Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    På statlig nivå er det likere noe også kjønnsfordelingen er. På kommunalt nivå er det mye høyere andel kvinner som jobber. Det er ikke nødvendig å spekulere veldig mye - det er kvinner som har høyest fravær og jo flere kvinner jo høyere fravær. Dette er velkjent men av en eller annen grunn nesten ikke debattert men det snakkes om fravær i generelle vendinger. Det er kvinners fravær som er er problem - ikke menns.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.706
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    På statlig nivå er det likere noe også kjønnsfordelingen er. På kommunalt nivå er det mye høyere andel kvinner som jobber. Det er ikke nødvendig å spekulere veldig mye - det er kvinner som har høyest fravær og jo flere kvinner jo høyere fravær. Dette er velkjent men av en eller annen grunn nesten ikke debattert men det snakkes om fravær i generelle vendinger. Det er kvinners fravær som er er problem - ikke menns.
    Årsaken til kvinners høyere fravær skyldes sannsynligvis hodepine/migrene når menstruasjonen kommer, dobbeltarbeidene og lavere terskel for å oppsøke fastlegen.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Tja de som forsker på dette har ingen gode forklaringer. Om de har barn og/eller familie forklarer ikke fenomenet. Ei heller stillingstype.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.115
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som weld77 sier. Norske kvinner har verdens høyeste sykefravær med glassklar margin. Ingen andre er i nærheten, men vi vet ikke hvorfor. Det er ingen ting som tyder på at norske kvinner lever i et depressivt smertehelvete som gjør det å leve i Norge mer uutholdelig enn i noe annet land, snarere tvert imot.
    https://psykologtidsskriftet.no/opp...skjellen-i-sykefravaer-mellom-kvinner-og-menn
    Kjønnsforskjellen i sykefravær er ikke et særnorsk fenomen, men er framtredende i europeiske land hvor yrkesdeltakelsen blant kvinner er høy, eksempelvis i Norge og Sverige. I Tyskland, for eksempel, er yrkesdeltakelsen blant kvinner lavere, og der er kvinners sykefravær som menns (Angelov, Johansson et al., 2011).

Norge skiller seg altså ikke ut ved en høy kjønnsforskjell i sykefravær (Angelov, Johansson et al., 2011). Det som er påfallende, er at det trolig ikke er noe land som har et så høyt sykefravær og så mange på uføretrygd som Norge (OECD , 2006; Mykletun, Eriksen et al., 2010). Dette reflekterer ikke en dårlig folkehelse i Norge. Det er snarere uttrykk for organisering av familie- og arbeidsliv og responser på utforming av velferdsordningene.
    https://forskning.no/arbeid-helse-ny/hvorfor-har-kvinner-mye-hoyere-sykefravaer-enn-menn/263187
    https://www.faktisk.no/faktasjekker/ejo/norge-har-verdens-hoyeste-sykefravaer

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.537
    Torget vurderinger
    2
    Det vi vet er at norske kvinner sliter veldig med benskjørhet, et resultat av årevis med feil rådgivning når det gjelder hvordan man skal få kalk i kroppen, kombinert med at vi har lite kalk i drikkevannet vårt.

Vi vet også at nordmenn (og -kvinner) har eksepsjonelt høye andeler og antall fremmedstoffer i kroppen, noe som skyldes en overdreven tro på at Mattilsynet og forbrukervern har god nok oversikt over eksponering for samme.

Men om det er årsaken til vår jumboplassering i Norden tviler jeg på:
    https://nhi.no/kosthold/ernaring/hvem-lever-sunnest-i-norden/

Undersøkelsen ble fulgt opp i 2014 (det gikk enda verre) og LHL er ikke optimister:
    https://www.lhl.no/et-sunnere-liv/ernaring-mat-og-helse/farre-voksne-spiser-sunt-i-norden/

En anekdote.
    Noen år tilbake hadde jeg en jobb som ga meg en del fridager, som kompensasjon for meget intensive arbeidsøkter.
    En del av disse dagene tilbrakte jeg på Løvenskiold, på skytebanen der oppe. Ble kjent med dem som drev senteret og fikk vite at "vi har det godt i Norge", det var nemlig ganske folksomt der, midt på dagen, og jeg kommenterte det. Folksomt med ulike som gikk "på ordninger" og som ikke behøvde å arbeide, men som kunne ta noen runder på skeet, trap eller med skytterdress og rifle. Det var blitt en slags livsstil, og det var epidemisk, idet det smittet når noen fikk "ordnet seg" og omgangskretsen følte at de også hadde rett til "å ordne seg".

(Og så må vi være klar over at en god del kommuner der arbeidsplasser er blitt lagt ned, i globaliseringens ånd, har kompensert ved å sykemelde store deler av tidlig arbeidsstokk). Men det var forunderlig så friske og opplagte de var, de "ordnede" skytterne på Løvenskiold. Ammunisjon hadde de råd til, og lerduer i kassevis.)

Dermed var den anekdoten over.

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Snylting er en uting og skal ikke aksepteres. Det problematiske er at innstrammingen slik den håndteres lett rammer reelt trengende. Proffe unnasluntrere finner alltid mulighetene. Det krever som sagt styrke å ri av NAV-ansattes tilsynelatende instruks om å utmatte de systemet er laget for. Mange gir opp og må leve på sitt eget privatiserte sikkerhetsnett som heter familie og venner. La oss ikke gjøre dette til en diskusjon der alle mottakere av offentlige midler er systemsnyltere.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    I den offentlige diskursen har det blitt opplest og vedtatt at kvinneyrker er slitsomme fordi det er høyt skefravær i de. Mens altså går sannsynligvis kausaliteten andre veien - kvinneyrker har høyt sykefravær fordi de er kvinneyrker. Mens hele den offentlige debatten rundt sykefravær altså ikke tar over seg at det først og fremst er en kvinneutfordring - ikke et generelt problem. Man kan jo være så gærn at man kunne tro at tiltak og løsinger muligens ville vært mer vellykkede om man først erkjente hva problemet faktisk er. Hvorfor debatten er som den er har jeg aldri skjønt - det burde være relativt uproblematisk å kalle en spade for en spade og si at man må se på hva som kan gjøre at kvinner får lavere sykefravær.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.115
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Snylting er en uting og skal ikke aksepteres. Det problematiske er at innstrammingen slik den håndteres lett rammer reelt trengende. Proffe unnasluntrere finner alltid mulighetene. Det krever som sagt styrke å ri av NAV-ansattes tilsynelatende instruks om å utmatte de systemet er laget for. Mange gir opp og må leve på sitt eget privatiserte sikkerhetsnett som heter familie og venner. La oss ikke gjøre dette til en diskusjon der alle mottakere av offentlige midler er systemsnyltere.
    Mulig du har rett, men vi har fortsatt en gedigen verdensrekord i både antall sykemeldte og uføretrygdede, så det ser ikke ut til å være helt umulig å komme gjennom heller.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Asbjørn. Dra hodet opp fra Cognac-glasset og se på nav-systemet. ER det virkelig et system som _ikke_ stiller krav? Er det?

Krav:
    Det er krav i alle retninger, skal jeg si deg. Det hele starter med et krav. Du må ha dokumentert nedsatt arbeidskapasitet med 50 % eller mer grunnet sykdom, skade eller lyte. Har dine barn slik nedsatt arbeidsevne? Ikke? Nei, jeg trodde ikke det. Så skal du ha en aktivitetsplan. Denne planen må du følge opp. Gjør du ikke aktivitetene som du og din navkonsulent har blitt enige om så strykes pengene din. Er ikke dette et massivt krav? Det er et steinhardt krav, skal jeg si deg, som håndheves. Du må også hele tiden sende meldekort, hvor du nøysommelig fører opp dager du har jobbet, utført tiltak, tatt ferie, vært syk. Kludrer du dette til så blir du trekt i utbetaling. Er ikke dette krav? Må dine barn avgi deg nøysommelig rapport før de får månedspengene sine, hvor de går gjennom dag for dag, time for time? Det er krav i hue og ræva i nav. Du later som om de sitter på rævva og gjør ingenting. Det skjer bare unntaksvis, når NAV ikke får ut fingeren.

For all del, det er bra at det blir stilt krav overfor personer med dårlig helse, men det skal være realistiske krav. Du og andre gir syke så høye krav at det kunne like gjerne vært å be dem gå på månen. Ta deg sammen og kom deg på jobb, er ikke noe som ville falt deg inn å si til en person som ligger på gaten med åpent beinbrudd. Men det er noe du sier til folk med usynlig sykdom. Du finner det greit, for du har ei tante som har en smertesykdom som hun på tross av makter å gå på jobb. Som om resten smertepasienter har samme smertesykdom, samme arbeidsoppgaver, samme tilrettelegging og samme arbeidsmiljø. Og det før vi begynner på hennes sosiale situasjon utenfor jobb.

For all del, du er en god far som stiller fornuftige krav til dine barn og banker det inn i skallen dem at gode arbeidsrutiner trumfer talent. Du er en ressurssterk far. Men husk at ikke alle er like heldige her i Norge. Barn kan ikke velge å vokse opp i et slikt hjem. En rekke har ikke energi nok til å ta seg av barna på en slik god måte som du klarer. En rekke vokser opp i rake motsetningen med omsorgsbrist og det som virkelig verre er. Disse personene karrer seg gjennom barndommen med solide arr. Mange av dem kommer seg ut i arbeidslivet og når nye arr kommer, så er kroppen og hodet utslitt. De går i bakken. Du kalte det nettopp passe fnysete for lettere psykisk lidelse, eller diffuse smerter.

eksempel:

Du kan ta caset der vedkommende ble misbrukt som barn, fra hun var 5 år gammel til 15. Hun som deretter havnet i et voldelig forhold som 16, ble voldtatt en rekke ganger. Hun som kom seg inn i arbeidslivet og holdt i en rekke år før hun ble gravid og fikk problemer med bekkenet. Lettere psykisk lidelse sa du? PTSD, angst, depresjon, nå også med bekkenløsning. Å være gravid er en enorm fysisk påkjenning, noe Høyre bryr seg døyten om i andre saker. Hun bet tenna godt sammen, brukte jobben for å fortrenge sine gamle minner. Og så kom det fysiske på toppen. Nå kunne hun ikke lenger gå på jobb for å fortrenge sine tidligere problemer.

Hvor lenge tror du vedkommende gikk på AAP før de sendte henne på ufør? Det er folk som dette Høyre kaster ut på sjøen og roper svøm til. For 3 år går utrolig raskt. Hun skal behandles og hun skal i forskjellige tiltak. Det må dokumenteres at hun ikke vil få forbedret arbeidsevne. Du sier hun skal ta seg sammen. Det er hennes feil at hun ikke ble ferdigavklart på 3 år. Hun visste jo tiden, sier du. Hun "fortjener" å stå der uten ei krone, for hun visste om det.

Psykisk lidelse:
    Hva vet du om lettere psykisk lidelse? Vet du hva en mild depresjon er? Du må ikke la deg narre av ordene "lett" og "mild", for det er verken lett eller mildt. En rekke personer med mild depresjon klarer å gjøre hva du forfekter, å komme seg på jobb. I perioder så blir det for mye for dem og de må sykemeldes en periode, kort eller lang. Det er generelt kjempemørkt for dem og de bruker alle krefter på å holde det gående på jobben. Dette er den milde varianten.
    Hvordan tror du moderat depresjon er? Det er mange av dem på AAP. Det er lite moderat over en moderat depresjon. Du relaterer til de dagene du som far har en kamp med å sende barnene dine på skolen. Du kommer seg på skolen, til slutt, fordi du er en god far. En person med moderat depresjon har en slik kamp, hver dag om å komme seg ut av senga, ikke skolen, men senga. Og lykkes han, så er det en ny kamp om å komme seg ut av døra, hvis han vant kampen om å komme i dusjen da, og kampen når dusjen var ferdig. Og lykkes de ikke, så er det rykk tilbake til start. Det er disse du sier, "skjerp deg, ta deg sammen" og "de har godt av å bli stilt krav til" til. Vi går videre fra _moderat_ depresjon til alvorlig depresjon.
    Alvorlig depresjon er disse som er sengeliggende og som ikke kommer seg på do for å gjøre sitt fornødende. Rimelig alvorlig, ikke sant? Du er ikke i nærheten av arbeidslivet med alvorlig depresjon, for å si det slik. Med moderat depresjon er de ute av arbeidslivet. Med mild depresjon så kan du holde det gående, bite tenna sammen. Og jammen meg som de biter tenna sammen. Og så kommer folk som du og forteller dem at når de ikke klarer å bite tenna sammen lenger så er det bare å bite tenna sammen.

Og vi har ennå ikke snakket om angst. Som gjerne er makkeren til depresjon. De kommer ofte i 2-spann.

Vet du hva, en person med alvorlig depresjon får ikke automatisk ufør, og godt er det. Han må avklares. Det må bevises at han ikke vil få forbedring i sin arbeidsevne. Så han må inn i behandling og så prøves ut i tiltak. Tror du 3 år er lang tid for en slik person? Nei, det er ikke det. Det er personer som dette Høyre viser en lang finger. Denne personen skal på sosialstønad. En stønad som han må oppsøke for å få, så Høyre sparer inn kroner der også.

Prøv å sett deg inn i andre folks lidelser, er du snill. Du er ikke så god som du tror. For all del, det hjelper med et godt sosialt nettverk. Du glemmer at det er ikke noe alle har, eller kan få, der du sitter med Cognac-glasset ditt.

Nå vet du forhåpenligvis bittelitt mer om depresjon, en sykdom som uføretrygder utrolig mange mennesker i Norge, hvis du gadd å ta det til deg da der du sitter med cognac-glasset og skryter av at du arbeidet deg opp fra du var 16 til dit du er i dag med millionlønn. Jeg anbefaler deg å lese deg opp, for du har i denne tråden sammen med mange vist dere totalt uvitende. For hvem vet, for det om ett år kan være du som pådrar deg depresjon. Ja, det skjer det, skjønner du. Ressurssterke personer pådrar seg dritt som depresjon. Og da er det dine barn som må mase på deg for å få deg ut av senga, og fortelle deg om å ta deg sammen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.115
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Psykisk lidelse:
    Hva vet du om lettere psykisk lidelse?
    Altfor mye. Jeg vil ikke brette ut egen og familiemedlemmers legejournaler her, men jeg kan si så mye som at jeg selv har vært langtidssykemeldt med tung depresjon for mange år siden (frisk nå), og at jeg har et familiemedlem med diagnose bipolar lidelse og fortsatt behov for medisinering. Jeg vet eksakt hva det går ut på, og jeg kan varmt anbefale et beinbrudd i stedet, for det gjør mye mindre vondt. Jeg har forøvrig selv forsøkt beinbrudd også, så den sammenligningen er ikke tatt ut av løse luften. Du kan droppe belæringen.

Og på et punkt i de prosessene er det nettopp "ta deg sammen og kom deg tilbake på jobb" man behøver å høre.

For all del, du er en god far som stiller fornuftige krav til dine barn og banker det inn i skallen dem at gode arbeidsrutiner trumfer talent. Du er en ressurssterk far. Men husk at ikke alle er like heldige her i Norge. Barn kan ikke velge å vokse opp i et slikt hjem. En rekke har ikke energi nok til å ta seg av barna på en slik god måte som du klarer. En rekke vokser opp i rake motsetningen med omsorgsbrist og det som virkelig verre er. Disse personene karrer seg gjennom barndommen med solide arr. Mange av dem kommer seg ut i arbeidslivet og når nye arr kommer, så er kroppen og hodet utslitt. De går i bakken. Du kalte det nettopp passe fnysete for lettere psykisk lidelse, eller diffuse smerter.
    Takk, og nemlig. Da er spørsmålet hva fellesskapet kan og bør gjøre for disse, in loco parentis. Å skyfle dem over på evig trygd er ikke til deres beste. Jeg mener fortsatt at det mest empatiske og omsorgsfulle er å gjøre det lettere å komme tilbake på jobb og vanskeligere å parkere seg selv på trygd. En måte å gjøre det på er gjennom å tidsbegrense "ordninger" og stille strengere medisinske krav til forlengelse av sånt som AAP. Da sikrer man at de som skal ha støtte får det, og at de som behøver et lite spark bak får det.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Psykisk lidelse:
    Hva vet du om lettere psykisk lidelse?
    Altfor mye. Jeg vil ikke brette ut egen og familiemedlemmers legejournaler her, men jeg kan si så mye som at jeg selv har vært langtidssykemeldt med tung depresjon for mange år siden, og at jeg har et familiemedlem med diagnose bipolar lidelse og behov for fortsatt medisinering. Jeg vet eksakt hva det går ut på, og jeg kan varmt anbefale et beinbrudd i stedet, for det gjør mye mindre vondt. Du kan droppe belæringen.

Og på et punkt i de prosessene er det nettopp "ta deg sammen og kom deg tilbake på jobb" man behøver å høre.
    Aah. vel vitende om hva psykisk lidelse er, så går du varmt inn for å kutte alle pengene til folk som er syke etter 3 år. De må stilles krav til.

Synes du eksempelet mitt fortjener å miste pengene etter 3 år. Det er hva Høyre gjør i disse tider. Hun får intet, fordi avklaringen tok tid. Hun måtte få orden på bekkenløsning, og så takle alle sine demoner på kun 3 år.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.115
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Etter 3 år er det på tide å stille krav til "hensiktsmessig medisinsk behandling" og konkrete tiltak for å komme tilbake på jobb, ja. Hvis man får surre rundt i den tilstanden for lenge ender man opp i en blindgate og begynner å definere sin egen identitet rundt det. Da er det fort varig uførhet og tilhørende uførepensjon. Egentlig vil jeg si at tre år allerede er altfor lenge, igjen av hensyn til personens eget beste.

Bekkenløsning har jeg (av naturlige grunner) ikke prøvd selv, men igjen synes tre år veldig, veldig lenge. Tilfeller jeg selv har observert på nært hold varte vel noen måneder mot slutten av et svangerskap og noen måneder etter. "Kun" 3 år?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    det finnes folk som blir uføretrygdet av bekkenløsning alene.

Ja, det er best å ta tak i problemene og gi behandling. Å surre rundt i lang tid er virkelig ikke bra. Tror du virkelig at det er slik det foregår i Norge? Folk surrer rundt fordi det er kjekt å ha fri? Nei. Folk surrer rundt fordi det er ventetider. Behandling virker ikke og du må vente på ny behandling. Tiden flyr. Folk surrer også rundt, fordi nav er underbemannet og ikke klarer å ta unna sakene. Du kan ikke straffe folk for nav-s feil. Høyre sier, jo det kan man.

Boom! du sitter der på bar bakke.

(1) Du er arbeidsufør, men teknikaliteter gjør at du får intet.
    (2) Du er per nå arbeidsufør, men har håp om å returnere til arbeidslivet. Du får intet.

Hele poenget med AAP er å få folk tilbake på:
    A) arbeidsmarkedet,
    B) Ufør.

Poenget er ikke å sende de til:
    C) sosialen.

Høyres har lagt inn et hull i systemet, hvor systemet nå i håp om A gjør C og kandidater som havnet på A over på B.

Resultat:
    Staten sparer penger.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.115
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Jeg hører du mener det. Jeg er uenig. Der kommer vi ikke lenger, så vi kan like gjerne være enige om å være uenige på det punktet.

En grunn til at denne diskusjonen har tatt sider opp og sider ned er at du slenger ut en overdreven påstand om et problem, full av elendighetsbeskrivelse, og deretter bruker all tilgjengelig båndbredde på å mistenkeliggjøre motiver og generell utskjelling av regjeringen. Det sier ikke så veldig mye om hva problemet egentlig går ut på, så vi må prøve å hale det ut av deg i innlegg etter innlegg. Nå tror jeg at jeg forstår hva du mener, og jeg er fortsatt uenig.

Teknikalitet 1: Bekkenløsning som fortsatt gir problemer seks måneder etter fødsel kalles ikke lenger bekkenløsning. Det er per definisjon ingen som har bekkenløsning lenger enn 9+6 måneder.
    Teknikalitet 2, til et av dine tidligere eksempler: Det er heller ingen som er født med psoriasisgikt. Psoriasisartritt finnes, men det utvikler seg gjerne etter en tredve-førti års tid med ubehandlet psoriasis. Personen som klagde over "medfødt psoriasisgikt" attesterte bare at hun var på bærtur, forutsatt at hun var korrekt gjengitt i avisen.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    den er god asbjørn. det er ingen lidelser som trenger flere enn 3 år på å bli frisk igjen til arbeid. Hvis nav ikke får ut fingeren så er det din feil. Det er ditt liv, så det er ditt ansvar at nav følger fristene sine. Får du ny sykdom rett før dine 3 år går ut, så er det noe du burde ha tenkt på før.

Der borte er døren til sosialhjelp. Du kan ikke gå i "evig tid" på AAP, vet du. Så du kan gå på evig tid på sosialhjelp i stedet.

åååh. Du ble skutt av en terrorist? synd for deg. Der er sosialen. Du kan ta opp lån med pant i boligen kjøpt av erstatningspengene

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Så for å oppsummere Larson:
    - Norge har åpenbart verdens suverent sykeste befolkning, og det er ingen verdens ting merksnodig med det
    - Det finnes omtrent ingen som ønsker å få dekket sitt livsopphold av det offentlige
    - Satsene på ymse sosiale tjenester burde være såpass rause at det egentlig ikke spiller noen rolle om man får seg en jobb eller ikke
    - Det finnes omtrent ingen som prøver å utnytte det omfattende norske velferdssystemet
    - Det burde brukes enda mye mer penger på å dekke livopphold for folk som ikke er i arbeid.
    - Etter en 4-5-6-7-8 år på AAP og ligenende kan det godt hende man kommer seg tilbake i arbeid.

Og ikke minst: Ingen må komme her og fortelle om hvordan det er å være syk/deprimert/sykmeldt osvosv, for det har man ingen grunn til å kunne mene noesomhelst om. Det er det kun Larson som har. Larson vet nemlig alt om dette uansett lidelse, skavank eller hva det måtte være. Larson kan i detalj beskrive hvordan det er å ha en lidelse han selv aldri har hatt - som bekkenløsning. Andre som faktisk har hatt noe bes legge bort cognacglasset og holde kjeft. Larsons innegg handler stort sett om hvordan det faktisk er. At man selv har vært det eller har nær familie eller omgangskrets som har vært det teller ikke. Dette er det Larson og kun Larson som er meningsberettiget om. Larson vet som alltid best og hva som gjelder. Er man uenig med Larson er man uopplyst, ignorant, har misforstått, stemmer til høyre for Rødt eller har bare generelt en dårlig personlighet. Mest sannsynlig alle tingene på en gang.

Jeg antar at Larson ikke ser det komiske i at depresjon-sykmeldte Asbjørn ikke vet noe om depresjon, mens Larson vet alt om bekkenløsning, å være voltektsoffer, vokse opp i et voldelig hjem, har kronisk kløe, kronisk diare, kronisk hodepine eller hva det måtte være.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.537
    Torget vurderinger
    2
    Et land som syns det er OK å finansiere Ex. phil/Ex. fac på Bali, i Brasil og andre utland bør nok regne med at man har lagt løpet for videre slalom i støtteordninger, livet ut.

Gateway: Ex.phil/ex.fac og andre fag i New York, Los Angeles, Cape Town, Paris og Bali.
    GoStudy: Ex.phil/ex.fac og andre fag på Bali, Cuba, Mexico og Sydney.
    Kulturakademiet: Filosofi, samfunnsfag, historie og språk i Roma, Barcelona, Berlin, Paris og Cambridge.
    Kulturstudier: Språk, utviklingsstudier, fred- og konfliktstudier, antropologi og religion, globale miljøstudier, spanskamerikansk litteratur, filosofihistorie og miljøfilosofi i Latin-Amerika, Argentina, India, Nicaragua, Vietnam og Ghana.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Dessuten: Folk med dannelse drikker ikke Cognac. I de mer eleverte kretser er calvados eller armagnac å foretrekke om man skal ha fransk brunt brennevin. Norge har verdens høyeste konsum av cognac pr. capita og forbruket er størst i Finmark med Troms og Nordland på plassene bak og så avtar det stort sett gradivs sørover. Konsumet er lavest i Agder-fylkene.Tipper det har en lokal topp rundt Sunnmøre (hvor jeg kommer fra)

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.115
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    den er god asbjørn. det er ingen lidelser som trenger flere enn 3 år på å bli frisk igjen til arbeid. Hvis nav ikke får ut fingeren så er det din feil. Det er ditt liv, så det er ditt ansvar at nav følger fristene sine. Får du ny sykdom rett før dine 3 år går ut, så er det noe du burde ha tenkt på før.
    Jeg begynner ærlig talt å bli litt lei av stråmannsargumentene dine. Jeg sier ikke at ingen lidelser trenger fler enn tre år. Jeg sier at det er i den enkeltes egen interesse å komme videre lenge før det har gått tre år, og det er for tilstander som jeg faktisk vet litt om.

AAP-reglene som du irriterer deg slik over sier da også vitterlig at ordningen kan forlenges med enda to år hvis vedkommende er under hensiktsmessig medisinsk behandling og har begynt på veien tilbake. Når man tilsammen er oppe i fem år begynner det virkelig å bli få tilstander som er slik at det ikke er på tide å spørre om hva neste steg skal være. Du påstår at ordningen er firkantet og uten rom for skjønn, men faktum er at hele ordningen er basert på individuelle behov.

Du kan som hovedregel ikke få AAP i mer enn 3 år.

Hvor lenge du får AAP avhenger likevel av hvor lang tid du må være i arbeidsrettet aktivitet, eller gjennomføre medisinsk behandling, før du kan være i jobb. Stønadsperioden vil derfor variere fra person til person.

Stønadsperioden kan forlenges utover tre år, hvis du:
    - på grunn av sykdom/skade først kunne begynne i tiltak/behandling etter langvarig utredning
    - på grunn av sykdom/skade ikke kunne kombinere behandling og tiltak

du kan også få AAP i inntil to år for å fullføre et innvilget opplæringstiltak
    For diffuse tilstander som "slapphet/tretthet" er det etter min oppfatning altfor lenge å leve av å være "slapp/trett" i tre år uten noen form for behandling eller tiltak for å komme seg tilbake på jobb. Da virker det nærmest absurd å klage over at denne tidsfristen ble innført og i stedet kreve at sånt som "slapphet/tretthet" skal være noens levebrød i enda flere år. To ukers sykemelding kan jeg forstå, men fire-fem år?

Mitt standpunkt er ikke basert på et infamt ønske til å trykke folk ned på eksistensminimum, men er en oppriktig mening om hva som tjener dem selv og samfunnet best over lengre tid, tildels basert på personlig erfaring. Mennesker, ikke milliarder. Bare dropp karakteristikkene og mistenkeliggjøringen. Så kan vi kanskje diskutere om overgangen ble gjennomført bra nok, men jeg er helt enig i endringen.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Et land som syns det er OK å finansiere Ex. phil/Ex. fac på Bali, i Brasil og andre utland bør nok regne med at man har lagt løpet for videre slalom i støtteordninger, livet ut.

Gateway: Ex.phil/ex.fac og andre fag i New York, Los Angeles, Cape Town, Paris og Bali.
    Kulturakademiet: Filosofi, samfunnsfag, historie og språk i Roma, Barcelona, Berlin, Paris og Cambridge.
    Kulturstudier: Språk, utviklingsstudier, fred- og konfliktstudier, antropologi og religion, globale miljøstudier, spanskamerikansk litteratur, filosofihistorie og miljøfilosofi i Latin-Amerika, Argentina, India, Nicaragua, Vietnam og Ghana.
    Ikke tull en gang. Dette er helt riktig!

(å trykke like virker ikke i min nettleser så vi får hamre på stortrommen når det er tid for slikt)

s-l640.jpg

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Nei asbjørn. Reglene sier ikke at du får forlenget hvis du er i behandling. Det var under de forrige reglene det. Det er hele greia.

Og det var ingen stråmann. Trenger du mer enn 3 år så får du ikke mer enn 3 år. Det er dette du har forsvart i 20 sider nå. Du forsvarer å sende terrorist-ofre på sosialen, som er resultatet av de nye reglene. Ja, terrorist-eksempelet er 100 % reelt.

Weld sin oppsummering er kategorisk feil på det aller meste. Han er utrolig flink til å tillegge andre meninger

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Weld... Når asbjørn slenger rundt seg begrep som lettere psykisk lidelse om depresjon, så tror vi ikke skal bruke han som erfaringskonsulent. Han sier han vet hva moderat og alvorlig depresjon er for noe og allikevel kaller bruker han slike ord...

Men for all del, kjør på. De syke trenger en pisk på ræven. Når dere har tatt fra dem alt, så kanskje de blir motivert nok til å slutte å være syk. For blir alt helt for jævlig økonomisk så blir de friske, skal dere se. De prøver jo ikke en gang

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Som Fela er inne på er det ikke så merkelig at det er en litt aparte oppfatning hva det offentlige kan og skal fikse for den enkelte. Det er en slags gjennomgangsmelodi fra de jeg kjenner som jobber i offentlig forvaltning. Man har retter, har krav på, skal ha, fortjener og må få det ene og det andre. Endringen har skjedd relativt raskt og det er vanskelig å tro at nordmenns generelle helse har blitt betydelig forverret i løpet av et par-tre tiår.

Da jeg i sin tid studerte i Sveits (fordi jeg ville stå på ski i alpene, ikke fordi jeg var så fryktelig interessert i kulturutveksling) var de svenske medstudentene mildt sjokkert over mine rammevilkår. Å være norsk student i utlandet var ganske lukrativt. Nesten uansett hvor man dro (muligens med unntak av Sveits) var det billigere å leve enn hjemme, man fikk ekstrastøtte til hjemreiser, kunne søke ymse EU-programmer - til tross for at hverken Norge eller Sveits var medlemmer av EU osv. Det er ikke så merkelig at man tidlig lærer seg at man har mange retter men ikke så mange plikter.

De fleste kommer seg heldigvis gjennom livet på egen hånd uten å trenge langvarig hjelp for det ene eller det andre. Men det er heller ikke vanskelig å skjønne at veien til å kaste inn håndkleet og regne med at det offentlige stiller opp har blitt mye, mye kortere. Pappa undret seg veldig over hvorfor de som var 20-30 år yngre enn han og med alle forutsetninger for å være friskere trengte så mye sykefravær. Hva som skjer på individnivå vet jo ingen, men det overordnede bildet er ganske lett å se.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Weld... Når asbjørn slenger rundt seg begrep som lettere psykisk lidelse om depresjon, så tror vi ikke skal bruke han som erfaringskonsulent. Han sier han vet hva moderat og alvorlig depresjon er for noe og allikevel kaller bruker han slike ord...

Men for all del, kjør på. De syke trenger en pisk på ræven. Når dere har tatt fra dem alt, så kanskje de blir motivert nok til å slutte å være syk. For blir alt helt for jævlig økonomisk så blir de friske, skal dere se. De prøver jo ikke en gang
    Men hvorfor skal man ta dine beskrivelser av hearsay om alt mulig for god fisk? Jeg håper og tror at du selv ikke har lidd av alt du legger ut om. Ser du selv noen tungtveiende grunner til å bruke deg selv som erfaringskonsulent for enhver diffus eller konkret lidelse? Det virker mer som om du står opp om morgenen og lurer på "hva kan jeg kritisere den blåblå regjeringen for i dag mon tro" og så tar du det videre derfra. I motsetning til hva du later å tro så regner nok de fleste det norske velferdssystemet som et gode og det er heller ingen spesielt seriøs debatt, muligens untatt enkelte i FrP som har forlest seg (uten å faktisk lese) Ayn Rand og lignende, om å kappe hodet av systemet. Men det begynner etter hvert å snike seg inn en erkjennelse av at det kanskje har gått litt vel langt. Det har, som du garantert vet, blitt vanskeligere å få varig uføretrygd her i landet og vanskeligere kommer det til å bli. Dette er det ganske bred enighet om både politisk og i byrårkatiet/NAV, men AP later som de ikke mener det. Rødt og SV er muligens fortsatt genuine motstandere av innstramminger, men de er såpass perifere at de neppe har så veldig mye de skulle ha sagt om akkurat det.

C

cruiser

Gjest
    Nei asbjørn. Reglene sier ikke at du får forlenget hvis du er i behandling. Det var under de forrige reglene det. Det er hele greia.

Og det var ingen stråmann. Trenger du mer enn 3 år så får du ikke mer enn 3 år. Det er dette du har forsvart i 20 sider nå. Du forsvarer å sende terrorist-ofre på sosialen, som er resultatet av de nye reglene. Ja, terrorist-eksempelet er 100 % reelt.

Weld sin oppsummering er kategorisk feil på det aller meste. Han er utrolig flink til å tillegge andre meninger
    Hvor mange ganger må vi henvise til regelverket?

For å få AAP utover ordinær maksimal stønadsperiode må særskilte vilkår være oppfylt.

Det må være sykdom, skade eller lyte som er hovedårsaken til at din arbeidsevne ikke er avklart og du må enten
    - ha begynt med hensiktsmessig medisinsk behandling og/eller arbeidsrettet tiltak etter langvarig utredning, eller
    - ha vært forhindret fra å kombinere medisinsk behandling og arbeidsrettet tiltak

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Jupp... 2300 mennesker har mistet sitt livsopphold. Det er bare et påskudd for å sverte den blåblå regjeringen...

Godt resonnert weld.

Kanskje den blåblå regjeringen skulle å bry seg litt om de svakeste. Men det er for mye for langt. Sosialkontorene får duge. Det er derfor vi har dem, må vite.

Høyre bygger ned den nordiske modellen, velferden, steg for steg. Det verste er at statsministeren skryter så fælt av den modellen. Ord og handling er ikke hennes sterkeste side. Det så mange ord hun ikke ville ha brukt.

Har du et sykt familiemedlem må du fra nå være engstelig for økonomien. Du risikerer å sitte der og måtte forsørge vedkommende 100% alene. Staten har bestemt seg for å ikke ha råd. På hvilken post kan vi skrive dette av på skatten?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

For å få AAP utover ordinær maksimal stønadsperiode må særskilte vilkår være oppfylt.

Det må være sykdom, skade eller lyte som er hovedårsaken til at din arbeidsevne ikke er avklart og du må enten
    - ha begynt med hensiktsmessig medisinsk behandling og/eller arbeidsrettet tiltak etter langvarig utredning, eller
    - ha vært forhindret fra å kombinere medisinsk behandling og arbeidsrettet tiltak
    Se uthevet
    Resultatet så langt er 2300 som er kastet ut. Haugevis av kandidater som ville vært ferdig med tiltak nå, og blitt arbeidssøkere.... Også har vi de som mistet absolutt alt fordi de egentlig er arbeidsuføre. Minstesats på dem nå... Om ett år med ingenting

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    Nei asbjørn. Reglene sier ikke at du får forlenget hvis du er i behandling . Det var under de forrige reglene det. Det er hele greia.

Se uthevet
    Resultatet så langt er 2300 som er kastet ut. Haugevis av kandidater som ville vært ferdig med tiltak nå, og blitt arbeidssøkere.... Også har vi de som mistet absolutt alt fordi de egentlig er arbeidsuføre. Minstesats på dem nå... Om ett år med ingenting
    Se uthevet..

6

65finger

Gjest
    Kjenner til et par tilfeller som går på AAp på andre året. Burde vært uføre. Men NAV somler og kåler, bytter saksbehandlere i tide og utide. Hvert bytte er lik ny vurdering. Håpløst system

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Det er et pålegg at du ikke skal ha samme saksbehandler mer enn i 3 mnd for at du ikke skal få personlige relasjoner eller bli kjent med vedkommende. En del av treneringspolitikken. En annen ting er at veilederne ikke veileder det som gagner deg, men dem. Anbefaler sykemelding under karenstiden for arbeidsløshetstrygd for deretter å gi deg 0 i AAP for du hadde jo ikke inntekt når du ble sykmeldt. Dette er reelt. Gjør de feil går det ut over deg økonomisk og ingen feil som evt rettes opp har tilbakevirkende kraft i form av etterbetaling. Dette er kynisk svindel i offentlig regi dirigert av katastrofepilotene. Det gagner sikkert samfunnet at mange mennesker føler seg som et bagasjebånd uten bagasje som står og går alene natterstid. Eller kanskje ikke?

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

(å trykke like virker ikke i min nettleser så vi får hamre på stortrommen når det er tid for slikt)

Vis vedlegget 522580
    Er det?

Det var i det minste ikke slik tidligere.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.115
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det virker ikke som du vet stort om hverken det å være menneske eller hva en alvorlig psykisk lidelse er for noe. Veldig mange av oss vil oppleve en eller flere depressive perioder gjennom livet, ofte som en respons på livshendelser. Det betyr ikke at vi er langvarig eller alvorlig psykisk syke med behov for mange års trygd. Man går på en smell, får en naturlig reaksjon på den, flyter etterhvert opp til overflaten igjen med egen og andres hjelp, rister av seg vannet og fortsetter med sitt, en erfaring klokere. Om du ikke tror på min begrepsbruk og livserfaring, kanskje du heller ikke tror på psykologforeningens definisjon av begrepet "lettere psykiske lidelser"?
    https://www.psykologforeningen.no/publikum/fakta-om-psykiske-lidelser
    Skillet mellom lettere psykiske lidelser og alvorlige psykiske lidelser er ikke godt faglig etablert i detalj. Enkle fobier, andre avgrensede angstlidelser, lettere til moderate depresjoner, lettere spiseforstyrrelser, lettere ruslidelser m.m. defineres som lettere psykiske lidelser.
    Men det er klart, det er jo bare du som kan forklare den enkeltes sinnstilstand og definere begrepene som skal brukes. Akkurat som med Humpty Dumpty betyr ordene tydeligvis det du vil at de skal bety, hverken mer eller mindre.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Latson vet alt om alle lidelser, riktig vei ut og hvor regjeringen trår feil. Slik er det bare. Å konsultere noen andre er bortkastet tid. Larson har alle riktige svar. På alt. Hvor denne innsikten kommer fra vet ingen, men det betyr ingen ting. Uansett hva som feiler noen eller hvilke utfordringer man møter i livet har Larson riktig respons. Alltid.

Ingen grunn til å ha valg eller et embetsverk. mye enklere å spørre Larson. NAV er spesielt overflødig. Si hva du mener å trenge og du skal få.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Er det noen her som har fasiten så er det dere. Der sier rett ut at ingen har behov for lenger tid enn 3 år før de friske til å ta seg jobb. Som sannhetsbevis slenger dere frem tanta deres som klarte det.

Weld: hvis de blåblå sluttet med å gi gjentatte ballespark til de vanskeligstilte så ville det vært mindre å kritisere den for. Men de insisterer år etter år. De må spare inn blokk for blokk i sin iver etter å øke forskjellene. Dere to skal jo få skattelettene deres.

G

Gjestemedlem

Gjest

Er det?

Det var i det minste ikke slik tidligere.
    Jeg var nok mye mindre skeptisk tidligere til slikt. Dette er jo mer velferdstiltak enn nyttige tilskudd til utdanning. For all del, jeg støtter fullt ut muligheten til å studere i andre land med støtte fra Lånekassen og slikt, men det bør være hensiktsmessige studier. Et gymnasår eller ex.phil på en badestrand i østen er greit nok det, men man bør strengt tatt betale for det hele selv, eller for sine. Det kan fort bare bli en forlenget russetid siden pensum ikke ser ut til å inneholde all verden.

Det er også alt for mange tullestudier som strengt tatt burde legges ned eller i beste fall ses på som forlenget folkehøyskole, og det er noen gode eksempler over.

Men jeg vil ikke klandre elever og studenter for å benytte seg av "velferdstilbudene" og tullestudiene, selv om de strengt tatt kunne brukt tiden på noe nyttig. Det sagt så er det rom for å stramme litt inn her før det glir helt ut.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.115
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen her som har fasiten så er det dere. Der sier rett ut at ingen har behov for lenger tid enn 3 år før de friske til å ta seg jobb. Som sannhetsbevis slenger dere frem tanta deres som klarte det.

Weld: hvis de blåblå sluttet med å gi gjentatte ballespark til de vanskeligstilte så ville det vært mindre å kritisere den for. Men de insisterer år etter år. De må spare inn blokk for blokk i sin iver etter å øke forskjellene. Dere to skal jo få skattelettene deres.
    Dette innlegget er vel deg i et nøtteskall, Larson. Stråmannsargumenter hvor du tillegger oss synspunkter ingen av oss har eller har hevdet, blank løgn når du påstår at «dere sier rett ut at ingen har behov for» og «tanta deres», mistenkeliggjøring av motiver både om «skattelettene deres» og «iver etter å øke forskjellene», og grunnløs sverting av regjeringen - hele Larsons repertoar på ett brett.

Har du virkelig ikke noe bedre å fare med?

Sist redigert:
    6

65finger

Gjest
    Sykefraværet, langtidsfraværet og antallet som blir trygdet mø reduseres. Hovedproblemet med AAp er at vurdering tar uakseptabel lang tid.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12

Dette innlegget er vel deg i et nøtteskall, Larson. Stråmannsargumenter hvor du tillegger oss synspunkter ingen av oss har eller har hevdet, blank løgn når du påstår at «dere sier rett ut at ingen har behov for» og «tanta deres», mistenkeliggjøring av motiver både om «skattelettene deres» og «iver etter å øke forskjellene», og grunnløs sverting av regjeringen - hele Larsons repertoar på ett brett.

Har du virkelig ikke noe bedre å fare med?
    Det er alltid lettest å ta den ene som tør å utfordre den grå masse med de etablerte sannheter.

Og sånn apropos stråmenn og motiver:

Latson vet alt om alle lidelser, riktig vei ut og hvor regjeringen trår feil. Slik er det bare. Å konsultere noen andre er bortkastet tid. Larson har alle riktige svar. På alt. Hvor denne innsikten kommer fra vet ingen, men det betyr ingen ting. Uansett hva som feiler noen eller hvilke utfordringer man møter i livet har Larson riktig respons. Alltid.

Ingen grunn til å ha valg eller et embetsverk. mye enklere å spørre Larson. NAV er spesielt overflødig. Si hva du mener å trenge og du skal få.
    Det er slik som gjør at jeg tar en Staff og støtter Larson mot blåmobben.

Sist redigert:
    6

65finger

Gjest
    Ja det er en god del langtidssyke som ender på sosialen. Umenneskelig! Ta jobben og belastningen med å rydde opp i NAV

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn