^Den sammenhengen ser jeg overhodet ikke. Selv om det skulle være slik som du hevder at flere «dyttes mellom stolene» og ned på sosialhjelp som siste utvei, så sier ikke det et døyt om satsene for hverken uføretrygd, AAP eller sosialhjelp. De er jo som de er.
Nå vil jeg først høre fra deg at du egentlig mener at min gamle venn Preben faktisk bør ta litt av ansvaret for sitt eget liv, og ikke forvente at fellesskapet plukker opp hele regningen uavhengig av valgt levestandard og penger på bok. Hvis vi er enige om det, kan vi deretter diskutere hva et rimelig nivå skal være. Så langt har vi ikke kommet ennå i denne diskusjonen.
Sosialstønad er ment som kortvarig behovsbetinget stønad til at folk:
a) får seg arbeid og inntekt.
b) havner på rett trygdeordning. AAP eller ufør.
Når man kaster folk av AAP og over på sosialstønad, så har man realiteten senket uførsatsene. Du har et C-, D- og E-lag. Maks-sats, min-sats, sosialstønad.
I din forståelse så er disse som kastes av AAP arbeidsføre. Det er de ikke. Da ville de vært kastet ut for lenge siden gjennom andre ordninger. Dette er arbeidsuføre personer som regelverket er bevisst er firkantet for slik at de havner utenfor systemet. Du har også de som er på vei til å komme tilbake til arbeidslivet, som nå mister sjansen.
Høyre la også inn at etter ett år uten AAP kan du starte på nytt. Det er fattigdomsfelle, for da er grunnlaget ditt rasert. Du tilhørte C-laget? Nå har du rykket ned til D-divisjonen.
Preben-stråmannen din er tåpelig, for du later som om Preben er arbeidsfør med vondt i arbeidsvilja. Dine premisser er falske, for din Preben kvalifiserer ikke for AAP og er følgelig ikke ufør.
Anders derimot kvalifiserer for AAP og ufør vil raskt finne ut at AAP / uføretrygden (2,5 - 4 G) ikke er i nærheten av å dekke kostnadene til hans tidligere luksusliv. Han må legge om vanene sine, alternativ fortsette som før ved å bruke opp formuen.
Har noen kjøpt seg en leilighet til snaue 2 millioner, en helt ordinær leilighet, da han var frisk som en fisk og har igjen 1 million kr i lån da han ble syk, så er det ikke urimelig at vedkommende får mulighetene til å beholde den leiligheten. Dog... for mange så er økonomien så stram at det er klin umulig. boligen selges.
Det er ikke slik at hvis du blir syk så skal du stå der med null, nada, ingenting av hva du har klart å samle opp gjennom livet. Sykdom skal ikke ruinere deg. Du argumenterer for at, jo sykdom skal ruinere deg. Når du er ruinert så kan staten ta over.