, at vi andre måtte gjøre jobben hans. På jobb skulle han, var mann vøttø.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.114
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, ser den. Noen dager får man bare innse at dette ikke funker og gå hjem i stedet. Den ekstremvarianten bør kanskje få et lite lynkurs i hva som skaper problemer for kollegene. Det er også hensyn til smittespredning etc som gjør at noen ganger er det eneste riktige å holde seg hjemme.

Men det jeg beskriver er dagene i gråsonen, dager hvor det kanskje murrer litt et eller annet sted hvis man kjenner etter, og det kanskje var litt utrivelig på jobb/skole i går, og man ennå ikke helt har brukt opp kvoten med fraværsdager før man stryker/får fyken, så kanskje.... Med tre tenåringer i huset har man tatt den diskusjonen noen ganger.

Det finske begrepet «sisu» kan også være verdt å nevne.

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Ta gjerne en runde med personer som er diagnostisert med reell angst og depresjoner og be de ta seg sammen også. Like fordømt greier NAV å rævkjøre de litt lenger ned i grøfta. Det krever som sagt stor personlig styrke og kunnskap om sosiale ytelser når man skal stange hodet i NAV-systemet. Jeg tror ikke det veltalende cognac-skiktet har særlig erfaring eller innsikt i det.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.114
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det er det jo ingen som sier at man skal gjøre. Men hvis du ser på statistikken over AAP-diagnoser som det ble lenket til tidligere er det noen tankekors der. Mye "slapphet/tretthet", lettere psykiske lidelser og diffuse smertetilstander. Det er min ærbødige påstand at ikke alle disse egentlig lever i et smertehelvete med selvmordstanker, men snarere har definert seg selv som lidende.

Figuren Bodil i Børge Lunds tegneserie "Lunch" er dessverre ikke tatt helt ut av løse luften, hun heller.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.818
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Såvidt jeg vet er fraværsstatistikken betydelig høyere i offentli sektor enn privat - eller tar jeg feil??
    I disse dager har jeg ikke tid til å lete etter statstikk sjøl, HFS er bare kaffepause fordriv.. ;)
    Om noen setter tall på dette er det greit...

C

cruiser

Gjest
    Det er også mitt poeng, hvis de med inngrodd tånegl finner seg noe annet å holde på med frigjør man masse ressurser til de med stort behov.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Mer kvinner i offentlig sektor (spesielt kommunal) og det er stort sett kvinner som har høyt sykefravær. Som nevnt flere ganger er menns noe lavere nå enn på70-tallet og har vært ganske stabilt. All økningen er det kvinner som står for og det tilsynelatende i kraft å være kvinner. Om man korrigerer for barn, jobbtype og alt det andre opplagte er fenomenet det samme men ingen vet hvorfor.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.706
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Såvidt jeg vet er fraværsstatistikken betydelig høyere i offentli sektor enn privat - eller tar jeg feil??
    I disse dager har jeg ikke tid til å lete etter statstikk sjøl, HFS er bare kaffepause fordriv.. ;)
    Om noen setter tall på dette er det greit...
    Her;
    Sykefraværet er lavere i privat sektor enn det er i staten og kommunene. I 2. kvartal 2018 viser tallene fra NAV at fordelingen på det legemeldte sykefraværet var som følger:
    Kommunesektoren: 6,7 prosent
    Statlig forvaltning: 4,7 prosent
    Privat sektor: 4,5 prosent

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.706
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvorfor sykefraværet er høyere i offentlig sektor er det helt sikkert flere årsaker til, for å gjette litt;
    1. Mange i offentlig sektor jobber med gamle og eller syke og må være svært forsiktig med å gå på jobben når de selv er forkjøla og snufsete.
    2. I offentlig sektor er det en opphopning av eldre arbeidstakere som sliter med helsa.
    3. I offentlig sektor er det mindre forståelse for at arbeidsgiver har ekstra kostnader ved fravær, og hvis de forstår det så er det ikke så nøye.
    4. En mer menneskelig arbeidsplass gjør at det er mer aksept for at er man syk så skal man være hjemme.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn